Kuinka suuri osa kuolleista on ollut evlut kirkon jäseniä? Tein tästä taulukon Tilastokeskuksen statfin-palvelun ja kirkon tilastollisen vuosikirjan perusteella:
1990 89,04%
1991 88,82%
1992 88,95%
1993 88,69%
1994 88,12%
1995 87,91%
1996 87,67%
1997 88,16%
1998 87,67%
1999 88,20%
2000 87,59%
2001 87,48%
2002 87,53%
2003 86,94%
2004 87,12%
2005 85,68%
2006 85,78%
2007 85,93%
2008 85,27%
2009 85,22%
2010 84,88%
2011 84,60%
2012 82,59%
2013 85,62%
Tekemällä kuvan huomaa helposti, että 2012 on aivan poikkeuksellinen. Selitys on tietysti se, että 2012 kuolleita onkin merkitty vuodelle 2013. Toinen omituisuus on vuosi 2005, jolloin käyrässä on ikäänkuin pieni epäjatkuvuus. Senkin perusteella voi arvella tilastoinnin muuttuneen.
Ymmärrettävästi media ottaa kirkon luvut sellaisenaan. Ei niissä varmaan olennaista virhettä olekaan vuosikymmenen tarkastelujaksolla, mutta muutoksesta edellisen vuoden kanssa en olisi niinkään varma. Aivan erityisesti viimeksi tiedotettu, paria kuukautta koskeva lukema kirkkoon liittyneistä epäilyttää.
Kirkon tilastot: kuolleet
9
<50
Vastaukset
- Hahahahaha
Kylläpä sinua ahdistaa tuo helmikuun luku.
Ei toki. Liittymisten osalta tasainen, vaikka hidaskin, kasvu, on paljon hankalampi juttu.
- Huolionsuur
jori.mantysalo kirjoitti:
Ei toki. Liittymisten osalta tasainen, vaikka hidaskin, kasvu, on paljon hankalampi juttu.
Eipä tietenkään. Muuten vaan jaksat päivä päivän perään etsiä selityksiä, jolla tämä pienikin juttu saadaan selitettyä pois.
Huolionsuur kirjoitti:
Eipä tietenkään. Muuten vaan jaksat päivä päivän perään etsiä selityksiä, jolla tämä pienikin juttu saadaan selitettyä pois.
Oliko sinulla mitään kommentoitavaa aloituksen lukuihin?
Myönnätkö, että kuolleiden tilastointiin on tullut tahaton vääristymä? Että todellisuudessa kastettujen määrä on suurempi ja liittyneiden pienempi kuin kirkon tilastoissa? Ja että pari muutakin tilastovirhettä löytyy?
- Frans_2
"Aivan erityisesti viimeksi tiedotettu, paria kuukautta koskeva lukema kirkkoon liittyneistä epäilyttää."
Olisiko kysymyksessä vain kirkonmiesten märkä uni? Ainakin Riihimäen-Hyvinkään seudulla ilmestyvä Aamuposti on ottanut sen täydestä ja julkaisi kirkon tiedotteen ihan sellaisenaan.En minä suoraan huijaukseen tai hatusta revittyyn lukuun usko. Kai tässä taustalla joku järkevä selitys on. Mutta tarkempien tietojen puuttuessa on paha sanoa mikä.
Selittyihän tuo kuolleiden lukumääräkin sinänsä loogisesti, sillä että osa kirjautui väärälle vuodelle. Siinäkin jää tosin vähän ihmettelemään eikö kukaan katsonut lukujen uskottavuutta tai edes ihmetellyt moista muutosta.
(Jos taas luvut tietäisi oikeiksi, voisi spekuloida syyllä. Tällöin ehkä Eduskunnan päätöksen takia eronneita olisi palannut. Sellainen olisi aika ainutlaatuista. Ja tietysti ainutkertaistakin, eli ei mitenkään isommin kirkkoa auttaisi.)
- einäyeikuulu
Kirkko ei noudata hyvää tapaa, kun jättää ilmoittamatta tilastoinnissa tapahtuneista muutoksista eikä ilmoita vertailukelpoisia lukuja ennen/jälkeen muutosten. Ja sama porukka kuvittelee, että usko, tai ainakin kirkon jäsenyys, jotenkin takaa paremman moraalin kuin muilla.
- armo-ja-kunnia
>> sama porukka kuvittelee, että... kirkon jäsenyys... takaa paremman moraalin <<
Kirkon liberaalit puhuu yleensä totta uskonasioihin liittyen, mutta ihan pehmeitä kehuessaan kirkon yhteiskunnalllista merkitystä.
Kirkon uutisoinnissa mittakaavat on usein vääriä, vertailukohta puuttuu ja kaikesta infosta esitetään vain se kirkolle mieluisin osa. Suurin valhe on usein se kerrtomatta jätetty osa totuudesta.
Konservatiivit sen sijaan puhuu usein täyttä potaskaa sekä kirkosta, uskosta että itsestään.
- Huhhahheijaaa
Kuolema kuuluu elämän kierokulkuun. Luonnollisuuden hyväksyminen vapauttaa elämään täysillä. Kuolema liittyy myös kirkon kutistumiseen. Kirkon jäseniä kuolee enemmän kuin siihen liitetään lapsena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423