Ystäväni väitti, että hänen serkkunsa oli ylpeillyt valehdelleensa psykiatrille mitä erikoisempia oireita. Tuloksena oli skitsofrenia-diagnoosi. Ystäväni serkku on nyt kuntoutustuella. Ystäväni kertoi, että serkku on muutenkin patalaiska eikä ikinä töissä viihtynytkään.
Voiko siis valehtelemalla todellakin saada itselleen mielenterveysdiagnoosin ja kuntoutustuen?
Itse tiedän miehen, joka teeskenteli psyykkisiä oireita, jotta sai vapautuksen armeijasta. Onko tämä sama juttu, mutta vaan äärimmilleen vietynä?
Onko mahdollista valehdella itselleen diagnoosi?
16
1240
Vastaukset
- jskdkskds
kyllä helpostikin pystyy valehtelemaan, haittapuolina tulee mukana sitten se, että olet ikuisesti leimattu hulluksi... mukavaa sitten esim. töitä hakea
en suosittele- pilkkunen
Tarkoitushan onkin että työnteolta välttyy ja pääsee eläkkeelle. Kaikille ei työnteko ole elämän keskipiste.
- psykiatri
Ei voi valehdella jos lääkäri on ollenkaan pätevä. Pätevä lääkäri näkee heti läpi jos potilas yrittää huijata. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa: 1. serkkusi on skitsofreenikko, 2. häntä tutkinut lääkäri oli epäpätevä.
- Arkkitehti
Sä nyt et ainakaan ole psykiatri.
Tämä ystävä ei välttämättä tiedä serkkunsa tilasta kovin hyvin ja on vaan kuvitellut että kun se on patalaiska niin se vaan olisi valehdellut oireita saadakseen diagnoosin.
Niitä nyt vaan ei niin helposti jaella että juuri voisi valehdella.
Tämä ystävän serkku tosin itsekin voi ajatella että hän on vain kuvitellut osan oireistaan tai valehdellut ne ja kertonut moisia käsityksiään serkulleen.
- Nykyään työelämässä
"haittapuolina tulee mukana sitten se, että olet ikuisesti leimattu hulluksi... mukavaa sitten esim. töitä hakea
en suosittele "
Mistäs sinä sen niin varmaksi tiedät? Uskallanpa väittää sinulle vastaan tässä asiassa, nimittäin olen sitä mieltä, ettei tuolla diagnoosilla ole mitään merkitystä työnhaun kannalta. Jos onnistut diagnoosin hankkimaan itsellesi, niin voit olla onnellinen. Sitä ennen sinulla voi olla jo paperit taskussa ammattiin, kuten itselläni. Jos saat kuitenkin diagnoosin, niin ei työnantaja sitä tiedä!
Työnantaja ei tiedä sinusta yhtään mitään muuta, kuin sen mitä sinä itsestäsi sanot hänelle. Mitä muka luulet, että minä menisin sanomaan jos olen töitä hakemassa, sanonko että "olen hullu ja olen elellyt laiskuuttani eläkkeellä ja k-tuella jo 10 vuotta, nyt päätin vähän hakea töitä tienatakseni " :)
Ei kukaan työnantaja saa mistään sinun tietojasi, ei kenelläkään firman pomolla ole tietokoneellaan sinun henkilötietojasi :) Se, että sinulla on henkilötunnus kuten meillä kaikilla, niin edes poliisi ei tiedä sinun mielenterveydestäsi paskan vertaa, eikä kukaan psykiatri heille sellaista kerro, koska heillä on vaitiolovelvollisuus. Ehkä sitten jos sairautesi aikana teet murhan ja sairautesi takia sinut passitetaan johonkin Niuvanniemeen.
Muuten olet kuin kuka tahansa muiden joukossa ja kaikkihan täällä enemmän tai vähemmän hulluja ovat, ihan kenellä hyvänsä voi olla diagnoosia sieltä täältä, sitä ei voi tietää ja se vaan on niin :)
On tosin olemassa jokin hyvin vaativa virka jossa tehdään tarkempi seulonta ketä sinne päästetään.
Ja tuohon että olisi ikuisesti jokin leima, niin se leima on vain siellä arkistossa psykiatrin tiedoissa eli potilaskertomus, sitä ei voi levittää muualle eikä sitä voi kukaan työnantaja tiedustella yhtään sen enempää mitä sinun rikosrekisteriäsikään.
Eri asia on jos haluat kuuluttaa koko suomelle olevasi hullu, niin siitä vaan! Muuten ei mitään ongelmaa.
Yksinkertaisesti vittuako se kenellekään kuuluu mitä sinusta on kirjoitettu minnekin, koska itsehän sinä itsestäsi vastuun kannat, sinulla on oma yksityisyys, mutta koska sairastuit, niin hait apua.
Kuitenkaan yhteiskunta ei potki sinua päähän, joten voit olla huoleti että työtä kyllä löytyy, mutta ei sen helpommin kuin muillekaan. Ihan samat lait siihenkin pätee olipa sulla nyt mikä hyvänsä skitsofrenia tahi ei.
Ja sen tiedon saa kyllä pyyhittyä jopa potilastiedoistasi huishelkuttiin, jos sinut todetaan terveeksi ja sinulla on sitä oikeus vaatia. Ei se ketään tapa saati vahingoita, ei täällä yhteiskunnassa ole varmaankaan tarkoitus ketään loukata.
Väitit tähän vastaan tai et, niin asiat on oikeasti näin. Kaikenlaisia paskapuheita aina kuulee "sulla on ikuinen leima otsassa" .... jaa-a, minä en ainakaan tiedä saati tunne yhtäkään skitsofreenikkoa vaikka heitä varmaankin joka päivä tulee vastaan ja juttelee kanssani tai istuu vieressäni.. Mistä tiedän vaikka työtoverini olisi sairastanut ks. tautia? että sillai :)- Jees...
"Ei voi valehdella jos lääkäri on ollenkaan pätevä. Pätevä lääkäri näkee heti läpi jos potilas yrittää huijata. Tässä on nyt kaksi vaihtoehtoa: 1. serkkusi on skitsofreenikko, 2. häntä tutkinut lääkäri oli epäpätevä. "
No niitä epäpäteviä lääkäreita voi olla kuule ihan kuka hyvänsä :) Tiedän itsekin omasta kokemuksesta vaikka alunperin kyllä menin hyvin nuorena mt-toimistoon hakemaan apua paniikkioireisiin enkä oikein tiennyt mistä oli kyse, kun kaikki tuntui välillä oudolta ja jännitti, vanhemmat näkivät sen ja koulunkäyntini häiriintyä... eli ongelmia oli kyllä oikeasti mutta voit itse vahingossakin saada tuon skitsofrenia diagnoosi ja elää siinä luulossa että sinulla olisi se :)
Minä sain paranoidisen skitsofrenia diagnoosin :)
Ja se diagnoosi aivan päin mäntyä minun kohdallani :)
Noh, armeijasta sain vapautuksen. Mikäs siinä! Sitten pukattiin lääkkeitä joita idioottina tietysti menin syömään. Kaikkea paskaa ne tunkee vaikket pode oikeasti kuin paniikkihäiriötä, pakko-oireita.
Mutta kun minä olen aina ollut rytmitajuinen ja mielikuvitus on ollut villiä, siksi olen mm. harrastanut kirjoittamista ja kun menin sitten laukomaan tälle psykologille, että "kuulen päässäni musiikkia" ja minä tarkoitin koko ajan että jokin hyvä biisi jää soimaan päähän, kuten tajuatte :) Eli olin hyvin kiinnostunut tuohon aikaan musiikista, ostelin jo nuorena levyjä ja kuuntelin radiosta ohjelmia ja loihdin omia sävelmiä päässäni mihin jokainen pystyy. Koskaan en ole menettänyt todellisuudentajuani, vaan olen ollut tietoinen kuten terveet ovat. Paniikkioireet olivat ongelmani.
Niin nämä sitten paukkasivat minulle hullun paperit.
Siinä yksi esimerkki, että kyllä ne voi saada ja jos ei kiinnosta hillua töissä niin lähes saman palkan saat kuntoutustuella ja jos asut vielä kumppanisi kanssa, teet jotain lisäjuttuja, niin..... kuka edes viitsii enää töitä hakea kun ei täällä rikastu kukaan jos ei ole jo 20v teininä parhaalla alalla. itseä ei ainakaan huvita enää alkaa lukiönörtiksi saati amisviikseksi :)
Kyllä minä töitä saisin ja on minulla paperitkin ammattiini, eli jos haluaisin niin varmasti löytyisi perushommia mutta mitä minä perseaukinen hyödyn juoksemalla 8-10h per päivä töissä kun tuet lähtee ja hyöty on n. 500-700e. Saman saa kun keksii oman lisätoimenkin eikä verottajaa kiinnosta paskaakaan :)
- psykiatri
Ja vaihtoehto 3.
Aloittaja on skitsofreenikko ja kuvittelee että hänellä on ystävä joka oli tästä skitson diagnoosista kertonut tarinaa. - ....................
Nämä mielensairaudet kun on henkilökohtaisia, yksityisiä ihmisten asioita ja ongelmia, eikä se tarkoita että ihminen saisi paskaa niskaansa, kun on sairas.
Jokaiselle löytyy apua, eikä ketään ole tarkoitus leimata miksikään estääkseen hänen työnhakuaan.
Pahempi ongelmahan on aina se, että KYKENEEKÖ sairas enää työelämään. Ei hänen asioistaan kukaan muu tiedä paitsi ne lähimmäiset ja avuntuojat.
Ikävä kyllä paljon on heitäkin, joilla se sairaus vaan huomataan ja sille ei mahda mitään. Toisista sitä ei näe. - vaieimuka
lääkäri ehdotti 5 v sitten ahdistukseen zyprexaa ja kysyin olisiko kallita. Hinta oli suht.kallis joten ehdotti diagnoosia psykoottinen masennus lääkekorvauksen takia. Lopetin lääkkeen 2 vk kuluttua sivuvaikutusten vuoksi. Diagnoosin voi saada ihan mihin vaan ilman perusteita tai todella helposti.
- tukkelituu
Itse olen käynyt psykologisessa ja neurologisessa testissä. Ensimmäisessä kyseltiin vinopino kysymyksiä miten tunnen ja ajattelen. Jälkimmäisessä piti tehdä jotain logiikkatestejä, jonkinlainen musteläikkätesti mukaanlukien.
Sanoinkin jo ihan noita testejä tehneelle psykoterapeutillekin, että jos haluaisin, niin tässä testissähän voisi huijata itselleen hullun paperit. Väitti vastaan, kun kuulemma kysellään ristiin rastiin varmaansa useita kymmeniä, vai olisiko satoja(?) kysymyksiä.
Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että jos on tarpeeksi välkky ja huomiokykyinen (miksei terve olisi?), niin voisi ohjailla lopputulosta haluamaksensa.
En usko kuitenkaan, että ns. "patalaiska" pystyisi välttämättä tälläiseen suoritukseen. Ehkäpä hän oikeasti oli sairas. Tuskin kovin moni kavereilleen kertoo, jos on jotain mielellisiä ongelmia? Pidän suurimpana todennäköisyytenä, että pelkäsi kertoa, että on sairas, joten päätti valehdella. Näin säilyttää ehkä arvostuksen paremmin tietyissä kaveripiireissä, ja ehkä jopa arvostetaan enemmän. - miksmiksi?
Mitä sinä tekaistulla skitsofreniadiagnoosilla teet? Huijaat itsellesi sairauseläkkeet ja vältät työnteon?
Itse kun joudun valehtelemaan, että en saisi hullunpapereita, ei tosin skitsofreniaan liittyen mutta muihin ongelmiin. - j k
hän valehtelee
- kauhulan tyttö
Olin ihan varma että minulla on ad/hd. Pääsin testiin jossa vastailin mahdollisimman vakuuttavasti että ne hoksais mun ad/hd:n. En valehdellut, mutta keskityin vastaamaan niin, etten voisi lähteä sieltä ilman diagnoosia keskittymiskyvyn puutteesta. Mutta kappas. Sinne oli ujutettu paaaaaljon muitakin kysymyksiä kuin se keskittymiskyky. Lääkäri katsoi tuloksista että olin vastannut niihin kotiin kaikkiin kyllä, mistä voi todeta skitsofrenian..Eli, pitäs tietää kysymyksistä etukäteen mihin sairauteen ne liittyy, että voisi muokata ne mieleiselseen.. Kyllä mä vähän ihmettelin miks niissä lapuissa luki tunnetko pelkoa, kuinka usein jne..mut aattelin et ne kartottaa masennusta :D Stupid me :D
- bi po
Sitten taas jos ei tunne pelkoa, saa diagnoosiksi maniavaiheessa olevan maanisdepression.. Asia on niin että tuollaisen kyselykaavakkeen käteen saadessaan ei voi enää poistua paikalta ilman diagnoosia sillä sellaista käsitettä kuin terve ei tunneta psykiatriassa.
- KaikkiOnMahdollista
TotaTota.... Sanokaapas lääkärille vaikkapa näin: Olen käyttänyt hieman meta-amfetamiinia ja olin hetken psykoosissa. Siitä asti ovat äänet minua vaivanneet ja minulla on tunteita, että jotkut lukevat ajatuksiani. Kuulen heidän ääniän ja muitakin syyllistäviä ääniä. Harha-ajattelua löytyy vaikka minkämoista. Olen mielihaluton tekemään mitään näinä päivinä ja tätä on jatkunut jo hetken. Menette noin sanomaan psykiatrille ajanvarauksella, niin eiköhän ne teidän skitsofreenikoksi melko nopeasti diagnosoi. Ja jos ei, niin on kumma. Kyllä jos olet etevä valehtelemaan, saat lääkäreiltä mitä vain ja sehän on aivan fakta. Itselläni siis todellakin on skitsofrenia ja tuo oli oma kertomus sairauden kuvastani etc.
- ifor
Valehtelemalla nyt voi onnistua saamaan mitä vain, mutta onko se kannattavaa? Jos mielestäsi on, niin eikö se ole jo sairautta itsessään, että jostain syystä työnteko ja normaali elämä ei tunnu sen vertaa yrittämisen arvoiselta ja mielekkäältä, että pitää tekaista itselleen sairaus? Tosin yleensä tällainen kyllä tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin ja työkyvyttömyyseläkkeelle ei niin vain helposti päästä. Ensin sinusta yritetään kuntouttaa työkykyistä kaikenmaailman terapioilla jne.
Ja tuleehan sitä väistämättä ennemmin tai myöhemmin sairastumaan turhaan psykoosilääkkeiden syömisestä, että onnea vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama836831Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136052Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1364165Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2192889Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782836Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?352778Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta842550Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902288- 1832139
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431676