Mikä on 11 laudaturia kirjoittaneen ÄO?

????????

Jo yksi 30000 kokelaasta kirjoittaa 11 L:ää niin mikä on laskennallisesti hänen ÄO?
Lähtökohta on vielä se että kaikki ovat lukiolaisia, joten eivät edusta perusihmisjoukkoa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288689729808.html?ref=rss

56

3164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4+17

      "Vahvuutena matemaattiset aineet". Veikkaan että mensaraja menee helposti.

    • ???????????

      Jos lukiolaisia on noin 30000, niin koko ikäluokka lienee noin 60 000. Siis kuinka korkea on ÄO jonka saa vaan 1/60000?

      • 4+4

        Ei tuo saavutus vielä merkitse että olisi älykkäin ikäluokassaan. Mutta jossain 1/1000 tasolla voi olla.


      • Vähimmäisälykkyys

        Ylioppilaaksi kirjoitettaneen normaaliaikataulussa keskimäärin noin 18.8 vuotiaana. Tarkastellaan (vuonna 2017) siis 19-vuotiaiden ikäryhmää, jonka koko on noin 57000. Tilastollisesti korkein ÄO (normaalilla keskihajonnalla 15) tuossa joukossa on 166.

        Toisaalta, jos lasketaan ÄO suhteessa koko väestöön, niin lukema on korkeampi, koska ÄO noussee (suhteellisen todennäköisesti, tutkimusten mukaan) ikäluokittain keskimäärin noin 0.33 pistettä vuodessa (eli ns. Flynn-efekti).

        Koska suomalaisten keski-ikä on noin 42.6 vuotta (vuonna 2017), ÄO=166 tuossa 18.8-vuotiaiden ryhmässä vastaa tasoa ÄO=174 koko väestöön suhteutettuna (eli, sellaista jakauman yläpäähän sijoittuvaa älykkyystasoa, jonka saavuttaa vain noin 1/530000:sta).


    • ap..

      Stanford-Binet-asteikossa SD16, muistaakseni ÄO 130 on Mensan raja. Alla olevan lainuksen mukaan 1/30000 saa arvon 160

      "The standard score range of the Stanford-Binet IQ test is 40 to 160
      A score of 160 corresponds to a rarity of about 1 person in 30,000 (leaving aside the issue of error of measurement common to all IQ tests), which falls short of the Mega Society's 1 in a million requirement"

      http://en.wikipedia.org/wiki/Mega_Society

    • fefccs

      Asiaa ei tietysti voi millään tavalla laskea. Ylioppilaskokeet eivät ole minkäänlainen älykkyyskoe. Tiestysti tuollainen suoritus viittaa siihen, että henkilö varmasti on älykäskin, mutta kyse on ennenkaikkea ahkeruudesta ja opiskelumotivaatiosta. Luokiossa käsiteltävät aiheet eivät ole vielä niin vaikeita, etteikö "normaali älyinen" hyvällä opiskelumotivaatiolla varustettu henkilö pystyisi laudaattureita saavuttamaan. 11kpl varmasti vaatii jo lahjakkuutta tai sitten mielettömiä aikoja opiskella.

      • 14+12

        Mitähän tarkoitat normaaliälyisellä? Ylioppilaskirjoituksiin osallistuu vuosittain yli 30000 oppilasta, suurin osa heistä varmaan normaaliälyisiä. Aika monet heistä ovat motivoituneita ja ahkeria mutta varsin harva saavuttaa paria laudaturia parempaa tulosta. Eikä tuota opiskeluaikaa voi kasvattaa mielettömäksi koska lukio kestää vain kolme-neljä vuotta ja vuorokaudessa on vain 24 tuntia.

        Jere Huovinen näköjään voitti vuoden alussa lukiolaisten valtakunnallisen matematiikkakilpailun mikä tukee käsitystä poikkeuksellisesta älykkyydestä.


      • sdfsecsec
        14+12 kirjoitti:

        Mitähän tarkoitat normaaliälyisellä? Ylioppilaskirjoituksiin osallistuu vuosittain yli 30000 oppilasta, suurin osa heistä varmaan normaaliälyisiä. Aika monet heistä ovat motivoituneita ja ahkeria mutta varsin harva saavuttaa paria laudaturia parempaa tulosta. Eikä tuota opiskeluaikaa voi kasvattaa mielettömäksi koska lukio kestää vain kolme-neljä vuotta ja vuorokaudessa on vain 24 tuntia.

        Jere Huovinen näköjään voitti vuoden alussa lukiolaisten valtakunnallisen matematiikkakilpailun mikä tukee käsitystä poikkeuksellisesta älykkyydestä.

        Kuten sanottua, kyseinen henkilö saattaa aivan hyvin olla todella älykäs, jopa todennäköisestikkin sitä on, mutta ylioppilas kokeet eivät ole mitkään älykkyystestit, ylioppilaskokeissa pärjää kun opiskelee. Esimerkiksi itse en ole Mensan testin mukaan erityisen älykäs, sain tulokseksi124 ja kirjoitin aikoinani kolme Laudaturia, Englannista, reaalista sekä pitkästä matematiikasta. Toki tein läksyni ja olin jopa matematiikasta jonkin verran kiinnostunut, mutta en varsinaisesti päntännyt mitään. Kolmesta on toki matkaa yhteentoista laudaatturiin, mutta jos olisin ollut tarpeeksi motivoitunut ja omistautunut opiskelemaan, niin uskoisin että sen olisin pystynyt tekemään, eikä se olisi tehnyt minusta yhtään älykkäämpää.


      • 13+9
        sdfsecsec kirjoitti:

        Kuten sanottua, kyseinen henkilö saattaa aivan hyvin olla todella älykäs, jopa todennäköisestikkin sitä on, mutta ylioppilas kokeet eivät ole mitkään älykkyystestit, ylioppilaskokeissa pärjää kun opiskelee. Esimerkiksi itse en ole Mensan testin mukaan erityisen älykäs, sain tulokseksi124 ja kirjoitin aikoinani kolme Laudaturia, Englannista, reaalista sekä pitkästä matematiikasta. Toki tein läksyni ja olin jopa matematiikasta jonkin verran kiinnostunut, mutta en varsinaisesti päntännyt mitään. Kolmesta on toki matkaa yhteentoista laudaatturiin, mutta jos olisin ollut tarpeeksi motivoitunut ja omistautunut opiskelemaan, niin uskoisin että sen olisin pystynyt tekemään, eikä se olisi tehnyt minusta yhtään älykkäämpää.

        Nykyään kun lukion voi suorittaa 4 vuodessa ja reaali on pilkottu osiin on laudatursuman saavuttaminen toki helpompaa kuin aiemmin. Tuo Jere käsittääkseni suorittu lukion 3 vuodessa joskin jakoi ylioppilaskirjoitukset kolmeen erään. Mutta silti aika monilta "normaaliälysiltä" jää esim. matematiikan tai fysiikan laudatur haaveeksi vaikka niihin paljon panostavat. Itse kirjoitin aikoinani 4 laudaturia (suo, ruo, eng mat) ja mahdollisuuksia olisi ollut enempäänkin jos olisin viitsinyt kirjoittaa. Arvioisin olevani jonkin verran normaalia älykkäämpi, ehkä siinä mensan rajoilla, mutta en tee johtopäätöksiä oman suoritukseni perusteella. Luokkatovereinani oli paljon "normaaliälyisiä" jotka kovasti yrittivät mutta menestyivät paljon huonommin kuin minä.


      • kewjoijoqojnon

        Kyseessä ei ole useinkaan "älykkyys", vaan tekniikka. Lukutekniikkaa voi harjoitella. Jotka oppivat sen, tulevat menestymään keskitasoa paremmin. Eli keskimäärin ne jotka menivät lukioon, menivät sinne luonnollisena jatkona koulunkäynnille, kun eivät ole vielä keksineet mitä oikeastaan haluaisivat tehdä.

        Lukio antaa lisäaikaa notkumiselle ja miettiä mitä haluaa. Tämä ryhmä ei ole luultavasti motivoitunut lukutekniikoista ja muustakaan hikipinkoilusta. (keskitason harmaa massa)

        Oman lukioni rehtori sanoi aikoinaan, että opiskelu vaatii pääasiassa istumalihaksia. Kun luette pääsykoekirjat 9 kertaa läpi, tulette pääsemään ihan mihin tahansa haluattekaan opiskelemaan mennä.

        Mensa ym:
        Oli aikoinaan sukulainen noita "älykkyystestejä" läpikäymässä. Sanoi, että mensa testit ovat sellaisia, että niihinkin pystyy harjoittelemaan tietyn "rutiinin" jolla niitä voi tehdä nopeasti, ja oikein vastauksin.

        Joka harjoittelee ennalta tuollaisia kuvioiden asetteluja, ja ratkomisia, kehittyy niiden tekemiseksi nopeaksi.

        Älykkyydellä ei siis ole tuossakaan asiassa todellisuuspohjaa takana.

        Omasta mielestäni varsinaista älykkyyttä ei voi mitata. Siihen vain ei ole mitään välineitä olemassa nykymaailmassa.


      • kewjoijoqojnon

        Lisätään vielä. Mikäli ei motivoitunut lukion käyjä (kuten minä itse) menee lukion läpi tekemättä juurikaan läksyjä, ja kokeisiinkin on menty ainoastaan tunneilla opettajaa kuunnellun pohjalta, ei siis luettu kokeisiin. Tulee keskinkertaisilla papereilla ulos.

        Joka toimisi kuten minä, ei tee läksyjä eikä lue kokeisiin, mutta tulee HYVILLÄ papereilla ulos.

        Onko tämä henkilö älykäs? Jos tämä henkilö olisi vaivautunut lukemaan, ja tehnyt pienellä lukemisella monen ällän paperit.

        Kumpi siis on nyt älykkäämpi. Se joka hikipinkona teki täydellisen todistuksen, vai se, joka olisi voinut paremmankin tehdä, jos olisi viitsinyt?


    • ap...........

      Joku kirjoitti, että vaan yksi toinen olisi kirjoittanut 11L.
      Pitäiskö asiaa arvioida siten että esim noin 18 vuoden aikana kun tämä uusi pisteytysäjrjestelmä on ollut - siis aikanaan ollut L jaettiin E ja L:ksi, niin kirjoittajia on ollut noin 540000. Jos tuosta porukasta vaan kaksi yltää 11L, niin sehän olisi kohta Mega Sosiety-tason suoritus!
      Siis 1/270 000 on kirjoittanut 11 ällää!!!!!!!

      • 4+18

        Vuonna reaalikoe muutettiin niin että eri aineet kirjoitettiin erikseen. Se vasta mahdollisti laudatursuman. Aiemmin oli muistaakseni enintään9 laudaturin sumia ja silloin niitä saivat kielinerot jotka kirjoittivat 6-7 kieltä.


      • Marko*

        Huoh... Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ylioppilaskoe ei ole älykkyystesti? Toiseksi, kuten täällä on jo todettu, suurin osa oppilaista, edes "hyvistä" sellaisista ei varmasti edes kirjoita yhtätoista ainetta, joten vertailu on siinäkin mielessä täysin turhaa... Toki, hieno suoritus henkilöltä, mutta ei tässä nyt mitään historiallista ole tehty...


      • 19+13
        Marko* kirjoitti:

        Huoh... Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että ylioppilaskoe ei ole älykkyystesti? Toiseksi, kuten täällä on jo todettu, suurin osa oppilaista, edes "hyvistä" sellaisista ei varmasti edes kirjoita yhtätoista ainetta, joten vertailu on siinäkin mielessä täysin turhaa... Toki, hieno suoritus henkilöltä, mutta ei tässä nyt mitään historiallista ole tehty...

        Menee vähän äärilaidasta toiseen nuo arvioinnit. Jonkun milestä tuo 11 lavia oikeuttaisi jo megasocietyn jäsenyyteen. Toisen mielestä siihen pystyy kuka tahansa normaaliälyinen joka näkee kohtuullisesti vaivaa.


      • fedfsccx
        19+13 kirjoitti:

        Menee vähän äärilaidasta toiseen nuo arvioinnit. Jonkun milestä tuo 11 lavia oikeuttaisi jo megasocietyn jäsenyyteen. Toisen mielestä siihen pystyy kuka tahansa normaaliälyinen joka näkee kohtuullisesti vaivaa.

        Eipäs vääristellä... Itseäni lainaten: " 11kpl varmasti vaatii jo lahjakkuutta tai sitten mielettömiä aikoja opiskella."


    • ei ossoo sanoa

      Ehkä ei kannattaisi pohtia tuota täällä... Itse veikkaisin, että 11 laudaturia kirjoittava on älykkäämpi kuin minä, koska itse en koskaan pystyisi kirjoittamaan sellaisia lukiopapereita, jos vaikka kävisin lukion nyt vanhempana ja viisaampana uudelleenkin ( ei tosin tarvitse, kun sieltä sai lakin ja keskinkertaiset paperit, vaikkei koskaan tehnyt läksyjä). 11 laudaturia kirjoittava on varmasti älykäs, lisäksi veikkaan, että täytyy olla todella ahkera ja pitkäjänteinen ihminen. Ja 11 laudaturin kirjoittajalla on täytynyt olla todella kova motivaatio opiskeluun myös, ja opiskelulle otolliset olosuhteet. Tosin lukiosta laudaturien kirjoittaminen on nykyisin helpompaa, kuin joskus muinoin, koska nykyisin ne voi hajauttaa kirjoituksia melkein miten lystäävät ja kirjoittaa niin monta ainetta kuin haluavat, ennen siinä oli enemmän rajoituksia.


      Merkille pantavaa todella monta laudaturia kirjoittavissa on mielenkiintoisesti se, että he usein ovat lahjakkaita sekä matemaattisesti, että kielellisesti.

      • Anonyymi

        "Merkille pantavaa todella monta laudaturia kirjoittavissa on mielenkiintoisesti se, että he usein ovat lahjakkaita sekä matemaattisesti, että kielellisesti."

        Tämä pitää paikkaansa ja matemaattiinen osaaminen viittaa älykkyyteen joten korrelaatio on olemassa.


    • nero

      Keskiverto aly mutta hyvä muisti. tuskin omaa ajatteluun pystyvä henkilö.

      • fwedweds

        Turhia olettamuksia suuntaan tai toiseen. Se kuinka hyvin kirjoituksissa on menestynyt ei suoraan kerro älykkyydestä suuntaan tai toiseen. Mutta oletettavaa on, että kyseinen henkilö on selvästi keskimääräistä älykkäämpi tai sitten sairaalloisen ahkera opiskelija. Niin tai näin, kukaan täällä tuskin pystyy sanomaan hänen älykkyydestään mitään suuntaan tai toiseen, ihmetyttää kuinka paljon juttua asiasta edes riittää...


    • suicide scherzo

      "Keskiverto aly mutta hyvä muisti. "

      Keskivertoälyllä ei varmasti voi kirjoittaa montaa laudaturia jos edes yhtäkään, vaikka olisi kuinka ilmiömäinen muisti.

      Esim. kieliä ei voi osata pelkästään sanoja muistamalla vaan siihen vaaditaan myös sen kielen hahmotusta, todellista osaamista. Ts. sen muistamansa soveltamista. Lisäksi mikä tahansa kieli on sen verran monimutkainen että sitä pitää harjoittaa että sitä osaisi, pelkän kouluopetuksen kautta ei voi oppia niin hyvin että voisi mistään kielestä kirjoittaa laudaturin arvoisesti.

      Realiaineissa on pitkälti sama juttu. Ei riitä että muistaa kaiken mitä oppikirjoissa esitetään vaan pitää myös valtavasti osata soveltaa sitä. Keskikertaiseen suoritukseen ei tietenkään vaadita kummoista älyä, mutta laudaturiin vaaditaan.

      Ihmisen aivoja usein rinnastetaan tietokoneeseen josta jälkimmäinen on paljon helpompi ymmärtää ihmisen omana luomuksena. Mutta aivoissa ei ole erikseen mitään suoritinta ja muistia, aivoissa on vain hermokudosta joka tekee kumpaakin.
      Ihmisellä täytyisi olla jokin vähintään lievä aivovamma, vaurio tai kehityksenaikainen häiriö että hänellä voisi olla todella hyvä muisti mutta vain keskinkertainen älykkyys.

      • 18+10

        On huomattava että kaveri voitti myös lukiolaisten valtakunnallisen matematiikkakilpailun. Jo se viittaa aika korkeaan älykkyyteen. Matemaattisesti lahjakkailla on yleensä tavallista parempi muisti mikä helpottaa muiden aineiden opiskelua.


      • Joku__

        Eh...? En tiedä mitä sinun ylioppilas kirjoituksissasi on kysytty, mutta itse kirjoitin laudaturin kyllä ihan kouluopetuksen pohjalta ruotsista. Reaalissa ei todellakaan tarvinnut soveltaa yhtään mitään, tein muutaman tehtävän fysiikasta, hyvin suoraviivaisia, muutaman kemiasta, sama homma ja biologiasta, jossa pärjäsi täysin ulkoa opetellulla materiaalilla. Eipä tarvittu kauheasti muuta kuin hyviä perselihaksia noiden opiskelemiseen.

        Henkilöt jotka pärjäävät hyvin muistitesteissä pärjäävät toki yleensä myös toisenlaisissa aivotoimintaa mittaavissa testeissä. Eli korrelaatiota näiden välillä löytyy, mutta se ei missään nimessä tarkoita etteikö löytyisi ihmisiä joilla on hyvä muisti, mutta joiden vaikkapa looginen päättelykyky olisi keskitasoa tai sen alapuolella. ( hyvien arvosanojen saaminen YO kirjoituksista ei edes vaadi hyvää muistia. ) En yksinkertaisesti ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tehdä ylioppilaskirjoituksista joku älykkyystesti. Kyseisen testin tarkoitus on mitata lukio aikana opittuja asioita, ei älykkyyttä. Toki älykäs varmasti on päässyyt lukiossa vähemmällä ja keskimäärin saavat korkeampia arvosanoja, mutta siihen se sitten jääkin, yksittäisistä henkilöistä ja heidän älykkyydestään ei voi sanoa mitään pelkän YO kokeen pohjalta.


      • Joku__
        18+10 kirjoitti:

        On huomattava että kaveri voitti myös lukiolaisten valtakunnallisen matematiikkakilpailun. Jo se viittaa aika korkeaan älykkyyteen. Matemaattisesti lahjakkailla on yleensä tavallista parempi muisti mikä helpottaa muiden aineiden opiskelua.

        Oletkohan nyt itse kenties kyseinen henkilö, kun niin paljon asiasta tarvii muistuttaa? Kukaan ei täällä ole kieltänyt, etteikö kyseinen henkilö MAHDOLLISESTI ole hyvinkin älykäs. YO kokeen tulokset tai edes matikka kilpailussa menestyminen eivät sitä kuitenkaan kerro, antavat toki osviittaa, että selvästi keskimääräistä älykkäämmästä henkilöstä on mitä todennäköisemmin kyse, mutta hyvin suuri merkitys on ollut myös opiskeluun ja harjoitteluun käytetyllä ajalla ja kiinnostuksella. Mitä ihmeen väliä asialla edes on? 11 Laudaturilla tekee itse asiassa kymmenen kertaa enemmän kuin millään testituloksella älykkyydestä. Joten hieno homma kyseiselle henkilölle.


      • 14+18
        Joku__ kirjoitti:

        Eh...? En tiedä mitä sinun ylioppilas kirjoituksissasi on kysytty, mutta itse kirjoitin laudaturin kyllä ihan kouluopetuksen pohjalta ruotsista. Reaalissa ei todellakaan tarvinnut soveltaa yhtään mitään, tein muutaman tehtävän fysiikasta, hyvin suoraviivaisia, muutaman kemiasta, sama homma ja biologiasta, jossa pärjäsi täysin ulkoa opetellulla materiaalilla. Eipä tarvittu kauheasti muuta kuin hyviä perselihaksia noiden opiskelemiseen.

        Henkilöt jotka pärjäävät hyvin muistitesteissä pärjäävät toki yleensä myös toisenlaisissa aivotoimintaa mittaavissa testeissä. Eli korrelaatiota näiden välillä löytyy, mutta se ei missään nimessä tarkoita etteikö löytyisi ihmisiä joilla on hyvä muisti, mutta joiden vaikkapa looginen päättelykyky olisi keskitasoa tai sen alapuolella. ( hyvien arvosanojen saaminen YO kirjoituksista ei edes vaadi hyvää muistia. ) En yksinkertaisesti ymmärrä mikä tarve ihmisillä on tehdä ylioppilaskirjoituksista joku älykkyystesti. Kyseisen testin tarkoitus on mitata lukio aikana opittuja asioita, ei älykkyyttä. Toki älykäs varmasti on päässyyt lukiossa vähemmällä ja keskimäärin saavat korkeampia arvosanoja, mutta siihen se sitten jääkin, yksittäisistä henkilöistä ja heidän älykkyydestään ei voi sanoa mitään pelkän YO kokeen pohjalta.

        Kova tarve sinulla selitellä Otetaanpa yksi Wikipedian älykkyysluonnehdinta: "älykkyyteen kuuluu päättelykyky, toiseksi kyky ratkaista erilaisia ongelmia, ja kolmanneksi oppimiskyky". Kyllähän tuo viittaa vahvaan korrelaatioon koulumenestyksen kanssa. On tietysti hyvin älykkäitä kouluun sopeutumattomia jotka siksi alisuorittavat. Päinvastainen on harvinaisempaa; että joku keskimääräistä vähemmän älykäs voisi menestyä loistavasti ylioppilaskirjoituksissa.


      • Joku__
        14+18 kirjoitti:

        Kova tarve sinulla selitellä Otetaanpa yksi Wikipedian älykkyysluonnehdinta: "älykkyyteen kuuluu päättelykyky, toiseksi kyky ratkaista erilaisia ongelmia, ja kolmanneksi oppimiskyky". Kyllähän tuo viittaa vahvaan korrelaatioon koulumenestyksen kanssa. On tietysti hyvin älykkäitä kouluun sopeutumattomia jotka siksi alisuorittavat. Päinvastainen on harvinaisempaa; että joku keskimääräistä vähemmän älykäs voisi menestyä loistavasti ylioppilaskirjoituksissa.

        Ensinnäkin, oppismiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys. Koulumenestys vaatii kyvyn lisäksi sitä että vielä opiskeleekin. Toiseksi, kuten varmasti jo miljoona kertaa täällä on todettu, ja kuten itsekkin edellisessä viestissä totesin, älykkäät varmasti keskimäärin menestyvät koulussa paremmin, mutta on myös iso liuta älykkäitä jotka eivät menesty, sekä ei niin älykkäitä jotka korvaavat tämän ahkeruudella. Koulumenestyksestä ei siis ole yksilötasolla älykkyyden mittariksi. En nyt edes tiedä, mistä tarkalleen ottaen olit alkuperäisen kirjoitukseni kanssa erimieltä?


      • Koulu on massoille
        Joku__ kirjoitti:

        Ensinnäkin, oppismiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys. Koulumenestys vaatii kyvyn lisäksi sitä että vielä opiskeleekin. Toiseksi, kuten varmasti jo miljoona kertaa täällä on todettu, ja kuten itsekkin edellisessä viestissä totesin, älykkäät varmasti keskimäärin menestyvät koulussa paremmin, mutta on myös iso liuta älykkäitä jotka eivät menesty, sekä ei niin älykkäitä jotka korvaavat tämän ahkeruudella. Koulumenestyksestä ei siis ole yksilötasolla älykkyyden mittariksi. En nyt edes tiedä, mistä tarkalleen ottaen olit alkuperäisen kirjoitukseni kanssa erimieltä?

        Luulisi jopa, että huippuälykkäimmät kärsisivät koulussa niin paljon (väsähtäminen massan 100äo juttuihin ja koko laitoksen ei-yksilölliseen vaan massalle suunnattuun opetukseen), että heidän motivaationsa lässähtää.

        Ensin 9 vuotta jauhetaan pluslaskuja tunneilla ja paskaa välitunneilla. Sitten lukiossa vähän derivoidaan ja integroidaan johtamatta kaavoja vaan kaikki on annettua ulkoaopettelua.
        Huippuälykäs voisi nykyään itsekseen netin avulla opetella yliopistotasolle tasolle missä tahansa aineessa 12 vuotiaana, mutta se aiheuttaisi sellaisia sosiaalisia ongelmia, että tuskin kannattaisi.

        Lisäksi huippuälykkään resurssit usein koulun helppouden vuoksi suuntautuvat harrastuksiin, jotka voivat olla mitä tahansa. Sekin vähentää opiskeluun käytettyä aikaa. Usein kaikista älykkäimmät ihmiset ovat alansa huippuja vaikkapa futiksen Lionel Messi. Tuskin se äijä osaa pitkää matikkaa, vaikka varmasti kuuluu maailman älykkäimpien ihmisten 100 parhaan joukkoon.


      • ´7+14
        Joku__ kirjoitti:

        Ensinnäkin, oppismiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys. Koulumenestys vaatii kyvyn lisäksi sitä että vielä opiskeleekin. Toiseksi, kuten varmasti jo miljoona kertaa täällä on todettu, ja kuten itsekkin edellisessä viestissä totesin, älykkäät varmasti keskimäärin menestyvät koulussa paremmin, mutta on myös iso liuta älykkäitä jotka eivät menesty, sekä ei niin älykkäitä jotka korvaavat tämän ahkeruudella. Koulumenestyksestä ei siis ole yksilötasolla älykkyyden mittariksi. En nyt edes tiedä, mistä tarkalleen ottaen olit alkuperäisen kirjoitukseni kanssa erimieltä?

        "Ensinnäkin, oppimiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys."
        Sulla on näköjään vaikeuksia ymmärtää sanomia mikä ei viittaa korkeaan älykkyyteen. Sanomani oli "älykkyyteen kuuluu päättelykyky, toiseksi kyky ratkaista erilaisia ongelmia, ja kolmanneksi oppimiskyky. Kyllähän tuo viittaa vahvaan korrelaatioon koulumenestyksen kanssa." Sun kannattaa katsoa wikistä tuon termin "korrelaatio" merkitys mutta voin vihjata että se ei merkitse samaa kuin ekvivalenssi.


      • Joku__
        ´7+14 kirjoitti:

        "Ensinnäkin, oppimiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys."
        Sulla on näköjään vaikeuksia ymmärtää sanomia mikä ei viittaa korkeaan älykkyyteen. Sanomani oli "älykkyyteen kuuluu päättelykyky, toiseksi kyky ratkaista erilaisia ongelmia, ja kolmanneksi oppimiskyky. Kyllähän tuo viittaa vahvaan korrelaatioon koulumenestyksen kanssa." Sun kannattaa katsoa wikistä tuon termin "korrelaatio" merkitys mutta voin vihjata että se ei merkitse samaa kuin ekvivalenssi.

        Huoh... Oletko edes tosissasi? Syytät minua heikosta luetun ymmärtämisestä, ja sitten toistat periaatteessa täysin saman, jonka jo miljoonaan kertaan olen todennut... Lainataanpa se minulta itseltäni tähän: " ÄLYKKÄÄT VARMASTI KESKIMÄÄRIN MENESTYVÄT KOULUSSA PAREMMIN " ... Joko ymmärsit? Mikä tuossa oli niin vaikeaa? Etkö osaa lukea, vai teettääkö ymmärtäminen ongelmia? Nyt kerro vuorostasi, mitä et ymmärtänyt tässä: " ...mutta on myös iso liuta älykkäitä jotka eivät menesty, sekä ei niin älykkäitä jotka korvaavat tämän ahkeruudella. Koulumenestyksestä ei siis ole yksilötasolla älykkyyden mittariksi. "

        Tämän kaiken voi todeta esimerkiksi Mensan jäsenistöstä. Toki porukka on keskimääräistä koulutetumpaa ja koulussa on menestytty paremmin, kuin mitä joku satunnaisesti valittu porukka, mutta joukossa on tapauksia laidasta laitaan. Henkilöitä joilla on pelkkä peruskoulu takana, sitäkään ei kauhean hyvällä menestyksellä ja sitten on myös useamman maisterin tai tohtorin tutkinnon omaavia.


      • 9+19
        Joku__ kirjoitti:

        Huoh... Oletko edes tosissasi? Syytät minua heikosta luetun ymmärtämisestä, ja sitten toistat periaatteessa täysin saman, jonka jo miljoonaan kertaan olen todennut... Lainataanpa se minulta itseltäni tähän: " ÄLYKKÄÄT VARMASTI KESKIMÄÄRIN MENESTYVÄT KOULUSSA PAREMMIN " ... Joko ymmärsit? Mikä tuossa oli niin vaikeaa? Etkö osaa lukea, vai teettääkö ymmärtäminen ongelmia? Nyt kerro vuorostasi, mitä et ymmärtänyt tässä: " ...mutta on myös iso liuta älykkäitä jotka eivät menesty, sekä ei niin älykkäitä jotka korvaavat tämän ahkeruudella. Koulumenestyksestä ei siis ole yksilötasolla älykkyyden mittariksi. "

        Tämän kaiken voi todeta esimerkiksi Mensan jäsenistöstä. Toki porukka on keskimääräistä koulutetumpaa ja koulussa on menestytty paremmin, kuin mitä joku satunnaisesti valittu porukka, mutta joukossa on tapauksia laidasta laitaan. Henkilöitä joilla on pelkkä peruskoulu takana, sitäkään ei kauhean hyvällä menestyksellä ja sitten on myös useamman maisterin tai tohtorin tutkinnon omaavia.

        Olet kirjoittanut niin paljon että löydät viesteistä kaikenlaista jolla yrität argumentoida. Viittasin kirjoittamaasi: "Ensinnäkin, oppimiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys." No tuota minä en ole väittänyt eikä luultavasti kukaan muukaan. Eli taktiikkasi on keksiä väite jota ei ole itse asiassa esitetty ja sitten lähdet kumoamaan tuota itse kehittämääsi väitettä.


      • Joku__
        9+19 kirjoitti:

        Olet kirjoittanut niin paljon että löydät viesteistä kaikenlaista jolla yrität argumentoida. Viittasin kirjoittamaasi: "Ensinnäkin, oppimiskyky ei ole sama asia kuin koulumenestys." No tuota minä en ole väittänyt eikä luultavasti kukaan muukaan. Eli taktiikkasi on keksiä väite jota ei ole itse asiassa esitetty ja sitten lähdet kumoamaan tuota itse kehittämääsi väitettä.

        Tosissasi?
        ...

        " Olet kirjoittanut niin paljon että löydät viesteistä kaikenlaista jolla yrität argumentoida."

        Juu, on se vaan hassua... Sitä voisi jopa luulla, että vastapuoli yleensä lukee ne viestit, niin ei tarvitse itseään toistaa. Mutta onhan se toisaalta helpompaa väitellä omia mielikuvia ja olkiukkoja vastaan...

        Ja koska et selvästi ole mitään kirjoittamaani lukenut, lainataan lisää itseäni: " En nyt edes tiedä, mistä tarkalleen ottaen olit alkuperäisen kirjoitukseni kanssa erimieltä? " Jos kerran et halunnut korostaa YO kokeita älykkyyden mittarina, niin mitä ihmettä oikein ajoit takaa? Kerroppa nyt jos ei tämä, niin MIKÄ oli kirjoituksesi tarkoitus? Mistä olit erimieltä alkuperäisen kirjoituksen kanssa?

        Tosin taisit jo viestissäsi vastata kysymykseen... Et ole edes vaivautunut lukemaan mitä on kirjoitettu.


      • 7+8
        Joku__ kirjoitti:

        Tosissasi?
        ...

        " Olet kirjoittanut niin paljon että löydät viesteistä kaikenlaista jolla yrität argumentoida."

        Juu, on se vaan hassua... Sitä voisi jopa luulla, että vastapuoli yleensä lukee ne viestit, niin ei tarvitse itseään toistaa. Mutta onhan se toisaalta helpompaa väitellä omia mielikuvia ja olkiukkoja vastaan...

        Ja koska et selvästi ole mitään kirjoittamaani lukenut, lainataan lisää itseäni: " En nyt edes tiedä, mistä tarkalleen ottaen olit alkuperäisen kirjoitukseni kanssa erimieltä? " Jos kerran et halunnut korostaa YO kokeita älykkyyden mittarina, niin mitä ihmettä oikein ajoit takaa? Kerroppa nyt jos ei tämä, niin MIKÄ oli kirjoituksesi tarkoitus? Mistä olit erimieltä alkuperäisen kirjoituksen kanssa?

        Tosin taisit jo viestissäsi vastata kysymykseen... Et ole edes vaivautunut lukemaan mitä on kirjoitettu.

        Oma viestittelyn aloitukseni ei koskenut avausviestiä vaan myöhempää jossa väitettiin että koulumenestyksellä on vähän tekemistä älykkyyden kanssa ja laudatursuma saavutetaan ennen kaikkea pänttäämällä. Kuten sanoin, uskon että älykkyyden ja koulumenestyksen välillä on aika vahva korrelaatio. Se ei sulje pois sitä että myös motivaatio ja ahkeruus korreloivat koulumenestyksen kanssa.

        Itse menestyin aika koulussa ja sain usein kuulla että se vaatii varmaan paljon lukemista. Tosiasiassa en päntännyt keskimääräistä enempää mutta looginen ajattelukykyni ja muistini oli tavallista parempi.


      • totuuden kertoja.
        7+8 kirjoitti:

        Oma viestittelyn aloitukseni ei koskenut avausviestiä vaan myöhempää jossa väitettiin että koulumenestyksellä on vähän tekemistä älykkyyden kanssa ja laudatursuma saavutetaan ennen kaikkea pänttäämällä. Kuten sanoin, uskon että älykkyyden ja koulumenestyksen välillä on aika vahva korrelaatio. Se ei sulje pois sitä että myös motivaatio ja ahkeruus korreloivat koulumenestyksen kanssa.

        Itse menestyin aika koulussa ja sain usein kuulla että se vaatii varmaan paljon lukemista. Tosiasiassa en päntännyt keskimääräistä enempää mutta looginen ajattelukykyni ja muistini oli tavallista parempi.

        Muistisi oli vain hyvä. Ei älykkyyden kanssa välttämättä mitään tekemistä. Tunnen monia koulussa menestyneitä mutta silti tyhmiä ihmisiä.


      • Jartsa5
        7+8 kirjoitti:

        Oma viestittelyn aloitukseni ei koskenut avausviestiä vaan myöhempää jossa väitettiin että koulumenestyksellä on vähän tekemistä älykkyyden kanssa ja laudatursuma saavutetaan ennen kaikkea pänttäämällä. Kuten sanoin, uskon että älykkyyden ja koulumenestyksen välillä on aika vahva korrelaatio. Se ei sulje pois sitä että myös motivaatio ja ahkeruus korreloivat koulumenestyksen kanssa.

        Itse menestyin aika koulussa ja sain usein kuulla että se vaatii varmaan paljon lukemista. Tosiasiassa en päntännyt keskimääräistä enempää mutta looginen ajattelukykyni ja muistini oli tavallista parempi.

        Yleinen ajatusmalli tuo, että joku sinun ominaisuutesi on osoitus älykkyydestä.

        Minä taas en menestynyt koulussa. Lukion päättötodistuksen keskiarvo 7,3 ja jos yleisarvosana olisi kirjoituksista annettu, se olisi ollut C. Yhtään laudaturia en kirjoittanut.

        Älykäs tosin väitän olevani, koska testituloksen perusteella minua älykkäämpiä on alle prosentti väestöstä. Mites sinulla?


      • 16+20
        totuuden kertoja. kirjoitti:

        Muistisi oli vain hyvä. Ei älykkyyden kanssa välttämättä mitään tekemistä. Tunnen monia koulussa menestyneitä mutta silti tyhmiä ihmisiä.

        "Muistisi oli vain hyvä." Erityisesti matematiikka ja fysiikka olivat mulle hyvin helppoja lukiossa. Siihen ei auta pelkkä hyvä muisti, pitää olla myös oivalluskykyä. Sellainen jolla sitä ei paljonkaan ole, ei pysty edes asiaa kunnolla hahmottamaan.

        Jartsa5:n tapaus on yksittäinen joka ei sinänsä mitätöi älykkyyden ja koulumenestyksen välistä korrelaatiota. Ei ole mitenkään harvinaista että esim. motivaatiopuutteen takia älykkäät alisuoriutuvat koulussa.


      • Jartsa5
        16+20 kirjoitti:

        "Muistisi oli vain hyvä." Erityisesti matematiikka ja fysiikka olivat mulle hyvin helppoja lukiossa. Siihen ei auta pelkkä hyvä muisti, pitää olla myös oivalluskykyä. Sellainen jolla sitä ei paljonkaan ole, ei pysty edes asiaa kunnolla hahmottamaan.

        Jartsa5:n tapaus on yksittäinen joka ei sinänsä mitätöi älykkyyden ja koulumenestyksen välistä korrelaatiota. Ei ole mitenkään harvinaista että esim. motivaatiopuutteen takia älykkäät alisuoriutuvat koulussa.

        Oliko sinulla sitten testattu sitä älyä?

        En todellakaan ole yksittäistapaus. Koulumenestys riippuu täysin kiinnostuksesta.


      • 6+10
        Jartsa5 kirjoitti:

        Oliko sinulla sitten testattu sitä älyä?

        En todellakaan ole yksittäistapaus. Koulumenestys riippuu täysin kiinnostuksesta.

        En ole koskaan ollut mensatestissä mutta olen tehnyt noita nettitestejä joten tiedän että missä mennään. Olin mukana 20 vuotta kestäneessä valtakunnallisessa tutkimusjoukossa jossa oli viimeisenä vaiheena tuollainen kuviopäättelytesti. Testaaja kertoi että testatuista muutamasta sadasta henkilöstä vain yksi oli saanut yhtä hyvän tuloksen mutta hän oli käyttänyt siihen enemmän aikaa.


    • saku111

      Ei voi laskea. Ei ole korrelaatiota.
      Voi olla hyvämuistinen 110:nen tai hyvämuistinen 150:nen. Lukion pitkämatikka vaati suunnilleen 115:n ÄOn jotta saa L:n. Ei se ole sen vaikeampaa.

      • Vähimmäisälykkyys

        Pitkän matematiikan laudaturin saaminen ylioppilaskirjoituksista vaatii kyllä keskimäärin pikemminkin todennäköisesti tason ÄO>125. Tasolla ÄO=115, lukion pitkän matematiikan arvolauseet lienevät keskimäärin lähinnä 5-6:n tasolla (olettaen tietysti, että puhutaan asiallisesti laadituista älykkyystesteistä saaduista tuloksista). Matematiikkahan on (lähinnä fysiikan ohella) yksi niistä harvoista kouluaineista, jotka edellyttävät suhteellisen korkeatasoista älykkyyttä ja joissa ei käytännössä voi menestyä pelkän ahkeran lukemisen ja hyvän muistin turvin.

        Jos joku kirjoittaa laudaturin pitkästä matematiikasta ja saa silti älykkyystestituloksena ÄO<125, niin älykkyystestisuoritus on joko epäonnistunut tai testi on ollut tyypiltään sellainen, että se ei ole painottanut tavanomaisessa tai asianmukaisessa määrin matemaattis-loogisten kykyjen merkitystä tai henkilön älykkyysprofiilissa on epätavanomaisia heikkouksia muilla älykkyyden osa-alueilla. Voi siis tietysti olla, että jotkut onnistuvat poikkeuksellisesti saamaan laudaturin mitatulla tasolla ÄO=115, mutta tuo ei varmaankaan ole keskimääräinen pitkän matematiikan laudaturin suorittaneiden taso.


      • Vouhotus

        Vouhotat vaan älykkyydestä, vaikka ahkeruus on paljon tärkeämpää. Supernerokaan ei kirjoita L:ää opiskelematta määritelmiä ja ratkaisumalleja.


    • Teoretisoidaan olettamalla dementikko, joka samalla olisi äärimmäisen älykäs, vaikka olisi niin vammautunut, että käytännössä omaisi vain lähi(työ)muistin varhaislapsuudessa omittujen taitojen, kuten luku- ja kirjoitustaidon muistamisen lisäksi.

      Tällainen friikki saattaisi vetää täydet Mensan testissä, vaikka lukiossa eksyisi jo koulumatkalla.

      Laudaturit ja ÄO eivät siis ole yhteismitallisia.

    • u.t

      Älykkyys kuva sitä, miten henkilö selviytyy täysin uusissa tilanteissa. Alle kouluikäisten joukossa erot tulevat selkeimmin näkyviin. Heille lähes kaikki on uutta ja ennen kokematonta. Erot ovat suuria.

    • hdkrmgfdd

      Ketjun aloittaja kysyi: "Mikä on 11 laudaturia kirjoittaneen ÄO?" Iltapäivälehdissä kerrottiin muutama kuukausi sitteen, että eräs toinen kirjoittaja, joka sai muistaakseni 10 laudaturia, toimii nykyisin lääkärinä ja sai muistaakseni älykkyystestistä lukeman "noin 150". Tämä on huomattavasti parempi kuin taso 1/1000.

      • kinostunut

        Missä ja millä testillä voi mitata 150 ÄO:n luotettavasti?


      • hdkrmgfdd
        kinostunut kirjoitti:

        Missä ja millä testillä voi mitata 150 ÄO:n luotettavasti?

        Löysin kyseisen artikkelin:

        http://www.iltalehti.fi/urheilu/2015042919600992_ur.shtml

        Näyttäisi olevan kyseessä Mensan nettitesti, jota on nyttemmin kai muutettu siten, että se ei anna yli 135 pisteen lukemia (ennen oli kai toisin). Toisaalta Mensan nettitesti näyttäisi antavan tulokset alakanttiin, ainakin sen perusteella, mitä olen seurannut tätä palstaa. Niinpä Mensan nettitestin tulos 150 voisi vastata esimerkiksi Tieteen Kuvalehden tarkemmalla nettitestillä todella hurjaa lukemaa.


      • keskihajonta
        hdkrmgfdd kirjoitti:

        Löysin kyseisen artikkelin:

        http://www.iltalehti.fi/urheilu/2015042919600992_ur.shtml

        Näyttäisi olevan kyseessä Mensan nettitesti, jota on nyttemmin kai muutettu siten, että se ei anna yli 135 pisteen lukemia (ennen oli kai toisin). Toisaalta Mensan nettitesti näyttäisi antavan tulokset alakanttiin, ainakin sen perusteella, mitä olen seurannut tätä palstaa. Niinpä Mensan nettitestin tulos 150 voisi vastata esimerkiksi Tieteen Kuvalehden tarkemmalla nettitestillä todella hurjaa lukemaa.

        ehkä käytössä oli vaan eri keskihajonta


      • Umpiläskipää

        Miten lääkärikin soveltaa korkeaa älyään työssään? Elimistön systeemit on aina sitä samaa, luvalliset hoitokäytännöt sitä samaa, omilla sovelluksilla saa vain epäluuloa kun toisten äly on muutaman pykälän alempi. Tutkijan ura on ainut mielekäs poikkeavan älykkäälle. Tai joku rahastussektori.


    • kcnskajcfajsfv

      Kaikki riippuu muistipiirien laadusta.

    • luokatonlukio

      Mitään älykästä ei ole saanut aikaiseksi.

    • dfgjhdyfue

      Jos haluaa tietää, mitä on kateus, tervetuloa tälle palstalle. On nimittäin piinallista lukea sellaisten tyyppien kirjoituksia, jotka eivät itse saisi 24t/vrk luku-urakallaan paria laudaturia enempää, mutta jotka sitten vähättelevät kaikin tavoin heitä älykkäämpien suorituksia.

      Lukiossa menestyminen vaatii motivaatiota ja lahjakkuutta/älykkyyttä. Jos toinen osa puuttuu, menestystä ei tule ja nimenomaan tuo jälkimmäinen ryhmä tänne kirjoitteleekin.

      Kerrataan vielä: kielien oppiminen vaatii lahjakkuutta, on osattava muodostaa järkeviä lauseita laajan sanavaraston tueksi. Kaikki eivät opi kieliäkään. Matematiikka vaatii kykyä osata soveltaa kaavoja ja nähdä yhteyksiä. On paljon niitä, jotka eivät tajua matematiikasta mitään. Mutta myös reaaliaineet vaativat omanlaista lahjakkuutta, kykyä ymmärtää vaikkapa aatteita tai luonnontieteen faktoja.

      Lukiossa loistavasti menestyneet eivät ole opetettuja papukaijoja: jos onnistutte löytämään sellaisen, kyseessä on varmaankin tästä joukosta 1/1000. Vaan nämä nuoret ovat älykkäitä ihmisiä, jotka kykenevät oppimaan nopeasti uusia asioita ja soveltamaan luovasti oppimaansa ainakin tässä iässä. Vanhemmiten sitä aivot mukautuvat siihen juttuun, mitä itse pääsääntöisesti tekee, joten tässä mielessä tietyntyyppinen soveltamiskyky laskee pahasti iän myötä.

      Vastapainona on se, että lukiossa menestyneestä, alalleen motivoituneesta tulee useimmiten alojensa huippuja, vaikka tämä ei tarkoitakaan, että esim, tieteen tekemisessä kaikki pääsivät huipulle. Tiede vaatii juuri tietyntyyppistä lahjakkuutta. Kyse on siitä, että nuoren lahjakkuuden on löydettävä itselleen parhaiten sopiva ala ja käytettävä lahjakkuuttaan juuri sen alan huipulle pääsemiseksi.

      Esimerkiksi oopperalaulaja Karita Mattila oli 6 L:n ylioppilas. Hyvin tuntuu menneen jatkossakin. Poliitikkojen keskuudessa ei sitten näitä lahjakkaita hirveästi tapaakaan: ja jos joku löytyy, hänestä ei pidetä.

    • loogikko79

      Yo-kirjoitusten laudaturien lukumäärän ja ÄÖ :n korrelaatio ei ole yksi.

    • jdnentmddfj

      Poikkeuksellisen hyvä menestyminen ylioppilaskirjoituksissa on varma tae korkeasta ÄO:sta. Sen sijaan huono menestyminen ei tarkoita sitä, että ÄO olisi matala. Noin 20 prosenttia Suomen Mensan jäsenistä ei ole suorittanut edes ylioppilastutkintoa (näin Mensan kotisivuilla muistaakseni kerrottiin). Lisäksi monia huippuälykkäitä vaivaa jostain syystä älyllinen laiskuus. Hyvä esimerkki tästä on älykkyyden epävirallinen maailmanennätysihminen Marilyn vos Savant, joka loi elämänuransa pääasiassa pesula-alalla (eipä silti, pesula-ala on ihan OK, ei siinä mitään, kaikki ammatit ovat tärkeitä).

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Marilyn_vos_Savant

    • Tietäjä99

      Kuka on niin naurettava että uskoo lukiossa menestyneisiin hikipinkoihin? Eikö tämä ole eräänlainen idiootin merkki? Lukioon uskovista tulee häviäjiä elämässä, tämä on selvä asia.

      • ajanhukkaa

        Joo, tosi fiksut eivät edes viitsi ryhtyä mihinkään älläjahtiin, koska siellä ei oikeasti ole mitään älyllisesti haastavaa.


      • ka.kuusijapuoli
        ajanhukkaa kirjoitti:

        Joo, tosi fiksut eivät edes viitsi ryhtyä mihinkään älläjahtiin, koska siellä ei oikeasti ole mitään älyllisesti haastavaa.

        Joo. Thomas Alva Edisonkin taisi olla koulupudokas. Eli koulumenestyksellä ei välttämättä ole mitään tekemistä ÄO:n kanssa.


      • ka.kuusijapuoli
        ka.kuusijapuoli kirjoitti:

        Joo. Thomas Alva Edisonkin taisi olla koulupudokas. Eli koulumenestyksellä ei välttämättä ole mitään tekemistä ÄO:n kanssa.

        Sori. Sekoitin Albert Einsteiniin:(


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1445
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1222
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1205
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe