Olen huomannut tässä viimeaikoina runsaasti aloituksia lapsettomien taholta täällä äiti palstalla. On ihan aiheellisiakin aloituksia, mutta enimmäkseen katkeria vuodatuksia ja lasten äitejä ja lapsia kohtaan vihaa pursuvia viestejä on paljon. Äidit tuntuvat herättävän paljon kateutta, vihaa ja katkeruutta joissakin lapsettomissa. Huvittavinta näissä aloituksissa ja kommenteissa on se, etteivät lapsettomat ymmärrä mitään lapsista ja heidän kasvatuksestaan vaan kuvittelevat kaiken olevan niin kovin yksinkertaista ja mustavalkoista.
Lapsettomat äitipalstalla tuntuvat haastavan myös tahallisesti riitaa syytellen äitejä itsekkyydestä. Kuitenkaan monessakaan aloituksessa ja kommentissa he eivät pysty millään tavalla menemään itse itseensä. Omassa käytöksessä ja asenteissa nämä lapsettomat eivät näe ja koe olevan mitään parantamisen varaa?
Äitien jutut palsta on äitien juttuja varten. Ei lapsettomien angstin purku paikka kun ette te muutenkaan mitään äitiydestä tiedä. Kaikkein provoimmissa aloituksissa on luultavasti takana sama kirjoittaja, jolla ei parempaakaan tekemistä ole...ainakin toivon näin, sillä muuten nämä kommentit ja kirjoitukset antavat todella huonon kuvan lapsettomista.
Lapsettomat äiti palstalla
78
919
Vastaukset
- piyrwadg
No siks me ollaan täällä kun tekin käytte lässyttämässä (ja kunnon hurmosmammat provoamassa) lapsettomien palstoilla... Vuoroin vieraissa ja niin päin pois. :D
- ....................
Ompa aikuismaista ajattelua " kun joku tekee jotain typerää niin teenpä minäkin ehehe..."....just...
- äiti-täti
:D kaikilla ihmisillä on kokemuksia äidistä tai äideistä, niin meillä joilla on lapsia tai joilla ei ole, myös kokemus omasta äidistä antaa asiantuntemuksen kirjoittaa äitiydestä. Siitä saa mielestäni kirjoittaa kuka vain; äiti, mummi, adoptoinut nainen, uusperheen lapseton äiti, tuleva äiti, etä-äiti.
Hieman tuosta aloituksestasi saa käsityksen, että haluat nostaa itseäsi äitinä jalustalle, toivottavasti et kai nyt sentään niin ajattele. Eihän ole oikein laittaa naisia vastakkain äitiyden nimissä.
Kaikenlaiset äitikokemukset ovat minusta tervetulleita tälle palstalle.- sdfafsdsdsad
mielestäni ap kyllä tarkoitti niitä lapsettomien kirjoituksia joissa he luulevat tietävänsä paremmin lasten kasvatuksesta ja kaikesta lapsiin liittyvästä, vaikka sitä äitinä olemisen kokemusta ei ole. lapsettomat valittaa että miksi pitää lapset ottaa kauppaan mukaan kun ne vaan kiukuttelee(no ruokaa äitienkin on ostettava, aina ei onnistu se lapsien kotiin jätttäminen), ja toinen esim se että miksi pitää mennä lasten kanssa ravintolaan vaikka ne ei osaa siellä käyttäytyä(joskus on vaan mukavaa koko perheen voimin käydä ulkona syömässä, muuallakin kuin hesessä tai mäkissä.) ja siis valituksen alla ovat 1vuotiaatkin, jopa pienemmät lapset, kun lapsettomat jostain syystä kuvittelee että vauvat ja taaperot osaavat käyttäytyä ja puhua jo syntymästään asti. eri asia tietty on ne joiden vanhemmat eivät edes viitsi komentaa lastaan tai kieltää mitään heiltä, sekin menee vanhempien syyksi, miten lapsi osaisi mitään käyttäytymistä jos ei vanhemmat sitä opeta.
kyseessä tuskin oli kokemukset äideistä vaan äitinä olemisesta, kaksi eri asiaa. vähän kuin minä alkaisin pätemään rekkakuskin työstä, josta itselläni kokemus on ainoastaan isäni ammattina, mutta todellisuudessa en tiedä mitään mitä ON OLLA rekkakuski.
"kokemus omasta äidistä antaa asiantuntemuksen kirjoittaa äitiydestä. Siitä saa mielestäni kirjoittaa kuka vain; äiti, mummi, adoptoinut nainen, uusperheen lapseton äiti, tuleva äiti, etä-äiti. " omasta äidistä kokemus ei kyllä anna mitään asiantuntemusta ÄITIYDESTÄ eli äitinä olemisesta. nuo luettelemasi henkilöt ovat äitejä(tuleva äiti ei myöskään tiedä kaikkea ennen lapsen syntymää, mutta tulee oppimaan sitä mukaa kuin lapsi kasvaa), myöskin se uusperheen lapseton äiti koska hänhän on äiti, vaikka ei olekkaan omat lapset suvullisesti, hän on äiti ja alussa varmasti yhtä pihalla kaikesta kuin vasta synnyttänyt äiti. kysessä oli nyt lapsettomat ihmiset, joilla ei ole lapsia eikä lapsipuolia.
- entinen vierailija
Olen huomannut ihan yleisesti miten täällä suomi24:n keskustelupalstalla on taso mennyt ihan alas ja aivan käsittämättömiä kirjoituksia löytyy aiheesta kuin aiheesta.
Ei voi kuin ihmetellä ja miettiä että mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa jotka eivät osaa pysyä asiassa ja keskustella asiasta kuin asiasta fiksusti, rakentavasti ja hyvässä hengessä.
Joskus useimpia vuosia sitten seurasin hyvinkin ahkerasti tiettyjä palstoja ja otin itsekin kantaa ja kirjoituksia oli mukava lukea. Nyt tänä päivänä näin ei ole. Viestiketjussa ei tarvitse mennä juuri alkua pidemmälle kun jo herjataan, solvataan, kiroillaan, ja ihan vaikka mitä. Ei minkäänlaisia käytöstapoja tai korrektisuutta ihmisillä! Asioista voidaan olla montaa eri mieltä, mikään ei yleensä ole musta-valkoista. Asioista voidaan keskustella asiallisesti ja niin ettei kenenkään tarvitse pahoittaa mieltään, tämä vain on tuntunut ihan täysin unohtuneen näille palstoille kirjoittavilta.
Joskus tuntuu että onkohan tämä jokin "nykypäivän" trendi purkaa omia ahdistuksiaan ja angstejaan tänne nimettömänä - ehkä jonkinlaista terapiaa joillekin jotka eivät sitä muualta saa vaikka kiireesti sitä tarvitsisivat.
Sääli sinänsä että näin on käynyt, itse en enää juurikaan viitsi minkään palstan kirjoituksia enää lukea. - mamma miiiiiiiiiiiia
Äidit nyt vaan ovat erityisiä lapselle! Sille ei kukaan voi mitään.
- diipadaapadeepa
Olen aloittajan kanssa kyllä samaa mieltä.
Enkä nyt yritä nostaa itseäni jotenkaan paremmaksi äidiksi tai muuta. Aika hukassa tässä äitiydessä vielä ollaan kun ensimmäinen lapsi on vasta 4 kk.
Mutta asiaan...
täällä tuntuu juuri lapsettomat käyvän purkamassa kuinka hienoa elämä on ilman lasta/lapsia. Että äidit ovat sitä ja tätä ja tota.
Muuten ihan hyviä kirjoituksia ja osa myös jollain tapaa joskus on koskenut myös minua. On ollut minullakin aika jolloin en voinut sietää/ajatella tai haluta lasta. Hyi olkoon sentään! Mutta se aika oli ja meni....
Minä päätin että haluan lapsen,elän lapsen kanssa ja huolehdin lapsestani... joten tässä kohdin ei enää kiinnosta äiti/lapsi tai muu perhe palstalla lukea kuinka 20 v. pikkulikka ilmoittaa ettei halua äidiksi vielä. Hänelle hyvä juttu ja hienoa että on tuollaisen päätöksen itseään ajatellen tehnyt. Minä olen sen ajan jo elänyt aikoja sitten ja olen jo yli 30 v. ja haluan nyt elää lapseni ehdoilla.
Ja muistutukseksi näille jotk a haluavat pilkata lapsiperheiden elämää ja äitejä niin ihmettelen että noinko he ajattelevat omista vanhemmistaan ja perheestään? Eivätkö he kunnioita omia äitejään jotka ovat heidät parkuvat mukulat kasvattaneen (tälläistä ilmaisua eräs käytti vauvoista). Unohtavat että itsekin ovat joskus olleet niitä paskantavia ja huutavia rääpäleitä. Ja kuka heistä on pitänyt huolen? Heidän äitinsä.... ja kuitenkin he huutelevat täällä äitiyttä vastaan. Sääliksi käy heidän vanhempiaan jos kunnioitus on tuota luokkaa.. - LapsetonNainen
Olen samaa mieltä siitä, että mikään pahan olon purkupalsta lapsettomille tämän palstan tarkoitus ei ole olla.
Ja miksikö sitten käyn tällä palstalla? Puolet ystävistäni on tällä hetkellä perheellisiä, vietän aikaani melko paljon perheellisten kanssa, minulla on kaksi kummilasta, ja koen että äitiys alkaa ajatuksena tulla koko ajan ajankohtaisemmaksi omassa elämässäni. Aihe yksinkertaisesti kiinnostaa minua.
Itse en ole huomannut äideissä mitään yleistä itsekkyyttä. On tavattoman harvinaista että jossain julkisella paikalla näkee jonkun toisten päälle vaunujen/rattaiden kanssa runnovan äidin tai sellaisen äidin että lapset saavat tehdä mitä vaan. Väittäisin melko varmuudella, että jos tällaista joskus tapahtuu, niin ne ovat yksittäisiä tapauksia. Yleensä vanhemmat osaavat käyttäytyä lasten kanssa. Omia ystäviäni en todellakaan ala neuvoa lasten kasvatuksessa, koska siitä minulla ei ole kokemusta. Jos joku äiti-ystäväni kertoo vaikkapa jostain huolesta tai "ongelmasta" lapsen kanssa, tai hän miettii jotain asiaa, niin sitten saatan ehdottaa jotain ja kysellä asiasta enemmän, tai mainita jos olen kuullut/lukenut jotain aiheesta tai jollain toisella ystävällä tai ystävän ystävällä on ollut huolta samasta asiasta ja miten heillä on tilanne ratkennut.
Yhden asian kuitenkin haluan ottaa esille, jota olen pohdiskellut melko paljon. Varmasti te äiditkin tiedätte tämän yhdenlaisen äitityypin, joka jollain tavalla "höpsääntyy" lapsen saamisen jälkeen. Ei osaa puhua enää mistään muusta kuin itsestään ja lapsestaan "meidän lapsi teki sitä ja meidän lapsi teki tätä ja meidän lapsi osaa sitä ja tätä ja tuota ja meidän lapsi on niin hyvä siinä ja siinä ja siinä" (kukaan muu ei saa suunvuoroa tällaisen äidin aikana, ei sen enempää toiset äidit kuin lapsettomatkaan). Näitä äitejä kuitenkin on jonkun verran, ja moni tietää ainakin yhden tällaisen äidin. Esimerkiksi joku aika sitten yksillä lapsen syntymäpäivillä oli vieraana tällainen äiti lapsensa kanssa, joka puhua pälpätti taukoamatta itsestään ja lapsestaan jokaiselle joka vaan ikinä jaksoi edes hetken kuunnella. Tämä äiti oli sellainen lapsettomien kauhu, joka selosti juurta jaksain lapsen kakan värin jokaisessa kehitysvaiheessa ja sairauksien aikana, kaikki lapsen sairaudet ja tekemiset ja sanomiset ylipäätään. Moni kuunteli hetken ja yritti sitten liueta paikalta ja tämä äiti keksi taas seuraavan "uhrin" itselleen. Itse pidän tällaista ainakin äärimmäisen epäkohteliaana käytöksenä. Tulee toisen synttäreille, ja pälättää vaan itsestään eikä kiinnostu edes päivänsankarista. Myös eräs ystäväni muuttui tällaiseksi lapsen saamisen jälkeen. Kaikki piti tehdä aina hänen ehdoilla ja puhua vain hänen ja hänen perheensä asioista. Hän onkin ainoa ystävä johon minulla on välit katkenneet kun ystävä perheellistyi.
Muistan myös lapsuudestani erään tällaisen äidin, joka koko ajan korosti itseään ja lastaan, välillä mollasi toisia lapsia (miten ovat niin tyhmiä ja lahjattomia, mutta meidän lapsi sen sijaan on niin älykäs ja oikea monilahjakkuus). Siinä naapurustossa oli paljon lapsiperheitä, ja kaikki muut äidit alkoivat tätä yhtä äitiä kartella (lapset saivat kyllä ainakin jonkun verran leikkiä keskenään) paitsi yksi äiti, joka lapsensa kanssa piti melko tiiviisti yhteyttä tähän perheeseen. Tämä äiti ei lastaan korostanut mitenkään. Lapset kasvoivat aikuisiksi melkein kuin siskokset, ja vasta aikuisiällä selvisi, että tämä toinen lapsi koki kasvaneensa tämän ystävänsä varjossa koko lapsuutensa ja nuoruutensa, kokenut koko lapsuuden ja nuoruuden alemmuutta ja huonommuutta kuin ystävä, jota korostettiin koko ajan joka asiassa ja joka sai aina kaiken kotoaan mitä halusi. Ystävysten tiet erosivat, mutta äidit pitävät kai edelleen yhteyttä. Veikkaanpa, että tämä on ollut tälle lapselle melko vaikea asia käsiteltäväksi, kun kaveria on koko ajan kehuttu ja pidetty aina parempana ihan kaikessa.
Kiinnostaisikin tietää, miten te palstan äidit reagoitte näihin "höpsääntyneisiin" äiteihin. Jatkatteko yhteydenpitoa, vai otatteko etäisyyttä, vai miten toimitte näiden äitien kanssa.- ap..................
"Ja miksikö sitten käyn tällä palstalla? Puolet ystävistäni on tällä hetkellä perheellisiä, vietän aikaani melko paljon perheellisten kanss... Aihe yksinkertaisesti kiinnostaa minua."
Sanoinkin aloituksessani, että osa lapsettomien kirjoituksista ja aloituksista on ihan aiheellisia, mistä siis voi päätellä sen että lapsettomat ovat toki tervetulleita äitipalstalle silloin kun kirjoittavat asiallisesti.
Varmasti te äiditkin tiedätte tämän yhdenlaisen äitityypin, joka....Ei osaa puhua enää mistään muusta kuin itsestään ja lapsestaan"
Toki, mutta jokainen tietää myös niitä lapsettomia jotka eivät osaa puhua mistään muusta kuin itsestään. Mikä tekee heistä jotenkin niin erikoisia verrattuna näihin äiteihin? Eikö olisi järkevämpää puhua ihmisistä yleisesti ja tietynlaisten ihmisten huomionhauisuudesta kuin leimata tuo piirre koskettamaan äitiyttä?
"Esimerkiksi joku aika sitten yksillä lapsen syntymäpäivillä oli vieraana tällainen äiti lapsensa kanssa, joka puhua pälpätti taukoamatta itsestään ja lapsestaan jokaiselle joka vaan ikinä jaksoi edes hetken kuunnella. Tämä äiti oli sellainen lapsettomien kauhu"
Voisin heti heittää tähän montakin esimerkkiä lapsettomista pälpättäjistä, jotka puhuvat vain itsestään ja yrittävät kaikinkeinoin saada sen huomion itsensään..mikähän siinä on, että jotkut lapsettomat eivät näe kuinka itsekeskeisiä he itse ovat...? Jos paikalla on joku lapseton niin silloinko ei saisi puhua lapsista ollenkaan ettei vain herkän lapsettoman tunteet kärsi ja varmasti saa tämä lapsetonkin oman osansa huomiosta? Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta missään synttäreillä tai juhlissa saada minkäänlaista ylimääräistä huomiota. Osallistun keskusteluun siitä aiheesta mistä puhutaan. Jos paikalla sattuu olemaan, joku egoisti joka on kokoajan äänessä niin annan hänen puhua ja menen itse toiseen huoneeseen kun saan tarpeekseni. Yksinkertaista. Se egoisti voi muuten olla ihan yhtä hyvin joku lapsetonkin...
"Kiinnostaisikin tietää, miten te palstan äidit reagoitte näihin "höpsääntyneisiin" äiteihin. "
Mun kohdalleni ei ole tullut vielä ketään kuvailemasi kaltaista höpsääntynyttä äitiä. Itsekeskeisiä lapsettomia tunnen runsaastikkin. Yhden äiti-ihmisen kanssa välini menivät poikki sen tähden, koska hän muuttui jotenkin niin kaikkitietäväksi vähän jokaisella elämänosalaueella lapsentulon jälkeen, etten enää jaksanut, mutta hänkään ei mitenkään näyttävästi höpsähtänyt. Tietynlainen vauvaan höpsähtäminen kuuluukin luonnollisena osana äitiyteen. Se auttaa äitiä omistautumaan tuoreelle vauvalleen, joka tarvitsee paljon huomiota ja on ykkös asia vanhempiensa elämässä. Tätä on lapsettomien lähes mahdotonta ymmärtää, koska heidän ei tarvitse huolehtia kenenkään muun kuin omista tarpeistaan. Lapsen hoitaminen vaatii tietoa, taitoa ja ylipäätään äitiys avaa uudenlaisen maailman naiselle, josta hän luonnollisesti haluaa puhua. Jokainen puhuu siitä mikä elämässä on sillä hetkellä tärkeintä ja meneillään. Välillä tuntuu siltä, ettei esim. tuoreen pienen vauvan äiti saisi omasta lapsestaan puhua lainkaan eikä häntä saisi edes näkyä missään kun joitakin lapsettomien juttuja täällä palstalla lukee. - Jankuttamista
ap.................. kirjoitti:
"Ja miksikö sitten käyn tällä palstalla? Puolet ystävistäni on tällä hetkellä perheellisiä, vietän aikaani melko paljon perheellisten kanss... Aihe yksinkertaisesti kiinnostaa minua."
Sanoinkin aloituksessani, että osa lapsettomien kirjoituksista ja aloituksista on ihan aiheellisia, mistä siis voi päätellä sen että lapsettomat ovat toki tervetulleita äitipalstalle silloin kun kirjoittavat asiallisesti.
Varmasti te äiditkin tiedätte tämän yhdenlaisen äitityypin, joka....Ei osaa puhua enää mistään muusta kuin itsestään ja lapsestaan"
Toki, mutta jokainen tietää myös niitä lapsettomia jotka eivät osaa puhua mistään muusta kuin itsestään. Mikä tekee heistä jotenkin niin erikoisia verrattuna näihin äiteihin? Eikö olisi järkevämpää puhua ihmisistä yleisesti ja tietynlaisten ihmisten huomionhauisuudesta kuin leimata tuo piirre koskettamaan äitiyttä?
"Esimerkiksi joku aika sitten yksillä lapsen syntymäpäivillä oli vieraana tällainen äiti lapsensa kanssa, joka puhua pälpätti taukoamatta itsestään ja lapsestaan jokaiselle joka vaan ikinä jaksoi edes hetken kuunnella. Tämä äiti oli sellainen lapsettomien kauhu"
Voisin heti heittää tähän montakin esimerkkiä lapsettomista pälpättäjistä, jotka puhuvat vain itsestään ja yrittävät kaikinkeinoin saada sen huomion itsensään..mikähän siinä on, että jotkut lapsettomat eivät näe kuinka itsekeskeisiä he itse ovat...? Jos paikalla on joku lapseton niin silloinko ei saisi puhua lapsista ollenkaan ettei vain herkän lapsettoman tunteet kärsi ja varmasti saa tämä lapsetonkin oman osansa huomiosta? Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta missään synttäreillä tai juhlissa saada minkäänlaista ylimääräistä huomiota. Osallistun keskusteluun siitä aiheesta mistä puhutaan. Jos paikalla sattuu olemaan, joku egoisti joka on kokoajan äänessä niin annan hänen puhua ja menen itse toiseen huoneeseen kun saan tarpeekseni. Yksinkertaista. Se egoisti voi muuten olla ihan yhtä hyvin joku lapsetonkin...
"Kiinnostaisikin tietää, miten te palstan äidit reagoitte näihin "höpsääntyneisiin" äiteihin. "
Mun kohdalleni ei ole tullut vielä ketään kuvailemasi kaltaista höpsääntynyttä äitiä. Itsekeskeisiä lapsettomia tunnen runsaastikkin. Yhden äiti-ihmisen kanssa välini menivät poikki sen tähden, koska hän muuttui jotenkin niin kaikkitietäväksi vähän jokaisella elämänosalaueella lapsentulon jälkeen, etten enää jaksanut, mutta hänkään ei mitenkään näyttävästi höpsähtänyt. Tietynlainen vauvaan höpsähtäminen kuuluukin luonnollisena osana äitiyteen. Se auttaa äitiä omistautumaan tuoreelle vauvalleen, joka tarvitsee paljon huomiota ja on ykkös asia vanhempiensa elämässä. Tätä on lapsettomien lähes mahdotonta ymmärtää, koska heidän ei tarvitse huolehtia kenenkään muun kuin omista tarpeistaan. Lapsen hoitaminen vaatii tietoa, taitoa ja ylipäätään äitiys avaa uudenlaisen maailman naiselle, josta hän luonnollisesti haluaa puhua. Jokainen puhuu siitä mikä elämässä on sillä hetkellä tärkeintä ja meneillään. Välillä tuntuu siltä, ettei esim. tuoreen pienen vauvan äiti saisi omasta lapsestaan puhua lainkaan eikä häntä saisi edes näkyä missään kun joitakin lapsettomien juttuja täällä palstalla lukee.Mitenkä teillä äideillä on aikaa tämmöistä liirumlaarum paskaa kirjoitella. Itse en ehdi usein netissä lueskella kuin uutiset ja joskus jotain muutakin kun huolehdin omien tarpeideni lisäksi useiden ihmisten tarpeista, ne eivät vaan ole omia lapsiani.
- ap.......
Jankuttamista kirjoitti:
Mitenkä teillä äideillä on aikaa tämmöistä liirumlaarum paskaa kirjoitella. Itse en ehdi usein netissä lueskella kuin uutiset ja joskus jotain muutakin kun huolehdin omien tarpeideni lisäksi useiden ihmisten tarpeista, ne eivät vaan ole omia lapsiani.
Taas hyvä esimerkki lapsettoman kommentista jonka mukaan äiti-ihmisiä ei saisi näkyä missään, ei myöskään keskustelupalstoilla? Mitähän sinäkään täällä, tämäkö olikin siis tarkoitettu vain lapsettomille tämä äitipalsta...?
- Aiwan kamalaa..
ap....... kirjoitti:
Taas hyvä esimerkki lapsettoman kommentista jonka mukaan äiti-ihmisiä ei saisi näkyä missään, ei myöskään keskustelupalstoilla? Mitähän sinäkään täällä, tämäkö olikin siis tarkoitettu vain lapsettomille tämä äitipalsta...?
Niinpä, äiti ei saisi käydä keskustelupalstalla tai muuten hän on todella itsekäs. (Ei edes lasten nukkuma/ päikkäriaikaan koska hyvä äiti valvoo aina lapsensa vieressä! Palstakin täytyy rajata vain äiti palstaan, aivan luonnollisesti. Tyypillistä p-puhetta katkeralta lapsettomalta. Voivoi.
Huvittavinta on että tässä maailmassa lapseton osaa yleensä kaiken lastenhoitoon liittyvän paljon paremmin, mutta annas olla, kun sellainen besserwisser saa joskus itse lapsen ;-) No elämä ehkä häntä opettaa. - Valitettavaa
Aiwan kamalaa.. kirjoitti:
Niinpä, äiti ei saisi käydä keskustelupalstalla tai muuten hän on todella itsekäs. (Ei edes lasten nukkuma/ päikkäriaikaan koska hyvä äiti valvoo aina lapsensa vieressä! Palstakin täytyy rajata vain äiti palstaan, aivan luonnollisesti. Tyypillistä p-puhetta katkeralta lapsettomalta. Voivoi.
Huvittavinta on että tässä maailmassa lapseton osaa yleensä kaiken lastenhoitoon liittyvän paljon paremmin, mutta annas olla, kun sellainen besserwisser saa joskus itse lapsen ;-) No elämä ehkä häntä opettaa.Aivan huvittavaa mutta en aio koskaan lasta tehdä eikä se enään onnistuisikkaan näin viiskymppisten lähellä.
Voi että onko joku katkera jos ei ole koskaan kakaroita halunnut, nyt eikä myöhemminkään? Elämä opettaa ja parhaiten niitä jotka eivät mene helpoimmalla tiellä. Helpoin tie on tehdä kakaroita jne. Lopun kaikki tietääkin.
Pitääkö kaikkien elämää elää just sen kantapäänkautta, tehdä pari kakaraa tai enemmän viisastuakseen? Sehän on täysin totta että lapseton näkee paremmin ne virheet lapsenhoidossa kuin se joka sitä suorittaa. Ulkopuolinen ihminen näkee aina paremmin se kun joka on liian lähellä niitä ongelmia.
Elämä opettaa parhaiten siten kun ei mene koskaan tekemämään sitä mitä muutkin tekee. Vaikeinta tietä ei kukaan uskalla tallata tekemällä tai olla tekemättä sellaista mitä muut eivät rohkene tehdä. Kaikkein helpoin tie on tehdä ne kakarat ja elää niin kuin toveritkin eikä elämä opeta koskaan.
Äidithän täällä ovat ihan hirveitä virsikirjojen kirjoittajia kuinka lapseton ...pläää, plää. Katuvat virheitään ja haluaisivat taas aloittaa alusta ja aloittavatkin uusperheenä. Tekevät samat virheet alusta loppuun.
Elämän opettama lapseton ei saa neuvoa kun ei ole yhtikäs kakaraa synnyttänyt vaan on on kehittänyt itseään muilla tavoin kuin naimalla ja kakaraa tuuppaamalla alapäästään.
Älä ole yhtään huvittunut mutta sellainen ihminen näkee yleensä paremmin joka ei ole keskittynyt pelkkään naimiseen ja kakaran synnyttämiseen ainoastaan. Joillekkin ihmisille on luotu älyäkin eikä pelkkä lisääntymisvietti. Toisille on luotu vaan lisääntymisvietti eikä sitä vähintäkään älyä ei voi edes vaatia. - Tyhmiä aikuisia
ap....... kirjoitti:
Mitenkä niin lapsettoman kommentti?
Voihan tämä olla jonkun muunkin kommentti joka hoitaa vanhoja omaisiaan eikä pieniä kakaroitaan. Nämä kakaroiden vääntäjät vaan pitävät helvetinmoista melua itsestään mutta hiljaisia ovat ne todelliset hoitajat jotka hoitavat vanhuksia.
Nykyään olen huomannut etteivät vanhemmat välitä kakaroistaan tämän tästä vaan laitetaan kiljunta peitto siis tramboliini pihaan ja antaa kiljua siinä naapurin iloksi niin paljon kuin sielu sietää. Uida ei osaa kakarat kun niitä ei viedä uimarannoille vaan huvipuisto vedetään pihaan. Itse sain helvetin hyvän uimataidon kun en pihassa kiljunut vaan menin lähimpään rantaan harjoittelemaan enkä ole yhtenäkään juhannuksena onnistunut hukkumaan :) - kotona oleva
Jankuttamista kirjoitti:
Mitenkä teillä äideillä on aikaa tämmöistä liirumlaarum paskaa kirjoitella. Itse en ehdi usein netissä lueskella kuin uutiset ja joskus jotain muutakin kun huolehdin omien tarpeideni lisäksi useiden ihmisten tarpeista, ne eivät vaan ole omia lapsiani.
Jaahas,no vaikkapa siitä syystä että itselläni on jo kaksi kouluikäistä joten kotitöiden ohella on aika paljon ns. luppoaikaa. Mikäli asia nyt mitenkään kuuluu sinulle..
- aiwan kamalaa..
Valitettavaa kirjoitti:
Aivan huvittavaa mutta en aio koskaan lasta tehdä eikä se enään onnistuisikkaan näin viiskymppisten lähellä.
Voi että onko joku katkera jos ei ole koskaan kakaroita halunnut, nyt eikä myöhemminkään? Elämä opettaa ja parhaiten niitä jotka eivät mene helpoimmalla tiellä. Helpoin tie on tehdä kakaroita jne. Lopun kaikki tietääkin.
Pitääkö kaikkien elämää elää just sen kantapäänkautta, tehdä pari kakaraa tai enemmän viisastuakseen? Sehän on täysin totta että lapseton näkee paremmin ne virheet lapsenhoidossa kuin se joka sitä suorittaa. Ulkopuolinen ihminen näkee aina paremmin se kun joka on liian lähellä niitä ongelmia.
Elämä opettaa parhaiten siten kun ei mene koskaan tekemämään sitä mitä muutkin tekee. Vaikeinta tietä ei kukaan uskalla tallata tekemällä tai olla tekemättä sellaista mitä muut eivät rohkene tehdä. Kaikkein helpoin tie on tehdä ne kakarat ja elää niin kuin toveritkin eikä elämä opeta koskaan.
Äidithän täällä ovat ihan hirveitä virsikirjojen kirjoittajia kuinka lapseton ...pläää, plää. Katuvat virheitään ja haluaisivat taas aloittaa alusta ja aloittavatkin uusperheenä. Tekevät samat virheet alusta loppuun.
Elämän opettama lapseton ei saa neuvoa kun ei ole yhtikäs kakaraa synnyttänyt vaan on on kehittänyt itseään muilla tavoin kuin naimalla ja kakaraa tuuppaamalla alapäästään.
Älä ole yhtään huvittunut mutta sellainen ihminen näkee yleensä paremmin joka ei ole keskittynyt pelkkään naimiseen ja kakaran synnyttämiseen ainoastaan. Joillekkin ihmisille on luotu älyäkin eikä pelkkä lisääntymisvietti. Toisille on luotu vaan lisääntymisvietti eikä sitä vähintäkään älyä ei voi edes vaatia.Sinä se sitten kuulostat katkeralta. Arvaan, että sulla ei ole ollut edes mahdollisuutta tehdä lapsia, vaikka olisit halunnut. Sitten tulet tänne neuvomaan ja pätemään kun niin ahdistaa. Kaikkein helpoin tie on tietenkin olla tekemättä niitä lapsia ja bilettää (kuvitella olevansa nuori) hamaan loppuunsa saakka ja selitellä syitä omaan lapsettomuuteen kuten nyt itse teet. Niin, miksi edes selitellä???!
Juuri ne joilla on kamala tarve selitellä lapsettomuuttaan, ovat katkerimpia. Minua ei henkilökohtaisesti häiritse ollenkaan lapseton ihminen, mutta jos hän tulee huonommuudentunteessaan osoittelemaan äitejä, tekee hän kyllä itsensä naurunalaiseksi. Ei voi mitään.
Huomaa kyllä millaiselle tasolle ajatusmaailmasi on jäänyt, kun vähän väliä puhut "naimisesta tai kakaroista". Mikään uusperheen perustaminen tai katuminen ei kuulu omaan elämääni, joten en puutu niihin.
Ja kyllä ne lapset saadaan, niitä ei tuosta vain tehdä. Luulisi tuon ikäisen edes sen seikan tietävän.
Ja äidiksi tulluthan ei voi enää koskaan kehittää itseään millään muulla saralla. Niin niin.. kovin on yksioikoinen ajattelutapa sulla. - ....
Tyhmiä aikuisia kirjoitti:
Mitenkä niin lapsettoman kommentti?
Voihan tämä olla jonkun muunkin kommentti joka hoitaa vanhoja omaisiaan eikä pieniä kakaroitaan. Nämä kakaroiden vääntäjät vaan pitävät helvetinmoista melua itsestään mutta hiljaisia ovat ne todelliset hoitajat jotka hoitavat vanhuksia.
Nykyään olen huomannut etteivät vanhemmat välitä kakaroistaan tämän tästä vaan laitetaan kiljunta peitto siis tramboliini pihaan ja antaa kiljua siinä naapurin iloksi niin paljon kuin sielu sietää. Uida ei osaa kakarat kun niitä ei viedä uimarannoille vaan huvipuisto vedetään pihaan. Itse sain helvetin hyvän uimataidon kun en pihassa kiljunut vaan menin lähimpään rantaan harjoittelemaan enkä ole yhtenäkään juhannuksena onnistunut hukkumaan :)Tämä on äitipalsta ei vanhustenhoitoon liittyvä, jos huomasit?
Ennenvanhaan äideillä oli niin paljon hommaa mm. navettatöissä ettei ollut aikaa lapsille niin paljon kuin tänä päivänä on. Ehkäpä huono vertaus, mutta olen eri mieltä väittämässäsi.
Niin ja kyllä susta sitten tuli aivan hemmetin fiksu, kun et joutunut hyppimään trampoliinilla ;) Ps. meilläkään ei ole trampoliinia. - jlk-jklöÖk
myönnän että itse olin melkein tuollainen höpsääntynyt äiti, tosin en pälättänyt itsestäni enkä kyllä lapseni kakan värejä kertoillut, vaan yleisesti puhuin lähinnä lapsestani ja syy siihen itselläni oli se, että olin 3vuotta lapsen kanssa kotona, itse en harrasta mitään, ei ole aikaa eikä esim. baarit kiinnosta joten 3vuotta kului lapsen kanssa kotona. toisin sanoen, en tiennyt maailman menosta paljoa mitään, ne voinut kertoilla mitä tapauhtui siellä ja siellä baarissa tms. elämäni pyöri niin paljon lapseni ympärillä että ei ollut muuta puhuttavaa, ellei nyt säästä puhu. tosin sanoinkin kavereilleni että sanoo sitten jos puhun liikaa lapsestani. lapsi kun täytti 3vuotta, ja minä menin töihin , niin on ollut muutakin puhuttavaa kuin se lapsi. nykyään harvemmin edes puhun lapsestani kavereilleni.
jotkut voi todellakin olla sellaisia että eivät vain halua puhua muusta kuin lapsestaan, mutta joillain kuten minulla, ei vain yksinkertaisesti ollut muuta puhuttavaa, ei tietoa mistään muusta kuin lapsesta ja säästä. ja sen huomasi viimeistään siitä kun menin töihin niin alkoi tulla muutakin ´puhuttavaa ja muutakin elämää kuin 24/7 lapsen kanssa olemista, oli ihan aikuista seuraa(miehen lisäksi).
itselläni ei ole pahemmin äitikavereita, mutta arvelisin että jos menee liiallisuuksiin sen lapsesta puhuminen eli kakan värin kertomiseen, niin sanon asiasta tai vaivihkaa yrittäisin vaihtaa puheenaihetta :D
joskus on ymmärrettävää mielestäni jos puhuu vain lapsestaan, esim. minun tapaukseni, eli äiti on lapsen/lasten kanssa 24/7 eikä ns.omaa elämää(eli siis harrastuksia yms ilman lapsia tehtävää), ja kaikilla kun ei ole sitä mummoa tai muuta joka ottaisi lapset hoitoon edes pariksi tunniksi että saisi omaa aikaa, niin silloin se elämä pyörii niin paljon lasten ympärillä ettei muuta puhuttavaa vain ole.
jos kyseessä olisi niin ns.itserakas ihminen joka puhuu aina vain itsestään ja lapsistaan taukoamatta niin kylllä vois tulla äkkiä sellanen tunne että eiköhän tää ollu tässä, heippa.
mutta tässä oli vähän näkökulmaa toiseltakin kantilta että tilanne voikin olla eri kuin päältä näyttää, ei tosin aina. Hyvää kesää! :) - ,..................,
jlk-jklöÖk kirjoitti:
myönnän että itse olin melkein tuollainen höpsääntynyt äiti, tosin en pälättänyt itsestäni enkä kyllä lapseni kakan värejä kertoillut, vaan yleisesti puhuin lähinnä lapsestani ja syy siihen itselläni oli se, että olin 3vuotta lapsen kanssa kotona, itse en harrasta mitään, ei ole aikaa eikä esim. baarit kiinnosta joten 3vuotta kului lapsen kanssa kotona. toisin sanoen, en tiennyt maailman menosta paljoa mitään, ne voinut kertoilla mitä tapauhtui siellä ja siellä baarissa tms. elämäni pyöri niin paljon lapseni ympärillä että ei ollut muuta puhuttavaa, ellei nyt säästä puhu. tosin sanoinkin kavereilleni että sanoo sitten jos puhun liikaa lapsestani. lapsi kun täytti 3vuotta, ja minä menin töihin , niin on ollut muutakin puhuttavaa kuin se lapsi. nykyään harvemmin edes puhun lapsestani kavereilleni.
jotkut voi todellakin olla sellaisia että eivät vain halua puhua muusta kuin lapsestaan, mutta joillain kuten minulla, ei vain yksinkertaisesti ollut muuta puhuttavaa, ei tietoa mistään muusta kuin lapsesta ja säästä. ja sen huomasi viimeistään siitä kun menin töihin niin alkoi tulla muutakin ´puhuttavaa ja muutakin elämää kuin 24/7 lapsen kanssa olemista, oli ihan aikuista seuraa(miehen lisäksi).
itselläni ei ole pahemmin äitikavereita, mutta arvelisin että jos menee liiallisuuksiin sen lapsesta puhuminen eli kakan värin kertomiseen, niin sanon asiasta tai vaivihkaa yrittäisin vaihtaa puheenaihetta :D
joskus on ymmärrettävää mielestäni jos puhuu vain lapsestaan, esim. minun tapaukseni, eli äiti on lapsen/lasten kanssa 24/7 eikä ns.omaa elämää(eli siis harrastuksia yms ilman lapsia tehtävää), ja kaikilla kun ei ole sitä mummoa tai muuta joka ottaisi lapset hoitoon edes pariksi tunniksi että saisi omaa aikaa, niin silloin se elämä pyörii niin paljon lasten ympärillä ettei muuta puhuttavaa vain ole.
jos kyseessä olisi niin ns.itserakas ihminen joka puhuu aina vain itsestään ja lapsistaan taukoamatta niin kylllä vois tulla äkkiä sellanen tunne että eiköhän tää ollu tässä, heippa.
mutta tässä oli vähän näkökulmaa toiseltakin kantilta että tilanne voikin olla eri kuin päältä näyttää, ei tosin aina. Hyvää kesää! :)....eiköhän tää ollu tässä, heippa.
- Sakari Poskiparta
Jotkut ihmiset nyt vaan on ilkeitä ja riidanhaluisia. Lapsettomien ihmisten hyökkäykset Äitien jutuissa on mielestäni samaa kastia kuin perinteiset:
"teiniäidit ei osaa mitään" -kirjoitukset Teiniäidit palstalla
"läskit on vaan tyhmiä ja laiskoja" -kirkoitukset Ylipainoisten / Laihdutuspalstoilla
"Sairaanhoitajat ovat tyhmiä ja ylimielisiä kahvinjuojia ja juoruajia" - Terveydenhoito alan palstoilla
Aina joku menee ko. palstoille heittämään noita totuuksiaan ja sitten ollaan silmät pyöreinä että minähän vaan keskustelen ja heti te tyhmät hyökkäätte kimppuun... olin siis oikeassa. - Montako on?
Mutta tosissaan joidenkien ihmisten tyhmyys alkaa vituttamaan niin kuin näiden "äitien"!
Se kun jalkoväistään tuuppaa jonkun mössön niin on järkeä päässä, näinhän ne kuvittelevat. Ei muka ihmisen järkeä kasvata kun tulemalla joku oksentava piltti jalkovälistä. Entäs jos sen jättää tekemättä ja kokeilee tuleeko järkeä jollain muulla tavoin?
Lapseton ihminen on vahva kun ei mene toisten perässä vaan ajattelee omillaan
aivoillaan .
T'äällä on jo liikaa ihmisiä eikä kukaan rajoita vaan itsekkäästi haluaa omia.- ....................
"T'äällä on jo liikaa ihmisiä eikä kukaan rajoita vaan itsekkäästi haluaa omia. "
Suomessa ei ole väestöräjähdystä. Itseasiassa Suomalaisiin perheisiin syntyy n. 2,5 lasta mikä on aivan kohtuullinen määrä...lasten haluaminen ei ole itsekästä vaan aivan luonnollista. ja luonnollinen osa ihmisen elämää. Ne jotka lapsia eivät tee, jäävät erään kehitysvaiheen aikuisuudessa käymättä läpi ja sen kyllä joistakin lapsettomista todella huomaa....toki voi jäädä lapsettomaksi jo haluaa, ei siinä mitään, mutta typerää vedota liikakansoittumiseen Suomessa, jossa ihmisiä asuu maailman vähiten neliökilometriä kohden.
- SannaMarja
Intohimot jylläävät. ”Hyvät äidit” kimppautuvat joukolla häätämään ”pahan”. Samalla kaikki tietävyydellään tällainen äiti sitten häätää isänkin lapsiensa elämästä. m.o.t.
Kehitysvaiheita on jäänyt monia läpikäymättä jos naiset alkavat karsinoida toisiaan äitiyden nimissä. Naistenhan pitäisi arvostaa toisiaan toimivat sitten millä saralla tahansa. En minä ainakaan sääli tai aliarvioi lapsettomia työtovereitanikaan, päinvastoin. Yhteistyötä, hyvät naiset.- ....................
Tulit sitten itse yleistämään äitejä "kaikkitetäväksi"? Tuoko on sinunmielestäsi yhteistyökysyisyyttä ja halukkuuttaa osoittavaa tekstiä kun ensin leimataan ja soimataan...
- SannaMarja
En yleistänyt, tarkkuutta pliis.
- näin on
Parhaita kasvatusasiantuntijoita ovat lapsettomat ja parhaita parisuhdeasiantuntijoita ovat sinkut!
- uoira
"Lapseton ihminen on vahva kun ei mene toisten perässä vaan ajattelee omillaan
aivoillaan ."
Ja ajattelee myös sitä, että jos kaikki olisivat lapsettomia, kuka hoitaa jatkossa yhteiskuntaa? Kuka maksaa meidän eläkkeen? Kuka hoitaa meidän sairauden vanhana? Kuka on siellä kaupassa töissä että saan ruokaa, ja ketkä hoitavat ne kaikki välivaiheet siinä? Yms. yms. yms.
Itsekin olen tosiaan miettinyt, että mistä moinen viha äitejä kohtaan tulee. Jopa niin suuri, että on pakko tulla äiti palstalle haukkumaan kaikkia ja yleistämään muutaman tapauksen takia. Ja minkä takia ylipäänsä pitää pistää niin paljon vihaa johonkin tiettyyn asiaan. Tai ylipäänsä ihmisryhmään, joka vielä kaikenlisäksi on todella laaja. Eikö olisi paljon mukavampaa keskittyä niihin iloisiin asioihin. Niihin ihmisiin joilta on saanut hymyn, jotka on auttanut jotenkin tmv.
Ja olen minäkin osannut kertoa lapsettomana neuvoja äideille, kun olen sattunut jostain kuulemaan tai lukemaan miten asiat pitäisi hoitaa. No eivätpä ole oman lapsen kohdalla toimineet. Ei kaikki vaan aina mene niin kuin kirjoissa sanotaan. :D Lapsetkin ovat ihmisiä ja siten erilaisia, joten ei voi liikaa yleistää kasvatusasioitakaan. - Rotuerotteluako????
tarviiko nyt vetää johtopäätös tämän ketjun perusteella, että "äidit" poissulkee "lapsettomat" ja toisinpäin? eli nämä kaksi ryhmää pitävät toisiaan alempiarvoisina? Eikös tässä olla samanlaisia ihmisiä kaikki: äidit, ei-äidit, äidiksi haluavat ja haluamattomat, tulevat äidit ja äidiksi tulemattomat?
Ja suokaa anteeksi äidit, olen lapseton, vain ohilukemassa tällä palstalla, matkalla kohti muita aiheita täällä Suomi24:ssa.- ap.............
Kyllähän se sellaiselta vastakkainasettelulta vaikuttaa. Toivoisin vain lapsettomienkin vähän miettivän omaa asennettaan ja käytöstään. Kovasti kun jotkut ovat moittimassa äitejä, muttei siinä omassa käytöksessä ja suhtautumisessa nähdä mitään korjaamisen varaa. Totuushan on kuitenkin se, ettei lapseton yksinkertaisesti ymmärrä mitään siitä todellisuudesta mitä vanhempana oleminen tarkoittaa. Hänellä voi toki olla hyviä ajatuksia esim. kasvatuksesta, mutta kovin helposti he tuomitsevat äiteja ymmärtämättä, että lapset eivät toimi kuten koneet. Lapsia ei voi esim. käskeä tekemään niin taikka näin kuin napista painamalla. Joidenkin lapsettomien on myös vaikea käsittää, että jos on tuore äiti niin tottakai silloin haluaa puhua vauvoista koska se asia on hänen elämässään ajankohtainen. Puhuvathan lapsettomatkin niistä asioista, jotka heidän elämässään ovat juuri parhaillaan meneillään.
- voi vallaton
ap............. kirjoitti:
Kyllähän se sellaiselta vastakkainasettelulta vaikuttaa. Toivoisin vain lapsettomienkin vähän miettivän omaa asennettaan ja käytöstään. Kovasti kun jotkut ovat moittimassa äitejä, muttei siinä omassa käytöksessä ja suhtautumisessa nähdä mitään korjaamisen varaa. Totuushan on kuitenkin se, ettei lapseton yksinkertaisesti ymmärrä mitään siitä todellisuudesta mitä vanhempana oleminen tarkoittaa. Hänellä voi toki olla hyviä ajatuksia esim. kasvatuksesta, mutta kovin helposti he tuomitsevat äiteja ymmärtämättä, että lapset eivät toimi kuten koneet. Lapsia ei voi esim. käskeä tekemään niin taikka näin kuin napista painamalla. Joidenkin lapsettomien on myös vaikea käsittää, että jos on tuore äiti niin tottakai silloin haluaa puhua vauvoista koska se asia on hänen elämässään ajankohtainen. Puhuvathan lapsettomatkin niistä asioista, jotka heidän elämässään ovat juuri parhaillaan meneillään.
Siinä on taas yleistystä kerrakseen nimimerkiltä ”me äidit” meitä yksinkertaisesti ymmärtää vain äiti. Aloittajan ajatuksista vastakkainasettelu tuli kehiin, eikä lapsettomien, joiden kaiken lisäksi luulet pitävän lapsia koneina. ;)D
- ....................
voi vallaton kirjoitti:
Siinä on taas yleistystä kerrakseen nimimerkiltä ”me äidit” meitä yksinkertaisesti ymmärtää vain äiti. Aloittajan ajatuksista vastakkainasettelu tuli kehiin, eikä lapsettomien, joiden kaiken lisäksi luulet pitävän lapsia koneina. ;)D
Ihan itse päädyit tuohon johtopäätökseen...en ole väittänyt etteikö lapseton voisi yhtään ymmärtää. Tottakai hänkin voi jollakin lailla ymmärtää muttei koskaan samalla tavalla. Miten hän voisikaan jos ei itsellä lapsia ole, eikä niin odoteta.
- ...................
On paljon ihania ja huomaavaisia äitejä ja hyvätapaisia lapsiakin :)
Mutta mutta..
Eräs itsekkyyden ja röyhkeyden lause lapsiperheeltä, tilanteessa, missä perhe tappoi viikonloppuna jonkun toisen perheen 18-vuotiaan tyttären.
"vahinkoja sattuu"
hmm, toi ei ole enää mikään vahinko, jos kersa leikkii yksin autossa, ja auto parkkeerattu vielä mäkeen.
Entä jos ois lapsi jääny auton alle, silloin tottakai ois ollu toisten vika (niinku se onkin), ja vaikka lapsi ois juossut auton alle ilman vanhempien valvontaa, niin silti ois ollu sen toisen vika, ja lapsi ois saanu kaiken sympatian.
Millä tavalla 18-vuotiaan elämä, ois jotenki huonompi arvoinen? Onko hän ikäloppu vai mikä kiikastaa, että tappajaperhettä puolustaa nimenomaan jotkin lapsiperheet, ja vahingottelee. Hävetkää, se on ihan sama, oisko siellä auton takana ollu 8v,18v vai 28v. Joillekkin olemme Koko maailma ja tärkein, ei ole siinävaiheessa kyse siitä,että jos lapselle sattuu ni voi voi.
Se oli lapsiperheen vika, he tappoivat tytön ja piste. Ihan turha puolustaa tai kierrellä, tekisitte ihan samoin, jos teidän kersanne ois raahautunu suolet mutkalla siellä auton alla.
Perheelle kunnon tuomio vaan, ja lastakaan ei kuulu päästää ku koira veräjästä, sillä hänen tappajan tie on valmis muuten jatkumaan.
Vastuuttomat vanhemmat tappoivat tytön välinpitämöttömyydellään, tässä yksi itsekeskeinen osoitus lapsiperheen mallista; eletää ku elopellossa, vaikka muilla henki lähtis..niin. vois mennä vähä ittee ja miettiä, että jotkut suree tämän lapsiperheen teilaajien vuoksi menehtynyttä rakasta tyttöään, jolla piti olla kiva ylioppilaspäivä. tappaja perhe pilasi monen ihmisen elämän ja työkyvyn, sekä psyykkeen..loppuiäksi.
Luulis tällaisen perheen olevan vähäaikaa pois maisemista, sillä tappajaperheeksihän heitä nimitetää.se ei ole mitään vahinkoa se, ku riistettii viattomalta perheeltä tytär pois, sen äitille pahinta, mitä elämä toi tullessaa, siis lapsiperhe.
Tää on yks mikä pistää miettimää, että aina vedotaa lapseen ,lapsee ja lapseen. Elämässä on muitaki ku lapsia, muitakin ihmisiä, muiden ihmisten ei pidä olla välikätenä tai kärsiä siitä, että perheen äitien villitys ja ylimielisyys huokuu lasten kautta, niin että käyttäydytää ku maailmanvaltiaat ja arvostellaan lapsettomia(heidän kielellään), siis ihmisiä tarkoitin. He joilla ei ole (vielä) lapsia, ovat myös ihmisiä, onnellisia, parisuhteessa tai sinkkuja, jotka nauttivat omasta elämästään ja läheisistään välittämättä tai kiinnostumatta siitä että ylimielinen perheenäiti haetuttaa huomiotaan ja etuoikeuksiaan kerrostaloissa, busseissa, lentokoneissa ja ostoksilla luullakseen olevansa maailman paras ja oikeutetuin kaikkiin enemmän, kun muut ihmiset. Ihan ku lapsi ois jotenki nii ihmeellinen olento muille.
Onneksi on äitejä, joilla ei ole lapsien takia noussu pissi päähän ja luullu olevansa muita parempi ja etuoikeutetumpi ja puolustelevampi vaan lapsen nojalla, kun ei muiden tehtävä ole kiinnostua heidän lapsistaan, koska se ei edelleenkää muiden silmissä erotu yhtään muista ihmismassoista. Miksi pitäis erottua? :D- ap..................
Ihan turhaa näit vaivaa kauhean pitkään sepostukseen josta jo alussa kylästyin lukemaan, miten tämä yksittäinen tapaus liityy milläänlailla tähän aloitukseen ja alkuperäiseen aiheeseen? Ei mitenkään...pysytelkää aiheessa kiitos!
- uoira
Minkä ihmeen takia äidit pitäisivät lapsettomia vähempiarvoisina??? Olemmehan itsekin olleet ennen ensimmäistä lastamme lapsettomia.
Tässä nyt kuitenkin taitaa olla pointtina enemmänkin se, että palsta on tarkoitettu äitien jutuille. Niille jutuille mitä lapsettomat eivät meiltä halua kuulla. Ja sitä tässä ihmetellään, että minkä takia lapsettomat tulevat tälle palstalle valittamaan siitä, kuinka aina puhutaan lapsista. Tänne, kun niitä kirjoitellaan, ettei tarvitsisi puhua niistä lapsi ja perhe elämän jutuista niile kavereille joita se ei kiinnosta pätkän vertaa.- mourmaur
Niinpä.
JOs lapset rai perheellisten jutut ei kiinnosta, miksi tulla tälle palstalle.
Ja jos lähipiirissä on äiti, jonka toimintaa ihmettelee ja kyseenalaistaa, voisiko niin lapsellinen kuin lapsetonkin ohjata palautteensa suoraan tälle äidille. Kuin tulla tänne kirjoittamaan siitä miten naapuri on kauhea äiti ja ymmärtäkäähän äidit toimia toisin. Asiahan liittyy aloittajan naapuriin, ystävään, sukulaiseen, ei kaikkiin äiteihin.
Vaikka palstan nimi on äitien jutut, toivotan omasta puolestani tervetulleeksi kaikki jotka äitiyteen liittyvistä asioista haluaa keskustella. Oli sitten lapseton, mies, kuka hyvänsä. Mutten voi ymmärtää tarvetta leimata kaikki äidit tietynlaisiksi, niinkuin ei lapsettomistakaan voi yleispätevästi sanoa mitä he ovat.
Olin elämäni 35 ensimmäistä vuotta lapseton, nyt reilun vuoden verran olen ollut äiti. Muutuinko vuosi sitten tiettyänä keväisenä päivänä joksikin toiseksi, vain siksi että synnytin lapsen? Tuuuuskinpa. - ap.............
mourmaur kirjoitti:
Niinpä.
JOs lapset rai perheellisten jutut ei kiinnosta, miksi tulla tälle palstalle.
Ja jos lähipiirissä on äiti, jonka toimintaa ihmettelee ja kyseenalaistaa, voisiko niin lapsellinen kuin lapsetonkin ohjata palautteensa suoraan tälle äidille. Kuin tulla tänne kirjoittamaan siitä miten naapuri on kauhea äiti ja ymmärtäkäähän äidit toimia toisin. Asiahan liittyy aloittajan naapuriin, ystävään, sukulaiseen, ei kaikkiin äiteihin.
Vaikka palstan nimi on äitien jutut, toivotan omasta puolestani tervetulleeksi kaikki jotka äitiyteen liittyvistä asioista haluaa keskustella. Oli sitten lapseton, mies, kuka hyvänsä. Mutten voi ymmärtää tarvetta leimata kaikki äidit tietynlaisiksi, niinkuin ei lapsettomistakaan voi yleispätevästi sanoa mitä he ovat.
Olin elämäni 35 ensimmäistä vuotta lapseton, nyt reilun vuoden verran olen ollut äiti. Muutuinko vuosi sitten tiettyänä keväisenä päivänä joksikin toiseksi, vain siksi että synnytin lapsen? Tuuuuskinpa.Hyviä pointteja parissa viimeisessä. Tosiaan ihmetyttää kovasti mitä nää lapsettomat täällä tekee kun heitä niin kovasti ressaa ja ärsyttää äitien jutut ylipäätään. Ihan selkeästi osassa lapsettomien kirjoituksissa vain haastetaan riitaa ja puretaan sitä äitejä kohtaan tuntemaa katkeruutta ja kateuttakin. Saavathan äidit jollain lailla tietyissä tilanteissa sellaista huomiota jota lapseton ei voi saada. Tämä saattaa joissakin huomionkipeissä tapauksissa aiheuttaa närää.
Onneksi suurin osa lapsettomista kestää sen, etteivät jutut aina voi liittyä heidän lapsettoman elämäänsä ja joillakin saattaa olla jopa ymmärrystä siitä, ettei lasten kasvatus ole niin yksioikoistaja helppoa joka tilanteessa. Valitettavasti sitten on näitä, jotka taas eivät ymmärrä hölkäsen pöläystä tai edes alkeita lapsen kehityksestä ja kasvusta.
- mitähähoikeesti
no anteeksi olemassaolomme.... olen uusperheessä lapseton nyxä, jolla bonuslapsi. Olenko nyt sitte mihin kategoriaan luokiteltu??? kasvatan teini-ikäistä tyttöä, en äitinä enkä isosiskona vaan aikuisena.
- on se niin
On se nyt vaan niin, ettei sinun lapsettoman elämään kuuluvii juttuja tarvi äitien aina kuunnella ;) ;)
- ap...............
No sinähän kuulut tietysti tuonne äitipuolien palstalle. Siellä on uusperheellisille ihan omat keskustelut, joissa saisit varmasti parhaan mahdollisen tuen ajatuksillesi. Siellähän äitipuolet purkavat tuntojaan ja kohtalotovereita löytyy...toki sinä täälläkin voit olla, mutta jos et koe itseäsi äidiksi niin miksi sitten äitien jutut sinua kiinostaisivat?
- voi sun juttujas!
HEH HAAHAAA.. ethän sinä mitään kasvata! Eihän ne ole sun lapsia, heh... on sulla suuret luulot itsestäsi!! Hih hah....lapseton ihminen hauaa vaanppäteä ja harhailla näissä perheen kuivioissa,... jopas sulta pomppas, en meinaa naurultani osata kertoo.. mitään puhuu.. hih hih...
Älä viitsi provoilla moisella asialla. Ei lapseton ihminen osaa lapsia kasvattaa ei ainakaan toisten. Pilata kyllä, mutta kasvattaminen on liian vaativaa.
- mitähähoikeesti
eli en saa sitte edes käydä täällä? voi jukupätkä mitä lokerointia. Siksi en kasvata bonusta äitinä koska hänellä on ihan oma äiti.
Älkää huoliko, en enää tule omalta osaltani häiritsemään teitä äitejä omilla äitipuolijutuillani. pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa- ap..........
No sehän riippuu vähän siitä millaisia juttuja sinä täällä kerrot, oletko täällä syyllistämässä ja morkkaamassa äitejä vai keskustelemassa asiallisesti? Minulla ei ole mitään asiallisia lapsettomia keskustelijoita vastaan ja he saavat puolestani mielipiteensä ilmaista siinä missä muutkin. Kyse nyt oli vain siitä, että palstalla on paljon heitä joilla se asenne äitejä kohtaan on hyvin vihamielinen ja ymmärtämätön.
- äitipäitikkä
ap.......... kirjoitti:
No sehän riippuu vähän siitä millaisia juttuja sinä täällä kerrot, oletko täällä syyllistämässä ja morkkaamassa äitejä vai keskustelemassa asiallisesti? Minulla ei ole mitään asiallisia lapsettomia keskustelijoita vastaan ja he saavat puolestani mielipiteensä ilmaista siinä missä muutkin. Kyse nyt oli vain siitä, että palstalla on paljon heitä joilla se asenne äitejä kohtaan on hyvin vihamielinen ja ymmärtämätön.
Liirum laarum jaarittelija palstapoliisi. Sulta puuttuu mies ja lastes elämästä isän läsnäolo, ei toi pois äitien palstalta -diipadaapa muuten selity, heh. Relaa vähän.
- ap........
äitipäitikkä kirjoitti:
Liirum laarum jaarittelija palstapoliisi. Sulta puuttuu mies ja lastes elämästä isän läsnäolo, ei toi pois äitien palstalta -diipadaapa muuten selity, heh. Relaa vähän.
Heh :D...kaikkea sitä kuuleekin tai no tässä tapauksessa lukee :)...
- Asiaa pohtinut...
Väittäisin että tähän vastakkainasetteluun syyllistytään molemmissa "leireissä", eli niin äitien kuin lapsettomienkin suunnalta. Miksi jotkut sitten kokevat tarvetta tällaiselle toiminnalle, syitä voi vain arvailla. Onko se epävarmuutta omasta tilanteesta tai itsestään, puhdasta halua dissata muita ihmisiä tai halua nostaa itsensä jalustalle...en tiedä. Vikaa on joka tapauksessa molemmissa ääripäissä.
Itse olen ainakin sitä mieltä, että ihmissuhteissa molempien pitäisi saada kertoa asioistaan ja elämästään. Äiti tietysti kertoo lapsistaan ja perheellisen ihmisen elämästä, lapseton sitten omista tekemisistään, ja molemmilla pitäisi olla tähän oikeus. Onhan jokaisella joka elämänvaiheessa omat huolet ja mietinnän alla olevat asiat, eikä hyvän ihmissuhteen pitäisi kaatua erilaisiin elämäntilanteisiin. Eikä vaakakuppien tarvitse aina tasan olla tai mitään puheaikoja jakaa, mutta tunne siitä että molempien asioista puhutaan. Joskus voi olla myös niin, että perheellisen elämä voi olla paljon tasaisempaa ja vakiintuneempaa, kun taas joku lapseton sinkku vielä etsii puolisoa ja paikkaansa elämässä.
Itse olen lapsettomana huomannut, että osa äideistä pyrkii kyllä korostamaan joka välissä miten perheellisen elämä on erilaista kuin lapsettoman. Suhtautuminen siihen lapsettomaan muuttuu ihan erilaiseksi. Lasta ja äitiyttä käytetään ihan suoraan oikeutuksena siihen että ihmissuhteessa mennään aina äidin ehdoilla. Jossain määrin tämä onkin hyväksyttävää (esim. lapsettoman on helpompi liikkua paikasta toiseen ja tapaamiset voi järjestää niin miten lapsiperheen päivärytmiin sopii parhaiten), mutta tarkoitan sellaista lähes jyräävää käytöstä ja oikuttelua. Lapsettoman katsotaan olevan jotenkin joutilas kuuntelemaan äidin juttuja ilman että haluaa joskus kertoa omistaan, joustamaan, ymmärtämään, venymään, olevan aina tapaamisvalmiudessa eikä sairastuvan ollenkaan. Luulen että tämä käytös kohdistuu nimenomaan niihin lapsettomiin, kun taas toisten perheellisten kanssa kyetään olemaan tasavertaisia ainakin paremmin. Ihan suoraan käytetään aseena kommentteja kuten "sinulla kun on aikaa käydä baarissa" tai "kaikki lapsettomat ovat niin itsekkäitä" tai "sittenpähän näet kun sinulla on lapsia" ilman mitään syytä tai edes tietoa toisen asioista. Halutaan vaan saada se toinen jyrättyä ja oman tahtonsa alaisuuteen. Ja siis korostan, että ei tämä koske kaikkia äitejä mutta valitettavasti näitäkin on. Onneksi suurin osa äideistä kykenee normaaliin käytökseen vielä lapsen saamisen jälkeenkin. - tsaidu
Fakta on että lapsettoman elämä ON erilaista kuin perheellisten. Niin, MINUN mielestäni perheeksi tullaan vasta lapsen/lasten myötä. Itselläni on ns.omaakin elämää kuten opiskelua,työ ja harrastus mutta silti lapseni menevät KAIKEN edelle! Ei lapseton ymmärrä etten voi ex tempore lähteä shoppailemaan tai jumppaan. Näin ollen, lapsettomat ystäväni ovat jääneet...eikä ainoastaan minun aloitteestani. Silloin tällöin soitellaan ja tavataan mutta ei päivittäin olla tekemisissä. Toki meillä on puheenaiheita ja kivaa silloin kun ollaan yhdessä mutta se että itse olen synnyttänyt 5 lasta eikä muutamalla ystävälläni ole lapsia, joko omasta tahdosta tai ei,on meillä aina jokin asia välissämme...niin se vain on.
- Asiaa pohtinut...
"Ei lapseton ymmärrä etten voi ex tempore lähteä shoppailemaan tai jumppaan."
No minä ainakin ymmärrän tämän asian vallan hyvin, eikä ole tällaisesta asiasta ainakaan minulla tullut yhdenkään äidin kanssa erimielisyyksiä. Jos ystäväsi ovat kaikonneet tällaisen asian takia, niin herää kysymys, onko ystäväsuhteet olleet sitten ihan kohdallaan ennen perheellistymistä. Ts. ovat ollet pintapuolisia ystäviä... - ei äidiksi
Olen tahattomasti lapseton nainen. Elämässäni olisi ollut sijaa äitiydelle, ja kovasti sitä halusinkin. Vuosien jälkeen se kävi kuitenkin selväksi etten lasta saa koskaan.
Nyt aloin lueskella tätä palstaa lapsettomuus-palstan sijaan ja tämä ketju herätti mielenkiintoni. Silloin kun oli vielä toivoa, juttelin paljon elämästä, miehistä, tulevaisuudesta ja lapsista jne. sekä äitien että lapsettomien kanssa. Hyvin tultiin juttuun, enkä kokenut olevani vieras "kummassakaan ryhmässä".
Kun elämäntilanteeni muuttui, lapsihanke jäi, erosin ja muutin kaiken elämässäni, en edelleenkään tunne olevani vieras yksilö keskusteluissa ja ajanvietossa äitien ja lapsettomien kanssa.
Koko tämä väittely, kummat on parempia, oikeampia tms, äidit vai lapsettomat, tuntuu minusta aivan järjettömältä.
Minusta henkilökohtaisesti tuntuu aina pahalta kun lapsettomia yleistetään automaattisesti itsekkäiksi omaan napaan tuijottajiksi. Minä olen lapseton fyysisistä syistä, en tule raskaaksi edes "pyhästä hengestä", joten miten niin olen itsekäs, eikä minun juttujani halua äidit kuunnella??? Onko niin, etten voi keskustella kuin illanvietoista ja työasioista, enkä pysty puhumaan/ kuuntelemaan perheiden arkielämästä tai lasten korvatulehduksista? Miten joku voi yleistää etteivät äidit ole kiinnostuneita naiseuteen ja parisuhteeseen liittyvistä asioista? Myös lapsettomat naiset voivat olla kiinnostuneita äitiyteen ja lapsiin liittyviin asioihin.
Eivätkö suurinpiirtein kaikki meistä seuraa uutisia, TV-ohjelmia ja ajankohtaisia asioita? Olen aivan varma, että puhuttavaa löytyy muustakin kuin ryyppyreissuista ja kakkavaipoista!!!!
Miksi "lapsettomat" eivät saa käydä tällä palstalla? Minulle tämä on ajanvietettä, uteliaisuutta kuulla mitä ihmiset ajattelevat.
Summa summarum, mielestäni nämä palstat ovat kaikille hyviä foorumeja keskustella mitä erilaisimmista asioista, ikään, sukupuoleen, perhestatukseen tai muuhun, katsomatta.- äksdölksd
kyseessä nyt ei ole se etteivätkö lapsettomat saisi täällä käydä ja keskustella, mutta sen keskustelun voi tehdä hyvässä hengessä, eikä alkamalla valittaa että äidit antaa kakaroidensa riehua ja miksi ette osaa kasvattaa niitä äpäröitänne jnejne. varmasti kaikki äidit täällä ottavat vastaan kommentteja lapsettomilta jos ne eivät sisällä haukkumista. miksi lapsettomat tulevat äitien palstalle haukkumaan äitejä? ei kukaan täysjärkinen äitikään tule jollekkin sinkut palstalle valittamaan ja haukkumaan sinkkuja.
ja siis käytän sanaa lapsettomat sen takia kun en aina jaksa kirjoittaa "ihminen jolla ei ole lapsia", lapsettomat -sana ei siis ainakaan minun puoleltani ole haukkumasana, vaan lyhennys.
yleensäkkin täällä äidit palstalla puhutaan muustakin kuin kakkavaipoista yms :) minun mielestäni tänne ovat kaikki tervetulleita keskustelemaan, kunhan jää se haukkuminen pois(molempien, äitien ja lapsettomien puolelta).
sen verran täytyy äitejä puolustaa, että jos keskustellaan vaikka siitä kasvatuksesta ja perhe-elämästä, niin lapsettomat saavat toki myös keskustella asiasta mutta todellisuudessa he eivät voi tietää mitään lapsiperheen elämästä ellei heillä itsellään ole lapsia(joko omia tai uusperheellisenä) joten kommentit "jätä lapsi hoitoon, opettele kasvattamaan jne"ovat turhia. myöskin lapsiperheillä on yhtä montaa erilaista tyyliä kuin on niitä lapsiperheitäkin, samoin kuin sinkuilla, lapsettomilla on myös yhtäpaljon erilaisia elämätyylejä kuin heitäkin. kaikkien on hyvä muistaa että ei ole vain yhdenlaista lapsiperheen elämää ja vain yhdenlaista lapsettoman perheen elämää. (mielestäni mies ja nainenkin muodostavat perheen, siksi erittelen LAPSIperheet)
se ett' lapseton kommentoi ikävällä sävyllä lapsiperheitä/äitejä on ihan sama kuin kokki kommentoisi ja neuvoisi sähkömiehen työtä(oletuksena että kokki ei tiedä mitään sähkömiehen työstä).
jokainen lokeroidaan johonkin ryhmää: äidit, isät, lapset, vanhukset, sinkut, perheelliset, naiset, miehet, lapsettomat.. .tätä voisi jatkaa loputtomiin, totuus vaan on se että jokainen kuuluu johonkin ryhmään , ja se on omasta päästä kiinni miten sen ottaa. voit olla äiti ja ylpeä siitä, mutta samoin voi olla lapseton ja ylpeä siitä. enkä usko että nuo jotka haukkuvat lapsettomia omaan napaan tuijottajiksi, ovat tarkoittaneet myös heitä jotka ovat lapsettomia tahtomattaan. aina ei vain tule tarkentaneeksi jokaista lausetta niiin ettei joku siitä ottaisi nokkiinsa.
itsekkin äitinä vierailen monilla palstoilla, esim.lemmikit palstalla vaikka lemmikkiä ei olekkaan, ja silti kommentoin hyvällä mielellä.
jokainen on tervetullut mielestäni tännekkin kirjoittelemaan kunhan se tapahtuu hyvällä mielellä, ilman haukkumista, niin lapsettomat kuin äiditkin käyttäytyköön nätisti :) - ....................
"Elämässäni olisi ollut sijaa äitiydelle, ja kovasti sitä halusinkin. Vuosien jälkeen se kävi kuitenkin selväksi etten lasta saa koskaan."
Tästä olen kovin pahoillani :(....
"Minusta henkilökohtaisesti tuntuu aina pahalta kun lapsettomia yleistetään automaattisesti itsekkäiksi omaan napaan tuijottajiksi. Minä olen lapseton fyysisistä syistä, en tule raskaaksi edes "pyhästä hengestä", joten miten niin olen itsekäs, eikä minun juttujani halua äidit kuunnella???"
Jos luet lapsettomien juttuja tällä palstalla niin huomaat, että aika monessa tilanne on toisinpäin. Lapsettomat syyllistävät ja syyttelevät äitejä itsekkääksi milloin mistäkin syystä. Tottakai näitä lapsettomia täytyy silloin muistuttaa siitä, että kyllä hekin osaavat olla itsekkäitä.
- hnrths
Lapsettomat-kastiin haukkuminen tulee itsekkäiltä äideiltä, koska he ovat niin ylimielisiä ja leuhottavat jollain lapsella. sitten luulevat että muut ois jotenki katkeria.
Ehkä kaikki eivät halua sitä rääkyvää sontakonetta vielä kotia, vaan haluaa elää vapaana omaa elämää kumppanin kanssa, eikä pidä tärkeintä sitä että kuka saa ekana lapsen.
vaikka nämä maailman napa äidit kuvittelevatkin, että heidän kakara on niin valloittava, niin se on heidän omaa harhaa ja omaa ajattelua, ei muut heidän kakaroista välitä tippaakaan, kyllä se oma kakara on aina oma, eikä muut vedä millään tavalla vertoja, muiden kakarat ovat ihmisiä siinä missä naapurin mummo tai pappa, ei kuule kiinnosta ylimielisten äitien ylistykset omasta pikkupirustaan.- Selityksiä riittää..
Älä valehtele! Kyllä sua kiinnostaa ja paljon lapset kun jaksat roikkua täällä ÄITIEN jutut-palstalla :) Miksi ihmeessä tunkea vähän väliä lukemaan ja kommentoimaan tänne näitä juttuja, jos ei ole lainkaan lapsia ja muuta äiti kokemusta kuin se, että on oma äiti jossain ja muutamalla kaverilla pari kersaa????? Pitäiskö minunkin tunkea lukemaan kuola poskella-into mielellä jotain lemmikki-palstan juttuja, vaikka mulla ei ole lemmikkiä tai mitään aikomustakaan hankkia sellaista ja vielä väittää, että mua ei kiinnosta mut muuten vain kirjoittelen :D :D :D
- ...........
Monet ihmiset käy kyllä täällä jakamassa mielipiteitä, ei ole vaan yks ihminen. Kyllä niitä ikäviä kokemuksia äitien itsekkyydestä lapsensa nojalla ja oikeuksien vaatimista muiden alistamisella on törmänny muutki ku yks ihminen. Haloo itselles :D :D :D
tottakai kiinnostaa ihmisiä, itse haluan joskus lapsia, mutta en aijo olla mikää ylimielinen äiti tai keskustella muiden kans miten meijän pertti pasko vaippaa viis kertaa päivässä :D elämässä paremmatki jutut ku lapsi, et vaikka lapsi syntyy ni se ei ole ystävien ja muiden keskuudesssa mikää sirkuksen pääesiintyjä, niinku teillä monella äideillä on nokkavasti tapana jyrätä muiden yli.
sun kirjoitustyylistäki huomaa että nii ärsyynnyt jos vähä ihmiset sanoo mielipiteitä äideistä. eikä se tarkota kaikkia äitejä, vaan tiettyjä, ja jos oikee hermostuu ni taitaa tunnistaa itsessä kyseisiä piirteitä ;) :D :D- emdjk
Toivottavasti et tosiaan koskaan tee lapsia.
"elämässä paremmatki jutut ku lapsi, et vaikka lapsi syntyy ni se ei ole ystävien ja muiden keskuudesssa mikää sirkuksen pääesiintyjä, niinku teillä monella äideillä on nokkavasti tapana jyrätä muiden yli."
Mitä parempaa elämässä on kun oma lapsi?? En keksi ainuttakaan asiaa. Meilläpäin lapset eivät ole sirkustähtiä, vaan ihan lapsia.
Ja kyllä kaikki sut tunnistaa, sinä se täällä kirjottelet näitä sanoja "paskahousu" juttujas. - Say WHAT?
Kannattaa katsoa millä keskustelufoorumilla kulloinkin liikkuu´tai millaisissa vuorovaikutustilanteissa on. Äitiys-,perhe- ja lapsiaiheisilla palstoilla puhutaan lapsista ja heidän edesottamuksistaan, mutta jos oletat että se on kaikki mitä kyseisten keskustelijoiden päässä liikkuu, olet väärässä. Jos kaksi metsuria tapaa, eikö ole aika luontevaa että juttu lähtee liikkeelle heitä yhdistävästä asiasta?
Se että äidit jotenkin äitiytensä valtuuttamina jyräävät toisten yli voi olla todellista, mutta myös kuviteltua. Ja onhan niitä toisia jyrääviä ihmisiä kaikissa "kategorioissa"; miehissä, naisissa, lapsissa, äideissä, isissä, eläkeläisissä...
Viittaat jonkun keskustelijan kirjoitustyyliin ja teet siitä yleistyksen. No jos lähden puolestani samalle linjalle: sinun kirjoitustyylistäsi huomaa että olet vielä nuori ja lähinnä täällä kiusaamassa muita ihmisiä. Jos huolehtisit paremmin siitä että kirjoitat ymmärrettävää kieltä, voisit tulla mielipiteesi kanssa kuulluksi.
"tottakai kiinnostaa ihmisiä, itse haluan joskus lapsia, mutta en aijo olla mikää ylimielinen äiti tai keskustella muiden kans miten meijän pertti pasko vaippaa viis kertaa päivässä" - perhetärkein...
emdjk kirjoitti:
Toivottavasti et tosiaan koskaan tee lapsia.
"elämässä paremmatki jutut ku lapsi, et vaikka lapsi syntyy ni se ei ole ystävien ja muiden keskuudesssa mikää sirkuksen pääesiintyjä, niinku teillä monella äideillä on nokkavasti tapana jyrätä muiden yli."
Mitä parempaa elämässä on kun oma lapsi?? En keksi ainuttakaan asiaa. Meilläpäin lapset eivät ole sirkustähtiä, vaan ihan lapsia.
Ja kyllä kaikki sut tunnistaa, sinä se täällä kirjottelet näitä sanoja "paskahousu" juttujas.Miksi ihmiset menevät naimisiin? Miksi valehtelevat, että vannovat ikusta rakkauttaan, jos tämä rakkaus särkyy ja äiti vaihtaa miehen lapsiinsa. Mies jää viimeiseksi ja sitä halveksitaan täällä, mutta lapsia ylistetään kaikessa. Tottakai lapset on tärkeitä ja tavallaan tärkeimpiä saavutuksia, mutta joillekki KOKO perhe on tärkein. Onneksi ihmiset vielä osaa ottaa koko perheen huomioon ja rakastaa vielä sitä aviomiestä pentujen jälkeenkin.
Sulla ei ole elämässä ilmeisesti muuta ku lapset, ja et rakasta muita ku lapsia. Mies tulee sieltä jälkijunasta aina välillä kysymää, mitä "vaimolle" kuuluu ;)
Lapsista kasvaa maailman napoja ja niitä, että kaikki pyöris heidän ympärillään ja heidän ehtojen mukaisesti, jos Koko perhettä ei pysty tai kyetä huimioimaan ja rakastamaan.
Meillä rakastetaan koko perhettä, meillä koko perhe rakastaa toisia
- ap..................
Eli sun mielestä on ok jos äiti-ihminen on juuri sellainen kuin sinä haluat ja puhuu juuri niistä asioista jotka sinua kiinostaa? Just tätä minä tuolla aloituksellani tarkoitin, joidenkin lapsettomien asenne on se, ettei heissä itsessään eikä heidän omissa asenteissaan ole mitään korjaamisen varaa.
- ystävä sekosi
"Kyllä niitä ikäviä kokemuksia äitien itsekkyydestä lapsensa nojalla ja oikeuksien vaatimista muiden alistamisella on törmänny muutki ku yks ihminen."
Enpä olisi asiaa voinut enää paremmin sanoa. Ei tämä kaikkia äitejä koske, mutta kyllä näitä silloin tällöin osuu kohdalle. Ja sekin on ihan tavallista, että yritetään juuri ottaa yliote toisesta kommenteilla "sittenpähän näet minkälaista se on lapsen kanssa" ja "lapsettomat ne on niin itsekkäitä, sitä se on vaan koko ajan minä minä minä" ja sitten todellisuudessa se on kuitenkin se äiti joku puhuu huoletta vaikka koko päivän itsestään eikä anna suunvuoroa toiselle tai jaksa yhtään kiinnostua toisista ihmisistä.
Esim. eräs ystäväni muuttui aivan sekopäiseksi lapsen saamisen jälkeen, ei pelkästään vauva-ajan vaan mitä isommaks lapsi tuli sitä pahemmaksi tämän äidin käytös muuttui. Hän haukkui ja nimitteli jatkuvasti ihmisiä todella alhaiseen sävyyn, eikä niiden tarkoitus ollut mikään muu kuin jyrätä toinen ja viedä omanarvontunto toiselta. Hän suuttui pienistäkin asioista ja joskus vielä "varmuuden vuoksi" ja alkoi haukkua ja nimitellä jo etukäteen ilman edes mitään syytä. Hän kosti huoletta riidat toisten ihmisten kanssa jollekin ulkopuoliselle jolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa ja kehuskeli niillä vielä jälkeenpäin, tyyliin: henkilö A ärsytti niin paljon minua, niin tein henkilölle B tällaisen paskatempun tai haukuin hänet. Kummallisia oikeuksia se äitiys ja lapsi toisille antaa. Itse aloin ainakin pelätä tätä äitiä. Ennen tapaamisia ahdisti ja oli inhottava olo monta päivää, en olisi halunnut tavata mutta en uskaltanut kieltäytyäkään. Tapaamisten jälkeen olin niin väsynyt etä nukuin aina seuraavan päivän (ja yöt tietysti). Onneksi tajusin katkaista yhteydenpidon tähän arvon äitiin.- ....................
Joo no tuo "sittenpähän näet kun itse lapsia saat" kommentti on aika ärsyttävä. Minullekkin on joskus sanottu noin ja se on näitä samassa sarjassa " miksi teit lapsia" kommenttien kanssa. Yhtä typerä. Kuitenkin tuossa sinunkin kirjoituksessasi et yhtään mieti omaa asennettasi tai sitä mikä itsessäsi voisi olla korjaamisen varaa. Näet vikaa vain näissä äideissa, mutta et omassa itsessäsi lainkaan. Tuo äiti-esimerkki, jonka annoit voi aivan hyvin koskettaa myös lapsetonta ihmistä. Ei lapsettomuus tarkoita sitä, etteikö ihminen voisi olla mulkku.
Suurin osa äideiksi tulevista joutuu kasvamaan siitä pois ja ottaa ison harppauksen pidemmälle epäitsekkyyteen juuri äitiyden myötä. Kaikille ei tietenkään käy niin ja näitä ääripäitäkin löytyy. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että jos äiti on vaunujensa kanssa vahingossa kaupassa "tiellä", että hän automaattisesti tekisi sen tahallaan tai vastaavasti jos hänen lapsensa itkee vähän kaupassa, että se olisi huonon kasvatuksen merkki. Monet lapsettomat yleistävät helposti näin, eivätkä ymmärrä alkuunkaan, että vika voikin olla heissä itsessään ja heidän omissa asenteissaan sitä itkevää lasta kohtaan tai sitä vaunujen kanssa liikkellä olevaa äitiä kohtaan.
- JannaMaria__
Tehdäänpä nyt lapsettomat niinkuin nämä mammat haluaa, ja poistutaan täältä. kun meidän läsnäolo niin vitahuttaa.
Tuolla ellit-palstoilla on meille ihan omat foorumit, jätetään nämä lapselliset tänne keskustelemaan niistä kakkojen väreistä ja keskenään päivitellä miten noi lapsettomat on niin kauheeta sakkia...:)- ap..............
Hyvä, tuo onkin fiksuinta mitä täällä on pitkään aikaan lapsettoman suusta kuultu. Onnea ja menestystä, ps. ei tule ikävä..........
- K.Mode
JannaMaria päättää vaan omasta puolestaan. Lapsettomat ja lapsia tehneet ovat oikealla palstalla täällä erilaisine ajatuksineen. Palsta on vapaa eikä ketään häädetä.
- ap........
K.Mode kirjoitti:
JannaMaria päättää vaan omasta puolestaan. Lapsettomat ja lapsia tehneet ovat oikealla palstalla täällä erilaisine ajatuksineen. Palsta on vapaa eikä ketään häädetä.
Toki, mutta on se vaan jännä miten jotkut lapsettomat sitten ensin moittii äitejä ja seuraavassa lausessa sanovat, että " ei vois vähempää kiinostaa äidit ja heidän vauva jutut"...aika ristiriitaista... jos ei kerran kiinosta ja ärsyttää äidit ja heidän juttunsa niin mikä hinku sellaisilla on palstailuun? Tiedämmekin jo vastauksen...oman angstin purku tietenkin...
- K.Mode
ap........ kirjoitti:
Toki, mutta on se vaan jännä miten jotkut lapsettomat sitten ensin moittii äitejä ja seuraavassa lausessa sanovat, että " ei vois vähempää kiinostaa äidit ja heidän vauva jutut"...aika ristiriitaista... jos ei kerran kiinosta ja ärsyttää äidit ja heidän juttunsa niin mikä hinku sellaisilla on palstailuun? Tiedämmekin jo vastauksen...oman angstin purku tietenkin...
Oikeammin, arvon ap........, olisi kommenttisi ”Tiedän jo vastauksen...”. Muista et voi sanoa mitään. Palsta on vapaa, jokainen puhukoon vain puolestaan.
- ap..............
K.Mode kirjoitti:
Oikeammin, arvon ap........, olisi kommenttisi ”Tiedän jo vastauksen...”. Muista et voi sanoa mitään. Palsta on vapaa, jokainen puhukoon vain puolestaan.
Niinpä niin palsta on vapaa ja jotkut kyllä käyttävät tätä etuoikeutta surutta hyväkseen. Ei se, että sana on vapaa tarkoita sitä, etteikö kannattaisi vähän miettiä mitä kirjoittaa. Väitellä saa asioista ja tiukkaankin sävyyn. Kysyisin silti, että mitä vikaa on vaalia edes alkeellisia käytöstapoja?
- sindi+++
Ja ne on pelkästään lapsettomat , jotka täällä perheellisiä moittii, toisinpäin ei ole yhtään viestiä?
Minusta täällä on ihan puolin ja toisin ollut siinä käyttäytymisessä toivomisen varaa.
Mutta joo, ei mulla mitään tarvetta täällä ole väitellä, varsinkaan asioista, jotka ovat jokaisen ihmisen ihan omia valintoja. - dfsxcvvcxxcv
Asiaa lienee siitä syystä, että moni ei viitsi niitä lapsiaan katsoa ja antaa heidän häiritä koko ympäristöä. Kyllähän sitä palautetta on kiva antaa jossain kun en ainakaan itse viitsi joka kerta lähteä vanhempia opastamaan.
Mielestäni saisi olla enemmän lapsivapaita alueita. Esimerkiksi saisi olla rantoja, joihin lapsilta on pääsy kielletty. On nimittäin ärsyttävää kun juoksentelevia lapsia joutuu jatkuvasti varomaan ja kuunnella heidän huutoaan.- älä viitsi valittaa
Olet ollut joskus juoksenteleva lapsi uimarannoilla itsekin. Laitat vaan nappikuulokkeet korviin ja vedät lipan silmille, niin helppoo, eikä tarvi valittaa.
- ....................
älä viitsi valittaa kirjoitti:
Olet ollut joskus juoksenteleva lapsi uimarannoilla itsekin. Laitat vaan nappikuulokkeet korviin ja vedät lipan silmille, niin helppoo, eikä tarvi valittaa.
Aivan, tätä juuri tarkoitin sillä etteivät lapsettomat aina ymmärrä lapsista mitään. Kohtuutonta vaatia, että pienten liikkuvassa ja tutkivassa iässä olevien lasten pitäisi istua 24/7 yhdessä kohti, hiljaisina tuijottaa eteensä kuin armeijassa. Lapsillakin on ihmisoikeudet.
- swdllana
No mutta muillakin on ihmisoikeudet siinämäärin, että ei tarvitse vieraiden lapsia rueta kiertelemäänt tai alistumaan heille. Minä jos kävelen suoraa linjaa eteenpäin, nin jos jonku kakara juoksee eikä kato eteen ni juoskoon päälle :D
vanhempien tehtävä myös opastaa lapsia, että varoo muita, ei juokse niiden päälle ja nimenomaan sitä, että eivät ola maailman napoja, vaan on muitakin ihmisiä ku lapset itse :)- ap..................
Suurin osa vanhemmista kyllä vahtii lapsiaan ja katsoo ettei heille satu mitään tai juokse nyt ihan miten sattuun :). Aikuisten tehtävä on myös ymmärtää se, että lapsi on lapsi.
- ilman ystäviä
itse olen halukas saamaan lapsia, mutta mieheni ei halua vielä, joten emme ole edes yrittäneet.Tärkein ystäväni oli haaveillut vuosikaudet miehestä sekä lapsen saannista ja kihloista. Kuin salama kirkkaalta taivaalta hän tapasi miehen ja kuukausi tästä he odottivat lasta. Tästä innoissani tietenkin suunnittelimme yhdessä vauva juttuja ja pyysivät minua kummiksikin. Ystäväni ilmoitti innoissaan vielä synnytysosastolta että nyt olen synnyttämässä. Mutta syntymän jälkeen, yhteydenotot loppuivat kuin seinään. Kummiksi en enää kelvannut, en saanut kysellä vauva kuulumisia koska se ahdisti, en saanut kyläillä saatika sitten koskea lapseen. Ymmärrän hyvin ettei aikaa riitä enää kavereiden kanssa pyörimiseen ja olen vilpittömästi onnellinen ystäväni puolesta. Mutta eikö muka lapsia saaneet voi olla ystäviä lapsettomien kanssa. Pidän kovasti lapsista ja olisin halunnut olla osa lapsuuden ystäväni elämää, ystävänä tietenkin. Eikä siinä kaikki, mutta näin on käynyt jo kahden hyvän ystäväni kanssa. Onkohan vika siis minussa?
- MukaMaka
Ei ole normaalia käytöstä, joten etkö voi suoraan kysyä häneltä miksi ei enää aikuisen oikeesti halua tavata? Lapsi perheessä ei ole syy varmaan, jokin ihmissuhdejuttunne vaan, luulisin.
- .........
tiedätkö,mulle sattu sama yhden pitkäaikaisen ystävän kanssa.heti synnytyksen jälkeen tuli viesti et lapsi tullut mut sit yhteydenotot katkesivat kuin seinään;(. En nähnyt lasta ollenkaan,luulis et ystävät saa nähdä vauvan mut ei...
- . ilman ystäviä
oliko lapsi toivottu vai vahinko. en tiedä voiko omassa tapauksessani kyse olla jonkin sortin katkeruudesta / kateudesta. lapsi ei kummassakaan tapauksessa ollut toivottu mutta päädytty lapsi kuitenkin pitämään ja loppua kohden lapsi olikin jo hyvin tervetullut. Olen miettinyt, että tuleeko "yllätyslapsista" niin suuri elämänmuutos liian äkkiä, ettei pysty sulattamaan muiden jatkavan elämää niin kuin ennen. Olen tätä ystävältäni kysynyt, mutta vastaukseksi sain että lopeta tuo hössöttäminen kun se ahdistaa... Olen aika neuvoton.
- frendit+
Kannatta hakea ne ystävät heistä, jotka ovat kiinnostuneita sinusta henkilönä eikä haikailla heissä, jotka eivät oikein halua enää pitää edes yhteyttä. Tälläkin saikulla on ystäväpalsta, ei kus sinne vain.
- säälittää he!
Niin he ovat juuri niitä suurimpia huutajia, ja valittajia. Tietävät kaikesta kaiken ja enemmänkin.
Lapsettomilla on aikaa istua täälläja kirjoittaa, kun ei ole vastuuta kenenstäkään, senkun on vaan viettää aikaa itselleen, ja toisia haukkuen.
Suurin osa ei edes tarkoita mitä sanoo tai kirjoittaa, kunhan kiuskseen ja näkee mitä äidit vastailee.. se on kiusaamista.
Mutta huvinsa kullakin. Me äidit hoidamme lapsia ja lapsettomat arvostelee ja haukkuu äitejä.- Päiskäri
Kultapieni, toivottavasti et ole 17-v. tyttäreni ja nuori äippä, jota vauva valvottaa . keskityhän siis lapseen siellä ja irti netistä. Mutta totta on, kyllä me äidit osaamme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295099Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644081Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773657Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732718Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1502516Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602378Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272157- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko401538