Sipilän pitäisi sano stopppppp Soinille

Ankaran mielipiteiden vaihdon on aiheuttanut ruotsalaisen skandaaliblaskan Expressenin päätoimittajan blogiartikkeli Suomen eduskuntavaaleista.
Itse artikkeli ei kovin hääppöinen ("pelkurimaiset suomalaiset" ).
Minulle itselleni jäi sellainen idea pyörimään päässä että Suomi olisi pahasti polarisoitunut liberaalin pääkaupunkiseudun ja konservatiivisen maaseudun (etenkin Pohjanmaan) välille, vanhojen ja vanhoillisten maaseutuäänestäjien ja nuorten, edistyksellisten kaupunkilaisten välille.
Uskon (hunkszia peesaillen) että Suomen tulevaisuus on nuorten käsissä. Etenkinnuorten naisten. Ihonväristä ja seksuaalisesta suuntautumisesta piittaamatta. Hyvä niin

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2015/04/sipila-maste-saga-nej-till-soini/

Lukekaa ihmeessä lukijoiden kommentit. Artikkeli on todellakin saanut persut takajaloilleen.

80

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Paloma.se.co"

      Kiitos otostasi huomiooni.
      Tyylikkäästi tehty.

      Minä luin tuon jutun ja hihittelin.
      En ymmärrä mikä siinä toisin-ajattelussa viehättää niin paljon, että siitä pitää
      koko-ajan jauhaa.
      Onko takana persujen pelko?
      Jos he kuitenkin saavat jotain hyvää aikaan?
      Kuka meihin vanhoihin arvoihin sitten enää uskoo...

      Antaisivat nyt Soinin näyttää ja yrittää rauhassa.
      Ilman Ruotsalais-tyyppisiä SD-kahleita.

      H.

      • Niin, minähän olen sisimmiltäni Demari.
        Äänestämällä Persuja, yritän saada vanhoillisen D-johdon väistymään.
        Vaali-tulos näyttää siltä että muutoksen on kohta pakko alkaa.

        H.


      • Yksäänestäjä
        hunksz kirjoitti:

        Niin, minähän olen sisimmiltäni Demari.
        Äänestämällä Persuja, yritän saada vanhoillisen D-johdon väistymään.
        Vaali-tulos näyttää siltä että muutoksen on kohta pakko alkaa.

        H.

        Demareiden naiset ovat vallanneet puolueen ja seuraukset ovat näkyvissä, miehet ovat häipyneet selvemmille vesille. Puolueessa on vallalla nykyisin kontrollifriikkien ylivalta ja kaikenlainen ihmisten kontrolloiminen tuntuu olevan pääasia, eikä äänestäjien etujen ajaminen. Kuitenkin uusi hallitus on varmalla pohjalla siinä mielessä että nykyistä KaKo johtoista huonompaa ei voi olla olemassakaan. Uudella hallituksella on kaiken lisäksi vielä lisärasitteena edellisen KaKo hallituksen sotkut selvitettävänään. Nyt saadaan ainakin kokemusta työn tekemiseen eikä pelkästään Fantsua huulia, vaikka asioita ei osattu hoitaa alkuunkaan.


      • Heil_Sverige

        Olisi jo aika Suomenkin poliitikkojen itsenäistyä ruåtsin peräreikää nuolemasta ja lopettaa pakkoruotsi ja julistaa Suomi suomenkieliseksi. Ja näpäyttää entisten hirmuhallitsijoittemme jälkeläisiä olemaan puuttumatta Suomen sisäisiin asioihin. Ei niihin puutu Venäjäkään ja sen sanomisilla nyt sattuu olemaan pikkuisen enemmän painoarvoa kuin tämän nykyään sekarotuisen Mustafa-Monikoitten valtakunnan, joka sairaalloisesti pelkää omaa alkuperäiskansaansa. Ei anna sen äänestämien SD:n jäsenten päättää mistään. Kai se sitten tämä on sitä hurrien taannoin paljon mainostamaa pohjoismaista demokratiaa. Erotuksena sille, mitä muualla demokratiaksi kutsutaan.
        http://mvlehti.net/2015/04/22/vaalivilppi-paljastui-2015-vaaleissa/


    • ö-Öö

      Tottahan tuo.

      En usko, että kyseessä mitenkään suomalainen erikoispiirre. Jossain jenkkilässä erittäin iso ero, asuuko jossain keskellä preeriaa, tai nykissä. Kyllä siinä väkiselläkin on näkemyseroja.

      Nyt menneissä vaaleissa itelle pisti silmään muutama asia. Keskusteluissa ja tematiikassa jätettiin muutamat asiat kokonaan huomiotta. Kulttuuri ja sinkkujen asema. Niistä kukaan ei hiiskahtanut yhtään mitään. Kumma juttu, maassa miljoona sinkkua, kaikki äänioikeutettuja, ehdottomasti suurin yksittäiseksi ryhmäksi helposti erotettava jengi. Lapsista, vanhuksista jne kylllä puhuttiin.Urheilua ehkä sivuttiin, koulutusta korostettiin. Mutta eipä puhuttu aluepoliikastakaan. muutamia ympäripyöreitä kausuntoja.

      Ei tarvitse olla ennustaja, seuraavassa hallituksessa ei ole kulttuuri- tai urheiluministeriä, se duuni upotetaan jonnekin opetusministerin salkkuun.

      Ja on vain ajan kysymys, milloin sinkut itse nostavat itse itsensä framille, niiten asioita tosiaan ei kukaan aja. SLP antoi jonkin sinkkulausunnon jotain vuosi sitten, mutta vaalien lähestyessä asia vaitettiin, tais johtua uudesta lestaatista puheenjohtajasta.

      Suomi on sitten vaalituloksen peruisteella oikeistolainen maa. Ihan hyvä asia. Mutta kun toi vasemmisto, se on kelvoton. Sekä demut että kommarit joutavia piipertäjiä, ei niistä edes saa toimivaa oppositiota.

      Niettä vaalit oli mielenkiintoiset, tuleva hallitus se vasta mielenkiintoinen onkin. Se pitäis saada kasaan ja sen pitäis saada jotain aikaiseksikin. Nousu seuraa aina laskukautta, aika varmaa, ei tämä kurjuus pahemmaksi muuttuakkaan voi. Mutta muutokset eivät koske suomea tasaisesti. Ei jossain kemijärvellä tule tapahtumaan yhtään mitään, tsadissa muutoksia voi huomatakin.

      =DW=

      =DW=

      • "teevee"

        Äänestäviä tunteita ei herätetä ihan terveillä esi-merkeillä.
        Aina pitää jonkin-laista surua ja murhetta laittaa mukaan.
        Minä olen kokenut, 65v. terveehkö sinkku, jolla rahat riittävät.
        Eihän minun-kaltaistani voi innostaa äänestämään millään isku-lauseella..
        Minä kun osaan jo ihan itse.

        Olen kanssasi samaa mieltä urheilusta ja kulttuurista.
        Noiden valtiollinen aika on vasta hyvinä aikoina.
        Huonoina aikoina hoitakoon kannattajat.
        Taiteilija-eläke? Mitä heevettiä....

        Nousuun kuluu nyt 10 vuotta, jos ei joku innovaatio ihmeitä tee.
        Ensin menemme kuitenkin alas-päin 5 vuotta.

        Minä kannatan ajatusta: Maaseutu on ajettava turhuuksista alas.
        Mikä maalla ei ketään ruoki, sen ei pidä elämän.

        H.


      • bessie-

        Tuota...

        Eikös ne sinkut ole ihmisiä, =DW=?

        Erilaisia ihmisiä erilaisine ajatuksineen. Mitä järkeä on pyrkiä jakamaan kansaa erilaisiin etupiireihin ja ryhmiin, ei mitään. Ja jos muka jonkun tahon mielestä olisikin, niin valtiohan sitä ei missään nimessä voi tehdä.

        Tämän vaalituloksen perusteella sanoisin Suomea pikemminkin konservatiiviseksi ja 'maalaiseksi' kuin oikeistolaiseksi maaksi.
        Edelleen pidän itse Suomea arvoiltaan hyvin sosiaalidemokraattisena maana, vaikka se ei demaripuolueen kannatuksessa näykään.




        Tuskinpa monikaan perussuomalaisia äänestänyt edes ymmärtää äänestäneensä aika oikeistolaista puoluetta.


      • ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

        Tuota...

        Eikös ne sinkut ole ihmisiä, =DW=?

        Erilaisia ihmisiä erilaisine ajatuksineen. Mitä järkeä on pyrkiä jakamaan kansaa erilaisiin etupiireihin ja ryhmiin, ei mitään. Ja jos muka jonkun tahon mielestä olisikin, niin valtiohan sitä ei missään nimessä voi tehdä.

        Tämän vaalituloksen perusteella sanoisin Suomea pikemminkin konservatiiviseksi ja 'maalaiseksi' kuin oikeistolaiseksi maaksi.
        Edelleen pidän itse Suomea arvoiltaan hyvin sosiaalidemokraattisena maana, vaikka se ei demaripuolueen kannatuksessa näykään.




        Tuskinpa monikaan perussuomalaisia äänestänyt edes ymmärtää äänestäneensä aika oikeistolaista puoluetta.

        Kyllä sinkut on ehdottomasti suurin jengi äänestäjitä.

        Kas, puhutaan työttömistä, nuorista, lapsiperheistä, loispummieläkeläisistä. eikös ne muka koostu individuaaleista ihmistä. Sinkkuja on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja kaikenikäisiä. Ehdottomasti suurin jengi suomessa. Kandee hokata, yli 40% suomen kotitalouksista on sinkkutalouksia. Paljon puhuttuja lapsiperheitä 24%- Lähes yhtä paljon äänioikeutettuja. Pitää hokata, lapsiperheitäkin hyvin monenlaisia.

        Perhekoko määrittää erittäin paljon ihmisen arkea. Aivan eri asia olla itsekseen toimeen tuleva sinkku, kuin yhteiskunnan loispummina elelevä 19 henkinen lapsiperhe.

        Sitäpaitsi, sinkut ainoa jengi, mikä koostuu kaikista ikäryhmistä.

        Se puolue, joka joskus ottaa asiakseen sinkkujen asioitten ajamisen, se varmasti tulee menestymään loistavati missä tahansa vaaleissa. Milloin se tapahtuu, oletan, kun suuret itsekeskeiset loispummi-ikäluokay ovat pienentyneet tarpeeksi. Hullunkurista, harva loispummieläkeläinen tajuaa, jossain vaiheessa kai kaikki jossain vaiheessa heistäkin sinkkuja elämänsä varrella.

        =DW=


      • bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

        Kyllä sinkut on ehdottomasti suurin jengi äänestäjitä.

        Kas, puhutaan työttömistä, nuorista, lapsiperheistä, loispummieläkeläisistä. eikös ne muka koostu individuaaleista ihmistä. Sinkkuja on kaikissa yhteiskuntaluokissa ja kaikenikäisiä. Ehdottomasti suurin jengi suomessa. Kandee hokata, yli 40% suomen kotitalouksista on sinkkutalouksia. Paljon puhuttuja lapsiperheitä 24%- Lähes yhtä paljon äänioikeutettuja. Pitää hokata, lapsiperheitäkin hyvin monenlaisia.

        Perhekoko määrittää erittäin paljon ihmisen arkea. Aivan eri asia olla itsekseen toimeen tuleva sinkku, kuin yhteiskunnan loispummina elelevä 19 henkinen lapsiperhe.

        Sitäpaitsi, sinkut ainoa jengi, mikä koostuu kaikista ikäryhmistä.

        Se puolue, joka joskus ottaa asiakseen sinkkujen asioitten ajamisen, se varmasti tulee menestymään loistavati missä tahansa vaaleissa. Milloin se tapahtuu, oletan, kun suuret itsekeskeiset loispummi-ikäluokay ovat pienentyneet tarpeeksi. Hullunkurista, harva loispummieläkeläinen tajuaa, jossain vaiheessa kai kaikki jossain vaiheessa heistäkin sinkkuja elämänsä varrella.

        =DW=

        Oikeastaan en kyllä kyseenalaistanut sinkkujen tai siis syystä tai toisesta yksin elävien määrää, vaan sen ajatuksen että heidät pitäisi ajatella omana ryhmänään. "Erilaisia ihmisiä erilaisine ajatuksineen.", huomasitko tämän...

        Eikö tuo riitä kun puolue ottaa asiakseen heikommassa asemassa olevien asiat? Ei nollatyö sopimuksille, kohtuuhintaisia asuntoja, palkalla tultava toimeen, jne. jne..

        Lähden tästä kuskaamaan lapsenlasta harrastuksiin ja sen sellaista, mutta palataan asiaan.

        Oikeasti kiinnostaisi tietää mitä ajattelet valtiovallan pystyvän tekemään sinkkujen hyväksi?

        Puolueilla on paitsi omat 'kohderyhmänsä' myös halu saada mahdollisimman paljon ääniä/kannatusta kaikilta. Ei siellä niin tyhmiä olla, etteikö tiedettäisi Suomessa olevan sinkkuja.


      • ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

        Oikeastaan en kyllä kyseenalaistanut sinkkujen tai siis syystä tai toisesta yksin elävien määrää, vaan sen ajatuksen että heidät pitäisi ajatella omana ryhmänään. "Erilaisia ihmisiä erilaisine ajatuksineen.", huomasitko tämän...

        Eikö tuo riitä kun puolue ottaa asiakseen heikommassa asemassa olevien asiat? Ei nollatyö sopimuksille, kohtuuhintaisia asuntoja, palkalla tultava toimeen, jne. jne..

        Lähden tästä kuskaamaan lapsenlasta harrastuksiin ja sen sellaista, mutta palataan asiaan.

        Oikeasti kiinnostaisi tietää mitä ajattelet valtiovallan pystyvän tekemään sinkkujen hyväksi?

        Puolueilla on paitsi omat 'kohderyhmänsä' myös halu saada mahdollisimman paljon ääniä/kannatusta kaikilta. Ei siellä niin tyhmiä olla, etteikö tiedettäisi Suomessa olevan sinkkuja.

        Nopeesti yks esimerkki.

        Aikanaan, kun maassa oli sodan jälkeen huoli kansalaisten lisääntymisestä, oli vanhanpiianvero. Nyt tätä huölta ei ole, miksei ole sinkkuvähennystä?

        Perustelut. Sinkuissa tokikin on ihmisiä, jotka tulevat lisääntymään ja ihmisiä, jotka lisääntyneet, osa ei. Mutta taloudellisesti sinkut aina kaikistta kovimmilla jokapäiväisessä elämässään. Etenkin nuoria ja mahdollisia lissääntyjiä se rassaa hyvin paljon.

        Tilanne aivan erilainen, kuin sotien jälkeen. Silloin päsi rippikoulutodistuksella jonnekin töihin ja ylioppilas olikin jo paljon opiskellut. Tosiasia, nykyaikana pakko opiskella pitkäänkin, jotta voi edes hakea töitä. Alle nelikymppiset helisemässä talousvaikeuksineen. Opintovelat päällä, töistä tietoakaan, jokapäiväinen toimeentulo lujassa. Menee viisiinkumppeihin, että on onnistunut tienaamaankin jotain. Ja siihen mennessä pitäisi se perhekin olla perustettuna, asuntokin maksettuna, odotellen hyvin itse ansaitsemiaan loispummieläkepäiviä.
        Toi on todella suuri ongelma vähän kaikessa yhteiskunnan toiminnassa, sinkkuja ei huomioida ryhmänä, vaan keskitytään pieniin pirstaleihin. Nykyiset loispummieläkeläiset tulevat toimeen kyllä yhteiskunnan almuillakin, mutta tämän päivän työikäiset eivät tule enää selvimään aurinkorannoilla aurinkoa ottaen ja suomalsiten työllä maksamilla verorahoilla paareissa notkuen kymmeniä vuosia.
        Ja kuten itsekin olet ilmaissut, olet sinäkin sinkku. Mutta koska nuoremmat ikäluokat maksavat elämsi ja tekemäsi valtionvelan, asia ei kiinnosta sinua tietenkään påätkääkään.

        Vielä, ajat muuttuvat nopeasti. Mutta sitten kohdaltasi on myöhäistä. Siellä makaat laitoksessa vaipoissasi ja kunta myy omaisuuttasi, maksaakseen hoitosi. Silloin alkaa sinkkujenkin asiat kiinnostamaan, liian myöhään.

        =DW=


    • eppu2

      Kyllä Hesa on ihan oma saarekkeensa, on se aivan erilainen maailma asua siellä, kun vaikka Lapin perukoilla ja samaa Suomea ollaan kuitenkin.
      Jos on seuraava hallitus mielenkiintoinen niin yhtä mielenkiintoinen on oppositio, mihin DW viittasikin.
      Itsekin olemme olleet nuoria ja sanottiin, että tulevaisuus on nuorten. Niinhän se on aina.
      Kyllä vaalitulos oli ihan sitä mitä uumoiltiin, kansan tunnot ovat nyt sellaiset. Harmillisen alhainen vaan oli äänestysprosentti.

      • "eppu2"

        Katosiko sinulta ajatus?
        Jokainen rivisi on minulta tai teeveeltä.
        Vain vähän muunneltuna.
        Äänestys-prosentti on uutta, mutta sehän riitti vaaleihin hyvin.

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Katosiko sinulta ajatus?
        Jokainen rivisi on minulta tai teeveeltä.
        Vain vähän muunneltuna.
        Äänestys-prosentti on uutta, mutta sehän riitti vaaleihin hyvin.

        H.

        Olisit onnellinen, että sentään jossain olen samaa mieltä kanssasi.
        Sinäkin jankutat aina ´´tulevaisuus on nuorten´´ vähän väliä. Etkö nyt vieläkään usko, että se on itsestäänselvyys, vai toistanko?
        Saan minä DW:kin kanssa olla samaa mieltä.
        Sinulla kyllä tuo jankutusprosentti voittaa äänestysprosentinkin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Olisit onnellinen, että sentään jossain olen samaa mieltä kanssasi.
        Sinäkin jankutat aina ´´tulevaisuus on nuorten´´ vähän väliä. Etkö nyt vieläkään usko, että se on itsestäänselvyys, vai toistanko?
        Saan minä DW:kin kanssa olla samaa mieltä.
        Sinulla kyllä tuo jankutusprosentti voittaa äänestysprosentinkin.

        "eppu2"

        Etkä saa olla teeveen kanssa.
        Teevee ei tiedä rallista mitään.
        Nuorista en jankuta itsestään-selvää.
        Minä jankutan siitä miten minä pyrin tukemaan nuoria.
        Jotta te surkimukset tajuaisitte edes jotain rallista ja nuorekkuudesta :)
        Ettekä vaa aina vanhasta ja Pasianssista.

        http://www.nesteoilrallyfinland.fi/42595.aspx

        H.


      • eppu2
        hunksz kirjoitti:

        "eppu2"

        Etkä saa olla teeveen kanssa.
        Teevee ei tiedä rallista mitään.
        Nuorista en jankuta itsestään-selvää.
        Minä jankutan siitä miten minä pyrin tukemaan nuoria.
        Jotta te surkimukset tajuaisitte edes jotain rallista ja nuorekkuudesta :)
        Ettekä vaa aina vanhasta ja Pasianssista.

        http://www.nesteoilrallyfinland.fi/42595.aspx

        H.

        Eipä näytä olevan pikataivalta lähellä. Monasti on ollut 1.5km mökiltä.


    • OllaanSuomessaHei

      HOMO-svenssonit saa sanoa mitä lystää.
      Sillä ei ole sanankaan sijaa suomen poliittisessa agendassa.
      Suomi osaa asiansa ihan itse ja Sipilälle jäi kipparin salkku.

      • ö-Öö

        Sipilä saattoi saada Mustan Pekankin käteensä.

        =DW=


      • JuhallaOnProbleema

        Kyllä. Niin. En vaan tohtinut sanoa sitä ääneen.
        Nimittäin paljosta on kiinni, mitä salkkuja Sipilä aikoo tarjota muille?
        Kepuille lie salkku-jakoa jo alustettu.
        Parhaimmassa tapauksessa Stubb ja Soini sanovat, "vittu ei vois vähemmän kiinnostaa" ja jäävät oppositioon.


      • aom
        JuhallaOnProbleema kirjoitti:

        Kyllä. Niin. En vaan tohtinut sanoa sitä ääneen.
        Nimittäin paljosta on kiinni, mitä salkkuja Sipilä aikoo tarjota muille?
        Kepuille lie salkku-jakoa jo alustettu.
        Parhaimmassa tapauksessa Stubb ja Soini sanovat, "vittu ei vois vähemmän kiinnostaa" ja jäävät oppositioon.

        Jos kaikki sanovat Sipilälle, "vittu,ei vois vähemmän kiinnostaa istua ministeriauton takapenkillä", niin ne on sitte uudet vaalit.On minulla aikaa käydä udelleenki äänestämässä.


    • de-meter

      Artikkeli oli minusta pinnallinen ja ylimielinen. Noin höttöistä juttua eivät edes meidän iltapäivälehdet kelpuuttaisi. Kuten keskusteluosuudessa huomautettiin, toimittajakin samaisti Ruotsindemokraatit ja meidän Perussuomalaiset. Pikkuisen tutkivaa journalismia olisi kai voinut laittaa kehiin, eikä kiirehtiä neuvomaan tulevaa pääministeriä ministerisalkkujen jaossa.
      Mitä Suomen kahtiajakoon tulee, se on minusta tapahtunut jo kauan sitten: KehäIII sisällä asuvat ja muu maa. Tietysti elinvoimaisia kaupunkeja ja taajamia voi löytyä muualtakin,
      mutta syke on kyllä toinen, ainakin niissä taajamissa, missä itse tapaan kulkea.

      Henkistä ilmapiiriä en jakaisi ihan noin karkeasti. Enempi arvopohjaan voi mielestäni vaikuttaa koulutus ja asema. En myöskään näe, että nuoret naiset pelastaisivat meidät kurjuudelta. Mikä heistä tekisi niin messiaallisia ? Onhan heitä ollut meidän hallituksessakin ja onko joku heidän aikaansaannoksensa jäänyt erityisesti mieleen ?

      • PalomaLennossa05

        Artikkeli oli sitä mitä se oli ja en minä sitä kovasti ylistänytkään. Mutta, de-meter, oletko harkinnut ihan tarkkaan, kyllä ruotsindemokraattien ja persujen puolueohjelmissa on paljon yhtäläistä, vaihda vain sana Ruotsi ja ruotsalaiset Suomeen ja suomalaisiin. Äärioikeistoa ja kansallisosialismin aatteita on kehissä ja vahinko vain, kuten joku jo mainitsi, että moni populistipuoleen äänestäjä ei ole edes huomannut että ideologialtaan nää puolueet sijoittuvat vasemmalta oikealle akseliin kokoomuksesta oikealle ja äärikonservatiiveihin.

        Vihreät, nuoret, naiset, sinkut, lapsiperheet, kulttuuri-ihmiset ja yhteiskunnallinen vastuu ...näistä aikaa myöten muodostuu se yhteiskuntaa kantava ja kehittävä yhtälö joka vie elämää eteenpäin, Suomessakin.


      • eppu2
        PalomaLennossa05 kirjoitti:

        Artikkeli oli sitä mitä se oli ja en minä sitä kovasti ylistänytkään. Mutta, de-meter, oletko harkinnut ihan tarkkaan, kyllä ruotsindemokraattien ja persujen puolueohjelmissa on paljon yhtäläistä, vaihda vain sana Ruotsi ja ruotsalaiset Suomeen ja suomalaisiin. Äärioikeistoa ja kansallisosialismin aatteita on kehissä ja vahinko vain, kuten joku jo mainitsi, että moni populistipuoleen äänestäjä ei ole edes huomannut että ideologialtaan nää puolueet sijoittuvat vasemmalta oikealle akseliin kokoomuksesta oikealle ja äärikonservatiiveihin.

        Vihreät, nuoret, naiset, sinkut, lapsiperheet, kulttuuri-ihmiset ja yhteiskunnallinen vastuu ...näistä aikaa myöten muodostuu se yhteiskuntaa kantava ja kehittävä yhtälö joka vie elämää eteenpäin, Suomessakin.

        Mikäli vaaliohjelmia seurasi, niin myös tuo akselikuvio yhdessä esitettiin.
        Toimittajat olivat sen laatineet ja puolueiden puh.johtajat saivat kommentoida.
        Kyllä demokratiassa kaikkien pitää voida vaikuttaa. En oikein tiedä tuodta jaottelusta.
        Äkkiä syntyy asetelma, että vain yhdellä asialla ratsastetaan ja kokonaiskehitys unohtuu.
        Sipilä peräänkuuluttaa luottamusta, hyvin sopiva asia tähän kohtaan.
        Kun ajattelee, että vihreät ja vasemmistoliitto jättivät hallituksen.
        Pääministeri ja valtionvarainministeri vaihtuivat kesken kaiken.
        Kyllä äänestäjien edes siihen pitäisi voida luottaa, että hommat ainakin yritetään hoitaa, kun mandaatti on saatu.


      • de-meter
        PalomaLennossa05 kirjoitti:

        Artikkeli oli sitä mitä se oli ja en minä sitä kovasti ylistänytkään. Mutta, de-meter, oletko harkinnut ihan tarkkaan, kyllä ruotsindemokraattien ja persujen puolueohjelmissa on paljon yhtäläistä, vaihda vain sana Ruotsi ja ruotsalaiset Suomeen ja suomalaisiin. Äärioikeistoa ja kansallisosialismin aatteita on kehissä ja vahinko vain, kuten joku jo mainitsi, että moni populistipuoleen äänestäjä ei ole edes huomannut että ideologialtaan nää puolueet sijoittuvat vasemmalta oikealle akseliin kokoomuksesta oikealle ja äärikonservatiiveihin.

        Vihreät, nuoret, naiset, sinkut, lapsiperheet, kulttuuri-ihmiset ja yhteiskunnallinen vastuu ...näistä aikaa myöten muodostuu se yhteiskuntaa kantava ja kehittävä yhtälö joka vie elämää eteenpäin, Suomessakin.

        Täytyy myöntää, etten ole noiden kahden puolueen ohjelmia vertaillut, niin että mutun ja lukemaani "propagandan" (?) ,,)) varassa tietysti pitkälti arvioin noita kahta,..(Paloma) -

        Äärioikeistoa meidän persut vai ? Kun duunariporukkakin on löytänyt sieltä uuden aatteellisen kotinsa ja hylännyt sossut ? Populistipuolueena voisin vielä persuja pitää, mutta en äärioikeistoon kuuluvina. Vaikka voihan sieltä aineksia löytyä, jos nyt tuntee tarvetta lokeroida asioita.

        Minusta koko jako oikeistoon ja vasemmistoon alkaa olla väkisin väännetty ja ylläpidetty. Se häipyi minusta jo silloin kun vihreät tulivat puoluekenttään, eikä heitä voinut sijoittaa oikein kumpaakaan suuntaan. Eikö rajalinjojen ole hyväkin väistyä ?

        Toivotaan näin, että tulevaisuus on meille ruusuinen En tietenkään väheksy kenenkään ponnisteluja yhteisen hyvän kartuttamiseksi. Mutta mikä vimma meillä on mennä "eteenpäin" ? Eikö tämä mitä meillä on, riitä ? Sitäkin voisi jakaa, kunhan tyytyisimme vähempään.


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Täytyy myöntää, etten ole noiden kahden puolueen ohjelmia vertaillut, niin että mutun ja lukemaani "propagandan" (?) ,,)) varassa tietysti pitkälti arvioin noita kahta,..(Paloma) -

        Äärioikeistoa meidän persut vai ? Kun duunariporukkakin on löytänyt sieltä uuden aatteellisen kotinsa ja hylännyt sossut ? Populistipuolueena voisin vielä persuja pitää, mutta en äärioikeistoon kuuluvina. Vaikka voihan sieltä aineksia löytyä, jos nyt tuntee tarvetta lokeroida asioita.

        Minusta koko jako oikeistoon ja vasemmistoon alkaa olla väkisin väännetty ja ylläpidetty. Se häipyi minusta jo silloin kun vihreät tulivat puoluekenttään, eikä heitä voinut sijoittaa oikein kumpaakaan suuntaan. Eikö rajalinjojen ole hyväkin väistyä ?

        Toivotaan näin, että tulevaisuus on meille ruusuinen En tietenkään väheksy kenenkään ponnisteluja yhteisen hyvän kartuttamiseksi. Mutta mikä vimma meillä on mennä "eteenpäin" ? Eikö tämä mitä meillä on, riitä ? Sitäkin voisi jakaa, kunhan tyytyisimme vähempään.

        Ne sossut on oikealle siirtyneet ja juurensa kadottaneet. Sehän viimetöikseen (oliko se nyt tätä edellinen hallitus?) , kun hyväksyivät omaisuusveron poiston.
        Sitten on vähäväkisemmän kansan päälle riittänyt maksuja lisää.
        Näitä tasaveroja hivutettu yhteiskuntaan. Esimerkiksi sähkövero. Ei se kymppitonnin tienaajaa kuussa ollenkaan niin koske, kuin 1000 euron.
        Jos kansakunta menisi henkisesti eteenpäin, voisi ymmärrystä syntyä siitäkin, että jakamalla on kaikilla parempi olo. Vai joko pian rakantavat äveriäät muurin pirttiensä ympärille, amerikan malliin.
        Ahneus ei ymmärrä sitä, että itse itselleen tekevät vankiloita.


      • PalomaLennosta06
        de-meter kirjoitti:

        Täytyy myöntää, etten ole noiden kahden puolueen ohjelmia vertaillut, niin että mutun ja lukemaani "propagandan" (?) ,,)) varassa tietysti pitkälti arvioin noita kahta,..(Paloma) -

        Äärioikeistoa meidän persut vai ? Kun duunariporukkakin on löytänyt sieltä uuden aatteellisen kotinsa ja hylännyt sossut ? Populistipuolueena voisin vielä persuja pitää, mutta en äärioikeistoon kuuluvina. Vaikka voihan sieltä aineksia löytyä, jos nyt tuntee tarvetta lokeroida asioita.

        Minusta koko jako oikeistoon ja vasemmistoon alkaa olla väkisin väännetty ja ylläpidetty. Se häipyi minusta jo silloin kun vihreät tulivat puoluekenttään, eikä heitä voinut sijoittaa oikein kumpaakaan suuntaan. Eikö rajalinjojen ole hyväkin väistyä ?

        Toivotaan näin, että tulevaisuus on meille ruusuinen En tietenkään väheksy kenenkään ponnisteluja yhteisen hyvän kartuttamiseksi. Mutta mikä vimma meillä on mennä "eteenpäin" ? Eikö tämä mitä meillä on, riitä ? Sitäkin voisi jakaa, kunhan tyytyisimme vähempään.

        Minä taas puolestani olen lueskellut hieman molempien puolueiden historiasta, ideologiasta ja puolueohjelmista ja olen tullut siihen tulokseen että oikeestaan ainoa asia joka niitä eroittaa on menneisyytensä: ruotsidemokraatit ovat edelleen täynnä alunperin "Pidä Ruotsi Ruotsalaisena" Framstegspartiet ja Sverigepartiet-jäseniä: juuret tiukasti rasismissa, vit makt-liikkeessä ja kansallissosialismissa.
        Perussuomalaiset ja sverigedemokraatit jakavat ultrakonservatiivisen yhteiskuntanäkemyksen (oikealla oikeistosta) ja keski/vasemmalle liukuvan talouspolitiikan: tästä viimeisestä syystä he ovat onnistuneet houkuttelemaan äänestäjiä jotka ovat pettyneet demareiden oikealle liukumisesta talouspolitiikassa ja entisiä demareita jotka ovat pettyneet siihen miten asioita on hoidettu/tai pikemminkin ei ole hoidettu.
        Poliittisessa spektrumissa sekä perussuomalaiset että ruotsidemokraatit edustavat täysin päinvastaisia arvoja kuin ne joihin minä uskon: sosiaaliberalismi ja fiskaalinen varovaisuus


      • de-meter
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        Minä taas puolestani olen lueskellut hieman molempien puolueiden historiasta, ideologiasta ja puolueohjelmista ja olen tullut siihen tulokseen että oikeestaan ainoa asia joka niitä eroittaa on menneisyytensä: ruotsidemokraatit ovat edelleen täynnä alunperin "Pidä Ruotsi Ruotsalaisena" Framstegspartiet ja Sverigepartiet-jäseniä: juuret tiukasti rasismissa, vit makt-liikkeessä ja kansallissosialismissa.
        Perussuomalaiset ja sverigedemokraatit jakavat ultrakonservatiivisen yhteiskuntanäkemyksen (oikealla oikeistosta) ja keski/vasemmalle liukuvan talouspolitiikan: tästä viimeisestä syystä he ovat onnistuneet houkuttelemaan äänestäjiä jotka ovat pettyneet demareiden oikealle liukumisesta talouspolitiikassa ja entisiä demareita jotka ovat pettyneet siihen miten asioita on hoidettu/tai pikemminkin ei ole hoidettu.
        Poliittisessa spektrumissa sekä perussuomalaiset että ruotsidemokraatit edustavat täysin päinvastaisia arvoja kuin ne joihin minä uskon: sosiaaliberalismi ja fiskaalinen varovaisuus

        On tietysti hyvä tuntea historiaa, Paloma, mutta tärkeää on mielestäni myös nähdä, että elämme nyt toista aikaa, joka ei onneksi ole otollinen synnyttämään "puhdasta" aatetta. ääriliikkeet tulevat ja menevät, mutta niiden vaikutus jää vähäiseksi.

        Ultrakonservatiivinen yhteiskuntanäkemys ? Jaa. Voihan sen niinkin nähdä. Minä näen sen yrityksenä vakauttaa oloja, luopua "kehityksestä", johon rahkeet eivät riitä, hidastaa tahtia. Siinä en näe mitään varottavaa, vaikka sitten "suuren maailman" ja rakkaan Ruotsin silmissä olisimmekin takapajula.

        Kun tästä nyt vaikutti tulleen Suomi/Ruotsi-maaottelu, täytyy katsoa myös kokonaisuutta.
        Minusta Ruotsi on ollut meille hyvä naapuri, sodassa ja rauhassa, olkoonkin että sen osoittama ystävyys on ollut hiukan alentuvaa ja ylimalkaista.
        Kun meillä on meni huonosti, Ruotsi otti vastaan lapsia sodan jaloista, työvoimaa. kun työtä ei ole meillä ollut. Ehkä se teetti meillä paskaduuneja, mutta ei mielestäni syrjinyt, eikä estänyt etenemästä, jos tsemppiä löytyi. Se oli oma kokemukseni Ruotsin vuosista ja pätee myös Ruotsissa asuviin sukulaisiini.
        Ruotsi ansaitsee myös kaiken arvostuksen omasta maahanmuuttopolitiikastaan. Hyvää tahtoahan se osoittaa ja ikävää, että se on tuonut tullessaan myös isoja ongelmia.
        Mutta kuten sanottu, heillä on ollut siihen varaa, mutta Suomi ole Ruotsi...))


    • henrjii

      Saisivat nyt ensin sen palmen murhaajan kiinni

      • hurrithurrit

        :))) Totta ja vasta sen jälkeen alkaisivat viisaampiaan neuvoa.


      • henrjii

        Ja sukellusveneen, niin ja paljoko ruotsi on avustanut kreikkaa.
        Olen sitä mieltä, että ruotsalaisten kannattaisi keskittyä omaan maahansa


      • hurrithurrit
        henrjii kirjoitti:

        Ja sukellusveneen, niin ja paljoko ruotsi on avustanut kreikkaa.
        Olen sitä mieltä, että ruotsalaisten kannattaisi keskittyä omaan maahansa

        Nimenomaan noin, täällä kyllä pärjätään ja osataan ilman svedupellejen ohjeita.


      • niipoijaat

        Ruotsalaiset miettii venäjän uhasta, kyllä Suomalaiset suojelee meitä kuin tähänkin asti.


      • Suomi.on.paras

        Ainahan ruotsalaiset on olleet suomalaisten selän takana piilossa. Vain pelkurit ovat täältä muuttaneet Ruotsiin asumaan.


      • PalomaLennosta06
        henrjii kirjoitti:

        Ja sukellusveneen, niin ja paljoko ruotsi on avustanut kreikkaa.
        Olen sitä mieltä, että ruotsalaisten kannattaisi keskittyä omaan maahansa

        "Suomen asia on meidän asiamme". Suomen polittinen tilanne on aina kiinnostanut Ruotsia ja ollut tärkeä Ruotsille, lähinnä ehkä ulkopoliitisista ja maanpuolustukseen liittyvistä syistä.


      • PalomaLennosta06
        Suomi.on.paras kirjoitti:

        Ainahan ruotsalaiset on olleet suomalaisten selän takana piilossa. Vain pelkurit ovat täältä muuttaneet Ruotsiin asumaan.

        Täyttä soopaa: lähteminen ja kaiken tutun taakseen jättäminen kysyy rohkeutta ja aloitekykyä. Pelkurit ja raukat valittavat ja jäävät odottamaan parempia aikoja.


      • taipuluille
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        Täyttä soopaa: lähteminen ja kaiken tutun taakseen jättäminen kysyy rohkeutta ja aloitekykyä. Pelkurit ja raukat valittavat ja jäävät odottamaan parempia aikoja.

        Höh, puhu pukille.


      • henrjii
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        "Suomen asia on meidän asiamme". Suomen polittinen tilanne on aina kiinnostanut Ruotsia ja ollut tärkeä Ruotsille, lähinnä ehkä ulkopoliitisista ja maanpuolustukseen liittyvistä syistä.

        Totta ruotsalaiset on venäjän kanssa ryöstäneet Suomea vuoron perään, lisäksi ruotsalaiset on kohdellut suomalaisia siirtolaisia kuin orjia, huonommin kuin afrikkalaisia


      • kyänäinon
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        Täyttä soopaa: lähteminen ja kaiken tutun taakseen jättäminen kysyy rohkeutta ja aloitekykyä. Pelkurit ja raukat valittavat ja jäävät odottamaan parempia aikoja.

        Sosiaaliturismi kiinnostaa loisia , rohkeat jää ottamaan vaikeudet vastaan .


      • kyänäinon kirjoitti:

        Sosiaaliturismi kiinnostaa loisia , rohkeat jää ottamaan vaikeudet vastaan .

        Heikot ja saamattomat jäävät. Kotona pärjätään aina varman päälle. Mitkä ihmeen vaikeudet? Missään niin helppoa elää kuin koti-Suomessa.


      • taipuluille kirjoitti:

        Höh, puhu pukille.

        Ja tuo oli sun paras perustelu päättömälle väitteellesi?


      • kyänäinon

      • kyänäinon kirjoitti:

        Eiköhän tässä ole oleellinen nätisti sanottuna .
        http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-1429693981806.html

        Joo, tää oli tän ihmisen mielipide. Ei kuitenkaan perustelu "päättömälle väitteelle" lähtemisestä vs. jäämisestä ja ketkä ovat rohkeita ja ketkä pelkureita.
        Mutta:
        palataan asiaan (aloitukseen ja sinähän linkitit juuri sitä asiaa):
        Karkeasti jaoteltuna luulisin että vasemmiston, vihreiden ja ruotsalaisten joukoissa on paljon juuri pääkaupungin kulttuuriväkeä ja aika suuri osa ns. älymystöä (akateemikkoja, tutkijoita jne.) ja että perussuomalisia ei kovin suurta prosenttia. Tämä osoittaa vain Suomen poliittista polarisoitumista josta jo kirjoitinkin aloituksessa. En minä ihmettele jos Krista Kosonen ei tunne henkilökohtaisesti yhtään perussuomalaista äänestäjää. En minäkään tunne henkilökohtaisesti yhtään sverigedemokraatien äänestäjää, vaikka omassa pikku kylässämme niitö on pitkälti yli kaksikymmentä prosenttia.
        Miten Krista Kososen ja Pirkko Saision lausuntoja tulkitsee on makuasia. En minä lue niistä mitään ylenkatsetta tai halveksuntaa: ainoastaan ihmetystä että miten tässä nyt näin kävi ja ketä noi persut oikein on kun noin monet ??? ovat niitä äänestäneet. Kaksi eri maailmaa jotka ovat törmänneet vahvasti toisiinsa: oletan että konflikti ei ole persujen talouspoliittisesta ajattelusta vaan siitä että persujen äärikonservaativinen arvomaailma on täysin nykyajan kaupunkikulttuurin vastakohta: paluuta viisikymmentäluvun arvomaailmaan ei ole ja ei saisikaan olla: se tuntuu turvalliselta kaikkine koivu ja tähti-ideologioineen, koti jumala ja isänmaa vakaana perustanaan, mutta kätkee turvallisen pinnan alle aivan liian paljon mätäpaiseita (rasismi, fascismi, kansallisosialismi, suvaitsemattomuus, chauvinismi jne jne.) joiden takia me nuoruudessamme nousimme barrikaadeille ja taistelimme uuden, uljaan yhteiskunnan puolesta. Palata takaisin siihen arvomaailmaan on täydellinen antautuminen muuttuvan maailman uhkaavien merkkien edessä.


      • bessie-
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, tää oli tän ihmisen mielipide. Ei kuitenkaan perustelu "päättömälle väitteelle" lähtemisestä vs. jäämisestä ja ketkä ovat rohkeita ja ketkä pelkureita.
        Mutta:
        palataan asiaan (aloitukseen ja sinähän linkitit juuri sitä asiaa):
        Karkeasti jaoteltuna luulisin että vasemmiston, vihreiden ja ruotsalaisten joukoissa on paljon juuri pääkaupungin kulttuuriväkeä ja aika suuri osa ns. älymystöä (akateemikkoja, tutkijoita jne.) ja että perussuomalisia ei kovin suurta prosenttia. Tämä osoittaa vain Suomen poliittista polarisoitumista josta jo kirjoitinkin aloituksessa. En minä ihmettele jos Krista Kosonen ei tunne henkilökohtaisesti yhtään perussuomalaista äänestäjää. En minäkään tunne henkilökohtaisesti yhtään sverigedemokraatien äänestäjää, vaikka omassa pikku kylässämme niitö on pitkälti yli kaksikymmentä prosenttia.
        Miten Krista Kososen ja Pirkko Saision lausuntoja tulkitsee on makuasia. En minä lue niistä mitään ylenkatsetta tai halveksuntaa: ainoastaan ihmetystä että miten tässä nyt näin kävi ja ketä noi persut oikein on kun noin monet ??? ovat niitä äänestäneet. Kaksi eri maailmaa jotka ovat törmänneet vahvasti toisiinsa: oletan että konflikti ei ole persujen talouspoliittisesta ajattelusta vaan siitä että persujen äärikonservaativinen arvomaailma on täysin nykyajan kaupunkikulttuurin vastakohta: paluuta viisikymmentäluvun arvomaailmaan ei ole ja ei saisikaan olla: se tuntuu turvalliselta kaikkine koivu ja tähti-ideologioineen, koti jumala ja isänmaa vakaana perustanaan, mutta kätkee turvallisen pinnan alle aivan liian paljon mätäpaiseita (rasismi, fascismi, kansallisosialismi, suvaitsemattomuus, chauvinismi jne jne.) joiden takia me nuoruudessamme nousimme barrikaadeille ja taistelimme uuden, uljaan yhteiskunnan puolesta. Palata takaisin siihen arvomaailmaan on täydellinen antautuminen muuttuvan maailman uhkaavien merkkien edessä.

        Sellainenkin tosiasia, että Helsingissä perussuomalaiset saivat kai jotain 11 % annetuista äänistä, joten onhan se aika todennäköistä että on paljonkin ihmisiä joiden tuttavapiirissä ei ole perussuomalaisten kannattajia.

        Voin minäkin ihan suoraan ja rehellisesti sanoa, etten tunne yhtäkään ihmistä jonka tietäisin perussuomalaisten kannattajaksi, ja tuntemieni ihmisten kanssa me kuitenkin puhumme enemmän yhteiskunnallisista ja kaikenlaisista 'katsomuksellisista' asioista kuin mistään muusta.

        Olen sinun kanssasi vähintäänkin samoilla linjoilla ja aika paljon myös täsmälleen samaa mieltä, joten ei ole tarvis tässä vaiheessa enempää itse kirjoittaa.


      • henrjii

        Mää tiedän
        aate kumpuaa sotaveteraaneista, painetaan pää märkänä suomen edun vuoksi, pienyrittäjinä, oikean työn tekijänä, eikä marista.
        Sitten kun käy niin, että toisille käy huonosti, tulee konkurssi, tai joutuu työttömäksi, heitä niin ei auta pirukaan.
        Samaan aikaan saattaa joku maahanmuuttaja porhaltaa uudenseka autolla ohitse, ja yhtaikaa media jauhaa työttömän etuisuuksista saa se kielet kirpoamaan ja mielet persuksi


      • bessie-
        henrjii kirjoitti:

        Mää tiedän
        aate kumpuaa sotaveteraaneista, painetaan pää märkänä suomen edun vuoksi, pienyrittäjinä, oikean työn tekijänä, eikä marista.
        Sitten kun käy niin, että toisille käy huonosti, tulee konkurssi, tai joutuu työttömäksi, heitä niin ei auta pirukaan.
        Samaan aikaan saattaa joku maahanmuuttaja porhaltaa uudenseka autolla ohitse, ja yhtaikaa media jauhaa työttömän etuisuuksista saa se kielet kirpoamaan ja mielet persuksi

        Kumpusi tarkoittamasi aate - mikä ikinä se nyt sitten lieneekään - mistä tahansa, niin eihän se suinkaan ole kaikkien tämän päivän (jytkyn jälkeisen ajan) perussuomalaisten aate.

        Täyttä puppua tuo, etteikö Suomessa autettaisi työttömiksi jääneitä tai konkurssin tehneitä, tai niitä joille on vaikkapa jo syntymässä "käynyt huonosti".


      • kyänäinon kirjoitti:

        Eiköhän tässä ole oleellinen nätisti sanottuna .
        http://www.iltasanomat.fi/vaalit2015/art-1429693981806.html

        Olen aina ihaillut Ulla Appelsinin kirjoituksia siinä on nainen jolla on ajatuksenjuoksu kohillaan ja terävä kynä.

        Sinä Paloma siis lukeudut suvaitsemattomien joukkoon, ihmisten jotka ruokkivat esim. rasismia.


      • korppis kirjoitti:

        Olen aina ihaillut Ulla Appelsinin kirjoituksia siinä on nainen jolla on ajatuksenjuoksu kohillaan ja terävä kynä.

        Sinä Paloma siis lukeudut suvaitsemattomien joukkoon, ihmisten jotka ruokkivat esim. rasismia.

        Mistäkähän sinä tuollaisenjohtopäätöksen teit? Minua on monesta asiasta syytetty, mutta ei juurikaan suvaitsevaisuuden puutteesta. Toisaalta, voi olla että olet oikeassa: minun on vaikea hyväksyä ihmisiä jotka lietsovat epäsopua. vihaa ja kateutta yhteisössään. Onko se sitten suvaitsemattomuutta?


      • henrjii
        bessie- kirjoitti:

        Kumpusi tarkoittamasi aate - mikä ikinä se nyt sitten lieneekään - mistä tahansa, niin eihän se suinkaan ole kaikkien tämän päivän (jytkyn jälkeisen ajan) perussuomalaisten aate.

        Täyttä puppua tuo, etteikö Suomessa autettaisi työttömiksi jääneitä tai konkurssin tehneitä, tai niitä joille on vaikkapa jo syntymässä "käynyt huonosti".

        No jos leipäjonoa tarkoitat niin kyllä. https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0CEsQFjAH&url=https://uutiset.perussuomalaiset.fi/hakkarainen-uudistaisi-konkurssilakia-epaonninen-yrittaja-on-lainsuojaton/&ei=DuA3VfCPLOr9ygP_3ICwCg&usg=AFQjCNEhCvoHjRGZtN2NVPUAG0328W7leA&bvm=bv.91427555,d.bGQ


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, tää oli tän ihmisen mielipide. Ei kuitenkaan perustelu "päättömälle väitteelle" lähtemisestä vs. jäämisestä ja ketkä ovat rohkeita ja ketkä pelkureita.
        Mutta:
        palataan asiaan (aloitukseen ja sinähän linkitit juuri sitä asiaa):
        Karkeasti jaoteltuna luulisin että vasemmiston, vihreiden ja ruotsalaisten joukoissa on paljon juuri pääkaupungin kulttuuriväkeä ja aika suuri osa ns. älymystöä (akateemikkoja, tutkijoita jne.) ja että perussuomalisia ei kovin suurta prosenttia. Tämä osoittaa vain Suomen poliittista polarisoitumista josta jo kirjoitinkin aloituksessa. En minä ihmettele jos Krista Kosonen ei tunne henkilökohtaisesti yhtään perussuomalaista äänestäjää. En minäkään tunne henkilökohtaisesti yhtään sverigedemokraatien äänestäjää, vaikka omassa pikku kylässämme niitö on pitkälti yli kaksikymmentä prosenttia.
        Miten Krista Kososen ja Pirkko Saision lausuntoja tulkitsee on makuasia. En minä lue niistä mitään ylenkatsetta tai halveksuntaa: ainoastaan ihmetystä että miten tässä nyt näin kävi ja ketä noi persut oikein on kun noin monet ??? ovat niitä äänestäneet. Kaksi eri maailmaa jotka ovat törmänneet vahvasti toisiinsa: oletan että konflikti ei ole persujen talouspoliittisesta ajattelusta vaan siitä että persujen äärikonservaativinen arvomaailma on täysin nykyajan kaupunkikulttuurin vastakohta: paluuta viisikymmentäluvun arvomaailmaan ei ole ja ei saisikaan olla: se tuntuu turvalliselta kaikkine koivu ja tähti-ideologioineen, koti jumala ja isänmaa vakaana perustanaan, mutta kätkee turvallisen pinnan alle aivan liian paljon mätäpaiseita (rasismi, fascismi, kansallisosialismi, suvaitsemattomuus, chauvinismi jne jne.) joiden takia me nuoruudessamme nousimme barrikaadeille ja taistelimme uuden, uljaan yhteiskunnan puolesta. Palata takaisin siihen arvomaailmaan on täydellinen antautuminen muuttuvan maailman uhkaavien merkkien edessä.

        http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429670739863?jako=ad1ed099117f3cfccfeca4975c662059&ref=og-url


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mistäkähän sinä tuollaisenjohtopäätöksen teit? Minua on monesta asiasta syytetty, mutta ei juurikaan suvaitsevaisuuden puutteesta. Toisaalta, voi olla että olet oikeassa: minun on vaikea hyväksyä ihmisiä jotka lietsovat epäsopua. vihaa ja kateutta yhteisössään. Onko se sitten suvaitsemattomuutta?

        Kuka se on lietsonut epäsopua tässä keskusteluyhteisössä arvostelemalla suomalaista demokratiaa syvästi halveksuen.


      • väärä-valinta
        henrjii kirjoitti:

        Ja sukellusveneen, niin ja paljoko ruotsi on avustanut kreikkaa.
        Olen sitä mieltä, että ruotsalaisten kannattaisi keskittyä omaan maahansa

        Ruotsi kun ei ole trahaliitossa niin kuin Suomi,niitten ei tarvi maksella muiden velkoja.
        Ei olis suomenkaan pitänyt siihen liittyä eteläeuroopan kuijuunien kanssa,siellä vedetään nokasta aina kun mahollista.


      • korppis kirjoitti:

        Kuka se on lietsonut epäsopua tässä keskusteluyhteisössä arvostelemalla suomalaista demokratiaa syvästi halveksuen.

        Kerro minulle kuka.
        Luin artikkelin. Ei se lietso epäsopua eikä kasvata vihaa. Minä luin tervettä kritiikkiä ja aasiallista arvostelua. En ole nähnyt ko. tv-ohjelmia, mutta maahanmuuttaja on oikeassa: karikatyyrit maahanmuuttajista ovat syvästi haavoittavia ja eivät kuulu moderniin huumoriin. Ohjelmien tekijät ovat anteeksipyynnön velkaa maassa asuville ulkomaasyntyisille. Kysymys on kuitenkin vain yksittäisten ohjalmantekijöiden sketseistä mitkä on tehty mauttomalla tavalla, ei näyttelijöiden tai taiteilijoiden (tai vasemmiston tai liberaalien) koko arvomaailmasta.


      • korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kerro minulle kuka.
        Luin artikkelin. Ei se lietso epäsopua eikä kasvata vihaa. Minä luin tervettä kritiikkiä ja aasiallista arvostelua. En ole nähnyt ko. tv-ohjelmia, mutta maahanmuuttaja on oikeassa: karikatyyrit maahanmuuttajista ovat syvästi haavoittavia ja eivät kuulu moderniin huumoriin. Ohjelmien tekijät ovat anteeksipyynnön velkaa maassa asuville ulkomaasyntyisille. Kysymys on kuitenkin vain yksittäisten ohjalmantekijöiden sketseistä mitkä on tehty mauttomalla tavalla, ei näyttelijöiden tai taiteilijoiden (tai vasemmiston tai liberaalien) koko arvomaailmasta.

        Sinua minä tarkoitin. Laitoin liitteen sinulle luettavaksi, vaikka huomasin sinun jo asiaan lehden keskustelussa kommentoineen


      • PalomaLennosta
        korppis1 kirjoitti:

        Sinua minä tarkoitin. Laitoin liitteen sinulle luettavaksi, vaikka huomasin sinun jo asiaan lehden keskustelussa kommentoineen

        Minä luin liitteen ja en kyllä löytänyt siitä mitään perusteita sille että minä olisin kirjoittanut jotenkin halveksivasti suomalaisesta demokratiasta. (Suomalainen) demokratia on taas onnistunut erittäin hyvin antamaan kansalle ne johtajat jotka he ovat ansainneet. Sellaista se on, eikä ainoastaan Suomessa. Kyllä Suomi kestää persujenkin ajan. Demokratia on kuitenkin paras hallintomuoto heikkouksistaan huolimatta.


      • eppu2
        PalomaLennosta kirjoitti:

        Minä luin liitteen ja en kyllä löytänyt siitä mitään perusteita sille että minä olisin kirjoittanut jotenkin halveksivasti suomalaisesta demokratiasta. (Suomalainen) demokratia on taas onnistunut erittäin hyvin antamaan kansalle ne johtajat jotka he ovat ansainneet. Sellaista se on, eikä ainoastaan Suomessa. Kyllä Suomi kestää persujenkin ajan. Demokratia on kuitenkin paras hallintomuoto heikkouksistaan huolimatta.

        Emme voi tietää ´´persujen ajasta´´ yhtään mitään, koska sitä ei vielä ole ollut.
        Eikö tuokin ole jonkinsortin rasismia.
        Eikö olisi arvostelut kaikenkaikkiaan viisasta tehdä sitten, kun näytöt on saatu. Hyvät tai huonot.
        Kultaisen keskitien kulkeminen on minusta paras vaihtoehto ja asioiden tarkastelu monelta kantilta.
        Eikö ole niin, että mikäli yhden asian puolesta paljon toitotetaan se aina tölväisee jotain toista.


      • Ei ole minun mielestäni rasismia jos ottaa (vaikka jyrkästikin) kantaa poliittiseen puolueeseen, Niiden kritisoiminen on ainoastaan positiivinen asia. En minä persuvastaisuudellani halua kuitenkaan arvostella heidän äänestäjiään: jokainen tietää itse missä oman sietokyvyn raja menee ja mielipiteiden muodustus ja äänestyskäyttäytyminen on paljolta median ja maksetun propagandan muodostamaa.
        Demokratiassa äänioikeus on pyhä ja salainen. saa toki kertoa mielipiteensä julkisesti, mutta ei ole pakko.

        Lähinnä otin kantaa kuitenkin vain Suomen jyrkkään polarisoitumiseen, joka ei välttämättä ole hyvä asia. Konsensusta tarvitaan öljyämään hallintokoneistoa ja se ei löydy helpolla näillä eväillä.


      • de-meter
        väärä-valinta kirjoitti:

        Ruotsi kun ei ole trahaliitossa niin kuin Suomi,niitten ei tarvi maksella muiden velkoja.
        Ei olis suomenkaan pitänyt siihen liittyä eteläeuroopan kuijuunien kanssa,siellä vedetään nokasta aina kun mahollista.

        Aivan "väärä-valinta" . Ruotsi voi nyt itsetyytyväisenä neuvoa meitä talouden(kin) hoidossa, kun ei tarvitse osallistua muiden maiden velkojen maksuun.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei ole minun mielestäni rasismia jos ottaa (vaikka jyrkästikin) kantaa poliittiseen puolueeseen, Niiden kritisoiminen on ainoastaan positiivinen asia. En minä persuvastaisuudellani halua kuitenkaan arvostella heidän äänestäjiään: jokainen tietää itse missä oman sietokyvyn raja menee ja mielipiteiden muodustus ja äänestyskäyttäytyminen on paljolta median ja maksetun propagandan muodostamaa.
        Demokratiassa äänioikeus on pyhä ja salainen. saa toki kertoa mielipiteensä julkisesti, mutta ei ole pakko.

        Lähinnä otin kantaa kuitenkin vain Suomen jyrkkään polarisoitumiseen, joka ei välttämättä ole hyvä asia. Konsensusta tarvitaan öljyämään hallintokoneistoa ja se ei löydy helpolla näillä eväillä.

        Saahan sitä ottaa kantaa (Paloma), mutta ruotsalaisten kannanotot ovat minusta paitsi holhoavia myös ylireagoivia.
        Mutta jospa tässä taas tehdään Pohjoismaista yhteistyötä - Ruotsi vie ja meidän tulisi vikistä..))


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei ole minun mielestäni rasismia jos ottaa (vaikka jyrkästikin) kantaa poliittiseen puolueeseen, Niiden kritisoiminen on ainoastaan positiivinen asia. En minä persuvastaisuudellani halua kuitenkaan arvostella heidän äänestäjiään: jokainen tietää itse missä oman sietokyvyn raja menee ja mielipiteiden muodustus ja äänestyskäyttäytyminen on paljolta median ja maksetun propagandan muodostamaa.
        Demokratiassa äänioikeus on pyhä ja salainen. saa toki kertoa mielipiteensä julkisesti, mutta ei ole pakko.

        Lähinnä otin kantaa kuitenkin vain Suomen jyrkkään polarisoitumiseen, joka ei välttämättä ole hyvä asia. Konsensusta tarvitaan öljyämään hallintokoneistoa ja se ei löydy helpolla näillä eväillä.

        ´´Äänestyskäyttäytyminen on paljolti median ja maksetun propagandan muodostamaa.´Empä ole nähnyt vaalela missä näin ei olisi.
        Median kauttahan ehdokkaat meille kantansa ilmaisee ja propagandahan on ikivanha ase.
        Ne koskevat ihan kaikkia puolueita yhtälailla.
        Kritisoida toki saa, mutta, jos kritisoi maahanmuuttopolitiikkaa, miksi se kritiikki sitten on rasismia.
        Se, että etukäteen sanotaan, mamut heitetään ulos, mennään menneisyyteen jne.... on mielestäni jotain muuta, kun kritiikkiä. Ei kukaan niin ole sanonut.
        Mielestäni kritikkki on sitä, mitä annetaan, kun jotain on sanottu tai tehty.


      • Korppis1
        de-meter kirjoitti:

        Saahan sitä ottaa kantaa (Paloma), mutta ruotsalaisten kannanotot ovat minusta paitsi holhoavia myös ylireagoivia.
        Mutta jospa tässä taas tehdään Pohjoismaista yhteistyötä - Ruotsi vie ja meidän tulisi vikistä..))

        Meillä oli syymme liittyä Eu:hun. Ruotsi pidättäytyi ulkopuolella. Meillä on myös syymme jos tarvetta ilmenee liittyä Natoon.

        Taloutemme tilasta sen verran, että menetämme sijoittamamme miljoonat jos Kreikka ei maksa lainojaan. Mutta tosiasia on, että hyödyimme alkuvuosina Eu:hun liittymisestä, olimme nettosaajia nyt olemme siirtyneet nettomaksajiksi.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kerro minulle kuka.
        Luin artikkelin. Ei se lietso epäsopua eikä kasvata vihaa. Minä luin tervettä kritiikkiä ja aasiallista arvostelua. En ole nähnyt ko. tv-ohjelmia, mutta maahanmuuttaja on oikeassa: karikatyyrit maahanmuuttajista ovat syvästi haavoittavia ja eivät kuulu moderniin huumoriin. Ohjelmien tekijät ovat anteeksipyynnön velkaa maassa asuville ulkomaasyntyisille. Kysymys on kuitenkin vain yksittäisten ohjalmantekijöiden sketseistä mitkä on tehty mauttomalla tavalla, ei näyttelijöiden tai taiteilijoiden (tai vasemmiston tai liberaalien) koko arvomaailmasta.

        "maahanmuuttaja on oikeassa: karikatyyrit maahanmuuttajista ovat syvästi haavoittavia ja eivät kuulu moderniin huumoriin. Ohjelmien tekijät ovat anteeksipyynnön velkaa maassa asuville ulkomaasyntyisille." kirjoittaa Paloma.

        Et kai nyt ole ihan tosissasi ? Että huumorikin asetetaan sensuurin alle, säädetään sopivaksi muualta tulleille, etteivät he vain pahoittaisi mieltään ?

        Tuon artikkelin keskusteluosuudessa oli mainio lääke asiaan: pitäisi oppia nauramaan itselleen. Se taito on verraton suojajärjestelmä kenelle tahansa ja se vapauttaa myös toisten mestaroinnista, mitä maahanmuuttajat ovat oppineet humanistien kannustamana kiitettävästi tekemään, kuten tuokin artikkeli osoitti.


      • de-meter
        Korppis1 kirjoitti:

        Meillä oli syymme liittyä Eu:hun. Ruotsi pidättäytyi ulkopuolella. Meillä on myös syymme jos tarvetta ilmenee liittyä Natoon.

        Taloutemme tilasta sen verran, että menetämme sijoittamamme miljoonat jos Kreikka ei maksa lainojaan. Mutta tosiasia on, että hyödyimme alkuvuosina Eu:hun liittymisestä, olimme nettosaajia nyt olemme siirtyneet nettomaksajiksi.

        Meinaat siis rahaliittoa, korppis. Siitähän Ruotsi viisasti jättäytyi sivuun.
        Minä en kannattanut edes unioniin menoa, mutta hinku oli kova ja propaganda yksipuolista, ei meidän ääni mitään painanut. Eikös me olla oltu nettomaksajia kaiken aikaa ?


      • Korppis1
        de-meter kirjoitti:

        Meinaat siis rahaliittoa, korppis. Siitähän Ruotsi viisasti jättäytyi sivuun.
        Minä en kannattanut edes unioniin menoa, mutta hinku oli kova ja propaganda yksipuolista, ei meidän ääni mitään painanut. Eikös me olla oltu nettomaksajia kaiken aikaa ?

        Tarkoitin rahaliittoa luonnollisesti.

        Ei me olla oltu aina nettomaksajia. Olimme köyhempiä kuin silloiset Eu-maat. Taloutemme nousun myötä tukemme laskivat. Nyt joudumme maksamaan köyhempien EU-maiden tukija.

        Välillä väkisin sekoilee termistössä. Kun vielä keskustelu erikoisavustajani kanssa käydään täällä päätteen toisessa päässä englannin kielellä ; )

        Olen pro-Eu. Ehkä se johtuu siitä, että asun osan aikaa toisessa Eu-maassa.


      • PalomaLennosta06
        eppu2 kirjoitti:

        ´´Äänestyskäyttäytyminen on paljolti median ja maksetun propagandan muodostamaa.´Empä ole nähnyt vaalela missä näin ei olisi.
        Median kauttahan ehdokkaat meille kantansa ilmaisee ja propagandahan on ikivanha ase.
        Ne koskevat ihan kaikkia puolueita yhtälailla.
        Kritisoida toki saa, mutta, jos kritisoi maahanmuuttopolitiikkaa, miksi se kritiikki sitten on rasismia.
        Se, että etukäteen sanotaan, mamut heitetään ulos, mennään menneisyyteen jne.... on mielestäni jotain muuta, kun kritiikkiä. Ei kukaan niin ole sanonut.
        Mielestäni kritikkki on sitä, mitä annetaan, kun jotain on sanottu tai tehty.

        Joka ainoa lähde jota olen guuglannut sanoo samaa: perussuomalaiset sijoittuvat talouspoliittisesti keskustaan ja arvomaailmaltaan äärimmäiseen oikeistoon: eli jos he saavat läpi vähänkään sosiaalipoliittisia muutoksia niin ne ovat kaikki taantumusta.


      • eppu2
        Korppis1 kirjoitti:

        Meillä oli syymme liittyä Eu:hun. Ruotsi pidättäytyi ulkopuolella. Meillä on myös syymme jos tarvetta ilmenee liittyä Natoon.

        Taloutemme tilasta sen verran, että menetämme sijoittamamme miljoonat jos Kreikka ei maksa lainojaan. Mutta tosiasia on, että hyödyimme alkuvuosina Eu:hun liittymisestä, olimme nettosaajia nyt olemme siirtyneet nettomaksajiksi.

        Tuo alun nettosaajuus oli yksi, mitä suitsutettiin.
        Nythän maksetaan jo Brittien maksuosuutta.
        Valta valuu Brysseliin. Alunalkaenkin ainakin Saksan ja Ranskan tavoite on ollut liittovaltio. Muistaisin, että se jossain kokoomuksen periaatteissakin olisi. (en ihan varma)


      • Korppis1
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        Joka ainoa lähde jota olen guuglannut sanoo samaa: perussuomalaiset sijoittuvat talouspoliittisesti keskustaan ja arvomaailmaltaan äärimmäiseen oikeistoon: eli jos he saavat läpi vähänkään sosiaalipoliittisia muutoksia niin ne ovat kaikki taantumusta.

        Riippuu mitä googletat. Googleta perussuomalaisten sivustoilta. Lue puoluehistoriaa ja johtajiston taustoja.

        Rivijäsenistö kaikissa puolueissa heiluu laidasta laitaan.


      • eppu2
        PalomaLennosta06 kirjoitti:

        Joka ainoa lähde jota olen guuglannut sanoo samaa: perussuomalaiset sijoittuvat talouspoliittisesti keskustaan ja arvomaailmaltaan äärimmäiseen oikeistoon: eli jos he saavat läpi vähänkään sosiaalipoliittisia muutoksia niin ne ovat kaikki taantumusta.

        Minäkin katselin erästä kuviota.
        Siinä Ps ja Kesk sijoittuvat keskeltä oikealle kallellaan oleviksi konservatiiveiksi.
        Kok täysin oikealle aika lailla jakautunut konsevatiiveihin ja liberaaleihin. (siis kahtiajako)
        Sdp vasemmalla akselilla kons. ja lib. myös aika puoliksi.
        Aikaisemmin tarkastelin noita määritelmiä, en löytänyt mitään täysin mustavalkoista.
        Tietysti yksittäisissä kansalaisissa ja varmaa k-edustajissakin niitä löytyy.
        Tuosta kansan kahtiajakautumisesta olisi pitänyt olla huolissaan jo aikaa sitten.


      • de-meter
        eppu2 kirjoitti:

        ´´Äänestyskäyttäytyminen on paljolti median ja maksetun propagandan muodostamaa.´Empä ole nähnyt vaalela missä näin ei olisi.
        Median kauttahan ehdokkaat meille kantansa ilmaisee ja propagandahan on ikivanha ase.
        Ne koskevat ihan kaikkia puolueita yhtälailla.
        Kritisoida toki saa, mutta, jos kritisoi maahanmuuttopolitiikkaa, miksi se kritiikki sitten on rasismia.
        Se, että etukäteen sanotaan, mamut heitetään ulos, mennään menneisyyteen jne.... on mielestäni jotain muuta, kun kritiikkiä. Ei kukaan niin ole sanonut.
        Mielestäni kritikkki on sitä, mitä annetaan, kun jotain on sanottu tai tehty.

        Viisasta, punnittua puhetta, eppu2. Oikein perussuomalaista..))


      • Korppis1

        Tytöt, ennen kuin lähden taas tienpäälle, vielä yksi asia.

        Perussuomalaisten ja ruotsidemokraattien erilaisuus perustuu mm. niiden polittiselle historialle.

        Ruotsidemokraatit perustettiin 6. helmikuuta 1988 tukholmalaisessa asunnossa, jossa oli paikalla eri lähteiden mukaan 7 tai noin 20 henkilöä.

        Perussuomalaisuuden juuret ovat maalaisliitossa ja vuodessa 1906. Alkion ideologiassa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Minäkin katselin erästä kuviota.
        Siinä Ps ja Kesk sijoittuvat keskeltä oikealle kallellaan oleviksi konservatiiveiksi.
        Kok täysin oikealle aika lailla jakautunut konsevatiiveihin ja liberaaleihin. (siis kahtiajako)
        Sdp vasemmalla akselilla kons. ja lib. myös aika puoliksi.
        Aikaisemmin tarkastelin noita määritelmiä, en löytänyt mitään täysin mustavalkoista.
        Tietysti yksittäisissä kansalaisissa ja varmaa k-edustajissakin niitä löytyy.
        Tuosta kansan kahtiajakautumisesta olisi pitänyt olla huolissaan jo aikaa sitten.

        "n June 2014, the Finns Party joined the European Conservatives and Reformists Group in the European Parliament, where it co-operates with parties like the Conservative Party of the United Kingdom, Law and Justice of Poland, and the Alternative for Germany."

        Kyllä Wikipedia ainakin määrittelee Perussuomalaisten sosiaalipolitiikan "radikaaliseksi oikeistopopulismiksi" muiden nimitysten ohella: Myös se seura jota he pitävät eurooppaparlamentissa puhuu omaa kieltään:

        Mutta nyt jätän tämän politiikasta puhumisen hetkeksi rauhaan. Vaalit ovat olleet ja menneet, kansa on saanut edustajansa ja tulevaisuus näyttää miten hyvin keskusta, kokoomus ja demarit saavat pidettyä persut aisoissa ennenkuin he ovat vieneet Suomen takaisin keskiaikaan. Uskoisin että nyt kun vaalit ovat ohi persutkin miettivät hieman mitä on tullut sanottoa ja miten tästä eteenpäin. (Luin juuri miten norjalainen massamurhaaja Breijvik oli siteerannut Halla-ahoa)


      • Korppis1 kirjoitti:

        Riippuu mitä googletat. Googleta perussuomalaisten sivustoilta. Lue puoluehistoriaa ja johtajiston taustoja.

        Rivijäsenistö kaikissa puolueissa heiluu laidasta laitaan.

        Guugletan mieluummin tietoa neutraaleista lähteistä.


      • de-meter
        Korppis1 kirjoitti:

        Tytöt, ennen kuin lähden taas tienpäälle, vielä yksi asia.

        Perussuomalaisten ja ruotsidemokraattien erilaisuus perustuu mm. niiden polittiselle historialle.

        Ruotsidemokraatit perustettiin 6. helmikuuta 1988 tukholmalaisessa asunnossa, jossa oli paikalla eri lähteiden mukaan 7 tai noin 20 henkilöä.

        Perussuomalaisuuden juuret ovat maalaisliitossa ja vuodessa 1906. Alkion ideologiassa.

        Tärkeä muistutus, korppis, siis persujen juurista. Jouduin tuolla aikaisemmin nostamaan käteni, kun en hoksannut tuota historiaa ja se tahdottiin sijoittaa samoille juurille ruotsindemokraattien kanssa.


      • eppu2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Guugletan mieluummin tietoa neutraaleista lähteistä.

        Minä taas googletin noita Suomen yleisradion tietoja.
        Se neutraaliuskin on vähän sellainen asia, että. kun persu nähdään kännissä kapakassa, monta päivää joka media vetää pitkät otsikot, mutta kun tiiviisti kokoomuspolitiikassa mukana ollut tekee tapon, ei siitä kovin kauaa puhuta.


    • Lönruutti

      Kaikista pahimpia ovat ns. suvaitsevat, jotka eivät suvaitse niitä, jotka eivät suvaitse heitä suvaitsevia suvakkoja.
      Itselleni tuli mitta täyteen näitä maailman halaajia ja rasistikorttiaa heiluttavista sosiaaliliberaaleista mamujen paapojista. Räikeä esimerkki se sossuministeri Huovisen junailema täysi terveydenhoito paperittomille, kun ei supisuomalainenkaan pääse lekuriin vasta kuukauden jonotuksella.
      Onneksi Kari Rajamäki onnistui mitätöimään esityksen.

      • de-meter

        Rajamäki oli kaukaa viisas. Ja miten häntä haukuttiin ja syyllistettiin...


    • Olisiko sinun hyvä perehtyä Suomen poliittisten puolueiden historiaan. Keskustan ja Ps-puolueen juuret johtavat vuoteen 1906 jolloin perustettiin Maalaisliitto (ML) Puolueen nimi muuttui 1964 Keskustapuolueeksi.Vuonna 1988 otettiin käyttöön nykyinen nimi.

      Vuonna 1950-luvun lopulla Veikko Vennamo irtaatui ML:stä ja perusti (Suomen pientalonpoikien puolueen) sittemmin SMP pulueen (Suomen maaseudun puolue) Puolueen suurinpia kannattajaryhmiäolivat evakot, asutustilalliset ja karjalaiset evakot. Kannattajia kutsuttiin vennamolaisiksi. Puolue hiipui pois vuonna 1995. Puolueen juurista nousi Perussuomalainen puolue.

      Keskusta ja Ps- molemmat eivät nojaudu oikealle eivätkä vasemmalle vaan keskelle suomalaisiin juuriin.

      Tulevina vuosina jää nähtäväksi mieten uusio liitto välillä Keskusta ja PS toimii ja kuinka mennään eteenpäin. On mielenkiintoista nähdä kuinka molempien puolueiden johtajien vakaumukset ( lestaadi/roomalaiskatollinen) arvot alkavat näkyä yhteiskunnassamme.

      Maahanmuuttopolitiikkan linjat perustuvat molemmilla ryhmillä työperäiseen maahanmuuttoon.

      Mitä se on se rasismi jota pelkäät?

      Muutokset voivat ehkä korostua naisen asemassa. Naispappeutta vastustavalla Soinilla ja lestaadiolaisajatukset omaavalla Sipilällä.

      Äijien "avioliitto" voi toimia myös siten, että he tyrmäävät yhdessä mielin homoliittojen siunauksen. Näiden kahden macho-äijän väliin tarvitaan kansainvälinen ja suvaitseva Stubb.

      Ps. Älä takerru liittämääni lehtiliitteeseen se ei liity mitenkään muHin kommentteihini.

      • de-meter

        Hieno kirjoitus, korppis. Sitä vain en usko, että puoluejohtajat toisivat omaa vakaumustaan korostetusti esille, sen verran pelimiestä heistä löytyy...Tuskin heidän vakaumuksillaan on kannatusta edes oman väen keskuudessa, mutta tunnustettuna se voi lisätä heidän omaa uskottavuuttaan.


    • tätä-mieltä

      Perussuomalaisille kuuluu valtionvarain miniterin salkku, oikeusministerin salkku puolustusministerin salkku, tässä alkua perussuomalaisten tehtäviin
      voi olle joitaki muitaki salkkuja jotka Soini sopivaksi katsoo.

      • jotain_rotia

        Soini katsoo ympärilleen ja ihmettelee "..että tämän pellelauman kanssa hallitukseen, oikein ministereiksi...ei perkele, ei tule mitään..."
        Persuista ministereitä ja voi jäädä hallitus melko lyhytikäiseksi.


      • tulipahan-sanottua

        ÄLÄ vähättele,
        perussuomalaisissa on paljon korkeasti koulutettuja edustjia, on valtiotietten maistereita oikeustiteen tohtoreita, lääkäreitä,
        tuunareita, opettajia poliiseja siis suomi pienois kuvassa,
        perussuomalaiset ON ainoa oikea puolue joka oikeesti edustaa suomalaisten parasta, siis tavalista työtätekevää kansaa,
        ja tekee parhaansa pelastaakseen sen mikä vielä pelastettavissa on,
        VAI meinaatko että riistopolitiikan rosvot on vain oikeita sivistyneitä huh huh,
        etkö vielä ole tajunnu, mihin kokoomus ja SDP on suomen johtanu suuressa tyhmyydessän, kaaokseen, suomi on nyt k u s e s s a kaulaa myöten niinten toheloitten jäljiltä,
        nyt keskusta ja perussuomalaiset joutuu korjaamaan koko p a s k a n ,
        arvaat varmaan että talouden korjaaminen tuottaa nyt suuria vaikeuksia kataisen fantasia politiikan jälkeen,
        kokoomus ja sdp huseerasivat suomen velka miljaardit muutaman johtajan omaan taskuun, ja eteläeuroopan pankkien pelastus puuhiin,
        vieläkö arvostat typerää kokoomusta ja sdp:tä mä en, enenkuin suomen talous palautetaan samaan kuntoon kuin oli ennen kokomuksen ja sdp:n tohelita tulessa valtaan,
        perussuomalaisille kuuluu useampi vaikutusvaltainen ministerin paikka,
        TÄTÄ VAADIMME NYT !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1346
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe