Suomen suurin lihaskala tyhjenee ?

A Rokka

Suomen suurin lihaskala tyhjenee. Kysymyksessä Maaseudun tulevaisuudessa julkistettujen tietojen mukaan lähes uusi rakennus. Onko sikabisnes näin hyvää hommaa isoille tuottajille että investoinnit saadaan maksuun muutamassa vuodessa vai tuleeko rakennukseen muuta tuotantoa. Kyl mää niin kauhiast hämmästelen

36

11265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo on ihme otus

      Tämä lihaskala.
      En ole moisesta eväkkäästä ennen kuullutkaan. Paljonko siihen saa tukia?
      Taitaa olla tukijussin kehittelemä risteytys.
      Vähän niinkuin se mansikan ja perunan risteytys. Se joka näytti mansikalta ja maistui perunalta.

    • niinpä niin

      missä on suomen suurin lihasikala ?

    • niimpä niin

      Lieneekö kysymys farmi nurmelasta. muuttavat ison sikalan broiskulaksi.

    • karppa.

      Kyllä, Farmi Nummela Koski tl,stä on kyseessä. Heidän piti laajentaa sikalaansa, mutta nyt edessä on lopetus. Broilereita on kai tarkoitus laittaa tähän lihasikalaan. En ole koskaan itse pitänyt yhtään broileria, joten en tiedä hommasta mitään. Mutta kun ollaan EU,n jäseniä, ja kilpaillaan yhteismarkkinoille, niin varmuudella tiedän, että sekään homma ei ole rahapaja.

      • kyllä minä niin ....

        Karppa ei tosiaan tiedä broilerien tasvatuksesta ja tuotosta yhtään mitään.....


    • karppa.

      Niin en kasvatuksesta, mutta varsinkaan tasvauksesta..

      • kyllä minä niin mie.

        Jos yks kirjain menee vikaan, sanasta saa vielä selvää ....mutta " tasvauksesta" ....kai se sikojen kuohitsemiseen liittyy


    • Larvanto K

      Onkos karpalla joskus ollut sikoja. Kirjoituksiasi lukiessa saa käsityksen että sulla on omakohtaista kokemusta ko. tuotantosuunnasta.

    • karppa.

      Onhan mulla ollut sikoja. Viimeksi vuonna 2007 oli lihasikoja. Jossain vaiheessa oli yhdisteläsikala. Ennen EU,ta siitä työstä sai elannon. EU,n aikana kannattavuus heikkeni joka vuosi.

      • Larvanto K

        Niin arvelinkin. Itselläni myös tonninen lihasikala joka nyt tyhjillään. Lopettaminen mielessä kun ei saa edes kustannuksia parttian katteella peittoon saati sitten palkkaa. Mutta mitä tilalle. Viljatilana tulot pienet. Mitä käyttöä keksit tyhjille tuotantolaitoksille. ulkopuoliselleko töihin ?


    • karppa.

      Joo, olen ollut jo useamman vuoden ajan ulkopuolisella töissä. Kuljetusalalla työskentelen tällä hetkellä. Tällä hetkellä sikalani ovat tyhjänä. Tai eivät nyt aivan tyhjänä, koska yhdessä sikalassa tai sen osastossa on lautoja ja pattinkeja. Hyvä varastoida sinne, kun ensin pesee sikalan.

      • kadehtijalle

        40 tonnia verotettavaa tuloa sikapuolelta, 2010. Onko tuo riittävästi?? Siitä kun vähentään maanhankinnan lainojen lyhennykset, verojen jälkeen, mitä jää?? Verot nousee progressiivisesti, joten mitä enemmän tienaat ja yrität lainoja lyhentää, sitä ahtaammalla todellisuudessa olet.

        20ha:n peltokauppa vie todellisuudessa 200000€:n hinnalla kakskymmentä vuotta verotetusta tulosta 10 000€, per vuosi.
        Tuloja 30000€ verojen jälkeen, siitä kymppi pois maanhankintalainaa (ei saa vähennyksiä, ei mitään tukea, saa ostaa kuka tahansa ihan samoilla ehdoilla kuin viljeijät), jää parikymppiä. Siitä pitää sitten maksaa asuntolainat ym. normaali eläminen. Tuon 20 vuoden aikana ehtii sattua ja tapahtua vaikka mitä, mutta kokoajan kummittelee tuo yks ainoa peltokauppa. Näyttää paperilla hyvältä, mutta todellisuudessa jää vähemmän käteen kuin ilman maakauppaa 30 000€:n tuloilla.
        Omaisuus lisääntyy mutta hyödyt siitä niin ja näin. Saman summan voi sijoittaa vaikka osakkeisiin, varmuudella tuottaa paremmin kuin tuo maakauppa! Maa vain sellainen tuotantotekijä, jota ilman maataloutta ei voi harjoittaa.


      • Mitä ihmettä
        kadehtijalle kirjoitti:

        40 tonnia verotettavaa tuloa sikapuolelta, 2010. Onko tuo riittävästi?? Siitä kun vähentään maanhankinnan lainojen lyhennykset, verojen jälkeen, mitä jää?? Verot nousee progressiivisesti, joten mitä enemmän tienaat ja yrität lainoja lyhentää, sitä ahtaammalla todellisuudessa olet.

        20ha:n peltokauppa vie todellisuudessa 200000€:n hinnalla kakskymmentä vuotta verotetusta tulosta 10 000€, per vuosi.
        Tuloja 30000€ verojen jälkeen, siitä kymppi pois maanhankintalainaa (ei saa vähennyksiä, ei mitään tukea, saa ostaa kuka tahansa ihan samoilla ehdoilla kuin viljeijät), jää parikymppiä. Siitä pitää sitten maksaa asuntolainat ym. normaali eläminen. Tuon 20 vuoden aikana ehtii sattua ja tapahtua vaikka mitä, mutta kokoajan kummittelee tuo yks ainoa peltokauppa. Näyttää paperilla hyvältä, mutta todellisuudessa jää vähemmän käteen kuin ilman maakauppaa 30 000€:n tuloilla.
        Omaisuus lisääntyy mutta hyödyt siitä niin ja näin. Saman summan voi sijoittaa vaikka osakkeisiin, varmuudella tuottaa paremmin kuin tuo maakauppa! Maa vain sellainen tuotantotekijä, jota ilman maataloutta ei voi harjoittaa.

        te sävellätte, kaikki maksaa veroja ja pelto on ostajalleen ilmaista, itse asiassa pellon ostaja on tehnyt tähän mennessä ostamisellaan itselleen hyvän tilin. Koettakaa nyt hiukan perehtyä talouden perusteisiin ei siitä haittaa ole..


      • Talousperusteet?
        Mitä ihmettä kirjoitti:

        te sävellätte, kaikki maksaa veroja ja pelto on ostajalleen ilmaista, itse asiassa pellon ostaja on tehnyt tähän mennessä ostamisellaan itselleen hyvän tilin. Koettakaa nyt hiukan perehtyä talouden perusteisiin ei siitä haittaa ole..

        Ei ihme että maatiloilla menee taloudellisesti heikosti jos talousosaaminen on tuota

        "pelto on ostajalleen ilmaista"

        luokkaa... Taitaa kyseessä olla luopuva tila joka yrittää saada jonkun jatkavan tilan ostamaan peltonsa hyvään hintaan. Mitä matalampi pellon hinta, sitä paremmin tulevat toimeen jatkavat tilat ja mitä korkeampi pellon hinta, sitä paremmin tulevat toimeen lopettavat tilat... Jatkavalle tilalle pelto ei todellakaan ole ilmaista vaan taloutta raskaasti rasittava kustannus.


      • Siis vanha,
        Talousperusteet? kirjoitti:

        Ei ihme että maatiloilla menee taloudellisesti heikosti jos talousosaaminen on tuota

        "pelto on ostajalleen ilmaista"

        luokkaa... Taitaa kyseessä olla luopuva tila joka yrittää saada jonkun jatkavan tilan ostamaan peltonsa hyvään hintaan. Mitä matalampi pellon hinta, sitä paremmin tulevat toimeen jatkavat tilat ja mitä korkeampi pellon hinta, sitä paremmin tulevat toimeen lopettavat tilat... Jatkavalle tilalle pelto ei todellakaan ole ilmaista vaan taloutta raskaasti rasittava kustannus.

        ongelma, talo täytyisi ostaa mutta kun ei ole torpankaan hintaa..


      • ninni
        Mitä ihmettä kirjoitti:

        te sävellätte, kaikki maksaa veroja ja pelto on ostajalleen ilmaista, itse asiassa pellon ostaja on tehnyt tähän mennessä ostamisellaan itselleen hyvän tilin. Koettakaa nyt hiukan perehtyä talouden perusteisiin ei siitä haittaa ole..

        oletko sä juovuksissa? En itse omista maita enkä mantuja... mut maat ja taloudet--- en kyllä lähtis sulta sijoitusneuvoja kysymään!


    • karppa.

      Sulla ei näköjään ole omaa kokemusta maataloudesta. Kannattaa aloittaa heti maatalous jos uskot noihin juttuihin. Eikö se mennyt niin, että vale, emävale, ja tilasto.

      • Koko elämäni

        olen viljellyt maata, nyttemmin eläkkeellä ja aikaa roikkua täällä..


    • niinpäniin

      Ei taida kolmetonnisesta helposti broikkulaa saada. Olisko kumminkin joku muu lintu kyseessä. Eikä se nykyään ole kuin keskikokoinen toi kolmetonninen

    • asfasfasf1

      j

    • Huittissii alkaa pari uutta isoa sikalahanketta ensi kesänä, 3000 paikan lihasikala ja iso välikasvattamo...jos bisnes olis huonoa ei niitä edes rahoitettais...

      • lso konkurssiin

        Ei muuten tehdä huittisiin yhtään sikalaa ensi kesänä. Juttusi on keksitty.


      • fcwar1
        lso konkurssiin kirjoitti:

        Ei muuten tehdä huittisiin yhtään sikalaa ensi kesänä. Juttusi on keksitty.

        Tietääkseni tehdään...varmaa tietoa että rakennetaan


      • lso konkurssiin
        fcwar1 kirjoitti:

        Tietääkseni tehdään...varmaa tietoa että rakennetaan

        Olen itse huittisista. Ei tänne mitään kolmetonnisia sikaloita tehdä. Huittisten suuret sikatilalliset ovat jo ennestäänkin korviaan myöden veloissa.


      • Siaton 5v
        lso konkurssiin kirjoitti:

        Olen itse huittisista. Ei tänne mitään kolmetonnisia sikaloita tehdä. Huittisten suuret sikatilalliset ovat jo ennestäänkin korviaan myöden veloissa.

        Asiallinen nimimerkki sulla


      • hullu mies
        lso konkurssiin kirjoitti:

        Olen itse huittisista. Ei tänne mitään kolmetonnisia sikaloita tehdä. Huittisten suuret sikatilalliset ovat jo ennestäänkin korviaan myöden veloissa.

        Tottakai niillä on velkaa, jos on tehny vaikka miltsin investoinnin, hei haloo, se on yritystoimintaa, kyllä ne silti aika leveästi elää, Huittisissakin isot broisku ja sikatilat, ostaa mitä tykkää ja lystää, ja selviää varmasti lainoistaa, parhaat bisnesmiehet... ja yritystoimintaan kuulu myös että joku aina epäonnistuu ja tekee konkan ja sitten ne kun ei uskalla laajentaa ja alkaa näivettyyn housuihinsa ja sitten arvostellaan näitä riskinottajia jotka kuitenkin onnistuu...ei oo väärin otta riskiä ja rikastua, ei myöskään olla ottamatta ja tulla toimeen vähemmällä, sekin on hyvä vaihtoehto, kukin taaplaa tyylillään...


      • niinpäniin
        hullu mies kirjoitti:

        Tottakai niillä on velkaa, jos on tehny vaikka miltsin investoinnin, hei haloo, se on yritystoimintaa, kyllä ne silti aika leveästi elää, Huittisissakin isot broisku ja sikatilat, ostaa mitä tykkää ja lystää, ja selviää varmasti lainoistaa, parhaat bisnesmiehet... ja yritystoimintaan kuulu myös että joku aina epäonnistuu ja tekee konkan ja sitten ne kun ei uskalla laajentaa ja alkaa näivettyyn housuihinsa ja sitten arvostellaan näitä riskinottajia jotka kuitenkin onnistuu...ei oo väärin otta riskiä ja rikastua, ei myöskään olla ottamatta ja tulla toimeen vähemmällä, sekin on hyvä vaihtoehto, kukin taaplaa tyylillään...

        näin se menee


    • hullu mies

      Jep latasin paikallisen 3000 sian lihasikalan tilinpäätöksen, vuodelta 2011 234 tuhatta voittoa, ei huono...taitaa nää suursikalat saada kultapossu hintaa

    • niinpäniin

      kyllä ensikesänä yksi laajennetaan 1500/3000. välikasvattamo taitaa olla luvista kiinni. aina joku tekee ei mailma tähän lopu vaikka eräät niin luulee.

      • FCWAR1

        Niin siis noita juur tarkoitan,olemassa oleva lihasikalalaajenee 3000 paikkaiseksi ja välikasvattamo ison 3000 paikkaisen viereen...että kyl niitä vaan tehdään...ja sastamalaan on jo aloitettu uutta 1500 paikkaista.


    • lso konkurssiin

      Nimimerkki tulee siitä kun lso oli viedä oman tilani konkurssiin aikanaan. Inhoan sitä puljua perkeleesti. Jos joku aikoo oikeesti laajentaa sikalaa, niin hänet pitäisi viedä heti hoitoon.

    • niinpäniin

      "lso oli viedä oman tilani konkurssiin" saako olla utelias mitä tapahtui?

    • lso konkurssiin

      Lso renkinä en pystynyt lopettamaan sikahommaa, ja olin tehdä siksi konkurssin. Vasta eräs onnenpotku (sain todella ison rahasumman) päästi minut vapaaksi lso,n kahleista.

    • Karhi

      Mihis päin huittisii sikalaa rakennetaa? johki Vampulaa?

    • Anonyymi

      Farmi Nummela konkurssissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe