Mies rauhanturvaajana

NytYksin

Heip!
Onko kellään kokemusta miehen/ vaimon rauhanturvaajana olemisesta. Siis lähinnä, miten elämä on sujunut kotoutumisen jälkeen jne?

18

2857

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avovaimo

Mun mies on lähössä syksyllä afganistaniin.... Ei vielä kokemusta kotiutumisesta mut ikävä on jo valmiiksi. Voimia sulle!

• mjoooh

mun avokki on vasta suunnittelemassa hakemusta... silti karmii :D

• Rikkinäinen ihminen

Kas kun ei ole tullut vastauksia kysymyksiin.

RAuhanturvaaja ei ole matkansa jälkeen enää sama ihminen. Usein siellä on harrastettu seksiä paikallisten kanssa.
      Pelko tekee myös monelle tehtävänsä, sillä pää sekoaa ja näistä tuleekin sitten melkein petoja kun palaavat. Ihmissuhteet menevät helposti rikki, lapsistaan eivät jaksa välittää, hakevat lohtua viinasta, naisista ja viihde-elämästä.
      Aika useinhan sinne on menty rahan vuoksi, jotta saadaan se miehen unelma, kallis auto alle, mahdollisesti motskari mysö, niitä sitten kiillotetaan. On unohtunut kokonaan mitä siellä todella elämä on, ei se ole perhe-elämää.
      Kovin moni on jopa surmmanut täällä itsensä, jotta jokaisen tulisi tarkkaan harkita se mitä kestää, keitä jättää tänne ja mitkä ovat arvot elämässä. Kannattaa tutustua karuun todellisuuteen, jotta ei riko perhetään, itseään.

• .............

Aivan totta. Läheltä seurannut kuinka elämä pikkuhiljaa mennyt pilalle kotiinpaluun jälkeen. Alkoholi vahvasti kuvioissa ja itsemurhaa yritetty.

• pew pew pew

No jos pyssyleikit ulkomailla on tärkeämpiä kuin suhde, niin eiköhän se kerro jo miehestä tai naisesta jotain.

• ?

mitä mieltä aloittaja on, onko miehessä havaittavissa muutoksia esim. lomien aikana?

• 6+14

Ei ole kokemuksia rauhanturvaajista. Mutta sotakuvaajasta. Siis tuttuna, ei kumppanina. Bosniassa oli kuvaamassa. Kiva ja fiksu tyyppi. Mutta mitä jäi käteen; painajaisia, painajaisia, painajaisia. Vieläkin yli 10n vuoden jälkeen. Ei käy kateeksi.

En tajua kuka vapaaehtoisesti lähtee katsomaan sotaa. Varsinkin jos on puoliso. Ei sieltä samana ihmisenä tule takaisin, jos vähänkään jotain actionia näkee.

• tarkennus edelliseen

"Varsinkin jos on puoliso."

=

Siis jos itsellä on puoliso, on mielestäni varsin paskamainen temppu mennä tuollaiseen, joka hajoittaessaan ei hajoita vaan itseään vaan myöskin sen puolison.

• mk

Henkilön henkinen kantti ei kestönyt sodan kauheuksia ja se petti jos 10v jälkeen painajaisia näkee.

• ..???
        mk kirjoitti:

Henkilön henkinen kantti ei kestönyt sodan kauheuksia ja se petti jos 10v jälkeen painajaisia näkee.

Niin ei. Onko se joku synti jos henkinen kantti ei kestä sodan kauheuksia? Minusta kuulostaa aika normaalilta, jos ei kestä sotaa. En ainakaan itse menisi sotaa nähneille tai kokeneille sanomaan, että "jos vaan olis kanttia niin kestäisit kyllä ilman painajaisia!".

• mk
        ..??? kirjoitti:

Niin ei. Onko se joku synti jos henkinen kantti ei kestä sodan kauheuksia? Minusta kuulostaa aika normaalilta, jos ei kestä sotaa. En ainakaan itse menisi sotaa nähneille tai kokeneille sanomaan, että "jos vaan olis kanttia niin kestäisit kyllä ilman painajaisia!".

Silloin ei pidä lähteä jos kanstti ei kestä ja hän ei soveltunut sotakuvaajaksi jos viel änoin pitkän ajan jälkeen vaikuttaa painajaisina.

• ..???
        mk kirjoitti:

Silloin ei pidä lähteä jos kanstti ei kestä ja hän ei soveltunut sotakuvaajaksi jos viel änoin pitkän ajan jälkeen vaikuttaa painajaisina.

Ja senhän sotaa kokematon etukäteen tietää, mitä on edessä ja miltä se tuntuu? En usko, että KUKAAN tietää niiden kokemusten vaikuttavuutta etukäteen. Jos sinä kuvittelet tietäväsi etukäteen mitä tulisit sodan keskellä kokemaan ja miten tulisit siihen reagoimaan, kuvittelet aika paljon. Ettet vaan liikaa...?

• Afgaleski 1/11

Oma mieheni meni vuoden alussa Afganistaniin rauhaaturvaamaan ja kotiutui nyt tässä syksyllä. Operaatio aika oli mitä oli, lomia odoteltiin kovasti ja yhteyttä pidettiin suunnilleen päivittäin. Tietynlaisia lama-aikoja tuli kummallekkin jos oli paha päivä takana tai muuten vaan väsynyt olo. Silloin riideltiin ja kinasteltiin jutellessa ja juttu ei luistanut, mutta kyllä sitä oli huomattavasti mukavampi olo kun oli edes toisen äänen kuullu ja saanut selville et toinen viel hengissä on.

Takaisin tulon jälkeen alkuun oli normaalia mukavampaan, mutta nyt onkin tullut huomattua että mies on normaalia levottomampi ja kaipaa jatkuvaan tekemistä ja tuntuu että ajattelee vain itseään, minusta viis. Yhdessä ollaan oltu 3 vuotta. Vähä riitaisat fiilikset on operaation takia ollut sillä tuntuu että se vain lähensi meitä, mutta samalla mies muuttui hyvässä kuin pahassakin.

• mk

Mieshesi on tottunut olemaan 24/7 valmiudessa sillä missä rauhanturvaajana oli ja jäänyt touhuaminen päälle eikä osaa enää asettua aloilleen ja niin edelleen. Laitappa mies terapeutille tai puhumaan sinin kanssasi mitä haluatte niin voit saada hänet ajattelemaan asioita toisella tavalla. Itse ne koskaa kiinostunut nälkäpälkalla lahtemään rauhanturvaajaksi ja nuorempana olin mutten reissuhommissa missä tienas 5-10 kertaa sen mitä rauhanturvaajana.

• Afgaleski 1/11
        mk kirjoitti:

Mieshesi on tottunut olemaan 24/7 valmiudessa sillä missä rauhanturvaajana oli ja jäänyt touhuaminen päälle eikä osaa enää asettua aloilleen ja niin edelleen. Laitappa mies terapeutille tai puhumaan sinin kanssasi mitä haluatte niin voit saada hänet ajattelemaan asioita toisella tavalla. Itse ne koskaa kiinostunut nälkäpälkalla lahtemään rauhanturvaajaksi ja nuorempana olin mutten reissuhommissa missä tienas 5-10 kertaa sen mitä rauhanturvaajana.

Tuota minäkin ajattelin et on jääny väärä vaihe nyt päälle kotiuttamisen jälkeen. Juuri nyt on mies palautustilaisuudessa Säkylässä ja lähtee siitä vielä risteilylle samalla porukalla "ajatuksia vaihtamaan". Hyvin huomasi että pienikin laukausta muistuttava ääni nostattaa hetkellisesti valppaustasoa. Tässä yhdessä asutaan ja koirakin hommattiin kotiutumisen jälkeen, mutta tulevaisuudesta ja naimisiin menosta puhuminen on ehdoton tabu. Uudelle reissullekin on mahdollisesti vielä joku kerta tulevaisuudessa lähdössä. Jos tuo ei tuossa pikku hiljaa ala meistä puhumaan niin pitää miettiä minne tuon miehen tuikkasee, onko se sitten se terapeutti vai kuka.

Itse tuota aikaa ei kyllä kenenkään tarvitse minun mielestä pelätä, leskille on hyvä tukiverkko olemassa ja jos on asennoitunut et se aika läpi kestetään niin se kyllä myös kestetään oli mikä oli. Tuli kyllä vastaan monta kysymystä ja kommenttia lähipiiristä ja tutuiltakin et "miks se nyt sinne lähti" ja et "tyhmän hommaa tommone mennä itteään tapattaa"..

• 12+18

Eksä oli aikanaan rauhanturvaajana. Oltiin vasta alettu yhdessä olemaan kun lähti ja arvata saattaa ettei se juttu sitten kestänyt kauaa sen jälkeen kun palasi takaisin. Vuoden oli siis poissa ja lupaili kaikkea ja oli niin rakastunut ym. Lomilla kaikki olikin hyvin, mutta paluun jälkeen alkoi sitten menemään pieleen, kun oli aika lunastaa lupauksia. Erohan siinä sitten tuli kun mies ei halunnutkaan vakiintua, vaan lähteä uuteen reissuun. Myöhemmin kävi myös ilmi että ilmeisesti oli eräällä lomallaan pettänyt (vietti lomansa tuolla balkanin alueella) No, kenties suhde ei olisi sitten muutenkaan toiminut, mutta ei hyvää kokemusta asiasta jättänyt. Ja vaikea sanoa muuttiko tuo kokemus miestä, kun ei juurikaan aiemmin häntä tuntenut.

• Harvoilel sopii

Muuten ihan sama on pitkät työkomennukset,. erot ovat melkein jokaisella ja elämä ei oikein asetu aloilleen, Siellä on solmittu paikallisen suhde ja lapsiakin saattaa olla, rhat eivät riitä mihinkään.
      Lähipiirissäni on muutama mies tuhonnut koko elämänsä näillä muka hyvin tuottavilla ja kovapalkkaisilla komennuksilla.
      On on useampi ero takana ja jokaisesta lapsia. Vaikka ikää toisella jo yli 70 vuotta ei osaa asettua paikoilleen.

Olen tätä asiaa joutunut myös itse pohtimaan, sillä miehelleni tarjottiin myös tehtävää ulkomailla, paperit olivat jo kotona, puuttui enää allekirjoitus.
      Vaikka olin itse raskaana, en kieltänyt lähtemästä, vaikka tunsin itse jääväni yksin, mutta mieheni itse mietittyään asiaa ei koskaan allekirjoitttanut papereita. Olen kiitollinen että olimme hänelle tärkeämmät kuin tuo muka kovapalkkainen pesti vuodeksi. Tosin sinne menneet eivät ole sen onnellisimpia ja suuria rahojakaan ei ole näkynyt.
      Nämä ihmiset eivät myös ole oikein tasapainoisia monien vuosien päästä tästä työkeikasta.

• armeijan käynyt

Ainahan siellä vähän päästään sekoaa ja palaa hieman eri miehenä. Loppuen lopuksi se on niitä valintoja, valitseeko sotaleikit vai vaimon ja perheen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4016
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      128
      1571
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe