KÄYTETYN AUTON VIRHEVASTUU OSTAJAN TURVA 5 VUOTTA

Autoliike_maksaa

Saimaa Invest Oy / Vauhti-Vaunu, Kotka

Asiakas osti käytetyn auton 21 500 eurolla. Auton moottori rikkoutui 5 vuoden päästä, jolloin autolla oli ajettu reilut 85 000 kilometriä. Myyjän mukaan autoa ei ollut huollettu merkkikorjaamolla, eikä siihen ollut huoltokirjan mukaan tehty muita huoltoja kuin öljynvaihdot. Asiakas vaati korjauskuluja 3 880 euroa.

Lautakunta katsoi, että autossa on virhe, koska moottori oli rikkoutunut ennen aikojaan. Laiminlyödyillä vuosihuolloilla ei ollut yhteyttä moottorin rikkoutumiseen. Myyjän piti palauttaa asiakkaalle 2 400 euroa.

24

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuluttajansuojalaki

      Autoliike joutui palauttamaan asiakkaalle 60 % kauppahinnasta

      Vantaan Autogroup Oy, Tuusula

      Asiakas osti käytetyn pakettiauton 2 600 eurolla. Reilun kuukauden kuluttua hän huomasi, että auton jäähdytysjärjestelmässä oli vikaa. Järjestelmään pääsi vuotamaan pakokaasuja ja nestettä hävisi. Korjaamolla todettiin, että auton termostaatti oli otettu pois, ja paisuntasäiliön korkki oli jätetty löysälle.

      Lautakunta katsoi, että vika oli autossa jo ostohetkellä, ja vikaa oli yritelty peitellä. Myyjän piti maksaa asiakkaalle 1 500 hinnanalennusta.

      http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/

      Kyseessa on hinnasta päätellen melkoisen vanha ja paljon ajettu pakettiauto. Silti autoliike määrättiin palauttamaan asiakkaalle yli puolet 2600 euron kauppahinnasta.

    • Liikeonturvallinen

      Saisinko kommentin joltakin, joka on väittänyt, että kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu ei muka kata mitään?

      • LiikkeestäAina

        Jeps!


    • Lautakunnan_hölmöt

      Autoliikkeen kannattaa ehdottomasti viedä kuluttajariitalautakunnan päätös käräjäoikeuteen, jos päätös on selvästi järjenvastainen. Se on sitä hyvin usein.

      Mustalla listalla numerossa 1/2014 mainittu Exel-Autokeidas poistetaan listalta. Yrityksen riita-asia on käsitelty käräjäoikeudessa. Auton jakohihnaa koskeneessa asiassa oikeus vapautti Exel-Autokeitaan kokonaan korvauksista. Kuluttajariitalautakunta oli kehottanut yritystä korvaamaan noin 2 500 euroa.

      http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/

      • käytetylläeitakuuta

        Miksi autoliikkeen? Yksinkertaisempaa on vain jättää KOMMUNISTIlautaunnan duunarien kyhäämä kohtuuton suositus noudattamatta, asiakas voi viedä asian oikeuteen halutessaan. Ohjeena autoliikkeille: Käräjäoikeudet eivät ota edes käsittelyyn asioita, joissa kyse on alle 5000€ summista, vaan ohjaavat sovintoratkaisuun, jossa voi tarjota 10-20% suositellusta tai haistattaa vitun.

        Mustalle listalle joutuminen ei haittaa pätkääkään liiketoimia, pikemminkin päinvastoin, sitä lukee vain takuu-uskovaiset paskahousut, joiden kanssa kauppojen tekemättä jääminen on ainoastaan hyvä asia.


    • Yrittäjä_on_lainsuojaton

      Kuinka paljon vahinkoa tuokin Kuluttajariitalautakunnan arpoma väärä päätös ehti aiheuttaa autoliikkeelle ennen oikaisua?

      Puhumattakaan kaikesta vaivasta ja kustannuksista, joita yrittäjälle Kuluttajariitalautakunnan sekoilun takia koitui.

      Monille ihmisille jää kaikesta huolimatta ikuisiksi ajoiksi päällimmäisenä mieleen, että se autoliike on ollut Mustalla listalla.

    • ne-on-huijareita-kaikki

      Kaikki autoliikkeet pitäisi laittaa mustalle listalle, ne huijaa myydessään autoja, ja sama juttu huoltohommissa. Mitään rehellistä toimintaa ei ole. Uudehkon auton tarkastelu fikkarin kanssa voi maksaa 400 euroa, mitään ei autolle tehdä.

      • LiikeVarminAina

        Ja sinä olet tollo.


    • Serkko

      "Ne-on-huijareita-kaikki" ei taida hissi yltää ihan ylimpiin kerroksiin. Voisitko hieman avautua, miltä tuntuu olla noin tyhmä?

    • Ristiriitaista

      Uuden auton takuu kestää useimmiten kaksi vuotta, mutta käytettynä ostetun monta vuotta vanhan auton takuu kestää viisi vuotta.

    • seppolainen789

      Mitähän muuta huoltoa tuohon autoon olisi öljynvaihdon lisäksi pitänyt tehdä, koska liike on vedonnut tuohon. No jakohihna ehkä, mutta autolla oli ajettu vain 85000 km.

    • Ykshullu

      On asiakkaita,joiden pitää saada maksaja kalliille remontille,mikä sen helpompaa,kuin sysätä vastuu korjaamolle,tullaan paikalle satakymmenen nupissa ja huudetaan kaikki paska ulos.Siinä sitte yrität pysyä rauhallisena,vaikka olet asiakkaan mielestä hullu,huijari ja kaikkea siltä väliltä.

    • josjosjosjosj

      Jos autokauppiaat olisivat rehellisiä ja viat kirjattaisiin kaupantekohetkellä, jos myyty tuote olisi silloin myös oikean hintainen, lue: halvempi, jos ei aina yritettäisi kusettaa ja vähätellä käytetyn auton kuntoa, jos näin olisi niin kaikki olisivat tyytyväisiä, tai jos

      • muttakunmuttakun

        Jos ostajilla olisi realismia, vähänkään älyä ja suhteellisuuden tajua, valituksia ei olisi näin paljon. Mutta kun ei ole vaan valitetaan kaikesta.

        Valittaminen on liian helppoa. Toisinaan valittaja on vain yksinkertainen ja tietämätön, mutta sekaan mahtuu "ammattivalittajiakin" jotka jopa tietoisesti ostavat "pikkuisen viallisen" ja lähes ammattimaisesti yrittävät jälkikäteen saada liikkeeltä korjauksen tai mieluumminkin reilun hinnan alennuksen. Nämä ne varsinaisia autoalan veijareita ovatkin... "moottori kalkattaa ostaessa, ostajakin vähättelee että vanhahan tää on ja halpa... parin viikon päästä onkin sitten vaatimassa uutta moottoria".

        Tietämättömyyttään tai "ammattivalittaja" niin sälytetään syy myyjäliikkeelle, yritetään saada liikkeestä maksaja kulutusosille, kuvitellaan vanhan auton kestävän kuin uusi moottorin ja vaihteistojen osalta ja jos ei toimi kuin uusi; syy on myyjäliikkeen ja myyjäliike on peitellyt vikoja, salannut kohta hajoavan moottorin tai vaihteiston orastavat ongelmat... aina syyllistä ja maksajaa haetaan muualta, kuin itsestä.


      • Fiksutpärjääkyllä
        muttakunmuttakun kirjoitti:

        Jos ostajilla olisi realismia, vähänkään älyä ja suhteellisuuden tajua, valituksia ei olisi näin paljon. Mutta kun ei ole vaan valitetaan kaikesta.

        Valittaminen on liian helppoa. Toisinaan valittaja on vain yksinkertainen ja tietämätön, mutta sekaan mahtuu "ammattivalittajiakin" jotka jopa tietoisesti ostavat "pikkuisen viallisen" ja lähes ammattimaisesti yrittävät jälkikäteen saada liikkeeltä korjauksen tai mieluumminkin reilun hinnan alennuksen. Nämä ne varsinaisia autoalan veijareita ovatkin... "moottori kalkattaa ostaessa, ostajakin vähättelee että vanhahan tää on ja halpa... parin viikon päästä onkin sitten vaatimassa uutta moottoria".

        Tietämättömyyttään tai "ammattivalittaja" niin sälytetään syy myyjäliikkeelle, yritetään saada liikkeestä maksaja kulutusosille, kuvitellaan vanhan auton kestävän kuin uusi moottorin ja vaihteistojen osalta ja jos ei toimi kuin uusi; syy on myyjäliikkeen ja myyjäliike on peitellyt vikoja, salannut kohta hajoavan moottorin tai vaihteiston orastavat ongelmat... aina syyllistä ja maksajaa haetaan muualta, kuin itsestä.

        Ja näin kertoo meille itse ammattivalittajanarisijaautomyyjä. Päivästä toiseen, voi voi voi.


      • kiitosNimityksestä
        Fiksutpärjääkyllä kirjoitti:

        Ja näin kertoo meille itse ammattivalittajanarisijaautomyyjä. Päivästä toiseen, voi voi voi.

        ...joka tekeekin tulosta, asiakkaat aina tarkoin valokoiden.


    • Viisaspäätös

      Käytetyn tavaran myyjän suurimpia ja tärkeimpiä taitoja on osata jättää myymättä, kun tollo on tiskin toisella puolella. Toivotetaan kohteliaasti hyvää matkaa ja onnea uuden auton etsintään.

      • smot

        "Käytetyn tavaran myyjän suurimpia ja tärkeimpiä taitoja on osata jättää myymättä..."
        Allekirjoitan tämän.
        Niin kaupannälkäinen ei saa olla, että silminnähden takuu-uskovaiselle myisi käytetyn auton. Toki vahinkoja sattuu, jos takuupelle osaa kauppahetkellä salata kettumaisuutensa, mutta onneksi autoliikettäkin suojaa kuluttajalait ja kaikkiin takuupellejen itkuihin ei tarvitse ottaa sen enempää kantaa kuin siirtää asia kuluttajaneuvonnan ratkottavaksi. Itkeköön sinne, laki se löytyy takuu-uskovaisellekin.


    • Mahd.virheen_arviointi

      Kuluttajaoikeusneuvoja Miikka Matikka: "Kauppahintaa voidaan verrata yleiseen markkinahintaan. Mikäli kyseessä olevan auton hinta on selvästi alhaisempi kuin saman tyyppisten autojen keskimääräinen markkinahinta, voidaan olettaa auton olevan myös laadultaan hieman heikompi."

      Eli jos auto on myyty esim. tuhat euroa alle keskimääräisten hintojen, niin ostajan pitää varautua maksamaan itse mahdolliset pian eteen tulevat korjaukset max. tuhanteen euroon asti.

    • Kuluttajavitsilautakunta

      Hesari 13.5.2016: "Kuluttaja-lehden musta lista varoittaa välttämään kymmeniä yrityksiä – listalla etenkin autoalan liikkeitä" http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002901026.html

      Mustalta listalta löytyvät mm. Veho, Tampereen Autocenter ja Finnair.

      Kuluttajariitalautakunta: "Mustalla listalla mainitut yritykset eivät ole noudattaneet kuluttajariitalautakunnan suositusta siitä, miten niiden pitää hyvittää virheensä kuluttajalle. Suosittelemme välttämään tällaisia yrityksiä." https://kuluttaja.fi/musta-lista/

      Kuluttajariitalautakunta siis suosittelee välttämään mm. Finnairia ja Vehoa.

      Kun katsotaan mm. tämän viestiketjun aloituksessa lukevaa ensimmäistä tapausta ja sen päätöstä, niin ei tarvitse yhtään ihmetellä, että miksi edes monet Suomen vanhimmista ja suurimmista yrityksistä eivät enää noudata Kuluttajariitalautakunnan järjettömiä päätöksiä. Kuluttajariitalautakunnassa pitäisi olla oikeita asiantuntijoita eikä mitään "musta tuntuu siltä että..." -hörhöjä.

    • hyvätkokemukset

      Jos sen auton oikeasti haluaa, niin kyllä sen liikkeen kanssa yleensä sopuun pääsee, mikäli jotain valitettavaa on. Asioista pitää vaan osata keskustella ja tutkia sitä ongelmaa sen myyjän kanssa ja miettiä sellanen ratkasu joka tyydyttää molempia. Hullua on alkaa riitelemään niin että asia ei edisty mihinkään päin. Niin paljon on nykyään autoja ja autokauppoja ja Ruotsissa ja Saksassa lisää, että kyllä sen myyjänkin pitää jalat maassa olla.Palvelulla saa paljon enemmän asiakkaita kun muutaman satasen takia riitelemällä. Positiivisin kokemus on aikoinaan Hämeenlinnan Auto-EHO nimisestä liikkeestä. Siellä oli myyjänä Saarinen niminen mies. Teimme kaupat autosta, mutta autossa ilmenikin sellainen outo ongelmallinen vika, ettei siitä huoltomiehetkään tolkkua ottaneet.Auto sammuili aamulla työmatkalla ja vaikka mitä osia vahdettiin, vika oli ja pysyi. Enkä tiedä selviskö vika koskaan. Myyjä otti asian haltuun ja sanoi suoraan, että "no, nämä on vaan autoja ja sinä tarvit autoa, joten meidän vaan pitää valita nyt toinen auto". Ja niin auto vaihtui ja hyvässä hengessä.Ei riitelyä, ei vatulointia, todettiin asia ja korjattiin se. Tällaista myyjää voi todella sanoa ammatti-ihmiseksi.Eikä ne voi kaikki olla sukupuutossa vielä.

    • niinvastaakuin

      "hyvässä hengessä" asiakkaat on valmiiksi agressiivisia ja asennevammaisia, ottavat suoraan yhteyden vain ksl eivät liikkeeseen , mitä näiden huutajien kanssa keskustelet jotka näkevät asennevammaisena asiat vain omalta puoleletaan pelkästään.
      Suurin osa kuvittelee olevansa työkavereittensa kanssa oikeassa, ei se todellakaan niin ole, suurin osa lautakunnan päätöksistä on myös autokauppiaalle hyvinkin myöteisiä ja ko:n päätökset myös mutta eihän niistä puhuta.

      • HyväHenkiKauppias

        "...suurin osa lautakunnan päätöksistä on myös autokauppiaalle hyvinkin myöteisiä ja ko:n päätökset myös mutta eihän niistä puhuta."

        Juurikin näin. Valituksia on tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia /vuosi. Silti mustalla listalla on vain kourallinen tapauksia ja joukossa tosiaan mm. VEHO, joka myös on katsonut suosituksenkin olevan täysin väärä, eli perseestä. Sitten vaan oikeuteen (haastan käräjille / käräjillä tavataan) näinhän aasi -akas usein uhoilee. Totuus on toinen. Hyvässäkin hengessä.


    • Hyvätakuu

      Miksi ostaa uutta autoa, kun kerran käytetyssä autossa on pidempi takuu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1698
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1039
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      885
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      75
      885
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      851
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      822
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      735
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      711
    Aihe