Miten lopettaa "kynnysmattona" oleminen?

o0o

miten se tapahtuu

15

1195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppimalla arvostamaan itseään?

      • 12+7

        Mä olen käynyt 14 vuotta terapiassa enkä vieläkään ole oppinut arvostamaan itseäni. Olisi todellakin kiinnostava tietää kuinka se itsensä arvostaminen tehdään.


      • 12+7 kirjoitti:

        Mä olen käynyt 14 vuotta terapiassa enkä vieläkään ole oppinut arvostamaan itseäni. Olisi todellakin kiinnostava tietää kuinka se itsensä arvostaminen tehdään.

        Toivottavasti en nyt kuulosta ylimieliseltä, ainakaan se ei ole tarkoitukseni.

        Kuitenkin uskon, että suurimmalle osalle ihmisistä toimii sama kuin itsellenikin. Ainakin minun itseni arvostus muodostuu mm. opiskelu- ja työmenestyksestä. Se tuo mukanaan mielenkiintoisen työn ja taloudellista turvaa. Siviilissä omanarvontuntuoani on lisännyt hyvät ihmissuhteet. En ole kateellinen paremmin pärjänneille. Niinpä tulen toimeen sukulaisteni, ystävieni ja työtovereideni kanssa.


      • 1+20
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Toivottavasti en nyt kuulosta ylimieliseltä, ainakaan se ei ole tarkoitukseni.

        Kuitenkin uskon, että suurimmalle osalle ihmisistä toimii sama kuin itsellenikin. Ainakin minun itseni arvostus muodostuu mm. opiskelu- ja työmenestyksestä. Se tuo mukanaan mielenkiintoisen työn ja taloudellista turvaa. Siviilissä omanarvontuntuoani on lisännyt hyvät ihmissuhteet. En ole kateellinen paremmin pärjänneille. Niinpä tulen toimeen sukulaisteni, ystävieni ja työtovereideni kanssa.

        Minä en voi hakea itsetuntoa työstä. Invalidiprosenttini on 100. Olen eläkkeellä ollut kolmekymppisestä asti mielenterveysongelmien takia. Sairastuin 8 vuotiaana masennukseen ja siitä lähtien pelkkä hengissä olo on ollut taistelua. Olen jatkuvasti väsynyt ja fyysisestikin uupunut. Mieheni on narsisti. Hän sairastuttaa minua ja samalla hoitaa. Minulla ei ole voimia.


    • Aikuistumalla

      Ajattelemalla. Järkeistämällä. Tunnemössöttäminen ja -sössöttäminen taka-alalle. Antamalla asioille niitten oikeat nimet. Lopettamalla luulottelu. Aloittamalla tietäminen ja tajuaminen. Näkemällä muutenkin kuin silmillä. Etsimällä, hakemalla, kokemalla, kasvamalla ...

      Mutta ennen kaikkea: päättämällä olla oma omituinen, persoonallinen, itsellinen, ihana itsensä. Siihen ei tarvita muitten lupaa eikä edes mielipidettä.

    • Opi tuntemaan itsesi

      Eroamalla ihmisestä, joka saa sinut tuntemaan itsesi kynnysmatoksi. Yksin ollessa oppii arvostamaan itseään paremmin. Ei kukaan kohtele sinua paremmin, jos et ole onnellinen itsesi kanssa. Onko sinulla jäänyt itsenäistymisvaihe väliin?

    • Vahvempi?!

      Voi tuntua pahalta mutta kannattaa unohtaa ihmiset jotka tuottavat pahaa oloa enemmän kuin hyvää..
      Itse lopetin juuri melkein 3v suhteen, koska mua kohtaan ei ollut arvostusta eikä kunnioitusta ja mua pystyttiin vedättään miten vain, sattuu se vieläkin koska rakastan tota ihmistä vielä mutta hän ei mua ainakaan tarpeeksi koska ei koskaan lopettanut itsestäänselvyytenä pitämistä.
      Nyt lyhyen ajankin päästä tunnen itseni hyvällä tavalla itsenäisemmäksi ja että elämä maistuu näinkin. päivä kerrallaan!

    • valintoja valintoja

      Viitsimällä nähdä vaivaa valita ystävät ja seuralaiset paljon huolellisemmin.

      Vähentämällä sylkykuppina pitävien sukulaisten/perheen kanssa yhteydenpitoa.

      Kiittämällä Luojaansa että:
      on terve/sairas-mutta kuitenkin pystyy jossain määrin toimimaan,
      ei tarvitse nähdä nälkää/vilua,
      osaa arvostaa uutta päivää lahjana
      viitsimällä vaivautua oppimaan uusia asioita
      viitsimällä vaivautua ajattelemaan ja toimimaan että "minähän voin olla yhteiskunnan rakentava jäsen" sen sijaan että valitsee helponimman tien ja valittaa kyyryssä jossain nurkassa omaa saamattomuuttaan

    • kiltti mies.

      Jos oot nainen niin vaihtamalla miestä.

    • rgnoierj

      Tämän minäkin haluaisin tietää! Oma poikaystävä sanoo että testailee minua kuinka pitkälle annan mennä koska ei jaksa minua tällaisena heikkona ("eikä katsoa miten mätänen omassa paskassani ja apatiassani").. Kärsin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä (plus toipunut syömishäiriöstä ja todella kurainen perhetausta) eli tiedän olevani taakka ja moniongelmainen tapaus.
      Mutta en osaa taistella vastaan.. pidän itseäni ihan hyvänä ihmisenä mutta poikaystäväni osaa löytää ne ihan kauheat jutut minusta mitä en ole edes aiemmin huomannut.. Esim miten laiska todella olen enkä kiinnitä huomiota toisiin plus olen itsekän.. hän haluaa minulle hyvää ja minun muuttuvan paremmaksi itsekseni mutten tiedä miten sen tekisin.

      • Jenniina11111

        Ei kuulosta siltä että hän haluaa sinulle hyvää. Teot ratkaisevat, eivät sanat. Suusta voi päästää mitä tahansa ruusuisia ja untuvaisia helmiä, mutta jos teot ovat jotain muuta ja aiheuttavat pahaa oloa, on puhe pelkää valheellista sananhelinää. Turhaa siis.

        Ovatko hänen tekonsa hyviä? Sellaisia, että tunnet että hän välittää? Sellaisia jotka auttavat jaksamaan?


    • 7167

      Kynnysmatto tarvitsee kai sen tallojan. En minä muuten ymmärrä tuota.
      Ja ilmeisesti talloja tarvitsee sen kynnysmaton.
      Luulisi, että hyvin menee.

      • rajatonmies

        Jos ei ymmärrä kaikkea niin kaikkea ei tarvi kommentoida. Ja sitä voi myös kysyä jos ei ymmärrä.


      • 7167
        rajatonmies kirjoitti:

        Jos ei ymmärrä kaikkea niin kaikkea ei tarvi kommentoida. Ja sitä voi myös kysyä jos ei ymmärrä.

        Hengentuotteeni yksi lause ylitti sinun ymmärryksesi kynnyksen!


    • rajatonmies

      Kiinnostaisi kuulla, että mitä sinä teet arjen tasolla itsesi ja parisuhteen eteen, ja mitä mielestäsi jätät tekemättä? Onko sinulla tavoitteita ja teetkö niiden eteen jotain?

      Jos olet käynyt 14 vuotta terapiassa, niin millä nimikkeellä tai nimikkeillä mielenterveysongelmiasi terapoidaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe