Onko pinnojen kiristys rakettitiedettä?

kesällä_rullaan

Miten se kuuluu tehdä ja milloin kun kyse on uudesta pyörästä. Kannattaako itse tehdä vai meneekö koko vanne solmuun jos itse rupeaa kiristelemään? Vai tarvitseeko niihin edes koskea?

6

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akka_vaan

      Helppoa. Sitten kun on ajettu uudella pyöräällä parisataa kilsaa, voi tarkistaa pinnat. Kummit pois ja ensin alustavasti hypistelemälla kokeile, jos joku pinna tuntuu muita löysemmältä. Kiristä korkeintaan puoli kierrosta kerralla. Vanne kiinni haarukkaa. Katso onko vanne keskellä haarukkaa ja katso jos vipottaa. haarukkaan voi liimata pari pahvisuikaletta, näkee paremmin vipotuksen. Netistä löytyy hyviä rihtausohjeita.

    • No_jaa

      Amatööri voi tehdä niin isoa vahinkoa että kiekkohommat kannattaa jättää kokeneemmille kiekkomiehille. Ainakin jos ei aio itse opetella kunnolla kaikkia työvaiheita.

      Se peruskiristelykään ei aina mene helpoimman kautta. Asiaa ei helpota että uusien pyörien kiekot on usein koottu huonosti.

      • www1

        "Amatööri voi tehdä niin isoa vahinkoa että kiekkohommat kannattaa jättää kokeneemmille kiekkomiehille. Ainakin jos ei aio itse opetella kunnolla kaikkia työvaiheita."

        Ihan samaa mieltä. Kannattaa se eka huolto teettää liikkeessä. Rihtaus ei ole rakettitiedettä mutta se vaatii tarkkuutta ja kiristyksen on oltava hienovaraista. Rihtaamisessa on se riski että jos se yksi pinna menee vituralleen niin siinä lähtee sellainen lumipalloefekti että loputkin menee jos ei ole kartalla mitä tekee.

        Yritin joskus aikoinaan korjata sivuttaisheittoa missä onnistuinkin mutta sen sijaan sain aikaan mukavan pystyheiton.


    • Alkup_maantiepyöräi

      Kiekot eivät ole rakettitiedettä, ennemmin käsityötä ja taidetta. Kannattaa aloittaa halvoilla kiekoilla ja siirtyä vähitellen taitojen karttuessa kalliimppin, parempiin kiekkoihin. Kiekot ovat siitä mielenkiintoinen osa polkupyörässä, että ihmiskäsi on yhä konetta parempi.

      http://www.parktool.com/blog/repair-help/wheel-and-rim-truing

      Eli jos pyöräsi hinta on alta tonni, niin siitä vaan kokeilemaan. Korkeintaan saat kiekot solmuun ja hyvän syyn ostaa uudet, paremmat.

    • EiTartteAlkaaItteVäsään

      Helppoahan se varmasti on, sitten kun sen taidon on ensin oppinut. Mä oon sen verran hätänen, etten jaksa alkaa asiaan syventyy. Mieluummin annan kokeneen rihdata mun kiekot, kun se menee sitten sen muun huollon ohessa.

    • TiukkaPinna

      Tässä yksi hyvä esitys aiheesta:

      https://www.youtube.com/watch?v=bcZ1jjB_AdQ

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe