Miksi pitää lyhentää?

kaikkivoittaa

Miksi ylipäätänsä pankkien pitäisi olla niin nipottajia asumisoikeuslainan kanssa sillä onhan se laina jossa pankki ei voi mitenkään hävitä tai saada tappiota? Nimittäin asumisoikeusmaksu aina palautetaan korotettuna tai vähintään saman suuruisena kun asukas muuttaa pois. Olen saanut kuvat että asumisoikeus asunto toimii vakuutena mutta kuulemma siitäkin jotkut pankit nipottavat että pitäisi olla lisää vakuuksia ja miksiköhän?
Toiseksi ihmettelen ylipäätänsä miksi asumisoikeusasuntoon otettu lainaa pitäisi lyhentää nopeasti tai miksei siitä voisi pitää esim. maksuvapaata pari ensimmäistä vuotta (maksaen vain korot) koska riskiä ei pankille pitäisi siinä mitenkään syntyä?

Ja te muuten kenellä on asumisoikeus asuntoon lainaa runsaasti esim. n. 50 000 niin kuinka nopealla maksuajalla teidän on lyhennettävä sitä?
Me emme voisi juuri nyt maksaa muuta kun korkoja mutta parin vuoden kuluttua kyllä lyhentäminen onnistuu mutta emme siis tietenkään lähde hakemaan lainaa koska tuskin sitä annetaan jos sitä ei aio lyhentää heti alusta alkaen? Vakuuttakin olisi mahdollista laittaa jotain muutakin kun aso asunnon.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hasossaollaan

      Mun mielestä riittää että maksaa 100e/kk. Itellä asolaina suuruus 36.000 €. Mulla oli jokunen tonni heittää pankille vakuutena ja kattoivat asiakashistoriaa. Eipä nykypäivänä kannattais kuin vaan mahdollisuuksien mukaan lyhentää. S-pankissa olis ollut mahdollisuus lyhentää ylimääräisiäkin lyhennyksiä, joka on ok silloin jos saa extraa joskus. Tässä Danskessa voi kans lyhentää 2 ylimääräistä mahdollisuuksien mukaan. No, kaikki rahat menee kyllä elämiseen, eli ei oo kauheesti extraan varaa. Nyt mulla on pitkä laina-aika, joten summa on 100€/kk. Ite ehdotin tuota summaa ja se kävi heille. Minust ei tarvis olla mitään vakuuksia, koska kyse on vuokra-asunnosta, jossa kyllä asuu mukavasti ja edullisesti => 850 € vesiennakkoineen ja autopaikka, 4h k s ja hyvä paikka. Sitä mukaa lyhentää kuin haluaa säästää esim. tulevaa omaa asuntoa varten. Miksei säästäminen vois tapahtua siinä asuessa samalla.

    • tilintekijä

      Meillä asomaksu n. 38000, josta ite maksettiin 2000 ja loput 36000 lainalla. Lyhennetään 550€ kk ku ei tota jaksa ikuisuutta maksella....

      • tilintekijä

        Nii ja joo ei pankki mitää kyselly antoivat lainan ku vaa haettiin. Toi 550 sisältää korot


      • mummopupu

        Minä ajattelen asiaa enemmän asumisena, koska aion asunnossa asumisen vuoksi olla ja elää eli siis aivan sama paljon lyhennän, koska laina on suhteessa pienehkö. Kun yksin lainoja lyhentää, niin täytyy jättää huveihin jotain. Sama kai se on mikä vauhti on kuhan hoituu. Kyllä ehdin ennen eläkepäiviä maksamaan ja se riittää, en tule vaihtamaan näillä näkymin kun on niin hyvä hinta laatusuhde, että päihitti kaupungin kämpänki.


    • OpiskelijaX

      Voikohan asuntolainaa saada 10 000 €, jos itsellä on jo 10 000 säästössä ja loput 10 000 saamassa lainaksi lähisukulaiselta, jolla ei ole kiire saada lainaa takaisin, ja joka ei vaadi korkoa? Eli oma rahoitus 2/3, pankilta 1/3. Ongelmalliseksi pankin kannalta tilanteen tekee se, että olen opiskelija. Korkeakoulututkintoon vain yksi vuosi jäljellä ja töitä aion hakea. Alamme työttömyysprosentti on 5 % eli työllisyys jotain lääkärin ja humanistin väliltä. Olen selviytynyt ennenkin pikku rahalla vuosia opiskelijana, luottotiedot kunnossa, joten tiedän selviytyväni myös lainan lyhennyksestä n. 85 €/kk, jolloin lainan pituudeksi tulee 10 vuotta.

      Järkevämpäähän se olisi asuntolainaa ottaa pienellä korolla kuin kulutusluottoja. Sitäkin vaihtoehtoa olen pohtinut, koska halvimmasta katsomastani aso-asunnosta minulta puuttuu vain muutama tonni ja jos en asuntolainaa saakaan. Eikö kaiken järjen mukaan pankin kannattaisi kuitenkin laina myöntää, koska se ei ole heille riski, kun olen muutenkin säästäväinen ihminen ja aso-asunto on täysimääräisesti vakuutena?

      • Pankkineiti

        Asiahan selviää vain pankista kysymällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe