hyvä itselataavakivääri

tämmöistä

kaipaisin neuvoja ja kokemuksia itselataavistakivääreistä. Ase tulisi metsästykseen ja tietenkin omaksi iloksi rata-ammuntaan, pääköyttö olisi pienriista ja pienpeto metsästyksessä joten kaliberi olisi varmaan väliltä 222-30-06. aseella saisi kasat olla maksimissaan siinä tuuman pinnassa 100 metriltä. Nyt mielellään omia kokemuksia aseista sekä hyviä että huonoja puolia.

ps. pulttilukoisia löytyy jo ennestään muutama, joten sellaisia ei tarvitse suositella. Haluan vain harrastukselle vähän jotain lisää.

47

3751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otapulttilukko

      Jos pienriistaa haluat ampua ja todennäköisesti siis metsäkanalintuja latvasta niin aika heikko osumatarkkuus jos sadasta metristä tuuman kokoinen kasa, kyllä teerijahtiin täytyy osumat sadassa olla peukalon kynnen kokoiseen kasaan ja pienempäänkin niin se eliminoi niitä virheitä joita teet kun ammut metsässä huonolta tuelta, ehkä hengästyneenä ja mahdollisesti vesisateessa ja jännitys päällä.

      • tämmöistä

        Onko lukemisen ymmärtämisessä jotain vialla? Minulla noita pulttilukkoja on kaapissa useita, joten niinkuin sanoin en sellaista kaipaa. Kyllä minulle tuo 2.5cm kasa riittää minun ampumamatkoilta. Kyllä olen käynyt ennenkin metsästämässä ja tiedän mitä metsästäminen on. Epäilen suunnattomasti että sinä olet mikään kasa-ampuja joka saa ammuttua peukalon kynnen kokosta kasaa. Kuten sanoin se tulee yleisesti metsästykseen voi olla kanalintuja mutta myös pienpedot, jänikset, majava ym.

        OLETKO JOKU VIT*N IDIOOTTI JOS KYSYN ITSELATAAVAA NIIN NEUVOT PULTTILUKKOA JOITA JO KERROIN OMISTAVANI USEAMMAN.


      • ammuskelija

        Kukaan ei ammu metsällä peukalon kynnen kokoiselle osuma-alalle edes hyvältä tuelta. Etäisyyden määrittely, ampumakulma, aseen tuki, stressi, tuuli, lämpötila ym. tekijät tekevät kertalaukauksen onnistumisesta tuon kokoiselle tähtäyspisteelle täysin mahdottomaksi. Jos metsällä pystyy em. olosuhteissa osumaan 100m etäisyydeltä 10cm osuma-alalle, niin on erittäin hyvä ampuja.


      • jouppanenjoo
        ammuskelija kirjoitti:

        Kukaan ei ammu metsällä peukalon kynnen kokoiselle osuma-alalle edes hyvältä tuelta. Etäisyyden määrittely, ampumakulma, aseen tuki, stressi, tuuli, lämpötila ym. tekijät tekevät kertalaukauksen onnistumisesta tuon kokoiselle tähtäyspisteelle täysin mahdottomaksi. Jos metsällä pystyy em. olosuhteissa osumaan 100m etäisyydeltä 10cm osuma-alalle, niin on erittäin hyvä ampuja.

        Ei kai kukaan kokeilekaan metsällä kuinka pieneen läjään ase kykenee, radalla se kokeillaan ja metsässä taas tulee virheitä kun huono tuki yms joten siksi sen aseen pitää ampua radalla, hyvältä tuelta pientä kasaa jotta osuu sitten metsässä paremmin koska siellä virheet suurenee ja jos entuudestaan ase ampuu liian suurta läjää radalla niin se on surkea metsässä. Näin on tosi ja kokenut metsästäjä ei täällä kysele mikä hyvä puoliautomaatti metsälle, aloittelijoiden kysymyksiä.


      • otapulttilukko
        tämmöistä kirjoitti:

        Onko lukemisen ymmärtämisessä jotain vialla? Minulla noita pulttilukkoja on kaapissa useita, joten niinkuin sanoin en sellaista kaipaa. Kyllä minulle tuo 2.5cm kasa riittää minun ampumamatkoilta. Kyllä olen käynyt ennenkin metsästämässä ja tiedän mitä metsästäminen on. Epäilen suunnattomasti että sinä olet mikään kasa-ampuja joka saa ammuttua peukalon kynnen kokosta kasaa. Kuten sanoin se tulee yleisesti metsästykseen voi olla kanalintuja mutta myös pienpedot, jänikset, majava ym.

        OLETKO JOKU VIT*N IDIOOTTI JOS KYSYN ITSELATAAVAA NIIN NEUVOT PULTTILUKKOA JOITA JO KERROIN OMISTAVANI USEAMMAN.

        Katos katos, kovin helposti kiivastut, oletkohan ylipäätään sovelias omistamaan minkäänlaista asetta, pitää laittaa ilmoitus eteenpäin niin saavat hieman ottaa tarkasteluun kenelle aseen hallussapidon myöntävät, nykyään kun aseet lähtee hyvin helposti pois, kyllä mielipiteet pitää kestää eikä kiivastua heti.


      • tämmöistä
        otapulttilukko kirjoitti:

        Katos katos, kovin helposti kiivastut, oletkohan ylipäätään sovelias omistamaan minkäänlaista asetta, pitää laittaa ilmoitus eteenpäin niin saavat hieman ottaa tarkasteluun kenelle aseen hallussapidon myöntävät, nykyään kun aseet lähtee hyvin helposti pois, kyllä mielipiteet pitää kestää eikä kiivastua heti.

        Kyllä olen sovelias omistamaan aseita, ihan vähän aikaa sitten poliisi totesi sen kuin hain parille pulttilukolle lupaa. saat ilmoitella aivan vapaasti vaikka perseellesi jos se tuottaa sinulle jotain tyydytystä. Se että kysyn oletko ihan VIT*N IDIOOTTI ei ole syy ottaa aseita pois keneltäkään(johon saan vain lisävahvistusta). Se että minulta otettaisiin aseet pois vaatisi jotain muutakin kuin pelkästään kuin sinun henkisen tilan ihmettely esim. uhkailla sinua silloin aseet tietenkin pitäisi ottaa pois.

        Jos kuitenkin päästäisiin takaisin kysymykseeni ja ihmiset kertoisivat omia kokemuksia itselataavista kivääreistä niin hyvistä kuin huonoista, mutta ei enää pulttilukko vs itselataava keskustelua niitä taitaa olla ihan tarpeeksi. Pääosa ihmisistä kuitenki tietää pulttilukon olevan lähes aina tarkempi kuin itselataava. Itse haluan harrastukseen vähän lisämaustetta erillaisten aseiden merkissä tai muuten haastaa itseäni metsässä esim välillä otan haulikoksi mukaan 100vuotta vanhan yksipiippuisen 16 kaliperisen välillä jotain modernimpaa ihan vain fiilis pohjalta. keneltäkään muulta tuskin on pois jos valitsen aseen joka ei ole kaikkein tarkin ja ehkä sen takia jopa menetän saaliin.


      • Anonyymi
        tämmöistä kirjoitti:

        Kyllä olen sovelias omistamaan aseita, ihan vähän aikaa sitten poliisi totesi sen kuin hain parille pulttilukolle lupaa. saat ilmoitella aivan vapaasti vaikka perseellesi jos se tuottaa sinulle jotain tyydytystä. Se että kysyn oletko ihan VIT*N IDIOOTTI ei ole syy ottaa aseita pois keneltäkään(johon saan vain lisävahvistusta). Se että minulta otettaisiin aseet pois vaatisi jotain muutakin kuin pelkästään kuin sinun henkisen tilan ihmettely esim. uhkailla sinua silloin aseet tietenkin pitäisi ottaa pois.

        Jos kuitenkin päästäisiin takaisin kysymykseeni ja ihmiset kertoisivat omia kokemuksia itselataavista kivääreistä niin hyvistä kuin huonoista, mutta ei enää pulttilukko vs itselataava keskustelua niitä taitaa olla ihan tarpeeksi. Pääosa ihmisistä kuitenki tietää pulttilukon olevan lähes aina tarkempi kuin itselataava. Itse haluan harrastukseen vähän lisämaustetta erillaisten aseiden merkissä tai muuten haastaa itseäni metsässä esim välillä otan haulikoksi mukaan 100vuotta vanhan yksipiippuisen 16 kaliperisen välillä jotain modernimpaa ihan vain fiilis pohjalta. keneltäkään muulta tuskin on pois jos valitsen aseen joka ei ole kaikkein tarkin ja ehkä sen takia jopa menetän saaliin.

        Rumaa kieltä käytät, etkä osaa hävetä. Hoitoon heti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rumaa kieltä käytät, etkä osaa hävetä. Hoitoon heti!

        Sinä voisit tarkastuttaa silmäsi. Keskustelu on kuusi vuotta vanha, joten kommenttisi on jokseenkin turha. Ei ole mitään järkäe kirjoittaa vanhaan viestiin, jos siinä ei ole mitään asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rumaa kieltä käytät, etkä osaa hävetä. Hoitoon heti!

        märise ei jumalauta näitä neitejä


      • Anonyymi
        otapulttilukko kirjoitti:

        Katos katos, kovin helposti kiivastut, oletkohan ylipäätään sovelias omistamaan minkäänlaista asetta, pitää laittaa ilmoitus eteenpäin niin saavat hieman ottaa tarkasteluun kenelle aseen hallussapidon myöntävät, nykyään kun aseet lähtee hyvin helposti pois, kyllä mielipiteet pitää kestää eikä kiivastua heti.

        Lopeta se lässyttäminen vitun paskahousu


    • ar15

      Itse valitsisin kaliberiksi .223, koska sen lentorata on suora, teho riittää kauriiseen, patruunat ovat halpoja ja niitä saa mistä tahansa. Kivääriksi kannattaa harkita ar pohjaista tarkkuupiipulla, koska arskan varustelu on helppoa ja monipuolista.
      Ainoa huono puoli on se, että "tosimetsästäjiltä" kuulee silloin tällöin halventavia kommentteja, jotka kyllä loppuvat samantien, kun näkevät mihin tälläinen lähes sarjatulta ampuva sotapyssy kykenee.

      • lapinriekko

        Sata varmasti kunnon pulttilukkoinen kivääri päihittää tarkkuudessa kunnon puoliautomaattikiväärin, siitä ei ole epäilystäkään.

        Reserviläisammuntoihin esim arska on hyvä koska se taitaa olla lajinsa paras ja tarkin mutta ei tarkkuudessa pärjää pulttilukkoiselle, se on varma kuin vanhan kuolema, väittipä arskan ihailijat mitä tahansa, arska on kieltämättä hieno peli mutta niin kuin sanoin, res.ammuntoihin sopiva, ampuuhan sillä teertäkin mutta parempiakin vaihtoehtoja on ja kun kokee teerijahdin haasteet niin sitä aseeltakin vaatii sitä tarkkuutta.


      • ar15

        Kasapyssyt on erikseen, mutta minun arska nakuttaa itseladatulla noin 10mm läjää satasella eli lippaallisen pystyy helposti ampumaan puolen tulitikkuaskin kokoiseen läjään. Kolmeen sataan ammuin viime viikonloppuna 45mm kasaa 10patruunalla. Aika harvassa on mainitsemasi pulttilukkoiset metsästyskiväärit jotka pystyvät samaan.


    • urosenurska
      • 5gtf4

        Olen kysynyt kolmelta aseliikkeen omistajalta jotka myös metsästää, näistä reserviläiskivääreistä ja eritoten AR15 aseesta koska itsekin olin kiinnostunut ostamaan sellaisen metsästystä varten ja jokaisella oli sama vastaus, ei oikein sovellu hyvin, Ovat itsekin kokeilleet mutta metsästävät pulttilukko aseella. Kiinnostaisi kyllä kuitenkin tuo AR15 kokeilla itse mutta kovin on kallis kokeilu meikäläiselle.


      • ehkäostanarskan

        Oli miten oli mutta aina se saalis ei ole pääasia joten jos ohi ampuu ja jää ilman saalista niin mitä sitten, pääasia että on reippaillut luonnossa ja saanut liikuntaa ja raitista ilmaa sekä elämyksiä.

        Jos tuollaisen AR15 hankkii myös metsästystarkoitusta varten ja samalla aseella ampuu myös radalla niin kuinka helpoin tapa tehdä arskan lippaasta laillisen metsästyslippaan??

        Käsittääkseni tällainen metsästyslain mukainen lipas oltava mukana kun menee oston jälkeen näyttämään asetta poliisille, jos nimittäin on ase hankittu metsästystä varten.

        Uskon että jos pitää ampumamatkat kohtuullisina eli 100-150 metriä niin AR15 aseella teerisaalistakin latvasta saa ja ainakin on nopea toinen ja kolmas laukaus jos niin tilanne vaatii.


      • monipuolinenase
        5gtf4 kirjoitti:

        Olen kysynyt kolmelta aseliikkeen omistajalta jotka myös metsästää, näistä reserviläiskivääreistä ja eritoten AR15 aseesta koska itsekin olin kiinnostunut ostamaan sellaisen metsästystä varten ja jokaisella oli sama vastaus, ei oikein sovellu hyvin, Ovat itsekin kokeilleet mutta metsästävät pulttilukko aseella. Kiinnostaisi kyllä kuitenkin tuo AR15 kokeilla itse mutta kovin on kallis kokeilu meikäläiselle.

        Mikähän oli perusteena, ettei arska oikein hyvin sovellu metsästykseen? Ase on kevyt ja kenttäkelpoinen. Materiaalit kestävät säärasitusta.
        Itse metsästän sotapyssyllä ja se on mielestäni yksi parhaista koskaan omistamistani metsästysaseista. Aseen saa helposti räätälöityä omille mitoilleen ja lisävarusteiden kuten bibodit ja tähtäimet on helppo asentaa. Laukaisukoneistoja löytyy joka makuun.


      • halvalla

        Urosen arsaka on tarpeettoman kallis. Paljon halvemmalla pääsee kun perusarskaan vaihtaa tarkkuuspiipun ja läppää sen yläkerran kanssa linjaan. Liipasinkoneiton vaihto ja se on siinä.
        Pesusarska ampuu satasella 1,5-2 moan kasaa ja em. virittelyillä 0,5moa.


      • tämmöistä

        joo olen vähän katsellutkin noita urosen aseita eikä olis ollenkaan huonompi vaihtoehto, poliisilla saattaa olla oma mielipide kun metsästys perusteella haettava ase ei pitäisi olla liian helposti muuneltavissa tarpeettoman tulivoimaiseksi ns. max 10 patruunan ohjeistus, mutta olisi tarkuudeltaan ihan sopiva peli itselleni jos lupaa myöntäessä ei tule mitään lisäehtoja aseelle en vain ole ehkä ihan varma ulkonäöstä ei aivan älyttömasti sytytä mutta täytyy vähän ihmetellä ja miettiä vaihtoehtoja.


      • nahkuri

        Se on aina näiden tällaisten "uusien" juttujen kohdalla se että aina löytyy niitä jotka ovat vastaan kuin vastarannankiiskit mutta kun jokin asia kuten esimerkiksi nämä puoliautomaattikiväärit, esim. AR15 alkaa yleistymään metsästyskäytössä ja tuleekin positiivista palautetta eli saalista niin alkaa pikkuhiljaa nämä vastarannankiiskitkin myöntää että hyvä se on ja pian ovat jopa itsekin sitä mieltä että tuollainen pitää saada asekaappiin metsästys käyttöä varten.

        Jos tuo AR15 kivääri muokattaisiin ulkonäöltään samantyyliseksi kuten on nuo yleiset metsätyskiväärit niin se oliis näille vastarannankiiskeille sitten sopiva metsästyskäyttöön eli se on vaan tuo ulkonäkö mikä aiheuttaa vastustusta.

        AR15 kivääriin saa paljon lisävarusteita ja sen muokattavuus jokaisen henkilökohtaiseen käyttöön on erittäin hyvä.


    • Latailija

      Keksittävä vaan varma ja uskottava ratkaisu patruunarajoitukseen lippaassa. Ei riitä jos vaan sanoo, ettei lataa kun 2-3 patruunaa lippaaseen.

      • keinotkylläon

        Aseliikkeet myy sellaisia patruunan nostimia joilla voi rajoittaa lippaan patruunamäärää tai poraa lippaaseen reiän ja vetää läpi pultin ja mutteri toiselle puolen, jousen toiminta vaan katsottava joutuuko lyhentämään jousta.


      • nahkuri

        Itse asiassa vaan kaksi patruunaa saa mahtua lippaaseen! Kolme on jo liikaa.


      • ehdotonsuosikkini

        Tuollainen itselataava ase on mainio latvateeriä ammuttaessa sillä joskus voi tarvita 2 tai 3 patruunaa ennen kuin teeri putoaa ja varsinkin jos latva heiluu tuulessa ja silloin kun on itselataava niin ei tarvitse aseesta irroittaa otetta lataamisen ajaksi kun muutenkin voi olla hankala asento jossain risukossa ja juuri kun löytänyt hyvän asennon ja kyynärpäille hyvän paikan, itselataavalla vaan uusi tähtäys ja liipaisu.

        Vallan mainio peli ja kun vielä voi varustaa mieleisekseen aseen niin a vot! Ei vedä vertoja tikan eikä sakon pulttilukko pyssyt.


      • liikaasotaleffoja

        Vastaan aloitusviestiin. Sen kun näkisi että joku metsästää kiväärillä pienpetoja, hah.

        Hyvä kun monikaan viitsii pyytää pienpetoja edes loukulla.

        Tuo aloitusviesti on juuri tyypillinen viesti mitä täällä näkee kun joku haluaa leikkiä ramboa metsässä tai jenkki-merijalkaväen sotilasta suorittamassa erittäin salaista tehtävää ja siihen ei imagomielessä käy mikään tavallisen näköinen pulttilukkokivääri vaan sen pitää olla juuri ARSKA-kivääri. Sotaisan näköinen ja tulivoimaltaan tehokas.

        Metsäkanalinnulle 30-06?? tai pienpedolle, minkkiäkö meinasit esim 30-06 kaliperin kiväärillä paukutella? Ei ristus mitä vouhottajia nämä sotasankarit.


      • ammuskelija
        liikaasotaleffoja kirjoitti:

        Vastaan aloitusviestiin. Sen kun näkisi että joku metsästää kiväärillä pienpetoja, hah.

        Hyvä kun monikaan viitsii pyytää pienpetoja edes loukulla.

        Tuo aloitusviesti on juuri tyypillinen viesti mitä täällä näkee kun joku haluaa leikkiä ramboa metsässä tai jenkki-merijalkaväen sotilasta suorittamassa erittäin salaista tehtävää ja siihen ei imagomielessä käy mikään tavallisen näköinen pulttilukkokivääri vaan sen pitää olla juuri ARSKA-kivääri. Sotaisan näköinen ja tulivoimaltaan tehokas.

        Metsäkanalinnulle 30-06?? tai pienpedolle, minkkiäkö meinasit esim 30-06 kaliperin kiväärillä paukutella? Ei ristus mitä vouhottajia nämä sotasankarit.

        Kaikki metsästäjät ovat jossain määrin "ramboja". Harva metsästää enään pysyäkseen hengissä vaan se on harrastuksena ajankulua ja jonkin astesta jännityksen hakua. Joku kyttää hirvilavalla ja toinen piilokopissa. Onko käytetty ase puupyssy vai sota-ase on toisarvoinen asia. Kukin harrastaa mieltymyksensä mukaisesti.
        Eniten minua ihmetyttää "tosimetsästäjien" suvaitsemattomat kommentit. Miksi kaikki erillainen on vaarallista, vaikka se olisi paljon toimivampaa?

        Kaliberit ovat vähän makuasia. .308 on hyvä yleiskaliberi eikä 30-06 siitä juuri eroa. Sopivalla latauksella lähes minkä tahansa saa toimimaan.


      • liikaasotaleffoja

        Kyse olikin siitä että suunnittelee ampuvansa PIENPETOJA kiväärillä jonka kaliiperi esim. 30-06?

        No, on kai se kettukin pienpeto kun ei sitä voi suurpetoihin lukea, hieman sohaisin muurahaispesää tuolla edellisellä jutulla ja osoitin viestin heille jotka eivät aio koskaan edes metsästää vaan hankkivat puoli-automaattiaseen metsästyskortin avulla sillä metsästyskortti on nykyään aika helppo suorittaa. Tällainen toiminta on lisääntynyt sen jälkeen kun käsiaseiden lupien saanti vaikeutui ja tämä ei ole ainoastaan minun arvaus vaan tilastotiedettä joten faktaa.


      • tämmöistä
        liikaasotaleffoja kirjoitti:

        Vastaan aloitusviestiin. Sen kun näkisi että joku metsästää kiväärillä pienpetoja, hah.

        Hyvä kun monikaan viitsii pyytää pienpetoja edes loukulla.

        Tuo aloitusviesti on juuri tyypillinen viesti mitä täällä näkee kun joku haluaa leikkiä ramboa metsässä tai jenkki-merijalkaväen sotilasta suorittamassa erittäin salaista tehtävää ja siihen ei imagomielessä käy mikään tavallisen näköinen pulttilukkokivääri vaan sen pitää olla juuri ARSKA-kivääri. Sotaisan näköinen ja tulivoimaltaan tehokas.

        Metsäkanalinnulle 30-06?? tai pienpedolle, minkkiäkö meinasit esim 30-06 kaliperin kiväärillä paukutella? Ei ristus mitä vouhottajia nämä sotasankarit.

        jos lukisit koko viesti ketjun niin olen jo sanonut että arska ei miellytä aivan kauheasti minun silmää, mitään muuta vikaa ei aseessa vältämättä ole esim. täällä jo mainittu urosen arska. Kyllä supi ja kettu on pienpetoja joita minä olen metsästänyt jos sinä et niitä jaksa edes loukulla pyytää se ei ole minun ongelma. Itse tykkään kytätä muutamalla paikalla kettuja/supeja, kun jänis kausi loppuu vaihdan pienpetoihin näin saan pidennettyä omaa metsästyskautta, koska se on mukavaa vastapainoa arkeen ja tykkään olla metsässä juomassa aamukahvia. Kuten myös olen sanonut missään vaiheessa aseen ei ole pitänyt olla arska jos sellaisen olisin halunnut olisin kysynyt hyvää arskaa, puoliautomaatti kivääreitä on myös muita jopa ihan perinteisen metsästys aseen näköisiä jotka sinun kaltaisille pelleille voisi sopia. aseen ulkomuoto ei muuta sen toimintatapaa millään tavalla se on pelkästään kosmeettinen asia mikä on vain makuasia toinen tykkää toinen ei. Minua ei kiinnosta haukkua toisten valintoja harrastuksessaan sinä saat metsästää minun puolestani millä haluat voit myös suoda muille tämän mahdollisuuden, koska kukaan ei ole SINUA pakottamassa metsästämään arskalla mutta minusta on mukava että on sellainen mahdollisuus.

        kuten sanoin arska ei miellytä omaa silmää, mutta urosen arska on kyllä listalla tarkuutensa vuoksi. Luultavasti ostan jotain muuta vepr:llä on muutama malli mitkä on ihan ok näköisiä en vain ole aivan varma kuinka tarkkoja ovat.

        neuvoisin myös tutustumaan kalipereihin ja niiden käyttöön. .308 ja 30-06 ovat hyvin lähellä samaa ja molemmat ovat hyviä yleiskalibereita jotkut jopa vannovat niiden nimeen pienriistan metsästyksessä ja manaavat pienempiä ja nopempia kalipereita.


      • mini14ruger

        Voisit katsastaa Mini Rugeria. Se on perinteisemmän näköinen toimintavarma itselataava kivääri. Tarkkuusvaatimus ei todennäköisesti täyty "out of the box",


      • tämmöistä
        mini14ruger kirjoitti:

        Voisit katsastaa Mini Rugeria. Se on perinteisemmän näköinen toimintavarma itselataava kivääri. Tarkkuusvaatimus ei todennäköisesti täyty "out of the box",

        joo olen katsonut kyseistä asetta mutta se ei kyllä täytä kriteereitä tuon tarkuuden puolesta, mikäli olen oikein ymmärtänyt kasa on jopa hyvällä patruunalla 3-4 tuuman kasaa/100m ja itse en tälläistä kaipaa vaan pitää pästää siihen tuuman kasaan/100m. muuten voisi olla ihan kiva ase mutta itsellä jäisi varmaan ns. mökki aseeksi millä tulisi vain mökillä "räiskittyä".


      • mini14ruges
        tämmöistä kirjoitti:

        joo olen katsonut kyseistä asetta mutta se ei kyllä täytä kriteereitä tuon tarkuuden puolesta, mikäli olen oikein ymmärtänyt kasa on jopa hyvällä patruunalla 3-4 tuuman kasaa/100m ja itse en tälläistä kaipaa vaan pitää pästää siihen tuuman kasaan/100m. muuten voisi olla ihan kiva ase mutta itsellä jäisi varmaan ns. mökki aseeksi millä tulisi vain mökillä "räiskittyä".

        Rugerista on myös ns target malli, joka ampuu moan kasaa satasella, mikäli jenkkisivuihin on uskomista.
        Remarilla on myös ar tyyppinen kivääri, mutta senkään tarkuus pyörii parin moan tienoilla.


    • Puolarijari

      Minuakin alkoi kiinnostaa itselataava metsästyskivääri ja aloitin selailun Beretasta mutta luovuin heti koska aseet olivat kuin sotaan tarkoitettuja joten ei taida helposti löytyä suomen lupaviranomaisia miellyttäviä kivääreitä metsästys käyttöön ellei tiedä mitä on hakemassa.Onko metsästyskiväärissä nykyään pituus se tärkein seikka johon poliisi tietysti tuijottaa mittanauhansa yli?
      Onko joku löytänyt jotain kiinnostavia?

      • ammuskelija

        Poliisi tuijottaa ensisijaisesti lipaskapasiteettia ja toimintatapaa. Itselataava suurella lipaskapasiteetilla varustettu kivääri on "tarpeettoman" tulivoimainen metsästykseen. Mitä tuo nyt sitten tarkoittaakaan? Aseen pituus ei ole ratkaisevaa kunhan se täyttää minimimitat.
        Puoliautomaattisia ns. metsästyskivääreitä on harmittavan vähän markkinoilla. Tyyppi on aika marginaalinen. Mitään estettä puoliautomaatille ei ole metsästyskäytössä, sillä siitä saadaan tehtyä erittäin tarkka ase, jos niin halutaan.
        Jostain syystä metsästäjät vieruksuvat "nopeaa" puliautomaattia, mutta esim. suoravetolukkoinen kone on ihan ok.


      • Puolarijari

        Unohtui rugerin mini4 ja en saamisesta meitin suunnalla eli lupaa ei tipu sen takia kun siihen saa suuri kapasiteettisia lippaita.Sanoo siten aselaki mitä tahansa niin meillä siihen ei lupia tipu vaikka polvillaan anoisi.


      • ammuskelija
        Puolarijari kirjoitti:

        Unohtui rugerin mini4 ja en saamisesta meitin suunnalla eli lupaa ei tipu sen takia kun siihen saa suuri kapasiteettisia lippaita.Sanoo siten aselaki mitä tahansa niin meillä siihen ei lupia tipu vaikka polvillaan anoisi.

        Asiasta kannattaisi valittaa kunnollisilla perusteluilla. Mitään kunnon syytä luvan epäämiseen ei ole. Saahan pumppu- tai puolarihaulikkoon pitkiä lippaita ja jostain syystä lupia myönnetään myös niille. Eli valitus kehiin ja luvan epäävä virkamies kyykkyyn.
        Toinen tie on hakea lupaa eri perusteella. Ase soveltuu riittävän hyvin kivääripraktikaaliin tai sra ammuntaa. Harrastamalla jonpaa kumpaa lajia aseeseen saa helposti luvan ja mikään ei estä käyttämästä asetta myös metsästykseen käyttämällä pientä lipasta.


      • Puolarijari
        ammuskelija kirjoitti:

        Asiasta kannattaisi valittaa kunnollisilla perusteluilla. Mitään kunnon syytä luvan epäämiseen ei ole. Saahan pumppu- tai puolarihaulikkoon pitkiä lippaita ja jostain syystä lupia myönnetään myös niille. Eli valitus kehiin ja luvan epäävä virkamies kyykkyyn.
        Toinen tie on hakea lupaa eri perusteella. Ase soveltuu riittävän hyvin kivääripraktikaaliin tai sra ammuntaa. Harrastamalla jonpaa kumpaa lajia aseeseen saa helposti luvan ja mikään ei estä käyttämästä asetta myös metsästykseen käyttämällä pientä lipasta.

        Meidän seudulla soittelevat aseliikkeeseen ja kysyvät saako haettuun aseeseen lipaskapasiteettia kasvattavaa lipasta tai putkea haulikkoon,aivan totta tämä täällä porissa.


      • cx1211

        Mihinkähän niitä patruunoita niin hemmetisti metsästyksessä tarvitaan, kivääriin riittää se kolme patia ja jos niillä ei teereen osu niin kannattaa lähteä kotiin miettimään missä vika, sama se on haulikon kanssa, 3 kutia riittää tai oikeastaan kaksi muuten se menee räiskimiseksi ja maku metsästyksestä mennyttä kun paukutetaan putki kuumaksi ja silti ei osu.


      • ammuskelija
        cx1211 kirjoitti:

        Mihinkähän niitä patruunoita niin hemmetisti metsästyksessä tarvitaan, kivääriin riittää se kolme patia ja jos niillä ei teereen osu niin kannattaa lähteä kotiin miettimään missä vika, sama se on haulikon kanssa, 3 kutia riittää tai oikeastaan kaksi muuten se menee räiskimiseksi ja maku metsästyksestä mennyttä kun paukutetaan putki kuumaksi ja silti ei osu.

        Ei metsästyksessä paljoa patruunoita tarvita, mutta tämä on täysin keinotekoinen tekosyy kieltää pitkien lippaiden käyttäminen metsästyskiväärissä. Ei lipaskapasiteetti tee metsästäjästä idioottia vaan asenne.
        Hyvä metsästäjä ei ammu huonoa laukausta vaan jättää ampumatta. Huono metsästäjä ampua roiskaisee sen yhden laukauksen jos luulee osuvansa.
        En ole koskaan ymmärtänyt keinotekoisia teknisiä rajoituksia kun ainoa oikea rajoitus pitäisi olla aseen perän takana. Jotenkin tuntuu, että osa metsästäjistä on tekopyhiä ja pyrkivät estämään kaiken uuden. Näkeehän tuon metsästysseuroistakin, joihin uusia nuoria jäseniä otetaan pitkin hampain. Sitten vielä ihmetellään kun seurat hiljalleen ukkoistuvat.


      • metsästäjä52v

        Metsästyksessä aivan sama kuinka paljon patruunoita mahtuu lippaaseen ja jos mahtuu vain 3 patruunaa niin ei vie kauan kun niitä lataa lisää tai vaihtaa lippaan, jenkeissähän johonkin osavaltioon tuli/tulee laki joka sallii vain 7 patruunan lippaan aseessa, mikähän järki mahtaa tuossakin laissa olla, ei oikein mene jakeluun minulle.

        ..asiasta kolmanteen, uskomaton ampuja tuo Mikulev vai mikä se on tuolla hyvin monessa youtube-videossa, millä ihmeellä se ampuu puoliautomaattipistoolilla kuin sarjatulta?? Vikkelä täytyy olla etusormi ja rivolliin lataa uudet patit uskomattoman nopeasti ja ampuu myös.

        Se on se kateus noissa metsästyseuroissa joka estää uusien jäsenten pääsyn, hirven lihan vuoksi tehdään mitä vaan että itse saa mahdollisimman suuren annoksen hirven lihaa. Pienriistanmetsästäjillä ei välttämättä kaikilla ole se saalis tärkein.
        Täällä maaseudulla alkaa metsästysseuroissa olla pulakin jäsenistä, kannattaa kysellä sillä jostain päin voi lohjeta vaikka seuran jäsenyys jos vaikka vähänkin jotain suhteita tai sukulaisia jossain päin, kysyähän aina saa.

        Paljon väännetään kättä noiden puoliautomaatti-kivääreiden soveltuvuudesta metsätyskseen, kyllä nyky-ajan aseet alkaa kaikki olemaan suht tarkkoja kuten nuo AR15 tyyppiset aseet ja eikö tuo saigakin lie aika tarkka jos nyt ei liian pitkille matkoille ala teertä ampumaan, hankalassa maastossa 150 metriä on ihan hyvä maksimi ja varsinkin jos ei ole koiraa noutamaan niin pitkiltä matkoilta teeren läytäminen voi olla työn ja tuskan takana jos vähänkin laukaus osuu niin että ei kuole välittömästi niin ehtii mennä hyvin piiloon ennen kuin metsästäjä on sen puun luona jonka latvaan teeren ampui ja järkeväähän se on ampua samalla aseella radalla kuin metsälläkin ja voi yhdistää esim. reserviläisammunnan ja metsästyksen, ei tarvitse kuin yhden kiväärin jos pienriistassa pysyttelee.


    • galand

      M1 Garand en tie luvista mutta kuka niitä tarttee

    • Anonyymi

      Ei semmoista itselataavaa kivääriä ole olemassakaan, tarvitaan ihminen painamaan liipasinta.

      • Anonyymi

        Ei liipaisimen painaminen ole lataamista. Liipasinta kun painetaan, niin ase laukeaa. Sen jälkeen ase suorittaa latausliikkeen automaattisesti eli itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei liipaisimen painaminen ole lataamista. Liipasinta kun painetaan, niin ase laukeaa. Sen jälkeen ase suorittaa latausliikkeen automaattisesti eli itse.

        Kyllä se on, ilman liipasimen painamista ase ei lataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on, ilman liipasimen painamista ase ei lataa.

        Älä ole lapsellinen. Ajattele nyt vähän. Jos lataaminen tapahtisi täysin itsestään, niin ase latailisi itsestään kunnes lipa olisi tyhjä eikä laukaustakaan ammuttaisi. Mitä järkeä tuosta nyt olisi?


    • Anonyymi

      Browning BAR

      • Anonyymi

        Et tainnut lukea mitä vaadittiin? Haluttiin ase pieriistalle ja sinä esität asetta, joka on tarkoitettu suuremmalle riistalle.


    • Anonyymi

      243 win jossa aseen saa soveltuu pienriistalle mainoisti. Koska on myös ns metsätysmalli on luvankin saanti paljon enenmän mahdollista kuin usemmissa esitetyissä, joten pidän edelleen kiinni yllä olevasta ehdotuksestani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe