Kun tapasin nykyisen puolisoni muutama vuosi sitten sain
heti ymmärtää, että hänellä on koira, ja että hän on hyvin
sitoutunut ottokoiraansa. Seurustelun aikana koira oli kiva
piriste päiviin jolloin näimme, lenkkeiltiin yhdessä ja tulin
nopeasti juttuun kyseisen sakemmannin kanssa. Ajattelin,
ettei ole yhtään vaikeaa vaikka toisella on koira, olenhan aina
ollut eläinihminen.
Suhteemme alkuaikoina reissasimme enemmän kahdenkesken.
Koiran saattoi aina jättää omistajansa vanhemmille, jotka asuivat
kutakuinkin samassa pihapiirissä ja joilla oli koiraseuraa. Asiat
muuttuivat kun muutimme yhteen, me ja koira. Puolisoni koirasta
tuli _meidän_ koira, ja koska olemme pienperhe, osallistun
koiran kouluttamiseen ja ulkoiluttamiseen ja vahtimiseen ja
hoitamiseen ja huolehtimiseen ja syöttämiseen ja ja ja. Ja koin
saavani osavastuulleni kokonaisen arvokkaan, rakastettavan ja
tärkeän eläinyksilön, jolle en soisi mitään pahaa tapahtuvan -
enkä ollut valmis tällaiseen vastuuseen.
Muutimme aivan toiselle paikkakunnalle, jossa ei tuttua turvallista
hoitopaikkaa ole. Yhteiset reissut ovat harvassa. Päivät pitää
aikatauluttaa että jompikumpi on lähdössä mettään koiran kanssa
kun toinen on töissä. Miltei vuosi on yhteisasumista takana ja
koria on vuoroin ollut ilon ja riidan aihe. Haluisin harrastaa jotain
muuta kuin koiruutta.
Nyt karvanoppamme on kuukauden hoidossa, jotta saan levätä, olla puolisoni kanssa kahden, lähteä hotellilomalle - olla parisuhteemme
ainoa narttu (:
Tiesin, että koira on vastuu. Eipä sitä kai voinut tietää kuinka
rankka vastuu kun se tuli kaupan päälle? Voisin kuvitella omistavani
koiran sitten kun olen valmis äidiksi, ottamaan vastuun toisesta
henkilöstä, asettuisin aloilleni enkä kaipaisi matkustella niin usein,
niin vapaasti. Emme ole ihan pentuja enää, kohta 30v molemmat,
mutta vielä en koe biologisen kellon soivan.
Miten tämä muilla toimii? Onko toisen koira vain toisen koira?
Voinko olla olematta koiranomistaja kun koira ei ollut alunperin oma?
Saako sanoa inhoavansa kun koira on sellainen 'rasite'? Este, ettei voi
olla 'vapaa' kahdestaan? Toisinaan jopa este, ettei voi olla vapaa yksin,
lenkkeily/hiihtämine/pyöräily olisi välillä mukavaa yksinkin.
Iteppä valitsin tämän?
Haluan vielä huomauttaa, että koiramme on kaikesta huolimatta
rakas ja osa pienperhettämme.
Puolisona koiranomistaja
103
6339
Vastaukset
- .......
Jos haluat ratkaisun tuohon tilanteeseen, niin kannattaisi etsiä joku mukava hoitopaikka koiralle teidän läheltä vastaisuuden varalle.
En ole samassa tilanteessa kuin sinä mutta ymmärrän sinua. Omistan kaksi isoa koiraa, joita saa aktivoida todellakin yhtä paljon kuin sakemannia. Entinen avopuolisoni halusi ne välttämättä ottaa, ja erottuamme todellakin halusin ne, koska hänestä ei ollut kouluttajaksi, ulkoiluttajaksi tai edes maksumieheksi koiran hyvinvoinnin edistämiseksi.
Korostan että tämä ei ole sama tilanne, mutta en olisi itse oman opiskelijaelämän rinnalle ottanut koiria. Vastuuntuntoisena ihmisenä kuitenkaan en voisi kuvitella niistä luopuvani. Vanhemmat auttavat myös, joten en ihan pulassa niiden kanssa ole.
Mieti mitä koira meinaa miehellesi. Ja siis ottokoira, oletteko sille jo toinen omistaja?
Ja olet yhtälailla koiran omistaja jos jaatte kaiken suht puoliksi, ulkoilut ja koiran hoitamiseen liittyvät asiat. Ei miehesikään voi olettaa että vastaat yhtälailla koirasta jos se ei olisi yhtään sinun koirasi.
En anna tulevienkaan poikaystävien ottaa liikaa vastuuta koiristani. Niitä saa ulkoiluttaa kun hallitsee ne ja jos huvittaa, mutta en tosellakaan pyydä enkä halua antaa muiden omia koiriani ennen kuin suhde on tarpeeksi pitkällä. Niin koirat ei saa turhaa stressiä ja omistajasta ei ole epäselvyyttä.
Mutta kyllähän se periaatteessa niin on että koira tulee siinä paketissa mukana, vaikka et siitä huolehtisikaan.
Ps. Minusta osoittaisi aikamoista kypsyyttä jos et tuollaisesta asiasta ota stressiä. Koira on aika tärkeä asia miehellesi, ja ei se yhtä paljon aikaa vie kuin esim. lapsi. Taidat olla aika itsekäs vain. Älä ikinä hanki oma-aloitteisesti koiraa jos on nuin hankalaa. - helppoa
Monelle koirat ovat rakkaita perheenjäseniä, ei siis lapsia kuitenkaan!
Koira on miehellesi tärkeä. Se on hieno ja upea asia, että hän kantaa vastuunsa siitä. Koira on harmillisen monelle vain lenkkikaveri, jota ruokitaan ja kävelytetään hihnassa, joskus heitetään palloa, sekö on koiran arvoista elämää?
Meillä on 2 koiraa. Päävastuu minulla, mutta molemmat halusivat koirat ja molemmat heitä pyytettömästi rakastamme.
Tykkää aivan valtavasti harrastaa koirieni kanssa, ei ole siis mikää ongelma vapaa-ajan vieton kannalta. Koirat mukaan tai matka jää, jos heitä ei voi ottaa mukaan. - hansikas..
Itse olen kodinvaihtaja-koiran omistaja. Koira tuli kaltoinkohdeltuna minulle ja ensimmäinen vuosi yhdessä oli erittäin raskas taival sen kanssa. Sitä suuremmalla syystä siitä tuli erittäin, erittäin rakas minulle. Mutta asiaan..
Itselläni kariutui yksi todella hienolta aluksi tuntunut suhde vain tuon koiran vuoksi. En itse halua jättää koiraa enää työpäiväni jälkeen yksin, joten ex-tempore menot ovat minimissä arkisin. Hoitopaikka minulla on lähellä, mutta sinne en koiraani viitsi jättää moneksi päiväksi, koska se on edelleen suht vaativa luonteeltaan. Mutta näin ollen minä siis tein jo suhteen alkaessa selväksi, miten nämä asiat minulla menevät tuon koiran takia. Aluksi mies oli ihan ymmärtävä, mutta huomasi, että se Todella rajoittaa menoja. Hän totesi, ettei halua olla vasta se toinen uros arvojärjestyksessä elämässäni. Eli ts. oli valmis vaatimaan koirasta luopumista. Ja se ei siis minulle ole ikinä edes vaihtoehto, koska luulen, etten ihan hetkessä löytäisi koiralle kotia, joka olisi valmis laittamaan ison koiran hoitoon n. 150 € rahaa kuukaudessa ja vielä vaativan luonteen saisi siihen kaupanpäälle. Mutta sanoin hänelle, että onhan se niin, että jos hän minusta oikeasti välittää, hän pärjää noiden asioiden suhteen. Ei siis sen että olisi siis ollut vasta se toinen arvojärjestyksessä, koska ei ihmistä ja koiraa voi laittaa samaan arvoon. Arvot niissä ovat kuitenkin erilaiset. Ja koirat ovat se tärkein harraste minulle, joten elämässäni tuskin tulee vaihetta, jolloin minulla ei olisi koiraa..
Nykyään minulla on ihana mies, joka jakaa vastuuta koirasta, mutta tietää sen olevan minun. Ei vaadi, eikä jätä tekemättä minun pyytäessäni jotain. Koirasta meillä yleensäottaen koko suhde alkoikin, kun tapasimme lenkillä ja hän tiedusteli siitä tietoja! - Surullinen totuus
Sama kuin vihaisit musiikkia, ja seurustelisit muusikon kanssa (tai et vihaisi, mutta et vain pitäisi siitä miltä se kuulostaa).
Koiria voi sanoa sitoumukseksi, tai vaikkapa elämäntavaksi. Jos ei miestä kaduta tämä sitoumus tai elämäntapa, ette sovi toisillenne.
Etsi mies joka haluaa matkustaa ja elää vapaasti :) - .............
Meillä oli ensin pari yhteistä koiraa, jotka otettiin ja hoidettiin yhdessä. Kun halusin kolmannen, niin siitä tuli mun koira. Mies sanoi heti, että 'tottakai hankit sellaisen, jos itse hoidat ja maksat'. Kuitenkin koira vain papereissa mun, koska sitä hoidetaan yhtälailla molemmat. En ole vaatinut miestäni tekemään koiran kanssa, vaan omatoimisesti mun kotona ollessakin lähtee koiran kanssa ulos ja antaa sille ruokaa, sekä järjestää aktivointia. Vieraat puhuu kuin koirat olisi kaikki mein yhteisii, miehelle tuo on edelleen 'sun koira' ja itse puhun 'koirastani'. Hassua. Koira sitoo koko perhettä, vaikkei niin aina suunnittelisi. Lastemme täytyy noudattaa tiettyjä sääntöjä koirien kanssa, vaikka eivät ole valinneet koiralliseen perheeseen syntymistä. Koirista on kuitenkin niin paljon enemmän iloa kuin haittaa, ettei elämää voisi toisin kuvitella ja lapsetkin on onnellisia koirista, joiden kanssa ovat saaneet kasvaa, sekä mies tuosta 'mun haukusta'.
- SIRKLAAJA
JUST....JOOOOO! OLEN EHKÄ SEN VERRAN VANHA...... ETTÄ EN OIKEIN YMMÄRRÄ..... ET SUN KOIRA JA MUN KOIRA JA SIT YHTEISET KOIRAT JA MEIDÄN KUITENKIN YHTEISET LAPSET.
JA YHTEINEN ELÄMÄ MÄ MAKSAN TON KOIRAN JA MÄ MEEN TON KANSSA ULOS JA MAKSAN SEN RUOAT... VOIKO OLLA NOIN VAIKEETA??? SITTEN KUITENKIN ..YHTEISET PENSKAT???
VOIKO TUO HOMMA KOKONAISUUDESSAKKAAN TOIMIA..HALOOOOO!!!
OLEN KYLLÄ SEN VERRAN VANHA, ETTÄ JOS MUN HUUSHOLLISINA TOIMITTAISIIN NOIN, NIIN EN KYLLÄ SITÄ SIETÄISI. KAIKKI ON MIELESTÄNI YHTEISTÄ JOS KERRAN ON YHTEISIÄ PENSKOJAKIN JA SAMAN PÖYDÄN ÄÄRESSÄ SYÖDÄÄN!!! MITEN TE MUUT ASIAT HOIDATTE?? JOS KOIRATKIN ON JAOTELTU, ETTÄ TOI ON SUN JA NÄÄ ON MUN???
JOS TOI YHTÄLÖ TOIMII NIN MAAILMA ON MALLILLAAN!! TÄHÄNKÖ ON MENTY. MITEN TE JAATTE LASTEN SYÖMISET? VAIPAT? HOITYOMAKSUTY? YM.YM. YM.
OLETTE KUITENKIN PERHE, VAI OOTTEKO? VAI ASUTTEKKO VAAN YHESSÄ? KAIKKI ON KIVAA NIIN KAUAN KUN KESTÄÄ, VAI MITÄ? ÄLÄ MEE MUKAAN TUOHOIN HOMMAAN...ETTÄ HOIDAT KOIRAS...KOHTA HOIDAT MYÖS YKSIN LAPSES.!! OLEN KUUSKYMPPINEN JA IKINÄ EN OLISI TUOHON TOUHUUN ALISTUNUT. KYLLÄ NAISELLA, VAIKKA HOITAA KOTONA LAPSIA JA KOTIA PITÄÄ OLLA OMAA YLPEYTTÄ OLLA 0MA ITSENSÄ
NAINEN..... EI ALISTUA MIEHEN TERRORISOINTRIIN... MISSÄÄN ASIASSA.
TUO ASIA MYÖS MUA HÄMÄS, ETTÄ LASTEN TÄYTYY NOUDATTA TIETTYJÄ SÄÄNÖJÄ KOIRIEN KANSSA!!! MITÄ? ONKO SUN MIES JOKU NATSI?? PITÄÄ VAIMON. LAPSET, JA KOIRATKIN VIELÄ NARUSSA?
KYSYN MIKSI ALISTUT MOISEEN VALLANKÄYTTÖÖN MIEHELTÄSI?? - HEH!
SIRKLAAJA kirjoitti:
JUST....JOOOOO! OLEN EHKÄ SEN VERRAN VANHA...... ETTÄ EN OIKEIN YMMÄRRÄ..... ET SUN KOIRA JA MUN KOIRA JA SIT YHTEISET KOIRAT JA MEIDÄN KUITENKIN YHTEISET LAPSET.
JA YHTEINEN ELÄMÄ MÄ MAKSAN TON KOIRAN JA MÄ MEEN TON KANSSA ULOS JA MAKSAN SEN RUOAT... VOIKO OLLA NOIN VAIKEETA??? SITTEN KUITENKIN ..YHTEISET PENSKAT???
OLEN KYLLÄ SEN VERRAN VANHA, ETTÄ JOS MUN HUUSHOLLISINA TOIMITTAISIIN NOIN, NIIN EN KYLLÄ SITÄ SIETÄISI. KAIKKI ON MIELESTÄNI YHTEISTÄ JOS KERRAN ON YHTEISIÄ PENSKOJAKIN JA SAMAN PÖYDÄN ÄÄRESSÄ SYÖDÄÄN!!! MITEN TE MUUT ASIAT HOIDATTE?? JOS KOIRATKIN ON JAOTELTU, ETTÄ TOI ON SUN JA NÄÄ ON MUN???
JOS TOI YHTÄLÖ TOIMII NIN MAAILMA ON MALLILLAAN!! TÄHÄNKÖ ON MENTY. MITEN TE JAATTE LASTEN SYÖMISET? VAIPAT? HOITYOMAKSUTY? YM.YM. YM.
OLETTE KUITENKIN PERHE, VAI OOTTEKO? VAI ASUTTEKKO VAAN YHESSÄ? KAIKKI ON KIVAA NIIN KAUAN KUN KESTÄÄ, VAI MITÄ? ÄLÄ MEE MUKAAN TUOHOIN HOMMAAN...ETTÄ HOIDAT KOIRAS...KOHTA HOIDAT MYÖS YKSIN LAPSES.!! OLEN KUUSKYMPPINEN JA IKINÄ EN OLISI TUOHON TOUHUUN ALISTUNUT. KYLLÄ NAISELLA, VAIKKA HOITAA KOTONA LAPSIA JA KOTIA PITÄÄ OLLA OMAA YLPEYTTÄ OLLA 0MA ITSENSÄ
TUO ASIA MYÖS MUA HÄMÄS, ETTÄ LASTEN TÄYTYY NOUDATTA TIETTYJÄ SÄÄNÖJÄ KOIRIEN KANSSA!!! MITÄ? ONKO SUN MIES JOKU NATSI?? PITÄÄ VAIMON. LAPSET, JA KOIRATKIN VIELÄ NARUSSA?
KYSYN MIKSI ALISTUT MOISEEN VALLANKÄYTTÖÖN MIEHELTÄSI??AIKA HAUSKA VUODATUS SULTA. MUTTA OLET TODELLAKIN EHKÄ LIIAN VANHA KUN ET PYSTY HUOMAAMAAN ETTÄ YLEENSÄ SE ON SE NAINEN JOKA VALTAANSA VÄÄRINKÄYTTÄÄ. NALKUTTAA, RUIKUTTAA JA VAATII SEKÄ PIHTAA. JA KUN NE LAKISÄÄTEISET KAKSI TENAVAA ON TEHTY, NIIN ERO PÄÄLLE JA ÄIJÄ MAKSUMIEHEKSI. JA ELLEI IRTOA NIIN SOSSUNTANTAT KYLLÄ AVITTAA SIINÄKIN ASIASSA. KUN ON NELJÄ TAI VIISI KAKARAA TEHTY SAMAN MÄÄRÄN ÄIJIÄ KANSSA NIIN SILLÄHÄN ELÄÄ NAINENKIN JO MUKAVASTI NIILLÄ ELATUSMAKSUILLA. MUTTA... EIKÖ NÄIN OLLUT JO MYÖS SINUN IKÄLUOKASSASI? OLEN OLLUT HAVAITSEVINANI SELLLAISTA JO AIEMMINKIN. EROLAPSIA, JOIDEN LAPSET JA PIAN LAPSENLAPSET HARRASTAVAT AIVAN SAMAA.
TUO ASIA JOKA SINUA MYÖS HÄMÄSI: ETKÖ TODELLAKAAN TIEDÄ ETTÄ LASTEN ON IHAN PAKKO NOUDATTAA JOTAIN SÄÄNTÖJÄ KOIRAN KANSSA? ESIM. NUKKUVAA KOIRAA EI HÄIRITÄ. TAI LUUTA JÄRSIVÄÄ KOIRAA EI TAPUTETA. NÄMÄ ON PERUSSÄÄNTÖJÄ JOIDEN LUULISI OLEVAN ITSESTÄÄNSELVIÄ MYÖS VANHEMMALLA IKÄLUOKALLA.
PS. CapsLock päällä ei ole kovin kohteliasta kirjoittaa. Sitä sanotaan HUUTAMISEKSI!!! - ....................
SIRKLAAJA kirjoitti:
KYSYN MIKSI ALISTUT MOISEEN VALLANKÄYTTÖÖN MIEHELTÄSI??Missähän kohtaa viestissäni on 'vallan käyttöä mieheltä'? Lasten täytyy noudattaa tiettyjä sääntöjä koirien kanssa, kuten koko perheen. Me aikuiset on päätetty koirat ottaessamme, että niiden kanssa eletään, mutta lapset ei oo päättäneet: silti täytyy eläimiä käsitellä nätisti, antaa niiden olla halutessaan rauhassa, ei saa antaa ruokaa pöydästä jne eli nämä ovat niitä sääntöjä, joita noudattaa sekä lapset että aikuiset. Lapsemme ovat yhteisiä ja hoidetaan tasapuolisesti: se joka ensin ehtii tai kaksin. Koirat hoidetaan samallailla eli se joka sattuu olemaan ruoka-aikaan kotona tai innokkaampi ulkoilemaan, se lähtee ulkoilemaan. Kuitenkin jos tahdon ottaa eläimen jostain omasta syystäni esim.tahdon harrastaa sen kanssa jotain mitä en voi harrastaa muiden kanssa tai etsin tiettyjä piirteitä lemmikistä, niin saan sellaisen ottaa eikä mies mua kiellä tai estele, mutta tottakai vastuu itse ottamastani lemmikistä on silloin mulla! En voi vain ottaa eläintä ja stten vaatia mieheltä, että hoitaa sen yksin tai edes yhdessä mun kanssa. Onneksi mies onkin niin ihana, että osallistuu kaikkien hoitoon omasta tahdostaan siinä missä minäkin: myös kuluihin ja harrastuksiin, mutta lemmikki on silti viimekädessä mun vastuullani ja esim.jos joskus tulisi ero niin nää eläimet, jotka oon itse ottanut muilta sen enempää kyselemättä myös hoidan itse. Huomaa tosiaan, että olet vanha, kun luetunymmärtämisessäsi on niin paljon ongelmia.
- vastuunkantaja
Meillä tilanne ei ole aivan sama - koira on tullut nimittäin minulle vastan muutettuani yhteen nykyisen avopuolisoni kanssa. Kuitenkin alusta lähtien meille molemmille oli selvää, että koira on minun. Mielestäni tällainen selkeä jako oli tehdä jo ennen koiruuden tuloa, jotta säästytään sitten koiran tultua turhilta riidoilta.
Puolisoni pitää koirista, muttei halunnut missään nimessä ottaa vastuuta koiran lenkityksistä, koulutuksesta yms. Minulle tämä sopi hyvin - koiraa ottaessani tiesin, että se tulisi minulle ja että jos ulkona on huono ilma, se olen minä joka sen vie ulos. Tokihan puolisoni osallistuu koiran hoitoon - se lenkittää sitä, leikkii ja rakastaa. Hän kuitenkin lenkittää vain silloin kuin hänestä siltä tuntuu, pakko hänen ei ole viedä koiraa ulos, sillä näin sovimme heti alkuun.
Mielestäni teidän tilanteessanne puolisosi on ottanu koiran itselleen ja jopa ennen kuin sinä olit edes kuvioissa. Minun näkökulmastani sinä et siis voi olla velvoitettu ottamaan siitä vastuuta - et hoidosta etkä kuluista. Sinulla on myös oikeus omiin harrastuksiisi - puolison harrastus on koira, jonka hän on vapaaehtoisesti itselleen valinnut.
Toisaalta sitten taas olen myös sitä mieltä, että muuttaessasi puolisosi kanssa yhteen, sinun on täytynyt pohtia tätä asiaa. Varmasti tiesit koiran rajoittajavan kovasti puolisosi elämää, vaikket ehkä odottanutkaan sen rajoittavan suoranaisesti sinun elämääsi. Tokihan yhteinen aika ilman koiraa on tärkeää jokaiselle parisuhteelle, mutta kyllä meilläkin tuo on ihan arkipäivää, ettei viikolla iltaisin juuri kotoa lähdetä. Minä en halua jättää koiraa työpäivän jälkeen enää yksin, mutten missään nimessä vaadi, että puolisonikin tulisi olla kotona. Yhdessäolo arkisin kuitenkin tapahtuu lähinnä kotona. Viikonloppuisin sitten on eri juttu - silloin aikaa löytyy toisillemme myös ilman koiraa :) Olenkin sitä mieltä, että puolisosi ei voi vaatia sinua olemaan sidottu koiraan - ei minään viikonpäivänä eikä mihinkään kellonaikaan. Kuitenkaan et voi vaatia puolisoasi jättämään rakasta koiraa yksin enää pitkän päivän jälkeen - hän on koiran ottaessaan sitoutunut antamaan sille aikaa.
Toivottavasti pääsette koira-asiassa yhteisymmärrykseen! Selvästi koiruus on teille molemmille tärkeä, joten etteköhän löydä sopivan ratkaisun. Meillä koira on vaikuttanut valtavasti meidän arkeen, mutta olemme tieysti yhdessä tämän ratkaisun tehneet. Teillä sikäli eri tilanne. Koira ei ainakaan meillä ole riitojen aiheena, sillä meillä vastuujako on hyvinkin selvä, ja se meille molemmille sopii. - jansQ89
Kaikki kuule lähtee ihan omasta asenteesta. Eikö tuon ikäisen ihmisen pitäisi jo osata asettua aloilleen ja ottaa rauhassa, eikä mennä sinne tänne kuin pahaiset teinit?!
- Matkaajanainen
Kiitos vastauksistanne (:
Tiesin, että asialla on kaksi puolta ja on hienoa, että molemmat on
huomioitu. Vielä on pari viikkoa koiratonta elämää jäljellä ja ilmapiiri
kotona on vapautunut, minun oloni on rauhallinen ja myönteinen.
Olen saanut miettiä, ja olemme yhdessä pohtineet pelisääntöjä
selvemmiksi - jotta koira saisi parhaimman mahdollisen elämän.
Viikonlopuksi päästään parisuhdeseikkailulle Ähtärin eläinpuistoon!
jansQ89:lle haluisin todeta että meidän "sinne tänne meneminen kuin
pahaiset teinit" on juurikin nähtävyyslomia Suomessa, luonnossa,
telttaretkiä, road trippaamista pohjoseen ja etelään sekä toisinaan
kotimaan rajojen ulkopuolelle, ei siis mitään ryyppäämistä ja rällästämistä
ja festarielämää tai mitä ikinä koetaankin "teineilyksi". Kyllä se aika tulee,
että asetutaan aloillemme, talokin on jo suunnitteilla (:
Kaipaan räyhärakastamme ja välillä hävettää, kuinka paljon olen
halunnut sen olevan muualla. Mietin kyllä kun yhteen muutettiin,
että miten koira vaikuttaisi minuun ja meihin. Myönnän kuitenkin, että
koirattomana ihmisenä en tiennyt kuinka Todellinen vastuu se on.
Minua ei ole huijattu, koiranomistajan kanssa seurustelu oli oma
valinta, minulle oli kerrottu tosiasiat. Niiden ymmärtäminen kuitenkin vaatii
käytännön kokemuksen.
En tahdo luopua puolisostani, enkä voi vaatia häntä luopumaan
koirastaan, joten kompromissejä tässä tullaan tekemään (:
Olemmekin huomanneet, että pelisääntöjä koiran suhteen ei oikein
ole ollut, mikä on osasyy tällaiseen tunnevyyhtiin ja sekaisuuteen.
Sitä luultiin, että nämä asiat menisivät omalla painollaan niin kuin
suhteemme muu kehitys. Tilannetta kärjisti minun haluni olla " hyvä
koiranomistaja" puolisoni rinnalla, ja kokemattomalle se oli suuri
stressi, enkä tiennyt mitä minulta oikeasti haluttiin ja vaadittiin.
Pelisääntöjen olemassaolo olisi helpottanut tilannetta alusta pitäen,
nyt sen tiedän.
Kerron palstalle mihin kompromisseihin ja päätöksiin olemme tulleet
ennen pääsiäistä, ennen kuin koira kotiutuu. Tarina saa hyvällä
asenteella vielä onnelisen lopun!- matkailijat.
'nähtävyyslomia Suomessa, luonnossa,
telttaretkiä, road trippaamista pohjoseen'
Tuollasia on meidänkin lomat suureks osaks ja meillä on koirat mukana! (Siis mulla on kaks keskikokoista seropia, ennen meillä oli sakemanni)
Koirahan nauttii täysillä just telttailusta ja retkeilystä! Me on käyty vaelluksilla ja muuten retkeilemässä ja koirat on aina olleet luonnollisesti mukana. Ja on asuttu hotelleissa, mökeissä ja bed&breakfast-paikoissa, aina on löytyny majapaikka jonne saa viedä koiran...
Sitte ku ollaan jossain konserttireissuilla risteilyillä tms parin päivän matkoja niin koirat on olleet hoidossa, kerran on käyty Kreetalla yhessä ja sillon meidän saku oli viikon hoitopaikassa mut ei meitä noi etelänmatkat ees pahemmin kiinnosta joten muuten on kyl koirat lomilla mukana... - matkailijat.
Ja vielä että en mä kyllä ymmärrä miten kukaan koiran omistaja suostuu sellaseen että laitetaan koira KUUKAUDEKS johonki hoitoon niin että toinen saa 'levätä'... Ei jumpe jos joku mulle ehottas tollasta että vietetäänpäs koiraton kuukausi ja laitetaan noi karvaset perheenjäsenet muualle, niin sanosin että lomaile kuule vaan yksinäs, koirat asuu täällä ja niil on oikeus olla kotonaan....
- Miirmeli
Toivottavsti teille ei tule lapsia,tappeluhan siitäkin syntyy kuka ne jaksaa hoitaa ja kuka ottaa vastuun!!!
- karvakorvanen
Vaikea kuvitella tilannettasi kun itse pidän kovasti koirista, itsellä on koira ja lapsia, naisystävillä on ollut koiria ja lapsia.
Yhdessäollessa kaikki on automaattisesti ollut yhteisiä, jos ei pidä jostain pakettiin kuuluvasta niin ei se tule kestämään onnellisena.
Jos koira tuntuu suurelta vastuulta niin älä tosiaan hanki lapsia ennenkuin olet varma asiasta. - niinpä...
Sitä kutsutaan elämäksi ja vastuunottamiseksi kuin myös epäitsekkyydeksi, muun muassa.... Et sinä pääse enää sen puolisosi kanssa kahdestaan sitten kun teillä on niitä lapsiakin, vaikkei olisi yhtään koiraakaan. Koiran omistaminen niinkuin lastenkin hankkiminen vaatii tiettyjen juttujen karsimista omasta elämästä, elämistä niitten ehdoilla. Puolisosi on kehityksessään edempänä kuin sinä, tai haluaa eri asioita elämältään.
Kunhan nyt ainakaan et laita puolisoasi valitsemaan sinun ja koiran väliltä. Se olisi paskempi juttu. - Mielestäni..
olet ehkä tehnyt sen virheen, että otit koirasta sen omistajalle kuuluvaa vastuuta? Koira, joka on ollut vain toisen, olkoon omistajansa yhteenmenon jälkeenkin, se on usein tärkeää riitojen välttämiseksi.
Sama muuten pätee lapsiinkin, niitä ei saisi lykätä uuden puolison vastuulle..- ml<äkä
Haloo! Jos asuu yhdessä, ei koira voi olla vain omistajan koira. Sama on jos aloitat suhteen henkilön kanssa jolla on lapsia. Vanhempi/omistaja ottaa päävastuun, mutta kyllä toisen osapuolenkin pitää ottaa vastuuta. Esim. koirilla ja lapsilla pitää olla johdonmukainen hoito ja kasvatus. Yhdessä asuminen vaatii joustoa. Otin meille koiran ja olen luvannut sen hoitaa. Näin olen tehnytkin; sen päävastuu hoidosta on minulla ja se on ok. Otinhan sen mieheni vastustelusta huolimatta. Siitä huolimatta siitä on tullut meidän koira ja tarvittaessa mieheni käyttää sitä ulkona, jos en itse pääse ja on joku yhteinen meno edessä.Koira on opoturnisti eli odottaa, että tulee tilaisuus. Siksipä sen käytökseen on puututtava sen joka paikalla on. Jos ei ole valmis ottamaan vastuuta, ehkä on parempi erota. Kannattaa valita sellanen kumppani, jolla ei ole koiraa taikka lapsia.
- koiratarrrrr
Itse olen sinkku 3 pienen koiran omistaja. Koiraharrastukset ovat tärkeä osa elämääni. Minulla on ehdoton ehto tulevalle puolisolle että hän hyväksyy koirat. Muuten juttu jää siihen vaikka kuinka hyvätä olisi näyttänyt.
Kunnioita miestäsi ja hyväksy että koira on iso osa hänen elämäänsä. Koira ei saa kärsiä sinun kiukkuillessa ja pohtiessa että mitä tehdään tilanteessa. Eiköhän miehesi löydä koirienystävänkin rinnalleen. Teeskentely ei vie pitkälle. - em_
Tottakai saa olla pitämättä koirista/haluamatta sellaista. Sitä kannattaa kuitenkin miettiä, ennen kuin alkaa seurustelemaan "koiraihmisen" kanssa.
Koiran ei toki tulisi olla sinun vastuullasi jos se on ensisijaisesti miehesi koira, mutta sen olemassa olo pitää ottaa huomioon ja keskustella niistä fiiliksistä miehen kanssa.
Itselläni on kaksi koiraa ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että koiria tulee aina olemaankin.Olen sen myös näille "sulhaskandinaateille" jo suhteen alussa ilmoittanut.Kannan ehdottomasti itse vastuun niiden ulkoiluttamisesta ja muusta hoidosta, mutta odotan kyllä, että kumppani myös ymmärtää vastuuni ja sen että niiden hoitoon kuluu aikaa .En voi esim. lähteä ex tempore-reissuille, jos koirilla ei ole hoitajaa tai hillua baarissa aamuyöhön saakka.
On käynyt pari kertaa niin, että mies on aluksi hyväksynyt/ollut hyväksyvinään koiruudet ja alkanut sitten myöhemmin angstaamaan niistä ja käyttäytymään mustasukkaisesti.Yksi jopa ehdottanut koirista luopumista.
Ja sitten kun olen luopunut koirien sijaan miehestä, niin olen saanut kuulla avautumista kuinka "olen vain pelaillut"/"en välitä"/tms.
Noh, mieltään saa toki muuttaa, mutta ei pidä olettaa että joku muuttaisi omaansa "kunhan vain rakastaa sinua tarpeeksi". - --1+3--
Itse myös olen kolmen keskikokoisen koiran omistaja ja ensi voisi kuvitellakaan ottavani miestä joka ei hyväksy koiriani ja se että mies ehdottaisi koirista luopumista saisi mut kyllä niin karvat pystyyn että.. Koirat vaan kuuluvat elämääni ja jos haluaa olla mun kanssa koirat kuuluvat myös pakettiin.. Toki minä itse ne ulkoilutan ja ruokin jne, mutta miehen pitää osoittaa etteivät koirat ole hänelle ongelma, muuten en usko yhteiseen tulevaisuuteen..
- näin meillä
Samma häär ;)
Mulle aikoinaan yks avokki-ehdokas sanoi, että " koirat tai hän " ja vastaukseni oli "koirat ". Toki tuo taukki tuli muutaman vuoden kuluttua takaisin elämäämme, ja eihän siitä mitään tullut, kun häntä häiritsi edelleen koirat. Vaikka hänen ei mitään tarvinnutkaan tehdä niiden eteen / kanssa.
Koirat tulevat kuulumaan elämääni aina sekä koiristani pitävä miesystävä myöskin;).
- 20
Minulla oli yksi koira kun aloimme seurustella mieheni kanssa ja hän oli hyvin tietoinen siitä, että koiria tulisi lisää jossain vaiheessa.. Aluksi hänkin oli kiinnostunut hoitamaan ja kantamaan vastuuta tästä yhdestä.. Lopulta päätti hommata itselleenkin koiran, josta sanoi jossain vaiheessa että en saisi osallistua kouluttamiseen, mutta sisimmässäni tiesin, että koira jäisi minun vastuulle loppujen lopuksi.. näin kävi nopeammin kun uskoinkaan.. ukon kiinostus lopahti ja tällä hetkellä olen todennäköisesti pakkaamassa kamani ja otan koirani ja tyttäreni mukaan, koska en halua enää elää elämääni onnettomana suhteessa, jossa toinen osapuoli on sanonut vihaavansa harrastustani ja inhoavansa koiriani..
tiedän että minun ja tyttäreni on parempi kahden koirien kanssa kun pitää mukana ukkoa, joka ei noudata sääntöjä ja kanna vastuuta, eläimistä ja lapsesta.. minulle ei ole koskaan tuottanut ongelmaa se että koirat rajoittavat menoja.. - lilliputti84
no on sinulla isot ongelmat... kolmenkympin hujakoilla ja vielä noin vastuuntunnoton.
minun mielestä sinun kannattaa ottaa ja lähteä,sinun tarpeesi matkustella ja olla vapaa menemään vaikuttavat koiran elämään todella negatiivisesti. koira sitoutuu omistajaansa valtavasti ja jokainen hoito päivä (olipa miten tuttu paikka hyvänsä) raastaa koiran sydäntä,kun se joutuu olla erossa "omasta ihmisestään". ei ole reilua viedä koiraa kuukaudeksi hoitoon,että sinä saat rillutella!
hirveää pompottelua eläin paralle!
meillä (tai minulla) on 9 koiraa. en voi sen takia matkustella,paitsi kesämökille, ja sinne koirat tulevat mukaan nauttimaan lomasta. itse olen tieni valinnut ja olen siihen tyytyväinen. puolisoni tiesi kaupanpäälle tulevan koko kennelin ja on sopeutunut mainiosti. yhdessä olemme olleet 7 vuotta,eikä mitään marinoita koirista ole tullut. maksamme jopa eläinlääkärikulut yhdessä,eli koirista tuli kertaheitolla yhteisiä.
miehesi on ihan oikeassa,kun pitää koiransa puolia,kun sinä hylkäisit sen ilman mitään omantunnon tuskia hoitoon pitkiksi ajoiksi oman etusi tieltä. teillä on kolme vaihtoehtoa: joko lopetatte matkustelun, eroatte tai mikä koiralle tällaisessa tapauksessa olisi parasta,etsitte sille uuden kodin, jossa kaikki perheenjäsenet pitävät sitä rakkaana koiranaan eivätkä taakkana ja esteenä ja mustasukkaisuuden kohteena,kun ei voi viettää laatuaikaa kahden jos on koira mukana..huhhuh!
parempi yksi kova ikävä uuteen kotiin muuttaessa, kuin jatkuva ikävä milloin missäkin hoito paikassa! - Ihmisystävä
Näitä juttuja kun lukee niin tulee ainakin se mieleen, etten ikinä ala seurustelemaan koiraihmisen kanssa. Pidän kyllä koirista, mutta yhä vähemmän koiraihmisistä. Puolison ja lemmikin roolit ovat monilla vaihtaneet paikkaa.
Sellaisen ihmisen joka valitsee koiran ennen ihmistä (jos valintatilanne tulee eteen), on reilua sanoa se heti kättelyssä. Jos toinen sitten sen hyväksyy, niin ok. Jos taas ei, niin eipähän tule isompia murheita kummallekaan.
Ei välittäminen ole tästä nyky-yhteiskunnastamme kadonnut mihinkään, sen kohde on vain siirtynyt ihmisestä eläimeen. Sääli ihmistä.- mk
Itse kanssa pidän eläimistä mutta en koskaan koiraa ottaisi ja kun lapsemme oli pieni otimme 2 kissaa että hänellä olisi tekemistä kun olemme töissä ja kun tulee koulusta niin kissoista on seuraa. Mutta kun kissoista aika jättää niin olemme puolison kanssa samaa mieltä siitä että kotieläinten pito saa riittää koska aina se hoitopaikan etsiminen kun vaikka etekän loma ja muutkin menot ja niin edelleen. Koira vaatii paljon enemmän sitoutumista kuin lapsi koska lapsen kasvaessa ei tartte niin tiiviisti olla koko ajan neuvomassa mutta jos on iso koira niin joka ilta 2.4 tuntia kouluttamista/ touhuamista ja niin edelleen. Lapsemme kohta täysi-ikäinen ja silloin taas vapaus koittaa ja kun kissoita aika jättää niin silloin ei kukaan työllä herättele ja saa nukkua yöt rauhassa. Kotieläimet ovat kivoja niin kauaan kun ne eivät ole omia.
- tiitu2020
HEH tuttu tilanne , minua lopuksi koira puri .Siihen loppui suhde :)
- villienkeli
Pitää minunkin sanoa oma mielipiteeni, vaikkakaan en omista koiraa.Olen itseasiassa allerginen turkiseläimille :-(. Mielelläni kyllä hankkisin koiran.
Totuus on että koira tulee kärsimään liitossanne. Koiran kaltaiset viisaat eläimet "tuntevat" kun heistä ei välitetä. Olen seuraillut Cesar Milan'in koiraohjelmia ja oppinut niistä paljon. Koirat, etenkin ottokoirat, ovat erittäin herkkiä aistimaan asioita. Kaikki riippuu nyt ihan siitä kuinka miehesi koira suhtautuu sinua kohtaan, siis "omiiko" hän miestäsi vai etsiytyykö hän myös sinun seuraasi vapaaehtoisesti?
Toivotan sinulle hyvää jatkoa suhteessanne sekä miehesi että koiran kera. Toivottavasti löydätte kultaisen keskitien. - topso
Kokemuksesta voin sanoa, että koira tulee tuhoamaan parisuhteen. Koira sitä ja tätä pla pla.. yhteistä aikaa ei ollut, missään ei voinut käydä. Aina vain koira sitä ja tätä.
Ei ole häpeä myöntää, mutta koiralle hävisin :D SUosittelen henkisesti ottamaan jo välimatkaa ja valmistautumaan oman elämän aloittamiseen.- onnellinen koiranom.
Minä omistan koiran ja lisäksi minulla on alaikäinen lapsi huollettavana.Olen naimisissa uusiomiehen kanssa jolla on täysi-ikäiset lapset, joilla molemmilla on lemmikkeinä koirat. Kyllähän se takin kääntöpuolta on , jotta mieheni lasten koirat ovat ahh niin ihania ja söpöjä ja niin helttileijaa ihania, kun vierailule meille tulevat; ovat ihania kun villiintyvät ja riemastuvat äänekkässti ilmaisemaan itseään.
Mutta tämä minun koirani on ihan eri maata käyttäytyessään samalla tavalla; mieheni käytös on päinvastaista; koiralle huutaa älä hauku sisällä, ja sanoo että se on sama mitä tuo p....ele syö.
Käytöstavoillaan mieheni näyttää että on todella "mustis" kun minä ulkoilutan ja syötän yms. huolehdin koirastani ja koiran hyvinvoinnista. Koirallani on ollut pennusta lähtien erikoisruokavalio, kun on vehnnäallerginen.
Siis 1. koira, 2. alaikäinen lapsi ja se jälkeen tulee aikuisen miehen ikään tullut mieheni. Ja sitähän hän ei voi sietää että on nro 3. Olen muistuttanut häntä yhä että tavatessamme hän tiesi että minulla on alaikäinen lapsi ja koira. Mutta jotenkin sekään ei mene perille enää. Joten annanpa potea miehistä huonoa omaatuntoaan samalla kun pahaa oloaan purkaa minuun haukkuen minun elämän tapaani, joskus jopa pahemmin kuin akat konsanaan.
Totean vain että näinhän se aikuinen mies realiteetit tietäen näyttää mikä on oikea tapa toimia esimerkillisesti.
Pojat on poikia, aina elämänsä loppuunko asti ?
On meillä hyviä päiviäkin. Mutta koiraihmisen arkea on vain joidekin vaikea tajuta.
- doggystyle
Ei se hurtta ikuisesti elä ja pidä huolta ettei uutta tule tilalle.
Vanhastakin pääsee todella helposti eroon ja kyllä ihmiselle pitäis se toinen ihminen olla tärkeintä elämässä.
Kissasta vähemmän haittoja.. - pohdintaa.
Miehen koira, miehen vastuu. Ongelmia tulee jos mies on kiinnostunut vain lemmikistään, naisen pitää olla etusijalla. Ongelmana on se ettei lemmikki voi yksinkään olla (pitäisikö olla kaksi koiraa - silti ihmisen seuraa tarvitaan ja pieniä virikkeitä), ei kannata ottaa lemmikkiä jos haluaa parisuhteen. Moni on myös allerginen eläimille nykyään. Yhteispäätöksellä lemmikin voisi ottaa pitkän harkinnan jälkeen, mutta allergiataipumukset ja suhteen katkeamiset pitäisi selvttää.. eläin voi kärsiä erosta jos onkin kiintynyt toiseen omistajaan enemmän? Kummalle se jää. Mitä jo uusi kumppani on allerginen taas. Nainen ei saisi saada stressiä ja kärsiä sen vuoksi että joku mies on ottanut lemmikin. Tai toisinpäin. Harkintaa lemmikkihankintoihin. Miksi mies on muuten olettanut että nainen hoitaa koiraa automaattisesti?
Melkoinen ongelma siitä tulee jos tilanne pääsee tuohon. Pitäisi olla joku koirahoitaja, johon voi luottaa. Pitäisi sopia että mies hoitaa oman lemmikkinsä joko kokonaan tai enimmäkseen. Jos se on kumppanille liikaa. Tai sitten pariterapia jos on ajankäytöllisiä ongelmia tms.- lisäys.
Joku tuolla mainitsi että koiralle voi tulla hoitopaikassa ikävä ja hätä. Sekin on sitten ongelmana. Eli jos ottaa koiran tai muun lemmikin, sen kanssa on sitten oltava koko ajan ja joka paikassa lähes. Ja hylkääminen on väärin. Mieluummin ei ota sitten lemmikkiä ollenkaan alunperin. Tai sitten ihmiset alkavat jakautua allergioiden ja muiden syiden vuoksi sellaisiin joilla on lemmikki ja ne joilla ei ole. Miten siinä voi löytää yhteisen sävelen. Onko suhde aina tuhoontuomittu vain sen vuoksi. Kuinka siellä vanhemmilla koira pärjäsi hoidossa.
- c<lövnl<
Se on kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. Koira on ollut miehellä ennen tämän naisen tapaamista. Miksi miehen pitäisi koirastaan luopua? Se on naisen valinta; ota tai jätä. Jos alkaa suhteeseen esim. yksinhuoltaja kanssa tai viikonloppuvanhemman kanssa, on selviö että lapset on vaan hyväksyttävä. Jos siihen ei pysty, ei pidä alkaa suhteeseen ollenkaan. Sama jos toisella on krooninen sairaus, joka vaatii tiukkaa kontrollia ja rajoittaa elämää. Jos sitä ei pysty hyväksymään, ei kannata aloittaa ollenkaan. Asioita joista pitää puhua suhteen alussa ja miettiä ennen kuin jatkaa pitemmälle suhteen vakavoituessa.
- ommörtki
Taas yksi tampio;kun koiran ostaa/ottaa niin täytyy ennen sitä hankkia tietoa rodusta,sen ominaisuuksista jne.Vaikka rakastaa koiraansa niin on luotava rajat,opetettava sille kuka on pomo,eli teidän tapauksessanne pomoja on kaksi,sinä ja kumppanisi.Jos koiran päästää pomottamaan,niin siitä ei hyvää seuraa ja siitä tulee todella arvaamaton ja peto.Kysy asiantuntijalta,kuinka sitä koulutetaan ja muista:koiralle ei huudeta.
- Ikuisuuskysymys
Valitsen ihmisen
Olen maalaistalosta kotoisin; eläimiä joka puolella, samoin oli nuorempia sisaruksia. Näitä kaikkia hoidin. Sitten omat lapset. Kun sain heidät opiskelemaan asti, en mistään maksusta olisi enää ottanut mitään hoivattavaa, koska sitä olin tehnyt koko elämäni. Itseäni ei ole koskaan erityisesti hoivattu kenenkään toimesta ,sain kodin jäsenyyden kussakin olomuodossa, mutta itse piti hoitaa itsensä lisäksi muutkin.
En ikimaailmassa ymmärrä, että koiria otetaan kaupunkikotiin määrittämään ihan koko elämä. Itsestäni tunnistan, että olen periatteessa kateellinen siitä, että elukoita hoivataan tavalla, jota en itse ole kokenut. Mutta vaikka sen huomioin, en silti tajua tuota sieluttamista ja sijaistoimintoihin niittautumista kuten: koira on ainoa uskollinen ystävä! Senhän on oltava, koska sen leipä ja lämmin riippuu siitä. Ei se siksi kulje perässä, että "rakastaisi". Se on laumaeläin. Ihmiset huijaa itseään.
Minä pidän hyvin koulutetuista koirista, jotka saa olla koiria eikä ihmisen korvikkeita. Muut on kauhistus. ( Naapuri sai juuri häädön koiriensa takia; ulvoivat kaikki yöt ja tekivät tarpeensa yhteiselle pihalle). - teikku1
Miksi pitää olla koira tai kissa? itse en ottaisi kumpaakaan. Hauan mennä ja tulla itseksesi, kun lapset ovat jo aikuisia.
- kfjckJAFVL
Meidän lapset ovat aikuisia. Mulla on voimakas hoivavietti ja koira on mulle myös harrastus. Asumme kaupungissa kerrostalossa ja pieni koira sopii tänne tosi hyvin. Sen tarpeista pidetään huolta; se pääsee kolmesti tunnin lenkille meidän rytmin mukaan ja se saa toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistä leikkien. Muutaman kerran viikossa vien sen koirapuistoon sosiaalikäynnille niin se ei samaistu ihmisiin. Koulutan sitä vitisen minuuttia päivittäin ja laitan sille älytystehtäviä poissaolomme ajaksi. Se ei järsi huonekaluja tms eikä ulise tai hauku ja se johtuu ihan siitä, että sen tarpeet täytetään. Siihen ei mene päivittäin paljon aikaa ja lenkkeily on minullekin hyväksi.Koira osaa leikkiä itsekseen eikä sen kanssa tartte puuhata koko ajan. Kun suunnittelee lomia tms. pitää hankkia koiralle hoitopaikka samoin kuin olisi kyseessä lapsi ja rahallahan saa. Koiralle hoitopaikkoja löytyy helpommin kuin lapsille. Ihan noin vertailukohteeksi; olimme ensimmäisen kerran kahdestaa lomalla vanhemman pojan ollessa 15 v ja nuorempi poika oli leirillä. Jokainen tyylillään; hyvä ettei ota eläimiä tai hanki lapsia jos ei halua niitä. Se on ok.
- Eläimet on mukavia.
Jos koiran (lemmikin) omistaja puhuu koirista "he" tai "hän" voi sanoa heti ´, että on menty liian pitkälle. Silloin Lemmikit rinnastetaan ihmiseen.
Pahinta mitä minä olen nähnyt: Viisi lasta, viisi koiraa, kaksi kissaa ja kolme papukaijaa samassa kerrotalokolmiossa. Ja omistajanainen kuvitteli löytävänsä tuohon soppaan vielä miehen:) - Ko1ruus
Täällä koiramies jolla myös vaimo, tai toisinpän :)
Joskus itsestäkin tuntuu, että pyöriikö elämä liikaakin koiran ympärillä.
Mutta kun meillä molemmat tykkää koirasta, tuosta tietystä koirasta kait suunnilleen yhtä paljon. Jotkin reissut ovat jääneet ehkä tekemättä kun koira on, mutta ei mikään välttämätön tai tarpeellinen reissu. Monia reissuja on tehtykin koira mukana. Koiraa ei ole otettu siksi että se vietäisiin hoitoon kun lähdetään jonnekin. Pakkotilanteessa hommaisin mieluummin jonkin hyvän kaverin tai muuten tutun "hoitamaan" koiraa kotiin.
Ilman minua meillä ei koiraa olisi, mutta eihän ilman minua olisi "meitäkään" :)
Eli minä oli aktiivinen koiran hankinnassa, mutta koira on nyt meidän koira.
Jotkut kirjoittajat ovat tulkinneet sinua väärin. Itse kyllä ymmärrän tilanteesi. Ja suhtaudut siihen mielestäni oikealla tavalla. - Oodes
aloittaja on ilmeisesti narsisti, joka ei kykene jakamaan huomiota koiran kanssa. usein narsistille omat lapsetkin on häiriö joka riistää huomion yksin hänestä. sääin aloittajan kumppania ja säälin koiraa.
- Joopajoooo
Sinun kommentti on lyhyt ja ytimekäs ja täysin totta.Varmaan mustis myös tuon koiranomistajan kavereillekin,sääliksi käy koiranomistajaa ja koiraa,pistäs akan pihalle ja ehtis sellaisen joka oikeesti välittää koirista!!Johan luistaisi tuonkin miehen elämä!!
- adeleIII
Oon kyl ihan samaa mieltä sun kanssa, ja mun mielestä on epäreilua että täysin viaton osapuoli eli se koira joutuu kärsimään ja kotoa pois!
Voin ymmärtää sen että ei välttämättä huvita joka päivä ottaa vastuuta toisen koirasta kun on muutettu yhteen, ja sen suhteen on hyvä puhua asiat selviks ja sanoa suoraan että päävastuu on edelleen sillä koiran omistajalla vaikka tietenkin toinen auttaa silloin kun on oikeesti tarve. Mut kuitenkin jos alkaa seurustella ihmisen kanssa jolla on koira, ja sit vielä muuttaa yhteen asumaan, niin ihan itsestäänselvästi on sillon hyväksyny myös koiran perheenjäseneksi eikä sitä voi noin vaan heittää ulos sillon kun ei huvita katella sitä!
Toivottavasti toi aloittaja aikuistuu ja toivottavasti mies ei ikinä enää suostu tollasiin diileihin, koska tota rataa jatkaessa elämästä tulee yhtä helvettiä! Eipä ne koirat sillä lailla vaadi huomiota että kukaan täyspäinen siitä olis mustasukkanen, eli ongelma on jossain ihan muualla jos kerran kokee koiran jotenkin uhkaks itelleen!
- VAIMON PAIKALLA
Joo, niin tiedän tapauksen jossa perheen rakas hauva oppi nukkumaan emännän paikalla isännän vieressä sängyssä. Siinä nukkuivat yhdessä päivänokosiakin emännän ollessa olohuoneessa.
Suhteeseen se tosin vaikutti, ja nyttemmin tuo koira on edesmennyt. - tsemppisstä
Heips!
Meillä vähän samantyyppistä ongelmaa ollut, mut ei aivan kumminkaan. Eli avopuolisoni kanssa hankimme syksyllä sakemannipennun. Minä olen kasvanut koirien keskellä, mieheni on aina pitänyt koirista ja omistanut yhden muutaman kk ajan. Selvää oli heti kättelystä että paljon vastuuta tulee olemaan minun niskallani, sillä mieheni tekee reissutyötä.
Tässä reilu kk sitten kun koiralla oli pahin uhma päällä, niin tuntui kyllä että ei tässä ole mitään iloa enää, se vain vie aikaa, jota meillä ei toisillemme ole muutenkaan hirveästi jne. No sitten tuli ystäväni käymään kauempaa, jonka oli tarkoitus majoittua meille. Koiramme ollut koskaan reagoinut pahasti koiriin jotka meillä oli kylästelleet, mutta tätä tipsua se ei hyväksynyt.
Monen monituisen mutkan kautta löysimme vihdoin hoitajan koirallemme (emme halunneet 8kk ikäistä koiraa antaa kelle hyvänsä hoitoon!) ja sinä iltana minu oli vaikea nukahtaa. Aamulla puoli 7 aikana aamulla ikäväni oli jo kiljuva, ja tuntui että kohta heitän vieraan pihalle että saan vain rakkaan koirani takaisin kotiin. No 9 aamulla vieras lähti ja me saimme koiramme takaisin, yhtä kokemusta rikkaampana.
Eli miun piti tuntea se miltä tuntuu olla ilman koiraamme, jotta ymmärsin kuinka paljon koiraa rakastan ja kuinka ihana hän on. Nyt on jo nuo uhmailut taas loppuneet, ja esiin on tullut yhtä ihana koira kun aina ennenkin :) (odotellessa seuraavaa uhmakautta)
Meillä ei tosiaan ole yhtään ketään tuttava piirissä joka voi näin nuoresta ja vaativasta koirasta huolehtia, joten lähestulkoot ainoa vaihtoehtomme jos haluamme koiravapaata on viedä koirahoitolaan.
Tsemppiä teille, toivon että tekin löydätte taas voimaa jaksaa. - Asiaa asiaa ...
Lapsellista kyselyä...tärkeääkin olisi, mutta aina vain tämän tapaisia höpö juttuja tulee. Kai sitä on aivot annettu, koira on tärkeä ja mies on eläinrakas ja pitää varmaan Sinustakin, kateellinen koiralle..hehe..asiaa tänne pitää saada ja todellisia asioita pohdittavaksi.
- hyi kamala
Onneksi olkoon. Kohta miehesi siirtää seksielämänsä keskipisteenkin koiraan. Parempi olisi lähteä ennenkuin menee todella rumaksi tuo teidän kolmiodraama.
- lapset/koiraihmiset
Unohda tässä suhteessa lasten hankkiminen.
Pieni juttu on se, että miehesi asettaa koiran ennen sinua. Ikävintä on se, että tälläisillä ihmisillä koirat menevät myös lasten etujen edelle.
Tulet huomaamaan, että koira saa kaiken sen hellyyden ja ajan joka pitäisi käyttää lapsille. Lisäksi
koiran ruokinta ja kaikki muut menot ovat tärkeimpiä kuin esim. lasten vaatteet ja ruoka. - huoh lapsiaikuista
uskomattoman itsekeskeistä. varsinkin kun koira on ollut jo ennen sua niin totta kai se on ykkönen. onkohan susta äidiksikään. toisaalta nykyäänhän heitetään vanhan suhteen lapsetkin huostaanottoon äidin uuden rakkauden myötä, joten kai tää on vaan nykymenoa.
- lilliputti84,.
taas väärin ymmärrys... siis kun joku tuolla kirjoitti että on sairasta kun ihminen valitsee tosipaikan tullen koiran,eikä ihmistä.. että koira on tärkeämpi,jne..
ei tässä nyt siitä ole kyse, vaan siitä että on väärin kieltää ihmiseltä jokin asia,joka tekee hänet onnelliseksi ja on "hänen" juttunsa!
eli jos puoliso vaatii luopumaan lemmikistä jotta yhteiselämä voi jatkua, valitsee moni tietenkin sen lemmikin. miksi elää tuollaisen kiristäjän kanssa?!? vaatii luopumaan sinulle tärkeästä lemmikistä. mitä sitten seuraavaksi vaatisi? minä ainakin tuollaisessa tilanteessa valitsisin hetkeäkään miettimättä lemmikin. en silti sano,että eläin olisi ihmistä tärkeämpi. jos näen auton ajavan ihmisen ja koiran yli, menen tietysti auttamaan ensin ihmistä. se on aivan eri asia kuin se,ettei anna parisuhteessa toisen määrätä ja sanella miten eletään, mitä pidetään ja mistä luovutaan.. ymmärrän myös sen, jos parisuhteen AIKANA toinen haluaa koiran ja toinen ei, niin jos tämä koiraa haluava silti hankkii hauvan,niin silloin "ei halukasta" jo tosiaan sorsitaan, mutta taas tällainen tilanne kuin aloittajalla,että miehellä oli jo koira ennen emäntää, niin mielestäni tuo eukko on täysi huijari, ensin muka tykkää koirasta, mutta kun saa jalkansa oven rakoon niin jo ollaan hurttaa häätämässä...
mielestäni tuo mies ansaitsee naisen,joka myös on aidosti koira ihminen. tai sitten koira ansaitsee uuden kodin, tuollaisen itsekkään ämmän kanssa sen ei pitäisi joutua asumaan. - teitsi1
ehkä muuttaisin omaa asennettani, miksi tulisin mustasukkaiseksi eläimelle? jos sinulla olisi ollut koira eikä miehelläsi, olisiko asia kenties päinvastoin.? itselläni ei ole juurikaan omaa eläintä ollut, mutta niin super eläinrakkaana ihmisenä voisi hyvinkin käydä näin, että kiintyisin eläimeen kuin perheen jäseneen ja sitten ehkä eräänä kauniina päivänä sotkeutuisi joku ihmissuhde koska rakastan pikkukaveriani, jonka kanssa olen kokenut helvetisti ja haluun et se tykkää musta, joten teen kaikkeni sen eteen.
miten luulette että ihmiset jotka ovat tutustuneet koiraihmiseen, jotka ovat olleet vuosia yhdessä ovat pärjänneet.. luultavasti hyvin, eihän näin muuten olisi käynyt.
ja kannattaa ihmeessä keskustella asiasta vaikka miehes kanssa(?), mielummin kuin tulla täältä kyselemään. toki neuvoja on kiva antaa, mut tällaiset asiat hoituu parhainten puhumalla ihmisten kanssa jotka on osana asiaa. itse sanoisin, että jos tuleva tyttöni sanoo että sieni, älä soita kitaraa se on ihan perseestä nainen menisi vaihtoon, koska olen kitarani kanssa kokenut niin paljon hienoja juttuja että hohhoi.. ja samoin, jos läheinen ihminen tulee onnelliseksi ja iloiseksi jostain asiasta, miksi haluaisin asiaan muutoksen, sehän on ihan vitun mahtavaa. fail
- Päivi-Pirjo
Minusta saksanpaimenkoira on uljain koirarotu maailmassa.Erityisesti pidän kookkaista ja pitkäkarvaisista saksareista.En silti ottaisi kaupunkiin omakseni,vaikka olenkin ollut mukana kaverin saksanpaimenkoiran kouluttamisessa (siitä tehtiin hallivartikoira maaseudulla vahtimaan hallia jossa oli traktoreita yms.).
Minulla on seurustelukokemusta hevosmiehestä,joka teki mut mustasukkaiseksi hevosistaan.Käyn itse silloin tällöin vaellusratsastuslomilla mutta tuntiratsastuksen lopetin vamman takia.
Miehellä oli 2 lv-ravuria, 1 sh-ravuri ja tyttärellä shettis.Koko arkihuusholli pyöri hiittauksien,hevosten taluttamisen ja lämpöisten kiukkukohtauksien ympärillä.Niistä mikään ei menestynyt raveissa mutta mies oli hevosmies muttei mun mies. - t.tiinanen
Itselläni on kolme mäyräkoiraa.
Jos ja kun löydän itselleni ihanan naisen, nii sen naisen on ehdottomasti oltava erittäin eläinrakas ja miellellään kiinnostunut koiristani.
Ne kun kuuluvat elämääni jos tämä ei käy nii se ihana nainenkaan ei käy minulle.
Koirat hoidan nytkin yksin ja jos daami löytyy nii hoidan ne edelleen yksin, paitsi jos nainen omasta halustaa haluaa auttaa nii tietysti onnistuu.
Päävastuun otan kuitenkin minä niiku tähänkin asti.
Minun paketissa tulee Minä ja kolme koiraa. mutta myös mahtuu siihen nainenkin. ;)
Teidän tapaus tuntuu olevan kuitenkin kohtuu helppo kun molemmat pitävat kuitenkin koirasta.
Pelisäännöt selviksi ja aikataulut yksiin välissä koira hoitoon ja nautitti pienperhe elämää, sinä, miehesi ja koiranne. samaa pakettia ku nykyään olette. :) - uteliaisuuteen pakah
Jäikö auto kolmanneksi?
- pakahtumaisillaan ut
Jäikö auto kolmanneksi?
- HUllllllllllu
Miehesi on hullu ja on syntiä arvostaa eläintä enemmän kuin ihmistä. Jätä mies ja tule onnelliseksi. Tai pakota valitsemaan sinä tai koira.
- KT
''on syntiä arvostaa eläintä enemmän kuin ihmistä.''
Hallelujah, Allahu akbar..!! Syntiä, syntiä, syntiä... Perustatko väitteesi siihen että ''jumala'' on luonut ihmisen omaksi kuvakseen..? Älä nyt jaksa, ihminen on osa luontoa ja luonnonlait ovat vahvemmat kuin yksikään mikki-hiiri-uskonto..! - C'mon, naurettavaa
KT kirjoitti:
''on syntiä arvostaa eläintä enemmän kuin ihmistä.''
Hallelujah, Allahu akbar..!! Syntiä, syntiä, syntiä... Perustatko väitteesi siihen että ''jumala'' on luonut ihmisen omaksi kuvakseen..? Älä nyt jaksa, ihminen on osa luontoa ja luonnonlait ovat vahvemmat kuin yksikään mikki-hiiri-uskonto..!"Älä nyt jaksa, ihminen on osa luontoa ja luonnonlait ovat vahvemmat kuin yksikään mikki-hiiri-uskonto..! "
Mutta kuka loikaan luonnonlait? Sinäkö? Vai sittenkin joku muu? Kuka?
Ota vaikka kokeeksi jonkun bakteerin tai muun alkeellisen eliön sisältämät ainekset ja puhalla niihin elämä. Ei taida onnistua tässä eikä edes seuraavassa elämässäsi.
Vaan jos siinä onnistutkin, niin syvä hatunnosto sinulle. OLET JUMALA!!!
- eläinystävä
ota ero.ei ole muuta mahdollisuutta.Koet eläimen hankalaksi ja se on eläimelle erittäin rasittavaa.Hanki vaimo joka tekee kaiken mielesi mukaan esim thaimaasta.
- Jukka 42v
Jos koira menee kumppanin yli, eli on tärkeämpi kuin ihminen, koiranomistaja on psyykkisesti sairas ja pitäisi mennä lujaa terapeutin juttusille! Yleensä mikään ei auta ja on pakko erota, ei tuollaisessa suhteessa nauti! Terveellä ihmisellä ykkösenä on aina ihminen ja sitten vasta koira!
- -Nainen-
En ole käsittääkseni mitenkään psyykkisesti sairas mutta silti
sanon että koira menee AINA kaikkien muiden edelle!
Koirani on kumppanini, rehellinen ystävä joka ei ole joka käänteessä
puukottamassa selkään tai hyppäämässä vieraan kanssa sänkyyn!
Jos koira on ollut olemassa jo ennen suhdetta se on minusta ihan ymmärrettävää että koira on mennyt ihmisen edelle.
EI sitä tilannetta niin vain muuteta!
Mitä jää kun kaikki kaatuu niskaan ja puoliso esimerkiksi pettää?
SInulla on silti ystäväsi, koira!
Kun on koiran ottanut siitä tulee myös pitää huolta!
Minä vietän koirani kanssa aikaa suurimman osan päivästä, saa
puolisoni katsoa rauhassa tv:tä, säveltää tai pelata
tietokoneella.
En ole ottanut koiraa siksi että voisin jättää sen makaamaan lattialle toimettomana ja lihomaan tylsyyteensä!
Älä osoittele sormilla ketään äläkä puhu asioista mistä et tiedä.
Omistä kokemuksistani kun puhun, ihmiset eivät ole luotettavia.
Vaikka olen seurustellut 4 vuotta en edelleenkään luota siihen että onni kestää... Olen saanut kynsilleni niin monesti että usko ja luottamus eivät
enää kuulu sanavarastooni.
Koirani silti on ollut minulla aina, siihen luotan, siitä saan tukea ja turvaa
kun mieheni ei siihen pysty! - Himppahomkutti
-Nainen- kirjoitti:
En ole käsittääkseni mitenkään psyykkisesti sairas mutta silti
sanon että koira menee AINA kaikkien muiden edelle!
Koirani on kumppanini, rehellinen ystävä joka ei ole joka käänteessä
puukottamassa selkään tai hyppäämässä vieraan kanssa sänkyyn!
Jos koira on ollut olemassa jo ennen suhdetta se on minusta ihan ymmärrettävää että koira on mennyt ihmisen edelle.
EI sitä tilannetta niin vain muuteta!
Mitä jää kun kaikki kaatuu niskaan ja puoliso esimerkiksi pettää?
SInulla on silti ystäväsi, koira!
Kun on koiran ottanut siitä tulee myös pitää huolta!
Minä vietän koirani kanssa aikaa suurimman osan päivästä, saa
puolisoni katsoa rauhassa tv:tä, säveltää tai pelata
tietokoneella.
En ole ottanut koiraa siksi että voisin jättää sen makaamaan lattialle toimettomana ja lihomaan tylsyyteensä!
Älä osoittele sormilla ketään äläkä puhu asioista mistä et tiedä.
Omistä kokemuksistani kun puhun, ihmiset eivät ole luotettavia.
Vaikka olen seurustellut 4 vuotta en edelleenkään luota siihen että onni kestää... Olen saanut kynsilleni niin monesti että usko ja luottamus eivät
enää kuulu sanavarastooni.
Koirani silti on ollut minulla aina, siihen luotan, siitä saan tukea ja turvaa
kun mieheni ei siihen pysty!Kyllä sinä olet psyykkisesti sairas, jos eläin menee sinulla ihmisen edelle.
- KT
Tiesitkö, Jukka, että eläinvihaajat ovat yleensä pahoja naristeja ja sosiopaatteja..? On se kumma kun te ette voi pysytellä eläimissä erossa, jos kerran niin paljon niitä vihaatte.
Koira kuolee joskus ja sitten vain ei hankita uutta.
Kai suurempi vastuu on koiran ottajalla. Voihan koiran välillä viedä anoppilaan hoitoon. Koira voi myös oppia käymään pihalla siten ettei itse tarvitse kuin avata ja sulkea oven. Oppii siis pysymään omassa pihassa ketään häiritsemättä.- koiraihminen!
Itselläni entiset eksät ovat aina oma aloitteisesti käyttäneet koiraani pihalla tarpeillansa ja kovasti leikkineet sen kanssa ja koira on tykänny! :) Oikein yllätyin kuinka tämä viimesin eksänikin yhtäkkiä saatto sohvalta nousta ja koiralleni sano "mennäänkö pisulle pissattaako sua", oli se hauskaa kateltavaa. Lopulta se meni sellaseksi se touhu että mies oli aina ennemmin koirani kanssa touhuamassa kaikenlaista kuten pallon heittelyä ja minä jäin yksin :D Huvittavaa mutta hyvä vaan että jotkut on noinkin innokkaita vaikka kyseessä ei oma koira olisikaan.
Kerran erään miehen kanssa asuttiin saman katon alla vuoden verran ja koirani toki siellä kanssa. Ei me koskaan ees puhuttu mistään että täytyykö hänenkin käyttää koiraani ulkona/lenkillä/ruokkia ym, ne oli meillä niin itsestään selviä asioita, mies käytti, ruokki ja leikki siinä missä minäkin. Ja täysin oma aloitteisesti. Itse halusi niin mikäs siinä. Ja yhdessä monesti käytiin kaikki kolme lenkillä. Eikä koskaan puhuttu mitään että se koira on minun oma, ei sellaselle ollu tarvetta. Kummatkin tiedettiin että tottakai se on virallisesti minun että jos vaikka ero tulee (kuten tulikin) niin tietysti koira lähtee mun mukaan eikä siitä tule mitään "riitakapulaa".- KT
Noin se pitää juuri ollakin. =) Jos ei pidä koirista tai muista eläimistä, silloin ei kannata alkaa seurustelemaan eläin- ja koiraystävän kanssa.
- Tiivitystaavitus
Näkökulmia vielä. :)
Oletko miettinyt, että miehellesi koiran pitäminen saattaa tosiaan merkitä suunnilleen samaa asiaa kun yllärimatkat ja meneminen sinulle?
Toiset ihmiset saavat suurtakin tyydytystä hoivaamisesta. Koiran kanssa menot kyllä onnistuvat, mutta vaativat tosiaan useimmiten jonkinlaista ennakkosuunnittelua.. ;) Hyvä hoitopaikka varmasti löytyy vieraaltakin paikkakunnalta, netistäkin löytyy monelaisia palstoja mistä etsiä luotettava hoitaja tai sitten vaikka paikalliseen lehteen vaan ilmoitusta.
En suosittelisi kyllä sinua painostamaan miestäsi luopumaan koirastaan, miltä itsestäsi tuntuisin jos miehesi "ukkoutuisi" täysin ja kieltäytyisi esimerkiksi matkustelemasta kanssasi.
Tässä koiraan sitoutumisessa on hyvä muistaa myöskin asiat hyvät puolet mitkä näet konkreettisesti ihan joka päivä. Miehesi on selvästi sellaista tyyppiä, että osaa sitoutua kunnolla valitsemiinsa asioihin. Se on melko harvinaista nykyään. :) Hän on varmasti sitoutunut tiukasti myös sinuun, mistä kertoo se että hän on haluaa neuvotella koiranhoitoon pelisäännöt ja on antanut lemmikkinsä kuukaudeksi pois jotta pystyy osoittamaan rakkautensa sinuun. Ihan konkreettisilla teoilla. Hän tulee ihan varmasti osoittamaan jatkossa sinua ja mahdollista perhettänne kohtaan ihan samanlaista sitoutumista ja tietynlaista periaatteellisuutta, eli pidä nyt hyvä nainen vaan hyvästä kiinni. :) Koira ei tosiaankaan elä ikuisesti, seuraavan hankinnasta päätättekin sitten yhdessä jos niikseen tulee.
Sellainen juttu tietenkin tulee mieleen vielä, että onko ahdistuksen aihe nyt todellakin koira vai sitten se että olette kuitenkin jossain määrin miehenne kanssa eri tyyppisiä (kenties hieman eri arvot?) omaavia?
Keskustelua peliin vaan lisää, kuten olette laittaneetkin jo. :) - Kunhan sanon...
En ymmärrä miksi joidenkin on pakko alkaa seurustella ihmisen kanssa joka omaa lemmikin ja josta itse ette voi välittää paskan vertaa. Eikö se lemmikin omistaminen kerro että teillä on eri kiinnostuksen kohteet ja luultavammin eri elämäntyyli.
En ainakaan ite alkaisi seurustelemaan ihmisen kanssa joka esim. on pinta-liitäjä, aamusta iltayöhön bilettäjä joka imee alkoholia kuin mikäkin sieni kun itse olisin taas syvällinen, koti-illoista pitävä ihminen joka ei alkoholista juuri välitä. Jos eroaisin miehestä koska meillä on erillaiset elämäntyylit niin ei kellään olisi mitään ihmettelemistä miksi ero tuli tai mitään valittamista että pistän rauhallisen koti-illanviettoni ihmisen edelle.
Miksei koiraihmiset saa myös valita oman elämäntyylinsä eli koiraharrastuksen seurustelukumppaninsa sijaan? Samallalailla heilläkin on elämäntyylissä eroja ja MYÖS eroja arvomaailmassaan.- Kunhan sanon...
PS. En kritisoinut niinkään aloittajaa tässä, hänen toinen viesti selkeytti asiat että kyse ei ollut mistään itsekeskeisyydestä että jompi kumpi koira tai hän lähtee, vaan kritisoin lähinnä joitain ihmisiä jotka on tänne vastannu
- Niinkin käydä voi
Kunhan sanon... kirjoitti:
PS. En kritisoinut niinkään aloittajaa tässä, hänen toinen viesti selkeytti asiat että kyse ei ollut mistään itsekeskeisyydestä että jompi kumpi koira tai hän lähtee, vaan kritisoin lähinnä joitain ihmisiä jotka on tänne vastannu
Aloittaessani seurustelun entisen poikaystäväni kanssa hänellä oli yksi suursnautseri - jonka kanssa elämä sujui mutkattomasti (olen itsekin hyvin eläinrakas). Kului puolisen vuotta, ja suursnauskuja olikin jo kolme.
Poikaystävä ei edes neuvotellut kanssani uusien koirien hankkimisesta. Ja niinpä kävi, että koirat valtasivat emännän paikan, myös vuoteessa, ja päivärytmi ja lomat suunniteltiin niiden ja vain niiden ehdoilla.
Kun tulin raskaaksi, minulle alkoi tulla pahoja allergiaoireita (en ollut koskaan aiemmin ollut allerginen millekään). Tutkimuksissa selvisi, että olin allergisoitunut eläinpölylle.
Poikaystäväni valittaviksi jäivät minä ja kehittyvä sikiö tai koirat.
Hän valitsi koirat, minä lapseni terveyden, ja myös omani.
Olen terveen vauvan terve äiti ja onnellisesti naimisissa (koirattoman) miehen kanssa. - KT
Niinkin käydä voi kirjoitti:
Aloittaessani seurustelun entisen poikaystäväni kanssa hänellä oli yksi suursnautseri - jonka kanssa elämä sujui mutkattomasti (olen itsekin hyvin eläinrakas). Kului puolisen vuotta, ja suursnauskuja olikin jo kolme.
Poikaystävä ei edes neuvotellut kanssani uusien koirien hankkimisesta. Ja niinpä kävi, että koirat valtasivat emännän paikan, myös vuoteessa, ja päivärytmi ja lomat suunniteltiin niiden ja vain niiden ehdoilla.
Kun tulin raskaaksi, minulle alkoi tulla pahoja allergiaoireita (en ollut koskaan aiemmin ollut allerginen millekään). Tutkimuksissa selvisi, että olin allergisoitunut eläinpölylle.
Poikaystäväni valittaviksi jäivät minä ja kehittyvä sikiö tai koirat.
Hän valitsi koirat, minä lapseni terveyden, ja myös omani.
Olen terveen vauvan terve äiti ja onnellisesti naimisissa (koirattoman) miehen kanssa.No miehesi reagoi kieltämättä hieman yli. En tiedä taustaanne tarpeeksi, jotta voisin sanoa siihen mitään. Kyllä te olisitte ehkä pystyneet sovittelemaan asioita, mutta jos toinen antaa pelkästään huomion koirilleen ja toinen vastusti kahden lisäkoiran hankkimista, niin ehkä oli parempi että erositte.
- Koiran kaveri
Niinpä. Koiraa ei omisteta, se ei ole esine vaikka sen saakin isäntänsä/emäntäsä tappaa koska haluaa.
MIten kukaan voisi kilpailla pyyteettömälle rakkaudelle? Kaverit on semmosia toisilleen ja niitä ei jätetä :) - Daapadaa
Tämmösiä kokemuksia täältäpäin. Tuossa seukkasin yhen naisen kanssa jolla oli koira ja kova harrastamaan kaikkea agilityä sun muuta koiransa kanssa. Ja siittähän sitä puhetta tuli kun sertejään sun muita palkintoja esitteli. Vanhemmillani on ollut koiria pitemmän aikaa ja itekkin olen kiinnostunut koirahommista. Siinä sitten kun naiseni kertoi näistä harrastuksista ja sanoin että voisin mielenkiinnosta lähteä mukaan ja nähdä sitä hommaa vähän lähempää jos vaikka itekkin innostuisi enemmän. Vastauksena tuli huudon kera että ET saa tulla mukaan, hän haluaa yksin mennä ja kilpailla. :D Sitten viimein kun suhde loppui, tämä naikkonen ilmoitti eron syyksi sen että en ymmärrä hänen koiraharrastustaan ollenkaan. Se oli se suurin syy. :D Ainakin yritin mutta eipä hän antanut mahdollisuutta. Jotenkin näin jälkikäteen kuulostaa jotenkin erikoiselta, ja hän kyllä pikkasen olikin.
- Haisevat koirat
Vaihda miestä!
Kuvailemasi mies viihtyy paremmin sussarinartun kanssa, eikä ikinä ymmärrä mistään mitään.
Hanki sinä ihmisseuraa, sillä ihminen on ihmisen paras ystävä. - uudeltamaalta
nakkaa ukko pihalle ja ota uusi.minä kyllästyin piskiä kyhnyttävään ex.muijaani ja nakkasin sen piskeineen pihalle.nyt minulla on nainen jolla ei ole koiria joten voimme harrastaa mitä haluamme.
koiran omistaja naiset on niitä kaikkein säälittävimpiä tapauksia. - miirukkaa....
naurettava napinaa.. eläimet on mullekkin tärkeempiä ja rakkaampia kuin mikään muu maailmassa tai lähellä.Mun koira mun kissa ja mun pieneläimet.Ukot saa olla missä onkaan nitä ei lähelle ees tartte tulla.Elämässä asetetaan tärkeysjärjestykseen asioita.
- n21w
Et voi täysin sulkea koiraa pois elämästäsi, koska siinä tapauksessa joudut sulkemaan myös miehenkin. Jos haluat perheen pitää koossa, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla sulattaa koiran tarpeet omiin menoihinne.
Minä ja mieheni hankimme aikoinaan yhteisymmärryksessä koiran ja emme ole sekuntiakaan tätä päätöstä katuneet, koska olemme onnistuneet ujuttamaan koiran rutiinit omiemme ympäri. Kun sulauttaa koiran rutiinit omiin, niin ei tarvitse kenenkään tarpeista ja menoista tinkiä.
Lähtökohtia on kaksi: koiran perustarpeet ja ihmisten menot.
Koiran perustarpeisiin kuuluu ruokinta, hoitotoimenpiteet (turkki, hampaat, yms.), sosiaalisuus muiden koirien ja oman perheen kanssa, sekä riittävä liikunta ja virikkeisyys.
Ihmisten menoihin kuuluu töissä käynti, vapaa-ajanvietto ja matkustelu.
Slautetaan yhteen:
Ennen töihin menoa koiralle annetaan ruokaa ja esimerkiksi jokin lelu, ettei se tylsisty, sekä käytetään pikapissillä ulkona. Päivällä tai illalla, kun on aikaa, käydään pidempi metsälenkki. Hoitotoimenpiteet voi tehdä samalla kuin katsoo televisiota tai leffaa. Aika menee nopeasti ja toimenpiteet eivät työltä edes tunnu.
Lenkit koiran kanssa voivat tuntua aivan ihanilta, kun ne oikein suunnittelee. Jos pidätte matkustamisesta, niin voitte lähteä vaikkapa pyöräreissuun ja ottaa koira pyöräperäkärryssä mukaan tai lähteä vaikkapa mökille, jonne koiran voi ottaa mukaan. Te voitte viettää omaa aikaanne ja koira omaa. Käyttekö metsässä sienestämässä? Jos käytte, niin koiranhan voi opettaa etsimään sieniä. Moni koira nauttii nenätyöskentelystä, joten sienestäminen on monelle koiralle ennemmin huvia kuin työtä.
Olethan kuullut, että koirien kanssa voi harrastaa yhtä sun toista lajia? Kannattaa rohkeasti mennä paikalliseen koirakouluun tai vastaavaan koirien koulutusryhmään treenaamaan jotain lajia. Itse koirien kouluttajana voin todeta, että moni menee treenaamaan ensikertaa puolipakolla, mutta jää tosi nopeasti siihen koukkuun. Kursseilta löytyy paljon samanhenkisiä ihmisiä, joiden kanssa löytyy aivan takuulla juteltavaa. Jos kilpailemaan innostut, niin siellä vasta pääsee testaamaan omaa ja koiran yhteistyötä, sekä pitämään hauskaa kaveriporukalla.
Ehdottomasti kannattaa kaveerata naapurissa asuvien tai koirapuistoissa käyvien koiraihmisten kanssa. Yleensä juttu luistaa heidän kanssaan helposti ja saadaan sovittua molempia osapuolia hyödyntävä koiravaihto eli joskus te tuotte koiranne hoitoon ja joskus toinen tuo oman koiransa teille hoitoon. Näin koira saa viettää sosiaalista elämää ja teillä on omaa aikaanne. Kaksi koiraa menee siinä samassa kuin yksikin.- Nuori nainen
Mutta tuo kuvailemasi toiminta on juuri sitä, että kaikki pyörii koiran ympärillä. Aloittaja nimenomaan sanoi, että hän haluaisi ehtiä harrastamaan jotain myös ilman koiraa. Ihmisillä on katsos myös muita harrastuksia kuin koira. Siinä jää yhteinen aika aika vähälle jos tulee töistä kotiin viiden aikaan ja sen jälkeen on kummallakin omat harrastukset jotka pitää sijoittaa limittäisille päiville, että jompi kumpi on aina viemässä koiraa ulos ym.
Itse käyn salilla 2 kertaa viikossa. Avomieheni käy 3 kertaa viikossa salibandytreeneissä 2 kertaa tennistreeneissä mahdollisesti joku päivä pelaamassa kesäisin futista ja talvisin lätkää. Kun katson telkkaria, en halua tehdä samalla mitään. Jos pitäisi samalla harjata koiran turkkia tms., ei voisi keskittyä telkkariin koska minä en ainakaan osaa kääntää toista silmää toiseen suuntaan ja toista toiseen (sinusta en tiedä). Minulla on niin stressaava työ, että en jaksa töiden jälkeen tehdä juuri mitään. Haaveilen omasta koirasta, mutta tiedän ettei meillä ole sille aikaa.
Ehkä aloittajalla on vastaava tilanne. Ehkä hän ja miehensä harrastavat jotain, mihin koiraa ei voi ottaa mukaan. Ja ymmärrän täysin, että kaikki eivät halua ujuttaa koiraa mukaan jokaiseen tekemiseensä. Siinä yksi lisäsyy miksi en itse ole ottamassa koiraa. Kaikki ei ole valmiita ottamaan sellaista 24/7 vastuuta elävästä olennosta. - KT
Nuori nainen kirjoitti:
Mutta tuo kuvailemasi toiminta on juuri sitä, että kaikki pyörii koiran ympärillä. Aloittaja nimenomaan sanoi, että hän haluaisi ehtiä harrastamaan jotain myös ilman koiraa. Ihmisillä on katsos myös muita harrastuksia kuin koira. Siinä jää yhteinen aika aika vähälle jos tulee töistä kotiin viiden aikaan ja sen jälkeen on kummallakin omat harrastukset jotka pitää sijoittaa limittäisille päiville, että jompi kumpi on aina viemässä koiraa ulos ym.
Itse käyn salilla 2 kertaa viikossa. Avomieheni käy 3 kertaa viikossa salibandytreeneissä 2 kertaa tennistreeneissä mahdollisesti joku päivä pelaamassa kesäisin futista ja talvisin lätkää. Kun katson telkkaria, en halua tehdä samalla mitään. Jos pitäisi samalla harjata koiran turkkia tms., ei voisi keskittyä telkkariin koska minä en ainakaan osaa kääntää toista silmää toiseen suuntaan ja toista toiseen (sinusta en tiedä). Minulla on niin stressaava työ, että en jaksa töiden jälkeen tehdä juuri mitään. Haaveilen omasta koirasta, mutta tiedän ettei meillä ole sille aikaa.
Ehkä aloittajalla on vastaava tilanne. Ehkä hän ja miehensä harrastavat jotain, mihin koiraa ei voi ottaa mukaan. Ja ymmärrän täysin, että kaikki eivät halua ujuttaa koiraa mukaan jokaiseen tekemiseensä. Siinä yksi lisäsyy miksi en itse ole ottamassa koiraa. Kaikki ei ole valmiita ottamaan sellaista 24/7 vastuuta elävästä olennosta.''Kun katson telkkaria, en halua tehdä samalla mitään. Jos pitäisi samalla harjata koiran turkkia tms., ei voisi keskittyä telkkariin koska minä en ainakaan osaa kääntää toista silmää toiseen suuntaan ja toista toiseen (sinusta en tiedä). ''
Se että olet päättänyt olla ottamatta koiraa on oikea ratkaisu. Jos televisio menee elävän olennon edelle, niin huh, huh... Teeny-weeny-prinsessa..! =P
- Gorillaaa
Koiraihmisten kanssa ei tule juttuun! montako kertaa se pitää sanoa!??
Vain koirahullu voi olla menestyksekkäässä suhteessa toisen koirahullun kanssa. Ihminen, joka esim antaa koiran nousta sängylle ja nukkua siinä ei voi olla normaali.
Muutenkin lapsia purevien susien pitäminen lemmikkinä on pikkuisen hämärää. Vähän sama kuin pitäisi jotain leopardia hihnassa ja väittäisi että ihan kesyhän se on. - nnhgfhnfg
Koirakuiskaaja ja viktoria on myös sanonut näin, koira ei saa olla kaikki kaikessa ja ei saa mennä ihmisen edelle!! Cesar sanoi, se ei ole tervettä! Ja yllätys yllätys, naiset on tässä kärkisijalla, koittakaa nyt naiset ja miehet ymmärtää, että koira on vain lemmikkieläin, pitäkää huolta koirista mutta ensin ihminen ja sitten vasta koira!! Suomessakin on erittäin yleistä, että nainen harrastaa eläinseksiä koiransa kanssa ja tämä pistää miettiin syytä miksi koira tosiaan menee usein kumppanin edelle.
- KT
Siis se on jokaisen oma valinta, pitääkö eläintä ihmistä tärkeämpänä. Sitävastoin seksi eläimen kanssa on jo sairasta. Jos luulet että eläinystävät harrastavat kaikki eläinseksiä, niin haloo!
- Yllättynyt bystander
Enpä voi muuta sanoa kuin, että olet Äärimmäisen Epäkypsä nainen. Vastuuta tulisi jo ottaa siinä vaiheessa kun muutetaan yhteen jne. Jos tapaisin miehesi jossain pyytäisin häntä käymään kanssasi keskustelun, missä kävisi selväksi epäkypsyytesi.
Koiraongelma tulisi nopeasti ratkaistuksi; miehesi lähtisi todennäköisesti muualle, paitsi tietenkin jos hän haluaa kasvattaa sinut aikuiseksi.. Mikä Vastuu!!
Ps. Kyllä, tämä oli sarkasmia, mutta olen myös tosissani. Ei se koiran hoito oikeasti kaikkea mehua vie.. - Nuori nainen
Itse olet osasi valinnut. On aivan selvää kun muuttaa yhteen koiranomistajan kanssa, että molemmat joutuvat osallistumaan koiran hoitoon. Olisi täysin mahdotonta, ettet tekisi mitään koiran eteen. Jos et tekisi mitään, miten koira tietäisi kunnioittaa sinua ja totella käskyjäsi? Se kuvittelisi olevansa sinun yläpuolella hierarkiassa.
Ymmärrän kyllä kun et itse koiraa omistanut ennen yhteenmuuttoa, että sinun oli vaikea todella ymmärtää etukäteen mihin olit lähtemässä mukaan. Mutta tuota se on jokaisen koiranomistajapariskunnan arki. Vaikka hoitopaikka olisikin lähellä, joutuisitte silti suunnittelemaan työ- ja harrastusaikataulunne niin, että koira pääsee joka päivä ulos lenkille.
Nyt on lähinnä kyse siitä, onko koira liian iso kynnyskysymys sinulle. Voitteko siis asua yhdessä jos et kestä tuota vastuuta? - Ratkaisuja tekemään.
Kyllä huvittaa osa näistä kirjoituksista. Älä hanki lapsia jos et pidä koirista/huolehdi niistä huh! on se "vähän" eri asia lapsi kun koira tai muu eläin.
Itse olin suhteessa jossa kaverilla oli 2 koiraa. Päivän ohjelma, aamulla ulos koirien kanssa 40min-1h, päivällä 30-50min.h iltap n1-1.30h ja illalla "levähtäessä" 1.30h-2h. Kumpikin teki pitkiä päiviä töissä. Eli käytännössä aamuhetket, ruokatunnit, töistä tulo tilanne, illan rauhoittuminen, kokoajan ihmisen parhaan ystävän kanssa ulkona. Koirat parhaalla paikalla sohvalla omistajansa kanssa. Minä siinä 1-3m päässä omalla tuolillani. En koe olevani itsekäs kun nostin kytkintä suhteesta. Em, ralli joka viikonpäivä! Ai niin ja sitten koirakisat pe-su tai la-su muutaman kerran vuodessa. Mihin meni vapaa-ajat, lomat...jne? Tuumikaa rauhassa kun löydätte elämänkumppanin. On hän sitten "naimisissa" koirien, kissojen, prätkien,autojen, veneiden, tikanheiton, jatkuvan urheilun tai sen seuraamisen, tietokoneen,kavereiden luona lojumisen ja pleikkarin kanssa jne.... Jaksatko olla kuviossa mukana.. Kohtuus kaikessa!! - Hey!
Onneksi yleensä lapsi oppii jossain vaiheessa itse käymään wc,ssä. kehittyy/itsenäistyy, muuttaa joskus pois kotoakin. Koira on ristinäsi hautaan saakka. Mieti jos koirat ei ole lähellä sydäntäsi..! Mulla menis hermot jos kumppani olis 2-5h/vrk koiransa kimpussa.Ja jos sua ei niin kiinnostaisi hypätä mukana.Meni kyllä vähän asian viereen... ;)
Mukavaa kesää kaikille!!- Niinpä meni ;)
Vähän viereen meni, muttei kovin paljon. Aloittajan tapaus muistuttaa sitä tilannetta kuin epäkypsällä miehellä joskus sattuu. Huhkitaan vällyjen alla ja kivaa on, mutta 9kk:n kuluttua kun tulee se pienoinen piltti maailmaan, niin sitten alkaa se valitus kun muija on sidoksissa siihen pieneen kääröön. Poissa on suunnittelemattomat kaljaillat, poissa on omat suunnittelemattomat menot kaveriporukan kanssa. Ja jos menet niin takuulla kuulet. Natinaa ja nalkutusta.
Ja ellet mene, niin muija ei kuitenkaan huomaa muuta kuin sen mukulan.
Erohan siitä tulee.
Tai ei, ei välttämättä: tilanteeseen on mahdollista myös sopeutua. Yllättävän monet sopeutuvat. Jos siis mies voi sopeutua kestämään lasta niin miksi se joillekin rouvashenkilöille on kovin vaivalloista sopeutua siihen karvaiseen kaveriin? Ainakin lukiessa näitä viimeisimpinä tulleita viestejä tulee sellainen kuva... - KT
Niinpä meni ;) kirjoitti:
Vähän viereen meni, muttei kovin paljon. Aloittajan tapaus muistuttaa sitä tilannetta kuin epäkypsällä miehellä joskus sattuu. Huhkitaan vällyjen alla ja kivaa on, mutta 9kk:n kuluttua kun tulee se pienoinen piltti maailmaan, niin sitten alkaa se valitus kun muija on sidoksissa siihen pieneen kääröön. Poissa on suunnittelemattomat kaljaillat, poissa on omat suunnittelemattomat menot kaveriporukan kanssa. Ja jos menet niin takuulla kuulet. Natinaa ja nalkutusta.
Ja ellet mene, niin muija ei kuitenkaan huomaa muuta kuin sen mukulan.
Erohan siitä tulee.
Tai ei, ei välttämättä: tilanteeseen on mahdollista myös sopeutua. Yllättävän monet sopeutuvat. Jos siis mies voi sopeutua kestämään lasta niin miksi se joillekin rouvashenkilöille on kovin vaivalloista sopeutua siihen karvaiseen kaveriin? Ainakin lukiessa näitä viimeisimpinä tulleita viestejä tulee sellainen kuva...No pidä sinä siitä piltistä huolta, niin mies pitää huolta koirista. Ihmejäkättäjiä suuri osa naisista...
- No niin on
KT kirjoitti:
No pidä sinä siitä piltistä huolta, niin mies pitää huolta koirista. Ihmejäkättäjiä suuri osa naisista...
Todellisia turhan jäkättäjiä =}
ps. Huomasitko että tuon kirjoittaja oli kuitenkin mies *-_-*
- Hurttaus maksimus
Olen sitä mieltä että epäkypsä on se, joka laittaa eläimen ihmisen edelle. Epäkypsä ainakin parisuhteeseen. Eläin on aina eläin ja ansaitsee rotunsa mukaisen elämän, ei lapsen tai parisuhteen tai muunkaan ihmistarpeen korvikkeena. Jos rakastat eläintäsi, niinkuin väität, annat sen olla lajilleen tyypillinen.
Minä voin sanoa, etten voi sietää mieheni lapsenkorvikkeena toimivaa koiraa, joka puree, pissailee sisälle ja varastaa ruokaa, lisäksi koira pyrkii sohvalle, sänkyyn yms. vaikka on kielletty. Meneppä siinä sanomaan miehelle että tämän pikku mussu saa lähteä, kun tiedät, että hän valitsee mieluummin eläimen. Minä toivon, että asiat muuttuvat. Mutta kuinka kauan jaksan sitä odottaa, se jää nähtäväksi. Onnea kaikille muille eläinten jälkeen jääneille.- KT
Ja sinäkin nainen, te nykyajan akat olette usein kyllä ihmeen kylmää porukkaa... Hyi helvetti! Itsekkäitä ääliöämmiä, ei tuollaisten kanssa voisi edes kuvitella perustavan parisuhdetta. Jos te kerran olette niin kylmiä, niin ei ihme että mies tukeutuu koiraansa. Kyllä seksiviettiä vois sitten tyydyttää satunnaisilla naistuttavuuksilla mieluummin, kuin parisuhde kylmän naisen kanssa.
- KT
Olen koiranomistaja ja tuollaiselle pikkuprinsessalle sanoisin bye, bye samantien. Kai nyt tajuat että koira on perheenjäsen? Olisit tajunnut ennen kuin alat seurustelemaan koiraihmisen kanssa. Voi kauheaa kun et ole valmis ulkoiluttamaan koiraa ja, ja, ja..! Uskomatonta itkua tyypilliseltä ''modernilta'' naiselta, joka luulee olevnasa jokin prinsessa. Katso itseäsi peiliin, n****u..! =P
- Hurttaus Maksimus
Sinä KT olet kyllä oikein asian ytimessä. Täysin epäkypsä mihinkään parisuhteeseen. Mistä sinä tiedät kuinka kylmiä me olemme? Taitaa olla vaan itsellä parisuhteessa paha olo? Kuvittelepa itsesi tilanteeseen, kun vaimosi viettäisi kaiken aikansa tyttökaverin kanssa puhelimessa, lenkillä, harrastuksissa ja muissa, taitaisi itselläkin olla hylätty olo. Ja sen lisäksi vaimosi naispuoliset ystävät haukkuisivat sinua, varastaisivat sinulta ja kävisivät fyysisesti kimppuun. Olisitko sinä onnellinen?
Nainen tai mieskin on perheenjäsen ja ainakin minulle sata kertaa mielekkäämpää on ajatella tulevaisuutta rakkaan ihmisen kanssa. Tulevaa kotia, perhettä ja lapsia. Taitaa sinulta KT jäädä kaikki tämä kokematta, jos Suomeen ei tule lakia, että koiransa kanssa saa mennä naimisiin. Lapsia et tule sen kanssa kuitenkaan saamaan. =P- KT
No sinun on ainakin ihan turha aloittaa parisuhde koiraihmisen kanssa. Onhan se jo todettu että ne jotka eivät eläimistä välitä, ovat suuremmalla todennäköisyydellä tunnevammaisia sosiopaatteja. Ja ei mulla voi olla parisuhteessa paha olla kun sellaista ei edes ole. =D Mieluummin yksin kuin kaikesta nalkuttavan naisen kanssa (en tarkoita että ihan kaikki naiset nalkuttavat). Sinä kyllä annat sellaisen kuvan itsestäsi. Siis koiratko varastavat sinulta..? =D Ja harva koira käy fyysisesti kimppuun, haukkua ne kyllä osaavat, senkin einstein! =D
Jos toinen osapuoli on mulkku, niin silloin ei kannata jatkaa parisuhdetta. Se on jokaisen oma valinta miten tekee, mutta turha on itkeä että koira vie miehen kaiken huomion. Silloin ei kannata seurustella koiran omistajan kanssa. Sekin on oma valinta haluaako joku edes lapsia, ym. - KT
''Olen sitä mieltä että epäkypsä on se, joka laittaa eläimen ihmisen edelle.''
Se on sinun mielipiteesi, minulla se ei ole sama. Mutta ei kannata saada itku-potku-raivareita jos valitsee eläinystävän kumppanikseen. Joo siis, se vasta tosi kypsää onkin kun luottaa joka helvetin ihmiseen..?
- Laina-Rebecca
Vuosien kuluessa on käynyt niin, että mitä paremmin tunnen miestäni, sitä enemmän arvostan koiraani.
- Goure
Voi hyvä luoja että osaat olla itsekäs. (aloittaja siis) Todella kauheaa (ja lapsellista) tuollainen, että laitetaan koira kuukaudeksi muualle ihan vain että sinä saat nauttia siitä kun olet, omien sanojesi mukaan, "ainoa narttu talossa." Sairasta, sanon minä: koira on eläin, joka kiintyy vahvasti omiin ihmisiinsä ja on tarkka kotireviiristään ja tutusta elinympäristöstään ja varmasti ahdistuu ja stressaantuu jos joutuu olemaan kokonaisen kuukauden poissa (ja sitten kuitenkin taas palaa yhtäkkiä takiaisin) ihan vain sinun itsekkyytesi ja huomionhaluisuutesi takia. En ymmärrä miten miehesi on koiran omistajan tuollaiseen koiran turhaan stressaamiseen suostunut, itse (kun perheemme kasvattaa koiria) en koskaan ainakaan antaisi koiraa perheeseen, jossa suhtaudutaan koiriin noin. Että siitä voi noin vain ottaa napsaista kuukauden "loman", vaikka on itse sen päättänyt ottaa. Jos haluat elää ilman koiraa, älä ole koiraihmisen kanssa. Et voi todellakaan vaatia, että toinen hoitaa koiransa huonosti vain sinun mielihyväsi takia!
Sanoit olevasi kohta 30. Vähän harkintakykyä ja vastuuta pitäisi noin aikuisella jo olla- itse olen vasta 19, mutta ymmärrän silti ajatella koiran parasta. Mietipä sitä, että koira on ollut miehesi jo ennen kuin sinun ylhäisyytesi saapui kuvioihin. Kuinka voit noin vain vaatia sitä olemaan kuukauden erossa omistajastaan vain koska sinua ei huvita katsella koiraa?
Mielestäni tuollaisen asenteen omaavat ihmiset eivät koiraa ja sen järkkymätöntä kiintymystä ansaitse. Meinasitko sitten jos mahdollisesti saisitte lapsiakin niin laittaa ne aina välillä kuukauden "lomalle" kun sinua alkaakin hiukan väsyttää niiden parkuminen, kuolaaminen, sotkeminen, vaatiminen ja paskanhajuiset vaipat? Että nyt saa äiti olla sitten taas ainoa huomion kohde talossa, ai että on mukavaa. Toivon ettet koskaan ainakaan niitä lapsia hanki, jos et pysty tuntemaan vastuuta edes koirasta. (Tai edes hyväksymään sitä että miehesi on tarpeeksi aikuinen kantamaan sen vastuunsa, kun sinun huomioimisesi jää sitten vähemmälle kuin ilman koiraa!)- KT
Hyvä kirjoitus ja pelkästään asiaa! Tästä huomaa että 19-vuotias voi olla ihmisenä paljon kypsempi kuin 30-vuotias. Koira on perheenjäsen ja kukaan ei voi tulla koiran ja omistajansa väliin, jos se ei käy niin ei todellakaan kannata seurustella koiraihmisen kanssa.
- koirarrakas
Voi luoja sua aloittaja.. Itse olen mies ja omistan koiran. Koira on mun kumppanini aina, akkoja tulee ja menee. Koira pysyy. Itse en ikimaailmassa luopuisi koirastani naisen takia. Enkä varsinkaan veisi sitä kuukaudeksi hoitoon naisystäväni mustasukkaisuuden vuoksi. Ei sinusta äidiksi ainakaan ikinä ole..
Ja Goure puhuu täyttä asiaa! Juuri näin! :) - jukkis67
Helppo ymmärtää. Itse en voisi seurustella naisen kanssa, jolla on koira. Sitten voisin harkita, jos se olisi tarpeeksi pieni koira. Sellainen, jota voisi huoletta potkia päähän sen räksyttäessä tms. muuten typerästi käyttäytyessä, sellainen jonka ruokalasku ei olisi suuri, ja sellainen joka ei tarvitsisi ns. aktiviteetteja.
Luulen että miehelläsi on jonkinlainen seksuaalinen suhde koiraansa. Olen huomannut että koiraharrastajat eivät ihan normaalia porukkaa ole....- KT
'' Sellainen, jota voisi huoletta potkia päähän sen räksyttäessä tms. muuten typerästi käyttäytyessä''
Sinä et tunnu ainakaan kuuluvan normaaliin porukkaan... Ilmiselvää sosiopaattisuutta/narsistisuutta jos oikeasti olet sitä mieltä mitä kirjoitit.
- 2 narttua 2 urosta
Minulla itselläni on 2 koiraa ja puolisollani 2 koiraa.
Meillä toimii erittäin hyvin tämä. Minä ulkoilutan,ruokin,hoidan tms.. omat koirani(toki puolisino myös osallistuu koirieni hoitoon tms..) ja puolisoni hoitaa tms.. omat koiransa.
Ei. Toisen koira on myös sinun koirasi,kun seurustelusuhteessa olette.
Ei voi olla olematta koiranomistaja,vaikka koira ei olisikaan sinun vaan puolisosi.
Saahan sitä sanoa,jos inhoaa koiraa/koiria,mutta kannattaa miettiä loukkaantuuko toinen osapuoli siitä.
Vaikka meilläkin on 4 koiraa yhteensä,niin kyllä meillä yhteistä aikaa jonkin verran on. Ei nyt kehuttavan paljon,koska mieheni tekee ympärivuorokautisia työpäiviä näin kesällä,mutta on kuitenkin.
Meillä koirat eivät mene toisten etusijalle. Minusta parisuhde on koiria tärkeämpi. Toki niistä pitää huolehtia,hoitaa,ruokkia,rokottaa jne..
Lisä kysymyksiä tms.. SAA laittaa sähköpostiini,kunhan se on ASIALLISTA ja SUOMENKIELLISTÄ!! [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016349
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h814879Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1033144Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p302972Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska262195Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191576Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?931149Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3381145Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311066- 48844