Rollon koe

Huohhhh

Miten meni? Itseä vituttaa nii paljon etten jaksa edes selittää sen tarkemmin tähän. Onko kohtalontovereita?

83

72

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • plasmelli

      Hei! Jaa juuri tein toisen samasta aiheesta annetaanpa sen tippua. Olin kyllä ensin aivan hädissäni kun näin kysymykset, syyteneuvottelu ja työsuojelutarkastus oli tullut aika hyvin sivuutettua. Sen sijaan saarenpään artikkelista odotin vaikeaa kysymystä ja mikä tuo nyt oli, kuin ala-asteelle suunnattu? :D

    • ohion

      Jotenkin tuntu liiankin helpolta, en sitten tiedä sivuutinko jonkun komman :D syyteneuvottelua osasin jotenkin aavistella, onneksi... Persoonallisuusoikeus oli kyllä oikeasti naurettavan helppo, turhaan pelkäsin mitä kaikkea voivat henkilötiedoista keksiä :D Siinä työsuojelu-jutussa, kuuluku siihen kirjottaa kanssa, että valvoovat YksTL noudattamista?

    • rolloon2015

      Siinä kysyttiin nimenomaan oikeuksia niin en usko et valvomista piti mainita, tuohon sai onneks keksittyä vaikka mitä...itsekin aavistelin syyteneuvottelun kyssäriä mut en millään saanu kasaan 15p edestä matskua...valtiosopimustehtävässä oli kyllä kompia, vastasitteko kaikkiin?

    • tittalea

      No vastasin kaikkiin ja nyt harmittaa. Oliko oikea rivi 1) oikein 2) väärin 3) oikein 4) väärin 5) oikein 6) oikein 7) oikein 8) väärin 9) väärin 10) väärin 11) oikein?? 12) oikein 13) väärin 14) väärin 15) oikein

      • avainonneen

        Kohtaan 11 laitoin väärin, sillä perusteella että oli mainittu sana yksimielisesti. Muuten sama.


      • gsggsgsg

        Itsellä sama rivi siten että 11 väärin, oliko toi 7 kohta tost 31 artiklan 4 kohdast vai mist toi vastaus tulee?


    • Apuajänskää

      Vastasin 13 kohtaan valtiosopimus jutussa, jotka luulen melko varmoiksi. Syyteneuvottelu ja työsuojelutarkastus kysymyksistä kummistaki tiesin vähän niin ja näin. Persoonallisuusoikeus täydennys tehtävä oli kyllä superhelppo. Mutta mites rikosjuttua tulkitsitte? Itsellä tais mennä se vähän mönkään, tai en tiedä, mitä muut vastasitte siihen? Nyt kyllä jännittää, meni paremmin kuin odotin mutta ei niin hyvin todellakaan että vois olla luottavaisin mielin

    • RolloonkoJoudun

      Oli vaikeempi mitä odotin. Aukko- ja monivalinta oli helppoja. Mut miten siitä syyteneuvotelusta voi muka kirjoittaa 15 pisteen edestä?!

      • Ärsyttäväää

        Joo niinpä, jokaisesta mainitusta asiaters pitää saada tyyliin 3 pistettä vai mitä hittoo


    • rolloooon

      Nyt vasta tajusin, että oisko siinä rikosjutussa tullut mainita tunnusmerkistöerehdyksenä sitä tekoa, koska luuli auttavansa poliisia? Käsittelin vaan avunantona virkarikokseen...

      • dadklaödafkl

        No siinähän sanottiin, että teko on tahallinen.


      • menikönäin

        Niimpä. Siksi ihmettelenkin miksi kaikki täällä kertovat pohtineensa tahallisuutta. Mainitsin kyllä, että avunanto on tahallista avustamista tahalliseen rikokseen. Itse ajattelin lähinnä C:n osuutta rikokseen ja näkisin sen suhteellisen vähäisenä. Lisäksi C oli bona fide koska hän tiesi tai hänen olisi tullut tietää osallisuudesta rikokseen ja avusti silti toiminnallaan rikoksen onnistumista. Mainitsin myös etukäteissuunnittelun ja avustajan tietoisuuden poliisin aikeista. Mitä ootte tästä mieltä?


    • Oikkariksii

      Mitä siihen olis sitte pitäny vastata? Rikokseen siis.

    • Apuajännittää

      Vastasin siihen että avunantaja virkarikokseen koska ei yllättäjä ja selvitin miten näistä osallisuuksista säädetään. Ja sitten ei voi olla avunantaja koska pitää auttaa _tahallisen_ rikoksen tekemisessä niin selvitin sen poliisin tunnusmerkistöerehdyksestä. Meniköhän noin?

      • Apuajänskää

        Eli siis omaan lisäys että ei siis voi auttaa koska tuottamuksellinen rikos. Eli lopulta ei ollut syyllistynyt rikokseen


    • Hymyssäsuinviimeiset7h

      Mitä veikkaatte pisterajoiksi tänävuonna? Tuntu, että koe oli joko a)äärimmäisen helppo tai
      b) juuri itselleni sopiva.
      Monivalinta ja aukkotehtävät olivat helppoja. Itse uskoisin että pisterajat tulevat olemaan 50pisteen "paremmalla puolella"..sinänsä ikävää mutta hyvin mahdollista..

      • tyhmäkysyy

        tarkoitatko siis pelkästä kokeesta saatujen pisteiden, vai kokeiden lähtöpisteiden pisterajat? sori ensikertalaisen tyhmyys:)


    • rolloon15

      Se poliisihan oli jo tuomittu rikokseen niin miks ei avunanto olis rangaistava?

      • Apuajänskää

        Koska jos se oli tuomittu tuottamukselliseen virkarikokseen


    • Huhuh

      Oli kyllä hyvin yllättävä koe!! Ihan eri kysymykset kun odotin eikö noita essee kysymyksiä juurikaan käyty läpi artiklan kurssilla. En ymmärrä miten syyteneuvottelusta edes voi saada 15 pistettä kun koko teksti oli vain vaivaisen sivun kirjassa ja suuri osa mainittiin tehtävänkuvauksessa! Ennen aina on ollut 2 sivua vastaustilaa ja tänä vuonna vain 1 sivu.. Sitäkin oli tiukennettu. Uskon, että pisteraja laskee, etenkin viime vuoden 65 pisteestä koepistekiintiössä.

    • lomalainend

      Mun mielestä koe oli suhteellisen helppo. Siis ei mulla hyvin mennyt se ensimmäinen tehtävä varsinkaan, mutta kaikkiin jotain sain. Harmittavasti meni siinä aukkotehtävässä yksi väärin. Se valtiosopimusten oikein-väärin oli aika kinkkinen joiltakin osin. Syyteneuvotteluista olin itsekin aika yllättynyt, koska sitä asiaa ei ollut niin paljoa siinä. Rikosoikeuden tehtävä oli aika helppo, mutta siitä loppui tila kesken. En itse maininnut mitään siitä, että teko voisi olla tuottamuksellinen ja silloin avunannostakaan ei voi rangaista. En tosin maininnut välillistä tekijääkään, vaikka sekin osallisuusoppiin kuuluu.

      No, kuukauden päästä ollaan viisaampia. En jaksa niin paljoa sitä koetta enää miettiä. Meni, miten meni. Uskon kuitenkin, että pisteraja tippuu 65. Luulen, että raja on 50 - 55. Mitä olen porukan kanssa jutellut, myös heidän mielestä ensimmäinen tehtävä oli vaikea ja syyteneuvotteluissa myös oli ongelmaa.

    • rolloon2015

      Millä perusteella virkarikos oli tuottamuksellinen, eihän siinä tehtävänannossa niin sanottu. Tekohan oli viimeisen päälle suunniteltu ja harkittu, itse mainitsin, että poliisin olisi tullut tietää koulutuksensa ja asemansa vuoksi, että tällaiseen ei saa ryhtyä. Eli avunannosta tahallisuuden vuoksi tuomittava rangaistus eikä rangaistusta voi lieventää, koska esitutkinnassakin kiisti syytteen, olisi ollut mahdollisuus toimia toisin ja tehdä tyhjäksi oma osallisuutensa kieltäytymällä teosta, jonka B oli suunnitellut. Tahallisuudesta mainitsin, että kyseessä dolus determinatus, koska selvästi tahtoi kyseistä lopputulosta. Meniköhän tuo nyt ihan metsään...no yleensä pisteitä saa vaikka lopputulos ei olekaan "oikein", jos pysyy kannassaan ja osaa perustella esittämänsä asiat oikein.

    • Tahallisesti

      Miks monet sekottaa tähän tuottamuksellista ko nimenomaan mainittiin tahallinen teko ja ei ne kunpikaan mitään tehny huolimattomuudesta vaan ihan tietoisesti eli tahallisesti...

      • mkikjmjmh

        Näin jälkeen päin olisi ehkä ollut järkevää mainita, että kyseessä on tahallinen rikos, koska sitä on suunniteltu jne., mutta vastaustilaa oli tosi vähän, joten ei sitä kuitenkaan paljoa olis voinut jäädä jauhamaan. Eihän siitä kuitenkaan paljoa lähde pisteitä, jos tuo asia jää mainitsematta (toivottavasti :D) Ei mullakaan tullu siinä kokeessa mieleen, että tosta pitäis mainita edes..


    • Lappiin15

      Uskon myös, että raja keikkuu tuossa 50 paremmalla puolella.eka tehtävästä oli tosiaan 20'pistettä tarjolla, joten se voi tiputtaa pisterajaa. Rikoksen vastaustila oli tiukka.

    • eisujunut

      Itse myös pohdin rikoksessa poliisin tahallisuutta tekoon. Punnitsin puolesta ja vastaan mikä puhuu poliisin tahallisuuden puolesta, mikä siitä että vilpittömästi luuli toimivansa ja tarkoitti toimia oikeaopillisen valeoston puitteissa. Jälkimmäistä kantaa puoltamaan laitoin seikat, että poliisi oli nuori (kokematon), otti ystävänsä auttamaan rikosta (tuskin olisi halunnut myös hyvää ystävää saattaa rikoksesta syytteeseen, ehkä olisi valinnut toisen hlön), oma kanta eli kiisti toimineensa väärin ja vielä se, että valeosto nimenomaan on yksi poliisin pakkokeinoista, eli luuli tällaiseksi (ei vettasut hatusta koko valeosto hommaa). Tahallisuutta puoltamaan laitoin mm. sen, että kyseessä kuitenkin poliisi eli voisi olettaa että tuntee lain ja oman toimivaltansa rajat.

      Lopputuloksena laitoin että jos poliisi toimi tahallisesti, C tuomitaan avunannosta virkarikokseen (tähän se pohdinta et voi olla avunantaja, vaikkei itse ole virkasuhteessa), ja jos poliisi ei ollut toiminut tahallisesti C jätetään tuomitsematta. Mihin vielä heitin, että mikäli ei ole täyttä näyttöä niin in dubio pro reo -periaatteen nojalla ei voida tuomita.

      Nojoo, veikkaan itse että mönkään meni eikä tuota varmaan haettu... Plus se seikka etten oikeestaan maininnu mitään muita tekijäkumppanuudesta kun avunannon, varmaan ois voinu pyöritellä niitä muitaki ja perustella miksi ei tule kyseeseen, mutta ei ois kyllä riittäny vastaustilakaan.. Veikkaan et sinne on nyt kaivattu jotain muita juttuja vielä!

      mutta jospa sais jotain pisteitä kuhan tosiaan pysyis perustellusti kannassaan.. Oli kyllä ärsyttävä tehtävä.

    • kouluun1

      Tosi monella eri tavalla ihmiset on vastanneet tohon rikosoikeuden tehtävään. Saa nähdä, miten käy.

      • Varmasti_sisään

        Ei hyvä ollenkaan, jos ootte liikoja pohtinut sellasta, mitä ei edes kysytty...

        Tehtävänanto sanasta sanaan:

        "Pohdi ja arvioi C:n osallisuutta edellä kuvattuun laittomaan valeostoon rikosoikeudellisten osallisuussääntöjen näkökulmasta, olettaen C:n teon olleen tahallinen."


    • rolloon2015

      En itse käsitellyt poliisin osuutta juuri yhtään, koska tehtävänannossa pyydettiin käsittelemään vain C:n osallisuutta sillä oletuksella että hän toimi tahallisesti. Tilaa oli todella vähän. Eniten harmittaa syyteneuvottelun tehtävä, josta taisi jäädä pois monta olennaista asiaa tai siis sanaa. Tiesi mistä on kyse mutten muistanut tarkkoja lauseita niin merkitys muuttui kyllä alkuperäisestä.

      • Varmasti_sisään

        Siis niissä kahdessa kirjassa oli aika tarkkaan puoli sivua tekstiä koko helkutin syyteneuvottelusta ja siitäkin kirjan tekstistä oli jo osa kirjoitettu tehtävänannossa ja lisäksi edes syyteneuvottelun edellytyksiä ei tarvinnut kertoa vaan itse syyteneuvottelun sisältö. En todellakaan tajua miten tehtävä voi olla 15 pisteen arvoinen?!

        Kysymys nro 3:

        "Mikäli syyteneuvottelun aloittamisedellytykset ovat olemassa, niin mikä on syyteneuvottelun sisältö?"


      • Hämmentynyt1
        Varmasti_sisään kirjoitti:

        Siis niissä kahdessa kirjassa oli aika tarkkaan puoli sivua tekstiä koko helkutin syyteneuvottelusta ja siitäkin kirjan tekstistä oli jo osa kirjoitettu tehtävänannossa ja lisäksi edes syyteneuvottelun edellytyksiä ei tarvinnut kertoa vaan itse syyteneuvottelun sisältö. En todellakaan tajua miten tehtävä voi olla 15 pisteen arvoinen?!

        Kysymys nro 3:

        "Mikäli syyteneuvottelun aloittamisedellytykset ovat olemassa, niin mikä on syyteneuvottelun sisältö?"

        Joo, olen samaa mieltä !! Uskomatonta! Toinen on myös tuo tarkastajaa koskeva tehtävä. Vain yksi sivu koko kirjassa ja siinäkin kohtaa aika paljon diipadaapa juttuja, joten pakko antaa aina yksi-2' pistettä yhdestä kohdasta, koska miten muuten voi saada 20 pojoa tosta tehtävästä! yli 600 sivua ja niin monta termiä..eivätkä kysyneet yhtäkään! Koe oli syvältä, mutta vasmistivat ainakin, että pisteraja tippuu! Henkilö ja pers. Oikeuden 228 sivua oli ' tiivistetty' 15 aukkotehtävään.. Hmm reiluako??!!


    • Hianosti

      Millonkohan mallivastauksia "vuotais" netindeerukseen?

      • Varmasti_sisään

        Enpä tiedä. Mut on todellakin jännä nähdä miten toi syyteneuvottelykysymys on pisteytetty!


    • öää

      uskotteko kaikki saavanne täydet pisteet aukkotehtävästä. itse onnistuin tekemään siinäkin ihan järjettömiä virheitä. muut meni onneksi ihan ok paitsi syyteneuvotteluja en muistanut alkuunkaan. uskotteko että pisterajat tippuu

      • joo-oo-oo

        Laitoin Henkilötietojen suojan tilalle ajatuksissani pelkän Tietosuojan. Voikohan siitä saada edes puolta....


    • kouluun1

      Mulla meni yks aukko väärin

    • rollop

      Mulla meni väärin se valtiosopparin tapaoikeus kohta: "valtiosopimukselle ei ole yleistä, tapaoikeudellisesti hyväksyttyä määritelmää"vastasin oikein, vaikka kirjassahan tuo selvä lause oli. Tiesin kyllä, että ei ole yleisesti hyväksyttyä määrittelyä olemassa ja Wienin sopparin määrittelyä käytetään, mutta ajattelin että ei se Wienin sopimuskaan mikään lain tasoinen ole, vaikka kodifioitu onkin.. Eli jotenkin ajattelin, että jopa se Wienin soppari on omalla tavallaan tapaoikeutta, eikä kv-oikeudessa ole mitään säänneltyjä tai "lakia"..... No, väärin ajateltu. :D

      • rollop

        **vastasin "väärin", tarkoitin sanoa..


    • kouluun1

      Mut kannattaa kuitenkin muistaa omista virheistä huolimatta, että koskaan ei oo tarttenut saada täysiä pisteitä, että sinne on päässyt :D Ite en tehnyt mitään tyhmiä virheitä, mutta tietoa olisi tarvinut enemmän etenkin siihen ensimmäiseen tehtävään. Harmi muuten, kun yksityisyyden suojasta työelämässä ei kysytty mitään, koska siitä olisi saanut helposti 20 pisteen esseitä.

    • ankeatotuus

      "...syyttäjä voi samalla sitoutua siihen, että hän vaatii rangaistusta lievemmän rangaistusasteikon mukaisesti. toinen tapa on, että syyttäjä ja epäilty(tai jos oikeudenkäynti on jo alkanut, rikoksen vastaaja) tekevät yhdessä niin sanotun tuomioesityksen. Siinä epäilty tunnustaa rikoksen ja syyttäjä vastaavasti sitoutuu vaatimaan rangaistusta lievennetyltä rangaistusasteikolta. Tällainen tuomioesitys käsitellään tavallista rikosoikeudenkäyntiä yksinkertaisemmassa tunnustamisoikeudenkäynnissä. Siinä tuomioistuin tutkii muun muassa sen, onko tunnustus pätevästi ja vapaaehtoisesti annettu. Jos tuomioistuin katsoo teon näytetyksi, se mittaa rangaistuksen lievennetyltä rangaistusasteikolta."

      tässä pähkinän kuoressa kaikki (ellen väärässä ole) mitä syyte neuvottelu kysymyksessä piti ilmeisesti kertoa.
      i dont like that..

      • Vastaus3

        Näi on! Juuri työ lyhyt pätkä kirjassa ja 15 pistettä!käsittämätöntä.. Helpot tarkastettavat niin ei mene proffillakaan koko kesä pilalle vastauksia lueskellessa..


    • Vihdoinko

      Omalta osaltani täytyy sanoa, että tarkistin kirjasta ja tiesin tarkastajasta melkein kaiken!! Tuuria!Aukkotehtävästä 11/15, valtiospimuksesta 13/15.. Syyteneuvottelu ja rikos meni vähän niin ja näin, mutta jotain pistetä tulee.. Toivon, että tänä vuonna paksu kirje tipahtaisi.. 11 lisäpistettä vielä alla.. Viime vuonna lisäpisteiden kanssa jäi 0,5 ja edellisenä vuonna olisin ollut lisäpisteiden kanssa helposti sisällä!!ärghh.. Miten voi olla kouluun pääseminen näin vaikeaa:)))

    • tennesseetennesseew

      Harmittaa niin kun aloin valtiosopimuksen kanssa ahneeksi. Osasin sen muka hyvin ja joistain olin täysin varma. Päätin kuitenkin laittaa myös ne vähän epävarmat. No, jos en olisi laittanut olisin saanut 8 tai 9 mutta nyt 1 tai 2. Mitä tästä opimme...

    • ayylmao123

      Tulee kyllä hyvä fiilis itselle kun lukee täältä mitä porukka on tohon Rikoksen oikeustapaukseen vastaillut :D Kuinka tutkalla voi ihminen olla vai trollaatteko vain :D?

      • Kokeessa

        Mitä itse vastasit?


    • hainmyös

      Millon pääsykokeen tulokset sitten oikein tulee? Kun siinä lappusessa minkä sai kokeesta luki että 3.7 mennessä. Eli ne voi siis ilmeisesti tulla aiemminkin? Jos näin on, niin pitää sitten vähän väliä vilkuilla opintopolkua..

      • jake2442

        "Valintatulokset julkistetaan viimeistään 1.7.2015. Tulokset julkistetaan yliopiston virallisella ilmoitustaululla ja tiedekunnan ilmoitustaululla. Tiedekuntaan hyväksytyille ja hylätyille lähetetään kirjallinen ilmoitus valintakokeen tuloksesta. Niiden hyväksyttyjen nimet, jotka ovat antaneet siihen suostumuksensa hakulomakkeessa, julkistetaan myös tiedekunnan www.sivuilla." Näin Tiedekunnan sivuilla. Voi myös olla että tulee tuotakin 1.7 aiemmin, niinkuin viime vuonna.


    • Rolloon2015

      Mulla meni aukkotehtävässä 2 väärin eli siitä 13/15 ja valtiosopimusten tulkinnasta 9/15. Ei ois pitäny vastata siihen yhteen mistä en ollut ihan varma, väärinhän se meni. 4 jätin siinä tyhjäksi, onneksi. Harmittaa noissa muissa tehtävissä, se että yksikään lause ei ollut täysin oikein kirjoitettu, kuten kirjan teksti ja jos siitä rokotetaan (merkitys muuttuu, kun arvailin miten se meni) kunnolla niin muutama hassu piste tulossa...paitsi tarkastajan tehtävistä pakko saada väh. 10p. Syyteneuvottelussa oli ne kaksi aika keskeistä termiä, oliko se syyte-esitys ja tunnustamisoikeudenkäynti...en tietenkään muistanut syyte-esitystä ja maininnut nimenomaan sitä että tekevät sen yhdessä, vaikka mun tekstistä se kyllä muuten tulee esille....no saa nähdä miten käy...onneksi luulen, että rikosoikeus meni ihan hyvin, ainakin vastasin tehtävänannon mukaisesti pohtien nimenomaan C:n osallisuutta...Mulla on onneksi 11 lisäpistettä, kuten eräällä aikaisemmallakin kirjoittajalla, viime vuonna se olisi riittänyt...

    • Rolloon2015

      Niin ja eiks tiedekunnan sivuilla ollut et viimeistään 1.7.tulee tulokset

    • oiskonäin

      Itse vastasin rikosoikeudessa, että virkarikos on erikoisrikos (delicta propria) ja vaatii tekijältätiettyä asemaa, tässä tapauksessa poliisi viranomaisena intraneus ja C ulkopuolinen eli extraneus. C ei voinut ollu olla välillinen tekijä, koska kyseessä oletettavasti tahallisuus. Yllytys ei myöskään käy, koska teko oli enemmänkin B keksimä ja suunnittelema. C siis putoaa avunantajan asemaan, koska tahallisesti auttoi tahallisessa rikoksessa.

    • lähtikö muissa kaupungeissa porukka heti alkuunsa kävelemään. helsingissä ainakin tuntui lähes puolet lähteneen kahen tunnin sisään pois

      • qwerttysf

        Oulussa ainakin siitä salista missä itse olin (meitä oli about ~60?) lähti heti yhdeltä ainakin noin 15 ihmistä. Toisesta salista sitten varmaan suunilleen saman verran.


      • Matiasson

        Rovaniemellä lähti klo 13, noin 30 henkeä.


      • kouluun1
        qwerttysf kirjoitti:

        Oulussa ainakin siitä salista missä itse olin (meitä oli about ~60?) lähti heti yhdeltä ainakin noin 15 ihmistä. Toisesta salista sitten varmaan suunilleen saman verran.

        Mä olin Oulussa luokassa IT116. Lisäksi oli kaksi muutakin salia. Meidän saliin mahtui vajaat 100, jos kaikki olisivat tulleet. Nopeasti laskin, että ainakin 20 ei ollut saapunut ollenkaan paikalle. Istuin ihan siellä takana, joten en nähnyt ihan eteen. Salista lähti heti yhden aikaan pois kymmenkunta ihmistä, ja kahteen mennessä tosi moni oli lähtenyt.


    • eikä

      mun mielestä oli tosi tosi vaikea koe. Pitää toivoa että pisterajat laskee

    • fihfoldskfjs

      Onko muuten missään tietoa paljonko hakijoita ollut Rolloon ja julkaistaanko tietoa siitä paljonko pääsykokeissa oli osallistuneita ennen tulosten julkistamispäivämäärää?

    • jsks5

      Joku 900 hakijaa eli vähentyny viime vuodesta jonkin verran. Näkyy tdk sivuilta.

    • kuiho

      Ensi vuonna uudestaan............................................................................................

    • Kalle609_uu

      Harmittaa tosi paljon kun vero-oikeudesta, oikeusinformatiikasta ja henkilötietojen suojasta ei sitten kysyttykään. Ne olivat parhaiten hallussa. No ehkä ensi vuonna sitten uudestaan.

      • kouluun1

        Informaatio-oikeus ja vero-oikeus ei edes kuuluneet koealueeseen.


    • Thgh

      Hei ne, joilla on niitä lisäpisteitä niistä aikasemmista opinnoista ni kauan niitten 10-13 lisäpisteen suorittamiseen menee ja onks Rovaniemen lisäks muita paikkoja, jossa niitä voi suorittaa? Ps. Syyteneuvottelu pilas mun koko kokeen:D

    • Rolloon2015

      Itse suoritin kolme kurssia lokakuu 2014-huhtikuu 2015 välisenä aikana. Suoritin yhden Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopistossa Oulussa(kallista!) ja kaksi muuta Rovaniemen avoimessa yliopistossa (PIA-opinnot). Suosittelen lämpimästi PIA-opintoja, maksoi 25e/aine, ei vaan hirveesti ollut vaihtoehtoja kurssien suhteen, suurimmassa osassa pakollisia luentoja. Valitsin ne missä ei ollut pakollista muuta ku tentti tietty (esineoikeus ja velvoiteoikeus). Tentit oli Rovaniemellä. Nuohan voi sit hyväksilukea, jos ja kun pääsee joskus tiedekuntaan. Jos haluu pisteet ensvuoden kevääksi niin kannattaa mennä heti syksyllä jollekin kurssille. Tenttejä voi tehdä vain yleisinä tenttipäivinä, niin rajoittaa vähän...Ja kannattaa katsoa etukäteen, kuinka monta lisäpistettä kustakin kurssista saa haussa (eri lailla pisteytetty, kuin normit opintopisteet).

      • Kallekin322

        Kävin yhden kurssin viime syksynä ja opettaja sekä pääsykoekirjassakin kirjoittanaja toiminut kertoi että enää ensi keväävä avoimesta ei saa lisäpisteitä. Tätähän on jo kauan kaavailtu ja nyt se ilmeisesti sitten tulee :) mutta tokihan kursseista on hyötyä kun pääsee sisälle, joskaan niitä ei saa juurikaan kokonaan hyväksiluettua uuden poolijärjestelmän ansiosta.. Ainoastaan esim jostain tentistä 1-2kirjaa saa jättää pois.. Että kiva (y)..


      • Oikkari-Esa

        Ei kannate mennä, jos pelkästään sisäänpääsy mielessä! Lukaskaas tiedekunnan sivuilta vaatimukset 2016, lisäpistejärjestelmästä luovutaan!


    • joopajoop

      hei eihän lisäpisteet avoimessa rohmunneilla oo kaikenlisäks yhteispistejono kelpoisuutta :D?
      tai nojoo väliäkö sillä. onkohan monia, ketkä on hommannu näitä avoimesta saatuja pisteitä.

    • Rolloon2015

      On yhteispistejonokelpoisuus, oon ylioppilas kyllä, mutta ei niin hyvät paperit että luottaisin mun mahkuihin sitä kautta. Ja joka tapauksessa hyvä juttu, kun saa hyväksilukee ne suorittamansa opinnot, jos pääsee sisälle. Ja jos hyvä tuuri käy niin samoja aihealueita voi olla sitten pääsykokeissa, nyt ei tosin itseä onnistanut sen osalta...

    • fasdfas

      Wienin yleissopimuksen ukaan osapuolilla on mahdollisuus sopia, että valtiosopimuksen tulkinnassa tulee painottaa tiettyjen sanontojen erityistä merkitystä?

      Oikein vai väärin? OIKEIN?

      • ohhkhkrh

        Veikkaisin, että Oikein mutta en sitten tiedä nimittäin ainakaan kirja ei suoraan noin sano.


      • ggdfhc

        Löytyki viel siin erityisen merkityksen kappaleen vikan sivun ekasta kappaleesta


    • Rolloon2015

      Oikein. Kyllä tuo aika selvästi kirjan tekstistä tuli ilmi. Pääsääntö on toki tavanomainen merkitys, mutta yhdessä osapuolet voivat sopia erityisestäkin merkityksestä. Vai miten muut vastasi tähän?

    • tell_me

      Onko joku soitellut Rolloon ja kysellyt, millä aikataululla tulokset tulevat?

      • pälliköoot

        Etkö itse kehtaa soittaa?


      • tell_me

        No en kai muuten kysyis sitä täällä? ;D


      • röllipeikko335

        Ennen Juhannusta kuulemma tulee


    • Bozzz

      Huhh enää viikko kuumotellessa!

      • tell_me

        Niinpä! Mä kyllä tiedän jo, että en varmasti pääse, mutta eipähän tartte enää jossitella.


    • jdkfbg

      No ei varmaan tuu, onko muka oikeeta tietoa?

      • Johtoporras

        Onhan se mahdollista, ei ole aiempina vuosina ole kovinkaan kauaan mennyt tarkastajilta. Lisäksi tänä vuonna 2 helposti tarkastettavaa tehtävää, mutta luulisi viimeistään tulevan juhannuksen jälkeisellä viikolla jos aiempien vuosien trendi jatkuu.


    • Ckfldodor

      Voomevuonna tuli 18.6

    • jdbdjk

      Joo, mutta silloin oli heti papereissakin, et siihen mennessä tulee. Nyt oli 1.7.

    • mällipälli

      Miksi osalle ihmisistä valintakokeen tulos ja yhteishaun tulos tuntuvat tarkoittavan täsmälleen samaa? Sitähän ne eivät ole. Valintakokeiden tulos, siis valintakokeesta saatavien pisteiden määrä, on varmasti selvillä ennen 3.7.2015, jolloin yhteishaun tulos on viimeistään valmis.

      Yliopisto ilmoittaa kirjeellä jokaiselle hakijalle valintakokeen tuloksen eli kustakin tehtävästä saadun pistemäärän.

      Yhteishaun tulos eli opiskelupaikan saanti selviää viimeistään 3.7.2015 sitä mukaa kun hakijoiden eri hakukohteiden valintakoetulokset selviävät.

      • hyvähyvä

        Just näin!


    • pahjahöh2

      Ei mulla ainakaan näy vielä mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe