Hullu hevonen ja toivoton ratsastaja.

ToivotonRatsu

Mulla on oma vuonohevostamma, joka on jo 13v, mutta kovinkovin jääräpäinen.
Nyt listaan tähän PITKÄN listan ongelmista,jota sen kanssa koen, vaikka se on ollut minulla jo 1v ja 6kk.

1. Liinassa meno. Se ei mene liinassa kunnolla, käynnissä se menee ihan ok, mutta saattaa silti vetästä päätä toiseen suuntaan, tai yhtäkkiä vaihtaa itse suuntaa. Minkälaiset varusteet tuohon auttaisivat? Entä juoksutustyyli, nimittäin juoksutusraipasta se pukittaa vain. Ja jos menen sen kanssa pellolla juoksuttaen, ja nostan sillä ravin tai laukan, niin se lähtee vetämään minua pois ympyrältä. Olen kokeillut jo harjoituttaa juoksutusta liinassa pienellä ympyrällä, liikkuen sen mukana, ei toimi.

2. Ratsain pellolla ympyrässä.
Se ei tottele käskyjäni selästä niin hyvin. Jos yritän nostaa sillä ympyrässä laukkaa, se lähtee laukkaamaan pois ympyrältä, enkä saa sitä takaisin siihen. Ravissa joskus sama, se ei ikäänkuin kuuntele ulko -ja sisäpohkeitani ollenkaan.Mikä avuksi?

3. Laukka
Se nostaa laukan, mutta ei jatka laukkaamista kuin yhden pitkänsivun verran esim. kentällä. Se lopettaa laukan ns. itse, ja jos annan sille raipasta , niin se nousee pystyyn. Toinen laukkaongelma on vasenlaukka, sille ei ole koskaan opetettu kunnolla vasentalaukkaa, ja sillä on ollut ennen vasenlapa kipeä, sen pakottamisesta liinassa laukkaan, vasempaanlaukkaan siis. Saan sen nostettua vain vetämällä ohjat niin että sen pää on vinossa, ja antamalla paljon raippaa ja pohkeita,mikä avuksi?

4. Esteet.
Se ns. "pysähtyy" esteen eteen, ja vasta sitten hyppää. Miten saisin sen hyppäämään suoraan laukasta esteen. Ja vielä, jos haluan laukata esteelle, ja nostan laukan paljon ennen estettä, ja laukkaan kohti estettä, se ohittaa sen, eikä välitä vaikka kuinka vedän ohjasta. Sillä on siis kovasuu. Eli kun laukkaan kohti estettä, se yhtäkkiä kääntyy sen edestä ja kiertää sen...

5. Pystyynnouseminen.
Miten sen saa loppumaan? Jos esim. yritän nostaa sillä ravin hennosti pohkeilla painaen, ja se ei nosta, niin aina sitten nostan pohkeen voimaa asteella, eikä sekään tehoa, jos annan raipasta,se luimii ja nousee pystyyn, miten sen saa loppumaan?

Miten saisin noihin vastauksia? Pitääkö sille ostaa jotain lisävarusteita, käytän yleensä vain nimittäin satulaa ja suitsia, en mitään kannuksia tai rintaremmejä yms. voisiko niistä olla apua? Jos on,niin mistä varusteista?

11

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angelicaeehhh

      Tämä on nyt minun ihan oma mielipiteeni.


      Sinun kannattaisi kokeilla hevoskuiskausta. Luot uuden, kunnollisen ystävyyssuhteen maastakäsin, rakenna välillenne luja luottamus pala palalta. Kun se on koossa, aloita rennosti. Mene vaikka ilman satulaa hölköttelemään maastoon, osoita tammallesi, ettei ratsastuksen tarvitse olla aina pakonomaista hikoilemista, se voi olla rentoa ja hauskaakin.
      Sinun pitäisi päästä kunnolliselle kentälle tässä vaiheessa. Aloita ihan alkeista, opeta ne sille uudestaan. Ja näin edespäin.

      Minun mielestä teidän yhteistyönne toimimattomuuteen syynä on se, ettei tammasi välillä ymmärrä, mitä siltä pyydetään. Se saattaa myös pelätä. Vasemman laukan nostossa sen lapa voi olla yhä kipeä, ken tietää?

      Älä vain ota minkäänlaisia apuvälineitä mukaan harrastukseen, ne vain sotkevat koko jutun. Jos et saa yhteistyötä toimimaan, se on yksinkertaisesti siinä, ettei hevonen pidä kentällä hikoilusta, vaan se on ennemminkin sellainen puskaratsu.

    • ToivotonRatsu

      Kiitos näistä vinkeistä! Meillä on käytössä naapurin suht. pieni kenttä, sillä heppa tuli vasta omalle tallille vähä aika sitten,joten omaa kenttää ei ole saatu vielä kasaan.Eikö sitä saa millään pitämään kentällä ratsastamisesta?

      • Heponeeeen

        Kyllä saa, mutta etene rauhassa. Älä anna sille periksi, mutta kuuntele myös sitä ja sen tarpeita:)


    • -----

      Olen samaa mieltä toisen vastaajan kanssa, mutta suosittelisin kokeilemaan junnukannuksia, missä on pyöreät päät, mitkä eivät tunnu niin paljon kuin jotkut toiset kannukset, jos siis heposesi on laiska tms

    • ToivotonRatsu

      Ja muuten, miten sen saa menemään ns. " hienoa" laukkaa, kun se yleensä laukkaa vain pitkänä ja kovaa... Haluaisin sen oppivan menemään rauhallisesti ja tasaista laukkaa..?

    • 1. Minkä kokoista ympyrää hevonen siis juoksee liinassa, kun kuljet sen mukana? Jos itse kuljet 10m volttia ja pidät hevosen 5m pitkässä liinassa, hevosen pitäisi pystyä kulkemaan normaalia 20m ympyrää. Jos hevosen itse kulkema ympyrä jää siihen kymmeneen metriin eli voltin kokoiseksi, se on liian pieni juoksutusta varten ja poni voi temppuilla siksi että sen on vaikea juosta niin pientä uraa.
      Voi myös olla, että sitä ei ole opetettu liiantyöskentelyyn lainkaan, ja siinä tapauksessa olisi helpointa opettaa se siihen ratsain. Yksi liinan päähän ja toinen satulaan näyttämään sille miten kuuluu toimia.

      Jos raippa saa sen pukittelemaan, voit joko tyynesti anta sen pukitella kunhan muuten lisää vauhtia kun käsket - ei se loputtomiin jaksa loikkia - tai voit napauttaa sitä takalistolle joka kerta kun se peräpää nousee ilmaan, jos ehdit napauttaa sinä aikana kun kaviot ovat vielä ilmassa. Tästä seuraa jonkin aikaa entistä enemmän pukittelua, mutta yleensä hevoset hoksaavat jossain vaiheessa, että sanktioita tulee aina kun peräpää nousee ilmaan kaksi kaviota kerrallaan. Kumpikaan näistä ei toimi kaikilla hevosilla, mutta niillä kerroilla mihin itse olen törmännyt, jompi kumpi on kyllä tuonut tuloksia.

      Mutta liinatyöskentely ratsain voisi olla paras lääke tässä tapauksessa, paremman tiedon puutteessa ja hevosta näkemättä.

      2. Lähteekö se jyräämään ulos ympyrältä lapa edellä? Ota raippa ulkokäteen ja läväytä sitä lavalle tai kaulalle kun se alkaa puskea ulos. Tai jätä ulko-ohja kylmästi löysälle (ei niin löysälle että hevonen voisi siihen kompastua) ja vedä vaikka molemmin käsin sisäohjasta. Tai yhtenä keinona, josta saattaa seurata omat ongelmansa, käännä hevonen yhtäkkiä sinne suuntaan minne se on puskemassa, tee mahdollisimman pieni voltti ja palaa takaisin alkuperäiseen suuntaan.

      3. Jos se hyppää pystyyn, vedä sisäohja jyrkästi alas ja sivulle kohti polveasi. Käännä se pää "syliin", niin se ei pysty pitämään tasapainoaan niin helposti ja pitää kavionsa mieluummin maassa.
      Sitä vasenta laukkaa on vaikea selittää. Ylipäänsä olisi parasta, jos löytäisit jonkun valmentajan joka voisi paikan päältä neuvoa sinua, näkemättä on vaikea antaa mitään yleispäteviä neuvoja. Mutta useimmat hevosen nostavat laukan, kun ottaa rauhallisen ravin, kääntää ne yhtäkkiä jyrkästi sisäkaarteeseen, esim kulmasta, antaa korostetut laukka-avut ja lisäksi keikauttaa istuntaa todella voimakkaasti sisäänpäin. Ei siis kallistuta satulassa itse, vaan heilautetaan omaa lantiota sisään niin lujasti kuin mahdollista. Idea on tavallaan suistaa hevosta tasapainosta sen verran, että sen on helpointa hypätä laukalle. Sitten muutama askel laukkaa ja takaisin raviin, niin että hevonen ei itse ehdi sitä tehdä, ja kovasti kehuja niistä muutamasta askeleesta.
      Ei pomminvarma ohje, mutta toimii useinmiten.

      4. Kokeile laittaa maapuomi esteen eteen niin että se ottaa yhden laukka-askeleen puomin ja esteen välissä, tai sitten jumppasarjaksi puolta lyhyemmälle etäisyydelle.
      Jos sillä on tapana ohittaa este avuista välittämättä, laita esteelle johteet. Siis tavallinen este, ja sen viereen molemmin puolin toiset tolpat, joihin saat puomit niin että ne mudostavat käytävän esteelle. Tällöin hevonen joutuu hyppäämään joko esteen, tai johteet, mutta teki se mitä hyvänsä, se joutuu hyppäämään.

      5. No se pystyyn hyppiminen tulikin jo esille kohdassa 3.

      MUTTA: Ennen kuin teet mitään näistä, tai sen puoleen mitään muutakaan, varmista tosiaan, että sen lapa ei ole edelleen kipeä, sekin voi aiheuttaa temppuilua. Varmista myös satulan sopivuus ettei sen selkään satu. Rintaremmi ei auta noihin ongelmiin joten se on turha. Kannukset saattaisivat auttaa kuten Viivasto sanoi, mutta toisaalta niissä on se vaara, että hevonen turtuu pohkeille entistä enemmän jos niihin ei ole tottunut, joten suhtautuisin niihin aika isolla varauksella. Tosin ei "jatkuva raipalla läpsiminen" ole yhtään sen parempi, mutta raippaa ei ainakaan käytä vahingossa yhtä helposti kun kannuksia.

      Hevoskuiskaukseen en henk kohti usko, mutta olen Angelican kanssa samaa mieltä siitä, että hevosen mielenvirkeys on oleellista sen hyväntuulisuudelle. Mene koulua sen mitä hevosen taidot antavat myöten, hyppää silloin tällöin, maastoile, leiki ja temppuile sen kanssa tai lähde vaikka vain taluttelemaan sitä jonnekin kivaan paikkaan. Olen samaa mietä siitäkin, että jos heppaa ei ole koulutettu, se ei välttämättä ymmärrä mitä siltä pyydät. Siksikin suosittelisin valmentajaa, te molemmat hyötyisitte säännöllisistä ratsastustunneista.

      Hallitun laukan se oppii ajan kanssa, kun sen ensin saa laukkaamaan ylipäänsä tasapainoisesti ja rauhallisesti. Valmentaja olisi iso apu tässäkin.

    • Elnamarie

      Itse pyytäisin jonkun katsomaan ja auttamaan :) itse ei välttämättä näe asioita mitä muut näkee, ja aloita ihan perusasioista. Pyydä jotakin valmentajaa tai ratsastuksen opettajaa pitämään huolta että itse ratsastat ja juoksutat oikein :) Opeta laukkaa hevoselle aluksi vaikka irtojuoksutuksella. Anna laukata vaan hyvä pohjaisella kentällä kumpaankin suuntaan. Myöhemmin voisit lisätä pari maapuomia mikä auttaa myöhemmin esteillä ja myös parempaa laukkaa etsiessä. Kun irtojuoksutus sujuu aloita pikku hiljaa liinassa juoksutusta. Itse käyttäisin ihan juoksutus settiä, mutta suitset, liina ja raippa riittää paremman puutteessa. Muista että ei enempää kuin 20minuuttia juoksutusta liinassa koska se on erittäin työlästä hevoselle. Äläkä missään nimessä juoksuttaessa pyydä hevoselta laukkaa ennen kun hevonen osaa kummankin laukan suoralla ja isolla ympyrällä. Hevosesi kuulostaa hieman kokemattomalta, joten muista jyrkästi näyttää mitä ei saa tehdä vaikka raipalla ( huom raipalla ei tarvitse piiskata vaan vain huomauttaa) ja ennen kaikkea muista kehua ja kiittää hyvistä asioista.

    • Jokupöö

      Ratsastaako ponillasi kukaan muu? Sinun kannattaisi ehkä hankkia valmentaja, joka osaisi neuvoa sinua tarkasti ja voisi ehkä myös läpiratsastaa ponin. Ponisi on selvästikin aika itsepäinen, mutta onnea sen kanssa työskentelyyn!

    • Anonyymi

      No kannattaa kokeilla esim.sitä että vietät sen kanssa aikaa ja kokeilet luoda uuden siteen sen kanssa ja kokeile sitten sen jälkeen ratsastaa tai juoksuttaa

      Ps.mulla on kokemusta tommoisista hevosista

    • Anonyymi

      Rodun tuntemus varmaan auttaisi ja se keneltä ostit hevosen voisi kertoa mitä sillä on tehty ja kuinka. Maasto ratsuna varmaan menee hyvin mutta ratsastukseen kannattaa hankkia opettaja tai valmentaja jos haluaa vaatia enemmän hevoselta. En tykkää että kylkiä kaivetaan/potkitaan kannuksilla tai lyödään raipalla. Jokainen joka tekee niin saisi saada saman kohtelun. Suosittelen lukemaan ja opiskelemaan ns. hevoskuiskaista. Opiskelua ja sinnikkyyttä.

      • Anonyymi

        Siis tää viesti oli 24.7.2014, eli vastasit reilusti yli 7 vuotta aiemmin laitettuun viestiin.
        Onkohan se heppa enää hengissäkään, silloin 13v, nyt 20v. Voihan se tietysti olla mahdollista, mutta eiköhän jotain tuona aikana ole tapahtunut.
        Ei pahalla, mutta ... no joo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe