Työpaikkakiusaaminen

Rikkinäinen

Onko muilla kiusatuilla kokemusta siitä, että työnantaja (tässä tapauksessa ylin esimies, ei siis lähinesimies) haluaa työntekijän pois koko työyhteisöstä ja työpaikalta vaatimalla tämän ihmisen laajempiin työkyvyn arvio testeihin ?.
Eikä tämäkään vielä riitä, vaan yritetään saada se ihminen näillä työkyvyn arvio testeillä todistettua, että tämä ihminen joutaa lopullisesti sairaseläkkeelle koko omasta ammatistaan ja työstään, kun on kerran sairastanut masennuksen ja työuupumuksen, vaikka olisi siitä tervehtynytkin (siis saanut siltä osin terveen paperit).
Tämän jälkeen ruvetaan katsomaan mitä muita rajoitteita tältä ihmiseltä löytyy, jotta työnantaja voi vaatia lääkäriltä lapun sitä varten, että hän ei voi toimia ko. Ammatissaan tällä paikkakunnalla, siis muualla paikkakunnalla ja toisella työnantajalla voi.
Onko muilla tämän kaltaisia kokemuksia ?.
Ja jos on, niin miten olette niistä selvinneet tai menneet eteenpäin ?.

Olen hoitoalalla ja nyt siinä onnellisessa asemassa, että kuljen nykyään toisella paikkakunnalla töissä.
Teen toisella paikkakunnalla samaa työtä kuin sillä mistä minut "ajettiin" pois.
Joka on aika outoa, että kuljet 200 km päivässä (meno ja tulo ajot), jotta saat tehdä sitä omaa alaa toisella paikkakunnalla, kun et saa tehdä enää sillä missä olet sitä ennen tehnyt.
Sitä ihmettelen, mikä saa ihmiset tekemään jotain tälläistä ja näin julmaa ?.
Onko se vihaa ? Vai kateutta ?
Vai häpeää siitä, mitä se ihminen on elämässään joutunut käymään läpi ?.
Katsotaan rauhassa miten minun asiat etenee, onneksi koko "kiusaamis vyyhti" on usean vuoden ajalta hyvin tarkkaan laitettu ylös ja liitto/työsuojelu/asianajaja tietoisia kaikista tapahtumista, siis ihan kaikista.
Sen olen päättänyt, että ihan maton alle en tälläisiä asioita laita, vaan vien ne eteenpäin.
Sillä mitä menetettävää minulla enää on, kun omalla paikkakunnalla ei ole minulle tarjota mitään työtä; se on tullut niin hyvin selväksi.

15

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimia

      Samanlaista kokemusta on. Sairaalassa töissä minäkin. Olen ollut useampaan kertaan laajassa työkykyarviossa, koska yritetään väkisin tehdä työkyvytön kiusaamalla ja syrjimällä ja tarkastetaan puoli vuosittain joko ollaan onnistuttu. Osatyökykyiseksi jos saavat, niin työnantaja saa alennusta työeläkemaksuista, kun on ollut niin jalo, että palkannut osatyökykyisen. Tämä voi selittää jotakin tykyarvioissa juoksuttamisessa.

      Olen vienyt asiani avin kautta rikostutkintaan ja syytekynnys on ylittynyt. Tsemppiä sinulle, mitä teetkin. Oikeusprosessi tulee vaatimaan uskomatomasti voimia. Vastapuoli saa valehdella minkä ehtii ja niin tekeekin. Kaikki menevät vastapuolen puolelle, koska pelkäävät ja pitäähän heidän olla lojaali työnantajalleen(?) Vaikea on tie, mutta ei mahdoton. Kannattaa varmistaa lakimieheltä, että todistusaineisto riittää ennen kuin ryhtyy oikeustoimiin. Voi käydä huonostikin.

    • kyllmaar

      Kyllä näillä tyypeillä on kaikki keinot ja suhteet käytössä. Varmasti hyödyntävät myös työterveyshuollon tarjoamat mahdollisuudet tappiin asti, jos tt-lääkäri on "yhteistyökyistä" lajia. Olen ollut työpaikassa, jossa työterveyshuolto ja päälliköt terrorisoivat uhreja yhdessä rivikiusaajien kanssa.

    • why

      Hoitoalalla minäkin ja kokemani kauheudet onneksi takana päin, mutta onhan se kaikki ollut eräänlainen vedenjakaja elämässäni. Alkuun sitä ei ymmärtänyt mistä on kyse, kielsi itseltään että on joutunut kiusatuksi ja tullut ajojahdin kohteeksi. Ensimmäiset esimiehen "puhuttelut" ja "kehotukset" ryhdistäytymisestä" tuntuivat lähinnä hassuilta enkä niistä huolestunut. Olinhan minä tehnyt työtäni lähes 10 vuotta ja tiesin hallitsevani työni kiitettävästi.

      Olin tietoinen siitä, että esimiehen suosikkihoitajat saivat paljon virheitään anteeksi, nämä samat hoitajat toimivat myös ns sanansaattajina ja täten he toimillaan päättivät monen tuolla osastolla työskentelevän elämästä ja kohtalosta. Kuvittelin minäkin naivisti olevan jotenkin suojassa kaikelta tuolta, mutta toisin kävi.

      Se miten ajautuu tai joutuu / päätyy kiusatuksi on minulle osaltaan mysteeri. Eihän siihen tarvita kuin pomon suosikkien yhteinen päätös tehdä selvää yhdestä työntekijästä. Kukaan ei siinä kohdin uskalla lähteä puolustamaan kiusattua, sillä pian olisikin oma toimeentulo ja ura selvä. Toisaalta en enää edes jaksa miettiä miksi... vastausta en tule koskaan saamaan.

      Tth lääkärit eivät minua tukeneet vaan lähtökohtana oli minun "hajanaisuuteni" ja kyvyttömyyteni tehdä tuota työtä. Ammattiliiton edustaja mukana myös palavereissa, vasta vuosien jälkeen hän minulle epävirallisissa kahden käymissä keskusteluissa myönsi tuolloisen esimiehen ja työyhteisön olleen vinksahtanut.
      Minusta tehtiin vuodessa selvää. Kuvittelin tulleeni oikeasti hulluksi, mutta nyt tiedän että kuka tahansa saadaan murtumaan kun oikein sitä halutaan. Tässä vaiheessa voin ilmoittaa tehneeni elämäni suurimman virheen, nimittäin hain apua psykiatrian puolelta. Ihminenhän tarttuu epätoivoin hetkellä ihan mihin vain josta luulee saavansa apua.

      Apu psykiatrian puolelta on pääasiassa lääkkeitä ja lisää lääkkeitä. Nekään eivät ihan vaarattomia aineita ole ja miten ihmeessä lääkkeillä voidaan poistaa se tosiasia että on joutunut kiusatuksi. Epäilipä jopa psykiatri kokemiani asioita tapahtuneenkaan ja niitä pidettiin harhoina. Harhoin syötetään neuroleptejä. Tästä avun hakemista kehittyi eräänlainen kauhutarina josta selviytyminen vei aikansa.

      Minulta vietiin aikoinaan maine työntekijänä, hoitajan maineen mustamaalaus ei ole vaikeaa. Pienen paikkakunnan sisällä juorut kiertää ja jutut värittyy. Elämältäni vietiin pohja, minulta vietiin toimeentulo. Kukaan ei tiennyt mikä oli totta ja mikä valetta. Itse itkin kotona kohtaloani illat. Miksi minä? Parhaassa työiässä oleva ihminen joka rakasti työtään. Minua pidettiin ns kilttinä hoitajana. En ikinä ollut ilkeä, en huutanut sairaille asiakkaille (toisin kuin esimiehen suosikkihoitajat) en vähätellyt opiskelijoita enkä keikkalaisia tai uusia hoitajia. Venyin ja joustin, tein vähän extraakin.

      Tiedän etteivät psyykkisesti sairaat ihmiset huomaa itsessään sairautta, mutta rohkenen väittää että minun outous (mikäli nyt sellaista oli) johtui ihan puhtaasti kiusaamisesta ja sen tuomasta hädästä.

      Kuten mainitsinkin alussa tuosta kaikesta on aikaa jo vuosia. Olen jo vuosien ajan ollut uudessa työpaikassa hoitoalalla tietenkin. Asun aivan toisella puolella Suomea. Nyt kuitenkin paljon viisaimpana ja hirmuisesti kokeneena. Tämä nykyinen työni on vaativaa eikä tätä hommaa tehtäisi jos olisi sekaisin päästään. Se tuomio jonka aikoinaan sain ex esimieltä ei sitten ollutkaan totta... Lisäksi hän uhkailin etten koskaan tekisi mitään työtä missään.. taisipa uhkailla vielä sillä että lapseni huostaanotetaan.

      Aikoinaan kiusaamisen ollessa pahimmillaan en nähnyt toivoa enää missään, mustat ja tummat ajatukset valtasivat mieleni. En tuolloin nähnyt tilannetta kuin omasta kapeasta näkövinkkelistäni. Lisäksi sotkeutuminen psyk.puolen palveluihin vain syvensi syöksykirrettä.
      Monesti minulta on jälkeen päin kysytty mitkä olivat ne seikat jotka minut pelastivat takaisin tavallisten kuolevaisten pariin?
      Ne olivat läheiseni jotka uskoivat minuun sekä aika. Lisäksi nykyinen työnantajani antoi minulle mahdollisuuden, enkä ole häntä pettänyt.

      Mielestäni jokainen joka kiusaamisen hyväksyy eikä tee mitään on tavallaan syyllistynyt kiusaamiseen. Mitään oikeaa apua viralliselta taholta en saanut, mutta olen mielestäni selvinnyt.

      • välitä

        Tärkeä kommentti. Jokainen joka havaittuaan kiusaamista ei tee mitään, syyllistyy itsekin kiusaamiseen. Kyse on välinpitämättömyydestä, joka on työturvallisuusrikkomus, mutta eipä siitä tuomioita anneta.
        Kiitos tarinasta.Voimia jatkaa hyvää elämää. Olet sen ansainnut.


      • Hyvävelijärjestelmä

        Ajojahti on kamalaa kun siihen joutuu, ei auta paikkakunnan vaihtamisetkaan kun tämä hyvä-veli järjestö on voimissaan ja toimii puskaradioidensa kautta.
        Pahan palvelijoita täällä riittää.
        Voimia kaikille kiusatuille.


      • dingeli

        Tärkeä pointti kaikille työpaikkakiusatuille on, että sairaassa ympäristössä terve ihminen alkaa oireilla. Kun hän menee työterveyshuoltoon uskoutumaan ongelmistaan, laitetaan iso pyörä käyntiin t y ö n a n t a j a l l e koituvien vahinkojen minimoimiseksi. Tässä prosessissa kiusattu leimataan sairaaksi, joko mastuneeksi tai muuten hankalaksi. Ensisijaisesti hänelle annetaan lääkkeitä, suositellaan/käsketään irtisanoutumaan tai vaihtamaan alaa siksi, että tämä vaihtoehto ei maksa työnantajalle käytännössä mitään. Sairaslomat ja sairaseläkkeet sen sijaan maksavat. Kaiken ydin eli kiusaamistapausten selvittely ja ilmapiiriongelmien korjaaminen vievät nekin rahaa. Ennen kaikkea selvitystoimet ovat tavattoman kiusallisia kiusaajille ja heitä suojeleville. Voi tulla imagotappioita ja jos kiusaajaporukka on suosikkikalustoa, olisi mahdottoman noloa pyytää heitä muuttamaan käytöstään. Asioiden päätyminen oikeuskäsittelyyn on työantajalle useimmiten pahin vaihtoehto.


      • lyöty

        En ole huomannut, että päätyminen oikeuskäsittelyyn olisi työnantajalle pahin vaihtoehto. Työnantaja varmasti tiesi, että oikeuteen mennään, kun ei puutu henkiseen väkivaltaan.


      • dingeli

        Niinhän se taitaa varsinkin julkisella puolella olla, että työnantaja voi aina luottaa oikeuslaitoksen tukeen.


      • Lojo

        ilkeitä naisia riittää!! Suurisuita joka mustamaalaavat kilttejä hoitajia! Päiväkodit täynnä näitä naisia!!!!! Heillä itsellään on erittäin paha olla kun kiusaavat toisia.


    • Euphrasia1

      Neljästä työpaikasta on kokemuksia. Kaikille tekijöille yhteistä oli se että työnjohtajat esiintyivät omille esimiehilleen korvaamattomina ja tehokkaina työntekijänä. Suurimmaksi osaksi he olivat hedonisia laiskureita jotka teettivät omatkin työt alaisillaan. Esimiehilleen nämä poikkeuksetta tekeytyivät mitä ystävällisimmiksi ja ahkeriksi persooniksi.
      Alaisilleen nämä "johtajat" olivat varsinaisia tyranneja ja pyrkivät julkisesti lyttäämään erityisesti kaikkein herkimpien ja ahkerimpien alaistensa ihmisarvon.
      Itse olen joutunut jopa jättäytymään työttömäksi juuri tästä syystä.
      Kukaan työkavereista ei uskaltanut juuri puolustaa minua ja he tyytyivätkin yhtä rohkeaa lukuunotamatta sivusta seuraajiksi, jotta eivät olisi joutuneet pomon hampaisiin. Suurin osa työntekijöistä yritti vain olla pomolle mieliksi.

      Olen tullut siihen johtopäätökseen että nämä "työnjohtajat" ovat erittäin narsistisia persoonia. Heillä on erinomainen kyky manipuloida ihmisiä puolelleen.
      He näkevät tunnolisuuden ja herkkyyden heikkoutena. He vihaavat tunteita kuten myötäelämistä ilolla, itkulla, vaikkakin se olisi liittynyt työhön. He ovat kateellisia, koska heillä itsellään ei ole kykyä näihin tunteisiin. Ainoa millä he voivat päteä on näytelty "tehokkuus" josta heille juuri tuleekin komplekseja. Pohjimmiltaan he ehkä tietävät olevansa epäpäteviä joidenkin alaistensa rinnalla.
      Heillä on pohjimmiltaan heikko itsetunto puutteidensa vuoksi ja he pönkittävät itseään eteenpäin tarvittaessa hyvinkin epärehellisillä keinoilla. Juuri nämä saavat monet työntekijät hämmentymään.

      Narsististen työnjohtajajien "menestysputki" saattaa jossain vaiheessa katketa, sillä he tuottavat korvaamatonta tappiota yritykselle "savustaessaan" ulos silkasta kateudesta ja vallanhimosta tuottavia sekä ahkeria työntekijöitä. Tällaisen tapahtuman jälkeen työpaikka muuttuu entistäkin kaaottisemmaksi ja ahdistavammaksi paikaksi työntekijöille. Näin olen eri työkentiltä kuullut jälkikäteen mm. seuraavasti
      1) "No nyt joutui se Maijakin (pomo) viimein töihin ja piti palkata sille paria apuria sun tilallesi
      2) "Meillä on kaikki täällä nykyään päin helvettiä, nyt se ämmä (pomo) on ottanu Lauran silmätikukseen"
      3) Pomo vahingoniloisesti: "Vai aiot sinä sanoa itsesi irti! Taidat pudota ansiosidonnaiselta - lapsesikin vielä niin pieniä!
      4) Pomo teennäisesti: "et suinkaan SINÄ aio jättää meitä, kyllä sinä olisit vielä saanut jatkaa minun tehtäviäni".

      Minun neuvoni kaikille kiusatuille: HÄIPYKÄÄ HYVÄN SÄÄN AIKANA KYSEISELTÄ TYÖPAIKALTA, JOS YLIPÄÄTÄÄN HALUATTE PYSYÄ TERVEINÄ!

    • oikeutta

      ...TAI TAISTELKAA HENKISTÄ VÄKIVALTAA VASTAAN JA KANTAKAA YHTEISKUNTAVASTUUTA. HENKINEN VÄKIVALTA EI LOPU, JOS KAIKKI AINA JUOKSEE PAKOON JA SITEN PALKITSEE KIUSAAJAN. PIAN ON UUSI UHRI HAMPAISSA.

      • Hyvablogiloytyi

        Löysin Olli Hakalan blokista hyvin kiteytettynä tämän työpaikkakiusaamisen eli lainauksena tämä:
        Nykyään työntekijät laitetaan kilpailemaan siitä, kuka saa jäädä ja kenen vuoro on seuraavaksi joutua irtisanotuksi.
        Työpaikoilla kohdellaan ihmisiä väärin ahneuden, kateuden ja erilaisuuden vuoksi.
        Ne jotka ovat herkkiä, ahkeria, auttavaisia, ystävällisiä, tunnollisia, omatunto vielä kohdillaan ym., saavat maksaa kalleimman hinnan !

        Työpaikkakiusaaminen tulee maksamaan yhteiskunnalle 500.000 eur/päivä ( 20 miljardia eur vuodessa, tilasto v.2002. )
        Lienee tuo luku tuosta edellämainitusta kasvanut vielä...?

        Adressi työpaikkakiusaamista vastaan:
        http://www.adressit.com/heka
        ( tätä adressia saa vapaasti mainostaa)


    • elävänäselvinnyt

      Tuollaisia työyksiköitä oli ja ehkä on edelleen esim.psykiatrisessa hoitolaitoksissa. Miehet joita oli vähän joutuivat usein henkisen väkivallan uhriksi. Kaappilesbot olivat verkostoituneet joka paikkaan ja yhteistyö johdon kanssa toimi . Näin työntekijä nujerrettiin ja sairauksia tuli monenlaisia. Henkistä loppuunpalamista yms. Ns. työsuojelut eivät siihen terroriin pystyneet auttamaan. Nykyisyydestä en tiedä, mutta tervehdyttävää oli kuulla, että niitä yksiköitä on lopetettu ja pahimmat miesten vihaajat ovat joutuneet lähtemään

    • upupuppu

      up..

    • ex-muuttaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe