Laestadiuksella ei kirkkokuoroa

Pajalassa tms

LL olisi helposti voinut laittaa kirkkokuoron. Kanttori olisi hoitanut homman.

18

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joko tai

      LL vai Jeesus, - koita nyt hyvä ihminen jo päättää!!! Kahta herraa ei kukaan voi palvella. Eikä Lestadius kehoittanut kertaakaan häntä seuraamaan, vaan Jeesusta!!!


      Ps. 33:1 Riemuitkaa Herrassa, te vanhurskaat. Oikeamielisten on soveliasta häntä kiittää.
      Ps. 33:2 Ylistäkää Herraa kanteleilla, soittakaa hänelle kymmenkielisillä harpuilla.
      Ps. 33:3 Veisatkaa hänelle uusi virsi, helkyttäkää kieliä ihanasti ja riemullisesti.

      • Jeesus johdattaa

        On mahtava asia ja kokemus päästä ihmisoppien orjuudesta JUmalan lasten vapauteen, iloon ja rauhaan.

        Tätä kokeusta suosittelen ihan kaikille muotoon katsomatta. Jeesus antaa sen sinulle niinkuin on luvannut, kun rukoilet Jumalalta hänen nimeensä, kääntymisen ja parannuksen armoa.

        Katsokaas kun yksi parannus ei riitä, jokaiselle kristitylle tulee sekin hetki, kun joutuu telkemmän parannuksen kaikesta omasta pyhyydestään. Paavalilta saat kuulla lisää tästä.


      • tervakomppania
        Jeesus johdattaa kirjoitti:

        On mahtava asia ja kokemus päästä ihmisoppien orjuudesta JUmalan lasten vapauteen, iloon ja rauhaan.

        Tätä kokeusta suosittelen ihan kaikille muotoon katsomatta. Jeesus antaa sen sinulle niinkuin on luvannut, kun rukoilet Jumalalta hänen nimeensä, kääntymisen ja parannuksen armoa.

        Katsokaas kun yksi parannus ei riitä, jokaiselle kristitylle tulee sekin hetki, kun joutuu telkemmän parannuksen kaikesta omasta pyhyydestään. Paavalilta saat kuulla lisää tästä.

        Oliko Laestadius, Raattamaa, Purnu, yms ihmisopeissa? Jossain orjuudessa?

        Vanhoillislestadiolaisilla on "puolivirallinen" uskomus, että Laestadius oli uskoon tulonsa jälkeen vuosia lain alla. En muista, minä vuosina heidän mielestään. Hetikö, v 1844 alkaen vai myöhemmin ja mihin vuoteen asti. Pitäisi kysyä heiltä.
        Ja miten hän sitten vapautui.

        Tästä ei Laestadius itse kerro mitään, pidän vl-puheita pyhäinhäväistyksenä.

        Vl-piireissä on metka ilmaus, löysin juuri: Arkin sisäpuolelta tervaajat.

        Tässä tapauksessa he tervasivat Lars Leevi Laestadiuksen. Purnu on paksussa tervakerroksessa.


      • oles poika tarkkana
        tervakomppania kirjoitti:

        Oliko Laestadius, Raattamaa, Purnu, yms ihmisopeissa? Jossain orjuudessa?

        Vanhoillislestadiolaisilla on "puolivirallinen" uskomus, että Laestadius oli uskoon tulonsa jälkeen vuosia lain alla. En muista, minä vuosina heidän mielestään. Hetikö, v 1844 alkaen vai myöhemmin ja mihin vuoteen asti. Pitäisi kysyä heiltä.
        Ja miten hän sitten vapautui.

        Tästä ei Laestadius itse kerro mitään, pidän vl-puheita pyhäinhäväistyksenä.

        Vl-piireissä on metka ilmaus, löysin juuri: Arkin sisäpuolelta tervaajat.

        Tässä tapauksessa he tervasivat Lars Leevi Laestadiuksen. Purnu on paksussa tervakerroksessa.

        Ihmisopin ydin:

        Uskomus jonka mukaan ihminen voi omilla teoillaan, taikka tekemättä jättämisillään parantaa Kristuksen lahjoittamaa täydellistä vanhurskayutta ja täydellistä sovitusta Jumalan kanssa.

        Kristuksen oppi:

        Jumala toi pelastuksen valmiina taivaasta, tehden sovinnon ITSE, poikansa Jeesuksen Kristuksen lihan ja ruumiin uhrilla, Ja tämä pelastus vastaanotetaan USKOLLA Pyhän Kasteen KAUTTA, armosta ilman ihmisen omia tekoja.
        _______

        Tarkkana saapi olla itse kukin, ettei sormi käänny vihollisen vaikutuksesta etsimään eutuutta omasta lihasta, - millään tavalla, vaan että pysymme neitseellisessä uskossa Kristukseen, HÄNEN Vanhurskaudellaan puettuna ja Jumalan o maksi pyhitettynä.


      • lapinmaria
        tervakomppania kirjoitti:

        Oliko Laestadius, Raattamaa, Purnu, yms ihmisopeissa? Jossain orjuudessa?

        Vanhoillislestadiolaisilla on "puolivirallinen" uskomus, että Laestadius oli uskoon tulonsa jälkeen vuosia lain alla. En muista, minä vuosina heidän mielestään. Hetikö, v 1844 alkaen vai myöhemmin ja mihin vuoteen asti. Pitäisi kysyä heiltä.
        Ja miten hän sitten vapautui.

        Tästä ei Laestadius itse kerro mitään, pidän vl-puheita pyhäinhäväistyksenä.

        Vl-piireissä on metka ilmaus, löysin juuri: Arkin sisäpuolelta tervaajat.

        Tässä tapauksessa he tervasivat Lars Leevi Laestadiuksen. Purnu on paksussa tervakerroksessa.

        Laestadius kyllä kertoo tapauksesta itse:

        "Talvella 1844 Lars Levi Laestadius tapasi Lapin Marian Åselessa. Tapaamisesta Laestadius kirjoitti seuraavaa:
        Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta. Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä. Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä. Hän pääsi papin avulla elävään uskoon. Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään. Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa. Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle. Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen."


    • Pajalassa tms

      LLL tiesi että kirkkokuoroja on, ehkäpä oli törmännyt sellaiseen Uppsalassa tai Tukholmassa? Rovastina hän olisi voinut ohjeistaa kuorotoimintaa aloiteltavaksi moniin seurakuntiin.
      Valtavan kirjeenvaihtonsa puitteissa hän olisi voinut lanseerata ideaa laajasti. Saarnata aiheesta, kirjoittaa lehtiin ja kutsua kuoroja tai osan niistä 1-2 henkilöä edes, Pohjan perille, malliksi.

      Raattamaa ja Purnu olisivat voineen aloittaa toiminnan ja saada siitä amerikoihin käytännön.

      • Munkit syötäviksi

        Tätikin olisi setä jos hänellä olisi munat.

        Ei Herran tähden, mistä näitä centtejä koko ajan tulee.

        Ellei asiaa ole, niin älkää häväiskö itseänne tällaisilla höpötyksillä ruotsalaisista jumalanpalveluskäytännöistä 1800 luvun puolivälissä.

        Raamatusta jokainen näkee omilla silmillään että ylistykset säestetään rummuilla symbaaleilla harpuilla ja kielisoittimilla. Ja tästä myös iloitaan YHDESSÄ ja vapaasti.

        Menkööt munkit paljaspäälakineen omaan maailmaansa ihan rauhassa, sellainen peli ei sovi kristityille ollenkaan , emmekä kristittyinä tällaisiin sotkeudu ollenkaan.

        Mutta munkit eivät määräile tahtia Kristuksen seurakunnassa se on ihan selvä asia.


    • Voephan se niinnii olla, mutta voep seolla toisinnii?

      Olen kuulut Lapista tarinan ihan ensimmäisten vanhinten ajoilta, luulisin. Autot olivat tulheet jo katukuvhaan, mutta met menemmä vainporonpulkassa saarnaamhan tunturhiin.

      Aina olemma vain pulkalla menheet. Joku sanoi, että auto voisi ola hyvä, kun se säästäisi aikaakin merkittävästi.

      No sitten saatiin päätös, että yksi koematka tehhään,
      Kun matka oli tehty, todettiin, että met menemmä aina tästälähin autolla!

      Tämä suhde kuoroihin on samantapainen kuin oli lapsenlapseni kanta johonkin ruoka-aineisiin takavuosina. Kun tarjosin hänelle jotakin, hän sanoi: Mä en tykkää! Minä kysyin: Oletko maistanut? En, mutta mä en tykkää!

      Nyt olisi aika suhtautua asioihin kiihkoilematta. Voisi ihan hyvin järjestää kuoroseminaari vaikkapa Lahteen, kun siellä on sen verran iso alue siellä pöydän takana, että sinne kohtuullinen kuoro mahtuu.

      Kaikki kuorot koolle ja seurakunta, myös muutama mies tai nainen Lapista. Kuorot esittelisivät ohjelmistonsa ja antaisvat näytteeksi lyhyet konsertit.

      Sitten annetaan kovimmalle vastustajalle ensimmäinen puheenvuoro, semmonen lyhyt kolmenvartin.

      Sen jälkeen kaikki rohkeat kuorolaiset voisivat antaa henkilökohtaisen todistuksen, miksi laulan, mitä siitä saan, olenko omalla vai Herrani asialla.

      Kun seurakunnassa ovat armolahjat käytössä niin joku profeetoista saisi puheenvuoron ja hän kertoisi, mihin tämä johtaa, jos sallitaan ja mihin johtaa jos kielletään.

      Sitten nousisi joku kielilläpuhuva profetoimeen kielillä ja tukitsemisen armolahja alkaisi heti toimia, ei siinä etupenkissä ehkä, mutta jostain alkaa tulla selitys: Näin sanoo Herra! Kun Herran sana on kuultu niin sitten sanomme, net osoittavat kuuliaisuutta, jotka pitävät sitä tärkeänä. Näin yksinkertaista voisi olla niinkuin vanhoilliset sanovat uskovien talostelu.

      • 5+7#

        Vihne, vaikka sinun kanssa menee välillä sukset ristiin, niin tässä asiassa olen pitkälti kannallai.


      • Jeesus on tie

        Kuten jo aiemmin kerroin saarnaaja (piip) järjesti Tampereelle Kalevan kirkkoon vanhoillislestadiolaiseen malliin hoitokokouksen, jossa olivat läsnä lapinvanhimmat ja ns. lähetyssaarnaajia Suomesta. Kuoroa edustivat pääasiassa osa Kevatesikot kuoron jäseniä. Pax Deiv kuoron edustaja Hämeenlinnasta ei osallistunut, jos oikein muistan.

        Siinä oli käyty asiallista mielipiteenvanhtoa puolin ja toisin.
        Lopputulos, kuorolaulun on loputtava. Kevätesikoiden puheenjohtaja piti loppupuheenvuoron jossa hän mainits kokoukselle että nyt kokoonnumme kuorolaiset yhdessä päättämään, kumpaako totellaan Jumalaa vai ihmisiä.

        Jumalaa toteltiin ja kuorot ylistävät Herraa. Avustavat paikallisia kirkkokuoroja myös aika usein, ev.lut. jumalanpalveluksissa.

        Kuoroa johtava henkilö kanttori on tullut tunnetuksi piireistä joiden parissa mm. Nokian herätysliike aikanaan syntyi. Uskova mies siis hänkin.

        Jos luullaan etteivät esikoilsestadiolaiset saarnaajat tunne kuoron toimintaa se luulo on humpuukia. MM hoitokokouksen järjestänyt saarnaaja on pitänyt aiemmin puheita kuorotilaisuuksissa. U. Rantanen on pityänyt puheita kuorotilaisuuksissa. Ei niissä silloin syntiä ollut, eikä ole vieläkään, omavanhurskaus on vaan niin kamalasti suuttunut kun Jeesusta ylistetaan ja ollaan vapaita Kristittyjä, synneistämme puhdistettuja Jumalan lapsia. Ei piru sellaisesta tykkää yhtään eikä hänen vankinaan elävätkään.
        Vapaus ilo ja rauha Kristuksessa on kamalinta mitä saa,tana voi kuvitella. Vaarallista, kuten eräälle veljelle kanssapuheissa oli sanottu

        Matoja on siis muualla, mutta ei tiedon puutteessa.


    • KangasalanUrkutehdas

      Oliko Pajalassa ja Kaaresuvannossa yms Laestadiuksen käyttämissä kirkoissa urut?

      • ^^muuttolintu^^

        No, en tiedä, enkä tarvitse sitä tietoa.

        Nuo ovat vain ulkonaisia tapoja, urut tai ei. Luther saarnsi että eri kirkkokunnilla ja seurakunnilla voi olla erilaisia tapoja. Jos ydin, evankeliumi on oikeaa, sekoittamatonta evankeliumia, se riittää.

        Kaikki, mikä vie pois ytimestä, Kristuksesta on vihollistyötä. Hengellinen musiikki ei vie vaan tuo korvin kuultavaksi taivaallista sanomaa niille, jotka jotain ymmärtävät sen päälle.

        Omavanhurskauden per-kele valkeuden enkelinä toimiessaan yrittää siirtää katseen pois taivaallisista, maahan. Kaikkine kiristystoimineen ja itse valittuine sääntöineen. Ettei evankeliumi vain olisi ilosanoma ja vapauden tuoja uskoville.

        Jos valvominen lakkaa, vaara on meillä jokaisella sotkeentua sen verkkoon.


      • Pelastusta ei peritä
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        No, en tiedä, enkä tarvitse sitä tietoa.

        Nuo ovat vain ulkonaisia tapoja, urut tai ei. Luther saarnsi että eri kirkkokunnilla ja seurakunnilla voi olla erilaisia tapoja. Jos ydin, evankeliumi on oikeaa, sekoittamatonta evankeliumia, se riittää.

        Kaikki, mikä vie pois ytimestä, Kristuksesta on vihollistyötä. Hengellinen musiikki ei vie vaan tuo korvin kuultavaksi taivaallista sanomaa niille, jotka jotain ymmärtävät sen päälle.

        Omavanhurskauden per-kele valkeuden enkelinä toimiessaan yrittää siirtää katseen pois taivaallisista, maahan. Kaikkine kiristystoimineen ja itse valittuine sääntöineen. Ettei evankeliumi vain olisi ilosanoma ja vapauden tuoja uskoville.

        Jos valvominen lakkaa, vaara on meillä jokaisella sotkeentua sen verkkoon.

        Juuri näin, kysymys on kuulijan oman sydämen tilasta. Kun lapsesta asti on kuunnellut juttua musiikin synnillisyydestä niin se "tieto" on totuutena on tarttunut syvälle ihmisen persoonaan.

        Siksi tarvitaan joka päivä Raamattua, että erotetaan satojen sukupolvien aikana kristinuskon yhteyteen syntyneet ja vahvisstuneet ihymisopit alkuperäisestä evankeliumista.

        Tiedetään seurata Jeesusta, eikä ihmisten ristiriitaisia kotkotuksia eri vuosisatoina. Tämä vaatii valtavasti rohkeutta luopua siitä minkä Raamattu osoittaa vääräksi, kun se on tähän asti ollut lapsuudesta sitä ylintä ja parasta pyhää, väärien opetusten ja uskomusten vuoksi.


      • Väinö.

        No ei ollut , hyvä kun riitti papille palkka ei ainakaan Kaarresuannossa .
        Mutta ei ehkä ainakaan LLL.n aikana vielä pajalassakaan Kirkon torikin
        tuli vasta 25 vuoeren päästä.


    • Herr Gott, dich lobe

      Olisi hyvä tietää sanoko L.L.L että kuorolaulu on syntiä
      ja kuorolaulajilla ei sitten muuten ole uskoa. Olisi se aika erikoista
      jos L ei ole sanonu/kirjottanu tuollaisia kuorovastaisia juttuja (riippumatta
      siitä oliko Karesuannossa
      urkuja vai laulovatko ne siellä peräti kuorossa).

      • ^^muuttolintu^^

        Hyvä huomio sinulta. Nyt kehoitankin historian tutkijalta, että vaihtaisi Calvinin tutkimisen Lestadiuksen opetusten tutkimiseen. Jos siis Jumalan Sanan tutkiminen tökkii. Kuten näyttää


      • historytruth
        ^^muuttolintu^^ kirjoitti:

        Hyvä huomio sinulta. Nyt kehoitankin historian tutkijalta, että vaihtaisi Calvinin tutkimisen Lestadiuksen opetusten tutkimiseen. Jos siis Jumalan Sanan tutkiminen tökkii. Kuten näyttää

        Kaikkea kannattaa tutkistella, joka kivi ja kanto on käännettävä. Suurennuslasi kädessä pitää nuuskia.
        Tämä on perusselvittelyä ja sen kautta teemme löydöksiä.
        Kehoitan kaikkia avaamaan hengelliset aarrearkut netissä. Jos ei ole mitään etsiskeltävää, voi lukea huvikseen ja löytää mitä ei etsinykään.
        Sen tunnistaa, mikä kirjoitus on Pyhästä Hengestä, ainakin miltei. Kun Pyhä Henki puhuu aina samalla tavalla, jopa tyylin ohjaten.
        Puhutustakin sanasta tunnistaa, sillä vanhassa eriseurassa kaikuu vieras vire äänessä.
        Ei ole uuden virren nuottia edes puheäänessä.


      • ^^muuttolintu^^
        historytruth kirjoitti:

        Kaikkea kannattaa tutkistella, joka kivi ja kanto on käännettävä. Suurennuslasi kädessä pitää nuuskia.
        Tämä on perusselvittelyä ja sen kautta teemme löydöksiä.
        Kehoitan kaikkia avaamaan hengelliset aarrearkut netissä. Jos ei ole mitään etsiskeltävää, voi lukea huvikseen ja löytää mitä ei etsinykään.
        Sen tunnistaa, mikä kirjoitus on Pyhästä Hengestä, ainakin miltei. Kun Pyhä Henki puhuu aina samalla tavalla, jopa tyylin ohjaten.
        Puhutustakin sanasta tunnistaa, sillä vanhassa eriseurassa kaikuu vieras vire äänessä.
        Ei ole uuden virren nuottia edes puheäänessä.

        Pyhä Henki puhuu aina samalla tavalla, jopa tyylin ohjaten.
        Puhutustakin sanasta tunnistaa, sillä vanhassa eriseurassa kaikuu vieras vire äänessä.
        Ei ole uuden virren nuottia edes puheäänessä -historiikinkaivaja-


        Tiedän kyllä mikä vire on mielessäsi :-)))) Ja mikä nuotti :-))))

        Huomautan vain, että Pyhä Henki ei koskaan milloinkaan puhu vastoin Jumalan sanaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2204
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      159
      1436
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1300
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe