Mitenkähä tästä kannattas lähtee alottelee? Oon tässä lueskellu jos minkänäköstä tekstiä netistä koiran johtajuuteen liittyen.
Tässä asiat listattuna mitä oon väärin tehny pitemmän aikaa:
- Olen itse mennyt monta kertaa koiran luokse rapsuttamaan sitä
- Keppiä kun ollaan heitetty, ei koira ole tuonut sitä suoraa minulle vaan itse olen nöyränä mennyt koiran luo, jolloinka koira yrittää kepin ottaa maasta itelleen ja välillä ottaakin.. sanon kielto sanan ja pudottaa kepin
- Päästänyt koiran ovista yms aina ekana, ja antanut kulkea kapeilla poluilla ekana
- Huutanut koiralle mm. remmirähjäyksestä
ja mitähän muuta
nyt on sit auennut silmät aika paljon, että ei helvetti, tässähän mennään ihan väärään suuntaan kun koira vaan on käyttäytynyt sen mukasesti miten pitää ja itse taas ihan väärin.
Listaan tähän johtajuuteen liittyvät itseni kannalta plussat ja miinukset koirasta
Käskyt tottelee hyvin
Ei tule sohville, sängylle
Vapaana osaa olla, ei lähde kauas minusta
- Kun on noutanut kepin ja tulossa kohti niin yrittää lähteä kepin kanssa muualle
-Ei jaksa olla aktiivinen jos koitan jotain koulutusjuttuja, heti jos vaikkapa keppi on kädessä niin sit ollaan niin kuuliaisina, tuntuu että ns kuuntelee enemmän sitä keppiä kun mua. Sitten kun tietää ettei mulla ole keppiä niin sitten on laiskan olonen, innostus tippuu melkein nollaan
- Sisällä tottelee paremmin kuin ulkona, tosin sisälläkään ei jaksa olla aktiivinen koulutuksen suhteen
- Kiskominen ja rähinä alkaa muille koirille
- Koittaa välillä päättää suunnan mihin mennään, eli väkisin alkaa kiskomaan viistoon
ja varmaan muutakin olis.
Ois varmaan koirakouluttajanpaikka?
Johtajuusongelmia?
9
156
Vastaukset
- canis.familiaris
Tuossa on kyse motivoinnista ja mielenkiinnosta sekä niiden kohdentamisesta.
Ei lauma hutusta. Annan aina koiran kulkea minun edellä ja mennä ovista ennen minua. Näin jatkossakin. Tärkein noissa asioissa on: miten.
"- Keppiä kun ollaan heitetty, ei koira ole tuonut sitä suoraa minulle vaan itse olen nöyränä mennyt koiran luo, jolloinka koira yrittää kepin ottaa maasta itelleen ja välillä ottaakin.. sanon kielto sanan ja pudottaa kepin"...tekemisen taso ja sen nostaminen. Siitä tuossa on kyse, ei lumadiipadaapasta
Koira tottelee yleensäkkin sisällä paremmin, kun sen vapaus on näin rajattu/rajallinen.
Tuossa tilanteessa ei auta itsensä morkkaaminen, vaan tekeminen ja tekemisen laadun nostaminen koiraa kiinnostavalle tasolle.
Kotona ei kannata kouluttaa, on parempi, että se pysyy paineettomana paikkana. Sisä aktiviteetti kääntyy usein itseään vastaan.
Sopivalla tekemisellä ja yhdessä kokemalla tuo luottamuskin korjaantuu. remmirähjä helpottuu jne.. - oma maailma
Me ollaan nuo keppi / frisbee ym heittelyt ja tuonnit tehty niin että kun koira on yhden hakenut ja tulee kohti heitän toiseen suuntaan uuden, eli sinne suuntaan minne koira jo juoksee; kohti minua, heitän taakseni. Useimmiten koira tiputtaa firsbeen kohdalleni ja säntää toisen perään. Tämä on meillä hauskaa tekemistä johon ei olla liitetty johtajuusjuttuja mitenkään. Jos se joskus lähtee frisbeen kanssa niin se on mielestäni leikin muuttumista ja saalistukseen liittyvää.
Tokoa ollaan aloiteltu koulutuksessa ja harrastellaan sitä huvikseen kotona. Aina ollaan tähän asti annettu kehu palkka kapulan noudosta ja luovutuksesta. Ja se on opetettu pienissä vaiheissa. Meillä ei ole tavoite kilpailuun, sanon sille vaihdetaan ja se luovuttaa kapulan käteeni ja saa palkan. Palkkana syötävä tai leikki.
Leikitään paljon vetoleikkejä, noutoleikkejä ja takaa-ajoa, jopa "painia". En jaksa miettiä tuleeko koirasta johtajani jos pidän sen kanssa hauskaa. - MM
Ei noi sun listaamat väärintekemiset nyt kovin pahalta kuulosta, ja osa ei vääriltä ollenkaan.
Itsekin käyn välillä rapsuttelemassa koiraa, siis menen sen luokse, välillä rapsuttelen kun se sitä tulee pyytämään ja välillä kutsun sen luokse rapsuteltavaks. Teki miten teki, en usko että mistään tavasta haittaa on.
Oletko opettanut koiralle noudon kunnolla? Tietääkö se varmasti, että sen pitäisi tuoda keppi sinulle? Jos koira homman osaa, mutta sitä ei kiinnosta, niin anna olla. Keksi joku muu yhteinen leikki, tai kokeile tuota kahden lelun/kepin heittämistä vuoronperää. Eli kun olet ekan kepin heittänyt ja koira sen hakee, näytä sille seuraava ja houkuttele/innosta sitä sillä. Kun koira lähtee luoksesi tulemaan, heitä keppi vastakkaiseen suuntaan samalla hetkellä kun se irrottaa edellisestä tarttuakseen tähän uuteen. Vaatii vähän treeniä, että oppii ajoittamaan heitot oikein ja koira hoksaa homman idean, mutta hauska leikki. Ja koira oppii samalla kuin vaihvihkaa palauttamaan keppiä sinulle :)
Kyllä meilläkin koira menee ovista eka ja kulkee poluilla (ja tielläkin) edellä. Minä olen se joka sen oven avaa ja päättää koska se aukeaa, sama se kumpi sieltä eka ulos menee. Meillä sääntönä on vain se, että rynniä ei saa, vaan rauhassa mennään. Sama lenkeillä, koira saa kulkea edellä, kunhan kulkee vetämättä.
Remmirähjäyksestä on koiralle ihan turha huutaa. Se saa koiran vain uskomaan, että tilanteessa on jotain räyhäämisen arvoista. Pysy itse rauhallisena, niin siitä se lähtee..
Jos koira ei jaksa innostua koulutusjutuista, niin mieti pari asiaa.. Mikä on oma mielentilasi koulutustilanteissa, hermostutko jos koira ei toimi ja suututko koiralle? Entä koiran mielentila? Onko se liian väsynyt tai liian energinen, ettei jaksa keskittyä? Entä millä palkkaat koiraa? Nykyinen palkka ei ilmeisesti houkuta tarpeeksi, eli keksi joku parempi. Esim. paremmanmakuinen nami tai joku todella mahtava lelu. Käytä erikoisnamia/lelua vain näissä koulutustilanteissa, jolloin koiran mielenkiinto niihin pysyy yllä.
Eiköhän jokainen koira joskus koita päättää suuntaa mihin lenkeillä mennään, välillä vaan sattuu niin, että siellä toisessa suunnassa olisi jotain mielenkiintoisempaa. Ei näissä tilanteissa tarvitse mitään sen kummempaa tehdä, kuin mennä sinne mihin on itse päättänyt, kyllä koira hihnassa tulee perässä. - kymysmys
Tuota ovesta ensin menoa jos ajattelee siltä kantilta että talo on täynnä ovia ... saako koira koskaan mennä ensin???
- ap olet pihalla!
AP: Älä usko kaikkkea lukemaasi, mieti ketä ja mitä uskot!
Ajattele asioita koirasi kantilta, älä itsesi, älä muiden.
Tottahitossa saat mennä rapsuttamaan koiraasi. Ei koira mikään kone ole. Silläkin on erilaisia päiviä ja tunteet.
Luottamus ja hyvä suhde syntyy siitä, että olet reilu, selkeä, johdonmukainen, annat koirasi leikkiä ja olet kiva.
Johtajuus on vanhaa höpöhöpö sontaa, luepas jotain uusia kirjoituksia aiheesta, ennen kuin pilaat koirasi täysin. - koirani on johtaja!!
Ap olet pihalla! kirjoittaa täyttä asiaa.
Minulla on ollut kymmen vuotta erilaisia koiria. Kellekkään en ole käyttänyt johtajuusteoriaa, vaikka joukossa on ollut mm. muille uroksille aggressiivisia uroskoiria.
- Minä menen koirani luo rapsuttamaan, tai sitten koirani tulee minun luokse. Kumpikin käy ja molemmat ovat tyytyväisiä.
- Koira menee ensin ovesta, tai minä menen. Riippuu onko minulla paljon kantamuksia kädessäni. Jos eteinen on sekainen, päästän koiran ensin, mutta jos läheisellä tiellä on muita koiria, menen itse ensin.
- Koirani saa nukkua sängyssä, mutta jos haluan itselleni lisää tilaa, minun ei tarvitse sanoa kuin "sängyltä" ja koira hyppää lattialle nukkumaan.
- Koirani saa kulkea huoneissa miten huvittaa, en kontrolloi sitä koko ajan juoksemalla oviaukkoihin "no nyt saat mennä ovesta".
- Koirani pysyy todella hyvin vapaana: se ei karkaile, vaan pysyy lähellä. Hihnassa se ei saa vetää, mutta kulkee kuitenkin niin ettei hihna sotkeudu jalkoihin.
Ja hyviä koiria on tullut. Jopa ne aggressiiviset koirat sain tottelemaan vain minua: kun koira tuli vastaan, sanoin vain "oi siellä on hurtta" ja palkkailin niin kovaan tahtiin ettei koira kerennyt reagoida. Useimmat uroskoirat olen kuitenkin opettanut pennusta pitäen niin, ettei muille koirille saa räyhätä, tai edes aloittaa tappelua. - Il Duce
Teorioita tulee ja menee. Turha kuvitella, että tämän päivän uusimmatkaan opit jotain ikuista totuutta olisivat. Johtajia on joukoilla ollut maailman sivu ja tulee olemaan. Myös laumanjohtajia. Palkitseminen on hyvä keino johtaa ihmisiäkin: leipää ja sirkushuveja kun tarjotaan, pysyy kansa tyytyväisenä. Minusta palkitsemalla kouluttaminen on eräänlaista epäsuoraa "piilo"johtamista. Ihmisillä on kovin erilaisia tarpeita koiriensa suhteen, siksi myös erilaisilla menetelmillä päästään tuloksiin. Itse olen koiralleni johtaja, eikä ongelmia ole. Johtajuus ei tarkoita tunteetonta tyranniaa, tai jäykkiä käyttäytymiskaavoja, vaan koiranomistajan omaa asennetta. Koiraa ei pidä inhimillistää. Hyvän tuloksen tuottaa oikeanlainenen johdonmukainen koulutus, jonka takana on toimiva teoria. Jos näkemystä ei ole, toimitaan epävarmasti ja "tyylejä" vaihdellen, lopputulos on huono.
Aloittajan listassa en mitään kohtalokkaita virheitä nähnyt. Ja hyviä vinkkejäkin on annettu. - sellastajatällästä
Omat koirani (isoja uroksia) kulkee aina lenkillä takanani tai vieressä, eivätkä koskaan yritä mennä edelleni. Minä menen aina ensin ovesta. En ole koskaan niitä opettanut tuohon vaan se tulee niiltä luonnostaan. Enää mun ei tarvi ääneen "komentaa" koiriani, vaan näytän sormella ja ne tottelee esim: etusormi pystyyn,niin koirat istuu. Kämmen lattiaan päin ja koirat menee maahan, kämmen sivullepäin niin koirat kaatuu, kämmen kohti kattoa koirat nousee ylös ja kämmen koiria päin niin ne pysähtyy. Ruokaan ne ei saa koskea ennenkuin saavat siihen luvan. Voin huoletta heitellä makkaranpalasia ympäri asuntoa ja koirat ei noteeraa niitä mitenkään. Sitten syövät,kun sanon "ole hyvä".
Vaikka ei mua henkilökohtasesti haittaa miten koirani kulkevat, mutta olen itse pieni kokoinen ja molemmat koirani painavat mua enempi, niin näin parhaaksi kouluttaa ne tällätavalla,että ovat hallinnassani kokoajan.
uusia ihmisiä/koiria ne eivät mene haistamaa, kun luvan kanssa. Muuten olisin ihmeissäni jos kaksi 80KG koiraa lähtisi minua vetämään perässä (painan 50Kg) Eli ei kai oikeeta/väärää tapaa olekkaan miten koirasa kouluttaa,kuhan kuuntelevat omistajaansa... - don't feed troll
joo niin varmaan, oot nähnyt unta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama897437Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1166157Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1584284Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?382951Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2262933Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782856Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta862571Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902308- 1862229
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431696