Kilpailua!

Taksit pitäis vapauttaa kilpailulle,niinkuin muutkin yritykset.Nyt niitä on liian vähän kun lupia ei myönnetä.Miks vitussa täytyy pitää pystyssä tommosta suojatyöpaikka järjestelmää?Ne vähät jotka sen luvan on saanut perinnöks tai virkamiehiä lahjomalla,niin suorastaan rypee rahassa.Ei tarvi edes itte ajaa kun rengit hoitaa senkin.Hyvin toi taksi toimii muuallakin ilman säätelyä ja on vielä halvempaakin.Kohta kai joku kirjottaa että on se ruotsissa kalliimpaa. Kuka vittu sinne ruotsiin menis,ei siellä oo mitään.

44

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taksieläkeläinen

      Joo. Kyllä ne vapautuu parin-kolmen vuoden kuluessa. Virkamiehet valmistelevat sitä jo. Olkaa nyt ihan rauhassa ja odottakaa. Kyllä se siitä helpottaa...

    • Fordtaunus

      Odottakaas vaan, ELYn yt-kierroksen jälkeen ei ole enää lupahommissa virkamiehiä, joita voisi lahjoa. Koko lupavaatimus poistuu pikkuhiljaa alalta, jo nytkin voi ajella ilman lupaa Uberilla. Näin se homma etenee.

    • Valvontaa

      Vapauttaa mutta miten? Ei ainakaan Ruotsin mallin mukaan. Täytyy olla jonkinlainen valvonta koska muuten käy kun naapurissa ettei tiedä mitä kyyti maksaa. Voi kyytiläiset yllättyä kun hinnat onkin kohonneet.

      • maalaisukkeli

        Itse ainakin, näin haja-asutusalueen asukkina pidän nykyistä järjestelmää parempana kuin täysin vapaata järjestelmää. Nykyisessä lupajärjestelmässä on ainakin se hyvä puoli, että oikeus kuljettaa asiakkaita tuo myös velvollisuuden kuljettaa heitä .
        Vapaassa kilpailutilanteessa saattaa käydä niin, ettei tuo vapaa taksimies viitsi lähteä liikkeelle, kun ei kuitenkaan ole kuin tuo yksi menokyyti.


    • Mänttä2015

      Näin maaseudulla asuvana voin kertoa että eivät viitsi lähteä yhden lyhyen kyydin takia ollenkaan.Juurikin näin on käynyt tässä menneellä viikolla ja ennenkin.

      • Syrjäkyläläinen

        Näin maaseudulla toimii naapuriapu hyvin. Eihän kirkonkylän taksi lähde tänne kymmenien kilometrien päähän syrjäseudulle ollenkaan. Paitsi jos meet keskussairaalaan. Täällä pimeä taksitoiminta toimii naapuriavun voimin. Tosin se on sitä uberinkin harrastamaa "kimppakyytiä". :)


    • fdgtjhykuli

      Vapauttamisesta olen kanssasi samaa mieltä vaikka autoilija olenkin. Muuten avautumisesi oli kyllä melkoista populismia. Taksialan kaikki keinotekoiset rajoitteet pitäisi karsia pois, luvat, asemapaikkasäädökset, taksa ja ajovuorovelvoite. Markkinat ratkaiskoot missä autoja on saatavilla ja mihin hintaan.

      Kun sanoit että homma toimii hyvin muuallakin, niin mitä maata mahdollisesti tarkoitit? Rajoitettu lupajärjestelmä kun on Euroopassa käytössä lähes kaikkialla muualla paitsi Virossa ja Ruotsissa.

      Ruotsin malli on mielestäni ihan hyvä. Siellä autoilijallekin annetaan mahdollisuus asialliseen tuottoon ilman että tarvitsee suorittaa lupaehtojen mukaista ilmaispäivystystä.

      Kun sanoit että autoja on vähän, kertoo se että et ole oikeasti tutustunut asiaan. Ruotsissa jossa vapaata liikennettä on harjoitettu jo 22 vuotta on autoja / 1000asukasta vähemmän kuin rajoitetun lupajärjestelmän Suomessa. Tämä on fakta.

      Ilman turhia rajoitteita homma toimiikin juuri niin. Alussa tulisi hetkeksi enemmän autoja katukuvaan mutta realiteettien tullessa vastaan automäärä parin vuoden sisällä laskee alle vapautusta edeltävän tason. Tämän jälkeen hinnat alkavat vastaavasti nousta.

      Väitän että vapautus olisi hyvä asia varsinkin taksiliikenteen itsensä kannalta. Ne jotka pudotuspelistä jäljelle jäisivät pärjäisivät paremmin kuin ennen. Pelin voittaa ne joilla on taseet kunnossa. Pistetään vapaaksi vaan, parempi kerta rytinä kun ainainen kitinä.

      • Alanmies

        Juu, ja kun se ihana vapautus tulee, niin syrjässä asuvat mummot ja papat voivat enää vain unelmoida taksista kohtuuajassa...ketään ei enää kiinnosta....


      • dfgg

        Jos näitä meidän ministereitä ym. kuuntelee, niin tuo vapautuminen tapahtuu Suomessa niin, että nää "normitaksit" jää kamppailemaan rajoitustensa ja velvollisuuksiensa kanssa, ja rinnalle ikäänkuin täydentämään , luodaan uusia ,innovatiivisia, ja täysin rajoittamattomia kuljetuspalveluja.


      • dfgrtrhjykliuo
        Alanmies kirjoitti:

        Juu, ja kun se ihana vapautus tulee, niin syrjässä asuvat mummot ja papat voivat enää vain unelmoida taksista kohtuuajassa...ketään ei enää kiinnosta....

        Sellaista se on, palvelua tuotetaan siellä missä se on kannattavaa tai sitten yhteiskunta ostaa sitä palvelua sinne missä se ei kannata mutta sille kuitenkin on tarvis. Ostaahan Yhteiskunta joukkoliikenteenkin. Nykyinen lupajärjestelmä päivystysvelvollisuuksineen on yhteiskunnalle halpa koska 24/7 palvelu on saatavissa ihan ilmaiseksi. Suomessa ei olisi kovinkaan montaa bussilinjaa jos kunnat ei sitä ostaisi. Palvelun saatavuus on siis valintakysymys. Onko mielestäsi oikein että autoilija maksaa omasta pussistaan sen päivystämisen?


      • dfbgnhmyjuklio
        dfgg kirjoitti:

        Jos näitä meidän ministereitä ym. kuuntelee, niin tuo vapautuminen tapahtuu Suomessa niin, että nää "normitaksit" jää kamppailemaan rajoitustensa ja velvollisuuksiensa kanssa, ja rinnalle ikäänkuin täydentämään , luodaan uusia ,innovatiivisia, ja täysin rajoittamattomia kuljetuspalveluja.

        Silloinhan vain ns. normitaksit siirtyy niihin liikennemuotoihin joissa ei ole rajoitteita. Eihän kenenkään ole pakko harjoittaa rajoitteilla varustettua taksiliikennettä jos voi valita rajoittanattoman vaihtoehdon.

        Totuus on se että nykyjärjestelmän ylläpitämiseksi ei ole oikeita perusteita. Alaa rasittaa sellainen säädösviidakko mitä ei millään muulla alalla siedettäisi. Jos joku haluaa harjoittaa taksiliikennettä ja hän täyttää luvan saannille asetetut vaatimukset, miksei hän saisi harjoittaa liikennettä? Mihin tarvitaan kiintiöitä? Yrittäjähenkinen autoilija pärjää ilman kiintiöitä ja ne jotka ei pärjää, joutaakin tippua kelkasta.

        Minä väitän että kiintiöjärjestelmää ja maksimitaksaa ylläpidetään vain yhteiskunnan tarpeista johtuen. Ministeriön vahvistama taksa takaa edulliset yhteiskunnan kuljetukset ja päivystysvelvollisuus ja asemapaikkasäädökset takaa 24/7 kuljetusmuodon jokaiseen Suomen kuntaan ilman yhteiskunnan panosta. Jos järjestelmä puretaan syntyy suomeen suuria alueita joissa ei ole mitään liikennemuotoa tarjolla. Tällöin veronmaksajat alkaisivat vaatimaan sellaista ja se edellyttäisi kuntia panostamaan liikenteen järjestämiseen rahallisesti.

        Me autoilijat olemme valtion sätkynukkeja ja näköjään ihan omasta tahdostamme. Oikein puollustamme sitä että saisimme tehdä valtiolle ilmaista työtä sillä hinnalla minkä he armeliaasti suostuvat siitä maksamaan.


    • Maunotaksitilaaja

      Eikös autoja silloin ole vähän jos sitä ei saa kun tarvis,joka päivä sama juttu.Ihan totta puhuen,olen kyllä ajellut taksilla ruotsissa ja virossa,yöllä,päivällä,päissään ja selvimpäin,ei koskaan mitään ongelmia.Monessa muussakin euroopan maassa olen taksia käyttänyt.En ole noita tilastoja katsellut,kokemuksesta vain puhun. Sen verran kuitenkin lukenut,että Tallinnassa 60 taksifirmaa.Ei se mitään populismia ole että taksia ei vaan saa vaikka kuinka yrittäis,paitsi kelan pitkille matkoille auto löytyy aina.
      Kele.kun toi kirjautuminen ei taas toimi.

      • vdfbgnthyjkiluoöp

        En tiedä missä päin suomea autoa tilailet, mutta meillä päin on täysin normaalia että kymmenen tunnin työvuorossa maksullista työaikaa on keskimäärin kolme tuntia. Loput seitsämän menee tyhjänä tai tolpalla asiakasta odottaessa.

        melko populistista on myös puhua että "rypee rahassa" tai että luvan saa vain perinnöksi tai lahjomalla virkamiehiä. Ihan tavallisia keskituloisia ihmisiä autoilijat on. Itse en ainakaan ole koskaan ns. verojuorussa nähnyt yhtään taksiautoilijaa. Jos siellä sellainen joskus sattuisi olemaan niin hän on kyllä tehnyt tilinsä jossain muualla, mutta ei taksia ajamalla.

        Kaupungissa jossa itse autoilen on vuosittain autoilijoita vaihtunut noin kymmenen prosenttia niin kauan kuin muistan. Ei ihmiset enää nykyään jämähdä loppuelämäkseen mihinkään duuniin vaan hommaa vaihdetaan ja luvista luovutaan. Sekin että perheessä jatkettaisiin liikennettä on menneen talven lumia. Tämän päivän nuoret hankkii itselleen koulutuksen ja hakeutuu kunnon töihin. Itse olen lapset pitänyt kaukana taksista koska haluan lasten tekevän sellaista työtä jolla pystyy normaalilla työajalla elämään. Olisi raukkamaista houkutella lapset samaan paskaan jota itse on kyntänyt.Taksin ratissa käydään korkeintaan opiskeluaikoina lisäansiota hakemassa mutta homma jää heti kun ovet muualle aukeaa.

        Viime vuonnakin oli useita lupia vapaana niin että hakijoita lopulta tuli muualta kun omalta paikkakunnalta ei löytynyt halukkaita. Tämä paikkakunta sijaitsee ns. ruuhkasuomessa 40km päässä helsingistä. Lupia siis on vapaana koko ajan, mutta hakijoista on toisinaan ollut pulaa. Maaseutupaikkakunnilla on pikemminkin ollut vaikeuksia löytää halukkaita jatkajia lopettaneiden tilalle ja lupia jää silloin ilmaan pitkisikin ajoiksi.


    • Seksi-Tomppa

      Onpa lyhyt katsesta porukkaa... taksit kun vapautetaan ja kuka tahansa voi ajaa taxia niin minä yli 12 vuotta alalla olleena hankin jonkun 5000 tila auton ja päivystän Helsingin keskustassa vaan ns. prime time aikaa, ja kortti kone aina paskana, joku kun haluu kuitin niin kyllähän sen saa mutta asiakkaan poistumisen jälkeen se olikin 49E, eli hukka-ajo. tonni viikon lopusta rinta taskuun, ei huono, mutta onko hetken kuluttua suomessa yhtään taksia joka maksais veroja. Ja kun nykyisen noin 2000 auton sijaan pääkaupunkiseudulla on 4000-5000, niin paljonko sitä keikkaa per auto on? Ei paljoo. Jos nyt ajetaan viikonloppu yönä 300-500 euroa niin kuka enään päivystää yöllä tolpalla jos kassaa kertyy 100-200 euroa ja siitä saat noin 37-39%. Ja mihin ne taksit mahtuu? nytkin kun liikenne pysähtyy ja autot kasaantuu tolpille ei kaikki autot mahdu niihin.

      • Per.S.E

        Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että miksi päivystämistä pitäisi tehdä nimenomaan tolpalla autossa istuen? Sopivan kehittyneellä tietojärjestelmällä homma toimisi vaikka kotisohvalta käsin. Kun keikka tulee, sitten laitetaan telkkari kiinni ja lähdetään töihin. Jos autoja olisi uberpaljon, niin homma kyllä toimisi. Aina joku lähtisi ajamaan kun keikka tulee.


      • dfgbthyjkiuloö
        Per.S.E kirjoitti:

        Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, että miksi päivystämistä pitäisi tehdä nimenomaan tolpalla autossa istuen? Sopivan kehittyneellä tietojärjestelmällä homma toimisi vaikka kotisohvalta käsin. Kun keikka tulee, sitten laitetaan telkkari kiinni ja lähdetään töihin. Jos autoja olisi uberpaljon, niin homma kyllä toimisi. Aina joku lähtisi ajamaan kun keikka tulee.

        Jos se autoa tarvitseva asiakas on Kaivokadulla mutta koti ja telkkari Vuosaaressa niin luuletko että asiakas jaksaa odotella autoa jos kuljettaja vasta tilauksen saatuaan alkaa vedellä Vuosaaressa housuja jalkaan? Tämän päivän ihminen ei jaksa odottaa taksia kuin muutaman minuutin. Auton on siis oltava siellä pelialueella, mielummin näkyvällä paikalla.


      • rtyui8o9p09å

        Ei vapauttaminen sitä tarkoita että lupia postimyynnistä jaeltaisiin. Se tarkoittaa sitä että autojen määrää ei ole rajoitettu, hintaa ei ole rajoitettu ja hiljaisten aikojen pakkopäivystyksestä luovutaan. Kurssit on käytävä edelleen ja muut lupakriteerit on täytettävä.

        Eihän kuorma-autoliikenteessäkään ole lupia määrällisesti rajoitettu. Taksilupiin kävisi hyvin samat lupakriteerit kun raskaaseen liikenteeseen jossa on niin ikään kurssit käytävä ja osoitettava että hallitsee itseään ja omaisuuttaan ennen kuin voi hakea lupaa mutta sen lisäksi jokaista kuirma-auto lupaa kohti on asetettava ELY keskukselle rahallinen vakuus, esim pankkitakauksena. Kuorma-autoluvissa tämä vakuus oli ensimmäisen luvan kohdalla muistaakseni 9000€ ja toisen luvan kohdalla 4500€ jne.

        Eli pelko että kaiken mailman mamut vetäisi laillista taksiliikennettä ysäricorollalla on turha. Lupa olisi edelleen oltava ja autoilijalla talous sellaisessa kunnossa että pystyy vakuudet järjestämään.


      • dbfgnhmjkgul

        "" kun nykyisen noin 2000 auton sijaan pääkaupunkiseudulla on 4000-5000""

        Niin kuin edellä jo sanoinkin, ei niitä lupia kuitenkaan R-kioskilla jaeltaisi. Samoilla kriteereillä lupa ulos kun raskaan liikenteen luvatkin. Kyllä se karsii haihatteljat pois.

        Alussa varmasti tulisikin hetkellisesti ylitarjontaa autoista, mutta realiteetit on totta ja ne tulee kaikille uusillekin vastaan. Automäärä siis kääntyisi myös laskuun yhtä nopeasti kun nousuunkin ja sen pudotuksen jälkeen autoja onkin vähemmän kun oli ennen vapautusta.

        Vapautus tarjoaisi mahdollisuuden niille jotka ovat yrittäjähenkisiä. Nykysysteemi tyhmentää kun yritystään ei voi kasvattaa eikä edes hinnoitella tilanteen tai sesongin vaatimalla tavalla.


      • dbfgnhmjkgul

        Niin kuin edellä jo sanoinkin, ei niitä lupia kuitenkaan R-kioskilla jaeltaisi. Samoilla kriteereillä lupa ulos kun raskaan liikenteen luvatkin. Kyllä se karsii haihatteljat pois.

        Alussa varmasti tulisikin hetkellisesti ylitarjontaa autoista, mutta realiteetit on totta ja ne tulee kaikille uusillekin vastaan. Automäärä siis kääntyisi myös laskuun yhtä nopeasti kun nousuunkin ja sen pudotuksen jälkeen autoja onkin vähemmän kun oli ennen vapautusta.

        Vapautus tarjoaisi mahdollisuuden niille jotka ovat yrittäjähenkisiä. Nykysysteemi tyhmentää kun yritystään ei voi kasvattaa eikä edes hinnoitella tilanteen tai sesongin vaatimalla tavalla.


    • Seksi-Tomppa

      Hyvä pointti että autot vähenesi kun todelliset autoilijat erottuisi, mutta se taas toisi ison konkurssi aallon ja taas valtio maksaisi tyhmyydellään. ja siinä myös ne todelliset vanhat autoilijat kärsisi, koska ei ne pärjäisi. Myös autokauppa kokisi kolauksen, ei kukaan ostaisi enään mitään 50 000 euron mersua saati 40 000 Volvoa, kun muut menisi 10 000 autoilla. Sen huomaa hyvin raskaalla puolella, ne joilla on useampia autoja ja "hyvät" soppari ostelee uusia autoja 4-6 vuoden välein, sitten taas nää yhden auton "soita niin mä tuun" yrittäjät, toista miljoonaa jo mittarissa ku ne ostaa kaluston.
      ELY-keskukselta saamien tietojen mukaan luvan saisi ne joilla on jo taksi-liite ja edellytys yrittäjäksi, maahanmuuttajalle loistava tulevaisuus, kun saa vielä tuet päälle niin, yksikään suomalainen ei viiden vuoden päästä aja taksia.
      Tällä hetkellä helsingin alueella taksin saa noin 4,5 minuutissa, kun otetaan koko vuorokauden tilaukset huomioon. kelle se ei riitä, ehkä maaseudulla taksin saaminen on hankalempaa, mutta miksei valtio tue maakunta takseja esim. palkkatuella???
      Oon itsekin odottanut Vantaalla 40 minuuttia taksia, mutta jokainen täys järkinen tajuu että ku kello on lauantai aamuna 4:00, ei se taksi välttämättä heti siinä ole.
      Itse olen odottanut POLIISIA Tikkurilassa 400 metrin päässä poliisi laitoksesta yli tunnin!!!! Pitäiskö ne vapauttaa???

    • taunotaksintilaaja

      No voi vittu! Täällä pirkanmaalla pienessä kaupungissa,ajelen taksilla lähes päivittäin.Aina en ihan tarkkaan tiedä milloin lähden liikenteeseen,niin tilaan taksin kun tarvitsen,pisin odotus 1h15min hyvin usein yli puoli tuntia.Joskus jopa etukäteen tilatut kelakyydit on myöhässä yli30min.Että näyttäiskö siltä,jotta autoja on liian vähän?

      • tyytyväinenasiakas

        Vaikuttaa siltä että sä olet Pirkanmaan suurin apina, jota kukaan ei tahdo tulla hakemaan edes maksua vastaan(toki pientä sellaista).


      • voireppanaa

        Kukahan sint hakisi?Poliisi korkeintaan...


    • rikasisäntä

      Perseaukinen siellä kiukuttelee kun on saanut soppahuollosta kk ilmaisen internet annoksen.
      -Lupia vapautuu maaseudulla kaiken aikaa kiitos KELA uudistus.

      Tule kokeilemaan miltä tuntuu olla rikas Isäntä

    • viisasisäntä

      Osu ja uppos.

    • Lexman

      Taksi on kilpailulle täysin vapaa ala. Niin kuin tuossa jo joku sanoikin, on ympäri Suomea vapaana taksilupia. Niitä voi anoa ELY:ltä kaikki alan vaatimat kriteerit täyttävät. Kaupan kyllä saa myös perustaa, jos vain saa tilan jostakin tai joltain kunnalta saa rakennusluvan sellaisen rakentamiseen. Ei ole muuten helppoa sekään. Eli jos haluat perustaa vaikka marketin Helsingin keskustaan, eikä tiloja ole vapaana, niin voit kyllä vapaasti mennä kaupungin virastoon sanomaan, että sinä haluat rakentaa juuri sinne kaupparakennuksen. Ei muuten onnistu noinvain. Eli nekin mahdollisuudet ovat säännösteltyjä.

      • käykoulutloppuun

        Siis renkejä etitään ympäri suomea,vapaita kuskin paikkoja on.Taksilupia ei ole.


    • anselmi123

      Taitaa manun munalukonavain olla kateissa.
      Sossun asiakkaina jo nyt on isäntiäkin. Kateus vie kalan vedestä hämähäkin taikinasta

    • Taxifun

      Nyt ne kokoomuksen pellet aikovat sitten vapauttaa esteettömät taksiluvat. Tervetuloa vain kilpailemaan. Tulet yllättymään. Minä kyllä yllätyn takuulla jos sinä pystyt aloituskustannusten jälkeen vielä kilpailemaan hinnalla ja pitämään työkaluna edes suhteellisen tuore ja luotettava ajopeli johon ilkeää ottaa asiakkaita sekä saamaan täältä vielä toimeentulosi.

    • rintteritkaikille

      Ei niitä esteettömiä kaupoista revitä. Eivätkä tietääkseni pääse perinteisten tilausjärjestelmien piiriin.
      Tulevaisuuden taksi-auto on Saksasta rahdattu, muovipenkkinen Sprintterin reuhka yhdeksällä jakkaralla.

    • Stokholm

      Kuka niin sanoo, että esteettömät vapautetaan??? Ei varmasti vapauteta! On tämä naurettavaa itkemistä näistä Suomen takseista, Ruotsi loistava esimerkki ,että sekä kuskit ,että asikkaat täysin kyllästyneitä siihen paskaan! Ajoin Tukholmassa taksia kolme vuotta ja täyttä paskaa koko Ruotsin järjestelmä! Miksi lähes kaikki kuskit stokiksessa maahanmuuttajia miksi ei kantaruotsalaisia? Siksi kun vapaa kilpailu lisäsi autojen määrän aluksi niin isoksi ,että kukaan ei enää elä sillä palkalla! Ja vaikka nyt autoja vähemmän kuin suomessa keskimäärin niin palkat niin pieniä ,että kuskit huijaavat asiakkaita saadakseen jonkunlaisen elannon! Se systeemi aivan hanurista, joten muutin suomeen ja pääsin ihan kunnialliseen it alan töihin! Se siitä vapaasta ja hyvästä kilpailusta!

    • hulluthaluaakaikenlaista

      Hyvä kirjoitus. Osa asiakkaista kuvittelee, että lupien vapautuksen myötä hinnat laskee ja auton saatavuus maaseudulla ja taajamissa ruuhka-aikoina helpottuu huomattavasti.
      Koko touhu on ollut Suomessakin pitkään kannattavuuden kipurajalla ja luvat jos vapautetaan niin hinnat ei satavarmasti laske senttiäkään.

      • Tottakai hinnat laskisi ja reilusti.

        Jos sallittaisi henkilökuljetus ilman liikennöintilupaa, niin "taksille" ei paljoa asiakkaita jäisi koska muualta saisi kyydin edukkaammin


      • Trollimaatti
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Tottakai hinnat laskisi ja reilusti.

        Jos sallittaisi henkilökuljetus ilman liikennöintilupaa, niin "taksille" ei paljoa asiakkaita jäisi koska muualta saisi kyydin edukkaammin

        Kulut eivät muutu mihinkään,oli lupapolitiikka mikä tahansa.Hinnat nousisivat varmasti,sillä nykyinen valtion määräämä hintakatto pakottaa ajamaan liian pienellä katteella.Koska sinä et ymmärrä edes alkeita yrittämisestä sinun on tietenkin mahdotonta ymmärtää aikuisten asioita.Keskity vaan johonkin helpompaan.Hauska olet kyllä kun lyöt päätä seinään sadatta kertaa.Jatka samaan malliin!


      • Ihanaaaaaa
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Tottakai hinnat laskisi ja reilusti.

        Jos sallittaisi henkilökuljetus ilman liikennöintilupaa, niin "taksille" ei paljoa asiakkaita jäisi koska muualta saisi kyydin edukkaammin

        Joooo!!!!!
        Nerokas idea!Mielestäni yhdenkään yrittäjän ei tarvitse maksaa mistään mitään.Olisi ihqun halpaa.Minä maksaisin pankkiautomaatille vähän aina kun tämä ministeri sattuisi kyytiini.Sitten olisi vielä ihqumpaa.Pankkiautomatti on laskenut että silti kannattaaaaaaaa!!


      • Trollimaatti kirjoitti:

        Kulut eivät muutu mihinkään,oli lupapolitiikka mikä tahansa.Hinnat nousisivat varmasti,sillä nykyinen valtion määräämä hintakatto pakottaa ajamaan liian pienellä katteella.Koska sinä et ymmärrä edes alkeita yrittämisestä sinun on tietenkin mahdotonta ymmärtää aikuisten asioita.Keskity vaan johonkin helpompaan.Hauska olet kyllä kun lyöt päätä seinään sadatta kertaa.Jatka samaan malliin!

        Mistä se korkea hinta nykyjään tulee?

        Kuskien palkka on sulkea (usein huudeltu täällä)
        Polttoaineen hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Auton hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Isäntä ei juurikaan tienaa jos ei aja itse

        Hmm... ehkä sinne johonkin salaiseen paikkaan se 50% hinnasta sitten mennöö :)


      • taastätä
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Mistä se korkea hinta nykyjään tulee?

        Kuskien palkka on sulkea (usein huudeltu täällä)
        Polttoaineen hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Auton hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Isäntä ei juurikaan tienaa jos ei aja itse

        Hmm... ehkä sinne johonkin salaiseen paikkaan se 50% hinnasta sitten mennöö :)

        Eiköhän taksin kulurakenne oo täälläkin jo riittävän monta kertaa esitetty, ja yleensä jupina lopppuu siihen...hetkeksi ainakin.


      • Trollimaatti
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Mistä se korkea hinta nykyjään tulee?

        Kuskien palkka on sulkea (usein huudeltu täällä)
        Polttoaineen hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Auton hinta ei juuri vaikuta kyydin hintaan
        Isäntä ei juurikaan tienaa jos ei aja itse

        Hmm... ehkä sinne johonkin salaiseen paikkaan se 50% hinnasta sitten mennöö :)

        Ota selvää.Vai onko helpompaa huudella omia fantasioita vailla mitään faktoja?Sitä voi ihan huoletta kutsua tyhmyydeksi.Jatka samaan malliin,aina tarvitaan viihdyttäviä urpoja joille voi naureskella.....


      • taastätä kirjoitti:

        Eiköhän taksin kulurakenne oo täälläkin jo riittävän monta kertaa esitetty, ja yleensä jupina lopppuu siihen...hetkeksi ainakin.

        Eli keskuksen välitysmaksut ja VITUN isot vakuutusmaksut, nekö on ne jotka nostaa hinnan :)


      • Johannes22
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Eli keskuksen välitysmaksut ja VITUN isot vakuutusmaksut, nekö on ne jotka nostaa hinnan :)

        Sinulla näyttää olevan aikaa joutavaan kinasteluun, mutta ei asiapitoiseen keskusteluun, jollaista yritin sinulle tarjota. Miksi ei?


      • paviaanimaatti
        Johannes22 kirjoitti:

        Sinulla näyttää olevan aikaa joutavaan kinasteluun, mutta ei asiapitoiseen keskusteluun, jollaista yritin sinulle tarjota. Miksi ei?

        Sentilleen sentilleen optimoin tuopit ja taksit ja työttömyys häviää ja kekkonen tulee presidentiksi ja ja jaaa


    • uyyuyuy

      Mitä taksikuittisi on syönyt sentin tarkkuudella?

      Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.

      Kyydin hinta: 20,00 euroa
      Arvonlisävero: 1,81 euroa
      Henkilöstökulut: 9,17 euroa
      Kaluston kuluminen: 1,87 euroa
      Polttoaine: 2,00 euroa
      Vakuutukset (laskettu 6 500 euron vuosimaksun mukaan): 1,08 euroa
      Taksikeskusmaksu ja laitevuokrat: 0,43 euroa
      Taksamittariohjelman ylläpito: 0,10 euroa
      Huollot, renkaat, autoverot ja auton muut kulut: 1,17 euroa
      Pankin kulut ja provisiot, puhelinlaskut ja muut oheiskulut: 0,38 euroa
      Yrittäjäeläkemaksu (laskettu 5 000 euron vuosimaksun mukaan): 0,83 euroa
      Kirjanpitokustannukset: 0,18 euroa
      Taksiyrittäjälle jäävä osuus ennen yrittäjän omia veroja: 0,97 euroa


      http://tuima.fi/mika-taksissa-maksaa/

    • spock1

      Miksi ihmeessä maailman parhaaksikin valittu järjestelmää pitäisi muuttaa? Hollannissa vapautu luvat joku vuosi sitten hinnat nousi 40%. Kun sähkömarkkinat yhtiöitettiin miten kävi hintojen? no tietty nousi rutkasti.Entäpä katsasatus? no tietty nousi. Kun itse hyppään torilta taksiin ja meen 3km yöllä kotiin ja maksan 15e.tyytyväisenä hyvään kyytiin.

    • juorukalenteri

      Onko kukaan koskaan kattonut verottajan julkaisemista tiedoista taksiyrittäjän tuloja?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe