sisäsiisteyden

väsynyt emäntä

viimeisin keino, jotta saisin koiran oppimaan. Olisko kenelläkään hyvää ja toimivaa neuvoa?
Koirani on yli vuoden ikäinen venäjäntoy-chihu sekoitus, ihanan valoittava persoona. Olen mielestäni yrittänyt kaikki mahdolliset keinot ja temput jotta koirani oppisi sisäsiistiksi. Elikkä vien sen ulos ruokailun jälkeen, leikin jälkeen, nokosten jälkeen .....ja aina tekee ulos pissansa. En vain käsitä, kun ei millään opi itse pyytämään ulos, olen yrittänyt makupalojen ja leikin varjolla. Lisäksi olen käyttänyt koirille tarkoitettua pissialustaa. Aina tulos EI, elikkä neuvot ovat minulta itseltäni nyt loppu, onko vain pakko kestää ajatus, että koirani pissii ja kakkaa aina sisälle? Koirallani ei ole mitään tiettyä paikkaa pissalle ja kakkalle, jätöksiä on ympäri huushollia. Osaako ketään neuvoa hyvää keinoa päästä ongelmasta eroon?

18

586

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liruliisa

Mikä on seuraamus sisälle pissimisestä? Fyysisestihän se on jo kypsynyt pidättämään, mutta tietääkö se, että sisälle tarpeenteko on kiellettyä? Miten olet kertonut sille mielipiteesi asiasta? Jatkoa seuraa: millaista on koirasi muu käytös, esim. talutushihnassa? Totteleeko se sinua? Ethän lellittele sitä liikaa, että se kuvittelee olevansa Euroopan Omistaja?

• väsynyt emäntä

Ihan ekaksi sanon, että olen koiran pomo, olkookin 2 kg pieni söpöliini :)
      Koira on aivan ihana, olen koittanut kaiken laista, olen torunut pissasta näyttänyt sormella pissaa ja sanonut ettei tähän vaan ulos, olen palkinnut ulos pissauksesta napupalalla (kun on niin perso ruualle) ja leikillä. Olen myös kokeillut tyyliin, että en reagoi millään tavalla vain siivoan. Muuten koira on tottelevainen, istuu, menee maahan käskystä, ottaa ruuan kun annan luvan jne paljonhan se ei vielä osaa, jotenkin olen sisäistänyt ettei sen tarvitse olla palveluskoira, talutushihnassa meno onnistuu mallikkaasti. Sen verta kova pomo olen ettei meillä pikku koirat eikä isotkaan määräile missä ja miten mennään, se kun on minun sanani laki.
      Olisin kyllä kiitollinen, jos jollakin olisi jotain vinkkiä.

• ....................

Noh, tiedän toyterrierin, joka tekee asiansa sisällä hiekkalaatikkoon kissanhiekkaan. Ei hyvä, mutta paljon parempi vaihtoehto kuin asioiden tekeminen ympäri kämppää. Sellainen kompromissi voisi olla teilläkin toimiva. Vaikkakaan ei tietysti suositeltava. Tietysti niin, että asiat pääasiassa tehdään ulos, mutta "hätäratkaisuna" oli laatikko. On kuitenkin olemassa noita pikkukoiria, jotka eivät oikein koskaan sisäsiisteiksi opikaan. Tämäkaan koira ei ollut pilalle lellitty ja hemmoteltu, vaan asui aktiivisen palveluskoiraihmisen taloudessa, jossa ei todellakaan yksikään koira kyllä kukkoillut.

• väsynyt emäntä

apua.......minun pitää tyytyä hurmaavaan pisuttelijaan .....nyyh
      ja ympäri taloa kakkivaan söpöliiniin ........ nyyh

• 157

Siivoa pissat ja kakat etikka-vesi-liuoksella, kokeile jos se auttaisi.

• memmi777

Kesällä on paljon helpompaa opettaa koiraa tekemään tarpeensa ulos, pikkukoirat inhoavat kylmää. Sanoisin että jatkat samaan malliin, eli viet ulos ruoan syönin jälkeen, leikkimisen, nukkumisen ja juomisen jälkeen.
      Meillä pentua vietiin kokoajan ulos, yölläkin kävin käyttämässä.
      Annetaan herkkuja ja kehutaan tosi paljon kun tekee pissan tai kakan.
      Meillä sanottiin koiralle "Tee pissa" kun se alkoi haistella nurmikkoa ja kun teki niin valtavasti kehuttiin ja silitettiin ja innostutettiin koiraa.
      Koiraa toruttiin niskasta ottamalla vähäsen kiinni ja sanomalla Hyi
      Oppi hyvin joten tyytyväinen ettei pasko tai kuseksi sisälle enään =)

Jossain kannattaa olla semmonen sanomalehti mihin saa tehdä tarpeensa.
      Luulen että sinun tulisi viedä koiraa ulos 2 h. välein että oppisi ulos tekemään tarpeensa varmasti. Pentunahan se olisi jo pitänyt tehdä mutta kyllä aikuinenkin oppii.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

• lits

Minulle kokenut koirankouluttaja neuvoi että jos on ihan terve koira joka vaan ei ole hiffannu sitä sisäsiisteyttä niin kannattaa laittaa se hihnaan kun ei ole valvonnan alla, eli lähinnä yöt ja silloin kun koira on yksin. Kuulostaa ehkä ilkeältä, mutta minun 1½ vuotiaalle kuseskelijalle toimi, viikon verran pidin aina yksin ollessa hihnassa sitten vielä viikon vain öisin ja ongelma hävisi täysin! Toki sitten koiraa on tämän koulutuksen ajan aktivoitava niin ettei se ihan masennu ja lenkeillä on käytävä ennen ja jälkeen kytkemisen ja paljon leikkiä yms yms, mutta se ei tuntuisikaan aloittajalle olevan ongelma. Pointtina on että koira ei pääse yksinollessaan pois petinsä alueelta, jolloin se ei myöskään sotke, tosin koirasi koon huomioiden sitä sillä on niin pieni rakko ettei sitä varmaan kauaa voi pitää kytkettynä.. Minulla oli onneksi ulkotarha mihin koiran saattoi laittaa päiväksi ettei kytkettyä aikaa ollut loppupeleissä kovin paljoa..

• Nami8900

Meillä toimi häkki sisäsiisteyden kouluttamisessa, Ainakun olimme poissa koira oli tilavassa häkissä. Vietiin heti ulos kun tultiin kotiin ja näin oppi siistiksi. Koira ei tee jätöksiään omalle nukkumapaikalle siis toimii oikeasti. Nyt meillä ei enään häkkiä käytetä kun koiraan voi luottaa =)

• pikkukoiranomistaja

Meillä on myös samanlainen ongelma puoltoista vuotiaan chihu tytön kanssa. Se tekee aina pissat ja kakat ulos (käytetään 4 kertaa päivässä), mutta silti se saattaa tehä pissat sisään kaks tuntii sen jälkeen kun on viimeks pissiny ulos. Se ei tee koskaan sisään sillon kun se on yksin, tai yöllä. ainoostaan sillon kun me ollaan kotona.
      Ei olla koskaan toruttu sitä sisälle pissaamisesta, mutta se tietää et niin ei saa tehä koska jos mä satun näkemään kun se meinaa pissata, niin lopettaa heti ja menee tekemään jotain muuta (eli sillä ei ees oo hätä?). Koiraa ei myöskään lellitä. Tietenkin rapsutellaan ja leikitään, mutta se ei saa tulla sohvalle eikä sänkyyn, ja makupalan eteen pitää aina tehä jotain. Ulkona on nätisti, lopettaa haukkumisen kun käsketään ja ylittää tien nätisti.
      Mutta mä oon jo tavallaan vähän niinku luopunu toivosta. Oon aika monilta kuullu ettei chihu välttämättä opi ikinä sisäsiistiks, ja jollakin oli oppinu vast 5-vuotiaana.. Eli hyvästit ihanille matoille :) No mut koira on paljon rakkaampi!
      Tsemppiä teille kans!

• toyn omistaja

Meillä koira on tehnyt tarpeensa myös omalle petille, eli se siitä "koira ei koskaan tee tarpeitaan omaan petiin" :(
      Oon kans jo luopunut toivosta oman koiran kohdalla, elikkä olen tullut johtopäätökseen ettei opi ikinä sisäsiistiksi, pitää vain yrittää kestää :(

• väsynyt emäntä

kesä tuli ja ajattelin nyt tai ei koskaan, kyllä söpöliinini oppii vaikka väkisin sisäsiistiksi .............muur, aargg ...........EI TULOSTA!
        Olen pyyhkinyt huolella etikalla kaikki kakkimispaikat, ei tulosta. Koirani pitää taloamme kakka ja pissapaikkana, toki hän tekee uloskin, paikalla ei näytä olevan mitään merkitystä. Nyt on tullut aika keksiä todella hyviä syitä, miksi haluan pitää pissivän ja kakkivan koiran. Alkaa huumorintaju loppua ainaisen mattopyykin seurauksena. Koiramme on pissynyt jopa autoon ja lasten syliin :(
        Onko täällä kuulolla ketään kasvattajaa, kennellä olisi todellisia neuvoja epätoivoon? Ja onko paikalla koiranomistajia jotka luopuneet toivosta tai joiden koirat aikuistuttuaankin yhä edelleen tekee tarpeensa sisälle, kärsitte hiljaisesti vai kuinka olette asian hoitaneet???

• qwqwqwqw

Jos koira pissaa lasten syliin, veisin sen pikaisesti eläinlääkärille tarkistukseen, kuulostaa fyysyseltä ongelmalta, esim. pissatulehdus!!!!!

• väsynyt emäntä

eläinlääkärillä käyty.....fyysisesti ok

• tinkelihavara

omistautunutta sijaiskotia voisi myös harkita. meidän pikkupiski kotona huoletta käy vessanlattialla kakalla jos hätä yllättää, mutta vierailla pidättelee viimeseen asti, eikä tosiaankaan tee mihinkään.
      ystävättäreni laittoi toynsa serkulleen hoitoon pariksi kuukaudeksi, ja sen jälkeen oppi sisäsiistiksi. kaikkia keinoja oli kotona kokeiltu, mutta tulosta ei syntynyt, joskin koiran pisuttelu ei ollut ihan noin törkeää, että ihmisen syliin. jotenkin kummasti se kodin ja ympäristön väliaikainen vaihto sai koiran uuteen totutteluun ja sisäsiisteyskoulutuksen takaisin alkuunpisteeseen, josta oli hyvä jatkaa/aloittaa.

ps. koira asui kahden muun koiran kanssa, jolla ei ongelmia asian suhteen

• väsynyt emäntä

olen käynyt koirani kanssa sukulaisissa, jonka jälkeen he ovat ystävällisesti ilmoittaneet jälkeenpäin jostakin huoneesta löytyneestä kakkakasasta .... eli meillä koira ei välitä vaikka oltais kylässä....eikä pitkään aikaan olla voitu käydäkään, ei kakkivaa koiraa voi ottaa mukaansa (saa ihmisten ja sukulaisten vihat, kaikki kun ei pidä lempipuuhana koiran jätösten siivousta)

• Pissaavapenikka

Meilläkin vielä pissaillaan välillä sisälle, tosin ikää on vasta 3 kk:tta, Ja ulos osataan jopa pyytää ja sinne tehdään kanssa mallikkaasti. Edellinen naperoni, oppi sisäsiistiksi noin puolitoista vuotiaana. Ei osannut pyytää ulos, vaikka sinne hätänsä tekikin. Ykskaks vaan sitten oppi, ei auttanut kiellot, pesut, kehumiset tms.

Tosin ihan loppuvaiheessa tein niin, että laitoin oven viereen sanomalehtiä (estin koiran pääsyn muualle kun eteiseen ja keittiöön), ja kun napero rupesi pissalle, nostin sen kaikessa rauhassa kesken pissaamisen paperin päälle. Joku tietysti sanoo, ettei niin saa tehdä, mutta eipä se näyttänyt haittaavan. Tasapainoinen ja iloinen koira oli. Mutta kai se sitten oli niin nöyryyttävää, kesken pissaamisen nostelu, että lopetti, tiedä häntä:)

Mutta jokatapauksessa toi kuullostais mielenosoitus pissaamiselta, mieti mikä tilanne sen laukaisee. Onko mustasukkainen huomiostasi tms.
      Eli kovin ovat yksilöllisiä.

• väsynyt emäntä

Koirani ei osaa pyytää ulos, siksi vien sitä vähän väliä sinne, mutta kaikesta huolimatta pissaa ja kakkaa löytyy sisältä. Pentuna näin itse tapahtuman, mutta nyt hommat sujuu niin salakavalasti etten näe muuta kuin jätökset. Esim. yöllä käy kakkimassa huoneissa, mutta myös päivisin. Tässä hommassa ei ole mitään järjestelmällisyyttä niin ei osaa oikein varautua. Olisi kiva kuulla miten edellisen kirjoittajan koirasta (joka ei osannut pyytä ulos) miten hän lopulta oppi tämän pyytämisen ulos?

• pissaavapenikka

Tein siis näin, rajasin huoneet missä koira sai olla. Loppujen lopuksi koira ei enää ollut kun keittiössä ja eteisessä, (aika hyvin näköetäisyydellä) johon siis laitoin sen sanomalehden.
      Alkuun pissat ja kakat tuli kyllä myös keittiöön, öisin ym. Mutta kun hereillä ollessani yllätin koiran, nostin sen kesken hädän paperille. Mistä siis jo edellä kirjoitin. Paperi oli ihan oven suussa, että oivalsi ehkä myös siitä jotenkin sitten sen luonnollisen reitin ulos.
      Kokeile myös tätä, kun viet koiran ulos, nosta se syliin heti kun on tehnyt hätänsä (kehu) ja vie sisälle. Tein itse samalla myös niin, en antanut jäädä haistelemaan ja leikkimään ulos. Tämäkin varmaan osaltaan auttoi tajuamaan,että tänkö takia tänne ulos tullaan. Nämä kaksi asiaa auttoivat. Ulos pyytäminen oli aluksi oven vieressä pyörimistä, eli olisi tullut lehdelle, jos en olisi samantien sitten huomannut. ( Vahinkoja kävi edelleen, jotka kuitenkin vähenivät aika nopeasti)
      Sitten vasta alkoi vinkuminen oven vieressä.
      Eikä siinä mennyt kauaakaan kun sitten taas pääsimme normi lenkeille ja ulos leikkimään, kun oli tajunnut idean.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      39
      5191
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      67
      4175
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3726
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2738
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2576
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      65
      2412
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2296
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      138
      1745
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1578
    Aihe