Tietyöt ja nopeusrajoitukset

järkeviäliikennejärjeste

Tietöiden kohdilla kukaan ei noudata nopeusrajoituksia.
Syitä tähän on varmasti monia samoin kuin tarpeita rajoituksiinkin.

Ehdottaisin silti, että tässäkin takapajuisessa maassa panostettaisiin liikenteen sujuvuuteen ja liikennehaittojen minimointiin (kuten esim. Saksassa): urakoitsija joutuu maksamaan joka kaistan osalta, jossa on jotain muutosta normaaliin verrattuna ja tämä per/haitta-aika ja haittamatka. Tällä saataisiin jotain tolkkua siihen, että kuinka pitkä matka ajetaan esim. 100 km/h tiellä 50 km/h ennen varsinaista tietyötä.

Varmasti kaikki autoilijat ajaisivat rajoitusten mukaan, jos rajoitusalue on järkveä (vain työmaan kohdalla; ei kilometriä ennen työmaata tai myöskään montaa sataa metriä työmaan jälkeen). Samoin rajoitukset pitäisi järkeistää. Ei aina ole tarve ajaa 30 km/h... Tietystikään tietyötä tekevien terveyttä ei pidä vaarantaa.
Samoin, kun tietyö loppuu, niin rajoitukset pitäisi palauttaa ennalleen välittömästi. Jos ei palauteta, niin urakoitsijan palkkiota pienennetään. Nykyään lähes työmaa kuin työmää, niin jos ei jää työmaan takia paikalleen laitetut liikennemerkit paikalleen, niin ainakin sitten alkuperäiset rajoitusmerkit jäävät huputetuiksi/kaadetuiksi/poispäin käännetyiksi ja jälleen liikennetakkuaa.

Tietyömaiden nopeusrajoitusten noudattamuus johtuu isolta osin rajoitusmerkkien asettajista itsestään ja siitä ylimielisyydestä autoilijoita kohtaan, joka tässä maassa on muutenkin voimissaan...

Toivottavasti tätäkin asiaa saadaan parempaan happeen.

32

504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just_joo

      Olet siis oikeasti sitä mieltä, että ylinopeuden syyllinen on merkin asettaja, eikä auton kuljettaja? Mieti vielä kerran.

      Joskus työmaarajoitus on vähän pitkä. Se ei kuitenkaan aiheuta ylinopeutta, kuljettajan käyttäytyminen aiheuttaa. Jokaisella autolla pystyy ajamaan kolmeakymppiä, jos kuljettaja haluaa sen tehdä.

      • vajakit.lataamoon

        Joopa, mutta ajattele sitä ajansäästöä kiireisille ihmisille. Jos 200 kilometrin matkalla olisi vaikka kaksi työmaata, jossa pitäisi ajaa tätä "ylimääräistä" hidasta nopeutta vaikkapa kilometri, niin mitä kaikkea ehdit sinä aikana tekemään. Ja kun otat huomioon koko elämäsi aikana tähän käyttämän ajan, niin nopea mies ehtii vaikka ylimääräisen itsetyydytyksen tekemään säästämällään ajalla. Piti kirjoittaa enemmänkin, mutta nyt on KIIIIRE KIIIIRE HELVETINMOINEN KIIRE...


    • bbff45

      Suurin osa työmaanopeuksista ei ole ongelmallisia, mutta tietyt liikkuvat kunnossapitotyöt voivat olla. Kiinteillä työmaa-alueilla nopeusrajoitukset ovat keskimäärin järkeviä, mutta moottoriteillä tulee välillä tilanteita, missä nopeusrajoitus laskee ensin 120->100, sitten 100->80 ja lopuksi 80->50km/h ja nämä astuvat voimaan jopa kymmenen kilometriä ennen itse työmaata. Syynä voi olla esimerkiksi vasemmalla kaistalla hitaasti liikkuva kunnossapitoajoneuvo, joka on ehtinyt jo liikkua alkuperäisestä paikastaan kilometrikaupalla, mutta nopeusrajoituksia ei ole palautettu perässä takaisin.

    • hanaavaan

      Mä ainakin vedän täysillä oli tietyö tai ei,mitä väliä.

      • vajakit.lataamoon

        Tarkoitat varmaan, että vedät vajaalla.


      • Just_joo
        vajakit.lataamoon kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan, että vedät vajaalla.

        Mitä sitä työtön kotonaan vetää? Ei onneksi vaikuta liikenteeseen, eikä tietyön tekijöiden turvallisuuteen.


      • Siiv.Ari
        Just_joo kirjoitti:

        Mitä sitä työtön kotonaan vetää? Ei onneksi vaikuta liikenteeseen, eikä tietyön tekijöiden turvallisuuteen.

        Penis.


    • Äly.on.tautolaji

      Useat autoilijat ovat vajaa älysiä ja idiootteja...

      esim aloittalan mukaan kun illalla tietyöt loppuvat niin pistetään kapeelle ja huonolle tielle takaisin esim se 100km/h rajoitus takaisin niin voin jo arvota miten monta autoa naarmuntuu,kolarautuu ja läheltä tila tilanteita tulee kun autot hipoo vähintään 100km/h vauhdissa kylkeään toiseen autoon.

      EN TAJUA MIKSI NIIN MONI AUTOILIJA ON IDIOOTTI LIIKENTEESSÄ? ai niin unohdin että ei teille ole jaettu järkeä eikä maalaisjärkeääkän löydy sen puoleen yhtään pää kopasta niin mitä sitä voi odottaa kun vaan läheltä piti tilanteita, itsemurhia ja joukko murhia liikenteessä. auto on varmaan yleisin itsemurha väline jota idiootit käyttävät, voi sen itsasin tehdä kyllä muullakin tapaa kun autolla jossa viet mahdollisesti toisenkin hengen samalla.

      Mikäli tämä teknologia menee viellä hitusen eteenpäin voi olla että jossain 2020-2040 vuoden paikkailla tämä idioottien autoulu loppuu ja alkais olee suurimmassa osassa autoissa robotti ohjaus niin idioottimaisuus haihtuis ainakin ainakin 80% nykyseen tilanteesen verrattuna liikenteestä.

      • vuodatuksentiristys

        Äly on tosiaan taitolaji, eikä sitä nyt hirveästi näyttänyt siunaantuvan tuohon äskeiseen vuodatukseen. Aloittajalla oli ihan järkevä pointti tietyömaarajoituksista, niistä osa on OK, mutta eivät kaikki.


      • Kerrotko lisää teillämme tapahtuvista JOUKKOMURHUSTA. Missä sellaisia on tapahtunut ja montako ihmistä niissä on kuollut?


    • OlennainenKysymys

      Okei. Sinä siis osaisit asettaa varoitukset ja rajoitukset oikein, toisin kuin ne jotka niistä nykyään päättää. En epäile.

      Miksi sitten on käynyt niin, että ne osaamattomat on niitä laittamassa etkä sinä?

      • gdgm

        Noh, mä en ole aloittaja, eikä varmaan kysymys ole siitä, etteikö niitä osattaisi laittaa oikein. Suurin osa tietyörajoituksista on varmasti ihan järkeviä. Siitä huolimatta harva se päivä näkee myös järjettömiä nopeusrajoitusten alentamisia sellaisissa paikoissa, missä nopeusrajoitus pudotetaan normaalista huomattavasti alemmas monta kilometriä ennen varsinaista työmaa-aluetta. Nämä tapahtuvat monesti sellaisissa paikoissa, missä työmaa siirtyy koko ajan hitaasti eteenpäin, mutta nopeusrajoituksia ei muuteta samassa tahdissa. Kun ihmiset sitten ajavat esimerkiksi moottoritiellä ja näkevät jopa kilometrin päähän tyhjää tietä, mutta nopeusrajoitus on pudotettu 50km/h, niin sitä ei noudateta enää. Kun se hidas työkone sitten ilmestyykin eteen ja kaista on käytännössä poikki voi tulla koviakin jarrutuksia ja haitariliikennettä. Ehkä siinä on kyse enemmänkin rahasta; ei viitsitä käydä muuttamassa taakse jääneitä nopeusrajoituksia takaisin vaikka työmaa onkin siirtynyt jo 5-10 kilometriä edemmäs. Varmasti puhtaasti kustannukset ovat yksi syy.


      • Älykkyys.tasan.0

        onhan se nytten turvallisempaakin että ajoissa nopeus lasketaan ja varoitetaan tietöistä, jos varoitukset ja alhasemmat nopeusrajoitukset pistettäisiin lähemmän työmääätä niin sattuihi huomattavasti enemmän vahinkoja ja läheltä piti tilanteita ja myös tietöiden tekijät olisivat vaarassa niin miulummin 1km liian aikaisin varoitukset ja nopeuden laskeminen kuin liian myöhään kun jo sattunu melkein jotain ikävää. ei se 2km pätkän ajaminen vie motarillakin hitaammin ajamalla kun sen parisin minuuttia enemmän aikaa ajallisesti.

        lupaan kyllä että ei se kahvi huoltoaselta mihinkää karkaa vaikka muutaman minuuttia myöhemmin perille pääset.


      • älyhoiäläjätä44
        Älykkyys.tasan.0 kirjoitti:

        onhan se nytten turvallisempaakin että ajoissa nopeus lasketaan ja varoitetaan tietöistä, jos varoitukset ja alhasemmat nopeusrajoitukset pistettäisiin lähemmän työmääätä niin sattuihi huomattavasti enemmän vahinkoja ja läheltä piti tilanteita ja myös tietöiden tekijät olisivat vaarassa niin miulummin 1km liian aikaisin varoitukset ja nopeuden laskeminen kuin liian myöhään kun jo sattunu melkein jotain ikävää. ei se 2km pätkän ajaminen vie motarillakin hitaammin ajamalla kun sen parisin minuuttia enemmän aikaa ajallisesti.

        lupaan kyllä että ei se kahvi huoltoaselta mihinkää karkaa vaikka muutaman minuuttia myöhemmin perille pääset.

        Joo, mut kyse ei ollut 2km, vaan 10km. Voidaanhan me laittaa varoitukset jo 100km ennen työmaa-aluetta ja pudottaa nopeusrajoitus kahteenkymppiin, mutta siinä käy just niin, ettei niitä kukaan enää noudata. Siinä häviää myös se varoituksen idea ja turvallisuus.


      • OlennainenKysymys
        gdgm kirjoitti:

        Noh, mä en ole aloittaja, eikä varmaan kysymys ole siitä, etteikö niitä osattaisi laittaa oikein. Suurin osa tietyörajoituksista on varmasti ihan järkeviä. Siitä huolimatta harva se päivä näkee myös järjettömiä nopeusrajoitusten alentamisia sellaisissa paikoissa, missä nopeusrajoitus pudotetaan normaalista huomattavasti alemmas monta kilometriä ennen varsinaista työmaa-aluetta. Nämä tapahtuvat monesti sellaisissa paikoissa, missä työmaa siirtyy koko ajan hitaasti eteenpäin, mutta nopeusrajoituksia ei muuteta samassa tahdissa. Kun ihmiset sitten ajavat esimerkiksi moottoritiellä ja näkevät jopa kilometrin päähän tyhjää tietä, mutta nopeusrajoitus on pudotettu 50km/h, niin sitä ei noudateta enää. Kun se hidas työkone sitten ilmestyykin eteen ja kaista on käytännössä poikki voi tulla koviakin jarrutuksia ja haitariliikennettä. Ehkä siinä on kyse enemmänkin rahasta; ei viitsitä käydä muuttamassa taakse jääneitä nopeusrajoituksia takaisin vaikka työmaa onkin siirtynyt jo 5-10 kilometriä edemmäs. Varmasti puhtaasti kustannukset ovat yksi syy.

        Työmaan pomon vastuulla on hoitaa rajoitukset asiallisesti. Jos pudotus on vaikka 100->50, niin ei sitä voi kerralla tehdä, vaan 100->80->60->50 ja matkaa voi olla vaikka pari kilometriä. Jos jossain on kymmenen kilometriä turhaa rajoitusta, tai rajoitus jatkuu tietyön jälkeen, niin sitten pomo ei osaa hommiaan.


      • turhat_rajoitukset
        OlennainenKysymys kirjoitti:

        Työmaan pomon vastuulla on hoitaa rajoitukset asiallisesti. Jos pudotus on vaikka 100->50, niin ei sitä voi kerralla tehdä, vaan 100->80->60->50 ja matkaa voi olla vaikka pari kilometriä. Jos jossain on kymmenen kilometriä turhaa rajoitusta, tai rajoitus jatkuu tietyön jälkeen, niin sitten pomo ei osaa hommiaan.

        Näitä osaamattomia kyllä riittää. Moottoriteillä nyt vielä saattaa olla työmaan jälkeen kyltit, millä rajoitus palautetaan normaaliksi. Muualla ei juuri ikinä. Eli luotetaan siihen, että kyllä siellä jossain välissä tulee sitten se nopeusrajoituskyltti muutoinkin. Yhtään ei haittaa, vaikka työmaan jälkeen tarpeettomasti ajatetaan autoja 50 nopeudella seuraavat 3 km.

        Autoilijahan ei voi tietää, vaikka siellä olisi toinen työkonerykelmä kumpareen takana - on tämäkin ihme joskus nähty. Yleensä ei ole, joten jengi alkaa pian nostamaan nopeuttaan ... ja sitten on kivaa, jos siellä parin km päässä on taas koneita tiellä ja vain 1 kaista käytössä ja siihen sumppuun ladataan satanen lasissa...

        Nähty on sekin, miten kertakaikkiaan unohtuu ne rajoituskyltit pariksi kuukaudeksi paikoilleen... ja taas ihmetellään, miten rajoitusten noudattaminen rapistuu!

        Ruotsissa vähän eri meininki, siellä isommilla väylillä tuli nähtyä sellainen systeemi, että oli liikennevalot (kun vain 1 kaista käytössä kahdelle ajosuunnalle), mutta vihreän valot sytyttyä ei vedettykään suomijunttien tyyliin 70 lasissa 30 alueella, vaan letkan kärjessä ajoi aina "pace car".


      • turhat_rajoitukset
        turhat_rajoitukset kirjoitti:

        Näitä osaamattomia kyllä riittää. Moottoriteillä nyt vielä saattaa olla työmaan jälkeen kyltit, millä rajoitus palautetaan normaaliksi. Muualla ei juuri ikinä. Eli luotetaan siihen, että kyllä siellä jossain välissä tulee sitten se nopeusrajoituskyltti muutoinkin. Yhtään ei haittaa, vaikka työmaan jälkeen tarpeettomasti ajatetaan autoja 50 nopeudella seuraavat 3 km.

        Autoilijahan ei voi tietää, vaikka siellä olisi toinen työkonerykelmä kumpareen takana - on tämäkin ihme joskus nähty. Yleensä ei ole, joten jengi alkaa pian nostamaan nopeuttaan ... ja sitten on kivaa, jos siellä parin km päässä on taas koneita tiellä ja vain 1 kaista käytössä ja siihen sumppuun ladataan satanen lasissa...

        Nähty on sekin, miten kertakaikkiaan unohtuu ne rajoituskyltit pariksi kuukaudeksi paikoilleen... ja taas ihmetellään, miten rajoitusten noudattaminen rapistuu!

        Ruotsissa vähän eri meininki, siellä isommilla väylillä tuli nähtyä sellainen systeemi, että oli liikennevalot (kun vain 1 kaista käytössä kahdelle ajosuunnalle), mutta vihreän valot sytyttyä ei vedettykään suomijunttien tyyliin 70 lasissa 30 alueella, vaan letkan kärjessä ajoi aina "pace car".

        > Nähty on sekin, miten kertakaikkiaan unohtuu ne rajoituskyltit pariksi kuukaudeksi paikoilleen... ja taas ihmetellään, miten rajoitusten noudattaminen rapistuu!

        ...siis työmaan jo valmistuttua. Suomaassahan ei ikinä vaivauduta nostamaan rajoituksia yöksi/viikonlopuksi, vaikka työmaa olisi seis & koneet ja miehet pois tieltä.

        "Hauskaa" on myös ollut seurata navigaattonin TMC -datan oikeellisuutta. Tämähän on se systeemi, minkä pitäisi antaa reaaliaikaista dataa ruuhkista yms. ja mahdollistaa se, ettei navigaattorit ajata autoja pahimpiin sumppuihin.

        Suomaassa sinne dataan koodataan raa'asti "työmaan kesto 6 kk ja aikatauluviive pahimman mahd. tilanteen (iltapäiväruuhka) mukaan esim. 10 min". Seuraus: pe illalla klo 20 navigaattori yrittää lähteä ajattamaan "nopeampaa" kiertotietä, kun edessä on tietyömaa, joka "aiheuttaa 10 min viiveen".... ja paikalle tultaessa paljastuu, että sillan kannelta on 100 m matkalta jyrsitty asvalttia pois ja tällä kohtaa on 30 km/h rajoitus. Muita autoja ei mailla halmeilla, joten tässä puhutaan max ½ min viivästyksestä.

        Kun näitäkään rajoitustietoja ei pidetä ajan tasalla, koko systeemistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.


    • kyllästynyt11

      Eihän aloittajalla varmastikaan ollut ongelmana se, ettei autoa saisi hidastettua tai kiihdytettyä vaan se, että liikennemerkit ja työmaajärjestelyt kokevat inflaation, kun rajoitukset ovat järjettömän alhaisia liian pitkän matkaa. Moottoritiet ovat tältä osin paras esimerkki. Jos moottoritiellä pudotetaan nopeus 100/120 -> 50 km/h eikä silmänkantaman päässä ole mitään jonoa/työmaata tai mitään muutakaan ja sitten ajellaan hissuksiin, niin kyllä jossain kohtaa jokaisella kuskilla loppuu mielenkiinto moiseen.

      Sitten on vielä eri asia, kun jokin turisti ajelee kerran lomallaan tällaisen läpi verrattuna siihen, että työmatkalainen tn. ajelee samasta ongelmakohdasta 2 krt/pvä.

      Lisäksi näissä aina unohtuu se, että vaikkei yksittäiseltä ihmiseltä pala näihin aikaa kuin minuutteja, niin kun lasketaan tämä täysin turha ajanhukka koko tietyön läpi ajavan liikenteen osalta, niin sillä onkin jo merkitystä. Jos tämä maa haluttaisiin ylös talousahdingosta, niin pitäisi tehdä paljon pieniä parannuksia tuottavuuteen. Tässäkin olisi jälleen yksi loistava paikka.
      Toinen hyvä parannus olisi, että tietyön ajallinen kesto minimoitaisiin: jos urakoitsijalla on monta paikkaa, niin tuupattaisiin koko kalusto ja miehistö yhteen kohteeseen kerrallaan ja se nopeasti valmiiksi ja sitten seuraavaan eikä niin, että kaikkia tehdään vajaalla kalustolla ja miehistöllä rinnakkain ja kaikki valmistuvat kyllä samaan aikaan, mutta paljon myöhemmin kuin peräkkäin tehden.

    • 5636065

      Kun ajaa monta kertaa saman paikan ohi,ja ei mitään töitä edes tehdä,niin tietää ettei vaara ole. Jos alennettu nopeus on ollut turha jo 3kk niin kiinnostaako miettiä onko siel oikeasti tarvetta hidastaa ja kun yks päivää siel onkin joku tiel poikittäin niin kenenhän vika se on. Järkeä noihin rajoitusten lätkimiseen myös!

      • Komppaan

        Komppaan!


      • Antaapalaavaan

        Samaa mieltä. Tosin noissa mestoissa on suurin vaaranpaikka menettää korttinsa, vaikka muualla ajelisikin liikennerajoitusten mukaan. Tollaisen tietyömaan kohdalla näkee usein, että melkein koko autoletka vetelee helposti 30-50km/h ylinopeutta, varsinkin silloin, jos nopeusrajoitukset on alennettu aivan liian pitkältä matkalta etukäteen.

        Riittää, et kytät pistää siihen sakkorysän pydeen ja sen jälkeen osa menettää korttinsa niille sijoillensa. Loppuosa pääsee vielä rosikseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, jos ylinopeutta on 50km/h tai enemmän.


    • Setä.Liikkenne

      Missään työ maalla suomessa ei kumminkiin 10km ennen virallista työ maata nopeuksia lasketa, varoitus merkki voi tietty löytyä, jos esim motarilla tehdään jotain niin se on 1-4km ennen työ aluetta ja nopeus lasketaan 120-100-80-50 ja viellä tarvittaessa jopa 30 jos on ahdas tila jossa viellä työmiehet työskentelee. eikä silleen että ennen tietöitä nopeusrajoitus rysähtää 120 johonkin 30km/h.

      tietenkin jos tiellä isompi nopeus rajoitus niin sitä ennemmin nopeutta aletaan laskemaan hitaasti että ei tarvitse sitten 120-140km/h lasissa vetää äkkijarrutksen kun tie työmää jo edessä ja vaarantaa liikennettä. ja useilla tapana viellä ajaa puskurissa kiinni niin arvaa mikä ketju kolari syntyis ja kun ajat 30km rajoituksen ohi ja poliisit siinä niin 100km/h ylinopeus sakot viellä päälle ja törkeä liikenteen vaarantaminen, kortti hyllelle.

      Näkee jo miten vajaa älyistä ja miten monta ajokyvytöntä autoilijaa liikenteessä on. Harmi vaan kun poliiseilla ei resursseja tarpeeksi niin liikenteen turvallisuus paranisi huomattavasti.

      kohta varmaan kaupunkin keskussa 20km/h rajoitukset kun kaahailaan 10-20km/h ylinopeutta ja kun 20km/h niin saataisiin sentään autoilijoitten nopeus siihen 30-40 että ei niin paljoo enää 60km/h kaahaitais. ja kumminkin edelleen sakkoja sais jaella ylinopeudesta mutta kumminkin olisi edes vähän turvallisempaa.
      voi olla että motariltakin 120 rajoitus häipyy tulevaisuudessa kun ei osata ajaa sääntöjen mukaan ja maalaisjärjellä. niin nopeus rajoituksien nostamisesta on turha haaveilla niin kauan kun 80-90% autoilijoista ajavat idiootista ja eikä maalaisjärkee kasvanu päähän.

      • silkatyperyyttä

        kaupungilla on vaikea kaahata ylinopeutta, jos et sitten asu jossain tuppukylässä. maantiet on suurempi ongelma, kun toiset ajaa alinopeutta ja toiset ihan maalaisjärjellä ymmärtää että mikään ei estäisi ajaa lujempaa kuin se idiootti edessä. Ohitetaan, tehdään ne vaaratilanteet. En lähde ohittaa autoa joka ajaa 100 mitä nopeusrajoitus sanoo, mutta edessä roikkuva välillä 100 ja välillä ylämäessä ja kurveissa 70 ajava kyllä on se suurempi vaaran aiheuttaja. ja tuntuu siltä että suurimmalla osalla on autojoen nopeusmittarit ppäin peetä


      • Kjell.C.Pippelström
        silkatyperyyttä kirjoitti:

        kaupungilla on vaikea kaahata ylinopeutta, jos et sitten asu jossain tuppukylässä. maantiet on suurempi ongelma, kun toiset ajaa alinopeutta ja toiset ihan maalaisjärjellä ymmärtää että mikään ei estäisi ajaa lujempaa kuin se idiootti edessä. Ohitetaan, tehdään ne vaaratilanteet. En lähde ohittaa autoa joka ajaa 100 mitä nopeusrajoitus sanoo, mutta edessä roikkuva välillä 100 ja välillä ylämäessä ja kurveissa 70 ajava kyllä on se suurempi vaaran aiheuttaja. ja tuntuu siltä että suurimmalla osalla on autojoen nopeusmittarit ppäin peetä

        Sulla on edessä roikkuva? Mulla olis taito saada se kuntoon...


      • lisävauhti

        Niin, noi turhan aikaisin laskettavat rajoitukset on se ongelma. Samoin kuin työmaan jälkeen ajellaan helposti kilometrinkin verran vielä hiljaista nopeutta. Ei ole järkeä moisessa. Ja kun kansa ajaa paaaljon lujempaa, niin silloin rajoituksissa on jotain vikaa, kun kukaan ei miellä ko. rajoitusta järkeväksi (ainakaan pituudeltaan).

        Sitä paitsi tässä maassa voisi kokeilla samaa kuin oliko nyt Norjassa, missä nostettiin nopeusrajoituksia järkevämmälle tasolle (porkkana), muttei menty liian helpolla, niin sitten samalla laskettiin puuttumiskynnystä ja kovennettiin sanktioita (keppi).
        Tässä maassahan ei osata kuin toi keppiosa. Yleisesti on kuitenkin tiedossa, että porkkana toimii aina paremmin kuin (pelkkä) keppi. Koskahan täällä osattaisiin kokeilla moista?


      • veio
        lisävauhti kirjoitti:

        Niin, noi turhan aikaisin laskettavat rajoitukset on se ongelma. Samoin kuin työmaan jälkeen ajellaan helposti kilometrinkin verran vielä hiljaista nopeutta. Ei ole järkeä moisessa. Ja kun kansa ajaa paaaljon lujempaa, niin silloin rajoituksissa on jotain vikaa, kun kukaan ei miellä ko. rajoitusta järkeväksi (ainakaan pituudeltaan).

        Sitä paitsi tässä maassa voisi kokeilla samaa kuin oliko nyt Norjassa, missä nostettiin nopeusrajoituksia järkevämmälle tasolle (porkkana), muttei menty liian helpolla, niin sitten samalla laskettiin puuttumiskynnystä ja kovennettiin sanktioita (keppi).
        Tässä maassahan ei osata kuin toi keppiosa. Yleisesti on kuitenkin tiedossa, että porkkana toimii aina paremmin kuin (pelkkä) keppi. Koskahan täällä osattaisiin kokeilla moista?

        Sano esimerkki missä rajoituksia voisi nostaa.?


    • lataane

      Nyt Itäväylän alussa on 30km, toiset lataa seitsemääkymppiä. Pääteillä samat uunot lataa samaa nopeutta oli rajoitus mikä vain.

    • veio

      Toisaalta, työmään väki tietää parhaiten millä alueella he työskentelevät johonkin aikaan päivästä. Mutta outojakin rajoituksia näkee.

      Miksi rakennusyhtiöt vaarantavat työntekijöidensä turvallisuuden. Vaatisivat jokaiselle työmaalle peltipoliisin. Yksikään työmaa ei alkaisi ennen peltipoliisia.

    • työtie

      Tietyömerkkien virittely varsinkin moottoritiellä on paljon vaarallisempi homma kuin itse työ. Niitä ei ole kovin mukava jumpata edestakaisin liikenteen seassa, vaikka jättäisikin vilkkuauton kaistan tukkeeksi itseään suojaamaan. Nopeusrajoituksen päättymistä osoittavan merkin puuttuminen on kyllä laiskuutta.

    • qwdsxqwd

      Harvemmin noihin epäkohtia huomaa, toki minäkin olen niitä havainnut joskus.
      Yksi epäkohta minkä voi todeta aika monilla tietyömailla on huonossa kohtaa olevat nopeusrajoitusmerkit.

      Ei mulla ole ongelmaa ajaa 80km/h rajoitusta turunväylän tietyömaan kohdalla.
      Samoin länsiväylällä oleva 60km/h nopeusrajoitukset. Kyllä tuolla ainakin ihan täysin piittaamattomuutta turvallisuutta kohden monien melko huimatkin ylinopeudet eikä mitään että rajoitukset on liian aikaisin tai myöhään.

      Työkseni ajelen ambulanssillakin usein noita teitä ja kyllä mä niitä rajoituksia noudatan silloin, aika moni painaa menee ohi ja jokunen tosi huimilla ylinopeuksilla mistä jää kyllä miettimään että ei taida seuraamukset joitakin kuskeja paljoa kiinnostaa. Saahan näistä lukeakkin joskus että joku tunnetusti hyvätuloinen saakin 140 euron sakot vaikka voisi kuvitella rikkeeseen ja tuloihin nähden sakkojen olevan enemminkin 14 000 euroa.

    • 10-14

      Autoilijoiden asia ei ole miettiä rajoitusten järkevyyttä vaan TOTELLA niitä.
      Sakotuskynnys pitäisi olla 1 km/h yli rajoituksen, kolmesta sakosta ajokortti pitäisi mitätöidä niin, että sen saa takaisin vain käymällä autokoulun nollasta alkaen uudelleen. Ja samat säännöt ammattikuskeilla kuin muillakin. Eiköhän junttikansa alkaisi oppia noudattamaan liikennesääntöjä!

      • veio

        Useimmiten kuski ei pysty näkemään syitä tiettyyn rajoitukseen. Vaikka sakotuskynnys olisi 10% niin se puhdistaisi liikennettä paljon. Koska jokaisella lipsahtaa joskus. Mutta tahallaan ylinopeutta ajossa saisi tolernassi olla 1km/h. Kukaan ei aja vahingossa puhelinkorvalla, liian lähellä, ylinopeutta muuta liikennettä nopeammin.
        Eikö ole oikein ottaa raha niiltä jotka toimivat väärin, kuin niiltä jotka toimivat mahdollisimman oikein kuten nyt AJONEUVOVERO tekee. ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe