Migreeni pois kotikonsteilla?

Jynkytys

Migreenini alkaa aina pahoinvoinnilla, joka kestää noin puoli tunita. Sitten pahoinvointi häviää ja vasenpuoliseen näkökenttääni illmestyy valkoisia pilkkuja, kunnes koko vasenpuolinen näkökenttäni sumenee kokonaan. Silloin alkaa voimakas huimaus ja heti kun huimaus häviää alkaa erittäin kova jynkytys oikeapuolisessa aivopuoliskossa. Tämä on jatkunut noin puoli vuotta. Nuorempana minulla oli voimakkaita huimauskohtauksia ja pahoinvointia mutta ei ikinä päänsärkyä. Joskus makoin kotona jopa 3 päivää koska tasapaino ei sallinut liikkumista. Nykyään migreeni jatkuu viidestä tunnista jopa kolmeen päivään.
Kohtaukset alkavat koulussa, bussissa matkapahoinvoinnin yhteydessä, tietokoneen edessä ollessa, kirkasvaloisissa kaupoissa ja jos kuuntelen liian kovameluista musiikkia.
Olen yrittänyt ibuprofeenia sisältäviä särkylääkkeitä mutta ne ei auta. Paras keino on tietenkin nukkua viileässä ja pimeässä huneessa. Mutta kun on koulussa niin terkkari ei tajua että kun on migreeniä niin ei vaan kykene oppimaan, joten saan aina vastauksen "ota burana ja mene tunnille". -.-'
Eli miten hoitaa tämmöistä kammottavaa migreeniä kotikonstein?

25

6392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miggiminttu

      Kotikonstit eivät tepsi noin vaikeaan tapaukseen, tarvitset migreenin estolääkityksen ja kohtauslääkkeet. Kipin kapin lääkärille aikaa varaamaan. Kotona voi yrittää jäähauteella hautoa päätä, se turruttaa ainakin jonkin verran kipua. Paksun pyyhkeen läpi hengittäminen toimii myös joillakin lievittäjänä. Migreenilääkkeet tepsivät paremmin jos ne otetaan kofeiinipitoisen juoman kanssa, esim. kahvi tai colajuoma käy.

      • Anonyymi

    • lääkäristä apu

      Pahoinvoinnin takia sinulle voi sopia sumutettava kohtauslääke. Nenän kautta otettavaa lääkettä ei voi oksentaa pois.

      Lääkäriin voit mennä milloin vain eli ei tarvitse olla kohtausta. Ilman kohtausta jaksat puhuakin.

      Koita toimiiko panadol sinulla paremmin. Sitä voit ottaa kaksi tablettia heti kun huomaat kohtauksen tulevan.

    • Tuulikki_Mikkola

      Uskon että migreeniäkin on monelaista -mutta minulle auttoi fysioterapia www.mefysiotiimi.fi - eli käyn noin kerran kahdessa viikossa fysioterapiassa ja sen jälkeen ei ole tullut migreeni kohtauksia. Minulla kyllä kohtaukset ollut aika lieviä - verrattuna yhteen tuttuun jolle ei tähän päivään mennessä ole auttanut mikään muu kuin erittäin vahvat lääkkeet ja 3 päivää pimeässä huoneessa. Tsemppiä kaikille migreenistä kärsiville!

    • apua luonnosta

      Kärsin vuosia erittäin pahasta migreenistä, joka toistui viikoittain. Oli näköhäiriöitä ja raajojen puutumista.

      kaverini suosimana kokeilin tälläistä tuottetta kun Kyäni eikä ole migreeniä näkynyt sen jälkeen. Käytän heidän kaikkia kolmea luonnontuottetta monivitamiiniä, omega-3 ja noni uutetta. uskon että noni uute on erityisesti se joka auttaaa migreeniin sillä se parantaa verenkiertoa, mutta en voisi luopua mistää näistä sillä ne ovat niin mahtavia !!!! Niitä voi tilata nettisivuilta www.kyani.net sponsorinumerolla :371413

      suosittelen kyllä kaikille ehottomasti

      • auttaahan se

        Mulla kans auttoi noi kyanit. Aluksi epäilin, mutta kaveri antoi testisatsin ja niinpä oon käyttäny sunrisea ja noni-tippoja jo 1,5 vuotta. Eikä migreenistä tietoakaan :) Aikaisemmin pari-kolme kertaa kuussa kohtaus.


    • pakastinherneitä + 1

      Migreeeni kilolla pakasteneitä pois? Toimii

    • paljon kokenut

      Kokeile kiropraktikkoa.

      Minä kävin aivan samantapaisen migreenin kanssa usealla yksityislääkärillä aina neurologia myöten, joka määräsi ns. täsmälääkkeet migreenikohtauksiin. Ei auttaneet nekään. Kohtauksia oli varsinkin kesäaikaan jolloin laukaisevat ärsykkeet (sauna, kirkas auringonpaiste, lohiruuat, viini, suklaa, hajuvedet) kuuluu elämään.

      Ibuprofeenit ei yksinään auta mitään. Joillakin auttaa jos ne yhdistetään täsmälääkkeeseen eli ns. imeytyslääkkeeseen. Normaalistihan kohtauksen aikana mikään lääke ei imeydy, se on se ongelma miksi ne ei myöskään vaikuta. Minulla ei vaikuttaneet vaikka käytin imeytyslääkettä.

      Kun mikään ei auttanut, kuulin yhdeltä tutulta että kiropraktikosta voisi olla apua. Hakeuduin vastaanotolle jossa kokenut kiropraktikko oli hyvin perillä migreenin syntyyn liittyvistä tekijöistä. Minulta löytyi 3. ja 7. niskanikaman virheasennot jotka kiristivät päähän johtavia hermoja. Ne laukaisevat migreeniä ja aiheuttavat sitä helvetillistä toispuoleista jyskyttävää päänsärkyä. Kävin kiropraktikon niksautettavana yhteensä 5 kertaa kunnes niskan jäykkyys hävisi kokonaan ja migreenikohtaukset loppuivat. Kiropraktikkoja on joka lähtöön ja hoito tapahtuu potilaan omalla vastuulla, mutta minulla se toimi täysin. Niksautus kuulostaa ronskilta (luut rutisee) mutta ei satu yhtään. Ensin pää käännettiin molempiin suuntiin nopealla liikkeellä hiukan (yli kierroksensa) niin että rusahti, sen jälkeen muutama nopea painallus täsmälleen oikeasta kohdasta selkärankaa. Lopuksi vielä nopea koneellinen hieronta joka tasoittaa verenkierron. Toimenpide kesti kerrallaan alle 2 minuuttia ja hoitopöydältä noustessa oli todella erilainen, rennompi ja parempi olo kuin siihen mennessä. Mikä parasta, oksettava ahdistus ja päänsärky poistuivat samantien. Nykyään minulla ei ole enää edes ns. normaalia päänsärkyä, sitä joka ennen tuli esim. työrasituksesta tai kovista urheilusuorituksista.

      Kaikki on niskasta ja selästä kiinni. Jos niissä on virheasentoja, mikään ei toimi. Tavalliset lääkärit ei näitä edes välitä tutkia, Ne vaan käskee harrastaa liikuntaa ja määrää särkylääkkeitä. Se on oireiden lievittämistä, ei sairauden parantamista. Minun kohdallani kiropraktikko paransi migreenin.

      • Halpa rohto

        Kuulin vuosia sitten päänsärkyyn auttavasta keinosta eräältä ystävältäni. Kädessä peukalon ja etusormen välissä on joku piste (kipeä) jota hieromalla päänsärky lähtee tai ainakin vähenee. Itselläni oli aikanaan migreeniä ja lääkkeet eivät pysyneet sisällä pahoinvoinnin takia. Tuolla konstilla sain lääkkeet pysymään sisälläni. Olen myös tyttäreni migreenilääkkeiden sisällä pysymistä noin auttanut. Ote peukalolla ja etusormella käden päältä ja kämmenen puolelta.


    • oskarin ohje

      monelle on auttanut,ja pitänyt mgreenin pois kokonaan.kokeile osta e-epa kaseleita sinkkiä magnesiuumia b-vitamiinia ja d-vitamiinia 40mg,ja oppi menee päähän.

    • maxal

      Olen vuosien varrella kokeillut monenmoisia lääkkeitä. Päänsäryn tullessa nappaan pari 800 Buranaa, ellei tokene, otan täsmälääkkeenä Maxalt 10mg ja Imovane nukahtamislääkkeen. Valot pois, ovikello irti, puhelin hiljaiselle. En ole keskustellut lääkärin kanssa tosta lääkityksestä, enkä piittaa siitä onko annos oikea taikka väärä, mutta särky lähtee useimmiten ja se on pääasia. Tuo Maxalt on vaan melko kallista.

      • Migreeni lähti multa vuosia sitten kun
        kävin kupparilla kaksi kertaa ja siskolla sama juttu!


      • migree_nikko

        Olet varmaan keskustellut lääkityksestä lääkärin kanssa koska Maxalt niinkuin muutkin migreenin täsmälääkkeet on vain reseptillä saatavia. Täsmälääkkeet otetaan ohjeen mukaan koska ne supistavat aivoverisuonia. Migreenisärky aiheutuu verisuonten laajenemisesta. Mistä se taas johtuu onkin eri asia......


      • 4+17
        migree_nikko kirjoitti:

        Olet varmaan keskustellut lääkityksestä lääkärin kanssa koska Maxalt niinkuin muutkin migreenin täsmälääkkeet on vain reseptillä saatavia. Täsmälääkkeet otetaan ohjeen mukaan koska ne supistavat aivoverisuonia. Migreenisärky aiheutuu verisuonten laajenemisesta. Mistä se taas johtuu onkin eri asia......

        eipä yleistetä, mun migreeni supistaa aivoverisuonia ja aiheuttaa aivoinfarktin vaaraa enkä saa missään nimessä nauttia "tavallisia" migreenilääkkeitä. siksi migreeni on aina tutkittava että selviää kumpaa laatua se on eikä syö vääriä lääkkeitä


    • Migreeniläinen

      Lääkitys suppoina helpottaa eli suppoina kipulääke sekä pahoinvointilääke. Ehdottomasti mentävä lääkärille ja hän antaa migreeniin lääkityksen, kysy suppoja tai sumutetta. Pahoinvoinnin vuoksi mitään suun kautta otettavaa ei kannatta hankkia, sillä lääke vai yllyttää pahoinvoinnin nopeutumista. Lääkkeitten ottamisen jälkeen lepo,, pimeys, hiljaisuus. Seuraa liittyykö migreenikohtaukset kuukautiskiertoon jos olet nainen. Syö tasaisesti, vältä ongelmalliseksi havaittuja ruoka-aineita: vahvat juustot, punaviini/yleensä alkoholi, vahvat mausteet. Muista nesteytys.

    • mrguupo

      Kokeile akupunktiota. Ite oon nyt käyny 2 kertaa, ekalla kerralla jo säryt jäi niin pieniksi että lääkettä ei tarvinnu ees ottaa, puolessa tunnissa kokonaan ohi. Aattelin käydä vielä kolmannen kerran ja kattoo mihin "sillä" pääsee. Kaikille ei tietenkään auta.....

    • kaikkia kokeillut

      Magnesium vahva b-vitamiini auttaa kun ottaa n. 2 viikon tehokuurin eli pitää ottaa enemmän kuin ohjeet on purnukoissa

    • Migreeni potilas

      Hei. jos joku niin minä tiedän mitä migreeni on . olen käynyt kolme kertaa per viikkko sairaalassa. Ja tippaa on mennyt suoneen :välistä olen saanut jopa kahdet lääkkeet ,kun ensimmäiset eivät ole auttaneet .Mulla samoja oireita kuin sinulla ,mut eri järjestys , .Kun mulle tulee kohtaus päälle oksennan aina ja rajusti .Mahakin menee sekaisin . Rajua näyttää olevan sinullakin . Käy neuroligilla niin saat kunnon lääkityksen ,minulla haittaa taas lääke allergiat lääkkeen saantia ,mut jotain on löytynyt . Olen nyt gluteenittomalla ruokavaliolla ja olen siitä saanut apua .siis vehnä pois ja ruis ei myöskään minulle sovi .Tarkkaile itseäsi ,niin saat selville mistä se johtuu.

    • missmigreeni

      Mulla on melkein samanlaiset oireet. Miranax on monista kokeilemistani lääkkeistä paras. Ehkäisevänä lääkkeenä käytän Propraalia, esim jos tiedän, että on joku tärkeä tilaisuus tulossa. Muut migreeniä vähentävät jutut jotka auttavat mua: kuumuuden/saunan/auringon välttäminen, riittävä uni, kasvispainotteinen ruoka ja ennen kaikkea rentoutumis- ja hengitysharjoitukset. Näillä eväillä olen saanut migreenin loppumaan lähes kokonaan, niin ja vahvaaalkoholia kannattaa välttää

    • ------

      Naisilla migreeni on lähes aina hormonipohjainen ja vaikeimmin hoidettavissa.

    • Migreenistä kärsivä

      Nyt ihmeessä menet lääkäriin ja pyydät itsellesi kunnon migreeni lääkkeet. Minulla ei ainakaan migreeni mene kotikonstein tai buranalla ohi vaan joudun syömään päivittäin estolääkettä ja kohtauksen tullessa otan vielä kohtauslääkkeen.
      Neurologini kertoi minulle, että on monenlaista migreeniä helpompia ja vaikeita. Vaikka minulla on todettu vaikea migreeni pystyin käymään koulussa ja nyt töissä, kiitos kunnon migreeni lääkkeiden.

    • Migreenitär

      Raitis ulkoilma,hiljaisuus ja pimeys

    • kokemusta on!!

      migreeni ei tosiaankaan mene buranalla ohitte,eikä myöskään millään muullakaan normi särkylääkkeillä.. ainoastaan migreenilääkityksellä..

    • rjkeölwa

      Mulla ei tepsinyt ollenkaan täsmälääkkeet, hieronta eikä vyöhyketerapia, auttoi vähän särkylääkkeet ja estolääkkeet, hieman helpotti hetkellisesti piikkimatolla makaaminen. Kunnollisen avun sain homeopatiasta. Sen jälkeen kun aloin niitä syömään, loppui migreenit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe