Varokaa !!!! Antibiotti,Ciprofloxacin

E. pelissä

En suosittele kyseistä lääkettä, lääkäri määräsi minulle tulehdukseen ja henki meinasi lähteä, lääkkeen mukana olevassa selosteessa ei mainintaa , mitä kaikkea lääke todellisuudessa voi aiheuttaa. käykää lukemassa wikipediasta tietoa, itselleni tuli punaiselle listalle lääke, en saa käyttää sitä tai sen johdannaisia lääkkeitä. Tällä lääkkeellä saat ehkä vielä lisää uusia sairauksia jos hengissä selviät. Kannattaa ottaa laajemmin selvää lääkkeestä jota teille määrätään kuin vain tuo, lääkkeen mukana tulema seloste ja ei pidä siiheni luottaa, että lääkäri määrännyt että olisi turvallinen ja hyvä automaattisesti.

108

26046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1

      No kyseinen lääke ei sovi sinulle, ei se tarkoita että se ei sopisi jollekin/joillekin muille. Minulla on ns. kielletyllä listalla penisil. ja sen johdannaiset sekä sulfa koska olen niille yliherkkä, sen sijaan moni muu ei ole...

    • karpalo

      Tämä kyseinen lääke on aiheuttanut maailmalla ryhmäkanteita ja koska aiheuttaa vakavia sairauksia ympärimaailmaa, aiheuttaaa myös psykoosia,hepatiittia, hengitys katkoksia jne... ei vain pelkästään minule sopimaton lääke. wikipediasta löytää lisää tietoa. kannattaa ottaa selvää , koska niin harmittoman oloinen lääke voi olla hengen vaarallinen ei vain allergisten reagtioiden takia, on jopa joltain vienyt hengen, aiheuttaa hyvin monenlaisia sairauksia.

    • ++++++++++++++++++++

      Wikipedia nyt on Wikipedia...

      Saisiko linkin, siis muualle kuin Wikipediaan, linkin jonka takaa löytyy sitten sitä lääketieteellistä faktaa, kiitos!!

      • Anonyymi

        Opetelkaa ihmeessä etsimään tietoa netistä, ei ole vaikeeta


      • Anonyymi

    • auttoi

      Minä söin tätä viikon kuurin enkä huomannut mitään oireita. Auttoi parantumaan tulehduksesta. Ei kai tätä tarkoitus olekaan kenties pitkään syödä..

      • KARPALO

        MINÄ EHDIN SYÖDÄ VAIN 5 TABLETTIA JA SITTEN JO SAIRAALAAN, 3 VIIKKOA SAIRAALA HOITOA, MINUT JOPA ELVYTETTIIN, SIIS IHAN OMA KOKEMUKSENI ON KYSEISEST LÄÄKKEESTÄ, MINULLE TULI EHDOTON KYSEISEN LÄÄKKEEN TAI SAMAAN RYHMÄÄN KULUVIEN LÄÄKKEIDEN KÄYTTÖ, EI PITÄNYT TULLA MITÄÄN ERIKOISEMPIA SIVUVAIKUTUKSIA, KANNATTAA TTAA AINA SELVÄÄ JOS UUSIA LÄÄKKEITÄ MÄÄRÄTÄÄN , ET VAROVAISUUS KANNATTAA,SEN OPIN KANTAPÄÄNKAUTTA ITSE..


      • koken
        KARPALO kirjoitti:

        MINÄ EHDIN SYÖDÄ VAIN 5 TABLETTIA JA SITTEN JO SAIRAALAAN, 3 VIIKKOA SAIRAALA HOITOA, MINUT JOPA ELVYTETTIIN, SIIS IHAN OMA KOKEMUKSENI ON KYSEISEST LÄÄKKEESTÄ, MINULLE TULI EHDOTON KYSEISEN LÄÄKKEEN TAI SAMAAN RYHMÄÄN KULUVIEN LÄÄKKEIDEN KÄYTTÖ, EI PITÄNYT TULLA MITÄÄN ERIKOISEMPIA SIVUVAIKUTUKSIA, KANNATTAA TTAA AINA SELVÄÄ JOS UUSIA LÄÄKKEITÄ MÄÄRÄTÄÄN , ET VAROVAISUUS KANNATTAA,SEN OPIN KANTAPÄÄNKAUTTA ITSE..

        kyllä ! oma kokemus on paras opettaja


    • Skeptinen lukija

      Kun ei ole vaatimassa jokaiseen yskään antibioottia niin tavanomaisetkin tehoaa. Tähän saakka olen pärjännyt tavanomaisilla silloin harvoin kun hoitoa on tarvittu. Valitettavasti tuo hervoton antibioottien käyttö kehittää vastustuskykyisiä bakteerikantoja jolloin kaltaiseni varovainen käyttäjäkin on vaarassa.

      En luota Wikipediaan koska sinne voi kirjoittaa ihan mitä mieleen pälkähtää eikä kukaan valvo tekstin oikeellisuutta.

    • auttoi

      Harvoinpa minä antibiootteja syön . Edellisestä kerrastakin kulunut useampi vuosi.. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle.. Minulla ei ollut mitään ongelmia .

      • karpalo

        En syö minäkään turhaan , mutta minulla oli niin paha tulehdus( ei siis yskä vaan jalassa oleva tulehdus) ,että pakko oli syödä, ja lääkärit on todenneet minun kohdallani itselleni, että oli väärin määrätä kyseistä antibiottia,että sillä on ollut muulloinkin/ muillekkin samantyyppisiä juttuja kuin minullekkin tuli. Tämä ei siis ole vaan pelkkä Wikipediasta otettu juttu, mutta samoja juttuja minulle kävi kuin siellä kuvailtu ja lääkärini todenneet myös.


      • Cipro tuhoaa jalkasi
        karpalo kirjoitti:

        En syö minäkään turhaan , mutta minulla oli niin paha tulehdus( ei siis yskä vaan jalassa oleva tulehdus) ,että pakko oli syödä, ja lääkärit on todenneet minun kohdallani itselleni, että oli väärin määrätä kyseistä antibiottia,että sillä on ollut muulloinkin/ muillekkin samantyyppisiä juttuja kuin minullekkin tuli. Tämä ei siis ole vaan pelkkä Wikipediasta otettu juttu, mutta samoja juttuja minulle kävi kuin siellä kuvailtu ja lääkärini todenneet myös.

        Ciprofloxacin 4.5 päivän kuuri nilkat olleet järkyttävän kipeät 3kk putkeen eikä loppua näy. Lääkärit eivät osaa auttaa, hoitoa ei ole.


      • Anonyymi
        karpalo kirjoitti:

        En syö minäkään turhaan , mutta minulla oli niin paha tulehdus( ei siis yskä vaan jalassa oleva tulehdus) ,että pakko oli syödä, ja lääkärit on todenneet minun kohdallani itselleni, että oli väärin määrätä kyseistä antibiottia,että sillä on ollut muulloinkin/ muillekkin samantyyppisiä juttuja kuin minullekkin tuli. Tämä ei siis ole vaan pelkkä Wikipediasta otettu juttu, mutta samoja juttuja minulle kävi kuin siellä kuvailtu ja lääkärini todenneet myös.

        Ei noi varoittelut auta, ihmiset on mediauskovaisia ja lääkärit on jumalaa vastaavassa asemassa, ärsyyntyvät vaan tavallisen ihmisen varoituksista, saat pian nimeksesi foliohattu, sillä ne on niitä, jotka vaivautuu tutkimaan asiaa ennenku ottavat mtn myrkkyjä itseensä...😉


    • weedee

      Oletko syönyt fluorokinoloni antibioottikuurin (siprofloksasiini, norfloksasiini, ofloksasiini, levofloksasiini, grepafloksasiini tai trovafloksasiini) ja kärsit nyt pitkäaikaisista ja vaikeista jänne-, nivel- tai hermosto vaurioista?

      Tuotenimiä ovat mm. Tavanic, Ciprofloxacin, Norfloxacin, Avelox, Tarivid jne

      Lääkärit vähättelevät oireitasi eivätkä usko niitä tämän lääkkeen aiheuttamaksi? Tervetuloa mukaan.

      Jos asia koskettaa sinua tai lähiomaistasi, liity Suomen ensimmäiseen Facebook tukiryhmään "Sano EI fluorokinoloniantibiooteille" ja jaa kokemuksesi kanssamme joille käynyt samoin.

      • vaari70v

        lääkkeet ovat vaaraksi terveydelle. Kannattaa lukea P. Götzschen kirj. kirja : Tappavat lääkkeet ja
        järjestäytynyt rikollisuus.


      • Anonyymi

        Mieheni oli paksusuolen avoleikkauksessa ja haava ei parantunut. Hän sai kotiinlähtiessään sairaalasta Ciprofloxcin reseptin. Neljäntenä kotipäivänä miehen jalat jäykistyivät ja liikkuessa mieletön kipu. Huolehtivana puolisona patistin häntä syömään 7 vrk kuurin loppuun, vaikka mies vakuutti kivun syyn olevan antibiootissa. Nyt uskon ukkokullan olleen oikeassa ja tunnen syyllisyyttä. Toivon ja rukoilen että oireet katoavat nyt kun lääkettä ei enää syödä. Ellei näin käy on mieheni invalidisoitunut lääkkeen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieheni oli paksusuolen avoleikkauksessa ja haava ei parantunut. Hän sai kotiinlähtiessään sairaalasta Ciprofloxcin reseptin. Neljäntenä kotipäivänä miehen jalat jäykistyivät ja liikkuessa mieletön kipu. Huolehtivana puolisona patistin häntä syömään 7 vrk kuurin loppuun, vaikka mies vakuutti kivun syyn olevan antibiootissa. Nyt uskon ukkokullan olleen oikeassa ja tunnen syyllisyyttä. Toivon ja rukoilen että oireet katoavat nyt kun lääkettä ei enää syödä. Ellei näin käy on mieheni invalidisoitunut lääkkeen takia.

        Aina pitäisi luottaa omaan intuitioon


    • vakavia-haittoja
      • vakavia-haittoja

        Uusi suositus näihin lääkkeisiin:
        "The U.S. Food and Drug Administration is advising that the serious side effects associated with fluoroquinolone antibacterial drugs generally outweigh the benefits for patients with acute sinusitis, acute bronchitis, and uncomplicated urinary tract infections who have other treatment options. For patients with these conditions, fluoroquinolones should be reserved for those who do not have alternative treatment options."

        "An FDA safety review has shown that fluoroquinolones when used systemically (i.e. tablets, capsules, and injectable) are associated with disabling and potentially permanent serious side effects that can occur together. These side effects can involve the tendons, muscles, joints, nerves, and central nervous system."

        "Marraskuussa 2015 FDA vaati fluorokinolonien valmisteyhteenvetoihin aikaisempaa selvempiä varoituksia mm. tendiniitin, jänneruptuuran, keskushermostohaittojen, perifeerisen neuropatian, QT-ajan pitenemisen, valotoksisuuuden ja yliherkkyysreaktioiden varalta. FDA jatkaa fluorokinolonien turvallisuuden selvittelyä edelleen"


    • Pakkovaiva

      Oudolta tuntuu kieltämättä. Saa nähdä mitä tästä tulee 5päivää on lääke mennyt. Keskustelu on aina hyväksi.

      • Ciproxin

        Kroonistunut tulehdus ja ciprofloxacin nyt ollut käytössä 12VUOTTA säännöllisesti.
        Hyvin kulkee ja ei haittavaikutuksia.


      • Anonyymi
        Ciproxin kirjoitti:

        Kroonistunut tulehdus ja ciprofloxacin nyt ollut käytössä 12VUOTTA säännöllisesti.
        Hyvin kulkee ja ei haittavaikutuksia.

        Nyt puhut pötyjä, 12 vuotta antibiootteja. Ei pidä paikkaansa!!! Katsoppa uudestaan ,mit' purkin kyljessä lukee.


      • Anonyymi

        Ehdottomasti ei kanna syödä yhtään ,,itse sain mahalaukun verenvuotoa pahasti Ciptofloxasin lääkkeestä !


    • varovaisuus.kannattaa

      Fluorokinoloni-antibiooteista, mihin Ciprofloxacin kuuluu, voi jäädä PYSYVIÄ haittoja ja turvallisuuden selvitys jatkuu edelleen ainakin Amerikan päässä heidän lääkeviraston toimesta. Lisävaroituksia on tullut taas viime vuonna. Kuinka monesta muusta eri antibiootista kuin fluorokinoloneista voi katketa jänteitä tai tulla keskushermosto- tai psyykkeeseen liittyviä oireita ja jopa pysyviä terveysongelmia? Niin, fluorokinolonit ovat omaa luokkaansa. Jotkut kuvaavat itseään myrkytetyiksi kuurin jälkeen (floxed) ja he alkavat kärsiä mitä moninaisemmista oireista mitkä voi muistuttaa fibromyalgiaa tai reumaa ynnä muita sairauksia, mutta todellisuudessa syy on tämä toksinen antibiootti, joka voi tehdä tuhoja ja vaurioita pitkin kehoa. Haitat eli sivuvaikutukset eli toisin sanoen lääkkeen vaikutukset voi kohdistua lihaksiin, niveliin, jänteisiin, keskushermostoon. On kummallista, ettei näistä ole Suomessa puhuttu enempää.

      Jos on syönyt yhden kuurin ilman ongelmia, ei ole takeita että seuraava kuuri on ongelmaton. Tämä antibioottiluokka voi viedä myös terveen ihmisen terveyden. Ongelmat voi alkaa viiveellä kuurin loppumisesta. Terveyttään ei kannata riskeerata jos muut antibioottivaihtoehdot on mahdollisia.

      • Mahakivut

        Minä jouduin syömään ko siprofloxacinia 15 pvää 1000mg päivässä pahaan keuhkoputken ja poskiontelo tulehdukseen ja nyt pahat suolisto-oireet. Ei enää ikinä tuota antibioottia.


    • JokuX52

      Jos olet käyttänyt fluorokinoloneja, osallistu Kalifornian yliopiston tutkimukseen, joka liittyy fluorokinolonien pitkäaikaisten ja vakavien haittojen selvittämiseen. Siinä tarvitaan sekä niitä jotka ovat saaneet haittavaikutuksia että niitä jotka ovat selvinneet haitoitta:
      http://www.fqstudy.info

    • Floramaxxxx

      Kukaan järkeäomaava ja aineen käyttöön liittyvistä riskeistä tietoinen ei koske fluorokinoloneihin ellei kyseessä ole henkeä uhkaava terveystilanne ja muut keinot on jo kokeiltu ja osoittautuneet hyödyttömiksi.

      Fluorokinolit ovat ikään kuin infektiotorjunnan atomipommeja ja sellaisia aseita ei tulisi käyttää kuin viimeisenä keinona, kun riskinotto on sen väärti. Valitettavasti fluorokinoloneita jaetaan täysin vastuuttomasti ilman varoituksia ties mihin pikkuinfektioihin ja vaivoihin. Niissä liikkuu paljon rahaa. Sen vuoksi ongelma pysyvistä vaurioista on paisunut. Lukuisat ovat saaneet aineita ilman todellista tarvetta ja kärsivät loppuelämänsä turhaan lääkärikunnan ja teollisuuden osaamattomuuden tai piittaamattomuuden vuoksi. Se on surullista. Tiedän, että uhrit saavat tämänkin aineen vahinkojen kohdalla lähinnä pilkkausta ja väheksyntää oireistaan valittaessaan. Väheksyntä ja kieltäminen ovat molemmat hyviä taktiikoita ongelman maton alle lakaisemiseksi.

    • Sanniehk
    • eiparanepirellä

      sain kyseisen lääkkeen 10 kpl en pystynyt syömään kun kuusi, jäljelle jäi neljä joita en pysty syömään en pitele moista lääkettä,olo tila on todella huono.

    • Kaikuz

      Vakavat haitat ovat onneksi hyvin harvinaisia. Ja joskus voi olla tilanne jolloin taudinaiheuttaja on semmoinen johon vain siprofloksasiini vaikuttaa, jolloin kyseessä voi olla hengenvaarallinen tilanne jos tätä antibioottia ei käytetä.

      • zombi

        mistäs tiedät että vakavat haitat harvinaisia. Olen ystäviltäni kuullut miten lääkkeet ovat haitanneet elämää. Eräs tappoi itsensä lääkkeen vaikutuksen alaisena.
        Minullakin on ollut monia vakavia haittavaikutuksia lääkkeistä. Haen nyt korvausta !


    • Yksi_romu
    • Alluminati

      Eilen päättyi kahden viikon Ciprofloxacin Ratiopharm -kuuri. Jalkoja alkuun heikotti ja niveliä pakotti välillä, mutta ei sen kummempaa. Kyseessä on vahva lääke, joten ihan ymmärrettävää. Jos joillekin harvoille on oireita tullut, ei se tarkoita että kaikille tulee, nostavat vaan itsestään turhan ison älämölön.

      • birgitta

        Onko sinulle hankala ymmärtää lukemaasi?

        Kyllä, harvoille voi tulla haittaoireita, eikä pahoja tule jokikiselle. Mutta ne ovat fluorokinoloniantibioottien kanssa paljon voimakkaampia kuin muissa antibiooteissa ja myrkkyähän tämän luokan lääkkeet keholle ovat. Eli siis haitat voi olla jopa pysyviä luonteeltaan, mikä on tämän ryhmän antibiooteissa erilaista muihin verrattuna. Ja sellaisia, että niitä ei uskoisi antibiooteista tulevan. Eli siis mielenterveyteen vaikuttavia, unettomuutta, jänteiden katkeamista, reuman kaltaista oireistoa, aivosumua jne. Jos jollekin tuollaisia tulee, niin ei ihme jos haluaa nostaa älämölöä, koska Suomessa ei edes lääkepaketeissa ole kunnon varoituksia oireiden pysyvyydestä tai vaikeudesta.


      • YksiRajoittunut

        Vakavat ja pysyvät haittavaikutukset eivät useinkaan ilmene heti kuurin aikana. Jopa tämänhetkisessä lääkeselosteessa mainitaan että jänneongelmat voivat tulla viiveellä. Jos sait kuvaamiasi haittavaikutuksia niin sinulla on tavallista isompi riski että saat viiveellä haittavaikutuksia. Jos uskoo sokeasti lääkkeen sopivuuteen niin etenkin viiveellä tulevia haittoja on vaikea yhdistää lääkkeeseen. Lääkäri sen yhteyden huomaa vielä huonommin.

        Minä söin ensimmäisen kuurin siedettävien ja ohimenevien haittavaikutusten kera. Olin tyytyväinen lääkkeeseen. Vuosia myöhemmin toisen kuurin ensimmäiset tabletit räjäyttivät pankin, josta jäi pysyvät toimintakykyrajoitukset. Jälkeenpäin tajusin, että jo ensimmäisestä kuurista sain molempiin polviin pitkäaikaiset jännevaivat, mutta en vaan osannut yhdistää niitä silloin, koska se tapahtui muutaman kuukauden viiveellä. Toisen kuurin aloitus toi ne vanhat vaivat heti takaisin moninverroin pahempina, ja pysyvinä.

        Niin, että onnea vaan uskollesi että selvisit ohimenevillä haittavaikutuksilla. Et ole kuivilla vielä. Vaikka olisitkin, niin en suosittele kokeilemaan onneasi uudelleen, koska et voi tietää selviätkö ensi kerralla yhtä vähällä vai oletko esimerkiksi invalidi lopun ikääsi.

        Niin kauan kuin lääkeselosteet eivät ole ajantasalla, on täälläkin syytä muistuttaa että huonolla onnella voi käydä äärimmäisen huonosti, ja kuolema ei ole se pahin vaihtoehto. EU:n lääkeviraston on määrä antaa suosituksensa fluorokinolonien pitkäaikaishaittojen arviointiin liittyen ensi kuussa (7/2018), ja sitten lääkeselosteetkin päivitetään aikanaan.


      • Anonyymi

        "Nostavat itsestään turhan ison älämölön"

        Tavan tyhjäpää se sinäkin olet. Tästä lääkkeestähän on esimerkiksi dokumentoitu tilanne jossa on kehittynyt tappava unettomuus ja selkäydin vauriot. Kyseinen henkilö kuoli vuodessa unettomuuteen ja solut kuoli kasvoista. Oman moraalikäsitykseni mukaan yksikin tällainen tapaus on liikaa.


    • Zelnick

      4 vuotta sitten tätä määrättiin 2 viikoa umpilisäkkeen tulehdukseen. Saatanallinen ahdistus ja aivosumu ei ole vieläkään hellittänyt. En osaa ratkaista mitään älyllistä, hädin tuskin ymmärrän lukemaani, muistini ja muistot ovat täysin tuhoutuneet. Massiivinen unettomuus myös päällä, nukun 2-4 tuntia yössä. Ääreishermosärkyäkin on. Vaikuttaa hyvin yksilöllisesti, elämänlaatu voi tuhoutua tai sitten ei käytännössä sivuoireita.

    • erki

      Minuulle määrättiin virtsarakon tulehdukseen Tavanic 7 pv kuuri . kuuden päivän jälkeen yöllä alkoi polvi kipuilla ,turvota ja astuminenkin teki kipeää ja polvi tuntui jäykältä. Söin kuitenkin kuuurin loppuun .Menin lääkäriin ja kerroin lääkärille oireista ja polvea käänneltiin ja katsottin ja sanottiin että vettä polvessa vaikka koskaan ei mitään ongelmia vaikka olen kävellyt 4-5 km reippaita lenkkejä enkä mihinkää ole satuttanut polvea. Toinen lääkäri sanoi vain että lääkejäämiä .
      Tästä opin sen että tarkastan jokaisen lääkkeen haittavaikutukset huolellisesti ennenkuin alan ottaa niitä koska ainakaan terveyskeskuksen lääkäreihin ei voi luottaa ollenkaan . Kävellessä polvi kipeytyy ja turpoaa jonkin verran mutta toivottavasti rauhoittuu vähitellen.
      Toivottavasti ei aiheuta pysyvämpää haittaa

      • Marietta0

        Ei kannata pelätä pysvämpää haittaa heti alkuun.
        Minulla tuli jalkapöytiin ja akillesjänteihin kireyttä fluorikinoloniantibiootin jälkeen. Meni muutama kuukausi ja kivut katosi. Olin ihan äimän käkenä miten minulle oli määrätty tällaista antibioottia ihan pieneen infektioon, johon olisi varmaan ollut turvallisempiakin vaihtoehtoja. Lääkäri suositti välttämään kovempaa treeniä jonkun aikaa, mikä tuntui todella ikävältä, koska olen aktiivinen liikkuja.
        Lisäksi tuli hutera olo tuosta antibiootista ja lihasheikkouden tunnetta.

        Haittavaikutukset kannattaa aina tarkistaa. Toisaalta saattaa tulla tunne, että kaikissa lääkkeissähän on haittoja. Pitäisi olla kuten Amerikassa" Black box warning " https://en.wikipedia.org/wiki/Boxed_warning, joka selkeyttäisi sitä missä mittakaavassa lääkkessä on riskejä. Jos itse olisin tiennyt nämä riskit tämän ryhmän lääkkeessä, olisin halunnut kokeilla toista antibioottia mielummin ensialkuun.

        Minulla magnesiumkuuri auttoi jonkun verran. Otin magnesiumkylpyjä jaloille. Imeytyy ihonkin läpi tuo magnesium. Minulla ei oikein suun kautta saata ottaa, kun maha menee herkästi sekaisin.


    • OikeaaTietoa
      • Lts1

        Ikävä kyllä Pharmaca Fennica ei todellakaan kerro totuutta eikä edes tämänhetkistä tietoa. Tuo artikkeli on päivitetty 4.11.2016. Sen jälkeen Euroopan lääkevirasto on rajoittanut fluorokinolonien käyttöä ja varoittanut mahdollisesti pysyvistä ja monimuotoisista haitoista. Tämän jälkeen on varoitettu vielä erikseen aortan pullistumisista ja repeämistä. Miten Pharma Fennica voi siis olla totuus jos sieltä puuttuu kaikki tuo oleellinen tieto?

        Toisaalta se ei edes voi kertoa täyttä totuutta, koska kaikkia harvinaisimpia lääkkeiden haittoja ei koskaan voida tietää. Se voi vain kertoa sen mitä on vaivauduttu riittävästi tutkimaan, ja usein vasta kovan painostuksen jälkeen myöntämään. Fluorokinolonien pitkäaikaishaittojen tapauksessa kesti 30 vuotta myöntää se miten voi käydä.

        Valitettavasti jopa monet lääkärit luulevat että Pharmaca Fennica on totuus. Ainoa totuus on että haittavaikutusten osalta se on aina enemmän vai vähemmän jälkeenjäänyt. Kyse on vain siitä kuinka paljon.

        Teoriassa systeemi voisi toimia suht ok, mutta todellisuudessa ei, koska lääkärit raportoivat tutkitusti vain 5% haitoista, tutkijat eivät tutki ja lääkevirastot reagoivat liian hitaasti. Fluorokinolonien jännehaitat on tunnettu ja tunnustettu kymmeniä vuosia, niitä on jopa tutkittu jonkin verran, mutta niiden syntymekanismia ei tunneta vieläkään. Silti ne ovat todellisia.

        Tarkempi historiikki surkuhupaisasta hidastelusta fluorokinolonien pitkäaikaishaittojen tutkimisen ja myöntämisen suhteen:
        https://www.laaketiedesairastaa.com/fluorokinolonien-pitkaaikaiset-haittavaikutukset-myonnettiin-viimein/


    • Jäikö lopputuloksena kokovaltainen hermoston ikäänkuin kuolio ja ikuinen kipu tästä lääkkeestä? Miksi ei lääkärit enää ajattele muuta kuin palkkaansa. Entä keikka-lääkärit, arvaajat ilman vastuuta. Mikä on ihmisen terveys ja henki? Pikkasen kuin veli-venäjällä: ei minkään arvoinen, kenelläkään lääkärien Hyväveli-systeemi kyllä selityksen antaa Poolille. Pooli taas ei voi ottaa kantaa koska se maksaa niin paljon. Aivan kuin Putinin systeemi. Jos et ole kuin me niin oot p.s.a
      Miksei yhdistytä ja laiteta asiaa muuta kautta kuin ns. äänestämällä. Politikot unohtaa arjen askareet kun on tulevaisuus taatttu olet vaikka bodaaja tai solisti! Missä mennään? Kommentteja. Please.

    • com-si-com-sa

      En ole syönyt tuota lääkettä, mutta arvelisin, että jos pysyviä, vakavia haittoja ilmenee, se kielletään EU:ssa. Näinhän kävi mm. hyvälle Nimed -kipulääkkeelle. Toki sekään ei aiheuttanuttanut suurimmalle osalle mitään sivuvaikutuksia. Ja sitäpaitsi sitä saa nykyisinkin etelä-euroopasta ilman resptiä.

      Minust tuntuu, että yllä negatiivisesti kirjoittavat, jotka saivat flurokinoleista sivuvaikutuksia, ovat lasketttavissa yhden käden sormilla. Jos olisi massiivisempi haitta, lääke olisi jo ajat sitten kielletty,koko EU:ssa.

      Ps. periaatteessa kaikki lääkkeet ovat "myrkkyjä", jos niin halutaan sanoa. Useimpia ne parantavat, toisia sitten taas ei.

      • Lts1

        Euroopan lääkevirasto poisti myyntilupia kinoloniantibiooteilta ja fluorokinoloneille tuli lisävaroitukset ja käyttörajoitukset. Kyseessä ei ole mikään arvelu tai uskon asia, vaan se on Euroopan lääkeviraston puolitoista vuotta kestäneen selvittelyn tulos.
        https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/referrals/quinolone-fluoroquinolone-containing-medicinal-products
        "Fluoroquinolones are associated with prolonged (up to months or years), serious, disabling and potentially irreversible drug reactions affecting several, sometimes multiple, systems, organ classes and senses."
        "Fluorokinolonit on liitetty pitkittyneisiin (kuukausia tai vuosia kestäviin) vakaviin, invalidisoiviin ja mahdollisesti parantumattomiin haittavaikutuksiin, jotka voivat vaikuttaa moniin eri elinryhmiin, elinjärjestelmiin ja aisteihin"

        Lääke kielletään jos sen keskimääräinen hyöty-haittasuhde on miinusmerkkinen. EMA:n mielestä fluorokinoloneja kannattaa vielä käyttää (rajoitetusti), koska vakavat pitkäaikaishaitat eivät ole yleisiä. Yksistään Yhdysvaltain lääkevirasto FDA on saanut fluorokinolonien vakavista haittavaikutuksista yli 60 000 ilmoitusta (sisältäen yli 6000 kuolemaa), ja koska vain noin 1-10% haitoista raportoidaan, on todellinen luku USA:ssa jossain välillä 600 000 - 6 000 000. Se on enemmän kuin kourallinen.


      • MSGS

        Tuo lääkeryhmä on laitettu markkinoille ennenkun on tiedetty sen vakavista haitoista. (onpa ylläri nykyaikana lääkekehityksen maailmassa.... )Muistaakseni joku fluorokinoloni aikanaan ainakin taidettiin joskus ottaa pois markkinoilta, jos oikein muistan, mutta kai noissa hyötyjä on pidetty haittoja suurempana tai ei olla pidetty haittoja niin isoina. Amerikoissa on sitten FDA muistaakseni laittanut lisäselvityksiä jonkun aikaa sitten ja miten nykyaikana menee - satutetut potilaat on kampanjoineet haittojen tunnustamiseksi. Potilaat saa loppupeleissä kantaa haitat ja joukkovoimalla yrittää sitten saada haittoja tunnustetuksi lääkkeen syyksi. Monia ei edes lääkäri usko että haitat johtuu lääkkeestä jos potilas valittaa lääkkeen tuhonneen terveyden.

        Nyt sitten vissiin Euroopan lääkevirastokin on reagoinut asiaan.

        Tässä asiassa tärkeää olisi tämä : potilasta informoidaan vakavien pysyvien haittojen mahdollisuudesta määrätessä lääke ja mainitaan turvallisemmista vaihtoehdoista. Ja tietenkin lääkettä käytetään tilanteissa joissa hyödyt ja haitat on punnittu. Siis potilas on valmis ottamaan riskin tällaisista haitoista, jotka kohdalle osuessaan voi olla enemmän tai vähemmän invalidisoivia ja hän ymmärtää, että tästä lääkeryhmästä voi seurata tällaista. Moni ei varmaan haluaisi ottaa riskiä, jos muitakin antibiootteja olisi mahdollista käyttää vähemmin riskein jossain ns. lievemmissä infektioissa johon purisi muut antibiootit. Ei halua hoitaa virtsatientulehdustansa ja ottaa siitä riskin joutua pyörätuoliin, katkaista jänteensä tai mitä lie muuta.

        Antibiootteihin kun ei yleensä sisälly tällaisia haittavaikutuksia, vakavia keskushermosto- jänne- elinhaittoja. Fluorokinolonit on kuin kemoterapiaa antibioottimuodossa, syövän, tässä tapauksessa infektion hoidosta voi seurata vakavia vammoja.


      • MSGS

        Vieläköhän tuota määrätään potilaille mainitsematta uusimmista käänteistä tämän lääkkeen lääkevalvonnan kohdalla ja tutkimustuloksista? Itse ainakin potilaana haluaisin tietää riskiprofiilin, koska siinä on niin paljon menetettävää. Kukapa haluaisi väärän pillerin takia tuhota terveytensä - etenkin jos muita lääkevaihtoehtoja olisi ollut.


    • MSDG

      "Minust tuntuu, että yllä negatiivisesti kirjoittavat, jotka saivat flurokinoleista sivuvaikutuksia, ovat lasketttavissa yhden käden sormilla. Jos olisi massiivisempi haitta, lääke olisi jo ajat sitten kielletty,koko EU:ssa." Minusta tuntuu.... Tiesitkö, että fluorokinolonit on olleet Suomessakin yhteydessä kuolemantapauksiin ja niistä on tehty lukuisia haittavaikutusilmoituksia. Kaikkia haittoja ei varmaan potilaat ja lääkärit ole yhdistäneet l ääkkeisiin tai ole kirjanneet. https://yle.fi/uutiset/3-7839376

      " Ps. periaatteessa kaikki lääkkeet ovat "myrkkyjä", jos niin halutaan sanoa. Useimpia ne parantavat, toisia sitten taas ei. "

      Niin ja toiset on hiukan isompia myrkkyjä. Tärkeä tässä asiassa on hyötyjen ja haittojen punnitseminen ja se että ihmisiä ei riskeerata turhaan isoille haitoille.

    • Haihattelut-unholaan

      Onkohan kolesterolilääkkeet tässä yhteydessä unohdettu kokonaan. Käsittääkseni niissä niitä haittavaikutuksia vasta onkin .

      Yllä joku kirjoitti "Antibiootteihin kun ei yleensä sisälly tällaisia haittavaikutuksia, vakavia keskushermosto- jänne- elinhaittoja.".
      - Katsopas huviksesi kolesterolilääkkeiden haittavaikutus-kirjo. Varmasti menetät yö-unesi. Jänne-haitat niissä ovat tavallisia, luukivut ja lukematon määrä erilaisia vaivoja, joita en tässä edes uskalla luetella. Haittavaikutusten määrä näissä on loputon.

      Entäpä sitten psykiatriset lääkkeet. Useimmat neuroleptit aiheuttavat potilaille esim. dartiivi dyskinesian, joka voi olla äärimmäisen hankala: https://fi.wikipedia.org/wiki/Tardiivi_dyskinesia.
      Kukaan ei puhu näistä, vaikka ne ovat elinikäinen haitta.

      Tietenkin puhumattakaan vaikeampien sairauksien, kuten esim. suyöpien hoidossa tarvittavien lääkkeiden haitoista,

      On naurettava ajatus, että jostain saisi pillerin, johonkin vaivaan, johon ei liittyisi mitään riskejä. Koska kaikkiin lääkkeisiin niitä liittyy. Toisiin enemmän - toisiin vähemmän.
      Aamen!

      • MSGg

        Tottakai muissakin lääkkeissä on pahoja haittoja, mutta harvemmin lääkevalvonnassa virallinen taho vetää useampia lääkeryhmään kuuluvia lääkkeitä pois, haluaa rajoittaa käyttöä ja varoittaa pysyvistä haitoista. Siis koko lääkeryhmän kohdalla.


        Miksi vedät nuo lääkkeet mukaan keskusteluun... siksikö että haluat vähäyellä asiaa ja todeta että kaikissa lääkkeissä on haittoja ?

        Jos tauti on vakavampi, riskejä saatetaan ottaa enemmän haittojen suhteen. Mutta kuka haluaisi ottaa terveydellään riskejä jos käytettävissä olisi muita vähäriskisempiä antibiootteja? On hyvä asia että tuollaisia lausuntoja on annettu että lääkärit osaa rajoittaa kys.antibioottirn käyttöä sellaiseen tilanteeseen jossa riskinotto potilaan terveydellä on perustellumpaa.
        Toivonmukaan potilas saa tiedon etukäteen näistä riskeistä eikä vasta sitten yllätyksenä kun jänteet paukkuu, nuppi heittää ynnä muuta kivoja fluorokinolonihaittavaikutuksia.

        Eri lääkkeisiin hyväksytään erilaisia riskejä. Esimerkiksi syöpälääkkeissä pitää hyväksyä erilaisia haittoja kuin jonkun pienen infektion hoidossa käytettävään lääkkeeseen jossa olisi turvallisempiakin vaihtoehtoja jossa ei ole riskejä pysyvistä haitoista. Ja voi vaan miettiä mitä kehossa tekee lääke josta voi seurata pysyviä haittoja jopa jänteiden katkeilusta ja hermostohaitoista alkaen.

        Joskus tietenkin jos ollaan tilanteessa jossa potilas on vakavasti sairas ja ainoa mikä puree on fluorokinoloni, niin tottakai tällöin varmaan siihen kannattaa turvautua.

        Ongelma on se kun lääkäri määrää potilaalle lääkkeen kertomatta haitoista.


      • Lts1

        Kyllä, muillakin lääkkeillä on haittoja, mutta tämä keskustelu koskee fluorokinoloneja, eivätkä muiden lääkkeiden haitat vaikuta fluorokinolonien hyöty-haittasuhteeseen. Neuroleptien haitat ovat tunnettuja, mutta ehkä eniten huolta aiheuttaa se paljonko niistä on oikeasti hyötyä haittoihin nähden, ja toisaalta se miten niitä "pakkosyötetään" laitoshoidossa.

        Kaikkiaan lääketurvallisuuden taso on näennäisestä toimivuudesta huolimatta heikko verrattuna vaikkapa lentoturvallisuuteen. Jos kiinnostaa, niin perustellumpi näkemykseni on luettavissa täällä:
        https://www.laaketiedesairastaa.com/laakehaitat-ja-laakehoidon-heikko-turvallisuuskulttuuri/


      • diipahdd

        Lääketurvallisuus ei ole niin A-luokkaa, kuin luullaan, eikä todellakaan kaikki ole luettavissa Pharmaca Fennicasta. Merkittäviäkin haittoja voi paljastua jälkijunassa, kuten tästäkin nähtiin. Sitten on myös eri asia käyttää jotain lääkkeitä vähän aikaa, kuin pitkän aikaa, ja on eri asia käyttää jotain lääkettä isoina annoksina kuin pieninä annoksina, ja on eri asia käyttää jotain lääkettä yksinään kuin yhdessä toisten lääkkeiden kanssa, varsinkin joilla voi olla jotain yhteisvaikutuksia. Ja on eri asia käyttää lääkkeitä kun metabolisoi niitä esimerkiksi huonosti tai paremmin, ja on ihan eri asia käyttää niitä nuorena, ja vanhana, ja peruskunnoltaan terve ja sairas. Nuo lisää monessa tapauksessa riskien määrää eli siis kun lääkettä käytetään sekaisin jonkun muun lääkkeen kanssa, isompia annoksia, pidempiä aikoja, niitä käyttää vanha tai kroonisesti sairas hyväkuntoisen sijaan (tosin fluorokinolonit voi tuhota terveenkin terveyden). Jos lääke todetaan turvalliseksi itsessään lyhyen lääketutkimuksen perusteella, ei kerro siitä läheskään kaikkea.

        Terveydenhuollossa uusien innovaatioiden kohdalla hyväksytään ihmisille merkittäviä riskejä. Tämä liittyy myös esimerkiksi ihmisten kehoon asennettaviin implantteihin, joita myöskään ei ole todellakaan läpikotaisin tutkittu, miten ihmiskeho niihin reagoi.

        Ihmisille ei sanota kuinka elämänsä voi saada pilalle jo vaikka yhdellä lääkekuurilla tai yhdellä väärällä implantilla kehossa.Medikalisaation aikana tämä voi johtaa useisiin lääkekuureisiin, joiden lähde on yksi lääke. Tämän lääkkeen kohdalla myös ihan suorakaistalla merkittävään disabiliteettiin.

        Kannattaa olla hyvin tarkka, mitä lääkkeitä suustaan napsii ja kannattaa suojatakseen itseään lukea niistä. Kaikkea ei sanota 15 minuutin yleislääkärivisiitillä, vaikka TIETENKIN pitäisi, erityisesti jos riskit on normaalia korkeammat lääkkeessä!


    • Okdfnvonnovd

      Ai että Suomen terveydenhuolto myrkyttää ihmisiä ..? Minulla menossa ciprofloksiinikuuri , vatsa vähän oireilee , ei muuta . Sinänsä hauskoja tällaiset Varokaa !!!! viestit , jonka laittaja näyttää olevan hyvissä sielun - ja ruumiin voimissa. Minun tulehdus saa kyytiä, lääkärille kiitos siitä .

      • Onnea11

        Onnea matkaan, sait jännitystä elämään. Fluorokinolonien vakavat ja pitkäaikaiset haittavaikutukset voivat alata kuurin lopettamisen yhteydessä tai jopa sen jälkeen. Jännevauriotkin voivat tulla kuukausia jälkikäteen, kuten lääkeselosteessa sanotaan. Et ole kuivilla vielä pitkään aikaan.


      • Anonyymi

        Tavan tyhjäpää se sinäkin olet. Tästä lääkkeestähän on esimerkiksi dokumentoitu tilanne jossa on kehittynyt tappava unettomuus ja selkäydin vauriot. Kyseinen henkilö kuoli vuodessa unettomuuteen ja solut kuoli kasvoista. Oman moraalikäsitykseni mukaan yksikin tällainen tapaus on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavan tyhjäpää se sinäkin olet. Tästä lääkkeestähän on esimerkiksi dokumentoitu tilanne jossa on kehittynyt tappava unettomuus ja selkäydin vauriot. Kyseinen henkilö kuoli vuodessa unettomuuteen ja solut kuoli kasvoista. Oman moraalikäsitykseni mukaan yksikin tällainen tapaus on liikaa.

        Ei tarvi edes noin hazardia vaikutusta tulla, kun ne harmit voi jo vaikuttaa elämänlaatuun suuresti. Hermostohaitat voi oireilla vaikka ja miten. Lihashaitat myöskin.
        Elämää jatkuvien kipujen kanssa tai polttelun tunteen kanssa iholla... Hermostohaittoina ahdistusta ja unettomuutta... Akillesjänneongelmia.. Hermovaurioita... Lihasheikkoutta... Pysyvää neuropatiaa. Ja semmoista.. Entinen aktiivinen elämä voi olla muisto vain.

        Rajoitukset näissä antibiooteissa ovat ihan oikein, koska ei lääkärit muuten näitä osaisi määrätä turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi edes noin hazardia vaikutusta tulla, kun ne harmit voi jo vaikuttaa elämänlaatuun suuresti. Hermostohaitat voi oireilla vaikka ja miten. Lihashaitat myöskin.
        Elämää jatkuvien kipujen kanssa tai polttelun tunteen kanssa iholla... Hermostohaittoina ahdistusta ja unettomuutta... Akillesjänneongelmia.. Hermovaurioita... Lihasheikkoutta... Pysyvää neuropatiaa. Ja semmoista.. Entinen aktiivinen elämä voi olla muisto vain.

        Rajoitukset näissä antibiooteissa ovat ihan oikein, koska ei lääkärit muuten näitä osaisi määrätä turvallisesti.

        Tähän kohtaan lisäisin eri kirjoittajana sen verran että joskus on vaan pakko juuri tuota antibioottia määrätä, jos on sellainen bakteeri johon muut antibiootit eivät tehoa.

        Jos potilaalla on hengenlähtö lähellä ja kyseinen antibiootti on ainoa mahdollisuus, niin eiköhän ole aika selvää että silloin sitä lääkettä annetaan.

        Vai olisiko parempi kuolla sairauteen kokeilematta antibioottia ensin, ilmeisesti molempi parempi...jompikumpi..... saa valita. Itse koittaisin antibioottia.


    • kajikp

      Itse en ole syönyt fluorokinolojeja. Se sijaa sain Turkissa lomaillessani vaikean suolistoinfektion (kuumetta lähes 40, eikä mikään pysynyt sisällä).

      Ajattelin, etten mene lääkäriin, koska passittavat sieltä kuitenkin sairaalaan. Menin sen sijaan paikalliseen apteekkiin ja selitin vaivani. Apteekkari antoi Imodiumia ja sen lisäksi jotakin antibioottiia, joka muistaakseni oli ornidatsolia, joka siis on nitroimidatsoli. Tätä lääkeryhmää käytetään Suomessa vain sairaaloissa ja sielläkin vain loiseläinten häätämiseen.

      Lääkkeen vaikutus oli voimakas, nukahdin keskellä päivää noin neljäksi tunniksi. Herätessäni silmät eivät enää olleet synkroonissa, vaan näin kaiken kahtena. Onneksi lomani oli lopuillaan ja hädin tuskin selvisin kotiin. En enää syönyt ko. lääkettä, jonka jälkeen näkökykyni vähitellen parani.

      Summa summarum: antibiotit eivät ole leikin asia ja haitat jahyödyt on tarkkaan punnittva.

    • myrkkya_vai_ei
    • erki

      Tämä palsta on tarkoitettu fluorokinoloni Tavanic lääkkeen haittavaikutuksista keskusteluun . Minulla on omat kokemukseni mistä olen jo kirjoittanut tänne aikaisemmin.

    • Minäkinkoensivuoireita

      Hei. Syön nyt ciprofloxacin kuuria. Heti ensimmäisen tabletin jälkeen alkoi jalkakipu. Nyt 3 pv jälkeen jalkani ovat jäykät, pistelee ja sattuu. Myös käsiin on alkanut sattua. Otin lääkäriin yhteyttä ja hän sanoi että minulla on mahdollisesti veritulppa jalassa johon en usko ja käski jatkamaan kuuria. Olen perusterve 30 kymppinen nainen. Nyt olen lukenut näitä kauhutarinoita netissä ja suoraan sanoen pelottaa syödä tätä lääkettä mutta ilmeisesti ei voi lopettaa kesken ettei elimistöni tule täysin vastustuskykyiseksi antibiooteille. Voiko nämä oireet kadota kun kuuri loppuu?

      • safaffas

        Mulle kävi sama. Jalkapohjissa kova kipu. Tuli myös hermosto-oireita. Oli tunnottomuuden tunteita ja lihasheikkoutta lisäksi. Olo oli hutera ja huimasi. Lopetin viidennen päivän kohdalla, ilman seuraamuksia että olis tullut joku antibioottiresistenssi. Tuli reumankaltaisia kipuja kuukausiksi, jotka hiljalleen lähti. Lääkäri kehoitti välttämään raskasta treeniä jännekivun takia.

        Mietipä tarkkaan mitä teet. Kesken jättäminen voi olla joskus hyvä idea ettei ongelmat pahene.

        Otettiinko sulta verikoe ton veritulpan toteamiseksi?


      • Minäkinkoensivuoireita
        safaffas kirjoitti:

        Mulle kävi sama. Jalkapohjissa kova kipu. Tuli myös hermosto-oireita. Oli tunnottomuuden tunteita ja lihasheikkoutta lisäksi. Olo oli hutera ja huimasi. Lopetin viidennen päivän kohdalla, ilman seuraamuksia että olis tullut joku antibioottiresistenssi. Tuli reumankaltaisia kipuja kuukausiksi, jotka hiljalleen lähti. Lääkäri kehoitti välttämään raskasta treeniä jännekivun takia.

        Mietipä tarkkaan mitä teet. Kesken jättäminen voi olla joskus hyvä idea ettei ongelmat pahene.

        Otettiinko sulta verikoe ton veritulpan toteamiseksi?

        Hei. Ei otettu enkä usko koko juttua. Veritulppa molempiin jalkoihin kuulostaa jo aika erikoiselta. Sivuoireita on nyt koko ajan ja jalat tuntuvat hyvin erikoisilta. En pysty liikkumaan normaalisti enää vaan linkutan. Kaikki paikat pistelee ja eilen tuli vielä lisänä pistävä kipu vatsaan. Kaamein kuuri jonka olen koskaan syönyt ja edelleen pitäis jatkaa. Olen normaalisti aktiivinen ihminen ja kävelen paljon. Se ehkä pahensi oireita. Nyt jos selviän edes päivästä niin riittäisi minulle.


      • Lts1

        Ota yhteyttä lääkäriin ja vaadi lääkkeen vaihtoa. Jos oireet johtuvat lääkkeestä (mikä vaikuttaa aika todennäköiseltä), on sinulla paremmat mahdollisuudet selvitä ohimenevillä oireilla jos lopetat kuurin niin pian kuin mahdollista. Fluorokinolonien kanssa ei todellakaan pidä "kokeilla syödä kuuria loppuun" jos tulee sellaisia oireita mitä sinulle on tullut. Jo yksikin tabletti voi aiheuttaa pysyvät vauriot.


      • Minäkinkoensivuoireita
        Lts1 kirjoitti:

        Ota yhteyttä lääkäriin ja vaadi lääkkeen vaihtoa. Jos oireet johtuvat lääkkeestä (mikä vaikuttaa aika todennäköiseltä), on sinulla paremmat mahdollisuudet selvitä ohimenevillä oireilla jos lopetat kuurin niin pian kuin mahdollista. Fluorokinolonien kanssa ei todellakaan pidä "kokeilla syödä kuuria loppuun" jos tulee sellaisia oireita mitä sinulle on tullut. Jo yksikin tabletti voi aiheuttaa pysyvät vauriot.

        Olen ottanut jo 2 lääkäriin yhteyttä. Kumpikaan ei tunnusta oireiden johtuvan lääkkeestä koska ovat niin harvinaisia oireita. Joten nyt päätin etten enää ota lääkettä. Joka tarkoittaa että välttämättä tautini ei parane 😢. Teen tyhmästi joka tapauksessa mutta nyt sivuoireet ovat mielestäni jo liian pahat. Tämä puutuminen, pistely ja kipu kun on nyt jo kaikissa raajoissa. Minulla ei ole koskaan ollut tällaista joten en usko että on ihan mielikuvituksen tulosta. Nilkkani ovat turvonneet pökkelöiksi ja jostain syystä jalkoihin alkoi ilmestyä mustelmia tai sitten verisuonet näkyy selvemmin. Syön nyt magnesiumia yli suositusten sekä muita vitamiineja (en tietty samaan aikaan kuin lääkettä), koska luin sen auttavan, juon paljon ja lopetin maitotuotteet. Olen myös levännyt aina kun mahdollista. Silti oireet jatkuvat. En taida enää pelata tätä uhkapeliä, vaikka ottaa päähän lopettaa kuuri kesken.


      • sfsfasa

        Onpa kyllä kummallinen ajattelutapa jollain lääkäreillä. Jos potilas saa harvinaisempia haittavaikutuksia, ne ei voi olla niitä. Justiinsa joo. Ja kuinka moni haittavaikutus tulee edes kirjattua jos lääkärit ajattelee noin? Olen aika vakuuttunut, ettei varmastikaan suurin osa haitoista tule kirjattua jos niitä ei etenkään osata yhdistää lääkkeeseen. Lääkäri kenet tapasin kyllä tunnisti nuo fluorokinoloneista johtuvaksi, koska kivut puhkesi heti kuurin aloittamisen jälkeen ja paheni pilleri pilleriltä, minkä takia juuri jätettiin kesken ja onneksi myös infektio parani kuurin jättämisestä kesken huolimatta. Itse pakotin itseni syömään pillereitä vielä siinä vaiheessa kun olin saanut haittaa, mutta sitten viimein päätin lopettaa kuurin, kun kivut paheni ja paheni. Ikävin tuntemus oli tunne jalkapohjissani, mitkä tuntuivat niin kireiltä että kävely teki kipeää. Tällainen harvoin liittyy virtsatieinfektioon mihin fluorokinoloniantibiootti määrättiin enkä ollut vastaavia tuntemuksia kokenut oikeastaan koskaan. Olin myös ymmälläni tuntemuksista, missä kun lähdin kävelemään, jalat tuntuivat voimattomilta ja olo oli hutera ja huimaava. Potilaana en tullut informoiduksi siitä, mitä riskejä fluorokinoloneihin liittyy, vaan (eri) lääkäri kertoi vain kuinka antibiootti on tehokas. Jälkikäteen ymmärsin, että tuo tehokas tarkoittaa myös vaarallisuutta lääkkeen kohdalla verrattuna muihin koska haittavaikutusprofiili on raskaampi ja vaarallisempi. En olisi ollut valmis ottamaan tällaista antibioottia näillä riskein lievemmän virtsatietulehduksen hoitoon ensimmäisenä hoitovaihtoehtona kun mitään muuta ei oltu edes kokeiltu ja riskeeraamaan terveyteni tuon tason haitoille. Nykyään suhtautuisin hieman varauksella siihen jos joku lääkäri määrää erityisen "tehokkaan" lääkkeen. Tuon kokemuksen jälkeen aloin myös suhtautua yleensä skeptisesti siihen, tuleeko potilas informoiduksi lääkkeiden haitoista ja saako hän oikeasti tehdä haitat/hyödyt - pohjautuvan valinnan lääkkeistä. Monesti lääkärit mitätöi potilaan oikeutta kuulla haitoista ja tehdä kehoaan koskevia päätöksiä, mitä riskejä suostuu ottamaan. Nykyään menen aina lukemaan lääkkeistä tarkemmin, myös potilaskokemuksia, ettei tule yllätyksiä. Itselleni fluorokinolonikokemus oli järkyttävä lukiessani jo syötyäni lääkkeitä kyseisen lääkkeen riskeistä ja myöskin järkyttävä siinä suhteessa kuinka vähän informaatiota lääkäreiltä saa lääkkeistä ja aina uskotaan, ettei kellekään tule ne haitat. Tuli kyllä todellinen silmien avautuminen kun aloin lukemaan aiheesta enemmän englanniksi, mitä ulkomailla lääkeryhmästä puhuttiin. Suomessakin lääkkestä aloitettiin puhumaan mm. eräässä ylen ohjelmassa missä lääkeryhmän voimakkaat haitat otettiin puheeksi ja lehdissäkin aiheesta kirjoitettiin.

        Fluorokinolonien haitat useimmiten ovat näkymättömiä vaikka ne kehossa ovatkin, ellei kyse ole poikkimenneestä jänteestä. Tämän takia monesti potilaat voivat tulla vähätellyksi ja mitätöidyksi.

        Kannattaisi noidenkin lääkärien lukea vaan se lääkeviraston uusi suositus ja olla vähättelemättä potilaan kokemuksia. Uudet varoitukset ei ole syyttäsuotta kirjoitettu. Jos potilaalle tulee ongelmia jaloissa heti kuurin aloittamisen jälkeen, niin onkohan kyse silloin vaikkapa todennäköisimmin lääkehaitasta vai veritulpasta.

        Ehkä sitä siinä tilanteessa olisi valmis käyttämään fluorokinoloneja jos kuolema uhkaisi infektion takia ja mikään muu ei auta. Vaikeampien infektioiden kohdalla missä muu ei tepsi, fluorokinolonien käyttö on perustellumpaa. Mutta muuten kyllä kieltäydyn niistä, sillä olen yliherkkä niille. Tämä lukee papereissanikin nykyään. En halua enää leikkiä terveyteni kanssa.


      • Sfashha

        Ja jos potilas kokee voimakkaita sivuoireita, luulisi olevan itsestäänselvyys, että lääkäri alkaa miettiä lääkkeen vaihtoa, mikäli infektio jatkuu ja mahdollisuuksia toisen antibiootin käyttöön on. Allaolevan Lts1.n tekstin perusteella (Eman tiedote) syytä lääkkeen vaihdolle totisesti eri lääkeryhmään olisi, ellei lääkäri sitten halua kiistää haittojen liittyvän mitenkään syömääsi lääkekuuriin. Jos sinulla ei ole ollut vastaavia oireita ja ne puhkeaa juuri kuurilla, niin kyllä pitää olla sokea lääkäri jos ei tätä yhteyttä näe. Osa lääkäreistä elää jossain ihme denialismissa lääkkeiden haittavaikutusten suhteen.


      • Anonyymi
        sfsfasa kirjoitti:

        Onpa kyllä kummallinen ajattelutapa jollain lääkäreillä. Jos potilas saa harvinaisempia haittavaikutuksia, ne ei voi olla niitä. Justiinsa joo. Ja kuinka moni haittavaikutus tulee edes kirjattua jos lääkärit ajattelee noin? Olen aika vakuuttunut, ettei varmastikaan suurin osa haitoista tule kirjattua jos niitä ei etenkään osata yhdistää lääkkeeseen. Lääkäri kenet tapasin kyllä tunnisti nuo fluorokinoloneista johtuvaksi, koska kivut puhkesi heti kuurin aloittamisen jälkeen ja paheni pilleri pilleriltä, minkä takia juuri jätettiin kesken ja onneksi myös infektio parani kuurin jättämisestä kesken huolimatta. Itse pakotin itseni syömään pillereitä vielä siinä vaiheessa kun olin saanut haittaa, mutta sitten viimein päätin lopettaa kuurin, kun kivut paheni ja paheni. Ikävin tuntemus oli tunne jalkapohjissani, mitkä tuntuivat niin kireiltä että kävely teki kipeää. Tällainen harvoin liittyy virtsatieinfektioon mihin fluorokinoloniantibiootti määrättiin enkä ollut vastaavia tuntemuksia kokenut oikeastaan koskaan. Olin myös ymmälläni tuntemuksista, missä kun lähdin kävelemään, jalat tuntuivat voimattomilta ja olo oli hutera ja huimaava. Potilaana en tullut informoiduksi siitä, mitä riskejä fluorokinoloneihin liittyy, vaan (eri) lääkäri kertoi vain kuinka antibiootti on tehokas. Jälkikäteen ymmärsin, että tuo tehokas tarkoittaa myös vaarallisuutta lääkkeen kohdalla verrattuna muihin koska haittavaikutusprofiili on raskaampi ja vaarallisempi. En olisi ollut valmis ottamaan tällaista antibioottia näillä riskein lievemmän virtsatietulehduksen hoitoon ensimmäisenä hoitovaihtoehtona kun mitään muuta ei oltu edes kokeiltu ja riskeeraamaan terveyteni tuon tason haitoille. Nykyään suhtautuisin hieman varauksella siihen jos joku lääkäri määrää erityisen "tehokkaan" lääkkeen. Tuon kokemuksen jälkeen aloin myös suhtautua yleensä skeptisesti siihen, tuleeko potilas informoiduksi lääkkeiden haitoista ja saako hän oikeasti tehdä haitat/hyödyt - pohjautuvan valinnan lääkkeistä. Monesti lääkärit mitätöi potilaan oikeutta kuulla haitoista ja tehdä kehoaan koskevia päätöksiä, mitä riskejä suostuu ottamaan. Nykyään menen aina lukemaan lääkkeistä tarkemmin, myös potilaskokemuksia, ettei tule yllätyksiä. Itselleni fluorokinolonikokemus oli järkyttävä lukiessani jo syötyäni lääkkeitä kyseisen lääkkeen riskeistä ja myöskin järkyttävä siinä suhteessa kuinka vähän informaatiota lääkäreiltä saa lääkkeistä ja aina uskotaan, ettei kellekään tule ne haitat. Tuli kyllä todellinen silmien avautuminen kun aloin lukemaan aiheesta enemmän englanniksi, mitä ulkomailla lääkeryhmästä puhuttiin. Suomessakin lääkkestä aloitettiin puhumaan mm. eräässä ylen ohjelmassa missä lääkeryhmän voimakkaat haitat otettiin puheeksi ja lehdissäkin aiheesta kirjoitettiin.

        Fluorokinolonien haitat useimmiten ovat näkymättömiä vaikka ne kehossa ovatkin, ellei kyse ole poikkimenneestä jänteestä. Tämän takia monesti potilaat voivat tulla vähätellyksi ja mitätöidyksi.

        Kannattaisi noidenkin lääkärien lukea vaan se lääkeviraston uusi suositus ja olla vähättelemättä potilaan kokemuksia. Uudet varoitukset ei ole syyttäsuotta kirjoitettu. Jos potilaalle tulee ongelmia jaloissa heti kuurin aloittamisen jälkeen, niin onkohan kyse silloin vaikkapa todennäköisimmin lääkehaitasta vai veritulpasta.

        Ehkä sitä siinä tilanteessa olisi valmis käyttämään fluorokinoloneja jos kuolema uhkaisi infektion takia ja mikään muu ei auta. Vaikeampien infektioiden kohdalla missä muu ei tepsi, fluorokinolonien käyttö on perustellumpaa. Mutta muuten kyllä kieltäydyn niistä, sillä olen yliherkkä niille. Tämä lukee papereissanikin nykyään. En halua enää leikkiä terveyteni kanssa.

        Pitäisi saada näiden lääkäreiden nimet julkisuuteen,että ihmiset osaisivat varoa!


    • Lts1

      Jos on aihetta ottaa antibiootteja niin kannattaa etsiä lääkäri jolta saa lääkkeet, joista on enemmän hyötyä kuin haittaa. Harvinaisetkin oireet tulevat joillekin, ja myös tämä tapaus selittää miksi ne pysyvät harvinaisina: lääkärit käyttävät automaattisesti perustelematonta "muu syy"-korttia eivätkä raportoi Fimealle. Satunnaistutkimukset taas ovat usein pieniä kooltaan eikä niissä saada kiinni harvinaisempia haittoja, ja vielä vähemmän seurataan haittojen kestoa. Tarkoitus kun on todistaa teho, ei haitat. On aivan eri asia että lääkkeen käytön aikana jalat ovat jäykät kuin että ne jäävät jäykiksi.

      Jos lääkäri ei suostu määräämään muuta lääkettä, pitää kysyä etteikö ole vaihtoehtoja (yleensä on). EMA:n tiedote terveydenhuollon ammattilaisille fluorokinolonien pitkäaikaishaittavaikutuksista sanoo näin:
      "Fluoroquinolone treatment should be discontinued at the first sign of tendon pain or inflammation and patients should be advised to stop treatment with a fluoroquinolone and speak with the doctor in case of symptoms of neuropathy such as pain, burning, tingling, numbness or weakness so as to prevent development of potentially irreversible condition."

      Kokonaisuudessaan tiedote on täällä (sen voi vaikka printata lääkärille): https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/referrals/quinolone-fluoroquinolone-containing-medicinal-products

      Raportoikaa ihmeessä kaikki tällaiset haitat Fimealle, koska ilman sitä Fimeakin voi vain todeta että nämä ovat yksittäistapauksia. Lääkärit eivät näitä raportoi.

      • Minäkinkoensivuoireita

        Hei. Minulla on nyt aika tälle päivälle uudelle lääkärille. Valitettavasti virtsatietulehdus palasi ja tarvitsen lääkkeet. Näitä ciprofloxacin lääkkeitä en suostu enää ottamaan. Jalat tuntuu hiukan paremmilta nyt mutta polvet Alko pitää outoa narskumista kävellessä. Onko normaalia?


      • Lts1
        Minäkinkoensivuoireita kirjoitti:

        Hei. Minulla on nyt aika tälle päivälle uudelle lääkärille. Valitettavasti virtsatietulehdus palasi ja tarvitsen lääkkeet. Näitä ciprofloxacin lääkkeitä en suostu enää ottamaan. Jalat tuntuu hiukan paremmilta nyt mutta polvet Alko pitää outoa narskumista kävellessä. Onko normaalia?

        Kuulostaa edelleen sipron haitoilta. Kuinka todennäköisesti tuollainen tule perusterveelle nuorelle ihmiselle sattumalta molempiin jalkoihin jostain muusta syystä juuri silloin kun syö lääkettä, joka tunnetusti voi aiheuttaa kyseisiä haittoja, ja josta on erikseen varoitettu? Onhan se aina mahdollista, mutta jos on vaihtoehtoja niin ei ole syytä ottaa riskiä käyttämällä ko. lääkettä uudelleen ennen kuin on pakko.

        Naisen tavalliseen virtsatietulehdukseen fluorokinolonit eivät ole ensisijainen lääke muutenkaan (etenkään viimeisimpien varoitusten jälkeen). Muita vaihtoehtoja kyllä pitäisi löytyä.


      • Minäkinkoensivuoireita

        Nyt tämä nuori lääkäri otti vaivani todesta ja tiesi lääkkeen haittavaikutukset. Sanoi että minun olisi pitänyt lopettaa jo aiemmin mutta enhän minä sitä tiennyt. Nyt sain uuden turvallisemman kuurin ja ciprot lentää roskiin. Lääkäri sanoi, ettei minulle voi enää ikinä määrätä noita lääkkeitä. Luojan kiitos siitä! Kysyin koska jalkavaivat loppuu ja oli sitä mieltä, että viikon sisään. Toivotaan parasta. Olo on parempi mutta jalat edelleen omituiset. Kipua on jalkapohjista oikeastaan koko jalkaan molemmissa jaloissa. Tuntuu kuin elohiiriä menisi ihon alla ja kävely hidasta. Lisäksi tämä rutina polvissa. Mutta käsien kihelmöinti loppui, onneksi ja pahin terä kivuista menny. Joten ehkä on toivoa, että tämä vielä paranee? Mikä teillä muilla on auttanut? Syön nyt hevoskuurina vitamiineja, erityisesti magnesiumia enkä rasita itseäni liikunnalla yhtään. Olisiko muita vinkkejä? Haluan vain palata siihen mikä tilani oli ennen tätä.


      • Anonyymi

        Aloitin juuri tämän lääkkeen 7 päivän kuurin 500mgx2 päivässä virtsatien tulehdukseen,jos näitä pahimpia sivuvaikutuksia tulee,niin laitan lääkärin nimen kaikkiin mahdollisiin julkisiin palstoihin!


    • VahvaEpäily

      Varokaa myös Kefeksin antibioottia. Psykoosin kehittyminen, ennakko-oireet voivat kestää viisi vuotta ennen kuin toksinen psykoosi iskee. Googlatkaa: toksinen psykoosi.

    • sdgdsggds

      Joko alatte uskoa fluorokinolonien suuriin haittoihin?

      Sekä Hesari että Iltasanomat julkaisi tänään uutisen jossa kerrotaan kyseisten antibioottien käytön rajoituksesta sekä siitä että niitä on Euroopassa poistettu myynnistä. Jotenkin outoa uutisoida vasta nyt, koska uutisesta on aikaa. Ciprofloksasiini kuuluu näihin fluorokinoloneihin.

      Rajoitukset käytössä ovat tällaisia:

      "Rajoitusten mukaan fluorokinoloneja ei myöskään käytetä niin sanotun turistiripulin ehkäisemiseen tai toistuvien virtsatietulehduksen hoitoon. Niitä ei lisäksi tule käyttää lievien tai kohtalaisen vakavien bakteeri-infektioiden hoitoon, jos vaihtoehtona ovat muut lääkkeet."

      Huomatkaa kohta "kohtalaisten vakavien" jos vaihtoehtona on muut lääkkeet. Kertoo jo paljon ettei näitä antibiootteja saisi käyttää edes kohtalaisten vakavien tulehdusten hoitamisessa.

      Syyttäsuotta tällaisia rajoituksia ei tehdä. Ne tehdään, koska näissä on niin vakavia ja jopa pysyviä haittoja joillekin. Hyöty/haitta-arviointi voi kallistua haitan puolelle. Ei haluta riskeerata ihmisille vakavia haittoja jos näitä rutiinina vaan määrätään jopa lievempiin infektioihin. Laajemmassa käytössä haittoja olisi varmaan enemmän.

      Ja kyllä haittojen täytyy varmaan aika yleisiä olla jos fluorokinoloneja on jopa vedetty myynnistä.

      Tässä nähdään taas, että luullaan että joku lääke on turvallinen ja sitten vuosia myöhemmin ollaankin vähän toista mieltä.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006066577.html

      • olinoikeassa

        Itsekin jouduin noita syömään kuukauden päivät ennen kuin lääkäri kovan väittelyn ja riitelyn jälkeen suostui vaihtamaan toiseen antibioottiin. Olin tosi sairas lääkkeestä, vaikka sen oli tarkoitus parantaa tulehdus polvinivelessä. Nyt saa lääkäri nokilleen, kunhan seuraavan kerran tapaan.


    • Lääkekehittely-mutkikas

      Ylenpänä kirjoitettiin "Jos on aihetta ottaa antibiootteja niin kannattaa etsiä lääkäri jolta saa lääkkeet, joista on enemmän hyötyä kuin haittaa. ". Onpahan muka viisas neuvo! Kuka lääkäri kykenee sanomaan jostakin lääkkeestä tuollaisen arvion? Ei kukaan!.

      Lääkkeitä kehitellessä toki arvioidaan hyödyn ja haitan suhde. Ja vain sellaiset aineet, joista todetaan olevan enemmän hyötyä kuin haittaa hyväksytään lääkkeeksi.

      Siis, hyöty - haittasuhteen arviointi ei ole lääkärin asia, vaan lääketehdas on sen jo varmistanut testeillään ja hyväksymis-viranomainenm hyväksynyt esitetyt testit. Sellaisia lääkeaineita, joista on enemmän haittaa, kuin hyötyä, ei hyväksytä.

      • Anonyymi

        Lääkäreiden tehtävä on tehdä hyöty/haitta-arvio lääkkeestä kussakin sairaustilassa. Ei lääketehtaat niitä arvioita tee eikä tutkimuksissa kaikkea tule ilmi, haittojakaan. Pitkällä tähtäimellä voi ilmetä uudenlaisia haittoja kuten tässä tapauksessa on nähty. Fluorokinolonien kohdalla haitat ovat nykyään arvioitu suuremmaksi, joten niiden käyttöä pyritään rajoittamaan ja lievemmissä infektioissa suosimaan muita antibiootteja. Viimekädessä potilaalla vaikuttaisi olevan vastuu, haluaako altistaa itsensä lääkkeiden haitoille ja hän on se joka viimekädessä pillerin suuhunsa laittaa ja tekee päätöksen. Tähän vaikuttaa se mitä informaatiota potilas on lääkäriltä usein haitoista saanut. Jos lääkäri ei ole maininnut mitään, silloin potilas ei ole kunnolla informoitu. Haittavaikutusten lukemisesta paketista voi olla hankaluuksia hahmottaa, mitkä riskit lääkkeessä on, koska kaikissa lääkkeissä on pitkä lista erilaisia mainittuja haittoja. Siksi lääkärillä on tässä tärkeä tehtävä.

        Ongelmahan on se, että edes lääkärit eivät välttämättä ole täysin informoituja haitoista, koska niitä voi ilmetä uusia vuosien mittaan myöhemmin lääkkeiden tulosta markkinoille ja erilaisia rajoituksia lääkkeen käyttöön voi tulla myöskin, kuten nähtiin. Apuna lääkkeen määräämisessä tässä on hoitosuositukset ja heidän työkokemuksensa ja koulutuksensa.


    • Anonyymi

      Yllä jo selvennettiin asiaa, mutta vastaan nyt minäkin. Vaikka myyntiluvan saadakseen lääkkeestä pitää olla keskimäärin enemmän hyötyä kuin haittaa, on silti nimenomaan lääkärin tehtävä arvioida tapauskohtaisesti hyödyt ja riskit, jotka riippuvat potilaan sairaudesta, iästä, riskitekijöistä jne.

      Lääketurvatiedote (8.4.2019)
      https://pharmacafennica.fi/SafetyNotice/DownloadAttachment/73
      "Näiden haittavaikutuksien vakavuuden johdosta aiemmin terveillä henkilöillä kinoloni- ja fluorokinoloniantibiootteja tulee määrätä aina huolellisen hyötyjen ja riskien arvioinnin jälkeen."

      Vakavissa infektioissa fluorokinolonin hyödyt usein ylittävät riskit, mutta lieviin infektioihin löytyy turvallisempia lääkkeitä. Syövän hoidossa käytettävillä solusalpaajilla on vakavia haittoja, mutta itse sairauskin on vakava. Toisaalta lääkärin pitää arvioida kannattaako solusalpaajia käyttää jos esimerkiksi vanhan ihmisen syöpäkasvain ei kasva eikä todennäköisesti lyhennä elinikää.

      Lääketeollisuus siis vain tuuppaa tavaraa myyntiin ja toivoo että lääkkeitä käytetään niin paljon kuin mahdollista. Lääkäreiden tehtävä on määrätä potilaalle lääkettä, jota hän tarvitsee ja josta on hänelle hyötyä enemmän kuin haittaa. Jos fluorokinolonista saa vakavia haittavaikutuksia ja löytyy vaihtoehtoisia lääkkeitä, silloin lääkkeestä on kyseiselle potilaalle enemmän haittaa kuin hyötyä ja se pitää vaihtaa.
      --
      Lts1

    • Anonyymi

      Kaksi viikkoa söin Ciprofloxacinta.Hirveitä oloja ja nyt toipuminen vieroitusoireista on neljänännessä paivässä. Suolisto sekaisin, kauheita psyykkisiä oireita, pelkoja ja tyhjiä oloja. Lääkäri käski lopettaa, kun lääkkeestä tuli mahakipuja ja sekavia oloja. Lopettamisen jälkeen on ollut hirveitä oloja. Olisi pitänyt vielä kestää 2 viikkoa kuuria, mutta olisin varmaan menehtynyt. Lääkäri sanoi, että lääke on tunnetusti hirveiden oireiden aiheuttaja. Todella kauhea kokemus.

    • Anonyymi

      Yle
      "Yleisellä antibiootilla hurjat sivuvaikutukset – useita kuolemantapauksia: "Näistä ei saa puhua Suomessa"
      Fimea on saanut vuosien mittaan noin 600 ilmoitusta yleisessä käytössä olevien fluorokinoloni-antibioottien vakavista sivuvaikutuksista. Suuri osa kaikista lääkehaitoista jää Suomessa piiloon."

      Kotimaa4.3.2015 klo 12.43

    • Anonyymi

      Mulle ei ole määrätty fluorokinoloni antibiootteja.

      Sen sijaan sain lomalla Turkissa hyvin vaikean kuumeisen vatsataudin.

      Menin siellä paikalliseen apteekkiin, josta sain hyvin voimakkaita antibiootteja (ilman reseptiä), jotka ovat käsittääkseni Suomessa vain sairaalakäytössä. Lääkkeet tehosivat, mutta sivuvaikutuksena näin kaiken kahtena. Sitten, joten kuten Suomeen ja kotiin päästyäni, aloin vähitellen tervehtyä, myös näköni palasi entiselleen.

    • Anonyymi

      Mulla oli sellainen bakteeri johon ei oikein muut antibiootit tehonneet. Hämmästelin kyllä kun lääkäri sanoi että pitää heti kertoa jos tulee kipua akillesjänteisiin. Myöhemmin kun luin tietoa lääkkeestä niin siellä oli että se voi aiheuttaa jänteiden katkeamista ykskaks ilman erityistä syytä. Se on myös kovin kiistelty lääkeaine, ilmeisesti on ollut jo ns. uhanalainenkin joissain maissa. On vain hankalaa silloin kun sattuu olemaan ainoa vaihtoehto niin on pakko käyttää. Muuten itsekin kyllä välttäisin käyttöä.

    • Anonyymi

      Tässä videolla yhden lääkettä käyttäneen akillesjänne katkeaa naps vaan:

      https://youtu.be/JV3cpdexdVU

      Auts!

      Kysymys on mitä tuo lääke tekee kehossa, kun se voi aiheuttaa pysyviä vaurioita, jänteiden poikkimenoa tai hermoston ongelmia... Ja toinen kysymys on MIKSI jotkut lääkärit ei mainitse tällaisesta mahdollisuudesta näitä myrkkyjä määrätessä? Myrkkyjä ne ovat. Joskus toki jotain hyötyäkin infektioihin, mutta haitat.. Omaa luokkaansa!

    • Anonyymi

      Itselläni ciprofloxacin kuuri puolessa välissä (viikko siis takana) 2x500mg/vrk. Ei ole tullut haittavaikutuksia. Sen sijaan pirullisen taudin vei mennessään. Ensin lääkäri määräsi kapeakirjoista antibioottia. Sitä ehdin viilon syömään kunnes oli pakko lähteä päivystykseen. Lääkäri totesi että nyt loppu pelleily ja määräsi ciprofloxacinia jolla jonka ansiosta jo kolmantena päivänä pystyin jättämään buranan pois. Olo on tällä hetkellä hyvä ja parempaan päin ollaan menossa. Eli kyseessä on oikeasti tehokas laajakirjoinen antibiootti, jota ei toki ensisijaisesti kannata määrätä ettei bakteerit saisi laajasti vastutuskykyä sitä vastaan. Itselleni se oli kuitenkin toimiva lääke.

      • Anonyymi

        Samat kokemukset. Jokunen vuosi sitten söin kanssa ciprofolaxci kuurin ja tauti lähti kun kuppa töölöstä. Ei ole katkeillut akillesjänteet eikä muutkaan paikat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat kokemukset. Jokunen vuosi sitten söin kanssa ciprofolaxci kuurin ja tauti lähti kun kuppa töölöstä. Ei ole katkeillut akillesjänteet eikä muutkaan paikat.

        Minua myös yksi lääkäri varoitteli akillesjänteistä, sanoi jos tulee niihin kipua täytyy heti kertoa.
        Sillä kertaa ei tullut mutta myöhemmin kun oli leikkaus ja sen jälkeen taas käytin tätä lääkettä, silloin alkoi akillesjänteitä särkeä ja otin yhteyttä sairaalaan jossa olin leikkauksessa.
        Sieltä kuitenkin sanoivat vain että ota särkylääkettä.

        Aika hämmentävää miten eri tavoin lääkärit suhtautuvat tähän asiaan, kuten moneen muuhunkin.

        Itse jouduin syömään juuri tätä antibioottia koska oli sellainen bakteeritulehdus johon eivät muut antibootit tehonneet. Muita sivuvaikutuksia jännekipujen lisäksi ei onnekseni siitä silloin tullut.


    • Anonyymi

      joopa joo todella toimiva antibiootti on kyseessä jos ei bakteeri ole siihen saanut vastustuskykyä ja sitä harvemmin suomessa pääsee tapahtumaan koska täällä ihmiset tuntevat antibioottien haitat ja apteekeista ei myydä antibiootteja ulos ilman reseptiä. jos tästä x joukko ihmisiä saa haittavaikutuksia niin se ryhmä on todella pieni ja suurella valtaosalla lääke toimii erinomaisin tuloksin.

      • Anonyymi

        No miksi sitten tämän ryhmän antibioottien käyttöä on rajoitettu ja joitakin vedetty pois markkinoilta? Voi toki olla toimivia mutta joku syy siihen on miksi niitä on rajoitettu. Mieti se ja sitten kirjoita uudelleen.

        Ja mieti miksi tällainen rajoitus oli tärkeää ja olennaista.


    • Anonyymi

      Minulla oli eturauhasvaivoja, satunnaisia. Ei otettu verikokeita, lääkäri vain tunnusteli ja todettiin arkuus eturauhasessa. Määräsi em. antibiootin varmuudeksi. Ei maininnut haittavaikutuksista. Luin näistä itse sattumalti jälkikäteen. Suomessa lääkäreillä ei ole mitään vastuuta. Järjetöntä.

      • Anonyymi

        Se et haittavaikutunsia esiintyy pienellä prosentilla lääkkeen käyttäjistä ei todellakaan tarkoita sitä että niitä esiintyisi kaikille. Kyseessä tehokas antibiootti kunhan sitä ei määrä turhaan ettei bakteerit saisi sille vastustuskykyä. Sama ongelma tosin kaikkien antibioottien kanssa. Tätä antibioottihana lääkärin tulisi määrät jos kapeakirjoinen ei ole toimininut kai kun kyseessä on niin vakava bakteeriperäinen infektio ettei ole aikaa odotella tai on varmaa ettei kapeakirjoinen toimi tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se et haittavaikutunsia esiintyy pienellä prosentilla lääkkeen käyttäjistä ei todellakaan tarkoita sitä että niitä esiintyisi kaikille. Kyseessä tehokas antibiootti kunhan sitä ei määrä turhaan ettei bakteerit saisi sille vastustuskykyä. Sama ongelma tosin kaikkien antibioottien kanssa. Tätä antibioottihana lääkärin tulisi määrät jos kapeakirjoinen ei ole toimininut kai kun kyseessä on niin vakava bakteeriperäinen infektio ettei ole aikaa odotella tai on varmaa ettei kapeakirjoinen toimi tehokkaasti.

        Lisäisin tekstiisi vielä kohdalle haittavaikutukset *mahdollisesti pysyviä elämänlaatua alentavia vaikeitakin haittavaikutuksia minkä takia Euroopan lääkevirasto on ryhtynyt rajoitustoimiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se et haittavaikutunsia esiintyy pienellä prosentilla lääkkeen käyttäjistä ei todellakaan tarkoita sitä että niitä esiintyisi kaikille. Kyseessä tehokas antibiootti kunhan sitä ei määrä turhaan ettei bakteerit saisi sille vastustuskykyä. Sama ongelma tosin kaikkien antibioottien kanssa. Tätä antibioottihana lääkärin tulisi määrät jos kapeakirjoinen ei ole toimininut kai kun kyseessä on niin vakava bakteeriperäinen infektio ettei ole aikaa odotella tai on varmaa ettei kapeakirjoinen toimi tehokkaasti.

        Vuosia sitten mulla ESBL-sairaalabakteeri leikatulla alueella vatsan sisäpuolella, siihen ei olisi kait muut antibiootit tehonneet siksi Ciprofloxacin.
        Kuurin aikana hetken oli akillesjänteet kipeät eikä ole sen jälkeen mitään tullut.
        Hermosto-, lihas- ym. ongelmat oli jo valmiiksi olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosia sitten mulla ESBL-sairaalabakteeri leikatulla alueella vatsan sisäpuolella, siihen ei olisi kait muut antibiootit tehonneet siksi Ciprofloxacin.
        Kuurin aikana hetken oli akillesjänteet kipeät eikä ole sen jälkeen mitään tullut.
        Hermosto-, lihas- ym. ongelmat oli jo valmiiksi olemassa.

        Hyvä että tehosi.


    • Anonyymi

      Tällätavalla käyttäytyvistä lääkäreistä pitäisi tehdä rikosilmoitus pahoinpitely nimikkeellä. Ja tämän kaltaisen ilmoittelun pitäisi yleistyä. Ei näitä konitohtoreita millään muuten saa karsittua mutta jos samalla henkilöllä on kymmeniä pahoinpitelyepäilyjä lääkäriuransa portfoliossa on mahdollista ettei tällainen taikuri pääsisi harjoittamaan ammattiaan!

      • Anonyymi

        Tämäkin aloitus on jo 8 vuotta vanha. Ap elää vahvasti jo menneisyydessä. Yks paha kivi sillä on psykiatria, sen harjoittaja.
        Toinen narsismi, jota se jaksaa sadoin eri nimimerkein jakaa eri palstoilla. On itse ristuksen viaton, valkoinen pulmunen.
        Kuiteskin: Siitä pula, mistä puhe, eli mielenterveyskrempat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin aloitus on jo 8 vuotta vanha. Ap elää vahvasti jo menneisyydessä. Yks paha kivi sillä on psykiatria, sen harjoittaja.
        Toinen narsismi, jota se jaksaa sadoin eri nimimerkein jakaa eri palstoilla. On itse ristuksen viaton, valkoinen pulmunen.
        Kuiteskin: Siitä pula, mistä puhe, eli mielenterveyskrempat.

        Virtsassa bakteereja ja siihen määrättiin kyseinen Ciproflox. 14 päivän kuuri.5 päivän jälkeen meni uni ja vatsa kipeytyi. Lopetin kuurin 8 päivän jälkeen kun olo heikkeni muutenkin. Jos pöpö lähtikin niin tilalle sain vatsavaivat. Ulostus liisterimäistä ja ilmeisesti lääke tuhosi vatsasta kaikki myös hyvät bakteerit. Vessassa peräaukkoa kirvelee ja se pitää suihkuttaa aina käynnin jälkeen. Melkein polttava tunne jota hoidan salvalla.
        Ei auta maitohappobakteeritkaan, ei gefilus piimä eikä jogurtit. Vatsaan pitää saada bakteerikanta kuntoon.
        Viimein rupesin juomaan mustikkamehua ja veteen laimennettua Molkosania. Jo parin päivän jälkeen vatsa alkoi toipua ja mennään oikeaan suuntaan.
        Mielestäni kenellekään ei pidä määrätä fluorokonilonia. Se on vaarallinen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virtsassa bakteereja ja siihen määrättiin kyseinen Ciproflox. 14 päivän kuuri.5 päivän jälkeen meni uni ja vatsa kipeytyi. Lopetin kuurin 8 päivän jälkeen kun olo heikkeni muutenkin. Jos pöpö lähtikin niin tilalle sain vatsavaivat. Ulostus liisterimäistä ja ilmeisesti lääke tuhosi vatsasta kaikki myös hyvät bakteerit. Vessassa peräaukkoa kirvelee ja se pitää suihkuttaa aina käynnin jälkeen. Melkein polttava tunne jota hoidan salvalla.
        Ei auta maitohappobakteeritkaan, ei gefilus piimä eikä jogurtit. Vatsaan pitää saada bakteerikanta kuntoon.
        Viimein rupesin juomaan mustikkamehua ja veteen laimennettua Molkosania. Jo parin päivän jälkeen vatsa alkoi toipua ja mennään oikeaan suuntaan.
        Mielestäni kenellekään ei pidä määrätä fluorokonilonia. Se on vaarallinen !

        Onneksi en lukenut tätä ketjua aiemmin. Marraskuussa minulle määrättiin tuota virtsatietulehdukseen ja kyllähän se tehosi. Vaikka tuntui ettei vielä tehonnut, labrakokeissa ei enää löytynyt bakteereja, ajan kanssa sitten kaikki tuntemuksetkin hävisi.

        Heti ensimmäisen pillerin kanssa otin maitohappopillerin ja vielä muutaman päivän antibiootin loputtuakin, eikä tullut mitään sivuvaikutuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi en lukenut tätä ketjua aiemmin. Marraskuussa minulle määrättiin tuota virtsatietulehdukseen ja kyllähän se tehosi. Vaikka tuntui ettei vielä tehonnut, labrakokeissa ei enää löytynyt bakteereja, ajan kanssa sitten kaikki tuntemuksetkin hävisi.

        Heti ensimmäisen pillerin kanssa otin maitohappopillerin ja vielä muutaman päivän antibiootin loputtuakin, eikä tullut mitään sivuvaikutuksia.

        Minulle sanoi sairaanhoitaja että se cipro tappaa kaikki kissaa pienemmät ! Lääke on EU:ssa eräänlaisella mustalla listalla . Suomessa sitä yhä syötetään kuin leipää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joka paikkaa särki. Alkoi jaloista. Ainoastaan ammeessa vedessä saatoin olla. Lääkäri sanoi, että sivuoireena oli hermoratatulehdus, ja kielsi ikinä ottamasta yhtäkään tablettia kyseistä lääkettä.

    • Anonyymi

      Ota uusi pilleri, tehokas nuhaa vastaan: Corona Super.

      • Anonyymi

        jos en väärin muita , niin aloituksessa mainittu lääke: Ciprofloxacin on varmasti haitallisin , "pahimmasta päästä" oleva lääke.
        Sain kerran leikkauksen jälkeen 3 erilaista antibioottia joka päivä otettavaksi kuurina, ja kun pääsin sairaalasta kotiin, otin antibiootit , ja yksi niistä annostuksista oli tuo Ciprofloxacin, iltalääkkeet otettuani , oksensin , noin 5-10 min jälkeen.
        Aamulla sama kolmen antibiootin annostus , ja taas , oksensin 5-10 min jälkeen.
        Soitin sairaalan lääkärille, ja lääkäri sanoi , että heti tultava sairaalaan , ja vaihtoi sitten tuon
        Ciprofloxasin , joku muu antibioottilääke.
        Ainoa kerta , että noin rajut oireet yleensäkään mistään lääkkeestä saanut , kuin tuo Coprofloxacin -antipiootti .

        "sellainen kokemus" !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos en väärin muita , niin aloituksessa mainittu lääke: Ciprofloxacin on varmasti haitallisin , "pahimmasta päästä" oleva lääke.
        Sain kerran leikkauksen jälkeen 3 erilaista antibioottia joka päivä otettavaksi kuurina, ja kun pääsin sairaalasta kotiin, otin antibiootit , ja yksi niistä annostuksista oli tuo Ciprofloxacin, iltalääkkeet otettuani , oksensin , noin 5-10 min jälkeen.
        Aamulla sama kolmen antibiootin annostus , ja taas , oksensin 5-10 min jälkeen.
        Soitin sairaalan lääkärille, ja lääkäri sanoi , että heti tultava sairaalaan , ja vaihtoi sitten tuon
        Ciprofloxasin , joku muu antibioottilääke.
        Ainoa kerta , että noin rajut oireet yleensäkään mistään lääkkeestä saanut , kuin tuo Coprofloxacin -antipiootti .

        "sellainen kokemus" !

        Uskoo ketä haluaa5-10 min.. Ei niin nopeesti tapahdu mitään vaikka söisit paskaa.. Mul erittäin paha crooninen vatsa tulehdus, ja tämä auttaa hyvin. Toki vähän polvet ja lihakset oireilee, mut parempi se kun antaa tulehduksen riehua.. Yleensä kaikilla lääkkeillä jotain sivuvaikutuksia. Ja ihmiset reagoi eri tavoin….


    • Anonyymi

      Höpönlöpön koko ketju. Olen saanut eturauhas-virtsatietulehduksiin tätä lääkettä eikä haittavaikutuksia. Nykyään sitä ei kirjoiteta vaan lääkäri sanoo: "se on varattu sairaalakäyttöön."
      Takana on pelko superbakteerien syntymisestä. Niinkuin muillakin antibiooteilla. Silti esim Aasiassa tätä ciproa myydään lääkekioskeissa kuten ennenkin.
      Lääke toimii, on tehokas. Ei ole jänteitä katkeillut vaikka pelaan futista. Ei sitä sairaaloissakaan annettaisi jos se vaarallinen olisi.
      Tämä on samanlainen ilmiö kuin maski-tai rokotuspelko.
      Koronarokotuksia olen ottanut neljä eikä mitään haittaa ollut.

      • Anonyymi

        kaikille se ei sovi . Itse oksensin lääkkeen , niin illalla kuin aamulla heti , kohta , otettuani.
        soitin sitten lekurille ja pyydettiin heti takaisin sairaalaan ja lääke vaihdettiin toiseen.


    • Anonyymi

      Mua kiinnostas enemmän se kellä tämä on toiminu eturauhas/virtsatietulehduksiin. Tätä määrättiin ja käsitin että ois aika tuju antibiootti.

      • Anonyymi

        Minulle määrättiin yhtä sulfa antibioottia. Se tais auttaa, en oikein muista kun se tapahtui muutama vuotta sitten..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe