Kuvataidekoulutusta tullaan karsimaan

kuvataiteilija

viimein. Onkin jo aika laittaa joku järki koulutukselle. Taiteilijoita on liikaa, ja on selvää että yleistaso on huonompi mitä enemmän tyhjän höyryäjiä on alalla.

Monen 'kupla puhkeaa' kun totuus taiteilijan tienesteistä tulee arkielämässä esiin koulutuksen jälkeen.

Kuvataiteilijan keskiansiot ovat 700 e/kk.

Toivottavasti uudistus tapahtuu pian!

15

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkija/taiteilija

Oikein, on järkevää että tuotantoa taiteilijoista vähennetään. Samalla pitäisi nykyinen apuraha-systeemi laittaa remonttiin eli jakaa tasaisemmin apurahat tarvitsijoille.

• ...

Näin on.

juuri kukaan ei pysty elämään taidetta tekemällä. Muusikoissa a kirjailioissa on muutamia, jotka vähän tienaavatkin, mutta määrään nähden, olematon prosentti. Kuvataidepuolella ei elävä taiteilija tahdo saada kaurapuurorahoja kasaan.

Se nyt vaan on sillälailla. Kun teiniltä kysyy, että kiinnostaako alaa pesemään mummien perseitä vanhainkodissa vai alkaa taiteilijakisi, vastaus kokolailla selvä.

Ja apurahat pyörii niin, että jos saa ensimmäisen apurahan, sitten saa lisääkin, kun on meriittejä entuudesta. Apuraha tosiaankin on tarkoitettu menestyville jne taiteilijoille. Ei taidealan duunareille.

Ite en varsinaisesti ole taitelijakaan, enenpi media-allalta, mainospuolelta. Ja siellä se jännää onkin. Ainoa keino saada töitä on persen nuoleminen, kontaktit. Ja kun se alkoi tympimään, onhan tässä lähinnä saanut olla työttömänä. Joutessani olen alkanut kirjoittamaan. Siinnäkin se onkelma, että en ikinä tule saamaan kustannussopimusta minnekkään. No, mä olen jo vanha gubbe, oottelen lähinnä krematoriota.

Tässä just se. Jos koittaa tehdä luovaa työtä, pitää olla valmis hyväksymään se tosiasia, että on sitten nälkätaiteilija. Jos ei ala mainos-alalle,, teolliseksi muotoiliaksi, tekemään sanoituksia hittipiiseihin jne.

Pelkällä taiteella ei elä, pitää osata pusinespuoli. Ja siinä paha ristiriita monilla taiteellisilla ihmisillä, tarvitaan managerointia a lakimiehiä. Mutta miten palkkaat managerin ja lakimiehen persaukisena???

=DW=

Äänestä ihmisten puoluetta!

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

• Muus. tait.Lapista
        ... kirjoitti:

Näin on.

juuri kukaan ei pysty elämään taidetta tekemällä. Muusikoissa a kirjailioissa on muutamia, jotka vähän tienaavatkin, mutta määrään nähden, olematon prosentti. Kuvataidepuolella ei elävä taiteilija tahdo saada kaurapuurorahoja kasaan.

Se nyt vaan on sillälailla. Kun teiniltä kysyy, että kiinnostaako alaa pesemään mummien perseitä vanhainkodissa vai alkaa taiteilijakisi, vastaus kokolailla selvä.

Ja apurahat pyörii niin, että jos saa ensimmäisen apurahan, sitten saa lisääkin, kun on meriittejä entuudesta. Apuraha tosiaankin on tarkoitettu menestyville jne taiteilijoille. Ei taidealan duunareille.

Ite en varsinaisesti ole taitelijakaan, enenpi media-allalta, mainospuolelta. Ja siellä se jännää onkin. Ainoa keino saada töitä on persen nuoleminen, kontaktit. Ja kun se alkoi tympimään, onhan tässä lähinnä saanut olla työttömänä. Joutessani olen alkanut kirjoittamaan. Siinnäkin se onkelma, että en ikinä tule saamaan kustannussopimusta minnekkään. No, mä olen jo vanha gubbe, oottelen lähinnä krematoriota.

Tässä just se. Jos koittaa tehdä luovaa työtä, pitää olla valmis hyväksymään se tosiasia, että on sitten nälkätaiteilija. Jos ei ala mainos-alalle,, teolliseksi muotoiliaksi, tekemään sanoituksia hittipiiseihin jne.

Pelkällä taiteella ei elä, pitää osata pusinespuoli. Ja siinä paha ristiriita monilla taiteellisilla ihmisillä, tarvitaan managerointia a lakimiehiä. Mutta miten palkkaat managerin ja lakimiehen persaukisena???

=DW=

Äänestä ihmisten puoluetta!

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

Joopajoo. Kyllä kaikin puolin lahjakas ihminen pärjää elämässään väitän mä.

Olen kuvataiteilija/muusikko ja kehuvat että olen hyvä molemmissa. Kai se piruvieköön totta on koska olen pysynyt leivässä. Sanottakoon kuitenkin että olen joutunut jäämään työeläkkeelle selkävaivojeni vuoksi ja nämä harrastukset ovat mojova lisä tuohon pikkueläkkeeseeni.
        Minäkin teen kuvataiteessa tilaustöitä jotka ovat etupäässä muotokuvia lapsista ja aikuisista. Joskus tulee tilauksia myös firmoilta ja pitää tehdä heidän johtajastaan muotokuva.
        Siinä sivussa teen vielä soittokeikkaa muun muassa noissa vanhusten päiväkeskuksissa hanurini kanssa. Myöskin häät ja syntymäpäivät työllistävät minua mukavasti, joten "tule hätä ja näppää".

Minua vain kaduttaa että alunperin en uskaltanut heittäytyä tällaiseksi taiteilijaksi sillä silloin olisin voinut "kasvattaa" uraani kuvataiteilijana ja nyt voisin poimia noita hedelmiä.
        Sen vuoksi ainakin minä kannustan teitä nuorempia jotka todella tiedätte olevanne lahjakkaita, ottamaan härkää sarvista ja heittäytymään. Nykyisinhän on apurahajärjestelmä joka viimekädessä takaa toimeentulon. Kyllä ne ihmiset näkevät potentiaalin jolle tuon rahan kannattaa antaa.

Rohkeutta vaan peliin nuoret taiteilijat!

• Savikujan Telle
        Muus. tait.Lapista kirjoitti:

Joopajoo. Kyllä kaikin puolin lahjakas ihminen pärjää elämässään väitän mä.

Olen kuvataiteilija/muusikko ja kehuvat että olen hyvä molemmissa. Kai se piruvieköön totta on koska olen pysynyt leivässä. Sanottakoon kuitenkin että olen joutunut jäämään työeläkkeelle selkävaivojeni vuoksi ja nämä harrastukset ovat mojova lisä tuohon pikkueläkkeeseeni.
        Minäkin teen kuvataiteessa tilaustöitä jotka ovat etupäässä muotokuvia lapsista ja aikuisista. Joskus tulee tilauksia myös firmoilta ja pitää tehdä heidän johtajastaan muotokuva.
        Siinä sivussa teen vielä soittokeikkaa muun muassa noissa vanhusten päiväkeskuksissa hanurini kanssa. Myöskin häät ja syntymäpäivät työllistävät minua mukavasti, joten "tule hätä ja näppää".

Minua vain kaduttaa että alunperin en uskaltanut heittäytyä tällaiseksi taiteilijaksi sillä silloin olisin voinut "kasvattaa" uraani kuvataiteilijana ja nyt voisin poimia noita hedelmiä.
        Sen vuoksi ainakin minä kannustan teitä nuorempia jotka todella tiedätte olevanne lahjakkaita, ottamaan härkää sarvista ja heittäytymään. Nykyisinhän on apurahajärjestelmä joka viimekädessä takaa toimeentulon. Kyllä ne ihmiset näkevät potentiaalin jolle tuon rahan kannattaa antaa.

Rohkeutta vaan peliin nuoret taiteilijat!

Melkein uskon tuntevani kuka olet. Hienoa että sinäkin kannustat nuoria taiteilijoita!
        Itsekin olen aina ollut sitä mieltä että meidän nuorissa taiteilijoissa piilee taiteen tulevaisuus meillä täällä suomessa. He ovat juuri niin mukautuvaisia taiteen genressä kuin pitääkin olla. Taiteessa ei saakaan jäädä kentälle makaamaan vaan ottaa uusia haasteita vastaan minkä kerkeää.
        Kyllä yleensä ne apurahat jaetaan ihan oikeudenmukaisesti, eli osaajille.

Olen myös pannut merkille että lahjakkuus ihmisessä on kokonaisvaltaista. Usein lahjakas kuvataiteessa on myös lahjakas esimerkiksi musiikissa, eli ne tunruu kulkevan käsikädessä.
        Ole onnellinen tuosta suuresta kysynnästäsi!

• Mielipuolipuutavaste
        Savikujan Telle kirjoitti:

Melkein uskon tuntevani kuka olet. Hienoa että sinäkin kannustat nuoria taiteilijoita!
        Itsekin olen aina ollut sitä mieltä että meidän nuorissa taiteilijoissa piilee taiteen tulevaisuus meillä täällä suomessa. He ovat juuri niin mukautuvaisia taiteen genressä kuin pitääkin olla. Taiteessa ei saakaan jäädä kentälle makaamaan vaan ottaa uusia haasteita vastaan minkä kerkeää.
        Kyllä yleensä ne apurahat jaetaan ihan oikeudenmukaisesti, eli osaajille.

Olen myös pannut merkille että lahjakkuus ihmisessä on kokonaisvaltaista. Usein lahjakas kuvataiteessa on myös lahjakas esimerkiksi musiikissa, eli ne tunruu kulkevan käsikädessä.
        Ole onnellinen tuosta suuresta kysynnästäsi!

Ja kaikkein "lahjakkaimmat" osaavat nuolla perseitä oikein olan takaa, vaieta sopivissa tilanteissa, vetää mattoa alta kilpailijoilta. Sekä tietysti käyttää viehätysvoimaa / ulkonäköä ja jos niitä ei ole niin aina voi jakaa sitä itseään. Kannattaa liittyä kaikkiin taidejärjestöihin ja kuppikuntiin, kirjoittaa blogeja ja artikkeleita hampaat irvessä (vaikka mitään sanottavaa ei olisikaan), laulaa kuorossa, tanssia ripaskaa, soittaa rumpuja, kirjoa tyynyjä ja maalata ikoneita, arvostella muiden ihmisten moraalittomuutta ja pilkata heidän haaveitaan, liittyä puolueeseen, juosta sormi perseessä ympäri gallerioita (performance) kuola valuen. Lopulta voi joku entinen hoito jakaa armosta apurahaa. Sitten voikin tyytyväisenä kuolla kupsahtaa itse nikkaroituun arkkuun (kunhan muistaa sitä ennen kirjoittaa itselleen muistokirjoituksen).

• Artcom

Maailmalle sopii taiteilijoita vaikka kuinka! Olisi oikein vaalia tuota kutsumusta tarjomalla jokaisellle halukkaalle tuota taiteen kivistä sarkaa!!

Lindholmi rantakivet tuottavat hyvin huutokaupoissa, vihjeenä tuottaviin aiheisiin!

• Tietoa halajava!

Mistähän löytyisi tietoa minkälaista koulutusta ollaan karsimassa? Onko mitään tietoa virallisista suunnitelmista?

• Mutkat suoriksi

Paha on mennä arvostelemaan nykyistä opetusta kun ei tunne sen sisältöä, mutta jäljet ovat kuitenkin jokaisen nähtävissä. Niiden perusteella kaikki ei tunnu olevan avan kunnossa, mutta johtuuko se opetuksesta vai opetettavista ei ole selvää.

Vaikuttaa siltä, että jopa kuvataideakatemiasta valmistuvien taidoissa on parantamisen varaa. Siihen voi olla kaksi syytää joko yhdessä tai erikseen. Opetukseen pääsyn kriteerit ja itse opetus.

On päivänaselvää, että akatemiaan pääsee liian helpolla, että kaikki valitut eivät ole riittävän lahjakkaita menestyäkseen taidemaalareina. Valintakriteereitä täytyy kiristää olennaisesti ja/tai potkia osa ulos ensimmäisen vuoden jälkeen. Illuusion jokaisen riittävästä lahjakkuudesta ja taiteiljauran helppoudesta on osoitettava selvästi. Vähemmän kyvykkäille on tarjolla lukuisia paremmin kykyjensä mukaisia oppilaitoksia.

Nelivuotisen opiskelun aikana ehtii hankkia hyvät perustaidot ammattiin, jos noudatetaan monissa muissa ammateissa käytyttävää jaksotusta: pari ensimmäistä vuotta peruskursseja ja toiset kaksi vuotta syventävää opetusta. Peruskurssien on oltava vahvasti klassispainotteisia, alkeellisia mm. kompositon, muodon ja materiaalien käytön virheitä ei voida niiden jälkeen suvaita. Syventävillä opinnoilla oppilaat keskittyvät joihinkin erityisaloihin ja menetelmiin, jolloin myös vapaudet aiemmin opitusta poikkeamiseen sallitaan ja niihin jopa rohkaistaan. Taiteellahan ei oppilaitoksen ulkopuolella ole minkäänlaisia hyväksyttävyyden kriteereitä.

Taidealan opetuksen on oltava vapaata, akatemian ulkopuolista opetusta ei voida vapaassa maassa rajoittaa. Akatemian ja toisen asteen koulutuksen lisäksi yhteiskunnalla ei kuitenkaan ole valvollisuutta osallstua opetuksen tukemiseen, harrastuksena opiskelu muuten on vapaata.

Myös taiteen harjoittamisen on oltava vapaata, kuka hyvänsä on oikeutettu harjoittamaan vapaasti haluamiaan taiteita ja hankkia niillä tuloja. Taiteen kentällä menestymiselle ei ole takuureseptiä, siellä vallitsevat lähinnä ns. viidakon lait, vahvat vievät heikoilta elintilan.

• tutkija/taiteilija

Taiteessa, kuten muillakin aloilla - suhteet ovat ratkaisevin tekijä - menestymiselle. Näin se vain on. Mitä tulee kuvataideakatemiaan niin lahjakkaimmat taiteilijat eivät välttämättä ole niitä parhaiten menestyneitä, koska alalla kuin alalla ns. huipulle pääseminen vaatii..paljon muitakin ominaisuuksia kuin yhden alan lahjakkuuden. Kuvataiteessa 7% taiteilijoista saa vuosittain apurahan ja niistä 7% valitettavan paljon menee lahjattomille tai henkilöillä. joilla on hyvät suhteet. Onneksi suuri osa menee kuitenkin hyvään tarkoitukseen.

• "Oraakkeli"

Eihän kansa edes tiedä mikä on taidetta siis kansaa pitäisi valistaa.
      Kaikenmaaliman leikkitaiteilijat pitäisi vähentää joiden työt nyt täyttää joka kodin seinät, kun niitä tekeleitä syntyy kuin sieniä sateella mummokerhoissa joissa ennen virkattiin pannulappuja ja kudottiin hukkuneille merimiehille villapaitoja.
      Tuskin maali on kuivaa kun niitä jo kaupitellaan toreilla ja kirppiksillä ja uskotellaan, että kyllä se arvokin siitä nousee kunhan jaksat odottaa ja sitten juostaan kyselemässä ja arvuuttelemassa olisiko tällä mitään arvoa, kun kansa on niin tietämätöntä ko. asioista

• töhertelijä

Taiteilijoita ja elintapoja on niin monenlaisia. Itse olen sitä mieltä että paras taide syntyy luomisen tuskasta, rahalla ja koulutuksella ei niin väliä.
      Joten joutaa koulutusta karsimaan ja osan säästyneistä rahoista voisi sijoittaa lahjakkuuksiin.

Tietysti koulutus takaa paremmin sen että taiteilijaa arvostetaan. Ja sitä sekä suomalaista nimeä ostajat pääosin arvostavat.
      Kiinassa, Thaimaassa ym. löytyy todella tasokkaita kopiopajoja joissa työskentelevät taiteilijat tienaisivat täällä elantonsa helposti jos muuttaisivat Suomeen, valitsisivat tänne sopivan taiteilijanimen ja maalaisivat sellaista mikä myy suurelle yleisölle.

• taidepaskaa

Toivottavasti karsitaan kankaanpään taidekoulu, olisi hyvä polkaista moinen paska laitos maantasalle. Kyseisen laitoksen toimintamallit eivät tosiaan ole amk tasoa. Perseen nuolenta on tie joka vie, eli sinne kaikki lahjattomat leikkimään taiteilija leikkiä.

Olisi hyvä nostaa koko ala suurennuslasin alle.

• Tribaali!

Joo ton vois kanssa poistaa valtion opintotukien piiristä ton palstalla paljon puhutun a-a koulun josta ei valmistu kuin suurimmaksi osaksi nimimerkkien suojasta selkäänpuukottavia pelkureita, kuten palstan viesteistä voimme todeta suoraan!!!

Tosin mikään kouluhan ei voi tarjota muuta opetettavaksi kuin mitä opettajat itsekin osaavat!!!

• totuudenkertaus

Taiteilija ei ole ammattinimike, koetetaan taas pysyä asiassa.

Taiteilijaksi ei myöskään voi kouluttautua.

Hyvä taiteilija taas voi mennä koulutukseen saadakseen lisää teknisiä valmiuksia mutta tässäkin on kyse henkilökohtaisuuksista ei virastoopetuksesta.

Et voi kouluttautua kylähulluksikaan tai poliitikoksi, sä olet sitä tai sitten et.

• Korjataan hieman!

Niin taiteilija ei ole ammattinimike, mutta taidealalla on kyllä useitakin eri ammattinimikkeitä.

Taiteilijaksi voi kyllä kouluttautua koulujen kautta joista näitä taidealan ammattinimikkeitä saadaan ja sitä kautta voi kutsua itseään yleisnimellä taiteilija.

Taidealalla aivan kuten muillakin työelämän aloilla on maan virallinen tutkintojärjestelmä ja tutkinnon suorittanut on myös virallisesti ammatiltaan taiteilija!

Kylähullulla tai poliitikolla ei ole mitään tekemistä kyseisen asian kanssa ja poliitikoksikin voi kouluttautua poliittisisssa järjestöissä. Onhan meilläkin ammattipoliitikkoja jotka eivät ole koskaan olleet muissa kuin poliittisissa tehtävissä. Heinäluoma ja Katainen muutamana esimerkkinä mainittakoon.

Joten koetetaanhan todellakin pysyä itse asiassa, koska valheella on lyhyet jäljet!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4016
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      128
      1571
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe