Iänikuinen debatti - automaatti vs patterikello

kellonoviisi

Tuumailin tossa, että onko kvartsikoneistoissa eroja. Siis jos puhutaan suht edullisista kellomerkeistä, esim. Tissot vs Longines? Kellobudjetti olis siinä 500e hujakoilla, ja tuumailin esim. Longinesin Conquestia tai Tissotin patterimalleja. Onko näissä hinnoissa mitään eroa laadussa vai onko patterikello aina patterikello paremmilla viimeistelyillä tms?
Ostanko patteri Conquestin vai valitsenko Tissotin tai Certinan mallistosta automaatin samaan hintaan?

2

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • swatchgroup

      Hyvä kysymys, oman kokemukseni mukaan Tissotin ja Longinesin kvartsit ovat lähes kaikissa tapauksissa samoja ETA-koneistoja, hintaero lähinnä kuoren ominaisuuksista ja brändistä. Itse hankkisin 500€ budjetilla joko Tissotin automaatin ETA-automaatilla (paremman koneiston takia) tai sitten Longinesin kvartsin (brändin takia). Kalliimmissa (esim. yli 500€) kvartseissa on usein vastaavaa automaattimallia heikompi jälleenmyyntiarvo, sillä käytettyjä ostavat lähinnä harrastajat, joille automaattikoneisto on kaiken a ja o.

    • Pitkäiines

      Luultavasti kyseisten merkkien kvartsikoneistot ovat suunnilleen samoja. Itselläni on pari automaattikelloa. Jokapäiväisessä käytössä pari vuotta vanha Longines HydroConquest jonka ostin talvella käytettynä suurinpiirtein budjettisi hinnalla.
      Sen käyntitarkkuus on ällistyttävä. Laitoin sen aikaan 20.4 jolloin tein viikon käyntiaikaseurannan eri asennoissa. Tänä päivänä n. 3kk myöhemmin se oli edellä 12s.
      Olen todella tyytyväinen tarkuuteen. Toisena kellona minulla on v.1970 mallia oleva Omega Seamaster Cosmic. Käsin vedettävä mekaaninen malli. Tarkka on tämäkin.
      Maksimissaan pari sekuntia päivässä heitto. Suosittelisin, että katselisit automaattikelloa käytetyistä jonka historia tiedossa.

      Mekaanisille kelloille tulee tietysti noin 5 vuoden välein huolto, joka on syytä teettää
      ajallaan etteivät hienomekaaniset osat pääse kulumaan.

      Kvartsikellot ovat siinä mielessä huolettomampia. Pitäähän niissäkin kyllä patterin vaihdon yhteydessä tiivisteet vaihdattaa jos haluaa säilyttää varmuuden vesitiiviydestä ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe