Joo eli oon 12 v tyttö ja kiinnostunu gerbuista.Mulla ei oo ollu lemmikkiä ja olin jo ihan varma etten voi ees ottaa muita kun kaloja,kilpikonnaa tai liskoa koska iskä on allerginen.Minulla on 3 kamua joilla kaikilla on 2 tyttö gerbiiliä ja olen oppinut niiden hoidosta jo jonkun verran parhaalta kamultani.(Osaan pitää niitä,tiedän mitä ruokia pitää/voi antaa,tiedän että niitä pitää aina olla 2,että terraario on parempi kuin häkki,tiedän mitä häkkiin pitää laittaa; mökit,ruokakupit,purut jne. , että pesuhiekka on tarpeellista ja muuta.)Olen myös lukenut netistä paljon gerbiileistä.Tänään äitini sitten sanoi että voisin ehkä saada lemmikin esim.kaloja tai jos iskä suostuu kokeilemaan niin jopa gerbiilejä.Niistä tietty innostuin paljon ja olisi kivaa jo laittaisitte paljon tietoa ja vinkkejä,luen ne kaikki sataprosenttisen varmasti.
Kiitän =)
Gerbiilejä hankkimassa (?)
8
470
Vastaukset
- broholman
http://www.gerbiili.info
Sieltä saat kaiken vastauksen kysymyksiisi.
ps. Onko kannattavaa ottaa gerbiileitä jos isäsi on allerginen? On parempi jättää ottamatta, sillä luopuminen on ikävää ja hankalaa. Omakohtaisia kokemuksia on, kun jouduin 15 vuotiaana luopumaan hamsteristani. Isäni oli sille niin allerginen, että se oli pakko antaa pois. - gerbufani99
Tiedän että siinä on riski,mutta just mun kamulla ni sen sisaruksilla on nii paha astma että ne ei ees voi käydä kattomassa niitten kaneja,mut gerbiileistä ei tuu niille mitään.Ja iskä ei edes käy kovin usein mun huoneessa.Mut voihan se tulla silti,ja meidän naapuri on lupautunut ottamaan jos allergia tulee.=)
- gerbiilejä10vuotta.
hei! viestisi on jo vanha, ja olisi mukava kuulla, otitko gerbiilejä. Meille akvaarion jälkeen vuosien kinumisen jälkeen otettiin kaksi gerbiiliä, joista ei onneksi tullut ikinä oireita astmaatikkoisälleni eikä allergikkosiskolleni. Gerbiilit elävät kuitenkin terraariossa, ja jos sinulla on mahdollisuus pitää niitä omassa huoneessasi tai tilassa, jossa isäsi ei paljon käy, on allergiaoireiden saanti äärimmäisen epätodennäköistä. kaikille protestoijille, OIKEASTI, äärimmäisen epätodennäköistä! vaikka gerbiilejä olisi monta, ovat ne niin pieniä eivätkä ole isäsi "iholla" ts kosketusetäisyydellä, että riski on aika pieni. lisäksi ne toimivat hyvin siedätyshoitona ajatellen isompia lemmikkejä. hienoa, että on muitakin sinnikkäitä nuoria.
itse kysymykseen, jos ne ovat vielä aiheellisia: gerbiili on hieno ja helppo lemmikki ensimmäiseksi "karvaiseksi", ei ole liian riippuvainen, pärjää hienosti terraariossa, tulee yleensä sisarusten kanssa toimeen (omat tyttömme tappelivat, joten otimme varmuuden vuoksi 3 urosta seuraavaksi --> loistava lauma. vanhin jäljellä, 4,5v.). tutustu gerbiileihin rauhassa; ne joko pitävät kosketuksesta tai sitten eivät. älä pakota eläintä mihinkään, mihin se ei halua. hiekka ei ole olennaista. meidän liki viisi vuotiaan turkki on loistavassa kunnossa hyvän ruokinnan ansiosta. muista purtava, hanki karkeita isoja kiviä häkkiin (kynnet..). varoita hännän katkeavuudesta myös ystäviäsi, omani häntä katkesi ystävän sylissä. Nauti eläimistäsi, jos sellaisia saat! ja jos kaipaat tarkempia vinkkejä, kirjoita.- gerbufani99
Joo siis otettiin toukokuussa 2 tyttöö ja hyvin on menny , tosin piti purut vaihtaa mörttiröpöön kun pölysi mutta ihania ovat (:
- moikka
Hei!
Käykö gerbiilin pesuhiekka purun siasta terraarion pohjalle??:)- ------------------
pesuhiekka on aivan liian kallista pohjamateriaaliksi. Ja se pölisee. Eli pesuhiekka vaan purkkiin
- gerbufani99 :D:D
Pakko vielä lisätä tähän, kun löysin näin kamalan vanhan viestin! :D Otimme vielä kaksi poikagerbiiliä noitten omieni lisäksi, toinen tytöistäni harmillisesti kuoli kuukausi sitten kasvaimeen, ei kerennyt kahta vuotta täyttää. :/ Hassua sinäänsä että nykyään meillä on myös koira! :D Se tosin asuu ulkona tarhassa ja pärjää hyvin, ei mitään ongelmaa ole senkään kanssa tullut, isäni rapsuttelee sitä ja on sen kanssa ihan normaalisti. :) En siis sanoisi, ettei allergiaperheeseen voi ottaa mitään eläintä. ;)
- anksu995
Meillä on kolme poika gerbua. Sain itse kaiken tiedon osoitteesta:
http://www.gerbiiliyhdistys.fi/ siellä on kaikista hyppymyyristä tietoa ja olen itsekkin tarvinnut sieltä paljon tietoa vaikka olen jo jonkin aikaa omistanut gerbuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama235025Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634036Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733603Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472463Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602348Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl722146Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272107- 1351654
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505