Kuningas vikavw

persutokkiinsa

Volkkarien TSI-koneissa ongelmia

Tätä juttua tehdessäni selvisi myös, että vanhojen Volvojen ongelmat ovat lukumääräisesti selvästi pienempi paha eräisiin muihin tapauksiin verrattuna.

Tiettyjen Volkswagen-henkilöautojen TSI-nimellä kulkevia moottoreita ovat vaivanneet jakopään osien ongelmat, jotka pahimmassa tapauksessa voivat aiheuttaa myös kalliin moottorivaurion.
Volkswagenin TSI-moottori
Volkswagenin TSI-moottori
Asiaa ovat pöyhineet aiemmin Tuulilasi, Talouselämä ja Iltasanomat. Volkkarien maahantuoja VV-Auto Group kertoo, että ongelmat ovat liittyneet jakoketjuihin, kiristimiin ja nokka-akselien säätimiin.

Maahantuoja täsmensi Volkswagen-autojen jakopään häiriöiden painottumista kertoen, että ongelmia on esiintynyt 1.4 TSI –moottoreissa koskien lähinnä vuosimalleja 2007-2008, minkä jälkeen moottoriin on tehty useita parannuksia.

Lisäksi osassa 1.2 TSI -moottoreita on ollut vuosimalleissa 2010 -2011 jakopään ongelmia, jotka on pääsääntöisesti jo korjattu ennakoivassa korjaamokampanjassa. Uudemmissa 1.2-malleissa ongelmaa ei ole.

Maahantuojan mukaan uusissa Volkswagen-autoissa ei ole mainittuja jakopään ongelmia.

Jakopään osien häiriö voi johtaa kalliiseen konevaurioon niin, että jakoketju ei pidä moottoria oikeassa tahdissa. Maahantuoja ilmoittaa, että Suomessa jakopään ongelmista johtuvia TSI-moottorien vaurioita on toistaiseksi tavattu useita kymmeniä vuodessa.

Samalla VV-Auto Group haluaa muistuttaa siitä, että suhteellisesti riskit eivät ole isoja.

-TSI-moottoreiden kanta on noin 50 000 autoa Suomessa, sanoo VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen.
VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen
VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen
- Autoista valtaosa on toiminut täysin moitteetta. Viime vuonna on vaihdettu 80 kappaletta moottoreita.

Kaikki moottorinvaihdot eivät ole johtuneet jakopään ongelmien kerrannaisvaikutuksista.

Jakopään häiriön eteneminen kalliiksi moottorivaurioksi on ainakin joskus mahdollista torjua oikealla menettelyllä. Maahantuojan mukaan olennaista on suorittaa huollot ajallaan.

-Jos ilmenee ongelmia, moottorihäiriön merkkivalo syttyy. Tällöin moottori pitää sammuttaa heti ja on otettava yhteyttä liikkumisturvapalveluun, sanoo Tirkkonen.

Moottori on syytä sammuttaa myös, mikäli konepellin alta kuuluu ylimääräisiä ääniä. Aina moottorin varoitusvalo ei pelasta tilannetta ajoissa.

Joskus on suositeltu epävirallisesti, että öljynvaihtoväliä kannattaa tihentää valmistajan suosituksista, jos ajaminen koostuu pääasissa lyhyistä pätkistä, jolloin kone käy paljon kylmänä. Moottoriöljy pitää jakoketjunkin toimintakunnossa. Maahantuoja kuitenkin pitää öljynvaihdon tihentämistä tarpeettomana.

Myöskään Volkkarien maahantuoja ei ole tiedottanut TSI-moottoreiden ongelmista mitään suoraan autojen omistajille.

Valtaosa toimii moitteetta, joten emme ole pystyneet lähtemään tiedottamaan asiasta.

-Kanta on noin 50 tuhatta autoa, ja valtaosa toimii moitteetta, eikä tämä ongelma ole mitenkään ennakoitavissa, joten emme ole pystyneet lähtemään tiedottamaan tästä asiasta, sanoo Tirkkonen.

Olen saanut kuitenkin teiltä tiettyjä vuosilukuja, joiten eikö siinä tiedetä tarkkaan, mitä malleja se mahdollinen riski voi koskea?

-Kyllä, tuotannon alkupäässä oli enemmän ongelmia, jotka on sittemmin korjattu, sanoo Tirkkonen.

-Kannattaa muistaa, että niistä vanhemmistakin autoista valtaosa toimii moitteetta.

VV-Auto Group lupaa, että asiakasta voidaan tulla vastaan TSI-moottorin korjauskuluissa osittain tai kokonaan kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin rajaan asti.
Liittyy ohjelmaan

Kuningaskuluttaja

Lisää aiheesta

autot
moottorit
viat
tuonti

Volkswagen
Volvo

45 kommenttia
Tulosta sivu
Julkaistu 27.03.2014 - 12:04. Päivitetty 17.11.2014 - 16:42
Lauri Miettinen
Toimittaja Tekniikkaankin hurahtanut suksiva kuluttajatoimittaja. Autot, rakentaminen ja ulkoilu kiinnostavat. Lähetä postia
Kommentit
Lähettänyt 27.03.2014 - 20:26 käyttäjä pete (ei varmistettu)

MIstä vw-konserni tietää että vain 80 autoa on hajonnut viime vuonna??? Omallakin korjaamolla on 2 kyseitä moottorivikaa korjattu enkä todellakaan ole ilmoittanut siitä maahantuojalle, koska ei niissä mitään takuita ole. Turhanpäiväistä juttua maahantuojalta.

Ilmoita asiattomaksi

Lähettänyt 27.03.2014 - 21:03 käyttäjä Pimi Tys (ei varmistettu)

Kyllä VW taisi vaan tinkiä liikaa laadusta. Systemaattisesti jaksavat jauhaa tuota yksittäistapaus-tarinaa. Ajantasaisempi ja totuudellisempi tieto löytynee jopa kuluttajaviranomaiselta.

Ilmoita asiattomaksi

Lähettänyt 27.03.2014 - 21:48 käyttäjä Tyytymätön asiakas (ei varmistettu)

Omasta VW Touranista (tsi-kone) on ketju lauennut 2 kertaa 87tkm ja 134tkm. Eli ei kai tuo mikään satunnainen vika ole. Nyt jälkimmäinen remontti kustanis 2800e ja VW tuli vastaan 50%, muutenhan se olisi ollut melkein kuusi tonnia. Kusetuksen makua, voisi joku sanoa.

Ilmoita asiattomaksi

Lähettänyt 27.03.2014 - 22:12 käyttäjä Meahr (ei varmistettu

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasapuolisuudennimissä

      samat ongelmat myös 2015,tosin laajentuvassa määrin
      Mekaniikkamurheita

      Käytettynä – ehkä jo parin-kolmen vuoden ikäisenä – Volkswagen saattaa kuitenkin tulla omistajalleen kalliiksi ylläpitää. Syynä ovat saksalaismerkkiä edelleen vaivaavat, monille jo tutuksi tulleet tekniikkamurheet.

      Saksalainen Auto Bild raportoi tuoreessa, mittavassa laaturaportissaan, että Volkswagenia painavat edelleen kuluttajien suunnalta päivittäin esiin nousevat, erityisesti TSI-moottoreiden jakoketjuongelmat. TSI-bensiinimoottoreita käytetään monissa Volkswagenin malleissa. Auto Bildin mukaan jakoketjuongelmat vaivaavat kuluttajia edelleen, ongelmaan liittyvästä laajennetusta takuusta huolimatta.

      Automaattisia ongelmia

      Volkswagenia arvostellaan Saksassa lisääntyvissä määrin myös DSG-vaihteistoihin liittyvissä ongelmissa. Valitukset koskevat nyt 7-vaihteisen DSG-kaksikytkinvaihteiston rikkoutumiset.

      nyt vw on joutunut pakosta pidentämään takuita ja täysiin korvauksiin,mutta yllätys yllätys,ei vieläkään suomessa

      • Toyota_Corolla

        Juuri noiden ongelmien takia kannattaa ostaa TOYOTA niissä ei ole juuri koskaan vikoja ja ovat muutenkin pitkäikäisiä autoja. Kestävyydessään ylivertaisia muihin merkkeihin nähden. Toyotahan tekee maailman parhaat moottorit. Niissä en ole kuullut olevan mitään murheita.


    • Olet_niin_säälittävä

      Etkö usko omia juttujasi, jo toinen sama juttu?

    • huomennajatkuu

      poijaat kouluttaa larppaa huolella,

    • persutokkiinsa

      En usko omia juttujani.

    • EdelleenKuningas

      TSI-moottoreita on Suomessa paljon enemmän kuin tuo 50 tuhatta, jos lasketaan yhteen sekä Volkkareiden, Seattien ja Skodien moottorit. Ja montako niistä on porsinut? Pieni promilleosa. Niin että mitä sitten?

    • larpalletutkinto

      Siinämäärin että lehdetkin varoittelevat noita ostamasta kalleiden korjauksien vuoksi ja maailmalla vaadittu pitkiä takuita ja täysiä korvauksia.

    • hauturitlepää

      Ok.

    • Päässäkö.vikaa

      Kaikissa automerkeissä ja automalleissa on jonkin verran vikoja. Miksi trolli on niin sokea ja häiriintynyt, että se haluaa nähdä vain Skodan viat?

    • tiedäen

      Eipä ole noin paljon kalleita vikoja missään.

      • hahahahahaa

        Kalleita? Lintan kengät olivat kallellaan ja Kallen kengät lintallaan?


      • muhahahahahaaa

        Tyhmyys on tyhmyyttä ja sivistymättömyys välttämätön pahe. Eikö jullinjuntti?


    • isänpyllyköäidinkielikö

      Pomppiva kattila tylsä popkorn halppis meluisa kapea uliseva nykivä öljysyöppö ruma yksinkertainen ruma riisuttu.
      yhdistä nämä sanaan skoda.

      • jalonKansanJullinjuntti

        lisää sika kiikku eläkeläinen aisin kaikki lehdet harmaa larvanto ABC kaali Utti venäläinen


      • Värityskirjatehtävä

        Lapset ja lapsenälyisethän tekevät juuri näitä yhdistämistehtäviä, joissa kynällä piirretään viivoja pallukoiden välille. Jullinjuntille ihan sopivaa askartelua.


    • isänpyllyköäidinkielikö

      Ja yhdistäkää sitten minut sanaan homo.

    • öljyäkinpalaa

      Suurena kauneusvirheenä DSG:ssä ovat edelleen suunnanmuutokset - veto kytkeytyy toistuvasti kovin hitaasti päälle. Se on joskus raivostuttavaa, sillä ominaisuus voi aiheuttaa liikenteessä hankaliakin tilanteita. Pakilta eteen -vaihteelle kytkettäessä auto voi lähteä kaltevalla pinnalla jopa valumaan, jos jarrun kanssa on vähänkin varomaton...kestävyyden kanssa on erittäin suuria ongelmia edelleenkin.

      Saksalainen Auto Bild raportoi tuoreessa, mittavassa laaturaportissaan, että Volkswagenia painavat edelleen kuluttajien suunnalta päivittäin esiin nousevat, erityisesti TSI-moottoreiden jakoketjuongelmat. TSI-bensiinimoottoreita käytetään monissa Volkswagenin malleissa. Auto Bildin mukaan jakoketjuongelmat vaivaavat kuluttajia edelleen, ongelmaan liittyvästä laajennetusta takuusta huolimatta.

      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288651484063.html?ref=rss

      http://kaara.tv/2014/09/20/kaaran-mia-pelttari-koeajoi-skoda-rapid-spacebackin/

      huono ajettava,dsg surkea,hirvee bensasyöppö ja kuulo lähtee.

    • ilmanpilaajia

      Siinähän sitä faktaa taas tuli.ongelmia on.

    • daadaadacia

      kyllä tuollaisten ongelmien vuoksi pitäisi skodankin hinta puolittaa.muutenkin laaduttomuus ja karsitut skodat rajusti ylihintaisia

      • TuskaaomistaaVWtekniikka

        Kiinassa on kymmeniä % VW alennukset.
        Suomalaisille vaan kelpaa ylihintainen vikapesä?
        Seat,audi,VW ja skoda.
        Sama auto eri kuori ja hinta.


    • pompottaa

      Skoda tosin halvalla kasattu peltinen ja muovinen ulisko.

    • plagiaatti
    • syksyllädiplomi

      Larvonta koetta opiskella nyt nämä viat huolella.sitten sisäistämme ne vesivuoto sähkö ja äänieristys murheet.

    • TSI2012

      "Lisäksi osassa 1.2 TSI -moottoreita on ollut vuosimalleissa 2010 -2011 jakopään ongelmia, jotka on pääsääntöisesti jo korjattu ennakoivassa korjaamokampanjassa. Uudemmissa 1.2-malleissa ongelmaa ei ole."

      Olipa hyvä, kun löysin tuon aloitusviestin ja edellä lainaamani kohdan. Nyt voin ajella 2012-mallisella 1.2 TSI Octaviallani huoletta. Kiitos kaikille asiallisesta infosta!

    • öljynpoltin

      Valitettavasti jakopää hajoo noistakin.ja turbot kertakäyttö kamaa.totesi tm.tsi turbo sökö jo 60th ajettuna.

      • Larvantoä

        Voi voi pikku pösilöä. 2012 TSI on edelleen ketjukone ja tuossahan on ihan jullinjuntin itse kopioimana todettu, että uudemmissa malleissa ongelmia ei ole. Kuka valehtelee?


      • kiittämättömyyttä

        Outo tyyppi tämä jullinjuntti. Kerrankin kiitetään, niin alkaa heti kumoamaan omia juttujaan.


    • monellakin

      miten volvossa kestää
      sama moottori eri nimellä
      eli skodan osista kasattu
      volvo 40-60 mallit centin tehtaalla

    • Jullinjuntti

      Skoda onkin korjannut vikoja. Pojat nauraa ABCllä, kun Skoda-jorma kiitteli.

      Mikä auttaisi. Olen epätoivoinen. Äitiiiiiiiiiiih!!!!

    • nosturinnokkaan

      Vastuuvapauslauseke.tsi ja dsg autoja ei muuten käytettynä uskalla myydä erkkikään.

    • meluisatoosa

      vikavaagen.skoda kaikkein huonoin,ns halppis merkki

    • vuodestatoiseen

      Vikojen suhteen kestohajoaja.

    • kallishalppis

      Näin on

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe