Fenderi/lepuuttaja

jungmanni

Millaisia fendereitä isoissa laivoissa käytetään? Pienissä olen nähnyt purilaita tai autonrenkaita laiturin ja laivan välissä aluksesta riippumassa.

16

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KapteeniMeri

      Oikein isoissa 9 mtr x 4.5 mtr, pikkusen pienemmissa 6 mtr x 3 mtr, ja aina vahintaan nelja kappaletta.

      • jungmanni

        Mistä materiaalista ne on tehty, ja mitä niissä on täyteaineena, ilmaa ei varmaankaan.


      • KapteeniMeri
        jungmanni kirjoitti:

        Mistä materiaalista ne on tehty, ja mitä niissä on täyteaineena, ilmaa ei varmaankaan.

        Kaksi tuumaa paksusta kumista, taytteena ilmaa, 7 baaria painetta ja ulkopuolella kaytetyista lentokoneen laskutelineen renkaista tehty verkko. Ei tosin pisteta noita laivan ja kaijan valiin vaan kahden laivan valiin. Niinkuin "fullastern" kommentoi, kaijoissa on omat fendarit.


    • fullastern

      Ei isoissa laivoissa käytetä fendareita, ei ole porukkaa niitä ripustamaan;)
      Nykyisin kaijassa on jonkinlaiset törmäyssuojat.

      • jungmanni

        Tattis vastauksista.


      • yokohama

        Onneksi joillain on sentään kraanat että voi ripustaa! https://www.google.fi/search?q=yokohama fenders&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi3s82ymPrOAhVpCZoKHSpdDnsQ_AUICCgB&biw=1252&bih=592


    • Veganjunkki

      Joskus 70 luvulla käytettiin myös fiilareita, eli paksuja puulankun pätkiä köyden päässä.

      • kyllon

        Noita puu pökkelöitä näkyy vielä esim. Tukholman saaristoliikenteen nostalgisimmissa aluksissa, sopii tyyliin ja ovat ehkä edullisiakin...


    • puuri

      50-60 - luvulla meikäläiset lemppaili ainakin autonrenkaita yli puurin ennen kaijaa.

    • kallekustaa2

      Mihin "skönärit" ovat unohtaneet korkkifendarit.
      Korkkia oli pyöreän köysistä sidotun tekeleen sisällä.

    • C6CV2

      Nyt pistä kallekustaa2 se korkki kiinni...

      • kallekustaa2b

        kalle kustaa 2 ei pistä korkkia kiinni, kun ei ole sitä avannutkaan - vielä.
        C6CV2 pitäisi tietää edes jotain laivoista ennen kuin laukoo tyhmyyksiä.
        "ennen vanhaan" kaikissa laivoissa oli korkkifendareit, niiden kanssa
        juostiin sinne missä piti saada jotain valiin, olivat kevyitä kantaa.
        et silleen.


      • Arag

        KalleKustaa2b . Joo tälläisillä fendareilla säädettiin laiva kaijaan 70-luvulla . olet oikeassa .Muistako puunuijat jolla hakattiin täkkiä ja muuta jäästä vapaaksi kovana jäätalvena.


      • yksexex

        Fendari, fiilari ja nykyään lepuuttajakin ovat synonyymeja.

        Laitureissa on omanlaisia fendareita, mutta käytetään tarpeen mukaan myös yokohamoja, autonrenkaista tehtyjä, puisia, korkkipusseja sekä muitakin.

        Mikä järjenhäivä siinä on, että joku kiistää jonkun ja toinen toisen?

        Käytäpä esimerkiksi Antwerpenin slusseissa uppoavia fendareita? Jos enda katkeaa ja joku sen huomaa, niin kivan sakonhan siitä saa. JNE.

        Lukekaa, lukekaa ja oppikaa itse kukin.
        .


      • kallekustaa3
        Arag kirjoitti:

        KalleKustaa2b . Joo tälläisillä fendareilla säädettiin laiva kaijaan 70-luvulla . olet oikeassa .Muistako puunuijat jolla hakattiin täkkiä ja muuta jäästä vapaaksi kovana jäätalvena.

        Joo, joo ja joo, kyllä niitä käytettiin 70-luvulla ja taidetaan käyttää jossain vieläkin.
        Kerran junkkia käskettiin menemään korkkifendarin kanssa mastoon kun
        silta oli niin matala, ei mennyt.
        Itse olen ollut "skönö" jo 50 - 60 luvuilla, oli hienoa aikaa.
        Satamissa oltiin useita päiviä nykyisten 1-3 tunnin sijaan, eikä pahimpia tauteja silloin vielä ollut. Oi niitä aikoja.
        Afrikassakin uskalsi käydä tyttöjä tapaamassa.


    • thamesilla

      Olin nuori junkki 68 kun tultiin lujaa jonkinlaiseen laituriin sivuttain, huudettiin heittään korrkifendari laivan ja laiturin väliin.
      Ottikin iskun vastaan mutta pyöri laivan ja laiturin välissaä että köysi vauhdilla katosi käsistä.
      Onneksi en ollut sitä mitenkään köyttänyt käsiini.
      Perämies tuli säikähtyneen näkiösenä kattoon että miten kävi.
      Ajatteli että meninköhän mukana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe