Corginpennulla liian kuuma

Corginkasvattaja

Hei,

8kk ikäinen Welsh Corgi Cardiganini nautti talvesta ja kovistakin pakkasista täysin rinnoin, mutta nyt kun lämpötilat ovat 30-40 lämpimämmät kuin silloin, ulkoilu vetää koville. Vaikka olisi vain ~15c niin tavallinen 40min kävely saa koiran läähättämään, mihin monesti lopulta helpottaa esim jääpalojen narskuttelu. Tänään heittelin sille palloa puistossa, ja 5 sprintin jälkeen leikki ei enää maittanut kun oli niin kuuma.

Yleensä sanotaan, että corgin tuplakarvoitusta ei saisi ajaa, mutta minua huolestuttaa pennun jaksaminen kun on oikeasti kuumat kelit. Pahimmilla helteillä ei toki mennä kuin käväsemässä ulkona, mutta ei iltaisinkaan tule oikeasti viileätä olemaan. Tiedän jäähdytystapoja (viileä vesi, kostea pyyhe jne) mutta kaikkea ei voi aina pitää mukana.

Onko muilla kokemuksia esim juuri corgien kesäkuumuudesta? Tai muiden koirien, joilla on tuo paksu alusturkki.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcvxccxv

      On vähän outoa jos ei koira 15 lämpötilaa kestä?
      Pari ajatusta. Läähättäminen sinänsä ei ole vaarallista. Kuumalla koira läähättää, juostuaan ja leikittyään se läähättää, mutta niinhän se juuri itseään jäähdyttää, ei se nyt mitään vaarallista ole. Hikoilethan sinäkin. Onko mahdollista, että matajalkaiselle rodulle kävelylenkki on ihan kunnon liikuntasuoritus, jossa hengästyy?
      Toinen ajatus koskee koirasi terveydentilaa, että onkohan kaikki kunnossa? Nuori koira ei hevillä leikkiä lopeta vain siksi että hieman hengästyy. Sydän? Nivelet? Selkä?

      • Corginkasvattaja

        Eipä se läähätys itsessään mietitytä, enemmänkin vain se kuinka helposti se alkaa ja koira vaikuttaa pian tosi väsyneeltä. Kaiken luulisi olevan kunnossa, ei siitä ole kovinkaan montaa kuukautta kun viimeksi kävi pikatarkastuksen eläinlekurilla (keuhkot, sydän, tunnustelu ympäriinsä). En ole huomannut että aristelisi mitään paikkaa, olisin kyllä huomannut.

        Tänään heiteltiin taas lelua ulkona kun oli pilvistä, mutta kyllähän se aurinko sieltä ilmestyi ja taas sai vetää koiran kotiin kun ei niin millään olisi jaksanut. Jääpalojen mutustelu helpotti oloa, sitä ennen vain makasi maassa eikä olisi jaksanut nousta edes valjaiden pois ottamiseen. Hengitys/kieli kuumana.

        Näin viileissä sisätiloissa koira on pirteä ja leikkisä itsensä ja ei ole mitään poikkeavaa käyttäytymisessä, toki hengästyy pitkillä leikeillä mutta vain lyhytaikaisesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe