Lakiosan täyttämättä jättäminen

Helvi70

Millä tavoin voin jättää kaiken omaisuuteni yhdelle lapsistani niin että kahdelle muulle ei jäisi mitään.Tämä jolle jätän omaisuuteni on kaikista läheisin ja haluan jättää kaiken hänelle.

177

8431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähes70

      Juuri tällaisen "manipuloijan" suosimisen varalle lakiin on säädetty oikeus vaatia lakiosaa. Lakiosa oikeuden ohittaminen vaatii pidemmän ajan vehkeilyä, jota en ole nyt halukas edes miettimään. Tietysti voit esitellä testamenttisi nyt eläessäsi näille muille sisaruksille ja saada heiltä hyväksyminen, sekä kuittaus myös lakiosansa osalta.

      Ellet saa hyväksyntää tai et tohdi kertoa testamentistasi, niin mieti vielä sitä puolta asiassa, että haluatko tarkoituksella jättää jälkeesi riitautuvat lapsesi. Nimittäin ellet ole aivan tyhjätasku, niin suunnitelmasi takaa sen, että tällä yhdellä ei ole kyläpaikkaa tai edes puhelu kavereita sisaruksistaan, mutta hyvää ja rauhallista Joulua sinullekin..

      • älä lyö

        jos yksi lapsi saa enmmän kuin muut miksi pitää riitautua ? eiks vois vain hyväksyä ? ei kai se perijän vika ole jos yksin perii ?
        suku on pahin niin kuin sanotaan, valitettavasti.


      • kaamoskaappi
        älä lyö kirjoitti:

        jos yksi lapsi saa enmmän kuin muut miksi pitää riitautua ? eiks vois vain hyväksyä ? ei kai se perijän vika ole jos yksin perii ?
        suku on pahin niin kuin sanotaan, valitettavasti.

        Ei onnistu tumpelo. Olet kuin Diktaattori. Mieti vähän ja käytä järkeäsi.
        Lakiosaa ei voi ohittaa ja se on oikein tollasille kusipäille kuin sinä. SUOSIKKI!!??
        Olet täysi PELLE


      • Niinpä,
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Ei onnistu tumpelo. Olet kuin Diktaattori. Mieti vähän ja käytä järkeäsi.
        Lakiosaa ei voi ohittaa ja se on oikein tollasille kusipäille kuin sinä. SUOSIKKI!!??
        Olet täysi PELLE

        eiköhän aloittaja ole itse kasvattanut lapsensa sellaisiksi kuin haluaa.
        Jos yksi on suosikkilapsi niin silloin saa vain katsoa itse peiliin.

        Tällaiset vanhemmat varmaankin naureskelevat partaansa kun miettivät, että "huonot" jälkeläiset eivät saa mitään jäämistöstä. Toisaalta taas näiltä sisaruksilta on aivan oikeutettua laittaa "suosikkiin" välit poikki.


      • Niinpä, kirjoitti:

        eiköhän aloittaja ole itse kasvattanut lapsensa sellaisiksi kuin haluaa.
        Jos yksi on suosikkilapsi niin silloin saa vain katsoa itse peiliin.

        Tällaiset vanhemmat varmaankin naureskelevat partaansa kun miettivät, että "huonot" jälkeläiset eivät saa mitään jäämistöstä. Toisaalta taas näiltä sisaruksilta on aivan oikeutettua laittaa "suosikkiin" välit poikki.

        Kyllä saavat lakiosansa koska suomen perintölaki on oikeudenmukainen vaikkapa
        jenkkilän lakiin verrattuna. Lasten pitää vain ilmoittaa että eivät hyväksy testamenttia
        uskotulle miehelle ja näin he saavat lakiosansa. Sellainen on perintökaari. ONNEKSI


      • Ahne paskiainen
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Ei onnistu tumpelo. Olet kuin Diktaattori. Mieti vähän ja käytä järkeäsi.
        Lakiosaa ei voi ohittaa ja se on oikein tollasille kusipäille kuin sinä. SUOSIKKI!!??
        Olet täysi PELLE

        Yleensä perittävä on omaisuutensa yksin hankkinut jolloin perijöiden valinta on myös hänen. Nämä lakiosa määräykset ovat täysin typeriä.
        Tekstisi kertoo täysin minkä vuoksi kaikki eivät peritöja tarvitsisi. ja sen voin kertoa, että varmasti onnistuu


      • kokemusta on
        älä lyö kirjoitti:

        jos yksi lapsi saa enmmän kuin muut miksi pitää riitautua ? eiks vois vain hyväksyä ? ei kai se perijän vika ole jos yksin perii ?
        suku on pahin niin kuin sanotaan, valitettavasti.

        perijän vika on. usein vanhukset manipuloidaan antamaan omaisuutensa että lähellä asuva auttaisi vanhusta ja usein silloin on dementiakin jo pitkällä. kun rahat on saatu katoaa auttamishalukin.


      • pannari1
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Ei onnistu tumpelo. Olet kuin Diktaattori. Mieti vähän ja käytä järkeäsi.
        Lakiosaa ei voi ohittaa ja se on oikein tollasille kusipäille kuin sinä. SUOSIKKI!!??
        Olet täysi PELLE

        kyllä voi muutamilla järjetelelyillä mielelläni neuvoisin mut tommonen joku joka huutaa toista pelleksi en nyt täs yleisesti kerro ettei toi yks joka vöittää et ei voi alkas vaahtoon tommonen joka luulee tievänsä laista kaiken on ite pelle neubvon mielelläni ja ilmaiseksi kyselkää pannaria ni kerron kahen kesken


      • älä lyö
        Niinpä, kirjoitti:

        eiköhän aloittaja ole itse kasvattanut lapsensa sellaisiksi kuin haluaa.
        Jos yksi on suosikkilapsi niin silloin saa vain katsoa itse peiliin.

        Tällaiset vanhemmat varmaankin naureskelevat partaansa kun miettivät, että "huonot" jälkeläiset eivät saa mitään jäämistöstä. Toisaalta taas näiltä sisaruksilta on aivan oikeutettua laittaa "suosikkiin" välit poikki.

        ei lasten personallisuus aina tarvi tulla vain vanhemmilta ja kasvatuksesta jos näin ois niin järkihän niiltä puuttuu. jokainen kasvaa ja saa oman personallisuuden ja perivät myöskin monesti takautuvasta polvesta.
        miten muuten selität jos on viisikin lasta ja kaikka aivan erinlaisia, vaikka kasvatus on saatu samasta kodista ? monet seikat vaikuttaa mitä meistä kustakin tulee tai on tullut.
        itse tiedän että olen kuin yksi isäni siskoksista.
        kateuttahan se on jos yksi perii. ymmärrän kyllä jos suosikkiin suuttuu, varsinkin jos se on kuin itsevaltias jos on kuin ihmiset niin aihetta ei löydy suuttua. syytä saa hakee muualta.


    • Kova laki

      Tähän löytyy varma keino, mutta se vaatii rahoitusalan osaamista. Sinun täytyisi perustaa säätiö ulkomaille, jolle antaisit kaiken omaisuutesi lahjaksi. Jotta et jäisi loppuelämäksi itse aivan puille paljaille, lahjakirjassa voit pidättää itsellesi ainakin osaa omaisuutta esim. asuntoosi käyttöoikeuden kuolemaasi saakka. Näin voit asua säätiön omistamassa asunnossa ilmaiseksi.

      Tälle yhdelle lapselle annat sitten erityisiä oikeuksia säätiön hallinnoimaan omaisuuteen säädekirjassa. Muut lapset jäävät ilman perintöä.

      Säätiö on perustettava ulkomaille, koska siellä se on helpompi perustaa (Suomessa vaaditaan lupaa ja yleishyödylistä tarkoitusta). Esim. Luxemburg tai Liehtenstein ovat hyviä valtioita yksityisen säätiön perustamiselle.

      • chefale123

        Täältä löytyy toinen diktaattori pelle, oisitte jättäneet lapset tekemättä tai kasvattaneet ne paremmin niin ei olisi suosikkeija. Hyi helvetti että kuvottaa.


      • voi voi
        chefale123 kirjoitti:

        Täältä löytyy toinen diktaattori pelle, oisitte jättäneet lapset tekemättä tai kasvattaneet ne paremmin niin ei olisi suosikkeija. Hyi helvetti että kuvottaa.

        Taidat olla sellainen mulkku kakara, joka on jätetty ilman perintöä.
        Mistä muuten moinen katkeruus? Eikös se ole jokaisen oma asia miten omaisuutensa haluaa jakaa?


      • voi voi kirjoitti:

        Taidat olla sellainen mulkku kakara, joka on jätetty ilman perintöä.
        Mistä muuten moinen katkeruus? Eikös se ole jokaisen oma asia miten omaisuutensa haluaa jakaa?

        Säälittävän lapsellisia ihmisiä. Olisikohan aika kasvaa aikuiseksi. Kaikki lapset on saman arvoisia. Poikkeus voi tietty olla huumeongelmainen tai alkoholisti jolle perintöosuutta ei halua jättää. Siihenkin löytyy bkuitenkin keino. Nimittäin holhous, jolloin perintöosuutta valvoo siihen valittu henkilö. Tämä sitten annoostelee perintöosuutta sopivasti "mustalle" lampaalle


      • lailla perintökaari
        voi voi kirjoitti:

        Taidat olla sellainen mulkku kakara, joka on jätetty ilman perintöä.
        Mistä muuten moinen katkeruus? Eikös se ole jokaisen oma asia miten omaisuutensa haluaa jakaa?

        Ei ole jokaisen oma asia. Eihän sitä muuten lailla säädeltäisi!


      • remaikku
        scabbi kirjoitti:

        Säälittävän lapsellisia ihmisiä. Olisikohan aika kasvaa aikuiseksi. Kaikki lapset on saman arvoisia. Poikkeus voi tietty olla huumeongelmainen tai alkoholisti jolle perintöosuutta ei halua jättää. Siihenkin löytyy bkuitenkin keino. Nimittäin holhous, jolloin perintöosuutta valvoo siihen valittu henkilö. Tämä sitten annoostelee perintöosuutta sopivasti "mustalle" lampaalle

        Ei ole kaikki lapset samanarvoisia vanhemmilleen, Juurihan tehtiin jonkinsortin julkilausahdus asiasta, että vanhemmille on yksi lapsi katraasta ylitse muiden. Niin se vaan on. Niin se oli meilläkin, emme ollleet samassa arvossa, so what. Kuka lapsista milläkin lailla vanhempien sydäntä koskettaa, mihin aikakauteen tunnesidonnaisuus liittyy ja miten mieluisaa palautetta lapsi antaa vanhemmalle, kaikella on osuutensa jolain lailla jollekin, toisille vanhemmille toisella tavalla. Sitten on vielä nämä poika-tyttö -asetelmat.
        Mutta lakiosa on lakiosa, muusta voi sitten keplotella.
        Kun tuhlaa aikanaa omaisuutensa, ei ole mutkia suuremmin matkalla perintöön:)


    • Lähde Suomesta

      Myyt omaisuutesi ja lähdet viettämään eläkepäiviä sellaiseen maahan missä ei mitään lakiosia tunneta. Suomen lait eivät ulkomailla ole voimassa!

      Muutenkin kannattaa ulkomaille muuttaa, eläminen halvempaa ja ilmasto miellyttävämpää. Ei tarvitse kun ikkunasta ulos vilkaista, pimeää ja sateista, ei kiitos, minä vietän vanhuuteni auringossa, vain kevät ja kesä Suomessa.

      • rintaperillinen....

        Jos tarkkaan katsotaan, voit myydä kaiken ja antaa rahat tavalla tai toisella sille "ylivertaiselle" ja katsella ikkunasta ulos. Vaatii hieman peittelytaitoa, mutta kiinteää omaisuutta sinulla ei ole enää perinnönjaossa. Näin helppoa se on. Omatunto saattaa kolkuttaa - mutta ei kaikkia häiritse.


      • miten tehdä
        rintaperillinen.... kirjoitti:

        Jos tarkkaan katsotaan, voit myydä kaiken ja antaa rahat tavalla tai toisella sille "ylivertaiselle" ja katsella ikkunasta ulos. Vaatii hieman peittelytaitoa, mutta kiinteää omaisuutta sinulla ei ole enää perinnönjaossa. Näin helppoa se on. Omatunto saattaa kolkuttaa - mutta ei kaikkia häiritse.

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!


      • Kuka ne
        miten tehdä kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!

        lapset kasvatti yhteiskunnan loisiksi ja huonoon rahan käyttöön?
        Rahapolitiikka ja työetiikka opitaan pääsääntöisesti niiltä aikuisilta, joiden luona on kasvatuksensa saanut.


      • sehesa
        miten tehdä kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!

        Kuka äiti/isä nimittää omia lapsiaan kusipäiksi? Taitaa olla ihan humpuukijuttuja täällä kaikki kirjoitukset, aloitus mukaan lukien. Joku 70-vuotias mamma muka kysyy neuvoa suomi24-palstalla. :D


      • mummu tietsikalla
        sehesa kirjoitti:

        Kuka äiti/isä nimittää omia lapsiaan kusipäiksi? Taitaa olla ihan humpuukijuttuja täällä kaikki kirjoitukset, aloitus mukaan lukien. Joku 70-vuotias mamma muka kysyy neuvoa suomi24-palstalla. :D

        Kyllähän 70 vuotias mammakin voi kysellä netissä jos mitä. Miksi ei voisi? Onko tämä Suomi24 vain nuorten itseoikeus? Itse olen reilusti yli 60 vuotias ja teen tietokoneella töitä joka päivä. Aioin tehdä eläkkeelle siirtymisen jälkeenkin. Hankin myös omat tietokoneeni ja oheislaitteet ja asennan paikoilleen - myös ohjelmat. Opiskelen myös jatkuvasti uusia ohjelmia, joita tarvitsen työssäni. (Photoshop, Illustrator, InDesign, Exel, Word...) Ja olen oppinut myös ja joudun opettamaan nuorempiakin. Jopa yliopistoa käyvää nuorinta lastani. Ei tietokoneen käyttö ole iästä kiinni vaan omasta halusta oppia kätevämpiä keinoja tehdä työtään ja/tai pysyä ajan tasalla sekä hakea tietoa.
        Se on taas toinen asia kuka sanoo lapsiaan kusipäiksi. En minä ainakaan, mutta oletan että kusipäinen äiti tai isä periyttää jälkeläisilleen kusipäisyyden. Joten vain kusipäinen vanhempi nimittää lastaan kusipääksi. Oli se lapsi millainen tahansa, on hänen oikeuksiaan kunnioitettava.


      • alamäki-ylämäki
        miten tehdä kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!

        Sinähän menetät silloin kaiken kun kuolet.Et voi enää silloin hallita omaisuutta kun p. kasvaa koiranputkea.Omaisuutesi on tuolloin kaikkien lastesi.Mistäs sinä tiedät ettei Auervaara tule ja houkuttele nämä kevyesti tulevan vain yhdelle antamasi omaisuuden itselleen.Kun nämä toiset nyt velalliset lapsesi pääsevät perinnön turvin kuiville ryhdistäytyvät ja muistavat vanhempaansa joka pelasti heidät perinnöllä.Miksi haluat olla omille lapsille ilkeä.Katkaise jo tuo kierre ajatuksissasi ja pidä kaikki lapsesi samanarvoisina,niin he arvostavat sinua ja voit saada haudallesi vaikka jouluna kynttilän lastesi ja lastenlapsiesi tuomana


      • riidankylväjäkö?
        miten tehdä kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!

        Ei riidatta yksinhuoltajaksikaan joudu jollei toinen kuole.


      • rintaperillinen.... kirjoitti:

        Jos tarkkaan katsotaan, voit myydä kaiken ja antaa rahat tavalla tai toisella sille "ylivertaiselle" ja katsella ikkunasta ulos. Vaatii hieman peittelytaitoa, mutta kiinteää omaisuutta sinulla ei ole enää perinnönjaossa. Näin helppoa se on. Omatunto saattaa kolkuttaa - mutta ei kaikkia häiritse.

        Joo voit, mutta vuosittain vain tietyn määrän jos et halua maksaa veroa ja vaikutat ahneelta rotalta joka näin ei halua tehdä. Juuri nämä "isänmaalliset" rotat tuhoavat tämän maan


      • perintö lapsenlapsel
        miten tehdä kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma pohdittavana. Kolmesta perillisestäni kaksi ovat lopun ikäisissä ulosottoveloissa. Toinen vielä suuremmissa kuin toinen. Työnteot ei kiinnosta. Ainoastaan yksi lapsistani on yhteiskuntakelpoinen.
        En haluaisi pientä säästämääni omaisuutta menetettäväksi suoraan ulosottoon ja valtiolle kahden kusipään toimien vuoksi.
        Olen itse säästänyt ja elänyt yhteiskunnan odotusten mukaisesti. Lapseni yksinhuoltajana elättänyt ja kouluttanut. Kaikki ovat saaneet kykyjensä ja halujensa mukaiset koulutukset. Sen jälkeen sitten onkin lyöty läskiksi kahden osalta.
        Riitaa perijöille tulee aina se on selvä!

        Anna perintö suoraan lapsiesi lapsille eli ohita seuraava polvi kokonaan. Sitten virkaholhooja huolehtimaan pikkulasten omaisuudesta kunnes tulevat täysi-ikäisiksi. Kai ne nimeämäsi "hulttiot" ovat kuitenkin muistaneet lisääntyä?


      • narsisti
        rintaperillinen.... kirjoitti:

        Jos tarkkaan katsotaan, voit myydä kaiken ja antaa rahat tavalla tai toisella sille "ylivertaiselle" ja katsella ikkunasta ulos. Vaatii hieman peittelytaitoa, mutta kiinteää omaisuutta sinulla ei ole enää perinnönjaossa. Näin helppoa se on. Omatunto saattaa kolkuttaa - mutta ei kaikkia häiritse.

        Tuskinpa tuollaisella omatunto kolkuttelee. On narsistinen ihminen


      • fgdfdfgfgfg
        narsisti kirjoitti:

        Tuskinpa tuollaisella omatunto kolkuttelee. On narsistinen ihminen

        dodii, johan joku "fiksu" keksi tämän narsistikortin tähän väliin. Ohhoijakkaa...


      • gfkgkg
        fgdfdfgfgfg kirjoitti:

        dodii, johan joku "fiksu" keksi tämän narsistikortin tähän väliin. Ohhoijakkaa...

        Niin ja nimimerkillään nimittää myös itseään narsistiksi :D Varsinainen narskuttaja, eli narsitiharrastaja, heh heh :)


      • lellipentuko
        Kuka ne kirjoitti:

        lapset kasvatti yhteiskunnan loisiksi ja huonoon rahan käyttöön?
        Rahapolitiikka ja työetiikka opitaan pääsääntöisesti niiltä aikuisilta, joiden luona on kasvatuksensa saanut.

        ...ei ole vika aina kasvattajassa, vaan saman äidin lapsista voi toinen olla hyvä ja toinen paha.


      • musta lammas
        lellipentuko kirjoitti:

        ...ei ole vika aina kasvattajassa, vaan saman äidin lapsista voi toinen olla hyvä ja toinen paha.

        kasvattajassa on vika, ei ole pahoja lapsia syntyessään, vaan huonoja kasvattajia. eri lapset tarvitsevat erilaista kasvatusta. olisit tehnyt pahojen lastesi eteen enemmän töitä.


    • Sillälailla!

      Niin justiin..kaksi juonikasta,antaja ja ottaja.Ei muuta kuin hyvää kevään jatkoa!

    • peikkotrolli

      Teet testamentin jossa testtamenttaat koko omaisuutesi lapselle josta pität eniten. Jos hyvin käy kuoltuasi kaksi muuta ei vaati lakiosaa. Elinaikanasi voit nostaa tililtäsi rahaa ja antaa käteisenä rahaa lempilapsellesi ilman että muut saavat asiasta tietää.

    • Ei ihan helppoa

      Jos testamenttaat puolet sille yhdelle, niin hän saa luullakseni 4/6-osaa, kun loppu jaetaan sitten tasan.

      • lähes 70

        Niinpä, "syrjittyjen" lakiosa on esittämäsi 1/6, mutta aloittajan tavoitte ei ollut lakiosan täyttäminen, vaan sen täyttämättä jättäminen.


    • mk

      Myyt tai lahjoitat omaisuuden eläessäsi yhdelle lapsellesi ja kauppakirjaan maininta ettei omaisuuteen jää sisarusten perintäosuuksia mutta se raha mikä niistä jää ménee jakoon. Testamentillä ei voi kuin 50% prosenttiä jättää yhdelle mutta se toinen puolikas menee kaikkien perillisten kanssa jakoon. Suomessa lain puitteissa on mahdoton poistaa rintaperillisten perintäoikeutta muuten kuin huojaamalla.

      • Lähde Suomesta

        Muuttaa ulkomaille, siellä ei Suomen epäoikeudenmukaiset lait kuten lakisosuudet ole voimassa!


      • sukurasite

        Ei voi myydä jos ostajalla ei ole rahaa.Verottaja puuttuu.Toiseksi jos annat lahjakirjalla ison perinnön yhdelle joka suuruudeltaan loukkaa toisten lakiosaa on se laiton jos toiset nostaa kanteen.Lahjakirjat on esitettävä aina perunkirjoituksessa.Kukaan ei voi kuolla salaa aina tehdään perunkirjoitus.Venkoilu näissä asioissa on vanhemmilta törkeää.Onkohan heille itselleenkin tehty näin vai mistä ovat oppineet,pohdin.


    • yy.

      Helvi70 oot sika, ajatustesi kanssa. osaton.

      • oikeus voittakoon

        aikas törkeetä! mistä tiedät millaista kohtelua helvi on eläissään saanut noilta muilta lapsilta!voi olla et vain toi yks on huolehtinu, hoitanu helviä kaikki vuodet,toiset tehny mitään mut perintö kyl kelpais!


      • Onko noin
        oikeus voittakoon kirjoitti:

        aikas törkeetä! mistä tiedät millaista kohtelua helvi on eläissään saanut noilta muilta lapsilta!voi olla et vain toi yks on huolehtinu, hoitanu helviä kaikki vuodet,toiset tehny mitään mut perintö kyl kelpais!

        Ei lasten tehtävä ole huolehtia ja hoitaa vanhempiaan aikuisena, vaan hoitaa oman elämänsä kuntoon. Jos lapsen perhe ja työ ovat tuhansien kilometrien päässä, ei ole mitään järkeä muuttaa lähelle vanhempia vain hoivatakseen vanhempiaan.

        Jos itselle sanottaisiin nyt, että perisin kaiken (eikä olisi tällaista lakiosuutta), ilmoittaisin jo etukäteen jakavani osuuteni sisaruksilleni. Eli viis veisaisin vanhempieni toiveista. Jos saisin taas 4/6 perinnöstä, jakaisin tästäkin osan muille sisaruksilleni.


      • voi voi
        Onko noin kirjoitti:

        Ei lasten tehtävä ole huolehtia ja hoitaa vanhempiaan aikuisena, vaan hoitaa oman elämänsä kuntoon. Jos lapsen perhe ja työ ovat tuhansien kilometrien päässä, ei ole mitään järkeä muuttaa lähelle vanhempia vain hoivatakseen vanhempiaan.

        Jos itselle sanottaisiin nyt, että perisin kaiken (eikä olisi tällaista lakiosuutta), ilmoittaisin jo etukäteen jakavani osuuteni sisaruksilleni. Eli viis veisaisin vanhempieni toiveista. Jos saisin taas 4/6 perinnöstä, jakaisin tästäkin osan muille sisaruksilleni.

        Höpö höpö ja lässyn lässyn. Noita laupiaita samarialaisia on nähty ennekin, mutta kummasti se takki sitten on kääntynyt kun on ollut se hetki, kun olisi pitänyt olla oikeasti jakamassa saatua perintöä.


      • itselläsi hyvät väli
        voi voi kirjoitti:

        Höpö höpö ja lässyn lässyn. Noita laupiaita samarialaisia on nähty ennekin, mutta kummasti se takki sitten on kääntynyt kun on ollut se hetki, kun olisi pitänyt olla oikeasti jakamassa saatua perintöä.

        Samaa mieltä! Ja jos noin toimisitkin, mitä mieltä omat lapsesi sitten olisivat jos alat laupiaana jakelemaan heidän tulevaa perintöään?


    • Myös perinnönantaja

      Helvi nyt ainakin on niin demaria,niin demaria.Eli,kaikille sama riippumatta siitä mikä on ollut käytös tai kunnioitus vanhempaansa kohtaan.

      • Myös perinnönantaja

        joo sori vaan ,meni nimmarit sekasin


    • kiukalo

      Meitillä äijä ja muori tekevät homman näin: Oli 40 ha maita ja mantuja. Metät nurin ja kuukaus takoperin myivät maat poiees. Tuli tauhkaa, mutta se menee "elä(möi)miseen". Sit ne ottaa pankista lisää velekaa ja kiinnittävät sen, mitä viä on jälellä. Sekin hynä menenee elämöimiseen. Loppu sitten kunnan pohjattomaan sossu- ja sairaskassaan, kun ovat viittä vajat valmiita kiven alle tk:n vuodeosastolla oottamasa lähtöösä.

      Siinä menee just rempattu maatalo, kesämökki, metät maat ja mannut sekä rivitalo-osake samasa rytinäsä. Eipä tartte täsä perunkia ootella eikä sisarusparvesa tapella. Härra syöp kalakkunan ja suhari nuolee sit luut ja varvasvälit.

      Senku vaan. Eipä ole meikä tehny tuttavuutta saatikka soitellu taikka muutenkaan pitäny yhteyksiä enään koht kymmeneen vuoteen. Itelleens sika kiusan tekee ku kaukalosa kaataa. On varmaan ankee lähtö, kun ei oo "pönkittäjiä". Eikä kyllä oo kärkkyjiä, eikä vissiin etes kantajia vimoselle reisulle. Min'en ainakaan lähe. "Taitaa ottoo syvämestä" just sillon. Taikka on just tärkee ulukomaan matka, ettei millään kerkee.

    • lapset saman arvoisi

      "Helvit " ovat tälläisiä ! Kun haluavat kostaa niin tekee kaikkensa että oma jääräpäisyys vie voiton. Tuollaisi kusipää äitejä ja isiä todellakin on.
      Minä en perusta perintöihin, jos luulee sellaisella kostavan niin sääliksi käy.
      Yritän tienata omaisuuteni ihan itse. Varmaan Helvi itse on saanut perintönsä mutta ei salli sitä omille lapsille, joihin on kiukustunut .
      Helvi voi olla sitten " YLPEÄ "

    • Oliko pakko...

      ...tehdä ne kaks muuta lasta jos vaan ensimmäinen on se rakkain? Kysyn vaan.

      • hajottaa ja hallita

        haluat ilmeisesti joko tuhota lastesi välit tai sitten olette tosi läheisiä ja lapsesi on ahnas paska:D jos omat vanhemmat tekis noin itelle eli testamenttais kaiken tms jakaisin siitä kyllä sisaruksillenikin koska materia ei ole MITÄÄN!! läheisiini verrattuna voisinp kieltäytyä jopa kokonaan perinnöstä.

        mutta jos perintö olisi testamentattu yhdelle (joka meidänkin perheessä olis mahdollista en yhtään epäilisi) niin se olisi ihan sama minulla on töitä ja talo jossa asun tehköön porukkani rahoillaan mitä tykkää:D koska itse en ainankaan ole ahnas perskärpänen ja vaikka itelläkin lapsi ja lapsi puolia ovat he tasaveroisia lahjojen sun muun saannin suhteen että pois tuollane lapsen yhden vaan suosiminen..

        ellei tosiaan ole niin että ne pari muuta on ahnaita ja se jolle kaiken olet jättämässä se vaatimaton sit voi sanoa että sitä saavat mitä tilaavat mutta oli kummin vaan kyllä olet lastesi välit hajottamassa mitä luultavammin onnea yritykselle;)


    • Helvi.

      Jos 2lastasi on alkoholisteja,narkkareita ja kolmas terve miksi pitäisi antaa kovalla työllä raadetusta omaisuudesta suurinosa tasajaolla joppo/rappioporukoiden hetkessä tuhlattavaksi!

      • riitaa tai ei

        Hyvä Helvi! Se on just näin! Eikä nämä alkkari-narkkarit edes saa niitä perintörahoja, kun näillä em.perillisillä on ulosotossa vaikka millaisia velkoja-sekä korvauksia, joista he itse ovat vastuussa eikä suinkaan perinnönjättäjä äiti tai isä!

        Täällä taas mielipiteitään laukovat maailmaa yhdestä makarooninreiästä tiirailevat asiantuntijat!


      • Chefale909

        Jos olisit kasvattanut näistä muista yhteiskuntakelpoisia, tuosta ei olisi ongelmaa. Olet totta tosiaan epäonnistunut vanhemmuudessa.


      • Aloituksessa puhut,

        että tämä yksi lapsi on "läheisin". Miksi et maininnut, että 2 lasta viettää huonoa elämää? Totta, ettei esim.rappioalkkikselle halua jättää perintöä.
        Jos arvottaa lapsensa ja laittaa heidät paremmuusjärjestykseen, niin kyllä sen muut lapset huomaavat. Itsekin äitinä tiedän, että kaikkia lapsia pitää huomioida. Sitäkin, joka tuntuu helpolta eikä vaadi mitään. Toisaalta taas myös sitä, joka reagoi ärhäkämmin tilanteisiin. Vanhempien tehtävä on vaikea, mutta suosikkeja vaan ei saisi olla.

        Oletko miettinyt, että miksi juuri sinun lapsistasi suurin osa on päihteiden väärinkäyttäjiä? Usein ihminen, joka tuntee rakkaudettomuutta etsii sitä jostain muualta, esim.pullosta.

        Sorry, mutta tulee hiukan puheiden paikkailun makua...


      • nuoripoika vieläkin

        Katso kun sinua se raha ei enään jälkeepäin kiinnosta pätkän vertaa, olet ajatuksiesi kanssa Poissa, mutta heitä se voi kiinnostaa ja miten se jaetaa.


      • nuoripoika vieläkin

        Katso kun sinua se raha ei enään jälkeepäin kiinnosta pätkän vertaa, olet ajatuksiesi kanssa Poissa, mutta heitä se voi kiinnostaa ja miten se jaetaa.


      • JPI

        KYLLÄ PYSTYT!! JA OIKEIN TEET! OTA YHTEYTTÄ LAKITOIMISTOON JA PYYDÄ APUA HINTA NOIN 500-1000E.

        PALSTALLA ON JUURI NÄITÄ IHMISIÄ PALJON JOTKA ODOTTAVAT VAIN PERINTÖRAHOJA.

        TEKISIN ITSE SAMOIN!!!!!!!!!!!! HYVÄ.


      • Tosi elämästä...
        Aloituksessa puhut, kirjoitti:

        että tämä yksi lapsi on "läheisin". Miksi et maininnut, että 2 lasta viettää huonoa elämää? Totta, ettei esim.rappioalkkikselle halua jättää perintöä.
        Jos arvottaa lapsensa ja laittaa heidät paremmuusjärjestykseen, niin kyllä sen muut lapset huomaavat. Itsekin äitinä tiedän, että kaikkia lapsia pitää huomioida. Sitäkin, joka tuntuu helpolta eikä vaadi mitään. Toisaalta taas myös sitä, joka reagoi ärhäkämmin tilanteisiin. Vanhempien tehtävä on vaikea, mutta suosikkeja vaan ei saisi olla.

        Oletko miettinyt, että miksi juuri sinun lapsistasi suurin osa on päihteiden väärinkäyttäjiä? Usein ihminen, joka tuntee rakkaudettomuutta etsii sitä jostain muualta, esim.pullosta.

        Sorry, mutta tulee hiukan puheiden paikkailun makua...

        Kauanko kestää perintöosuus rappioalkoholistin käsissä ??
        Aivan pihapiirini läheisyydessä juoppo tytär peri vanhempansa talosta 1/4 eli mukavat 55.000 € riihikuivaa rahaa. Miten kauan kesti ilonpito ?
        Juoppokööri kokoon ja viinaa haettiin 10 litraa aamupäivällä ja saman verran iltapäivällä. Tukko rahaa jonkun käteen/taskuun ja mene hakemaan.
        kolmen viikon päästä ei tyttärellä ollut enää latiakaan jäljellä.
        Tätä vartenko on vanhemmat uurastaneet ikänsä ???


      • että näin

        Siksi, että lapset ovat saman arvoisia.! Alkoholismi periytyy usein! Eli juominen opitaan monesti kotona! Juuri siksi! Koulussa opetettiin että, Lain mukaan voit toki jättää laspen tai lapset perinnöttömäksi, jos he viettävät siveetöntä elämää. Mitä se siveetön elämä sitten on, sen määritelmää en ole kuullut. (varmaan just huumeriippuvuutta, alkoholin liika käyttöä?


    • opex

      Tsorppa, ei onnistu :)

    • oikein vai väärin

      Mistä voi vanha ihminen tietää, että kuka kolmesta lapsesta on ruskean reiän nuolija? Rahan ahne saattaa tehdä asioita vain siksi, että tietää sillä saavansa enemmän rahaa. Yleensä helpolla ansaittu raha myös helpolla menee varsinkin, kun sen on vääryydellä ansainnut.

      AP:n tapauksessa kannattaisi katsoa omia kasvatustaitoja. Jos on alusta asti suosinut yhtä, niin totta kai lapset sen huomaavat. Jos ei saa rakkautta toiselta vanhemmalta, niin ei sitä väkisinkään voi anoa. Sen sijaan, jos AP olisi alusta asti kohdellut muitakin tasavertaisesti (vaikka sitten olisi salaa pitänyt enemmän suosikistaan), niin kuten raamatussa sanotaan, niin lopulta viimeiset tulevat ensimmäisiksi.

      Näin kävi esim. mummoni tapauksessa, joka rakasti poikalapsiaan äärettömästi, mutta kun hän itse kävi raihnaiseksi, niin eipä käyneetkään pojat katsomassa, mutta ainoa tytär ajoi polkupyörällä myös talvisin 20 km:n matkan tekemään ruokaa ja siivoamaan ja olemaan seurana. Niin sitä mummopolo sai huomata, että tosirakkaus mitataan siinä vaiheessa, kun antamisen sijasta aletaan pyytämään asioita. Kun mummo kuoli, perinnönjaossa olivat pojat kyynärpäätaktiikalla liikkeellä. Hautausmaata hoitaa ainoa tytär.

    • elossa

      Kyllä jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa. Kukaan ei voi tietää ovatko aloittajan kaksi muuta perillistä esim. pedofiili ja narkkari tai vaikka kaksi sutenööriä. Tai kaksi tosi sikarikasta ja sitten yksi läheinen köyhä opiskelija.

      Elinaikanasi voit myydä omaisuutesi kenelle vain ja käyttää hänen omaisuuttaan kuolemaasi saakka, jos olette tarpeeksi hyvissä väleissä. Kysy kuitenkin juristilta apua, jotta kaikki tulee tarpeeksi paperille.

      Lakiosuuden voi kieltää vain, jos lapsi on todistettavasti tehnyt jotain todella vakavaa loukatakseen vanhempaansa.

      • Yhdentekevää

        Ei kai ihmiset nyky-Suomessa ole niin kädestä suuhun eläviä, että pitää kärkkyä vanhempien rahoja. Itse olen ainakin iso tyttö, kuten sisaruksenikin, ja vanhemmat saavat tehdä omilla rahoillaan ja tavaroillaan mitä lystäävät. En rupeaisi perinnöstä riitelemään. Toivottavasti käyttävät kaiken jo eläessään.


      • Kyllä vaan
        Yhdentekevää kirjoitti:

        Ei kai ihmiset nyky-Suomessa ole niin kädestä suuhun eläviä, että pitää kärkkyä vanhempien rahoja. Itse olen ainakin iso tyttö, kuten sisaruksenikin, ja vanhemmat saavat tehdä omilla rahoillaan ja tavaroillaan mitä lystäävät. En rupeaisi perinnöstä riitelemään. Toivottavasti käyttävät kaiken jo eläessään.

        tämänkin palstan kirjoittajista suuri osa elää kädestä suuhun. Lisäksi ainakin puolet näyttää olevan yhteiskunnan varoilla eläviä loisia. Jos eivät sitten ole avohoitopotilaita.


      • assssssssss
        Yhdentekevää kirjoitti:

        Ei kai ihmiset nyky-Suomessa ole niin kädestä suuhun eläviä, että pitää kärkkyä vanhempien rahoja. Itse olen ainakin iso tyttö, kuten sisaruksenikin, ja vanhemmat saavat tehdä omilla rahoillaan ja tavaroillaan mitä lystäävät. En rupeaisi perinnöstä riitelemään. Toivottavasti käyttävät kaiken jo eläessään.

        Sanoisin että nykyään on yhä huonompaa keskiluokkaiselle, jos meitä enää kohta on ollenkaan jäljellä, ostella Helsingin asunnon lisäksi esim. kesämökkiä tai edes autoa puhtaasti omilla ansiotuloillaan. Siihen auttaa esim. perintömökki.
        Ei nykyaikana omat rahat riitä juuri mihinkään, ellet sitten ole tehnyt osuvia talousrikoksia ja saanut niistä pimitettyuä rahaa.


    • ei uskovainen

      Ja niin paholainen antoi ihmisille rahan ... tuottamaan ahneuden lisäksi jokaista kuoleman syntiä keskuuteemme !

    • annaseminulle

      Tuskinpa onnistuu muuten kuin jakamalla omaisuus jo elinaikana. Olisi kannattanut jo aloittaa varojen luovuttaminen, koska siinä on se raja paljonko saa lahjoittaa vuodessa verottomana.

    • oletko rikollinen?

      Kysyt siis täältä neuvoa miten ohittaa rintaperillisten lakiosuus perinnönjaossa? Tiedätkö mitä oikein kysyt? Kysyt täällä neuvoa rikoksen tekemiseen ja se on säännöissä kiellettyä!

      • älä lyö

        Haista paska. Suomi24 on jutun vastaanottanut, ja myös avaajan lisäämän kuvan tarkistanut. Jos toisten/asianomasten kuviakin saa avauksessa levittää, ei tämä ole rikollista. tai ylläpitokin vastuuseen teoistaan!


    • älä lyö

      Avaus on selvä vale, ja provo.

      Kukaan ei ole niin epätoivoinen, että kysyy Suomi24:n kaltaiessa paikassa apua..

      Paikassa, joka on täynnä häiriköitä.. Oikea paikka asiakysymyksille olisi Laki24, jos nettiin luottaa ... mutta koska avaus on vale = poistoon, kun toisten ihmisten kuviakin tämän takia levitetään - ja heitä mustamaalataan avauksessa!

    • <<<<

      Oli provo, tahi ei, kaikille lapsille kuuluu laki-osa, se on hyvä niin.

      • <<<<

        Lapset saa olla vaikka millaisia kusipäitä, niin EI HAITTAA: Vaikka väittää muita varkaiksi, ja haukkua toisia ja pitkittää prosessia vuosia.. Lehtolapsille oiva tilaisuus kostaa vanhempiensa erheet!


      • Näin tehkää

        Kaikille lapsille kuuluu lakiosa, oletko hullu?! Rikollisille, juopoille, narkkareille, mielisairaille, ylivelkaantuneille joilla perintö menisi velkoihin eikä edes riitäisi, ei todellakaan tuollaisille mitkään lakiosat kuulu!

        Myy omaisuutensa, antaa rahat pimeästi kunnolliselle lapselle/lapsille, kun tehdään perunkirjoitus on pesä varaton. Siinähän saa kusipäälapset kiukutella, rahat on ulkomailla jemmassa, turvassa heiltä. Ei tarvitse perintöverojakaan maksaa!


      • omat rahat
        Näin tehkää kirjoitti:

        Kaikille lapsille kuuluu lakiosa, oletko hullu?! Rikollisille, juopoille, narkkareille, mielisairaille, ylivelkaantuneille joilla perintö menisi velkoihin eikä edes riitäisi, ei todellakaan tuollaisille mitkään lakiosat kuulu!

        Myy omaisuutensa, antaa rahat pimeästi kunnolliselle lapselle/lapsille, kun tehdään perunkirjoitus on pesä varaton. Siinähän saa kusipäälapset kiukutella, rahat on ulkomailla jemmassa, turvassa heiltä. Ei tarvitse perintöverojakaan maksaa!

        Ei ole olemassa mitään lakiosaa jos ihminen on hengissä. Helvi voi lahjoittaa omaisuutensa vaikka pelastusarmeijalle, myydä sen kenelle tahansa tai antaa vaikka venetsiassa italian gigoloille. Eikä kukaan mahda mitään .


    • se toinen nimimerkki

      Tee se niin, että eristät yhden täysin ja anasta hänelle tulevat rahat ja upota itsesi velkaan jonka käytät suosikkisi suosimiseen.

      Tällä tavoin se yksi välissä oleva pääsee ehjänä karkuun ja suosikkisi saa pakorahat joilla hän pääsee valehtelemaan toiselle puolensuomea syytä miksi on toisella puolella suomea.

      Kaikein paskimpaan asemaan ansoittaan joutunut luopuu kaikesta elämässään ja hoitaa sinun asioitasi koko ikänsä ja sinä saat valehdella suosineesi yhtä.

      Koko tämän tarinan olen kirjoittanut siksi, että tälläinen kuvio onnähty.

      KAiken huippu on se, että kun se elämästä syrjäytetty ihminen nostaa kissan pöydälle, nii kukaan muu niistä asianomaisista ei olekaan koskaan kuullut sinun järjestemäsi ongelmista. JA MITÄ MUUTA. ODOTA KUOLLEENNA OMISSA HAUTAJAISISSASI, ETTÄ SE KAIKEN PASKIMPAAN ASEMAAN JOUTUNUT JÄTTÄÄ TULEMATTA SINNE. Se tulee sinun hautajaisiisi, kun kaikki ovat vain kokeneet hänet joksikin luuseriksi.

      Mutta mitä minä tekisin sen syrjäytetyn asemassa. Minä menisin lakimiehen luo, ja maksaisin sen parisataa siitä ilosta, että kirjotuttaisin paperin, etten ota pesästäsi mitään, sillä tapaa sinun osattomaksi jättämnen olisi turhaa.

      • dom andra

        Epämieluisat kakarat pystyy ohittamaan upottamalla itsensä ja siinä sivussa myös ne suotouisat ja epäsuotuisat kakarat.

        Kun perittävä ottaa korviaan myöden velkaa, nii kukaa ei peri mitää.. paitsi jos ne velkarahat jaetaan pöydän alta niille hyviile ja kauniille "lapsille".


    • Perinnönjako uusiksi

      Mitenkäs asia on... kertokaas kun en tiedä.
      Olen kuullut jostain että perilliset voi ohittaa kokonaan (lakiosuudet) jos testamentissä vedotaan siihen että he ovat loukanneet ja väheksyneet sinua sellaisella tavalla että se on sinusta anteeksiantamatonta.
      Tällöin voisit antaa mahdollisen perintösi esim. lasten syöpäsairaalalle tms. kohteelle.

    • Miten voi joku olla noin idiootti ja kylmä ihminen??!! Miten voi "jaotella" omat lapset että kuka on tärkeämpi ku toinen. Tommonen ei tarviis ees saada lapsia!!

    • 4.n lapsen äiti

      Sanon vaan, että häpeä!

    • Perintö mulle

      En viitsi lukea kaikkea kommentointia. Laissa ei todellakaan sanota, että kaikille täytyy antaa saman suuruinen osa perinnöstä. Muistaakseni sanotaan "Puolet lakiosasta" eli puolet voit vapaasti pihdata ja antaa toiselle/toisille.

      Kuitenkin tärkeä kysymys on: Haluatko antaa perinnösi myös riitoja perillisten kesken? Toivotko heidän välien menevän katkeroituvan?

      Kysy suosikiltasi hänen mielipidettään, jos hän on ahne ja haluaa mahddollisimman paljon, mieti vielä.

      • rrrrrrrrrrrrrrrrrr

        kyllä siinä sisarusten välit taatusti menevät, jos yhdelle annat omaisuutesi. rakkauttasi lapsiasi kohtaan tässä mitataan, ei rahaa. tämä on viimeinen isku niille lapsillesi, joita et ole koskaan rakastanut. lasten rakkaus on ansaittava, ei se tule ilmaiseksi, eikä sitä voi rahalla ostaa. teet suosikkilapsestasi hylkiön muiden sisarusten silmissä.


    • Viisastu vanhetessas

      Oletkohan tajunnut sen, että olet juuri omalla käyttäytymiselläsi kasvattanut sen yhden suosikiksesi.
      Lapsesi kärsivät siitä, myös se suosikkisi. Ilmeisesti olet vaan niin tyhmä, että et ymmärrä aiheuttamaasi vahinkoa ja mielipahaa.
      Toki voi tehdä juuri niin idiottimaisen testamentin kuin haluat.
      Toivottavasti lapsesi ovat fiksuja, moittivat testamentin, ja sopivat yhdessä tasajaosta heti kun ovat päässeet sinusta eroon ja viralliset kiemurat hoidettua.
      Jos haluat säästää heitä moiselta vaivalta, jätä testamentti tekemättä, tai tee se tasapuolisesti vaikka vain sulkemalla lastesi puolisot jäämistösi ulkopuolelle.

    • nähty on

      Yks käytetty kikka on myydä omaisuus pilkkahinnalla yhdelle.
      Lopuille voi jättää jotain pientä josta joku liian vähälle omasta mielestään jäänyt sitten riitelee ja menettää sen lopunkin.

      • Tuttu juttu.

        Meillä kävi näin. En edes ymmärrä, että verottaja hyväksyy naurettavalla hinnalla tehdyn "kaupan". Jos kauppahinta on pari sataa tuhatta alle markkinahinnan pitäisi siitä sitten mennä jo lahjavero, mutta ei. koska kyse on "kaupasta".


      • gfjkkk
        Tuttu juttu. kirjoitti:

        Meillä kävi näin. En edes ymmärrä, että verottaja hyväksyy naurettavalla hinnalla tehdyn "kaupan". Jos kauppahinta on pari sataa tuhatta alle markkinahinnan pitäisi siitä sitten mennä jo lahjavero, mutta ei. koska kyse on "kaupasta".

        juuri näin , verottaja vastuuseen.


    • ei perintöä minulle

      Mun äitini voisi olla tuo "helvi" hän on aina inhonnut minua. Kaiken perinnön antaisi muille sisaruksille jos vain jotenkin voisi perinnön jättämisen minulta kiertää.
      Osittain hän onkin jo perinnön jakanut muille.
      No kun hän siitä saa tyydytyksen, niin olkoon näin.

      En ole rikollinen, pedofiili, ahne, enkä mitenkään roistoillut, tai tehnyt suuremmin väärää. Olen ehkä vain niin inhottava muuten.

      • Minäkin olen

        tuon Helvin katraan musta lammas.
        Aina olen joutunut tekemään enemmän kuin muut äidin hyväksynnän eteen, mutten ikinä ole kiitosta saanut. Muut ovat kyllä kehuja saaneet ja sisarusten lapset ovat omiani parempia lapsenlapsia.
        En juo ja elämäni on ihan normaalia. Pärjään oikein hyvin omillani, mutta kyllä se vanhempien hyväksyntä olisi vielä aikuisenakin niin tärkeää. Varsinkaan kun itse ei tiedä tehneensä mitään minkä vuoksi on muita huonompi.


      • Selvä peli

        Mikä oikeus sinulla on äitisi omaisuuteen, ei mikään. Kyllä jokainen saa tehdä omalla omaisuudellaan mitä tahtoo, ei sitä tarvitse sellaiselle antaa jolle ei tahdo vaikka tämä olisi oma lapsi. Antaa niille lapsille joista pitää.


    • Tosiasiaa!!

      Turha täällä haukkua toista häpeämään ja huonoksi vanhemmaksi !!Minulla sama edessä,miehen entiset lapset täys surkimuksia,eivät välitä hevonpaskaa sairaasta isästään,onneksi miulla ja heidän isällään yhteinen lapsi,se karsii näiden sivuosumien perintöä!Ei lapsiaan voi valita,valitettavasti jotkut täysiä ääliöitä.Mie aion myydä mahollismman paljon etukäteen ja siirrän yhteiselle lapselle mitä voin,siinäpähän haukkovat henkeään,mokomat lusmut!!

      • Äiti minäkin

        "...miehen entiset lapset..."

        Mitä ovat entiset lapset?!?


      • isän entinen
        Äiti minäkin kirjoitti:

        "...miehen entiset lapset..."

        Mitä ovat entiset lapset?!?

        Äiti minäkin:lle

        Ne ovat miehen edellisestä avioliitosta olevia lapsia.


      • Siis mitä?!
        isän entinen kirjoitti:

        Äiti minäkin:lle

        Ne ovat miehen edellisestä avioliitosta olevia lapsia.

        Tuleeko lapsista entisiä lapsia jos erotaan?
        Aika roisilta kuulostaa. Olisi mukava tietää, että onko tämä nimike tullut isän omasta suusta vai uuden vaimon...


      • edellisestä liitosta
        Siis mitä?! kirjoitti:

        Tuleeko lapsista entisiä lapsia jos erotaan?
        Aika roisilta kuulostaa. Olisi mukava tietää, että onko tämä nimike tullut isän omasta suusta vai uuden vaimon...

        Kyllä uudelle vaimolle, sillä hänelle he eivät koskaan tule olemaan lapsia.

        Vaikka ihan oikeaoppisesti tulisi tietenkin sanoa että miehen edellisestä liitosta olevat lapset.


      • mummo

        veit lapsilta isän ja he ovat kärsineet siitä , mieti vähän.......itsekin


    • jk

      vai niin

    • i.e

      Kunhan vain sippi pummi joutessaan kirjottelee. Jos on mitä jakaa, niin saattaa olla, että sille persiennuolijalapsukaiselle ei jää kun velat.

    • naurupieru

      Tuo taas on tekaistu juttu. Ei kukaan kysele TÄÄLLÄ miten jättää muut kun suosikkilapsensa perinnöttä.
      Tapauksia voi olla mutta ei tällaisilla foorumeilla niihin vastauksia oikeasti kysellä.

    • dvggds8965

      et mitenkään. Miksi noin ajattelet.
      Kaikki lapset ovat samanarvoisia , toivottavasti muut lapsesi tajuaisivat ottaa yhteyttä kolmanteen osapuoleen . Kova riita tulossa perinnöstä :))) Teidä perheessä :)))

      • *****

        Kirjoittaa vaan pitää, vaikka ei osaa. Sitäpaitsi, ivallisuus käy usein omaan nilkkaan.


    • Yualle

      Annat sille hillot käteen ja kun muut niitä ihmettelevät, niin sanot, että olet itse syönyt ja juonut ne rahat!

    • elä ja kuole pois

      Mitä jos käyttäisit ne rahat ja omaisuutesi eläessäsi, ei jäisi tapeltavaa.
      kaikkien 65-vuotta täyttävien pitäisi laissa pakottaa tekemään testamentin ja miettimään asioita etukäteen.
      Parasta olisi lahjoittaa pois jo eläessään.

      Tietämättä asioiden taustoja, on paha mennä toisten sukua sorkkimaan. Ilman riitoja ei kyllä aloittajan tilanne tule ratkeamaan.
      Niin lapsissa, kun vanhemmissa on joukossa ilkeitä, toisia sorsivia ja suosivia ääliöitä. Monesti poikalapsia suositaan tyttöjen sijaan, mutta miksi omaishoitajat ovat 99% aina naisia. Vanhan läheisen hoitaminen pitäisi aina huomioida perinnönjaossa, jäisivät silloin ne "en kerkee bisnessmiehet" vähemmälle ja saisivat jotain ne työpaikkansa menettäneet 40-50v naiset. Työnantajat kun eivät juuri poissaoloja katsele, on syy mikä tahansa.

    • Oikeudenmukaisuus

      Tällaisen helvetin monesti seurasin sivusta työelämässä. Olen jopa kuullut ulkomaan matkan aikana erään äidin jutun, jossa todellakin vain yksi lapsi oli tärkeä.

      Tosia asia on kuitenkin, että nämä lapset ovat perinnönjättäjän omia lapsia, en ymmärrä kuinka kukaan äiti ja isä voivat olla niin julmia, että jättäisivät lapset eriarvoiseen asemaan jälkeensä. Vain omaan elämäänsä katkeroituneet ihmiset toimivat moraalittomasti.

      Lain mukaan jokainen lapsi on ihan samarvoinen perijä, joka on aivan oikein, mutta muu on väärin. Kun puhutaan lakiosan vaatimissta, on se aivan katalinta mitä vanhemmat voivat tehdä lapselleen. Toiseksi lakiosa on vain osa oikeasta saannosta.

      Vanhemmista johtuvat riitaisuudet perinnönjaossa, eivät lapset useinkaan ole millään lailla syyllisiä. Mitä taas elämään tulee, kaikilla lapsilla ei ole samaa mahdollisuutta olla vanhempiensa hoitajina, kuulijoina oman elämänsä ja työnsä vuoksi.
      Todellakaan lapset eivät voi valita vanhempiaan, jokainen ihminen on myös omanlaisensa, mutta jos omat vanhemmat lajittelvat lapsiaan, tekevät he lastensa elämän helveltiksi ikuisesti.

      Entinen aika voi joskua olla niin, että perintö jätettiin enemmän yhdelle, mutta silloin kyllä pidettiin tästä talosta käsin huolta muistakin, heille laitettiin kapiot, heille annettiin talosta ruokatarvikkeita jatkuvasti, ja naiset voivat palata kotiinsa jos ero tuli eli heistä pidettiin huolta aina. Mutta nyt ei enää toimita niin, sillä kun kotoasi lähdet, sinne ei ole paluuta, vaikka siellä isännöisi veljesi, sillä elämä täällä on pahempaa nyt kuin Karjalan evakoill aikanaan.
      Työantjat potkivat pihalle ihmisiä muka taloudellisten ja tuotannolisten syiden vuoksi, sekään ei ole totta. katsotaampa suurituoilisia verolistoilta, kahmivat kaiken itselleen, mitään eivät sisaruksiilleen anna. Eikä edes niille vanhemmilleen, vaikka olisi papereitakin tehty.
      Taasen nämä muut lapset yrittävät kaikin tavoin pärjätä ihan omillaan, mutta turvaa heillä ei ole yhtään mistään, vaikka kuinka hyvin työsi teet, voit joutua irtisanotuksi koska vain.
      Eipä ole minukaan koskaan kutsuttu entiseen kotiin edes kahville, kun olen niin rahvasta herrasväen joukkoon, onnekseni olen saanut olla työssä ja tulen pärjäämään elämäni ajan, mutta kerskakulutukseen rahat eivät riitä.

      Jos lapset ovat sellaisia, että eivät osaa raha-asioitaan hoitaa, mielstäni silloin aina tulee ainakin perinnön yhdeydessä heille laittaa edunvalvonta, joka katsoo heidän parastaan asioiden hoidossa. Ei todellakaan ole mielekäsätä antaa perintöä sellaisen ihmisen omiin käsiin, jonka elämä on horjunut ja luultavasti se menisi viinaan ja holtittomaan elämään. tosin saattaa olla jo piikki ulosotossa, mutta perintö voisi tämän ihmisen pelastaa takaisin "elävien kirjoihin". Kerran todellakin näin tämän ihmeen tapahtuvan, pojan äiti kuoli, mutta samalla sulkeutui viinapullon korkki ja tästä pojasta tulikin asiansa hoitava mies. Se oli todella hienoa nähtävää. Mutta kun mietin tapausta, näin kuinka äiti palvoi paljon lukenutta tytärtään, tosin piti huolta pojastaan, mutta samalla aina puhui ressukasta. Kun äiti ei enää ollut ressukoimassa, poika pärjäsikin tätä hieno tytärtä paremmin jatkossa.

      Suosittelin kaikille vanhemmille ihan tasa-arvoista kohtelua lapsilleen, silloin he rakentavat itsestään parempaa kuvaa lapsilleen ja antavat näille lapsille mahdollisuuden onnellisempaan elämään ja mahdolliseen tukeen toisistaan.
      Tosin nämä uusioliitot panevat vanhammat aika kovilel, miten hoitaa asiat, että ne eivät mene näille uusikoille, jotka monesti ainakin varakkaamman perheen kohdalla ovat laskelmoineet saavansa helppoa rahaa ja omaisuutta, voi vaikka puoliso yhtäkkiä kuolla. Avioehtoa eivät ole suostuneet millään hyväksymään.
      Kauheaa peliähän tämä on. Mutta kyllä oman äidin ja isän pitää olla tasapuolinen ilman minkäänlaisia metkuja ja ketkuja omille lapsilleen ja lapsenlapsilleen.

      • Uskottuna ollut

        Saavatko haaskalle ilmestyvät rintaperilliset vaatia "" oikeudenmukaisuutta "" itselleen?

        Eikö se olisi aikoinaan ollut oikeudenmukaisuutta tervehtiä poismennyttä vaikkei olisi ollutkaan kaikkein suosituin rintaperillinen?


      • Uskottuna ollut

        Miten vanhemmat pitää suhtautua metkuja ja ketkuja harrastaviin rintaperillisiinsä?


      • Ota huomioon myös...
        Uskottuna ollut kirjoitti:

        Saavatko haaskalle ilmestyvät rintaperilliset vaatia "" oikeudenmukaisuutta "" itselleen?

        Eikö se olisi aikoinaan ollut oikeudenmukaisuutta tervehtiä poismennyttä vaikkei olisi ollutkaan kaikkein suosituin rintaperillinen?

        "Haaskalle ilmestyneet " ?
        Se vain on laki että lapset perivät vanhempansa. Totuutta kun ei tiedä kuka se on se, joka ei ole halunnut tervehtiä tai olla yhteydessä, lapset vai vanhemmat.
        Toki on suotavaa että lapset pitäisivät yhteyttä vanhempiinsa, mutta lapset ovat ehkä saaneet niin huonoa kohtelua vanhemmiltaan etteivät mielellään enää ole tekemisissä.


      • Aivan oikein
        Ota huomioon myös... kirjoitti:

        "Haaskalle ilmestyneet " ?
        Se vain on laki että lapset perivät vanhempansa. Totuutta kun ei tiedä kuka se on se, joka ei ole halunnut tervehtiä tai olla yhteydessä, lapset vai vanhemmat.
        Toki on suotavaa että lapset pitäisivät yhteyttä vanhempiinsa, mutta lapset ovat ehkä saaneet niin huonoa kohtelua vanhemmiltaan etteivät mielellään enää ole tekemisissä.

        Ei kusipäälapset peri kuin pienen osan, lakiosan. Jos on kolme lasta joista kaksi hulttiota ja yksi kunnollinen niin kaksi hulttiota saavat kumpikin yksi kuudesosan, kunnollinen lapsi saa neljä kuudesosaa eli paljon enemmän kuin nuo kaksi yhteensä. Jos perintö on 600 tuhatta saa hulttiot vain sata tonnia kärsää kohden, kunnon lapsi 400 tonnia.


      • Kakaran riistämä
        Ota huomioon myös... kirjoitti:

        "Haaskalle ilmestyneet " ?
        Se vain on laki että lapset perivät vanhempansa. Totuutta kun ei tiedä kuka se on se, joka ei ole halunnut tervehtiä tai olla yhteydessä, lapset vai vanhemmat.
        Toki on suotavaa että lapset pitäisivät yhteyttä vanhempiinsa, mutta lapset ovat ehkä saaneet niin huonoa kohtelua vanhemmiltaan etteivät mielellään enää ole tekemisissä.

        Lapsi voi itse kohdella vanhempiaan kuin haaskaa ja sitten vielä vanhemmat pitäisi muka olla ystävällisiä tälle ahneuden sokaisemalle paskiaiselle joka juonittelee vanhempien selän takana viemällä tuhkatkin uunista.
        Etenkin nykynuoret eivät millään malta odottaa perintöjään siihen saakka kun karhu on kellistynyt vaan kaikki pitäisi antaa pois vanhempien eläessä.


    • Uskottuna ollut

      Hei Helvi 70.
      Rintaperillinen voi ainoastaan vaatia lakiosaansa perinnöstä!
      Omaisuus on sinun ja sinä määräät omaisuudestasi eikä kukaan rintaperillinen!
      Huolehdi siitä että jaettava omaisuus on niin pieni että siitä riitelevät menettävät osuutensa lakimiehille!
      Ryhdyt lakimiehesi kanssa suunnittelemaan omaisuutesi jakoa esimerkiksi ohittamalla yksi tai kaksi sukupolvea. Sinun on myöskin huolehdittava siitä että omaisuutesi säilyy siihen asti että perilliset voivat itse hallita perintönsä!

      On aivan oikein suosia perillisiä joita katsoo olevan suosimisen arvoisia.

      On aivan oikein näpäyttää haaskalle ilmestyviä rintaperillisiä :-)

    • Kokemusta löytyy

      Kyllä pystyt,vaatii hieman omaisuuskikkailua.Meidän suvussa näin on tehty v.1999,kiinteä omaisuus muutettiin rahaksi,ennen kuin tulee pesänjako.Isäni teki näin,hän myi velattoman talonsa,mökkinsä ja yrityksensä pois jo hyvissä ajoin ennen kuolemaansa.Veljeni,joka on narkomaani,sai perinnöksi isäni tililtä löytyvästä 10 000 eurosta sen lakiosuuden.Ulkomainen pankkitili on myös kovasana,mutta ei pakollinen.Kiinteän omaisuuden kanssa tulee ongelmia,kun löytyy juuri tämä lakipykälä.Ota yhteyttä asiansa osaavaan lakimieheen.

    • Kaikki

      on niin turhaa loppujen lopuksi ; )

    • halveksittavaa !

      Junaile jotenkin, olet varmasti hyvä siinä !

    • Tällästä tällä

      Kävi tapaus tossa pari vuotta sitten että eräs vanha varakkaampi herra kuoli ja vaimo jo kuollut. Hänen kuolemanssa jälkeen lapset tappelivat perinnöstä puoli vuotta. Kun perintö oli jaettu lapset lähtivät takaisin omille teille. No eipä siinä niin mitään erikoista mutta kun kyseissen herran sisko sitten seuravana joulunan oli viemässä kuntilöitä veljensä haudalle. Eivät löytäneet veljen hautaa mistään. Kappelista selvitettyän asiaa selvisi että lapset eivät ollet toimittaneet isäänsä haudan lepoon vaan herra löytyi 6kk jälkeen viellä kylmiöstä.

      Tärkeys järjestys asiossa kunnosa.

      • memento mori

        Urbaani legenda vailla perää !!
        Jos kukaan ei hautaa, niin sossutoimisto hautaa jo 3-4 viikon kuluessa ja lähettää laskun omaisille. Ei siellä kylmiössä kukaan kauaa säily - asteissa.
        nimim. näitäkin asioita hoitanut.


      • Tällästä tällä
        memento mori kirjoitti:

        Urbaani legenda vailla perää !!
        Jos kukaan ei hautaa, niin sossutoimisto hautaa jo 3-4 viikon kuluessa ja lähettää laskun omaisille. Ei siellä kylmiössä kukaan kauaa säily - asteissa.
        nimim. näitäkin asioita hoitanut.

        Ainut että tässä Urbaanissa legendassa on perää!!

        Kyseinen sisko oli oma mummoni ja hän oli tätini kannsa menossa veljensä haudalle eikä häntä todellakaan ollut haudattu. Oli siellä viellä vissin hautakuksenkin puolesta joku moka käynnyt.


      • kyllähän näitä löyty
        Tällästä tällä kirjoitti:

        Ainut että tässä Urbaanissa legendassa on perää!!

        Kyseinen sisko oli oma mummoni ja hän oli tätini kannsa menossa veljensä haudalle eikä häntä todellakaan ollut haudattu. Oli siellä viellä vissin hautakuksenkin puolesta joku moka käynnyt.

        Tiedän toisen vastaavan tapauksen, kun lapseton täti oli kuollut ja perinnöt jaettu. Satuin kysymään vuoden kuluttua ahneimmalta perinnön jakajalta, että onko vainajan uurna jo haudattu, niin ei ollut. Kellään ei ollut ollut aikaa.


    • vanha äiti

      Elä jätä mitään perintöä kenellekään, vaan jaa kaikki rahasi jo eläessäsi.

      Nyt kun sinä elät, varat ovat sinun, ja voit antaa ne vaikka "iidin kirkolle", siis kenelle lystäät, vaikka seurakunille, jollekin tuntemattomalle tai juoda, tai pelata, rahat ovat SINUN, eikä määräilevien kersojesi, jotka eivät välitä sinusta tuon taivaallista, tätä yhtä lasta lukuunottamatta.

      Kyllä sitä sitten jaossa vaaditaan tasapuolisuutta, vaikka ollaan jo eläessä kaivamassa silmät päästä.

      Itseläni sama juttu!

      Yksi miniä haukkuu ja ilkeilee ja on niin ahne, että iljettää.

      Kun taas tyttäreni ja toinen miniöistäni on tukenut ja hoitanut tarvittaessa, eikä ole koskaan pahaa sanaa sanoneet, samoin ei myöskään kumpikaan pojistani.

      Tämä ilkeä ja ahne miniäni on jo nyt määräillyt, että mitä minun tulisi määrätä hänelle tavaroistani, eli on sanonut että tuon ryijyn, tuon lipaston ja tuon isovanhemmista tauluksi suurennetun valokuvan saat sitten luvata minulle, kun kuolet ! ym.

      Ihan se tuntuu pahalta ikäänkuin jo odottaisi minun kuolemaani?

      Vaikka tällä miniälläni on hyvä virka, niin kaikki rahansa tuhlaa ulkomaan matkoihin, koreisiin vaateissiin ja "tyttöjen iltoihin". Koskaan ei ole tarvinnut osallistua perheen yhteisiin menoihin, vaan on työntänyt omat rahansa turhuuden markkinoille.

      Poikani on kiltti, rauhaa rakastava ihminen ja raataa ylitöiden kanssa, että saa perheen hyvinvoinin taatuksi. Heillä on kaksi melkein aikuista lasta, jotka molemmat vielä opiskelevat, joten menot ovat suuret. Poikaani vastaan minulla ei ole mitään, hän on aina ollut kiltti ja kunnollinen, mutta tälle miniälle olen katkera, enkä haluaisi hänelle jättää mitään. Hän on jo itsekkäässä omahyväisyydessään tarpeeksi hyvää saanut ja hemmotellut itseään aivan tarpeeksi.

    • Jerry Flog

      Saapahan nuo rahansa lahjoittaa eläessään.
      Saapahan tuota testamentata omaisuutensa haluamalleen henkilölle.
      Jos on lapsia, niin he saa puolesta omaisuudesta lakiosansa.
      Toisen puolen voi testamentata rauhassa.

      Ja jos on riidoissa lastensa kanssa, tuntee laki tavan tehdä lapsi perinnöttömäksi.
      Tämä tosin edellyttää erikoisen huonoja välejä. Pelkällä suosimisella ei lupaa tuvasta tule.
      Tämä täytyy tehdä eläessään.

    • Testamenttaa

      Hommaat tuomarin tai muun vastaavan asianajajan, joka on koulutukseltaan pätevä toimimaan kaikissa oikeudellisissa prosesseissa.
      Tekemään sinulle testamentin, jonka tietenkin osoitat haluamallesi henkilölle.

      Asia on noin yksinkertainen. Edellyttäen tietenkin sitä, että olet oikeuskelpoinen ,eli olet täysissä järjen kyvyissäsi.

      Testamentin tekiä on velvollinen selvittämään testamentin tekoa haluavan henkilön henkiset kyvyt vastata teoistaan, eli vastata siitä, että hän on testamentin teko hetkellä täysissä järjen kyvyissään.

      Esim. Yritysta perustettaessa täytyy käydä tekemässä elinkeinoilmoitus, jossa kysytään Suomenkielellä suoraan sanotusti onko hul?u tai höl?ö ja henkilön taustat selvitetään.
      Eli Suomessa hul?lu tai höl?ö ei voi toimia yrityksen taloudesta tai hankinnoista vastaavissa tehtävistä, koska silloin olisi odotettavissa, että hän aiheuttaisi rahoittajille ja muille yrityksille taloudellisia tappioita ja saattaisi itsensä ja yrityksensä konkurssiin.
      Sama periaate pätee myös testamenttia tekevään henkilöön.

      Mikäli henkilön kuoleman jälkeen muut perikuntalaiset pystyvät juridisesti osoittamaan, että testamentin tehnyt henkilö ei ollut testamentin tekohetkellä ymmärryskyvyltään täysissä järjenkyvyissään.
      Voidaan siinä tapauksessa moittia testamentti ja oikeusteitse osoittaa pätemättömäksi, jolloin omaisuus jakautuu kuitenkin kaikkien perikuntalaisten kesken tasaosuuksin.

      Näin helppoa se on, jos olet tervejärkinen niin tee testamentti se on siinä tapauksessa lainvoimainen ja pätevä. Eikä kukaan voi sille mitään.

    • perintöoikeus

      Tämä erikoisen huonot välit tarkoittaa: tappamista, murhaa tai pedofiliaa tms.rikollista toimintaa !
      Lakimääräisen perillisaseman menettää se joka on aiheuttanut kuoleman tai testamentin saajan kuoleman rikollisella tavalla. Testamentin tahallaan hävittäminen tai salaaminen.

    • kaikkea ei saa jakaa

      Jos leski aikoo pimittää lapseltaan lakiosuutta se ei aina onnistu.
      Kuolinpesä syntyy perittävän kuoltua. Pesän osakkaita perilliset ja yleistestamentinsaajat. Leski on osakas osituksen toimittamiseen saakka.

      Osakkaat hallitsevat yhteisesti pesän omaisuutta. Yhteishallinnossa kaikkien toimien tulee olla yhteisesti hyväksyttyjä. Perintöoikeus ei tunne enemmistöpäätöksiä.

      Esimerkiksi rahavarojen nostamiseen tai kiinteistön myymiseen tarvitaan jokaiselta allekirjoitus tai vaihtoehtoisesti valtakirja.

      Jos yksikin osakas vastustaa kiinteistön myyntiä, kiinteistökauppaa ei voida toteuttaa. Pattitilanteessa kuolinpesään on haettava oikeuden määräämä pesänselvittäjä ja -jakaja.

    • Kokemus puhuu

      Helposti onnistuu.
      Myy tai lahjoita omaisuutesi kenelle tahansa.
      Hanki rasite tarpeellisin osin niin hallitset silti tilannetta suvereenisti jos sitä pidät tärkeänä.
      Omista asioistaan päättäminen kuuluu perusoikeuksiin jos ei holhouksessa satu olemaan.
      Käytä asianajajan apua rasiteosiossa ettei mene pieleen.

    • Helppoa se on

      Ihan helppoa. Kuolemasi jälkeen suosikkilapsi tekee kuten sisareni. Äitini kuoli ja sisar tyhjensi omin nokin koko kuolinpesän viimeistä lusikkaa myöten, siis hyvissä ajoin ennen perunkirjoitusta. Jo äidin eläessä oli "hoitanut äidin raha-asioita" niin, että oli siirrellyt kaikessa hiljaisuudessa rahat itselleen. Samoin oli äidin auto siirtynyt siskon nimiin vähän ennen äidin kuolemaa. Kuittia maksetusta auton kauppahinnasta ei ole näkynyt.
      Näin se käy - täysin laittomasti tosin. Kysessä on tietysti pesän kavallus, josta seuraa lakiin perustuva sanktio, jos joku muista perillisistä tekee rikosilmoituksen. Jos kukaan ei jätä asiaa poliisin tutkittavaksi, homma onnistuu.
      Syyteoikeus vanhenee viidessä vuodessa, eli sen aikaa saa tällä tavoin toimiva "suosikkilapsi" kärvistellä mahdollisten seurausten pelossa. Itse ajattelin tehdä rikosilmoituksen tässä jossain vaiheessa ennen vanhenemisajan täyttymistä.

    • mietin vaan

      Olisi reilua että jättää kaikille. Tai ainakin jos joku on vähävarainen, voi perinnöstä olla jotain hyötyä ja apua. Olisi väärin jättää vähävarainen heitteille. Muilla voi olla joku palkka kuitenkin.

    • konstaapelli

      Se ei mahdollista Suomen lainsäädännön puitteissa. Eli Helvi mieti nyt rupeatko vielä rikolliseksi vai oletko rikollinen jo myöhäisemmällä iällä.

      • Jotain rajaa

        Älä nyt hulluja puhu, oman omaisuutensa saa eläessään lahjoittaa vaikka ukko mustilaiselle tai suosikkilapselleen. Vai kuka tämän muka kieltää, ei ainakaan Suomen laki!

        Aika huonosti "konstaapeli" tietää Suomen laista mikäli nyt mikään poliisi edes olet.


      • konstaapelin siht.:)
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Älä nyt hulluja puhu, oman omaisuutensa saa eläessään lahjoittaa vaikka ukko mustilaiselle tai suosikkilapselleen. Vai kuka tämän muka kieltää, ei ainakaan Suomen laki!

        Aika huonosti "konstaapeli" tietää Suomen laista mikäli nyt mikään poliisi edes olet.

        Kyllä lakiosuus kuuluu jokaiselle lapselle.
        Leski ei voi lahjoittaa omaisuuttaan koska osakkaat hallitsevat yhteisesti pesän omaisuutta !
        Jos näin ei tee tekee rikoksen !


      • adkfjöalkfjalökjföla
        Jotain rajaa kirjoitti:

        Älä nyt hulluja puhu, oman omaisuutensa saa eläessään lahjoittaa vaikka ukko mustilaiselle tai suosikkilapselleen. Vai kuka tämän muka kieltää, ei ainakaan Suomen laki!

        Aika huonosti "konstaapeli" tietää Suomen laista mikäli nyt mikään poliisi edes olet.

        Verottaja voi katsoa sen ennakkoperinnöksi, jos antaa perintöä lapselle ennen kuolemaansa.


      • Jotain rajaa
        konstaapelin siht.:) kirjoitti:

        Kyllä lakiosuus kuuluu jokaiselle lapselle.
        Leski ei voi lahjoittaa omaisuuttaan koska osakkaat hallitsevat yhteisesti pesän omaisuutta !
        Jos näin ei tee tekee rikoksen !

        Oman omaisuutensa voi eläessään lahjoittaa vaikka kannabisyhdistykselle tai ukko mustilaiselle, siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista. Aivan yhtä hyvin voi hän lahjoittaa omaisuutensa yhdelle lapselle. Mistä ihmeen leskestä puhut?!


    • tein niin

      anna eläessäsi,koko omaisuus lapselle syytinkiä vastaa,että hoitaa hautaan asti silloin kaikki jää yhdelle hoitavalle perilliselle.

    • 60000 pian kaput

      Heippa Helvi !

      * myy asuntosi
      * osta yhdelle pikkuhiljaa kaikenlaista. Televisio, pyykkikone, astianpesukone,skootteri, sohva, imuri, vaatteita, matkoja, maksa vuokria ymym.



      Kukaan ei tiedä millä rahoilla SE YKSI on elännyt.
      Sillä tavalla saat rahat pikkuhiljaa menemään ja kukaan
      ei pysty koskaan tietämään minne ne tuhlasit/käytit.
      Kaksi muuta jäävät nuolemaan näppejään.

      • joson käteistä60 000

        Heippa Helvi !
        Pystyt kuluttamaan vain omatrahat; eläkkeen, mutta kiinteätä et voi myydä ilman osakkaiden lupaa. Kai Helvillä mies on ollut koska lapsiakin on. Vai onko elellyt irtosuhteissa :) ehkä on !


      • Kunnon tyttö
        joson käteistä60 000 kirjoitti:

        Heippa Helvi !
        Pystyt kuluttamaan vain omatrahat; eläkkeen, mutta kiinteätä et voi myydä ilman osakkaiden lupaa. Kai Helvillä mies on ollut koska lapsiakin on. Vai onko elellyt irtosuhteissa :) ehkä on !

        Helvi on käsittääkseni eronnut. Silloin kaikki on omaa.

        60000 on helppo pistää haisemaan, oman "lellivauvan kanssa".

        Mitään jaettavaa ei todellakaan jää.


      • rakastan, rakastan
        joson käteistä60 000 kirjoitti:

        Heippa Helvi !
        Pystyt kuluttamaan vain omatrahat; eläkkeen, mutta kiinteätä et voi myydä ilman osakkaiden lupaa. Kai Helvillä mies on ollut koska lapsiakin on. Vai onko elellyt irtosuhteissa :) ehkä on !

        joson käteistä60 000:lle

        ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha!

        Että OOT TYHMÄ!

        Minulla on vain OMAT RAHANI ja tavarani, enkä ole holhouksen alainen! Voin keneltäkään kyselemättä ostella niillä mitä lystään, tai luovuttaa rahani vaikka katulapsille. Te jotka VÄIJYTTE omaisuuttani, ette tule saamaan sentin senttiä.

        Omalle rakkaale lapselleni joka on minulle ollut hyvä koko elämänsä tulen tavalla tai toisella antamaan KAIKEN!


    • voi sinua raukkaa

      Et saa pois lakiosiaan muilta lapsiltasi.Heillä on oikeus vaatia se sinun enää voimatta sille mitään.Koska sinähän olet silloin KUOLLUT. Se minkä kyllä olet toiminnallasi saanut aikaan on että lapsesi ovat riidoissa keskenään ja sinusta puhutaan aina kielteisesti kaikissa muistoissa.Sitäkö haluat ????

      • Ei mitään väliä

        Riidelkööt lapset keskenään, Helvi kikertää haudassaan. Samoin suosikkilapsi vain hymyilee kun Muna-Liisa. Hulttiosisaruksia v ituttaa kun arvaavat mutta eivät voi todistaa mitään.


      • raha haisemaan

        voi sinua raukkaa:lle

        JUURI SIITÄ SYYSTÄ PITÄÄ NYT ELÄESSÄÄN hoidella rahat sille, kenelle ne kuuluu!

        Konsteja ja lahjoja riittää, vain mielikuvitus rajana. Osta heille aluksi vaikka kuukauden lomapaketti täysihoidolla Floridaan tai vaikkapa Mexikon valkohiekkaisille rannoille.

        Osta lapsille uudet tietokoneet, mopot ja pojallesi hieno vene. Tyttärillesi ja kiltille miniällesi voit lahjoittaa isot lahjakortit muotiliikkeisiin ja hemmotteluhoitoihin.


    • et mitenkään

    • raukkamaista !

      Hei Ilkeä Helvi !
      Onneksi sinun kaltaisiasi ilkeitä ihmisiä on vähän !
      Yleensä äidit ovat reiluja jokaiselle synnyttämälleen lapselle !
      Mikä on saanut sinut noin inhoamaan itse kasvattamia lapsiasi ?

    • Onneksi ainoa lapsi

      Onpa surullista! Juuri Helvin kaltaisia p**kiaisia varten on luotu perintölait.

      • asiat jo hoidettu.

        Löit kirveesi kiveen. Perintolaki ei pure elävään henkilöön, joka voi tehdä omaisuudelleen mitä haluaa tai lahjoitella sitä vaikka salaa romaaniyhteisölle.


    • verot

      Pohtisit enemmän sitä mitä valtio perintöveroina lapsiltasi rokottaa.Ja tekisit sen eteen nyt töitä.Se se suuri potti on pois lapsiltasi jos sinulla on sitä maallista mammonaa niin paljon jäänyt.Nääs se yhsi kullannuppukin on verotuksen piirissä ja antaa vapaaehtoisen sievoisen summan valtiolle perinnöstään

    • polvenpomppu

      Lapset jos susia
      niin onhan kai helvi pilttejä kasvamassa, mummonlahjaa vaan antamaan.

    • Exxon Valdez

      Onhan paljon rahanahneita hyeenoja täälläkin liikkeellä....
      Teksteistä päätellen...

    • 19+10

      Et mitenkään, lakiosa kuuluu kaikille rintaperillisille.
      Miksi sinulla on ongelmia omien lastesi kanssa?

      • Näin tekisin

        Helvin kannattaa muuttaa sellaiseen maahan missä ei mitään lakiosuuksia tunneta, Suomen laki ei ulkomailla ole voimassa, voi kaiken jättää yhdelle lapselle, hulttiolapset jäävät nuolemaan näppejään.


    • vilunki voittaa

      Jos olet järjissäsi etkä ole holhouksessa, niin voit myydä tai "myydä" koko omaisuutesi yhdelle lapsistasi hintaan, mikä vastaa yleistä hintatasoa, niin että ei voida esittää väitettä lahjasta. Se on sinun asiasi mitää teet saaduilla rahoilla. Annatko ne salaa takaisin ostajalle vai heitätkö lähimmältä sillalta taivaan tuuliin, se on täysin sinun asiasi. Turvaat vain asumisoikeutesi tai ostat itsellesi toisen asunnon, mikä on mieleinen.

    • totta joka sana

      No huh hu..Minä en jätä kummallekkaan pojalleni yhtään mitään.Minulla on kyllä tälläkin hetkellä..noo aika muhkea omaisuus/osake ja rahastosijoituksia,riihikuivaa rahaa 70.000-90.000€.Ei pojissa mitään vikaa ole molemmat kelpo miehiä..34v ja 22v Minä olen 54v mies..Siis kulutan kaikki itse.olkoon se joidenkin mielestä vääri tai sitten ei..Minulla on oikeus!

      • 1x1

        Yhdelle on helppo antaa , pistää vaikka oman kulutuksen piikkiin.
        Koirat ei perään hauku.


      • oikeudenmukainenjako
        1x1 kirjoitti:

        Yhdelle on helppo antaa , pistää vaikka oman kulutuksen piikkiin.
        Koirat ei perään hauku.

        Jos ne lapset ei käy ees kattomassa äitiään, miksi niille pitäisi jättää rahaa, jos elinaikana ei ole ollut intoa käydä kylässä. Jätä vaan yhelle, muut tietävät sitten, mitä ovat tehneet tai jättäneet tekemättä elinaikana. Omia rahojasihan ne on, pitäiskö jollekin laiskoille, veltoille pennuille antaa ilmaseksi, kiittämättömät. Itekkään en oo tekemisissä vanhempien kans ja en oota mitään perintöä.
        Olkaa rehellisiä itsellenne, luulen aloittajalla olevan tilanne, jossa lapset ei käy kattomassa äitiään. Tyytykööt lakiosaansa- niin makaa kuin petaa.


      • Asia selv
        oikeudenmukainenjako kirjoitti:

        Jos ne lapset ei käy ees kattomassa äitiään, miksi niille pitäisi jättää rahaa, jos elinaikana ei ole ollut intoa käydä kylässä. Jätä vaan yhelle, muut tietävät sitten, mitä ovat tehneet tai jättäneet tekemättä elinaikana. Omia rahojasihan ne on, pitäiskö jollekin laiskoille, veltoille pennuille antaa ilmaseksi, kiittämättömät. Itekkään en oo tekemisissä vanhempien kans ja en oota mitään perintöä.
        Olkaa rehellisiä itsellenne, luulen aloittajalla olevan tilanne, jossa lapset ei käy kattomassa äitiään. Tyytykööt lakiosaansa- niin makaa kuin petaa.

        Mihin lakiosaan ? Yksi hoitaa ja sitä autan JA PALJON.
        Mitään lakiosaa en veltoille jätä.


      • mies-xyz

        Ja olet itse kuitenkin saanut perintöjä ja lahjoituksia, joiden avulla ehkä ostanut asuntosi. Ota nyt näinä aikoina huomioon, että keskiluokkaisen on entistä vaikeampaa nykyään saada mitään säästöön. Ennen vanhaan oli paremmat ajat. Olen 55v mies.


    • rauhaRauhassa

      Niin, tämä on koettu miten kaikki on annettu suosikille: salaa rahat taskuun ja tavarana.
      Mielenkiintoista mikä oli tässä tapauksessa syy: pelkkää kuvitelmaa.......miten joku on paha ja joku hyvä. Ja todellisuudessa asiat oli juuri toisinpäin. Mutta mitäs näitä kaipaamaan ja mitä ketään edesmennyttä suremaan. Ainakin nyt on loppu musta maalaaminen ja turhan puhuminen. Se on LEPOA! Myös meille jotka vain katselimme sivusta kun läheistä loukattiin.

    • huutolaislapsi

      Olen testamentannut muhkean omaisuuteni, mutta en sukulaiselle.Jää nuolemaan näppejään.
      Kulutan reilusti vielä monia vuosia,minulla myöskin oikeus.
      Äitini oli tehnyt kuten tämä aloittaja kyselee.Hänelle ei lapset olleet tasavertaisia.poika oli perheensä kanssa kultainen.
      Mitä elämän polkuja olen kulkenut Äitini teki minut huutolaislapseksi.
      Tällä tavalla tehdään vihat omien lasten välille,eipä ole veljeni perintöruhtinas ottanut minuun yhteyttä,
      Hän syrjäytti minut ihan joka paikassa.
      Näytti muille ihmisille,minä se joku olen

      • tilinumero

        Hei,
        kiinnostaisko tätä perinnönjakajaa saada minun tilinumeroni;)


    • aaaabragadabra

      Et voi tehdä rintaperillisiäsi perinnöttömiksi. He saavat vähintään lakiosansa, joka on puolet siitä, minkä he saisivat suoraan ilman testementtia. Jos haluat omaisuutesi siirtyvän yhdelle lapsistasi, sinun täytyy myydä se hänelle elinaikanasi. Jos myyt liian halvalla, lapsesi joutuu maksamaan lahjaveroa. Ajatelepa sitä, että he kaikki ovat kuitenkin sinun lapsiasi, ja yhden suisiminen pilaisi sisarusten välit luultavasti loppuiäksi. Sitäkö sinä haluat?

    • Ruiskija

      Mun äpärä ainakin jää perinnöttömäksi..

      • ÄLÄJÄTÄMITÄÄN

        No samanlainen ruiskija oli Kari T****. Siirsi kaiken omaisuuden vaimonsa nimiin niin, että vaikka verotettava omaisuus oli 6 milliä, niin se yksi poika sai vain kymppitonnin. Oli yrittänyt kerran keikalla tavata isänsä, mutta eipä tämä ruiskija ollut halunnut tavata omaa poikaansa. Tässä "oikeassa" perheessä ei koskaan puhuttu tästä pojasta. Näitä ruiskijoita riittää ja eunukeiksi joutaisivat, kun eivät huolehdi lapsistaan ja vielä hylätyty lapset, jotka ovat täysin syyttömiä syntymäänsä, jätetään ilman perintöä. Todella törkeetä toimintaa ja täysiä sikoja nämä ruiskijat ja vastuuttomat siittäjät!

        Vaikka syy olisi mikä tahansa, ei lakiosaa voi laillisin keinoin ohittaa. Jos ne muut lapset ovat niin pahasti kohdelleet, ettei heille halua sen takia mitään jättää, niin paras antaa sitten sille yhdelle ajan kanssa niin, ettei mihinkään mitään todistetta jää. Muuten menevät välit poikki lapsilta. Tai käytä omaisuus omaan elämiseesi. Mikä pakko se on jättää mitään kenellekään. Tai testamenttaa vaikka Romanian kodittomille koirille. Niille menee todelliseen tarpeeseen...


      • Että tälläistä...
        ÄLÄJÄTÄMITÄÄN kirjoitti:

        No samanlainen ruiskija oli Kari T****. Siirsi kaiken omaisuuden vaimonsa nimiin niin, että vaikka verotettava omaisuus oli 6 milliä, niin se yksi poika sai vain kymppitonnin. Oli yrittänyt kerran keikalla tavata isänsä, mutta eipä tämä ruiskija ollut halunnut tavata omaa poikaansa. Tässä "oikeassa" perheessä ei koskaan puhuttu tästä pojasta. Näitä ruiskijoita riittää ja eunukeiksi joutaisivat, kun eivät huolehdi lapsistaan ja vielä hylätyty lapset, jotka ovat täysin syyttömiä syntymäänsä, jätetään ilman perintöä. Todella törkeetä toimintaa ja täysiä sikoja nämä ruiskijat ja vastuuttomat siittäjät!

        Vaikka syy olisi mikä tahansa, ei lakiosaa voi laillisin keinoin ohittaa. Jos ne muut lapset ovat niin pahasti kohdelleet, ettei heille halua sen takia mitään jättää, niin paras antaa sitten sille yhdelle ajan kanssa niin, ettei mihinkään mitään todistetta jää. Muuten menevät välit poikki lapsilta. Tai käytä omaisuus omaan elämiseesi. Mikä pakko se on jättää mitään kenellekään. Tai testamenttaa vaikka Romanian kodittomille koirille. Niille menee todelliseen tarpeeseen...

        Mitä höpötät kun väität ettei lakiosaa voi laillisesti ohittaa. Samaan hengenvetoon kerrot että Kari Tapio jätti äpäräpoikansa nuolemaan näppejään, sai vain kymppitonnin miljoonaomaisuudesta joten hyvin onnistuu. Eiköhän ole aivan laillisesti tehty.


    • Mielen-kiintoista

      Meillä ainoa munallinen saa perinnön kokonaan ja muutama munaton on jätetty testamentissa ilman ja tämän on munattomien äiti kertonut suoraan toiselle munattomalle lapselleen. Siis psykopaatti-isämme on näin toiminut. Molemmat vanhemmat vielä elävät ja omaisuus myyty ja rahaa pikkuhiljaa syydetty munalliselle.

      Isämme on kusettaja ja kiero kuin korkkiruuvi ollut vuosikymmeniä. Odotan innolla mitä tuleman pitää, kun toinen vanhemmistani kupsahtaa ja tuskin siihen menee kovin kauaa!!! Molemmat hieman alle 70-kymppisiä, mutta paljon sairauksia ja viina tuhonnut aivot kummallakin.

      Kyssäri: voiko sen perinnön riitauttaa ilman lakimiestä, siis ihan itse?

      • huutolaislapsi

        Meillä myöskin munallinen peri kaikki sekä rahat annettu,ota tosta ettei se likkalaps mitään vaan saa.
        Sai miljoona omaisuuden,tämä perintö vei viimeisenkin sukulaisuuden,hällä väliä

        En alkanut lakimiehelle maksamaan enempää mitä lakiosani oli,joten asia jäi silleen,
        vaan hänen häpeänsä loppuiäksi, sekä sukulaisuuspako.


    • pahalle palkka

      Helvihän on just kun mun äiti. Veljeni on aina ollut ykkönen koska on poika. Isäni olisi halunnut jättää minulle perintöä kuolemansa jälkeen jotta saisin hyvitystä siitä että olen ollut kaltoinkohdeltu koko ikäni. Olen elättänyt itseni työllä 18-vuotiaasta asti joten en kuulu mihinkään asosiaaliseen kastiin ja autoin myös vanhempiani. Veljeni sattoi välillä olla jopa 3 vuotta ottamatta yhteyttä vanhempiini.
      Isäni kuoleman jälkeen äitini kävi tyhjentämässä pankin tallelokeron ennen luettelointia.Nordean pankissa tämäkin onnistuu.
      Äitini kanssa välit poikki loppuiäksi samoin veljeni. Olen varma että paha saa lopulta palkkansa!

      • PAHA SAA/VIE KAIKEN

        Niinhän sitä luulis, mutta minulla esimerkki, että ei saa. Äitini sisaruksista yksi viidestä - täysi piru luonteeltaan - kahmi itselleen kaiken vääryydellä ja eli lähes satavuotiaaksi ilman minkäänlaisia tunnontuskia eikä saanut ikinä minkäänlaista pahaa palkaksi, vaikka minäkin niin kuvittelin ja toivoin käyvän...


      • suden lapsi
        PAHA SAA/VIE KAIKEN kirjoitti:

        Niinhän sitä luulis, mutta minulla esimerkki, että ei saa. Äitini sisaruksista yksi viidestä - täysi piru luonteeltaan - kahmi itselleen kaiken vääryydellä ja eli lähes satavuotiaaksi ilman minkäänlaisia tunnontuskia eikä saanut ikinä minkäänlaista pahaa palkaksi, vaikka minäkin niin kuvittelin ja toivoin käyvän...

        >>>PAHA SAA/VIE KAIKEN


    • Olet minulle ykkönen

      " Salaa rahaa yhden taskuun "


      Ainut konsti ja toimii ihan varmasti. Kukaan ei tiedä, eikä kenellekkään kuulu minne rahani käytän.

    • tutkitutki

      Tilitiedot ja vetoa suosiolahjaa. Laki on laki.

    • näin niitä tehdään

      Eiköhän olisi helpointa myydä asunnot ja kesämökit tälle yhdelle ihan viralliseen hintaan. Saaja ottaa pankista lainan ja maksaa kaikki käteisellä. Rahan saaja "hävittää" kaikki rahat tälle yhdelle lainan ottajalle. Perinnön jaossa ei löydy mitään omaisuutta. Kyllä lainan ottaja osaa maksaa velkojansa takaisin niin ettei verottaja niihin pimeisiin rahoihin pääse käsiksi.

    • Todella pimeää!

      Munaton vastaa. Juuri niin, perinnönjaossa ei tule löytymään minkäänlaista omaisuutta. Firmakin siirrettin munallisen nimiin ja mökit, autot ja veneet olivat firman nimissä. Kusettaa voi niin paljon, kuin ilkeää ja meidän psyko saa vielä tästä kiksejä.

    • §§§§§§§§§§

      Joku polvenpoika tms kirjoitti, että pitää antaa lahja lapsenlapsille.
      Onko silloin rintaprillisten lakiosat ohitettu.

      Jotkut kikkailee?

      • raapi persikkaa

        halloo sinä §§§§§§§§§§

        Ei ole mitään perittävää, kun osaa tärvätä rahansa eläessään.

        Lakiosuus koskee vasta kuoleen omaisuutta, eläessään se on kokonaan hänen itsensä määrättävissä, varsinkin kun on kysymys avioeroparista, joiden omaisuus on erottaessa jo ositettu.

        Antoipa tämä eronnut puoliso omat rahansa vaikka kodittomien lahjakassaan, niin mitäpä se kenelekään kuuluu.


    • parempi näin

      Niinpä, ja kun on vanha voi puoliso sanoa että vainaja kätki rahat johonkin eikä mitään tietoa. Ei siinä sitten ole mitään jakamista vaikka olisi myynyt sitä ennen asunnot ja mökit.

      • kaali...

        Ai mikä puoliso, ei eronneella ole puolisoa!


    • aimo h

      Minua kiinnostaa tuo ylisukupolvinen perintö.
      asiallisesti, voiko sillä ehstää nuo riidat. jättää rahat sukuun.

    • aimo h

      Minua kiinnostaa tuo ylisukupolvinen perintö.
      asiallisesti, voiko sillä ehstää nuo riidat. jättää rahat sukuun.

      • Testameyyyuu

        Olen ollut todistajana eräässä testamentissa,
        sydäntäsärkevä tilaisuus oli kun vanha pappa laati testamenttiaan, siinä lueteltiin esineitä joita annetaan lapsenlapsille ja kaikki loppu omaisuus, reilusti rahaa, pappa määräsi menevän seurakunnalle yksinäisten vanhusten virkistystoiminnan hyväksi. Testamenttiin kirjoitettiin myös perustelut; hän ei jätä rahaa lapsilleen koska eivät ole häntä käyneet vuosiin katsomassa eikä pitäneet mitään yhteyttä.
        Taustoista en toki tiedä ehkä on papan omaakin syytä, voi olla.
        Mutta kovin yleistä tuntuu olevan että vanhemmista ei jakseta huolehtia edes käydä tervehtimässä, turha sitten odotella perintöä.


    • eläviäeiperitä

      Paitti sitä lakiosaa.
      ei tainnu tuo paapan perustelu riittää, ei kuitenkaan loukattu, vain? hylä'tty.
      Kävikö ne lapslapset kattomassa paappaa?
      Raha ja rakkaus jaa,a.

    • kiemurrakkaista

      Lakiosa ja hallintaoikeus.
      Kolme perijää, kahdelle omaisuutta ja yhdelle käyttö/hallintaoikeus.
      Kysyn sitä, voiko hallintaoikeuden "vain" saanut vaatia lakiosaa ja säilyttää hallintaoikeutensa.
      Kiitos!

      • tietämätön

        Huomenta.Otetaan esimerkki että on kaksi lasta.Pystynkö Testamentin tekemään niin että toinen saa 75% ja toinen 25% perittävästä omaisuudesta.


    • näin meillä

      eiks oo mahdollista antaa rahaa eläessään vaikka kuinka paljon ? kuka mitään pystyy todistaan ? me hankittiin kassakaappi että tilit on aika tyhjät. siitä kaapista ei muut tiedä mitään. keskinäinen sopimus on miten rahojen kans toimitaan sit toisen kuoltua. sit on vielä testamenttikin asioiden lievittämiseksi :)

    • Eeva 000

      Joo voitte tehdä ihan mitä haluatte.Loppupelissähän näissä asioissa on kyse Etiikasta ja moraalista.Että kuinka paljon omatunto ja sydän antaa periksi.Jos voit hyvillä mielin nukkua ja asiat ei häiritse mielialaasi niin omapahan on elämäsi.Lapsesi kylläkin muistavat sinut sitten sellaisena kuin olit.Turha on luulla niin että asioiden oikea laita ei heille ja mahdollisesti muillekin sukulaisille paljastuisi.Välttämättä ei edes kukkia eikä joulukynttilääkään haudalles ilmesty.Hyvää loppuelämää!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe