Skootteri aikuiselle

Mopedi

Eli siinähän se tiivistettynä otsikossa. Omistin mopon ja ajoin sillä viimeksi yli 20 vuotta sitten. Sen jälkeen en ole ollut aiheesta kiinnostunut ja oikeastaan minkäänlaista teknistä asiantuntemusta tai kiinnostusta ei ole. Huollot yms. tehtäisiin siis liikkeessä ja vastauksissa toivon, että mikäli tekniikasta puhutaan, niin selitetään kuin 5-vuotiaalle. Kiitos =).

Nyt siis kesän lähestyessä on tullut mieleen hankkia moposkootteri työmatkakäyttöön. Halpuus on tietysti yksi kokonaiskriteeri (paljonko muuten ostohinnan lisäksi moposta pitää vuodessa maksaa n. suunnilleen?), mutta kun kyse on aikuisesta työssäkäyvästä ihmisestä, niin ei se varmaan ole niin pennilleen. Oleellisinta on, että hinta ja laatu kohtaavat. Siis kannattaako mieluummin ostaa yksi kalliimpi vai kaksi kiinalaista markettimopoa per tietty aikayksikkö? Mitenkäs tämä 2- vs. 4-tahti-asia vaikuttaa? Silloin ennen vanhaan ei juuri 4-tahtimopoista puhuttukaan ja löpö haettiin käsipumpusta, mutta nykyään vissiin menee ihan autobensaa vai kuinka? Ilmeisesti tehoissa voi olla eroa?

Erityisesti olisin kiinnostunut sellaisesta kivannäköisestä retromallista, mutta niitä ei taida laatuvalmistajilta olla kuin Vespalla vai kuinka? En siis tarkoita pappa-tunturin näköistä, vaan sellaista pyöreämpää moottoripyöräskootteria muistuttavaa.

19

3460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skuuderi

      Jos ei mopon rassaaminen kiinnosta, eikä rahasta ole tiukkaa...Niin älä osta kiinalaista. Kinukki on oiva peli tee-se-itse miehelle, halvat osat ja simppeli tekniikka, mutta vaatii paljon huolenpitoa. Nelitahti on työmatkoille mukava. Hiljainen, bensapihi, vähän laiska. Kakstahti on pirteämpi, yleensä vie enempi bensaa..Joitaan häiritsee äänimaailma ja öljynkatku.

      • dipo

        Miksi ei kiinalaista? 52000 km ajettu, huollot tehty ajallaan ja eikun menoksi vain, kun huvittaa. Kiinalaisen moottori on tosivahva, jollei joku finninaama pilaa sitä huonolla sisäänajolla. Kyllä se huono laatu on jo ollutta ja mennyttä.


    • MopoJaMopo

      Itse ostin peugeot vs2 skootterin. Näky tossa kylillä joku muukin keski-ikäinen ajavan samanlaisella ;)

    • Mopedi

      Onkohan tuolla mopon teholla kovinkin paljon merkitystä? Painan kyllä alle 80 kg eli teoriassa pitäisi kulkemisen onnistua, mutta mopo on aina mopo. Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten tuollainen Peugeotin Django Evasion 50cc, mutta siinä on tehoksi ilmoitettu vain 3,8 hv eli 2,8 kW kun saman firman JetForcessa (joka on omaan silmään todella ruma) tehoa on 4,9 hv. Ulkonäön puolesta Django vie voiton 6-0 ja siinä on parempi korkeus, mutta epäilyttää että se tärkein tekijä loppupeleissä on kuitenkin se moottori. Varsinkin kun puhutaan mopoista, jotka kuitenkin kulkevat siinä käytettävyyden rajoilla muutenkin.

      http://www.elfvingforteco.fi/django-evasion-50-cc

      http://www.elfvingforteco.fi/peugeot/tuotteet/jetforce

    • skuuderi

      Kyllähän sen tehoeron huomaa, tuossahan on se neli ja kakstahdin ero..Kyllä tuo nelitahtinenkin jaksaa kuljettaa sallittua vauhtia, Pitkät ylämäet ja kova vastatuuli on vähän myrkkyä sille. On aika painavakin, 116kg. Oma kiinan soliferi 85kg

      • skuuderi

        Neltahtisissa yleensä tasaisempi tehokäyrä, mutta variaattorivehkeissä sille ei niin suurta merkitystä.


    • skuuderi

      Ja kyllähän melkein kaikilla skootterilla olis menohaluja enemmän,kuin se sallittu 45kmh. Taitaapi olla 60kmh suunniteltuja valtaosa. Siksipä niitä on kaikkia jollain tavalla teholtaan/kulultaan rajoitettu meikäläisen lainsäädännön mukaisiksi. Kaksitahtisissa yleensä variaattorin rajoituksella sekä imu ja pakopuolen kuristuksilla. Nelitahtisilla yleensä sähköisesti.

      • Mopedi

        Eli jos tarkoituksena on ajella ihan lain ja asetusten mukaan ilman mitään rajoittimien poistamista, niin se tehoero ei ole niin oleellinen ja näkyy korkeintaan ylämäissä? Kun tarvetta kiihdytyskilpailullekaan ei ole kunhan liikennevaloista pääsee eteenpäin.

        Kiitos muuten vastauksista!


    • skuuderi

      Vähän semmosen mielikuvan sain, että se nelitahti vois olla sun juttu,

      • Mopedi

        Alan kallistua samaan suuntaan. Luultavasti kun asian pohtii ihan mutia myöden, kaikkein tärkeimmäksi ominaisuudeksi tulee omaa silmää miellyttävä ulkonäkö. Ja toki ajoasento on koeistuttava, mutta jos pysyy erossa halvimmista kiinalaisista niin siihen se tiivistyy. Kyseessä kuitenkin tarkasti määrättyyn käyttöön tuleva lyhyen matkan menopeli, jolla ei ole tarkoitus leikkiä tai ajaa matka-ajoa tai kuljettaa useampaa ihmistä tai välttämättä edes myydä joskus eteenpäin.


      • Hondaa

        Täällä myös toinen aikuismopoilija skootteri valintaa tekemässä..

        Todennäköisesti hankin Honda NCS 50 Vision skootterin. Kymco on toinen vaihtoehto, mutta Hondan laatu, ruiskumoottori, 4tkm huoltoväli ja 4v takuu taitaa kääntää valinnan Hondaan.


    • skuuderi

      Kylhän tuo Honda on varmasti hyvä peli..Kymcoa pidetään yleensä "vähän parempana" kaukoidän vehkeenä, varmaan onkin. Itselläni, jos ei olisi rahasta tiukkaa, niin siirtyisin isompiin kuutioluokkiin, Ehkäpä ensi vuonna, tää kesä vielä mopoillaan

      • skuuderi

        Kaukoidällä tarkoitan tässä tapauksessa Manner kiina-Taiwan akselia


      • Hondaa

        Siirryin moottoripyöristä pois niiden järjettömien vakuutusmaksujen takia. Perheellinen ei ehdi ajamaan vuodessa paria tuhatta enempää, joten 1000e/vuosi vakuutuksiin on liikaa.

        Moposkootteri on ihan kiva peli ja sillä pääsee vauhdin hurmaan pikkurahalla, eikä skootterin ylläpitokaan maksa juuri mitään.


      • E220_CDI

        Yllättävä näkökulma?

        Samasta syystä olen itse ajanut työmatkani 1000 km säteellä kotoa kesäaikana pyörällä. Siis kun kumminkin olen töissä, menen moottoripyörällä, etten ottaisi perheeltä aikaa pois pärräämällä huvikseni muina aikoina. Aiemmin laitoin oman autoni seisontaan kesäksi, kun en keksinyt, mitä motoristi tekee autolla kesäaikana? Nykyisin kun lapsillakin on ajokortti, en ole enää kehdannut.

        Jos vakuutuksiin menee tonni vuodessa, on pyörän malli valittu jonkun muun kuin kustannusten pohjalta. Sekä lasten kevari uudelle kuskille että oman raskaansarjan matkajaavani vakuutus täyskasko pienellä omavastuulla mukaanluettuna 400 € / vuosi.

        Polttoainetta tosin menee yli 4 sadalle, sille ei mahda mitään.


      • E220_CDI

        Täältä myös kokemuspohjainen puoltoääni Kymcolle. Super-8 meni 5000 km pelkillä määräikaishuolloilla ja lähti seuraavalle omistajalle ehjänä ja toimivana.

        Lisänä kevarin runko ja levyjarrut, hyvät tilat ja kunnon valot sekä erottuvat vilkut.

        Mutta saman se kuluttaa kuin hyvä nelitahtikevarikin, eikä vakuutusmaksuissa ollut kuin reilun satasen ero vuodessa.


    • eläkeukko

      Mä oon 58 v äijä,72:vuodesta moottoripyöräillyt.Ostin ensimmäisen moposkootterin nelitahtisen,aikapian kyllästyin sen tehottomuuteen?.Mutta seuraakaksi tuli keeway leon hintaan 730e se on 2t.nyt ajettu 1800km. vaihdoin siihen 70cc pytyn ja prikan sorvautin 4,5 milliseksi,jaksaa mennä 55km.t jokapaikkaan,nyt lähdetään lappiin kesäksi mopoilla,mielestäni parempi kuin niin sanotut merkki skopat. Hinta,laatu,jälleenmyyntiarvo.Piakkiot ei tähän pysty,ovat kalliita

    • MaxillaMarseilleen

      Osta Vespa, mikä tahansa niistä itsellesi sopiva. Vespa on The Kurko, sama kuin Vmax moottoripyörissä. H-D on runkkarimopo psyykevammaisille, Ja niitä riittä.

      Osta Vespa.

    • E220_CDI

      Jos aloittajalla on lahja-A kortti jo valmiina, suosittelen vakavasti isoa nykyaikaista megaskootteria mopon sijasta. Japanilaisten lisäksi ainakin Aprilia ja Peugeot tekevät Keski-Euroopassa työmatka-ajossa erittäin suosittuja suuria ja mukavia skoottereita.

      Koska ymmärsin, ettei aloittaja etsi maksimityöntövoimaa, suuriin mukaviin kuoriin kootaan skoottereita jo 125 cc moottorista ylöspäin.

      Mopo tuntuu olevan ei-toivottu kaikkialla. Kevyen liikenteen väylillä ei saa ajaa, ajoradalle mopo ei hätäisten autoilijoiden mielestä kulje riittävästi. Jo kevarin kokoista MP-skootteria ajetaan oikean moottoripyörän ajolinjoilla, siis sillä kohtaa ajorataa, missä se tuntuu sopivalta, ja muun liikenteen mukana. Silti pysäköinti on aivan yhtä helppoa kuin moponkin.

      Nelitahtikoneen kulutus pysyy kohtuudessa ja kun aikuinen kuski hommaa kohtuullisen kokoisen skootterin, myös vakuutusmaksut pysyvät hyvin asiallisina. Oma kokemus lasten moposta ja 4-tahtikevarista vahvistivat käsityksen, että kustannusero on marginaalinen.

      Jos lapset ovat mopoiässä, on A1-kortin ajamisen etu mopokortiin nähden selvä. MP-korttia ei nuorelle anneta ilman oikeaa liikennekoulua ja ison moottoripyörän täyttä ajokoetta. Ajokoe toki suoritetaan 125 cc pyörällä, mutta ison pyörän kuljettajatutkinnon vaatimuksista ei muulla tavoin tingitä yhtään. Parin vuoden kuluttua mopoiluun käytetyt rahat on kulutettu kylillä päristelyyn, mutta A1-kortillinen saa B-korttinsa halvemmalla, kun ei tarvi enää uusia jo suoritettua teoriaa.

      Ja kaikkein tärkein: se kevari opettaa ajamaan liikenteessä. Moottoripyörä kasvattaa kuljettajia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe