koiran ulkoiluttamisesta =)

huonolenkkeilijä(kö)

Milloin ja kuinka paljon päivää kohden käytätte koiraa ulkona (Kerro myös pienetkin pisulenkit)? Mietin vain että olen monia palstoja lukiessani oikein kummastellut miten monien koirien omistajien aika riittää noin suureen lenkkimäärään. Esimerkiksi, ei minulla ainakaan ole aikaa arkisin käyttää koiraa kahden tunnin metsälenkeillä. Ennemminkin, ja ehkä hieman korvauksena koirani viettää lähes koko päivän ulkona vapaana kaivellen luita, temmeltäen toisen koirani kanssa, jahdaten lintuja ja vahtien pihapiiriä. Totta kai (enhän mikään tyhmä ole) käytän koirani lenkillä, mutta en sentään noin pitkillä. No, koirani ei nyt tarvitsekkaan niin suurta lenkkimäärää kuin monet isommat koirat (koira nimittäin aika pienikokoinen..), mutta silti. Saatan vain ihailla teitä jotka käytätte koiran kunnon metsälenkeillä monen tunnin mittaisillä pissalenkeillä =) Viitsisimpä minäkin. Siis kysympä vain että korvaako mielestänne monen tunnin vapaana olo pihalla yhtään lenkeistä.
Esim. Henkilö A käyttää koiraansa tunnin aamu- ja iltalenkillä. Plus päivällä töistä tultuaan tunnin metsälenkillä ja/tai juoksulenkillä. Henkilö B taas herättyään päästää koiran ulos ja koira saa jaloitella siellä vähintään puoli tuntia, ja aamukiireiltään ehdittyään henkilö lenkkeilyttää koiraansa lähiympäristössä puolisen tuntia. Töistä tultuaan päästää koiran pihalle vapaaksi (pari tuntia siellä ulkona), ja käyttää n. tunnin lenkin. Illalla pörähdetään saman pituinen lenkki kuin aamulla.
Kumpi mielestänne käyttää koiraansa "paremmin" lenkillä, ja kumpi kuvaus on lähempänä itseänne?

P.s. Tietenkin jos on kovat pakkaset niin en pidä koiraani ulkona niin kauan, mutta ymmärsitte varmaan mitä tarkoitin.. Niin ja tämä ei ehkä tänne palstalle kuulunut, mutta haluaisin kuulla teidän mielipiteenne?

Tackar!

20

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dopperix

Eiköhän nuo molemmat tyylit ole ihan kelvollisia jos koira tuntuu olevan niihin tyytyväinen, ei esim. keksi mitään sijaistoimintoja virikkeiden puutteen vuoksi.
      Jos vielä koiran liikunta ja ruuan määrä on balanssissa ja lihaksisto kunnossa, en näkisi mitään ongelmaa kummassakaan tyylissä.
      Itse olen eläkkeellä, joten minulla on se onnelinen tilanne että aikaa riittää lenkittämiseen usein.
      Tosin minula ei ole kuin pieni pihapläntti, siinä koira ei oikein mahdu peuhailemaan. Siksi vapaana juoksu tapahtuu metsässä.
      Minä kun en tosiaan ole työelämässä,käytän koiraa yleensä aamulla aikaisin pissalenkillä, kesto riippuu ihan siitä milloin se saa tarpeensa tehtyä.
      Aamupäivän puolella sitten lähden sille parin tunnin lenkille,joka sisältää vapaana juoksua sekä hihnassa kävelyä.
      Iltapäivällä ehkä n. tunnin kestävää ulkoilua, noutoa tai jotain hieman haasteellisempaa tekemistä kuin kävely.
      Sitten illalla vain samantapainen pissalenkki kuin aamuisin.
      Tämä tuntuu hyvin riittävän minun koiralleni.

• drt6j7huydet

Miten et löydä päivästä 2 tuntia koiralle?
      Jos työt loppuu klo 16, olet kotona klo 17, menetkö heti nukkumaan? Onko pakko tuijottaa tv kokoilta ja surffata netissä? Miksi otit koiran?

• perheen isä

Itse vietän koirien kanssa n.2-4h/pvä. Tosin pystyn nykyisen työni ohella joustamaan hyvin päivälläkin. Se, että käveleekö koiran kanssa 1-3h ei hirveästi koiraan vaikuta. Enemmänkin liikkumisen laadulla on merkitystä.

Jos ulkoilee 2h koirankanssa hihnassa, niin tehokkaampi on n.40min nenään liittyvä juttu tai 1h metsälenkki vapaana. Pelkästään kävelemällä ei saa kuin taluttajan väsyneeksi.

• ap

Löytyyhän minulta aikaa. Ja kyllä minä vietän koirieni kanssa sitä. Riippuen päivästä se pyörii siinä kahdessa tunnissa, joskus ylä-, ja joskus alakanttiin..
      Aamulla ja illalla puolen tunnin lenkit ja sitten päivällä tunti jotain hauskaa (Toko, agility, päänvaivaa, lenkki ym..). Eli siinä tulee n.2h. Mutta jos esimerkiksi verrataan ensimmäisen kommentoijan lenkkimääriin: Aamulla lenkki (oletetaan nyt vaikka puolen tunnin lenkki), Aamupäivällä parin tunnin lenkki, iltapäivällä tunnin lenkki, illalla lenkki (Sama oletus, puoli tuntia). Yhteensä: ½h ½h 2h 1h= 4h. Ja minulla taas kuten sanoin on se 2h. Ja tässä on suuri ero! Mutta sinulle, drt6j7huydet, kyllä minulla on aikaa, mutta tämän viestiketjun tarkoituksena oli kysyä korvaako pihalla vietetty aika yhtään lenkeistä. Koska kyllähän siinä on suuri ero jos kaksi omistajaa käyttävät koiriaan vaikka päivässä kerran pitkällä lenkillä, mutta toisen omistaja pitää koiraansa lisäksi vapaana pihalla. Kyllä siinä on eroa kerrakseen!

• hkthrkgfhrtkre

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita. Itelläni epäsäännölliset työvuorot, siksi voin välillä tehdä koirien kanssa esim aamupäivisin enemmän. Sitten on vapaapäiviä, työajanlyhennyksiä, virakavapaatakin olen ottanut joskus.

Monissa perheissä usampi henkilö käyttää koiraa harrastuksissa ja ulkona, ei vain yksi. Minä teen 8 t työpäivää, silti vietän koirien kanssa helposti 2, jopa 4 t/pv. Asiat vaan tärkeysjärjestykseen. Sitäpaitsi koirien kanssa tekeminen on hauskaa, unohtuu työmurheetkin.

Ja koirat tarvivat myös lepopv:iä, ei nekään jokapv halua ja jaksa samalla tavoin.

• Tyttötuolainen 87

Mulla on keskikokoinen villakoira ja se on todella energinen ja väsymätön. Itse olen pääasiassa opiskelija, ja teen siinä koulun ohella työharjoittelua, ja oikeita töitä mistä saan pienet rahani elämiseen.

Minulla on pitkille päivilleni hoitopaikka aina rakkaalle koiralleni. Pointtini on että vaikka olen todella usein todella väsynyt, niin silti teen koirani kanssa 2 tunnin lenkkeijä ja usein ne venähtää 4 jäänkin tuntiin.

Meidän perus lenkki on hölkkä/juoksu lenkki; ja sitten kun minä hyydyn, kävellään eli minä palauttelen ja nämä lenkit päätyy aina koirakentälle, jossa koirani voi juosta ja riehua sydämen kyllyydestä.

Minulla on sis paljon vähemmän aikaa kuin monella normaalia tytä tekevillä. Koiran kannssa meno on se joka minut aina piristää ja saa energisemmaksi, että jaksa pänttääm vielä ennen nukkumaan menoa kouluhommia.

Odotan niin inolla sitä aikaa kun on vaan säännöllinen työ, ja säännöllinen palkka, eikä tarvitse stressata mistään muusta ja koiralle jää ainakin triplasti aikaa enemmän !

• liinis1
        Tyttötuolainen 87 kirjoitti:

Mulla on keskikokoinen villakoira ja se on todella energinen ja väsymätön. Itse olen pääasiassa opiskelija, ja teen siinä koulun ohella työharjoittelua, ja oikeita töitä mistä saan pienet rahani elämiseen.

Minulla on pitkille päivilleni hoitopaikka aina rakkaalle koiralleni. Pointtini on että vaikka olen todella usein todella väsynyt, niin silti teen koirani kanssa 2 tunnin lenkkeijä ja usein ne venähtää 4 jäänkin tuntiin.

Meidän perus lenkki on hölkkä/juoksu lenkki; ja sitten kun minä hyydyn, kävellään eli minä palauttelen ja nämä lenkit päätyy aina koirakentälle, jossa koirani voi juosta ja riehua sydämen kyllyydestä.

Minulla on sis paljon vähemmän aikaa kuin monella normaalia tytä tekevillä. Koiran kannssa meno on se joka minut aina piristää ja saa energisemmaksi, että jaksa pänttääm vielä ennen nukkumaan menoa kouluhommia.

Odotan niin inolla sitä aikaa kun on vaan säännöllinen työ, ja säännöllinen palkka, eikä tarvitse stressata mistään muusta ja koiralle jää ainakin triplasti aikaa enemmän !

lähdetkö kanssani ulkoiluttamaan koiraa. minulla on yksi sekarotuinen koira?

• koi_ruus123

Käytän omaa koiraani aamulla ulkona noin 20 min, koulupäivän jälkeen noin tunnin lenkillä ja illalla noin 15 min pissilenkillä. Lisäksi käymme koirakoulussa 2 kertaa viikossa. Päivittäin leikimme ja harjoittelemme koirakoulussa opeteltuja asioita. Joskus päivälenkki (useimmiten viikonloppuisin) on pari tuntia ja toisinaan käymme tuttujen koirien kanssa koirapuistossa. Koirani on alle vuoden ikäinen, joten en vielä halua lenkittää sitä useaa tuntia päivittäin. Asumme kaupungissa, jossa ei ole paljoa mahdollisuuksia pitää koiraa irti.

Täällä tuntuu taas olevan jotain superihmisiä, joilla on aikaa koiralle koko päivä eivätkä kukaan muut kuin he saisi ottaa koiraa. Ainakin itselleni koirani on minulle tärkeintä maailmassa, mutta minulla on silti muitakin harrastuksia, koulu, työpaikka, kavereita yms. Ja kyllä minä ainakin toisinaan haluan katsoa illalla tv:tä tai olla tietokoneella. Jos olen kotona vaikka viideltä, käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja olen kotona kuudelta. Sitten leikimme ja harjoittelemme koirakoulujuttuja noin tunnin ja kello on seitsemän. Sitten minun on laitettava ruokaa, pestävä pyykkiä, siivottava ym. ja kello on kahdeksan. Jos menen vaikka puoli kymmeneltä nukkumaan, olisi mukava viettää noin tunti tehden juuri sitä mitä itse sillä hetkellä haluaa, esim. maata tunti sohvalla katsoen telkkaria.

• valhe edellä

"joilla on aikaa koiralle koko päivä eivätkä kukaan muut kuin he saisi ottaa koiraa"

Yksikään edellä ei väitä olevansa superihminen eikä kiellä muita ottamasta koiraa. Älä siis valehtele, koska jokainen voi lukea ylläolevat tekstit.

Ja älkää loukkaantuko siitä, että muut jaksavat ja satsaavat koiriinsa enemmän.

• koi_ruus 123

"Miten et löydä päivästä 2 tuntia koiralle?
        Jos työt loppuu klo 16, olet kotona klo 17, menetkö heti nukkumaan? Onko pakko tuijottaa tv kokoilta ja surffata netissä? Miksi otit koiran?"

Viittasin lähinnä tähän kommenttiin ja ainakin minusta aloittajan tekstin perusteella hänellä on koiralleen aikaa väh. tuo 2 h päivässä. En minä ainakaan loukkaantunut ja onhan se hyvä, jos koiralle on aikaa useampi tunti päivässä. Minusta 2-3 tuntia arki-iltaisin on koiralle ihan hyvä aika, kun ottaa huomioon, että on tehtävä kotityöt ym. lisäksi. Aloittajan ei siis kannata potea huonoa omaatuntoa.

• ap

Otanpa esimerkin eilisestä: Koirat olivat reilu kolme tuntia ulkona ihanassa auringon paisteessa minun kanssani, vaikka minä kyllä välillä kävin sisällä. Aamulla kävin 40 min lenkin. klo 15 aikaan äitini käyttä koiraa lenkillä, ja koira sai 1 ja puolen tunnin lenkin. Illalla 10 aikaan sitten pyöräilin koiran kanssa n.8km, ja kesti semmonen reilu tunti. Lisäksi otettiin agilityä, tokoa, vähän nenän kanssa työskentelyä (siis tosi vähän) ja läheisellä pellolla juoksentelemistä.
      Onko riittävä määrä?

Ainakin yritin antaa kaikkeni =)

• pläöasd

Siinä 12 aikoihin pääsevät ekan kerran ulos, pelkkä kusetus ja kakatus. 13-15 välillä lähdetään käymään metsälenkki tai vastaava, eli koirat saavat irti juosta, tätä ehkä 1h-2h, sen jälkeen vietän paljon aikaa vanhempieni tykönä maalla missä koirat saavat joka päivä juosta vapaana.. Kotia tullaan ehkä siinä 19 aikoihin, illalla käydään viellä remmilenkillä tai montulla vapaana juoksemassa.. Sitten siinä 1 aikoihin yöllä iltapisut ja unille..
      Ei tietenkään ihan joka päivä ole samanlaista mutta suunnilleen, riippuu ihan jos on jotain tärkeämpiä menoja.. Ja joo olen työtön nuori joten aikaa on nyt koirille suht paljon :)

• huksiss

Meillä mennään sillä tavalla että aamusin jos en ole koulussa teemme 1h-1,5h lenkin johon yleensä sisältyy koirapuistoa väh.20min. sitten koira lepäilee noin klo 14.30 jolloinka tehdään tunnin lenkki sekä vielä noin 15 min pissalenkki...

• ksdjfi

Minullakin on muuta elämää kuin koirat, vaikka tärkeitä ovatkin. Mielestäni on ihan typerää kilpailla paremmuudesta sillä, kuka lenkittää koiraansa eniten. Tavallisella, työssäkäyvällä ihmisellä jolla on lapsia ja ehkä omia harrastuksia, ei voi mitenkään olla aikaa 3h päivittäisille lenkeille. Silti heillä voi olla hyvin voivia koiria. Ei se kaikki aktiviteetti tapahdu ulkona. Minun koirani haluavat koitiin kun olemme olleet riittävästi ulkona. Siellä heitä odottaa leikit lasten kanssa, kanssakäymiset kissan kanssa, koulutukset minun kanssani tai vain oma peti josta voi seurailla menoa. Omat faktani tuodakseni niin koirani ovat lenkillä hihnassa ja vapaina noin 1,5 h päivässä yhteensä. Sen lisäksi jonkin verran pihallamme mutta muuten sisällä. Emme harrasta mitään erityistä. Silti heillä on hyvä ja virikkeellinen elämä.

Henkilö B on lähempänä itseäni.

Varsågod.

• törötössötin

Aamulla 20-30 min pissakakkalenkki, iltapäivällä töiden jälkeen 45min-1h lenkki, illalla 15min pissakakkalenkki. Koiran kanssa leikitään (sisällä) ja etsitään. On seurakoira. Onnellisen oloinen, iloinen ja reipas, hyvärunkoinen ja lihaksinen. Viikonloppuina lenkkipituus voi olla kerran päivässä se 2-3h. Silti ehdin tehdä kotityöt ja vähän ylimääräistäkin sekä harrastaa sitä "muuta elämää".

Susi laumaeläimenä vaeltelee suurimman osan päivää koska etsii ruokaa. Jos saavat ison saaliin, niin lepäilevät sen lähistöllä kunnes se on kaluttu kokonaan. Koira saa ruuan kotona - eikä sen tarvitse siis sitä varten kokoajan liikkua. Aikoinaan metsästyskoirat viettivät päivän häkissä/hihnassa ulkona ja pääsivät vain metsästyskausina "kunnon lenkeille" -eli metsälle.

Komppaan ksdjfi:ä : Pääasia on, että koiralla on virikkeitä ja se pääsee muuallekin ulos, kuin ovenpieleen. Kyllä sen huomaa kun koiran ei ole hyvä olla ja silloin voit todeta olevasi huono koiranomistaja.

• liinis1

etsin koiran ulkoiluttamis kaveria. mieluiten naista. ja ehkä myöhemmin jotain vakavampaa.

• ajdfkjkf

Vakavampaa kuin nainen?

• penisiliini
        ajdfkjkf kirjoitti:

Vakavampaa kuin nainen?

sitä se teettää kun ei nauti nesteitä helteellä. Menee sekaisin treffipalstat ja koirakoulutus palstat. Kolmasvaihtoehto tietenkin on tulevan vaimonkoulutus palsta olis hakusessa. Vakava nainen on vakava juttu

• liinis1

lähtisikö jku kanssani ulkoiluttamaan koiria? etsin ystävää joka pitää koirista ja jolla mieluiten on koira

• irkkumirkku

Minä lähden. Asun kargasniemessä. Minulla ei ole autoa. Nähdään karigasniemen essolla klo:20.00

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      81
      5499
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      105
      4505
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      136
      4095
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      215
      2841
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2826
    6. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      32
      2686
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      83
      2534
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      88
      2274
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      182
      2093
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      1666
    Aihe