HUIJATTU????? EI VOI OLLA TOTTA!!!!!!

HUH HUH

Ostin 6/2011 sitten Toyota Corollan vm.2008, ajettu 127600 km. Autoa käytetty aina merkkihuolloissa ja pidetty huoli. Corolla myytiin tinaanitakuuautona, takuu 2 vuotta eli oli käyty tinaanitakuuhuollossa perusteellisesti lävitse.

Määräaikaishuollossa 10/2011, ajettu 140700 km ilmoitettiin, että seuraavan kerran tulisi eteen vaihtaa jarrulevyt. Siltikin määräaikaishuoltotarkastulappuun oli mekaanikko kirjannut, että edessä ja takana palojen kulutuspintaa jäljellä vielä yli 50 prosenttia. Jarrulevyistä ei ollut merkinnyt mitään mihinkään.

Nyt vein auton öljynvaihtohuoltoon 8/2012, ajettu 166400. Soittivat kotiin huollon aikana ja kertoivat, että jarrut tulisi uusia, ymmärsin että pelkästään jarrulevyt, joista viimeksikin oli puhetta. Menin hakemaan autoa huollosta, niin autoon oli vaihdettu eteen ja taakse kaikki: jarrulevyt eteen ja taakse, jarrupalakset jne. HINTAA TULI TÖINEEN TUOLLE ILOLLE 700 € ?????

Tulin kotiin ja aloin selvittämään asiaa...voiko olla mahdollista, että tinaanihuollossa on merkintä jarrupaloista ja levyistä, että ovat hyvässä kunnossa (yli 50 prosenttia) ja nyt vuoden päästä tuleekin vaihtaa kokonaan kaikki. Tinaatihuollossa autolla oli ajettu 127662 km ja nyt vasta 166438.

Voiko nämä osat mennä näin nopeasti ja voiko tämä olla näin helvetin kallista vai onko tietämätön joutunut huijatuksi ????

165

33259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toijotismi

      Normihuijaus. Toyotan huolloissa on jo ainakin seitsemän vuoden ajan ollut tapana väittää jarrupaloja ja levyjä kuluneiksi, vaikka kulumaa ei ole nimeksikään. Uutena hankkimissani tojotoissa palat on leimattu 50 % kuluneiksi 30 tkm huollossa. Jäljellejäävät toiset 50 % kuluu huomattavasti hitaammin. Ajoin samat 50 % palat 200 tkm:iin asti ja levythän mulla on edelleen alkuperäiset.

      700 e jarrupalojen ja levyjen vaihdosta ei tunnu uskottavalta, mutta jos oikeasti on velottu näin paljon, niin kyseessä on kohtuuton veloitus. Motonetissä palat joka nurkkaan maksa 60 e ja levyt noin 120-160 e. Motonetin hinnoissa on kate päällä. Jarruhilppeiden vaihtaminen on autokorjaamon työkaluin vajaan tunnin suoritus.

      • Realismia?

        Motonetin paloja ja levyjäkö ne käyttää Toyota-huolloissa ja tekevät työn ilmaiseksi?


      • Ruostumaton levy
        Realismia? kirjoitti:

        Motonetin paloja ja levyjäkö ne käyttää Toyota-huolloissa ja tekevät työn ilmaiseksi?

        Montako sataa euroa olet valmis maksamaan enemmän merkkiliikkeestä ostetuista jarrulevyistä? Entä paloista? Taitaa Toyotalla olla parempaa patarautaa kuin muilla.


      • Sano ei tojotalle

        "Jarruhilppeiden vaihtaminen on autokorjaamon työkaluin vajaan tunnin suoritus."

        Itseasiassa koko homma hoituu kahteen pelleen alle kahden vartin, että näin.


      • Ruostumaton levy
        Sano ei tojotalle kirjoitti:

        "Jarruhilppeiden vaihtaminen on autokorjaamon työkaluin vajaan tunnin suoritus."

        Itseasiassa koko homma hoituu kahteen pelleen alle kahden vartin, että näin.

        Totta, mutta ei kukaan ota työtä tehtäväksi puolen tunnin urakalla. Laskutuskin toimii alkava tunti periaatteella. Tojotoissa kuuluu lisäksi herkistellä jarrut. Herkistelyn pitäisi tarkoittaa myös männän pumppaamista ja takaisinpainelua ja liukutappien rasvaamista, mutta sitä ei tojotahuolloissa tehdä. Rasvaavat vain palojen kylkiä, ekä Kempeleessä sitäkään.


      • riimux
        Sano ei tojotalle kirjoitti:

        "Jarruhilppeiden vaihtaminen on autokorjaamon työkaluin vajaan tunnin suoritus."

        Itseasiassa koko homma hoituu kahteen pelleen alle kahden vartin, että näin.

        Ehkä ei kuitenkaan tunnin suoritus riitä, jos 4 pyörää avataan.


      • Ruostumaton levy
        riimux kirjoitti:

        Ehkä ei kuitenkaan tunnin suoritus riitä, jos 4 pyörää avataan.

        Kyllä tunti riittää helposti kun korjaamolla koko auto nostetaan ilmaan nosturilla ja työkalut ovat käden ulottuvilla. Jarrupalojen vaihto taakse oli alle vartin operaatio korjaamon ikkunan takaa seurattuna. Eikä ollut mikään GP-suoritus.


      • normihuijauksia

        >Normihuijaus. Toyotan huolloissa on jo ainakin seitsemän vuoden ajan ollut tapana väittää jarrupaloja ja levyjä kuluneiksi, vaikka kulumaa ei ole nimeksikään. Uutena hankkimissani tojotoissa palat on leimattu 50 % kuluneiksi 30 tkm huollossa.
        --
        Samaa huijausta käytetään joissain nissan huolloissa, mm. autokeskus tampere. yrittivät, eivät onnistuneet. varokaa!


      • Tämä on totuus
        Ruostumaton levy kirjoitti:

        Kyllä tunti riittää helposti kun korjaamolla koko auto nostetaan ilmaan nosturilla ja työkalut ovat käden ulottuvilla. Jarrupalojen vaihto taakse oli alle vartin operaatio korjaamon ikkunan takaa seurattuna. Eikä ollut mikään GP-suoritus.

        Ehkä he toimivat sen takia niin nopeasti koska tirkistelit heitä ikkunan takaa ja todennäköisesti pervoilit muutenkin.


      • ajantasalla

        vein autoni erääseen korjaamoon hyvinkäälle ja jäin kahvioon odottelemaan,no tunnnit kuluivat auto seisoi ulkona.2 tunnin kuluttua menin kysymään koska autoni muuten otetaan sisälle huoltoa varten,johon esimes vastasi se on jo huollettu.no kun näin kaiken ikkunasta totesin tuossahan se on seisonut ulkona. kuinka voi luottaa autonsa korjattavaksi kun toiminta on tällästä,itse seison ainakin korjaamohallissa ja nään omin silmin tehäänkö vai huijataan.se korjaamo ei autoani huolla ja en ole ennen eläissäni niin punasta miastä nähnyt joskin minun silmissäni hän ei ole mies vain kutale.


      • Paska_kinneri
        Ruostumaton levy kirjoitti:

        Montako sataa euroa olet valmis maksamaan enemmän merkkiliikkeestä ostetuista jarrulevyistä? Entä paloista? Taitaa Toyotalla olla parempaa patarautaa kuin muilla.

        Aivan selvä trollaus ! Mun Aurikseen makso jarrupalat taakse 50€ marmoritiskiltä ja ovat samat palat Corollan kanssa ja työn osuus on maximissaan 100-150€ ! Joten eipä ole Petterin jutuissa taas mitään järkeä!


      • Jortsu54

        Aika paljon riippuu jarrulevyjen kuluminen painottuuko ajokilometrit kaupunki- vai maantieajoon. Oma autoni on vm-05 Corolla ja kilometrejä nyt 170000.
        Ajan kutakuinkin pelkästään kaupunkiajoa ja nyt jo kolmannet jarrulevyt menossa.


      • Anonyymi
        riimux kirjoitti:

        Ehkä ei kuitenkaan tunnin suoritus riitä, jos 4 pyörää avataan.

        kaunko luulet menevän 4 pyörän avaamisessa ja pois ottamisessa ja takasin laitossa?
        juu...ei mene tuntia, eikä saa mennäkään korkeintaan 10 minuuttia kaikissa neljässä.
        Jos yli menee on sitten huono korjaaja.


      • Anonyymi
        Sano ei tojotalle kirjoitti:

        "Jarruhilppeiden vaihtaminen on autokorjaamon työkaluin vajaan tunnin suoritus."

        Itseasiassa koko homma hoituu kahteen pelleen alle kahden vartin, että näin.

        hoituu 10 minsas yksi puoli jos tietää mitä tekee ja kaikki on käden ulottuvilla.


    • plö,,,,,

      Ei ole huijattu.
      Täällä hieman tuoreempi ja samanlainen. Sama homma tehtiin 50000km kohdalla. Kaiken olisin joutunut maksamaan, mutta huoltosopimus muutti tilanteen. Saman km määrän kestää xenon polttimot ja 600euroa kiitos.

      Toyotan laatu on tuollaista.

      • siis mitä???

        väittääkö ne tosissaan, että Toyotaan pitää uusia jarrut ja xenonit jo 50.000 km:ssa??? Uskomatonta.
        Jos noin on, ei tule Tojoa tähän perheeseen vastaisuudessakaan. Nykyista autoa ostaessa pähkäilin pitkään myös Tojoa, kun ajattelin sen olevan hyvässä maineessa, mutta nyt pitää jo kylmää hikeä kuivattaa. Kertokaa nyt omistajat oikeasti, onko tuo noin?


      • Viala Kiulu
        siis mitä??? kirjoitti:

        väittääkö ne tosissaan, että Toyotaan pitää uusia jarrut ja xenonit jo 50.000 km:ssa??? Uskomatonta.
        Jos noin on, ei tule Tojoa tähän perheeseen vastaisuudessakaan. Nykyista autoa ostaessa pähkäilin pitkään myös Tojoa, kun ajattelin sen olevan hyvässä maineessa, mutta nyt pitää jo kylmää hikeä kuivattaa. Kertokaa nyt omistajat oikeasti, onko tuo noin?

        Toyota on hyvä auto, erinomainen se ei ole. Käyttökustannukset ovat todella korkeat, jos ajat 30000km tai yli. Ensimmäisenä vuonna noilla kilometreillä Toyota-autoihin tehdään 4 huoltoa(luovutus, 1000km, 15000km ja 30000km) 2 viimeistä 200-270e, edellisethän olet maksanut jo uutta autoa ostettaessa (muistathan pyytää 1000km:n huollon hintaan kuuluvaksi).

        Jos kohdalle sattuu "turkkilainen" versio, niin voipi juoksuttaa jonkun ylimääräisen kerran, mutta takuu kattaa kyllä 3v/100000km. Viimeisissä on ollut joitakin takaisinkutsuja, mikä kertoo laaduntarkkailun toimivuudesta (muista pyytää sijaisauto, kun korjaavat).

        Xennon valot on riski joka autossa, joskin ne on kuulema tehty "ikuisiksi" ja sitten niitä jo lasahtaakin. (xennonit omistaneena ,voin seuraavissa autoissa tyytyä hyviin "tavalliisiin" valoihin).

        Onko 50000km paljon vai vähän, kun joskus olen vaihtanut auton 4500km ajettuna, tosin sain 3000e hyvitystä seuraavaan vaihdokkiin siitä mitä maksoin tuosta em. autosta.. ..


      • orotoryroyi
        Viala Kiulu kirjoitti:

        Toyota on hyvä auto, erinomainen se ei ole. Käyttökustannukset ovat todella korkeat, jos ajat 30000km tai yli. Ensimmäisenä vuonna noilla kilometreillä Toyota-autoihin tehdään 4 huoltoa(luovutus, 1000km, 15000km ja 30000km) 2 viimeistä 200-270e, edellisethän olet maksanut jo uutta autoa ostettaessa (muistathan pyytää 1000km:n huollon hintaan kuuluvaksi).

        Jos kohdalle sattuu "turkkilainen" versio, niin voipi juoksuttaa jonkun ylimääräisen kerran, mutta takuu kattaa kyllä 3v/100000km. Viimeisissä on ollut joitakin takaisinkutsuja, mikä kertoo laaduntarkkailun toimivuudesta (muista pyytää sijaisauto, kun korjaavat).

        Xennon valot on riski joka autossa, joskin ne on kuulema tehty "ikuisiksi" ja sitten niitä jo lasahtaakin. (xennonit omistaneena ,voin seuraavissa autoissa tyytyä hyviin "tavalliisiin" valoihin).

        Onko 50000km paljon vai vähän, kun joskus olen vaihtanut auton 4500km ajettuna, tosin sain 3000e hyvitystä seuraavaan vaihdokkiin siitä mitä maksoin tuosta em. autosta.. ..

        Ei pidäpaikkansa 15tkm huolto maksaa toyota liikkeessä n.85-100eur ja sen huollon voi teetäätta vaikka öljynvaihto pistessä missä korjaamossa vaan tai vaihtaa öljyt itse. Lisäksi tuo 1000km ensihuolto on vapaaa ehtoinen, takuu ei katkea jos ei käytäsiinä. Kaikille automerkeille tehdöön ns. käyttöönottohuolto, jossa revitään suojamuovit pois tarkistetaan rengaspaineet ja nestepinnat.Pestään auto yms.


      • Viala Kiulu
        orotoryroyi kirjoitti:

        Ei pidäpaikkansa 15tkm huolto maksaa toyota liikkeessä n.85-100eur ja sen huollon voi teetäätta vaikka öljynvaihto pistessä missä korjaamossa vaan tai vaihtaa öljyt itse. Lisäksi tuo 1000km ensihuolto on vapaaa ehtoinen, takuu ei katkea jos ei käytäsiinä. Kaikille automerkeille tehdöön ns. käyttöönottohuolto, jossa revitään suojamuovit pois tarkistetaan rengaspaineet ja nestepinnat.Pestään auto yms.

        No, vot ! Hinnat oli 15tkm =200e ja 30tkm 270e, että silleen. Ihan sama mitä itse luulet, mutta meillä hinnat olivat nuo. Kohta varmaan väität, että automme värit eivät olleet tuhkan harmaa ja valkoinen, koska sä elät kaikkien elämää ja määäräät kaikesta, eiks nii.


      • Viala Kiulu
        orotoryroyi kirjoitti:

        Ei pidäpaikkansa 15tkm huolto maksaa toyota liikkeessä n.85-100eur ja sen huollon voi teetäätta vaikka öljynvaihto pistessä missä korjaamossa vaan tai vaihtaa öljyt itse. Lisäksi tuo 1000km ensihuolto on vapaaa ehtoinen, takuu ei katkea jos ei käytäsiinä. Kaikille automerkeille tehdöön ns. käyttöönottohuolto, jossa revitään suojamuovit pois tarkistetaan rengaspaineet ja nestepinnat.Pestään auto yms.

        1000km huolto on vapaaehtoinen,vaan ei ilmainen. Maksat tai ujutat sen kauppaan.


      • 3rkk1e
        Viala Kiulu kirjoitti:

        Toyota on hyvä auto, erinomainen se ei ole. Käyttökustannukset ovat todella korkeat, jos ajat 30000km tai yli. Ensimmäisenä vuonna noilla kilometreillä Toyota-autoihin tehdään 4 huoltoa(luovutus, 1000km, 15000km ja 30000km) 2 viimeistä 200-270e, edellisethän olet maksanut jo uutta autoa ostettaessa (muistathan pyytää 1000km:n huollon hintaan kuuluvaksi).

        Jos kohdalle sattuu "turkkilainen" versio, niin voipi juoksuttaa jonkun ylimääräisen kerran, mutta takuu kattaa kyllä 3v/100000km. Viimeisissä on ollut joitakin takaisinkutsuja, mikä kertoo laaduntarkkailun toimivuudesta (muista pyytää sijaisauto, kun korjaavat).

        Xennon valot on riski joka autossa, joskin ne on kuulema tehty "ikuisiksi" ja sitten niitä jo lasahtaakin. (xennonit omistaneena ,voin seuraavissa autoissa tyytyä hyviin "tavalliisiin" valoihin).

        Onko 50000km paljon vai vähän, kun joskus olen vaihtanut auton 4500km ajettuna, tosin sain 3000e hyvitystä seuraavaan vaihdokkiin siitä mitä maksoin tuosta em. autosta.. ..

        Toyota kävi15tkm huollossa ekan kerran ja mekaanikon mukaan öljyt oli vielä ihan siedettävät vaikka tuota 1000 km huuhaa-huoltoa ei ollut tehty. Ja hinta oli 125 euroa eli mistä sä noita hintoja revit. Tämä oli toyotan merkkihuolto pohjanmaalla. Eli toyotan "kalliit" öljyt/suodattimet yms oli käytössä.


      • Nyt Yaris
        siis mitä??? kirjoitti:

        väittääkö ne tosissaan, että Toyotaan pitää uusia jarrut ja xenonit jo 50.000 km:ssa??? Uskomatonta.
        Jos noin on, ei tule Tojoa tähän perheeseen vastaisuudessakaan. Nykyista autoa ostaessa pähkäilin pitkään myös Tojoa, kun ajattelin sen olevan hyvässä maineessa, mutta nyt pitää jo kylmää hikeä kuivattaa. Kertokaa nyt omistajat oikeasti, onko tuo noin?

        Mulla meni puntossa alkup. palat vaihtoon aj.45tkm.


      • Saksassa
        Nyt Yaris kirjoitti:

        Mulla meni puntossa alkup. palat vaihtoon aj.45tkm.

        jarrulevyt uusitaan yleensä 60-70 tkm kohdalla, joskus paljon aikaisemminkin. Toyotaan ei yleensä sellaista tarvitse tehdä kun näyttävät kestävän yli sata tuhatta. Hybrideissä menee vielä paljon pitemmälle mikäli kuljettaja on oppinut oikean hybridin jarrutustyylin ja käyttää ilmaisen liike-energian akkujen lataamiseen.


      • Paska_kinneri
        siis mitä??? kirjoitti:

        väittääkö ne tosissaan, että Toyotaan pitää uusia jarrut ja xenonit jo 50.000 km:ssa??? Uskomatonta.
        Jos noin on, ei tule Tojoa tähän perheeseen vastaisuudessakaan. Nykyista autoa ostaessa pähkäilin pitkään myös Tojoa, kun ajattelin sen olevan hyvässä maineessa, mutta nyt pitää jo kylmää hikeä kuivattaa. Kertokaa nyt omistajat oikeasti, onko tuo noin?

        Kuka uskoo näitä trollien huuhaa aloituksia? Mulla kaikki jarrulevyt alkuperäisiä 120Tkm ajettu ja kaikki huollot Toyotalla tehty eikä kukaan ole vielä puhunut levyjen vaihdosta mitään !


      • Käkäkäkäk
        Saksassa kirjoitti:

        jarrulevyt uusitaan yleensä 60-70 tkm kohdalla, joskus paljon aikaisemminkin. Toyotaan ei yleensä sellaista tarvitse tehdä kun näyttävät kestävän yli sata tuhatta. Hybrideissä menee vielä paljon pitemmälle mikäli kuljettaja on oppinut oikean hybridin jarrutustyylin ja käyttää ilmaisen liike-energian akkujen lataamiseen.

        320 tkm, alkuperäiset jarrulevyt, autolla ikää 10 vuotta. Paloja vaihdettu 2 satsia. 30 tkm huollossa levyt leimattu 50 % kuluneiksi.


      • riusmies

        Meillä meni audissa jarrupalat 20 tkm välein, 1150mk. Samalla ajossa tojon maasturissa vaihdettiin eka palat 170tkm(hintaa en muista, oli jo euroissa), kun huolto epäili ettei riitä pinnat seuraavaan huoltoon.


      • Mikko544
        Paska_kinneri kirjoitti:

        Kuka uskoo näitä trollien huuhaa aloituksia? Mulla kaikki jarrulevyt alkuperäisiä 120Tkm ajettu ja kaikki huollot Toyotalla tehty eikä kukaan ole vielä puhunut levyjen vaihdosta mitään !

        Corollassa ei varmasti kestä jarrulevyt 120 tkm, jos kaupunkiajoa paljon ajelet.


      • Anonyymi
        Viala Kiulu kirjoitti:

        Toyota on hyvä auto, erinomainen se ei ole. Käyttökustannukset ovat todella korkeat, jos ajat 30000km tai yli. Ensimmäisenä vuonna noilla kilometreillä Toyota-autoihin tehdään 4 huoltoa(luovutus, 1000km, 15000km ja 30000km) 2 viimeistä 200-270e, edellisethän olet maksanut jo uutta autoa ostettaessa (muistathan pyytää 1000km:n huollon hintaan kuuluvaksi).

        Jos kohdalle sattuu "turkkilainen" versio, niin voipi juoksuttaa jonkun ylimääräisen kerran, mutta takuu kattaa kyllä 3v/100000km. Viimeisissä on ollut joitakin takaisinkutsuja, mikä kertoo laaduntarkkailun toimivuudesta (muista pyytää sijaisauto, kun korjaavat).

        Xennon valot on riski joka autossa, joskin ne on kuulema tehty "ikuisiksi" ja sitten niitä jo lasahtaakin. (xennonit omistaneena ,voin seuraavissa autoissa tyytyä hyviin "tavalliisiin" valoihin).

        Onko 50000km paljon vai vähän, kun joskus olen vaihtanut auton 4500km ajettuna, tosin sain 3000e hyvitystä seuraavaan vaihdokkiin siitä mitä maksoin tuosta em. autosta.. ..

        Autosta puhuttaessa voi unohtaa kaikki yleiset merkit. Jos siis laatua haluaa.
        Ei mene mersut tai bemarit tai tusina audit läpi..ehei...
        Samanlain lasahtelee xenonit noissa ja jos kiinassa tehty kuten ne nykyään on niin lasahtelee vielä tiuhemmin.
        Samanlain tulee takaisin kutsuja kuten vasta volvolle kävi..
        Että siis laatu autoa haettaessa voi unohtaa nämä tusinamerkit kokonaan.


    • HUH HUH

      Olisi pitänyt vain ilmoittaa ettei mitään vaihdeta, mutta en uskonut tämän olevan totta ja ajattelin huollossa puhuvan totta, että ne pitäisi vaihtaa vaikka itse ihmettelin asiaa paljon, koska en ollut huomannut niissä mitään vikaa. Pitäisi aina itse tarkistaa kaikki joka asiassa..

      Kyllä vaan tuo 700 € hinta (osat työt) pitää paikkaansa. Kysyin vielä alennusta kaikille, koska hinta tuntui järjyttävältä, niin sain osista 7 prosentin alennuksen. Tässä hintaerittely kaikesta mitä tuli maksamaan:

      TYÖT:
      - etujarrun I & A, 45,92€ (työ)

      - etujarrupalasarjan I & A, 52,60 (työ)

      - takajarrulevyn I & A, 60,12€ (työ)

      - takajarrupalasarjan I & A, 41,75€ (työ)

      Työt yhteensä 200,39€

      OSAT:
      - jarrulevy Toyota 2 kpl:tta, yht. 157,17€
      - jarrupalas Toyota 1 kpl, 99,51€
      - jarrulevy Toyota 2 kpl:tta yht. 181,35€
      - jarrupalas Toyota 1 kpl, 61,85€

      Osat yhteensä 499,88€

      Eli kyllä noista tulee se 700 € ja menee vielä vähän ylikin.

      Onko mulla enää mitään tehtävissä? Voiko tälläisestä valittaa tms? Mun mielestä, jos auto on ostettu vuosi sitten titaanitakuuautona, niin on naurettavaa, että siihen pitää vaihtaa koko jarrut vuoden päästä...eiko tässä ole asiakkaalla mitään oikeuksia? Pitää ottaa yhteyttä vielä kuluttajaasiamieheen ja kysyä asiaa. Titaanitakuussa vielä lukee mitä siihen sisältyy: jarrulevyt, jarrupalat ja sitten huollossa sanotaan, ettei siihen sisälly mitään kuluvia osia. Miksi ne sitten lukee siellä titaanitakuu esitteissä...Huijaustako sekin ja markkinointia....

      Kaiken lisäksi kokonaishuollon kuluiksi tuli öljynvaihtoineen reilu 900€. Sellainen välihuolto tällä kertaa.

      LISÄKSI VIELÄ YKSI PIKKU JUTTU! Corollassa oli menossa moottori eli sylinterikannentiiviste vuosi, auto piti nyt jättää sitten vielä sinne. Tämä vika korjattiin vuosi sitten titaanihuollossa, mutta nyt vika uusi ja tällä kertaa vaihdetaan koko moottori uudeksi. Onneksi menee titaanitakuuseen, muuten olisi tullut konkurssi koko auton kanssa. Titaanitakuuta jäljellä vielä vuoden verran. Tiedustelin vielä, että kai uuteen moottoriin tulee sitten myös takuut. Kertoi, ettei takuutöille anneta uutta takuuta...ei voinut kuin nauraa :D

      Etttä tälläistä lujaa nykyajan laatua Toyotalta... :(((((

      • Ihanan kallista!

        Ihanan kallista Toyota-autoilua!
        Paskalaatua premium-hinnalla.


      • Toijotismi

        Osilla on vain vähän yli 3x hinta Motonetin vastaaviin nähden. Toytotan osat ovat paskalaatua, koska osia pitää uusia joka toisessa huollossa. Motonetin levyt ja palat kestävät 200 tkm. Työn hinta on myös törkeä. Jarruissa on kaksi pulttia per nurkka. Yhteensä kahdeksan pulttia. Vaihtotyölle jäi yli 200 e hinta. Alle tunnin homma kokonaisuudessaan.

        Sinuna tosiaan ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja kysyisin mitä on tehtävissä. Vaikka tojotalla on laatuhinnat, näkisin että kohtuullista olisi palauttaa vähintään 200 e.


      • jarru sid
        Toijotismi kirjoitti:

        Osilla on vain vähän yli 3x hinta Motonetin vastaaviin nähden. Toytotan osat ovat paskalaatua, koska osia pitää uusia joka toisessa huollossa. Motonetin levyt ja palat kestävät 200 tkm. Työn hinta on myös törkeä. Jarruissa on kaksi pulttia per nurkka. Yhteensä kahdeksan pulttia. Vaihtotyölle jäi yli 200 e hinta. Alle tunnin homma kokonaisuudessaan.

        Sinuna tosiaan ottaisin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja kysyisin mitä on tehtävissä. Vaikka tojotalla on laatuhinnat, näkisin että kohtuullista olisi palauttaa vähintään 200 e.

        Tojotismille tiedoksi: kun vaihdetaan etu- ja takalevyjarruihin palat ja levyt, otetaan ensin jarrusatula irti = 2 kiinn. pulttia ja sitten satulan kannatin irti = 2 kiinn.pulttia ja nämä purkaessa ja kasatessa avataan ja kiiniitetään kaikkiin neljään nurkkaan.

        Siinä kyllä olen samaa mieltä, että jarruosien vaihdossa on kyse tunnin työstä merkkiliikkeen työkaluilla ja ammattitaidolla.
        Merkkiliikkeen varaosat juurikin tuota hintaluokkaa -08 vuosimalliin ja yleisesti on tiedossa että, jarruosissa merkkiliike ei kilpaile hinnoilla motonetin tai muiden varaosamyyjien kanssa, ts. merkkiliikkeessä on merkkiliikkeen hinnat.

        Se mitä tojohuollon olisi pitänyt ehdottomasti tehdä ilmoittaesaan jarruosien vaihdosta / vaihtotarpeesta on se että, olisi samalla pitänyt ilmoittaa kustannusarvio jarruremontille , siitä olisi asiakkaan ollu helppo hahmottaa minkä suuruusluokan hommasta on kyse.


      • Toijotismi
        jarru sid kirjoitti:

        Tojotismille tiedoksi: kun vaihdetaan etu- ja takalevyjarruihin palat ja levyt, otetaan ensin jarrusatula irti = 2 kiinn. pulttia ja sitten satulan kannatin irti = 2 kiinn.pulttia ja nämä purkaessa ja kasatessa avataan ja kiiniitetään kaikkiin neljään nurkkaan.

        Siinä kyllä olen samaa mieltä, että jarruosien vaihdossa on kyse tunnin työstä merkkiliikkeen työkaluilla ja ammattitaidolla.
        Merkkiliikkeen varaosat juurikin tuota hintaluokkaa -08 vuosimalliin ja yleisesti on tiedossa että, jarruosissa merkkiliike ei kilpaile hinnoilla motonetin tai muiden varaosamyyjien kanssa, ts. merkkiliikkeessä on merkkiliikkeen hinnat.

        Se mitä tojohuollon olisi pitänyt ehdottomasti tehdä ilmoittaesaan jarruosien vaihdosta / vaihtotarpeesta on se että, olisi samalla pitänyt ilmoittaa kustannusarvio jarruremontille , siitä olisi asiakkaan ollu helppo hahmottaa minkä suuruusluokan hommasta on kyse.

        Omassa -04 rollassa satula on kiinni kahdella pultilla. Pultit auki mutterimopolla, satulan nostaminen pois levyn päältä. Levy on kelluva irtoaa vetämällä. Palat pois, satula purkaantuu vetämällä. Liukutappeihin hyvää australilaista kumirasvaa motonetista. Pientä puhdistelua, kupari/alumiinitahnaa asennussarjan ja palan väliin. Uusien palojen olakkeiden kaventaminen rälläkällä. Mäntien painelu sisään ja pumppaus polkimella ulos 5 x. Satula kokoa. Ratas paikoilleen ja seuraava nurkka.


      • asiantuntijana

        Älkää uskoko aloittajan tarinointia, täysprovo! Ei Tojotalla vaihdella jarruja autoon ilman omistajan lupaa. Ja moottoreita ja kannentiivisteitä ei toyotaan vaihdella, nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa.


      • F22.0
        asiantuntijana kirjoitti:

        Älkää uskoko aloittajan tarinointia, täysprovo! Ei Tojotalla vaihdella jarruja autoon ilman omistajan lupaa. Ja moottoreita ja kannentiivisteitä ei toyotaan vaihdella, nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa.

        "nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa."

        Nyt varmasti puhut vainoharhaisia höpöjuttuja. Hae hoitoa ennen kuin tauti äityy kovin pahaksi.


      • kannattaa kysellä

        Kyselin tässä viikolla tarjousta vähän isompaan, eli C5:een samanlaisesta urakasta, eli levyt ja palat kaikkiin nurkkiin. Korjaamo on ison ketjun paikka, mutta yleiskorjaamo. Työn arvo on vajaan satasen ja osat 250. yhteensä 350 euroa max. Keväällä tuli Vehosta tarjous samasta , hinta karvan päälle 500.

        Kannattaa kysellä toinenkin tarjous ennen kuin maksaa Toyota-lisää.


      • yleistä kusetusta
        asiantuntijana kirjoitti:

        Älkää uskoko aloittajan tarinointia, täysprovo! Ei Tojotalla vaihdella jarruja autoon ilman omistajan lupaa. Ja moottoreita ja kannentiivisteitä ei toyotaan vaihdella, nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa.

        Kyllä miksei Tojotalla vaihdeltaisi, kun Nissanillakin vaihdellaan! Täysin totta tämä tapaus varmasti.


      • Ex Punto

        Missään liikkeessä ei jatketa takuuta. Sitä minäkin ihmettelin ,mutta näin on. Virhevastuu on erikseen.


      • toyooooooooooooota
        jarru sid kirjoitti:

        Tojotismille tiedoksi: kun vaihdetaan etu- ja takalevyjarruihin palat ja levyt, otetaan ensin jarrusatula irti = 2 kiinn. pulttia ja sitten satulan kannatin irti = 2 kiinn.pulttia ja nämä purkaessa ja kasatessa avataan ja kiiniitetään kaikkiin neljään nurkkaan.

        Siinä kyllä olen samaa mieltä, että jarruosien vaihdossa on kyse tunnin työstä merkkiliikkeen työkaluilla ja ammattitaidolla.
        Merkkiliikkeen varaosat juurikin tuota hintaluokkaa -08 vuosimalliin ja yleisesti on tiedossa että, jarruosissa merkkiliike ei kilpaile hinnoilla motonetin tai muiden varaosamyyjien kanssa, ts. merkkiliikkeessä on merkkiliikkeen hinnat.

        Se mitä tojohuollon olisi pitänyt ehdottomasti tehdä ilmoittaesaan jarruosien vaihdosta / vaihtotarpeesta on se että, olisi samalla pitänyt ilmoittaa kustannusarvio jarruremontille , siitä olisi asiakkaan ollu helppo hahmottaa minkä suuruusluokan hommasta on kyse.

        ??????? mun -07 avessa piisaa kun avaa ylemmän liukupultin ja kaataa satulan alemman varaan...... siinä ne palat sitten on näkyvillä ja vaihdettavissa........


      • F22.0 kirjoitti:

        "nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa."

        Nyt varmasti puhut vainoharhaisia höpöjuttuja. Hae hoitoa ennen kuin tauti äityy kovin pahaksi.

        repesin


      • mää
        F22.0 kirjoitti:

        "nyt varmasti Vw palstan kaveri väärällä sivulla kertoilemassa murheitaan. Otan osaa."

        Nyt varmasti puhut vainoharhaisia höpöjuttuja. Hae hoitoa ennen kuin tauti äityy kovin pahaksi.

        Mä pieren heti jos pikkusenki pyytää, enkä palio katto aikaa tai paikkaa. Ja multa sitä tulee...


      • ehkäjoskustoyota

        Aika hankala uskoa, että jarrulevyn ja palojen irrotuksesta ja asennuksesta veloitettaisiin erikseen.


      • Toyota-palstan

        trollipojun juttuja vuosien takaa. Ei voi kuin nauraa. Samaa paskaa siltä tulee vieläkin ja entistä kovemmalla tahdilla. On varmasti mukava hakea töitä Vw-konsernin mentyä konkurssiin ja kertoa olleensa viimeiset 10 vuotta trollipoju.


      • Kyllänelaittaa
        kannattaa kysellä kirjoitti:

        Kyselin tässä viikolla tarjousta vähän isompaan, eli C5:een samanlaisesta urakasta, eli levyt ja palat kaikkiin nurkkiin. Korjaamo on ison ketjun paikka, mutta yleiskorjaamo. Työn arvo on vajaan satasen ja osat 250. yhteensä 350 euroa max. Keväällä tuli Vehosta tarjous samasta , hinta karvan päälle 500.

        Kannattaa kysellä toinenkin tarjous ennen kuin maksaa Toyota-lisää.

        Ja kyllä ne Veholla vaihteli jarrulaikat ilman kysymättä, jälkikäteen kertoivat. Juurikin Citikkaan. Mutta huoleton pelihän se muuten oli ja halpakin kun ei päästänyt Vehoa lähelle.


      • Corolla_Kuski

        Corollan moottorin hajoaminen on erittäin harvinaista. D4D moottoreita on vain muutama tällä vuosikymmenellä Suomessa. Bensa moottoreita ei senkään vertaa. 500tkm on Toyotalle vasta sisäänajo. Sangen monella Corollalla on ajettu miljoona kilometriä. Sinulla on käynyt todella huono tuuri, koska moottori on mennyt rikki.


    • katalaa toimintaa

      Jarrut on kulutustavaraa ja nykyajan jarrulevyt tuntuu kuluvan yhtä nopeasti palojen kanssa. Jarrulevyillä on myös helppo huijata vähänkin tietämättömämpää asiakasta. Noilla jarruosilla kun merkkiliikkeet tekee hyvät voitot, osat on sisäänostohinnaltaan yli puolet halvempia.

      Minulle väittivät Kaivokselan Toyotalla Corollani kytkimen olevan loppu(105tkm huolto), vaikkei se mitenkään käytössä ilmennytkään. Ajoin tuolla "loppuun ajetulla" kytkimellä vielä 24tkm, kunnes vaihdoin merkkiä, niin ja 120tkm huollossa toisessa merkkihuollossa sanoivat, että hyvin toimii kytkin kun mainitsin asiasta.

      • Corolla 2005

        Tämä "kytkin on loppu" osui myös omalle kohdalleni.

        Valitin kaivokselassa kytkinpolkimen narinasta (muistaakseni myös 105 tkm huolto), johon tuomio oli että kytkin on kuulemma vaihtokunnossa. Nyt tällä myöskin loppuun ajetulla kytkimellä on takanaan 180 tkm, eikä mitään oireita ole ilmennyt. Välillä kytkin on ollut rankassakin käytössä ja luistatuksessa peräkärryä vedettäessä.


      • SoToy
        Corolla 2005 kirjoitti:

        Tämä "kytkin on loppu" osui myös omalle kohdalleni.

        Valitin kaivokselassa kytkinpolkimen narinasta (muistaakseni myös 105 tkm huolto), johon tuomio oli että kytkin on kuulemma vaihtokunnossa. Nyt tällä myöskin loppuun ajetulla kytkimellä on takanaan 180 tkm, eikä mitään oireita ole ilmennyt. Välillä kytkin on ollut rankassakin käytössä ja luistatuksessa peräkärryä vedettäessä.

        Kytkimen automaattisäädön toimimattomuus on tyyppivika, joka vaivaa ainakin bensamoottorisia avensiksia ja corolloita, joissa nestevälitteinen kytkin. Dieseleissä ongelmaa ei ole. Myönnetty tyyppiviaksi mm OK-Autossa. Ongelma on siis se, että kytkin irrottaa vasta ihan ylhäällä, ilman että levy olisi lopussa. Moni on valmis vetämään johtopäätöksen että kytkin on finaalissa, mutta jos ei luista, niin maali on vielä kaukana.


      • katalaa toimintaa
        SoToy kirjoitti:

        Kytkimen automaattisäädön toimimattomuus on tyyppivika, joka vaivaa ainakin bensamoottorisia avensiksia ja corolloita, joissa nestevälitteinen kytkin. Dieseleissä ongelmaa ei ole. Myönnetty tyyppiviaksi mm OK-Autossa. Ongelma on siis se, että kytkin irrottaa vasta ihan ylhäällä, ilman että levy olisi lopussa. Moni on valmis vetämään johtopäätöksen että kytkin on finaalissa, mutta jos ei luista, niin maali on vielä kaukana.

        Ainakin minun corollassani tuo kytkin toimi ihan normaalisti. Kun kyselin mistä oli päätelty, että kytkin loppu, niin huoltoneuvoja vaan mutisi asentajan todenneen niin, oikeita perusteluja ei osattu kertoa.

        Olisivat kyllä mielellään tehneet 800 euron kytkinrempan laskuuni, turhaan.
        Saivat vaan minut viemään corollani seuraavaan huoltoon muualle ja myöhemmin vaihtamaan merkkiä.


    • sitä mitä tilaa

      ihan perus toimintaa Toyotan kohdalla.

    • oikea Toyomies

      Höpö höpö! Nuo mainitut Toyotan jarruosat maksavat alkuperäisinä osina marmoritiskillä 166,- siis kaikki levyt ja palat asennussarjoineen. Joku mulberg oli ilmoittanut nyt Mersun hinnat.

      • kikkiminen kivaa

        Nyt puhut soopaa. Marmoritiskillä etujarrupalasarja -05 Corollaan kustansi 100eur.


      • asiantuntijana

        Tosiaan perättömiä tarinoidaan, ja kertoja ei ole toyotaa koskaan edes omistanutkaan. Luonnollisesti alkuperäishinnat on korkeat uusiin autoihin, jos ei tuttu kauppias prosentteja laske. Mutta luvattahan ei huollossakaan ylimääräisiä tarvikkeita vaihdella. Yleensä Toyotan jarruosat normikäytössä on vaihtokunnossa 300tkm ajoilla. Ja mihinkää Motonetin halpavaraosiin ei kannata edes vertailla, laatuerot määrätyissä tarvikkeissa on huimat.


      • Kiala Viulu
        asiantuntijana kirjoitti:

        Tosiaan perättömiä tarinoidaan, ja kertoja ei ole toyotaa koskaan edes omistanutkaan. Luonnollisesti alkuperäishinnat on korkeat uusiin autoihin, jos ei tuttu kauppias prosentteja laske. Mutta luvattahan ei huollossakaan ylimääräisiä tarvikkeita vaihdella. Yleensä Toyotan jarruosat normikäytössä on vaihtokunnossa 300tkm ajoilla. Ja mihinkää Motonetin halpavaraosiin ei kannata edes vertailla, laatuerot määrätyissä tarvikkeissa on huimat.

        Kuka on määrännyt ja mikä laatuero on motonetin jarrulevyissä ja paloissa verrattuna tojotan vastaaviin? Kuka on tutkinut?

        Tojotassa kun Tojotassa kuuluu repiä jarrut auki 30 tkm välein. Samalla vaivalla vaihtaa palat, jos on tarvis.

        Toyotan paketissa myydään Osramin Long life polttimoita. Huoltoneuvojat kehuvat verille alkuperäiset Tojotapolttimot, jotka yllättäen ovat tavallisia 2 euron Osrammeja ilman Tojotaleimaa.

        Vain Tojotan öljynsuodattimet ovat revenneet öljysuodatinvertailussa. Taisi olla Tuulilasilehden vertailussa noin 1995 paikkailla kun kaikki vertaillut Tojota-öljynsuodattimet repesivät. Kaikki. Minkään muun merkkiset eivät revenneet.


      • KJ
        asiantuntijana kirjoitti:

        Tosiaan perättömiä tarinoidaan, ja kertoja ei ole toyotaa koskaan edes omistanutkaan. Luonnollisesti alkuperäishinnat on korkeat uusiin autoihin, jos ei tuttu kauppias prosentteja laske. Mutta luvattahan ei huollossakaan ylimääräisiä tarvikkeita vaihdella. Yleensä Toyotan jarruosat normikäytössä on vaihtokunnossa 300tkm ajoilla. Ja mihinkää Motonetin halpavaraosiin ei kannata edes vertailla, laatuerot määrätyissä tarvikkeissa on huimat.

        No siinähän vasta asijantuntija. Kyllä meillä tehty Corollaan kaksi kertaa jarru remontti ja kilometrejä peräti 45 tkm. Toinen tehtiin normi huollon yhdeydessä ja mitään siitä ei ilmoitettu.


      • KJ
        asiantuntijana kirjoitti:

        Tosiaan perättömiä tarinoidaan, ja kertoja ei ole toyotaa koskaan edes omistanutkaan. Luonnollisesti alkuperäishinnat on korkeat uusiin autoihin, jos ei tuttu kauppias prosentteja laske. Mutta luvattahan ei huollossakaan ylimääräisiä tarvikkeita vaihdella. Yleensä Toyotan jarruosat normikäytössä on vaihtokunnossa 300tkm ajoilla. Ja mihinkää Motonetin halpavaraosiin ei kannata edes vertailla, laatuerot määrätyissä tarvikkeissa on huimat.

        Kyllä Nissan Synnyssä jarrupalat kesti 180 tkm, mutta se olikin vuonna kivi sekä kirves. Kiitos kaikkien ekopiipertäjien, jarru palojen materiaali on tänäpäivänä todella paskaa ja raapii levyäkin paljon pahemmin. Toinen asia on ohjausvakausjärjestelmät ne kun jarruttelee talvella aika paljon.
        Itsekin kyselin noiden levyjen kulumista ja vastaukseksi sain: Että ihan normaalia, varsinkin jos on kaupungissa ajeltu. Jos jarrupalat ja levyt kestää 100tkm se on jo varsin hyvin. Normi vaihtoväli on ainenkin Tojotan huollon mukaan 50tkm, Ja asiantyntijalle voin laittaa maahantuojalta tulleen vastauksen liitteeksi jos se vielä väittää, ettei tossa ikkunan takana edelleen ole parkissa Toyota Corolla (piti oikein vilkaista, juu ei oo yöllä varastettu, siinähän se lepäilee...)


      • Paska_kinneri
        KJ kirjoitti:

        No siinähän vasta asijantuntija. Kyllä meillä tehty Corollaan kaksi kertaa jarru remontti ja kilometrejä peräti 45 tkm. Toinen tehtiin normi huollon yhdeydessä ja mitään siitä ei ilmoitettu.

        No tota nyt ei usko kukaan ! Vai ajoitteko jarrut päällä jatkuvasti? Kaikkea sitä kuulee!!! Mulla on ollu 4 Toyotaa ja yhteenkään ei alle 100Tkm tehty jarruihin mitään remontteja eikä muuallekkaan!


      • lauta-aita
        kikkiminen kivaa kirjoitti:

        Nyt puhut soopaa. Marmoritiskillä etujarrupalasarja -05 Corollaan kustansi 100eur.

        eiks veeweellä oo marmoritiski toyotalla jalopuuta


      • Äläepäile
        asiantuntijana kirjoitti:

        Tosiaan perättömiä tarinoidaan, ja kertoja ei ole toyotaa koskaan edes omistanutkaan. Luonnollisesti alkuperäishinnat on korkeat uusiin autoihin, jos ei tuttu kauppias prosentteja laske. Mutta luvattahan ei huollossakaan ylimääräisiä tarvikkeita vaihdella. Yleensä Toyotan jarruosat normikäytössä on vaihtokunnossa 300tkm ajoilla. Ja mihinkää Motonetin halpavaraosiin ei kannata edes vertailla, laatuerot määrätyissä tarvikkeissa on huimat.

        Totta, Toyotan korjaamo ainakin Keminmaassa toimii juuri samoin ja Rovaniemellä kuuluu myös takuupalvelu olevan nihkeää, määräaikaishuollot kalliita ja tehdäänkö niitä edes oikeasti? Ainakaan omaa Corollaa ei ole tarvinnut hinauttaa korjaamolle ensimmäisen talven jälkeen, jolloin se tapahtui kahdesti ja huollot muka tehty ko. merkkikorjaamolla. Jarrujen laahaaminen on tyyppivika, mutta eihän ne sitä tunnustaneet, vaikka yleisesti tiedossa. Jarrupalat vaihdettu n. 60tkm huollossa. Jäähdytysnestesäiliön putket tehty kahdesta putkesta, joka vuosi liitoskohdasta jo alkuvuosina, ei korjattu takuuseen eikä onnistunut, vaikka kolmannella kerralla valvoin, että tekevät korjauksen, vuosi edelleen. Nyt vaikuttaa, että laturi on sökö, hihna vaihdettu vajaa vuosi sitten, akku alle 2 vuotta vanha, ajettu alle 122 tkm!? Renkaiden suuntauskin kuullostaa olevan pielessä, eikö sekin pitäisi olla kunnossa, kun auton uutena ostaa.

        Kyllä Tojoliikkeet tekevät pelkkää bisnestä ja huijaavat huolloissa, jos vain pystyvät.


      • Eläköönsome
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kuka on määrännyt ja mikä laatuero on motonetin jarrulevyissä ja paloissa verrattuna tojotan vastaaviin? Kuka on tutkinut?

        Tojotassa kun Tojotassa kuuluu repiä jarrut auki 30 tkm välein. Samalla vaivalla vaihtaa palat, jos on tarvis.

        Toyotan paketissa myydään Osramin Long life polttimoita. Huoltoneuvojat kehuvat verille alkuperäiset Tojotapolttimot, jotka yllättäen ovat tavallisia 2 euron Osrammeja ilman Tojotaleimaa.

        Vain Tojotan öljynsuodattimet ovat revenneet öljysuodatinvertailussa. Taisi olla Tuulilasilehden vertailussa noin 1995 paikkailla kun kaikki vertaillut Tojota-öljynsuodattimet repesivät. Kaikki. Minkään muun merkkiset eivät revenneet.

        Kuullostaa niin tutulta, he taitavat kuvitella, että voivat loputtomasti sumuttaa ihmisiä vanhalla "laatumerkillä". Onneksi on netti ja pikkuhiljaa nämä asiat tulevat ilmi eri puolelta Suomea ja koska tarinat ovat niin samankaltaisia, onkohan heillä yhteinen kouluttaja, joka opastaa heitä tähän "kaupankäyntiin"?


      • h.anuri
        KJ kirjoitti:

        No siinähän vasta asijantuntija. Kyllä meillä tehty Corollaan kaksi kertaa jarru remontti ja kilometrejä peräti 45 tkm. Toinen tehtiin normi huollon yhdeydessä ja mitään siitä ei ilmoitettu.

        Meillä tehtiin corollaan ensimmäinen jarruremontti kun oli ajettu 24tkm. Oli yli kolme vuotta, mutta meni takuuseen kun oli tyyppivika. Jarrut jäivät laahaamaan ja sininen savu nousi, sen verran kuumana kävivät. Vaadin että laakerit vaihdetaan, eivät vaihtaneet, totesivat ettei vikaa. Nyt kun on 70tkm täynnä laakerit on loppu.


      • Hybridiseitsämän
        Paska_kinneri kirjoitti:

        No tota nyt ei usko kukaan ! Vai ajoitteko jarrut päällä jatkuvasti? Kaikkea sitä kuulee!!! Mulla on ollu 4 Toyotaa ja yhteenkään ei alle 100Tkm tehty jarruihin mitään remontteja eikä muuallekkaan!

        Enpä sitten tiedä, kulkuneuvona prius hybridi 2013 , 2015 vaihtoivat taakse kaikki uutta, tänään vaihtoivat etu levyt ja palat, ajettu ei ole kuin 40000 km. Työkseni olen moisia vaihdellut "normi" autoihin mutta minulla ei ole mitään käsitystä hybridistä. Nykyisistä autoista olen ulkona kuin lumi ukko.


    • HUH HUH

      Nyt olen ottanut yhteyttä kuluttaja asiamieheen asian tiimoilta. Saa nähdä mitä vastailee ja pystyy asian suhteen tekemään. I

      Ihmettelen myös sitä, että titaanitakuuseen kirjoitetaan kuuluvan jarrulevyt, satulat jne...mutta tosiasiassa huollossa totesivat, että nämä ovat kuluvia osia ja tämän vuoksi titaanitakuu ei niitä korvaa...eli asiakasta johdetaan myös harhaan kun mainostetaan titaanitakuuta ja mitä siihen kuuluu....

      Haluan asiaan nyt paneutua toden teolla, etten jatkossa taas joudu kusetettavaksi. Todella suolaista on koko jarrujen vaihdon hinta...Lisäksi epäilen vahvasti, ettei jarruissa todellisuudessa ollut mitään vikaa, ei havaintoja ajossa tai pitäneet ääntä...

      Edellisessä huollossa maaliskuussa oli määräaikaishuolto paperin mukaan jarrupaloilla vielä kulutuspintaa yli 50% ja nyt viiden kuukauden (15000km) päästä ne olisivatkin kaikki jo kuluneet käyttökelvottomiksi....ei voi olla näin...

      Titaanitakuuseenkaan ei kannata ihmisten luottaa, aina löytyy joku pykälä jolla kierretään vastuuta! Hitto kun saisi koko homman tehtyä uusiksi, niin olisi itsekin kerennyt vähän miettimään ja tutkimaan asioita...todella huijattu olo :(

      • pissi silmässä

        "Ihmettelen myös sitä, että titaanitakuuseen kirjoitetaan kuuluvan jarrulevyt, satulat jne..."
        Olen törmännyt samaan asiaan, piti oikein "tapella" että sai levyt menemään siihen takuuseen niinkuin alkuun oli luvattu.

        Autosta löytyi eräässä huollossa vikakoodeja ja välillä syttyi vikavalokin. Eivät tehneet kuitenkaan muuta, kuin kuittasivat vikavalon ja sanoivat että seurataan tilannetta, oli kuulemma liikaa vikakoodeja, eikä voinut tietää mitä olisi tehtävä. Titaanitakuu oli jo loppusuoralla, joten mukavampi korjailla sitten takuun loputtua asiakkaan laskuun.
        Ilman takuutahan siihen olisi vaihdettu jokainen koodia antanut palikka.


      • Jarruremontti

        ".Lisäksi epäilen vahvasti, ettei jarruissa todellisuudessa ollut mitään vikaa, ei havaintoja ajossa tai pitäneet ääntä..."

        En ota kantaa autosi tapaukseen, mutta yleensä jarrulevyjen kuluneisuus ei oireile mitenkään eikä aiheuta mitään "vikaa".

        Käytössä jarrulevyt kuluvat, ohenevat ja valmistaja on ilmoittanut jarrulevyille minimipaksuuden. Kun jarrulevyn paksuus alkaa olla lähellä alarajaa huollon kuuluu kertoa siitä asiakkaalle ja vaihtaa levyt. Ja näinhän tapauksessasi tehtiinkin.

        Jarrupalat vaihdetaan aina kun levytkin vaihdetaan. Tämä siksi, että vanhat levyt ja palat ovat yleensä kuluneet uraisiksi. Uraiset palat eivät ota koko pinta-alaltaan kiinni uuteen levyyn ja levy alkaa ruostua siltä alueelta jolta pala ei ota siihen kiinni. Homma ei yleensä korjaannu palojen kuluessa, koska levyyn ehtii tulla korroosion takia huomattavaa rosoisuutta ja tämä rosoisuus rouhii paloihin suuremmat urat ja leviää kun palat siihen alkavat ottaa kiinni.

        Näkisin, että näin jälkeenpäin kuluttajaneuvojan on aika vaikea asiaan puuttua. Huolto tulee pitämään kiinni väitteestä, että levyt olivat kuluneet paksuudeltaan alarajaansa, eikä kukaan pysty osoittamaan tätä väitettä vääräksi.

        Hinnasta voi tietenkin aina riidellä, mutta aika heikoilla olet tämänkin suhteen koska olit kuitenkin antanut luvan jarruremontin suorittamiseen.

        Se mitä tästä kaikesta kannattaa oppia on, että jatkossa pyydät aina kustannusarvion ennen kuin annat huollon tehdä autollesi mitään.


      • Paska_kinneri

        Ei minkään auton takuuseen kuulu jarrulevyt ja palat ei edes uusien autojen!!!!! Ja kyllä se pitäisi tajuta kun ostaa autoa jolla ajettu jo reilusti yli 100Tkm että jarruille ehkä joutuu tekemään jotain jos ei remonttia ole vielä tehty!


    • Jaaajooooo

      Toyotakin on vain ja ainoastaan bisneksen tekoa, ei se hyväntekeväisyyteen perustu, ei todella, kuten ei mikään muukaan autoilu.

    • plö,,,,,,,

      Titaaniehtojen mukaan jarrupalat ei kuulu,, muut kuuluu titaaniin.

      Joten jos tuo on totta, on karseesti taas vedätetty. Toyotalla on niin pätevä takuuosasto maahantuojalla, että se ei ota kantaa. Sen osaavat sanoa - osta uusi.

      Hyvä että tällaiset huijaukset tulee tietoon ja muutkin voi tehdä päätöksiä.

      Turhaa huutoa joillain, että toyotaa korjataan tehtaan piikkiin. Omassani ainakin aina jättävät tekemättä asioita ja fuskaavat.

      Uskallatko kertoa mikä korjaamo?

      • Yaris 2012

        Tohon en kyllä usko,vaikka Toyotalla nyt ajankin. Luotettavin huolto ,ainakin pistokokeiden mukaan. Ja edullinen .


    • nomore vag

      Tuo on aivan normaalitapa kaikilla automerkeillä joita minulla on ollut. Aina yritetään vaihtaa levyt koska harvempi uskaltaa kieltäytyä turvallisuuteen liittyvistä asioista. Olen kuitenkin kieltäytynyt ja ajellut 250 tkm jonka jälkeen vaihtanut koko auton. Katsastuksessa ei ole asiasta valitettu koskaan vaikka nimenomaan pyydän ne tarkistamaan.

      Tuo vaihtokysely alkaa yleensä jo 100 tkm:n kohdilla ja esimerkiksi nykyisellä Passatilla Herttoniemi olisi vaihtanut takalevyt satkun jälkeen ja 30 tkm myöhemmin Laakkonen eteen... Siis selvää kusetusta.

      • Anonyymi

        Tänä vuonna 2022 katsastaja sanoi vm. 2015 Auriksestani, että jarrulevyt ovat lähes lopussa ja merkitsi sen papereihinkin.


    • allergia nysväreistä

      Siinäpä jälleen persaukiset "mutu" tasoiset provot esittelevät typeryyttään. Nehän kysy sulta ensin saako vaihtaa???? Mitä vit.... valitat. Normaalia korjaamo hintaa. Vaihda itse jos kerran ei rahaa,taikka käytä julkisia. Ei taida siellä vuokra kasarmin parkkipaikalla olla tilaa korjailla autoaan, eikä tieto taitoa, vaan pitäisi puol ilmaiseksi vaihdella muiden.

      • ::::::::::::::::::::

        Sielläkös se kirjoittelee, se Toyotan huolto-osaston epäpätevin kaveri, joka on pistetty suurempaa tuohoa aiheuttamasta päivystämään Suoli24:n Toyota- palstalle. Ressukka kävi peruskoulun joka luokan kahteen kertaan ja amiksesta valmistui parin yrityksen jälkeen autoasentajaksi rimaa hipoen, sitten sukulaissuhteilla sai Toyotan korjaamolta "työpaikan".

        Koetat nyt siis epätoivon vimmalla kirjoitella mustasta valkoista?


      • Haisatitse.

        Kato, nyt sua rupes vituttaan, kun tollasii käy. Eiks ookii epäoikeudenmukainen tää maailma. Mut hei HANKI ELÄMÄ persereikä.


      • Ressukka olet.
        Haisatitse. kirjoitti:

        Kato, nyt sua rupes vituttaan, kun tollasii käy. Eiks ookii epäoikeudenmukainen tää maailma. Mut hei HANKI ELÄMÄ persereikä.

        Olet säälittävä!


      • Yaris2012
        :::::::::::::::::::: kirjoitti:

        Sielläkös se kirjoittelee, se Toyotan huolto-osaston epäpätevin kaveri, joka on pistetty suurempaa tuohoa aiheuttamasta päivystämään Suoli24:n Toyota- palstalle. Ressukka kävi peruskoulun joka luokan kahteen kertaan ja amiksesta valmistui parin yrityksen jälkeen autoasentajaksi rimaa hipoen, sitten sukulaissuhteilla sai Toyotan korjaamolta "työpaikan".

        Koetat nyt siis epätoivon vimmalla kirjoitella mustasta valkoista?

        Siis nythän puhutaan Toyotan laatuhuollosta. Eikä mistään pärnäsen korjaamosta.


      • lauta-aita

        vaihdan mielelläni itse ihan ajankuluksi terv. vuokrakasarmissa asuva tyytyväinen yariksen-99 omistaja


      • V7025TDI
        Ressukka olet. kirjoitti:

        Olet säälittävä!

        Toyotat on täyttä paskaa! Volvo on sentään auto!


    • RomuRomu

      Corollan tyyppivika takajarrulevyt ruostuu!!!

      • Toyoruostuu

        Tossa oli yks turha sana lauseessa: takajarrulevyt.


    • maalta vaan ei tyhmä

      1997 Corollalla ajoin aikoinaan 279.000 km. 120.000 kilometrin huollossa ilmoittivat etulevyjen vaihtotarpeesta ensimmäisen kerran ja sen jälkeen joka huollossa. En antanut vaihtaa. Katsastuksissa ei koskaan ollut mitään huomautettavaa jarruista. Alkuperäiset levyt oli autossa myynnin yhteydessä.
      Nyt 2005 corollalla 156.000 km ja levyjen vaihtopuheet alkoivat taas 120.000 kilometrin huollon yhteydessä. En antanut vaihtaa ja en anna vaihtaa, jos en itse huomaa jarrujen puoltamista tms tai katsastusmiehen huomautusta.

      • Rälläköitsijä

        Katsastusmiestä on helppo hämätä. Veistää rälläkällä olakkeet pois jarrulevystä, niin eivät huomauta ikinä koskaan jarrulevystä. Palat kestävät ajoista riippuen jopa noin 200 tkm.


      • ei aina
        Rälläköitsijä kirjoitti:

        Katsastusmiestä on helppo hämätä. Veistää rälläkällä olakkeet pois jarrulevystä, niin eivät huomauta ikinä koskaan jarrulevystä. Palat kestävät ajoista riippuen jopa noin 200 tkm.

        Kyllä he joskus mittavat paksuuksiakin. Viimeksi sanoivat minulle, että levyt alkavat olla minimipaksuudessa, jotta kannattaa vaihtaa ennenkin tuo uudestaan. Mittasin itsekin, ja niinhän ne olivat.


      • Rälläköitsijä
        ei aina kirjoitti:

        Kyllä he joskus mittavat paksuuksiakin. Viimeksi sanoivat minulle, että levyt alkavat olla minimipaksuudessa, jotta kannattaa vaihtaa ennenkin tuo uudestaan. Mittasin itsekin, ja niinhän ne olivat.

        Joo, kyllä ne joskus mittaavat, mutta omalla kohdalla mittaamista on tapahtunut hyvin harvoin. Joissakin autoissa ohenemisvara on moninkertaisesti suurempi kuin toisissa.


    • hakka,

      Mikä moottori?

      sSiis kun vaihtavat takuuseen? Bensa vai diesel?

    • HUH HUH

      Diesel moottori on tuossa Toyota Corollassa. Kuulema takuuseen vaihdettuun uuteen moottoriin ei tule enää sitten takuuta vain koska on takuuseen jo kertaalleen vaihdettu...eli vielä tämäkin asia on selvitettävä ja väännettävä niiden kanssa, että totta helvetissä uuteen moottoriin on saatava takuu, vaikka olisi vaihdettu minkätahansa takuun alaisena....HUH HUH!!!!

      • HUH HUH

        Siis diesel 2-litranen on moottori.....


      • Viala Kiulu

        Meisikö takuuasia kuitenkin niin, että Toyotan oma takuu ei kata ko.vaihtomoottoria, mutta tämän nykyisen, uuden moottorin takuu olisi 1-2v ja asennuksella 1v. Näin minä sen asian ymmärtäisin kuluttajasuojan kannalta.


      • hakka,
        HUH HUH kirjoitti:

        Siis diesel 2-litranen on moottori.....

        Voi harmi, mulla samalla moottorilla.
        Olen muiltakin kuullut että vaihtavat tuota moottoria takuuseen km ollessa 160tkm.
        Onkohan perää? Luulisi siihen takuu olevan?

        Täytyy alkaa miettiin mikä merkki seuraavaksi, koska nämä hajoaa käsiin.


      • Ihan normaalia

        Kyllä se yleensä menee juuri niin, että takuuaikana takuuseen vaihdettuun osaan ei saa enää uutta takuuta. Alkuperäinen takuu tietenkin pysyy voimassa takuuajan loppuu ja korvaa myös vaihtomoottorin jos sekin ehtii hajota alkuperäisen takuuajan sisällä.


      • Viala Kiulu
        Ihan normaalia kirjoitti:

        Kyllä se yleensä menee juuri niin, että takuuaikana takuuseen vaihdettuun osaan ei saa enää uutta takuuta. Alkuperäinen takuu tietenkin pysyy voimassa takuuajan loppuu ja korvaa myös vaihtomoottorin jos sekin ehtii hajota alkuperäisen takuuajan sisällä.

        Niin, että kun pas-kan vaihtaa pas-kaan, niin kukaan ei pääse hyötyilemään


      • Ei uskotapaskapuheit
        Ihan normaalia kirjoitti:

        Kyllä se yleensä menee juuri niin, että takuuaikana takuuseen vaihdettuun osaan ei saa enää uutta takuuta. Alkuperäinen takuu tietenkin pysyy voimassa takuuajan loppuu ja korvaa myös vaihtomoottorin jos sekin ehtii hajota alkuperäisen takuuajan sisällä.

        Juuri näin se menee. Tosin en usko pätkääkään noista "stooreista" Päälle 400tkm. kestävät hyvinkin


    • Automekaanikko_

      Olipas kallis jarruremppa. Mutta merkkiliike velottaa. Tarvikkeena osat ja työ pääkaupunkiseudulla hieman pienemmässä paikassa, missä oikeasti myös herkistetään jarrut kunnolla niin hinta on n. ~350€ koko hommalle kyseiseen Corollaan. Vain tyhmä vie tänä päivänä merkkiliikkeeseen kun se ei ole enää tae mistään hyvin tehdystä työstä. Päin vastoin. Kannattaa jatkossa etsiä hyvä maineinen pieni korjaamo. Säästät useita satasia.

    • Irmeli Turska

      Miten voi pilllu haista näin pahalle?

    • Auto huoltoon

      Ihmettelen mitä Toyo-Tero täällä itkee kun hänen lähes uudessa "vasta" 160tkm ajetussa Toyossa menee jarruosat ihan normi kilometreillä vaihtoon..huh huh. Niitä ei varmasti ole vaihdettu vielä koskaan aiemmin, niin turha itkeä mistään takuusta mitään, hajoaminen ja kuluminen ovat kaksi eri asiaa..

    • Toyotar

      Vein 2008 corollan Toyotalle, koska jarrulevyt on kuluneet säteittäisesti eli vaikutti siltä, että ne ovat kierot. Tämä huomattiin renkaiden vaihdossa. Soittaessani Toyotan huoltoon, olivat heti sitä mieltä, että ne ovat kierot ja vaihdettava. Huoltoon viedessä olivat vielä ihan samaa mieltä, mutta kun näytin Titaanitakuu-sopimuksen, jossa luki jarrulevyt, muuttuikin homma.

      Tarkastusmittauksissa todettiin, ettei ne ole kierot vaan ovat normaalia ruostumista ja kulumaa. Normaali kulumahan ei mene Titaanitakuuseen. Remppa olisi maksanut 700 eur. Sanoin, ettei sitä remppaa tehdä ainakaan teillä.

      Että taitaa olla yleistä toimintaa tuo Titaanitakuun kiertäminen. Se on vain mainoskikka, jolla saavat Titaaniauton kalliisiin huoltoihin kahdeksi vuodeksi, vaikka muutkin korjaamot osaisivat ko. huollot tehdä.

    • Tane_toy

      Tarvikkeilla ja halpakorjaamoilla säästät satasia. Mutta joudut myös tinkimään työn laadusta. Tojon osaa korjata ja huoltaa perusteellisesti, täydellisen huolto-ohjelman avulla vain tojota huolto. Jos ette tienneet sitä että kun viet auton huoltoon sille tehdään A4 sivun verran muitakin tarkastuksia ja huoltoja kun pelkästään ne jarrut mistä olette täällä nurisseet. Jos viet pien korjaamoon ne vaihtavat vain jarrut eivätkä tarkastele auton perus kuntoa. Tojotahuollossa voit luottaa siihen että autosi on OIKEASTI ajokunnossa ja turvallinen. Säännöllisellä merkkihuollolla missä merkissä tahansa sinun ei itse tarvitse enää miettiä yhtään mitään auton pitämisestä. He huolehtivat aina että kaiki nesteet ovat kunnossa esimerkiksi ja akku. Joten älkää köyhät itkekö vaan ostakaa sitte ooppeli jos ei oo varaa huollattaa asiallisesti! :D Terv. ilmeisesti aika rikas

      • puhut pasgaa

        Ei ne siellä tojollakaan tee kuin sen jarrurempan, jos se auto sinne jarruremppaan viedään.
        Monimerkkikorjaamot tekee ihan määräaikaishuollon, kun sellainen sieltä autolle tilataan.


      • Tiiviste repsottaa

        Miten voit olla niin vakuuttunut Tojota-huoltojen ylivoimaisesta rehellisyydestä ja tinkimättömyydestä?
        Moni tojotailija voi omakohtaisesti todistaa välinpitämättömyyttä, laiminlyöntejä, huonosti tehtyjä töitä, osaamattomuutta. Kampajankorjauksia tehdään kenelle sattuu. Omakohtainen kokemus. Yhdelle vaihdetaan levyt ja palat kampanjan puitteissa ja toiselle ei kumpiakaan. Sama malli, samanikäiset, samat viat.


      • autonvaihto

        Ilmeisesti myös aika tyhmä, kun varakkuudella alat leuhottamaan. Kun huollot ylihinnoitellaan tai fuskataan, on aivan oikein reagoida. Ja mistähän olet saanut päähäsi, että Toyota-huollot tekevät edes määräaikaishuollossa mitä pitäisi, ei minulle ainakaan. Todella ylimielistä ja välinpitämätöntä korjaustoimintaa, varsinkin kun pitäisi takuuseen korjata, vaikka siihen kuuluisi.

        Ehkä he eivät ymmärrä, ettei ostaja toista kertaa tee samaa virhettä vaan vaihtaa merkkiä ja pelkän huonon huollon takia. Miksihän maahantuoja ei reagoi näihin riman alittajiin.


    • Tane_toy

      joka ikisessä merkissä on tälläistä samanlaista. Olen ehkä sen taki vakuuttunut koska tiedän hiukan enemmän toyota huollon sisäisestä toiminnasta kun luultavasti kukaan tällä palstalla. :D:D Satun tekemään töitä tojotalle

    • selastasepenatekee

      Ettekö osaa kysyä kustannusarviota jos lompakko kevyen olonen?

      Oikeestiko sitä mieltä olette jotta jos naaapurin Pena vaihtaa levyt vartissa paloines päivines motonetin tarvike hinnoilla niin merkkihuollossa pitäs olla sama diili?

      Tosipaikan tullen se se Pena vaihtaa levyt kahdessa tunnissa, rikkoo parit ilmausruuvit siinä samalla ja haluaa Shiwasregalia vähintäs sen litran kanikan vielä osien päälle ja eikä hommasta loppuviimeks tullu muuta kuin paskanen penkki..

    • tane_toy

      Hyvä selastasepenatekee!!!!! :D OIKEIN!!

    • plö,,,,

      Tällä nimimerkillä kommentoin ketjun alussa. Nyt tuli huollon aika ja toiset 50tkm ajettua noilla jarruilla. Huollossa jarrut kunnossa, seuraavassa huollossa täytyy kuullemma vaihtaa kaikki. Kahden viikon päästä jarrut jumittaa ja menen toyotalle jossa käsketään uusia kaikki. Hinnan varmaan tiedätte. Toyota ei ota vastuuta, vaikka jarrut kestää aina 50tkm.

      Ostin osat muualta ja laitoin paikoilleen. Kesti kaksi tuntia. Liukutapit olivat ruostuneet. Se siitä hyvästä huollosta. Täytyy vastaisuudessa aina huollon jälestä jarrut ottaa auki, niin jospa toimivat.

      Voisin suositella välttämään toyota huoltoa, mutta koska on olemassa hyviäkin en tee sitä. Täytyy vaan löytää tunnollinen.

      Mitä toyota mekaanikko sanoo??

    • asentaja4

      Eihän korjaamo tietenkään veloita korjaukseen kuluneesta ajasta, kaikille töiltä on tehtaala tullut ohje ajat joiden mukaan myös asiakkaalta veloitetaan. Jos toyotan jarru osat ovat teidän mielestä kalliita, kusisitte housuunne kun näkisitte dodgeni jarru osien hinnat. pelkkien taka levyjen ja palojen hinnat ( halvimmat tarvike osat) olivat 370€. Jos töistä veloitettaisiin mennyt aika miten asentaja saa tästä keikat??

    • itsestä kiinni

      Meikäläisellä vm.2000 Corolla, ajettu n. 170 000 km. Jarrupaloilla menee piiitkälle yli 200 000 km. Jarrutan mahdollisimman vähän, se säästää bensaa ja jarrut kuluu vähemmän. Varmaan joku voi ajaa palat loppuun alle 100 000 km:llä jos on "rallikuski".

      • Vastuu

        Jarrut ruostuu, jos niitä ei käytä, väitti huolto? Pitäneekö lie paikkansa, mutta ei todella tarvi olla rallikuski, että tojon jarrupalat ja jarrut menee huoltoon 60 tkm ja kohta uusiksi. Tyyppivika, jota ei tunnusteta ääneen, joiltain kuitenkin on takuuseen vaihdettu, useimmilta ei.


    • kimpula1

      Jarrulevyt kuuluu titaani takuuseen,mut palat ei.

    • Corolla pappa

      Mikähän järki se on tulla tänne mollaamaan omaa autoaan siitä ei saaha kuin voimaa taas Toyotan haukkumiseen. Olen 40 vuotta ajanut Toyotalla ja vian vikaa ei ole ollut ja olenkin ohjeet antanut kuinka Toyota pysyy ikuisena. Lopettakaanyt taivaan tähden tälläinen mollaaminen.

      • Liikenneturvallisuus

        Celicalla tasan 200000km... Alkuperäiset levyt ja palat. Kummatkin täysin loppu, katsastus lävistetty kyseisessä kunnossa!!! Huh Huh... Risuja A-Katsastukselle!!!


      • korollavaari

        Kuules korollavaari vikoja niitä tulee korollaanki nimimerkki kokemusta on. Pyöritin edellisen kulkimeni mittariin 383 tkm (passat tdi) vikoja riitti mutta pannu poxi s-pumppu kesti ilman mitään laittoa ja kulutus oli kohtuullinen jotai 5,2. Kokemukseni mukaan nykyinen kulkimeni( myös korolla) kiertää herkemmin korjaamot kuin tämä passat. Mutta kaikkiin autoihin tulee vikaa aivan varmasti kun noita vuosia ja kilometrejä alkaa kertyä. Eri merkkien välillä tässä vikaherkkydessä on kyllä eroja. Ei se ole OMAN merkin mustaamista kun kertoo kuinka asiat on, joten tosiasiaa vaan pöytään.


      • voitonmaksimointi

        Vanhat tojot varmaan on eri asia, toivottavasti et joudu uutta ostamaan, joudut tutustumaan omakohtaisesti näihin tyyppivikoihin ja yllättäviin ongelmiin, mitkä tojoja nykyään vaivaavat.


      • Siinähän-maksat

        Taisi pappa pelästyä kun tuli ilmi että omistaa paskaa....


    • Titaani

      Mikä on "tinaanihuolto" josta puhut ?

      • perjantai-asentaja

        Kannattaisko itse yrittää vaihtaa etujarrulevyjä-ja paloja -05 corollaan? ei paljoa kokemusta ja tarkoitus hoitaa tehtävä ti-hallissa nesteellä. tuleeko osien mukana ohjeita?


    • homoerkki

      Aika turhaa vertailla ajetuilla kilometreillä jarrujen kestoa kun toiset jarruttelee 200metrin välein kaupungissa ja toiset ajelee 100kilometriä painamatta kertaakaan jarrua.

      • wyqwyqywqwq

        tai 300 km ilman jarrujen painamista, eneiten ihmetyttää nuo jotka jarruttelevat turhaan koko ajan, esim kun nopeusrajoitus vaihtuu pienemmäksi , ei siinä tatvii jarruttaa...


      • MissäAsut??

        Ai että Kaupungissako ajelet 100km ilman jarruttamista. ??? No just joo.. voi se onnistua jos on 100 km suora ilman liikennevaloja. Mutt ajappa helsingissä kaupunkiajoa 100 km ilman jarrutuksia. Peltiä voi olla jonkin verran rutussa sen jälkeen..

        Kyllähän jossain pohjanmaalla kestää jarrut paremmin kuin helsingin kalliossa asuvalla. jossa on 100 metrin välein liikennevaloja, alamäkiä, ja risteyksiä.


    • betala

      Tarkoitat varmaan titaanihuollossa!? Mun corollan takajarrut alko vinkumaan ihan ajon aikana niin häiritsevästi, että hain merkkiliikkeestä alkuperäiset (n, 80 €) ja vein tojoni pikkupajalle, jossa palat vaihdettin johonkin 73 egen hintaan. Ja tämä tapahtui vuosi sitten siinä 140 tkm paikeilla auto on vuosimallia O7. Siis vain palat vaihdettiin joissa oli vielä kulutuspintaa melkein puolet, mutta se vinkuna!!! Kun tiedetään, että levyt on arvokkaammat kuin palat niin voin hyvin olettaa, että täysi jarruremontti merkkiliikkeessä niiden tuntitaksalla maksaa tuon kertomasi summan. Vertailunvuoksi voisin kertoa työkaverin passatin täyden jarruremontin ja etupään tukivarsienvaihdon (8kpl) hinnan olleen reilut neljävuotta sitten hiukan päälle pari tonnia. Mitähän maksaisi tämänpäivän hinnoilla?

    • Puu-pää Orginal

      Minulle maksoi 120tkm huolto, ilmastoinninhuolto ja palat ja levyt taakse yli 800e 1,5-vuotta takaperin. Se ei tullut kalliiksi ainoastaan minulle, sillä sen jälkeen en ole kyseisessä paikassa asioinut, vaikka olin ollut vakioasiakas kyseisessä paikassa jo 16-vuotta.

      Levyt palat yms kannattaa vaihtaa jossain muualla kuin merkkiliikkeessä, tai ainakin kannattaa varmistaa huollon hinta.

      • toyotalla

        Hetki sitten oli toyotan 120tkm huolto merkkiliikkeessä. vähän päälle 500eur. samalla soittivat että jarrut pitää uusia, osat ja työt 400/akseli. Luulin eka että työ maksaa, ajattelin että säästän ja vaihdan ite. mutt kysyin autoa noutaessa toyotalta pelkkiä osia mutt pelkät osat 590eur, siis eteen ja taakse sekä levyt että palat. Motonet alle 200eur samasta.

        Ja sen mitä tulee vikinään niin sanoivat aikanaan kun vikinästä valitin takuunollessa voimassa että kuuluu kuvaan, johtuu jarrujen rakenteesta.. että jos se kuuluu toyotalla kuvaan, että on oikee ominaisuus niin toivotaan että tarvike osissa sitä ominaisuutta ei ole kopioitu.. Myös siinä syy miksen halua alkuperäsia toyota jarrujaosia autoo asentaa.


      • Gorollaa
        toyotalla kirjoitti:

        Hetki sitten oli toyotan 120tkm huolto merkkiliikkeessä. vähän päälle 500eur. samalla soittivat että jarrut pitää uusia, osat ja työt 400/akseli. Luulin eka että työ maksaa, ajattelin että säästän ja vaihdan ite. mutt kysyin autoa noutaessa toyotalta pelkkiä osia mutt pelkät osat 590eur, siis eteen ja taakse sekä levyt että palat. Motonet alle 200eur samasta.

        Ja sen mitä tulee vikinään niin sanoivat aikanaan kun vikinästä valitin takuunollessa voimassa että kuuluu kuvaan, johtuu jarrujen rakenteesta.. että jos se kuuluu toyotalla kuvaan, että on oikee ominaisuus niin toivotaan että tarvike osissa sitä ominaisuutta ei ole kopioitu.. Myös siinä syy miksen halua alkuperäsia toyota jarrujaosia autoo asentaa.

        Joo, jarrurempan tekee omatoimisesti 200e ja kolmen tunnin työllä koko autoon.

        Jos asut PK-seudulla ja haluat huollattaa merkkiliikkeessä niin kysy tarjousta Muuralasta Toyotalta. Olen siellä teettänyt 30% halvemmalla määräaikaishuollot, kuin Espoo tai Kaivoksela oli maksanut.


      • toyotalla
        Gorollaa kirjoitti:

        Joo, jarrurempan tekee omatoimisesti 200e ja kolmen tunnin työllä koko autoon.

        Jos asut PK-seudulla ja haluat huollattaa merkkiliikkeessä niin kysy tarjousta Muuralasta Toyotalta. Olen siellä teettänyt 30% halvemmalla määräaikaishuollot, kuin Espoo tai Kaivoksela oli maksanut.

        Hyvä neuvo, kiitos vaan mutta ei oo aikaa ajella toiseen päähän kehätietä eikä halua ootella paikanpäällä että huolletaan. Toyo airport on just työpaikan lähellä ja sillä kätevä.. Vaikka nopeitahan nuo ovat korjaamon pojat.

        Kerran laskuttivat jonkun määräaikaishuollon tuntivelotukset 1 tunti ja 10 minuuttia. Siitä ku auton vein ja odottelin kyytiä, katoin ku kyyti tuli kelloa mitä oli ja auto oli vielä parkissa pihalla, siihen hetkeen että ilmotus tuli että auto valmis. 50 min. Toyotan airportin pojat tekee nopeesti hommia.. saavat mahtuu enemmän minuutteja tuntii.. Eipä sen puolee, kiitettävää palvelua siellä aina saanu, en jaksanu kysellä.. Katoin tästä 120tkm laskusta että olivat lopettaneet tuntimäärän ilmottamisen.. :) oli joku ilmeisesti kyselly asiasta että miten on.. :)


    • kusettavat joka mutk

      Titaani toyota voi olla mutta skeidaa huoltoa ne tekee vaihtoautoihin toyo liikkeissä

    • nimetön

      En ymmärrä... Itselläni on toyota yaris 03 ajettu 120tkm ja autoon ei ole tarvinnut tehdä mitään korjaus/osien vaihtoa paitsi normalit huolto osat :D auton jarrut kestävät pitkään jos autolla jarrutellaan niinkuin kuuluisi. Huolloissa tarkistetaan myös jarrujen muu kunto kuin kulutus pinta. Vanhat hapettuneet palat ja levyt täytyy vaihtaa huolto ohjelman mukaan uusiin että liike ei joudu vatsuuseen jos tapahtuu onnettomuus ja se johtuisi vaikka huonoista jarruista. Ja tuohon motonetista saataviin halpoihin jarruihin en helvetti koske monet olen vaihtanut ja enään en vaihda kun ne on ihan paskoja kun menevät hyvin nopeasti kieroiksi kokemusta on. on sit kiva jarrutella kun aina tärrää ja vetelee jarrutuksissa. Itselläni tulee nykyään autolla 160km päivä työmatka ajoa eli siis viime vuonna ajoin autolla 55tkm. ostimme yariksen sukulaiselta viime keväänä näihin aikoihin ja autolla oli ajettu 70tkm. Autossa ei ole mitään vikaa ja toimii todella hyvin ja on vielä ranskassa tehty malli. Itse olisin valmis maksamaan uusista jarruista eteen ja taakse 700e kun ovat toyotan alkuperäis osia eivätkä mätänetin hyviä peltilevyjä. Itse olen mekaanikko ja tiedän mistä puhun. Toyotalla en ole töissä...

      • Hyvin-on-pelittän

        Aika monta sataa tuhatta olen motonettiin levyillä ja paloilla ajanut (useammassa autossa) ja ei koskaan mitään ongelmia.


    • Lasikusti

      Älkää hyvät veljet luottako Toyota huoltoon.

      Kaveri osti reilut kaksi vuotta vanhan Toyota farkun, mittarissa 60 tuh. ja juuri huolto
      tehty.Kuulemma luottoa oli tuttuun liikkeeseen kun 20v vuotta ajettu samalla merkillä.

      Kuika ollakaan,selvisi myöhemmin,että auton huollossa ollessa ei ollut tehty jarruille mitään,ei edes huoltokirjaan merkintää sille erikseen määrättyyn kohtaan.

      Toyotalta selvitettiin,että jos auton omistaja ei pyydä tehtäväksi työtä,emme myöskään tee sitä.Näinollen vastuu ei ole meidän,vaan omstajan.

      Seuraukset laimilyödystö huollosta.
      Palat olivat hitusta vailla hankaamassa metalli,metallia vasten.
      Jarrulevyt pahasti urilla.

      Asiaa puitiin,aina automyyjästä korjaamon mestariin ja myyntipäälikköön asti.
      Mestari ei osannut hokea kuin,ne on kuluvia osia,ne on kuluvia osia.

      Kaikkein tärkein toimintalaite autossa,kuinka voikaan Toyota toimia näin edesvastuuttomasti? Onko mahdollista että Toyota toimi lain mukaisesti?
      Muutakin väitetty.

    • Ei ole hurraamista

      Vajaat 50 tuhatta mittarissa Yariksessa (suurin osa kilometreista ajettu maaseudulla, jossa ei juuri jarrutella tarvitse) ja Toyota huolto on sitä mieltä, että kaikki levyt ja palat uusiksi. Asentajan suullinen arvio hinnasta töineen 775€.

      On erittäin epätodennäköistä, että tulen teettämään remontin tuolla hinnalla Toyotahuollossa. Jotain rajaa pitäisi olla ahneudellakin.

    • Toitskuvaan

      Täällä toyota Corollan etujarrut lopussa 130 tkm mittarissa. Edellinen levyjen vaihto tehty 60 tkm kohdalla. Ei kestä ei Toyotan jarrut, pääasiassa matka-ajoa.
      USKOTTAVA SE ON. Rahastaavat pehmeällä pataraudalla.

    • Veijo Tojota

      120 tkm Tojotalla mittarissa, merkkihuollossa todettiin että kaikki levyt ja palat loppu ja etusatulat uusiksi, kustannusarvio 1300-1400 € töineen. Ajoa lähinnä pääkaupunkiseudulla. Ihanan kallista...

      • Laitetaanko alle?

        Vaihtosatula maksaa noin 100 e/kpl varaosaliikkeessä ja netistä saa alle satasella per kappale. Marmoritiskin marmori on kallista. Satulan, levyjen ja palojen vaihto on helppoa ja nopeaa.


      • yaris90

        Isäni Yarikseen ( 2004 100tkm ajettu ) yritettiin vaihtaa jarulevyjä ja paloja kuulemma olivat kuluneet. Samalla autolla ajettiin 204 tkm asti, eikä levyjä alettu vaihtamaan. Samoin kävi Rav4 omistajalle tosin hän vaihdatti monta kertaa levyjä ja paloja uusiiin, lasku 500 eur joka vaihdon yhteydessä.

        Ja omassa yariksesa 260 tkm ajettu kytkin alkuperänen ja hyvässä kunnossa, samoin taitaa olla alustan ja jarrujen osalta, ostin auton käytettynä 200tkm ajettuna ja 10v ikäisenä.


    • mersumies2

      Tulee halvemmaksi viedä Toyota paalaukseen ja ostaa auto tilalle.

    • pekux

      Itse vaihdoin juuri corolaani kaikki levyt ja palat ostettu motonetistä
      taka levyt 2 kpl ja jarrupalat taakse
      etu levyt 2 kpl palat eteen
      kaikki yhteensä 154,40 lisäksi oma on diesel jossa on sekä etu että taka levyt vähän isommat= kalliimat mitä benasa autoissa.

      Autolla on nyt ajettu 320tkm ja kerran olen aiemmin vaihtnut palat sekä eteen että taakse tuossa 190 tkm paikkeilla, auto ollut minulla uudesta asti, ja kun takuu loppui sen jäleen tehnyt kaikki huollot itse.

    • Laatuaseollapittää

      Onko tämän ketjun kaikki Tojo rakkineet jo paalattu?

      • Väärävalinta

        Taitaa olla, itsellä 2008 1.4D ja ongelmia riittää, jarrut jatkuvasti vaihtokunnossa, jäähdytysnesteen johtoliitos vuosi, ovien keskuslukitus temppuilee ja nyt näyttäisi, että laturi sökö?! Ajettu 120 tkm...


      • Toijotismi

        Ei ole. Alkuperäset levyt joka nurkassa, tikissä 338k. Paloja olen vaihtanut muistaakseni kahdesti.

        Jarrulevyhuijausta kuuluu tehdyn Toyota-huolloissa laajemminkin. Erityisen hupaista vielä se että kun asiakas kieltäytyy vaihdatamasta levyjä ja paloja, seuraavalla kerra samat "loppuun ajetut" levyt ja palat sujahtavat huollosta läpi ilman moitteen sanaa. Priuksiin T-huolto marmorissa tuutataan 5W-30 öljyä, vaikka pitäisi laittaa TGMO 0W-20. Väärän öljynkö lie seurauksena Priuksia jo vähän päälle 200 tkm:ssä on ruvennut nauttimaan öljyä. Litran per vaihtoväli.


    • SinuaOnHuijattu

      Sinua on huijattu ja raskaasti.

      Tällä palstalla nimittäin koko ajan kuulee miten LUOTETTAVA ja KESTÄVÄ tohjo on, tosiasiassa se on hyvin koottu (niin että alussa ei tule laittoa) mutta pohjimmiltaan heppoinen riisipussi joka sadan tuhannen kilometrin ja viiden vuoden jälkeen muistuttelee hentoisista rakenteistaan ja ruosteherkistä osistaan.

      Korjaamo voi ihan vapaasti vaihtaa takalevyt jos niistä siltä tuntuu, koska kysymyksessä on turvallisuusosa. Ja kun kysymyksessä on tohjo, luulen että ne on jo kertaalleen vaihdettu.

    • Tinaani

      "tinaani"---voi jessus, siinä taas oikeen tyypillinen Toyotan omistaja, puolilukutaitoinen pappa jonka usko Toyotaan on RAJATON kun kerran essonbaarissa kerrottiin että se on hyvä auto.

      Joo, paitsi että ei ole. Se on tehty pappamaiseen hissutteluun eikä esimerkiksi jarrut kestä mitään. Sen lisäksi että ne ruostuu, kuten koko auto.

      Kyllä, kyllä sua on HUIJATTU ja kaikkia tojopettereita

    • LuukkonenO

      Se koko titaani takuu on pelleilyä kaikilta osin alkaen tarkastuksesta loppuen takuun korvaamiseen. Tapahtui joskus 2000 luvun alussa Vantaalaisessa liikkeessä, mun tuttu oli näitä laatu sertifikaatioita tarkastamassa ja alko hämmästelee kun tarkastetuissa autoissa oli täysin samanlaiset arvot pakokaasuissa. Kyllä sitä kait sitten selviteltiin miten mahdollista ja syykin selvisi.

    • kaarlokuuskuus

      Hölmöt maksaa aina. Castrol Edge öljyt suodatin vaihdettuna 68€, jarrupalat asennettuna 72€ Toyotan pikahuollossa, tankki täyteen 98:a 75€. Taas mennään: öljyillä 15.000km, jarruilla 100.000km ja tankillisella 700km. Carina E 1.6.

    • ertr

      Corolla on kuuluisaa Turkkilaista laatua. Turha vikistä jos ei ymmärrä autoista mitään.

      • BMW-mies-TojonLevyt

        Vai 700€ jarruremontti (osat n. 490€)

        Tässä kysymäni Tojon merkkihinnat
        18.10.2016 4kulmaan levyt ja palat 395€ ohv. Lupasi hintaan 350€.

        AD-osat sama paketti 240€.Saman paketin kävin hakemassa Motonetistä hintaan 180€.

        AD ja Motonet on saman omistajan putiikki (Broman Group Joensuu hah...hah)
        Myyvät samaa kamaa omilla koodeilla.

        Pihassa vaihdoin ite.Takajarrujen
        (Pyörivä mäntä) työkaluksi iskin n.30mm puutapin päähän 2kpl ruuveja.
        Se homma käy näin Bemarimieheltä
        tuohon akan kauppa-autoon


    • Toyota-palstan

      trollipoju ollut tässäkin keskustelussa vauhdissa. Näytti siltä että kaikki negatiiviset kommentit trollipoju on kirjoittanut.

    • Durasel

      Uutena ostamani Auriksen jarrulevyt meni vaihtoon 45 tkm:n huollossa, palaa oli kuulemma vielä reilusti. Muutakin ongelmaa on ollut ja kone hajosi 138 tkm ajettuna. Nyt alla Octavia ja 122 tkm takana, toistaiseksi vaihdettu vain eteen jotkut puslat tai tangot. Ei Toyotan laatu ole enää entisellään. Työpaikalla kaksi Avensista ja toiseen laitettu jo kaksi kertaa moottori, toinen kai mennyt suhteellisen ongelmitta. Kilometrejä molemissa noin 150 t ja menevät vuodenvaihteessa vaihtoon, tilalle kuulemma Opel Insigniat.

      • Anonyymi

        Mitä vuosiamallia olivat Avensikset? Entä Auriksesi?


    • Turhaanvaihdettu

      Hassua. Mulle tuttu korjaamo vaihtoi pariin kertaan jarrulevyt koska ne oli "ruosteessa" ja veikkampa ettei olleet mun auton levyt jotka sain takas kun pyysin. Ekalla kerralla oli puhetta että kun säilytän autoa hiekkapihalla ja ajan vähän niin kosteus syö levyn pilalle.

      Sain sitten tallipaikan. saas nähdä tarjoaako äijä taas parivuotista levynvaihtoa ruosteen perusteella.

    • Koyota

      Corolla vvt-i ZRE151E 2008 valmistettu etelä AFRIKASSA ei turkissa.

    • Hyvät.katteet.hinnoissa

      Se on sitä lisämyyntiä huolloissa. Kun ei autossa muuten ole mitään ylimääräistä ja asentaja haluaa tehdä enemmän liksaa, niin on helppo sanoa levyjen olevan vaihtokunnossa. Harva asiakas kieltäytyy tai haluaa saada vanhat levyt tarkastettavaksi.

    • EiIkinäToyotaaEnää

      Itsellä oli avensis 08 aikoinaan tiisseli ja kone laukes 124 000km kohdalla,jonka jälkeen kun kone vaihettiin meni 2 viikon jälkeen startti....jonka jälkeen hajosi 130 000km kohdalla vaihdelaatikosta joku ratas jolloin loota vaihtoon...jonka jälkeen laukesi ilmastoinnin kompura ja km oli 136 000....näin hyviä vehkeitä nämä on....meni merkki vaihtoon kun tilit ei enää riittäneet ylläpitoon...Paljon kalliimpi auto pitää kuin yksikään audi mitä on ollut aiemmin...Nykyään on mazda6 -10 eikä mitään ihmeellistä ole ollut...

      • Anonyymi

        Taisi olla huonompaa vuosimallia kuin esim. 1990-lukulaiset Japanissa tehdyt.


    • omanion

      ei ooikinä tarvinnu vaihtoo jarrulevyjä 96 diesel corolla vasta 417 tuhatta km
      jarrupaloja ja kenkiä niiku meilläpäin sanotaan kyllä useita 20 vuotta on ikää
      kysyin katsastusmieheltä onko kuluneet ei oo huoletta voit ajella oli vastaus
      ei tee mieli uutta autoa jos pitää olla alituiseen pajalla
      Se jakohihna suurin kustannus ja muutamat iskarit

    • NiinKävi

      Kuusetus tapahtui jo silloin kun sulle myytiin Tohjo. Se merkitsee korjaamolla juoksemista. Älä unohda ruostekorjauksia.

    • h.anuri

      Just näin, kusetettiin jo ostotilanteessa, elämä on.

    • onseniinväärin

      Yksi sana:VIT-TU!

      • Anonyymi

        Eikö tuo ole miehelle mieluinen asia...?


    • Isohuijaus

      Kaikissa autohuolloissa noita vaihdellaan pikkuisen etuajassa, kun kysymyksessä on turvallisuuspalvelut ei niiden tarvitse lupia kysellä. Jarrulevyt ruoste tai kiharuus voi nopeuttaa vaihtoa.

      Näyttäisi että se varsinainen huijaus on tapahtunut jo vuonna 2011 kun Sinulle on myyty Toyota. Ihan näitä aikoja rupeaa ruosteet tekemään elämästä jännittävän...

      • Anonyymi

        En siis tiedä mitään autohuolloista. Mitään ei vaihdeta kysymättä.
        Olet ilmeisesti Tero 5 v.


    • Asiakasonainaväärässä

      On tosiaan ihan normi settiä. Se minkä pihamaalla kurassa ryömien olet tutkinut 50%:ksi voi heittokellolla olla vähän vähemmän ja lisäksi levyn pinnassa voi olla aaltoa. Ikävä kyllä jarrulaikat on kulutusosa siinä missä palatkin ja noihan saa vaihtaa asiakkaalta kysymättäkin jos ei uskalla kysyä. Fiksuintahan on toki neuvotella asiakkaan kanssa, etenkin tuulipukukansa on joskus vähän nihkeänä jokaisesta vaihdetusta tulpasta. Kas kun ne vaivautuu tuomaan pajalle kun joka asian tietävät itse paremmin. Gorillankaan korjaamiseen ei ihmeitä tarvita.

    • kjjhf

      Uusavuttomille autonpito maksaa mutta sitä kannata täällä itkeä , palasarja varaosaliikkeessä
      23,90 € ja helppo vaihtaa itse kun ei erillisiä käsijarrupaloja takana, ja taas menee vuosia.
      Levyt sitten voi mennä ennenaikojaan jos ajaa palat liian loppuun ja alkaa kahnaa jos likaa menee väliin ja pala asettuu vinoon .

    • tutkavalopää

      Onhan noissa kilometreissä vähän eroa, jos ajelee kaupungissa tai maalla. Vertaappa jarrutusten ja vaihteiden vaihtojen määrää vaikka Helsingistä Lahteen moottoritietä tai samat kilometrit Helsingin keskustassa.

    • autoliikehujaus

      Pesufixixssiä tehty mittaristoon on ajettu bangkokissa taksissa 400000km ennen suomee tuloo..

    • Ruostuuvielänopeesti

      Tinattu jarrulevy ei pidä tosi kovassa jarrutuksesa alkaa sulaa käy kun latvalalle

    • Anonyymi

      Suosittelen ajamaan taksilla jos ei halua ymmärtää että jarrut kuluu ja niitä pitää uusia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe