Rekrytointifirmat

ins2

Työpaikan vaihto on ollut ilmassa nyt vuoden verran. Olen käynyt haastatteluissa ja psykologin arvioinneissa jo monta kertaa. Ja onhan minulla jo uusi työpaikkakin. Se mikä koko proseduurissa häiritsee on rekrytointifirmat ja niiden ala-arvoinen osaaminen asiassaan. Miksi isot ja hyvämaineiset yritykset annatte rekrytointikonsultin hoitaa teidän kannalta tärkeän työn ja samalla pilata yrityksenne maineen?
Olen korkeakoulun käynyt, 10v työkokemus ja tiedän mitä haen. Istun johtoryhmässä ja olen mukana kansainvälisessä toiminnassa. Jätettyäni hakemuksen "johonkin" soitti lapsen kuuloinen nainen ja halusi tehdä muutaman kysymyksen. Sopiihan se. Mielestäni meillä ei juurikaan ollut keskusteltavaa sillä hän ei tiennyt ko.yrityksestä eikä tehtävästä. No, en tullut valituksi edes kasvotusten tehtävään haastatteluun, yllätys. Mietin paljon tämän jälkeen että firma ei edes saanut tietää kuinka hyvä olisin voinut olla.
Toinen tapaus on myös vähän outo. Yritys haki tehtävään henkilöä kesällä ja nyt syksyllä uudelleen. Rekrytointi yritys suoritti hakemista. Toisella kierroksella pääsin haastatteluun. Kului pari kuukautta ja rekrytoija ilmoitti että rekrytointi oli lopetettu koska ko tehtävään ei oteta ketään. Vuosi vaihtui ja taas on ilmoitus kyseisestä hommasta. Eikö firma osaa määritellä ketä tarvitsevat vai eikö rekrytointifirma kykene löytämään sopivaa henkilöä?

No, se mitä olin sanomassa on että hämmästelen näitä kohtuullisen hyviä firmoja jotka luottavat näin tärkeän päätöksen vieraisiin käsiin, huonoihin käsiin.

8

1481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Naurettavaa touhua

      Tervetuloa tähän päivään. Kokemus, pätevyys, ei sillä ole mitään väliä.
      Olen itse kokenut tuon aivan saman, käsittämätöntä sekoilua ja hakijoiden aliarviointia. Vastassa on 21v harjoittelija, jolla ei ole mitään käsitystä tutkinnosta eMBA tai saksankielisestä suosittelukirjeestä (jos työhakemus piti laatia saksaksi).
      Siihen kun vielä lisää, ettei ne rekryfirmojen ilmoittamat "työpaikat" ole aina edes todellisia, vaan firmojen mainoksia.
      Olen törmännyt myös suoraan valehteluun, työpaikka, jonka kerrottiin olevan vakituinen ja palkka etuineen XXX, olikin vaihtunut määräaikaiseksi, epämääräisellä tuntimäärällä ja ilman omaa työpistettä tai työvälineitä. Olisi pitänyt käyttää mm. omaa läppäriä ja puhelinta ilman korvausta.

    • 5+5

      Rekryfirmoja käyttävät yritykset kilpailuttavat toimeksiantonsa ja yhtä aikaa monella eri rekryfirmalla ja sitten siitä valitsevat sekä sen hakijan että rekryfirman. Aina ei välttämättä haeta parasta vaan keskikertaista, joskus vain halvinta diiliä rekryfirman kanssa. Voi ollakin, että itse firmalla loppuu vuoden loppupuolella rahat ja päättävät, että eivät palkkaa ketään ja vuoden alkupuolella taas näyttäisi rahaa piisaavan. Voi olla myös, että ovat ottaneet jonkun jostakin rekryfirmasta ja laittaneet ulos lähes heti ja tilalle taas uutta jostain toisesta firmasta. Joskus vielä haastattelevat eri rekryfirmojen kautta, vaikka ovat jo palkanneet itse työntekijän.

    • Eräs turha orja

      REKRYTOIMISTOT - VÄLTÄ!!! Tällä otsikolla on myös keskustelua. Ovat rahastavia välikäsiä, joita "muka" kiireiset työnantajat käyttävät vaikka kyseessä on yksi yrityksen tärkeimmistä asioista.

    • Paikkansa_ansainnut

      Rekrytointifirmaa voi olla ihan hyvä käyttää apuna, mutta valitettavasti monet yritykset luottavat sokeasti heidän apuunsa. Osaltaan kyse voi olla vastuun pakoilustakin. Minulla on parista rekryfirmasta hyviä kokemuksia ja toisaalta saman verran huonoja. Pohjanoteeraus oli Some Hunters Oy, joka ei kuitannut hakemuksen vastaanottamisesta tai valinnasta mitenkään. Kun tiedustelin onko prosessi vielä kesken, ei siihenkään vastattu.

    • Rotta1234

      On olemassa hyviäkin konsulttifirmoja, jotka oikeasti tietävät, mitä tekevät. Mutta näiden yleisimpien jokapaikan höylien arvostelukykyyn en kyllä luottaisi yhtään.

      Siellä on töissä ihmisiä, joilta puuttuu näkemys, kiinnostus työhönsä tai jopa molemmat. Miksi sellainen elämäänsä kyllästynyt, hr-konsultiksi puolipakolla päätynyt ihminen haluaisi edistää jonkun toisen uraa värväämällä hänet unelmatyöpaikkaan?

      Osa taas haluaa pelata varman päälle. Heillä on mielessään tietty muotti unelmatyöntekijästä, jonka kanssa menisivät mieluiten kahville. He eivät tippaakaan ota huomioon toimeksiantajayrityksen omia arvoja ja edellytyksiä. On helppo tarjota aina se joku myyntikoulutettu, kivasti pukeutuva supliikki tyyppi, joka on asunut vuoden Englannissa. "Se varmaan oppii ja pärjää ihan hyvin."

      Onko meillä muilla edes mahdollisuutta näyttää kykyjämme, kun emme sovi muottiin?

      Arvoisat työnantajat: hakijalla voi olla sellaista kokemusta, osaamista tai asennetta, jota sinä todella arvostaisit. Mutta sillä rekrypissiksellä on ihan muut prioriteetit mielessä.

    • OdottakaaVaan

      Ei hätää.....kohta loppuu ne rehelliset työntekijät ja alkaa työnantajilla olla tiukkaa saada edes suomea osaavia ihmisiä töihin....ei mene kauaa....mutta sitten kun tämä valkenee työnantajille se on jo myöhäistä...rehelliset ihmiset vähenevät koko ajan työmarkkinoilla...Alkaa monella olemaan rikosrekisteri jota minä en ainakaan palkkaisi töihin jos pomo olisin.

    • ime

      ittu...juur näin ei edes kiinnosta/tiedä mitä lafkassa tehdään/esim.mol.fi haetaan ahkeraa työntekijää..ittu hakeeko lääkäriä,,astronauttiaa,,siivoojaa,.lumenluojaa kesäksi???
      hallitus pitäis kaataa ja alottaa siitä mikä on ihmisyys ja REKRYFIRMAT LAILLA KIELTÄÄ...

      vanha te-toimisto takaisin eloon/ittu minäkään varasta keneltäkään miksi toisilla laillinen oikeus???? hyötyä toisen palkasta

    • Anonyymi

      jos hallitus KUVITTELEE 75%työllisyyttä kohta a.heivatkaa rekryt .ittuun

      MUUTEN KANNATTAA JÄÄDÄ HIMAA GOIJAA JA PEITTO SILMILLE

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe