Mitä pelastaisit palavasta talosta?

fnfn

Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
a. telkkarista
b. saunasta
Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?

Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
- Nappaisin mukaan valokuvat ja kotivideot. Muut saisi jäädä.

Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
- Sisarukseni, vaikka toinen parhaista ystävistäni on kuin sisko minulle, me kun ollaan tunnettu ihan pienestä pitäen.

Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
- Lähtisin! Tietenkin jos talo ois jo ihan ilmiliekeissä, niin voisin olettaa sen jo kuolleen häkämyrkytykseen, mutta muuten kävisin ainakin vähän etsimässä ja huutelemassa, mutta pakko myöntää, etten nyt ihan uhkarohkeaksi ryhtyisi...

Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
a. telkkarista
- Omalla kämpällä melko huonot, sillä telkkari on minun huoneessa. Mutta ovi on myös ihan sänkyni vieressä, niin jos huomaisin sen ajoissa, pääsisin helposti menemään pois.
- Kotona sen sijaan huoneessani ei ole telkkaria, mutta uskon, että jos tarpeeksi ajoissa sen huomaisin, pääsisin pois, sillä ovia ulos on melko moneen suuntaan...
b. saunasta
- Ihan kauimmaisessa nurkassa taloa, joten kyllä me se huomattaisiin ja helposti päästäisiin pois.

18

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      -Lompakon, puhelimen ja takin. Ihan näin selviytymistä ajatellen nuo on hyvä olla.

      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      -Mulla ei ole niin erityisen hyviä ystäviä, mutta jos talo olisi minun, tuntisin olevani heistä enemmän vastuussa ja siksi pelastaisin kaverini.

      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      -Riippuu palon luonteesta ja lemmikistä. Jos minulla olisi joku megarakas kissa niin saattaisin yrittää. Marsun perään en lähtisi. Tällä hetkellä ei ole lemmikkejä, joista huolehtia.

      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
      a. telkkarista
      -Oma huoneeni on ihan oven vieressä ja telkkari toisella puolella taloa, eli aika hyvät. Jos olisin telkkarin läheisyydessä, yrittäisin tietenkin sammuttaa palon. Meillä on yksi sammutuspeite television vieressä, toinen mikron, eli matkaa sammutusvälineelle on vain muutama metri.

      b. saunasta
      -Hyvät. Sekä saunan, että kylppärin ovi on tehty hidastamaan paloa ja saunan vieressä on paloturvallinen huone (pannuhuone). Lisäksi olen jälleen mahdollisimman kaukana saunasta ja mahdollisimman lähellä ovea. Plussana vielä, että talo on kiveä ja siksi palon raju leviäminen on aika epäodennäköistä. Varsinkin saunasta, joka on kuitenkin suunniteltu paloturvallisuutta ajatellen. Kiukaan yläpuolella on asbestilevy suojaamassa kattoa.

      • En muista koskaan varsinaiesti pelänneeni, että telkkari räjähtää, vaikka kyllähän kavareiden isoveljet sillä pelottelivatkin. Tulta kyllä pelkäsin ja pelkään edelleen ihan hemmetisti. Minun on vaikea keksiä elävältä palamista epämiellyttävämpää tapaa kuolla. Palovammoja minä ihan oikeasti karttelen vaikka muuten olenkin melko huolimaton.


      • asdfadhdfg

        "asbestilevy"

        :D nuuh nuuh vaan, terveellistä!


      • asdfadhdfg kirjoitti:

        "asbestilevy"

        :D nuuh nuuh vaan, terveellistä!

        Tositarina! Ei siitä niitä kuidunkappaleita itsestään irtoile, eikä kukaan ole niin tyhmä, että rupeaisi asbestia poraamaan tms. Tuo on ihan tavanomainen ratkaisu vanhoissa taloissa. Isovanhempani ovat talon rakentaneet, eikä kukaan ole vielä asbestiin kuollut (tai edes oireita saanut). Sama homma mökillä.


    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      -kaiken arvokkaan minkä vain ehtisin mukaani siepata

      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      -Vaikea kysymys. Luulen että kuitenkin lopulta päätyisin pelastamaan sisarukseni.

      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      -Minulla ei ole lemmikkejä, mutta jos olisi, saattaisin hyvinkin lähteä sitä pelastamaan.

      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi

      a. telkkarista
      -Hyvät. Telkkari on alakerrassa, minun huoneeni yläkerrassa ja palotikkaat lähtevät suoraan ikkunani alta.

      b. saunasta
      -Hyvät. Sauna on kellarikerroksessa, palo huomattaisiin varmasti ennen kuin se etenisi ylempiin kerroksiin.

      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?
      -Minä pelkäsin. En koskaan uskaltanut laittaa televisiota päälle jos olin yksin.

    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      - Kamera, kiikari, kaukoputki, jalusta, kiintolevy, jossa kuvia

      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      - Sisarukset

      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      - Tilannekohtaisen harkinnan mukaan. Henkeäni en lähtisi vaarantamaan.

      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi

      a. telkkarista
      - Makuuhuoneeni on kaukana telkkarista, joten olisi hyvät mahdollisuudet pelastua. Ikkunasta vain kartanolle.

      b. saunasta
      - Sama juttu kuin telkkarin kanssa.

      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?
      - En ainakaan minä.

    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
      a. telkkarista
      b. saunasta
      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?

      Ottaisin mukaani sellon, valokuvat, tietokoneen (koska siinä on valokuvia ja muuta tärkeää), paperiarkistot, tärkeimmän ja ensimmäisen leluni. Oikeastaan sello on tässä järjestyksessä viimeinen. Oikeastihan sitä haalii sen mitä saa, mutta palomiehet yleensä kehottavat ihmisiä ottamaan valokuvat mukaansa, jos ne ovat saatavilla.

      Sisar ja ystävä? Tämä on kai enemmän "filosofinen dilemma" kuin tosielämän tilanne. Pyrkisin pelastamaan molemmat totta kai, tekemään sen mitä on tehtävissä. "Filosoisena dilemmana" tätä on vaikea pohtia siksi, että tositilanteessa ihmisessä jylläävät tunteet ja vaistot. En usko, että pystyisin "jättämään" siskoani.

      a) älyttömän hyvät mahdollisuudet selvitä, koska minulla ei ole saunaa. Asun kerrostalossa. Jos jonkun muun sauna tai taloyhtiön sauna syttyisi, pääsisin joko rappuja pitkin tai sitten tuosta parkvekkeelta pitäisi hypätä. Tosin minulla on koira, ja ilman sitä en lähde täältä mihinkään. Voimme mennä myös parvekkeelle ja sulkea oven. Kaikki kiinni olevat ovet antavat vähän lisäaikaa.

      b) Huonommat, koska minulla on telkkari ja se on tässä huoneistossa. Jotenkin oletan, että telkkari posahtaa ihan kunnolla niin että siihen herää. Siinä mielessä hyvät mahdollisuudet. Jälleen joko rapun tai parvekkeen kautta, mutta rappu on lähempänä.

      Mietin tässä, että mitkähän ovat yleisimmät syttymissyyt. Eivät taida olla sauna eikä telkkarikaan. Veikkaan tupakkaa, kynttilöitä, liettä ja tämmöisiä. Tarkistan.

      • Lemmikin pelastan vaikka oman henkeni uhalla.


      • nasse_seta kirjoitti:

        Lemmikin pelastan vaikka oman henkeni uhalla.

        Siis koiran, kaloja en jää poimimaan taskuun.


    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      - Ei sieltä huoneen rojukasoista paljoa tarvitse ottaa! ehkä tietokone voisi tulla mukaan, koska sillähän minä varmaan palon alkaessa surffailisin netissä.

      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?
      - en minä.

      Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      - Ei sieltä huoneen rojukasoista paljoa tarvitse ottaa! ehkä tietokone voisi tulla mukaan, koska sillähän minä varmaan palon alkaessa surffailisin netissä.

      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      - Minulla ei oikein ole parhaita ystäviä, joten pelastaisin sisarukseni.

      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      - Ei minulla ole lemmikkiä, joten tähän en osaa vastata.


      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi

      a. telkkarista
      - Aika hyvät mahdollisuudet, sillä telkkari on kaukana huoneestani. Tosin enhän minä välttämättä ole huoneessani.

      b. saunasta
      - Sauna on aika lähellä huonettani, joten se varmaan riippu paljolti siitä, miten paljon palo olisi levinnyt ja että olisinko edes huoneessani..

      • Tästä tuli mieleen, että huoneiston koko vaikuttaa. Jos minun yksiössäni pamahtaa, kuulen sen koska olen lähellä. Tosin tuli ja räjähdyskin ovat lähempänä.

        Joku yläkerrassa nukkuva sen sijaan saattaa vaan kääntää kylkeä ja saada häkämyrkytyksen tai havahtua vasta siinä vaiheessa, kun tulee kuuma.

        Ja sitten toisaalta, häkähän se on joka tappaa. Yleensä. Se on yleisin kuolinsyy tulipaloissa. "Palokuolema" on vasta sitten, ja sitä esiintyy varsinkin tupakoitsijoilla.

        http://www.kotitapaturma.fi/tulipalot-ja-palokuolemat-kalvot/

        Eli pitäisikin miettiä sitä, että onko häkävaroitinta...


    • Siiliö

      Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?

      Tietokone ja kännykkä nyt ainakin. Bussikortti ja mun vanhat hajonneet kuulokkeet on mun taskuissa joten tuskin jäisin niitä pudottamaan.

      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?

      Paha kysymys. Minulla on enemmän parhaita ystäviä kuin sisaruksia. Lisäksi pidän vaan 2/3 sisaruksistani.

      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?

      En.

      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
      a. telkkarista

      Hyvät. Jos olisin alakerrassa, huomaisin tulipalon nopeasti ja pakenisin. Televisio on alakerran perimmässä nurkassa. En voisi jäädä saarroksiin!

      b. saunasta

      Meillä on ulkosauna... Mutta ehkä kysymys tarkoittaakin, selviäisinkö henkisestä iskusta! Onhan se nyt aika kamalaa kun sauna palaa... selviäisin silti.

      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?

      En.

    • KÄÄK!

      Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus?
      -Varmasti ainakin kovalevyn, jonka uumenissa valokuvani ovat. Minulla on myös pari rakasta pehmolelua, saa nauraa.
      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita?
      -En varmaan kumpiakaan, ainakaan isolla riskillä. Pelastaisin itseni.
      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä?
      -Ei ole lemmikkiä.
      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
      a. telkkarista
      -Hyvät, sillä TV on kaukana huoneestani sekä ulko-ovesta.
      b. saunasta
      -Huonot, sillä sauna on aivan huoneeni oven vieressä ja ikkunastani olisi aika hankala paeta ainakaan nopeasti.
      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?
      -EN

    • pofusikio

      mitä pelastaisin: tyynyn unilelun rahat padin kännykän läppärin

      kaverit vai sisarukset kaverit

      lemmikiä ei oo

      telkusta hyvät

      saunasta on ulko sauna

    • viranomainen.

      kotkon

    • Mitkä tavarat ottaisit turvaan, jos sinulla olisi mahdollisuus? -Äh, en tiedä. Varmaan ainakin tietokoneen ja yrittäisin hamstrata joitain vihkoja mukaan. Loput sitten yrittäisin sulkea jonnekin, jossa suurin osa säästyisi...
      Pelastaisitko sisaruksesi vai parhaat ystäväsi, jos sinun pitäisi valita? -Kaverini eivät käy täällä (minulla ei ole omaa huonetta....)
      Jos lemmikkisi jäisi taloon, lähtisitkö pelastamaan sitä? -Siskoni gerbiilit?? Tuskin saisin kiinni. Jos omistaisin koiran, niin sitten...
      Kuinka hyvät mahdollisuudet sinulla olisi selvitä, jos tulipalo alkaisi
      a. telkkarista
      -No pääsishän siitä ohi
      b. saunasta
      -Ihan hyvät joo.
      Kuinka moni muu pelkäsi pienenä, että telkkari räjähtää?
      -Nope.

    • tulta

      Pelastaisin kännykän, rahat ja muut sellaiset tärkeät.
      Meidän perheessä sisarusten välit on todellakin huonot:'(:'(:'( pelastaisin minulle rakkaimmat ihmiset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe