Somaattinen (pakko)hoito

Haluaisinkuollatähän

Miten syömishäiiöistä hoidetaan somaattisesti? Voiko letkuruokintaan pakottaa?? Vaikka olisis siis täysikäinen (18-vuotias) onko joku tietty painoindeksi kun lääkärit pakottaa hoitoon...

Kokemuksia letkuruokinnasta tai sisätautilääkärillä käynnistä? Tai mitatä vain tähän liittyvästä:) tsemppiä ja voimia teille jokaiselle<3

Terv. 18v, joka pelkää lihomista/pakkoruokintaa:(

3

816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipäsjuupas

      Periaatteessahan täysi-ikäistä (18 vuotta täyttänyttä) ei voida pakkohoitoon määrätä muuta kuin erikoistilanteessa. Siitä määritelmä mielenterveyslaissa, jota sovelletaan somaattisten sairauksienkin pakkohoitotarpeen arvioinnissa. Ja anoreksiahan ei ole pelkästään somaattinen sairaus, vaan siinä on vahvasti psyyke mukana.
      Mistään painoindeksistä en ole kuullut ratkaisevana tekijänä. Potilaan yleistila somaattisesti ja psyykkisesti on se joka ratkaisee. Tämä siis taysi-ikäisen kohdalla. Melkoisen romuna saa olla,ennenkuin siis sinua hoitoon voi pakottaa! Letkueuokinnasta minulla ei kokemusta ole, mutta sairaalaan saatiin SUOSTUTELTUA kun bmi oli vähän päälle 11! Tiputuksessa olin ja liikuntakiellossa, letkuista kun alettiin puhua lähdin kesken hoidon. Ja koska olin täysin selkeä ja asiallinen, lääkäri totesi ettei voi pakottaa mutta omalla vastuulla lähden. Tein saman kolme kertaa.
      Tajusivat, että minua ei pakolla paranneta, vaan se on tultava minun omasta tahdostani. Olin ja olen avohoidossa ja tuloksia on tullut, tosin hitaasti; 5 vuodessa paino saatu 48 kg. Olen 168cm pitkä. Alimmillani 33 kg.
      Olen ajatellut että enempää en aio lihoa. Lääkäri jankkaa 56kg, mikä ei tule tapahtumaan!
      Nämä mun kokemuksiani. Sinun tilaasi tuntematta paha arvioida miten sinun kohdalla. (Psyyke, ruumiilliset vakavat vammat/sairaudet?) Mutta jos siis noin ylipäätään ok-kunnossa olet vaikka paino olisi alhainen, ei sinua käsittääkseni voi pakottaa.
      Eri asia sitten, kannattaisiko yrittää toipua?

    • Hasbeentherehasdonethat

      Letkuruokintaan voi kyllä pakottaa vaikka ois täysikänen,jos on pakkohoidossa. Ja ne pakkohoidon kriteerit on henkilökohtaset,itellä esim.se ois ollu ~ BMI 13,menin kuitenkin vähän ennen sitä vapaaehtoisesti. Pakkona se ois ollu letjujen kanssa,vapaaehtoisesti pääsin ilman. Tiiän myös ihmisiä joilla raja on paaaaljon ylempänä(siis BMI tyyliin 18),usein sen takia et sairastamista on takana niin paljon tai on oksentelua tm mikä kuluttaa kroppaa kamalasti. Tapauskohtastahan se on myös saman ihmisen kohalla,riippuen tilanteesta täysin.
      Itellä siis ei oo koskaan ollu letkua,mutta kuulema se on helvetillinen kapistus - ei sen ruuan saannin takia vaan ne kaikki ns sivuoireet. Kurkku käheytyy ja on kipee,hengitys haisee ja suussa maistuu pahalle,se painaa jokasella nielasulla... Ja onhan se nyt aika helvetin rumakin :D
      Sisätautilääkärillä käynti itessään on ihan jees,siinä ei oo mitään pelättävää :D Ja kuten edellinen kommentoija sano,kannattaa ehkä mieluummin toipua kun miettiä niitä letkujen painorajoja.

    • Haluaisinkuollatähän

      Kiitos todella paljon teille kun vastasitte ja kerroitte kokemuksianne! Rehelliset ja tsemppaavat viestit. Kiitos, ja kaikkea hyvää! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe