kuolema ja surutyö

sairaus

olin juuri aloittanut koulun ja koulua oli käyty vasta kuukausi kun rakkaan äidin sydän pysähtyi ja hän menehtyi. minun nuorin sisko oli 4 vuotta joten oli vaikea selittää mitä tarkoittaa kun äiti ei tule lukemaan enään ilta-satua
kuinka te olette selvineet vanhemman menetyksestä? ja minkä ikäisiä olitte kun äitinne tai isänne kuoli

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orpotyttöolen

      Vanhempani kuolivat suhteellisen nuorina, vielä työiässä nykyajan mittapuun mukaan ja itse olin isän kuollessa yli kolmenkymmenen ja äidin lähtiessä vähän päälle neljäkymmentä.
      Suru ei ollut kohtuuttoman rankkaa, kun olin jo asunut kauan pois lapsuuden kodista. Kyllä se oli orpo, kaihoisa tunne ja ikävöin myös lapsuuden aikaa.
      Jos vanhemmat olisivat kuolleet ollessani lapsi ja kouluikäinen, en osaa edes kuvitella, mitä se olisi silloin tarkoittanut. Todennäköisesti olisimme kolme sisarusta joutuneet lastenkotiin, koska isällä ei olisi ollut minkäänlaista valmiutta tai mahdollisuutta huolehtia kolmesta pienestä tyttärestä.

    • SuruPusero

      Äitini kuoli, kun olin 17 vuotias.
      Äitini sairasti kauan ja koulunkäynti vei meiltä yhteistä aikaa äidin kanssa, joten vähäiseksi jäi yhteinen aika äidin kanssa.
      Äitini kuoli syöpään, olisi äidillekin suonut pidemmän ja terveemmän elämän, että olisivat isän kanssa saaneet viettää yhteisiä eläkepäiviä.

      Isäni kuoli äskettäin 4 kk sitten ja olen 44 vuotias.
      Äidin kuolema oli raskas asia ja tuntuu, että isän kuolema on vielä raskaampi, kun isän kanssa on yhteistä aikaa vietetty paljon enemmän.
      Äidin kuoleman jälkeen olen asunut isän kanssa, mitä nyt välillä muutaman vuoden olen ollut toisella paikkakunnalla opiskelemassa ja armeijassa, mutta muun ajan olen elänyt isän kanssa.
      Kun paljon viettää aikaa läheisen kanssa, niin kyllä sitä kiintyy ja tottuu siihen, että läheinen on läsnä ja osa elämää.
      On hyvin vaikea ymmärtää, että isää ei enää ole, ei näe enää isää, eikä voi kysyä isältä mitään ja isä on lopullisesti poissa tämänhetken elämästämme, mutta ainoa toivo on jälleen näkemisen toivo sitten kun oma elämä päättyy.

      Jos olisin muuttanut pois kotoa ja harvemmin ollut isän kanssa tekemisissä, niin kaipaus ei olisi niin rankka, kun silloin tavallaan olisi tottunut elämään ilman, että isä on koko ajan läsnä ja elämässä.
      Toisaalta voisi sitten harmistella, ettei ollut isän kanssa, kun isä oli elossa ja oli mahdollista olla isän kanssa.

      Nyt on kuitenkin suuri tyhjä olo, kaipaus ja suru.
      Suru on vähän hellittänyt, mutta kaipuu pysyy.
      Välillä kyllä alkaa itkettämään, varsikin kun muistelee asioita, joita isän kanssa tehtiin ja esineitä, joita isä käytti, niin niistäkin nousee muistoja ja muistot vielä itkettävät.
      Joku haluaa muistoista nopeasti eroon, hävittää kuolleen läheisen tavaroita, vaatteita ja saattaa muuttaa uuteen asuntoon.
      Minä kuitenkin haluan säilyttää muistot isästäni, vaatteita, esineitä ja isän huone on vielä sellainen, kuin hän siellä viimeksi oli ollut.
      Isä sai nukkua pois omassa kodissa, kuten oli toivonut.
      Isän sänky, siinä se on, en ole sitä hävittänyt, se saa olla siinä sellaisena, kuin se on ollut.

      Vaikka nykyään monet nuoret muuttavatkin pois kotoa, niin kyllä heilläkin on suru ja kaipuu omien vanhempien kuoltua, vaikka ajattelisi, että omien vanhempien puuttuminen elämästä helpottaa lopullista puuttumista, kun vanhemmat ovat lopullisesti poissa.
      Kun kuolema on lopullinen ja peruuttamaton, niin se tekee kuolemasta niin raskaan ja vaikean asian.
      Vanhempia ei saa millään enää takaisin sen jälkeen.

      Voimia ja lohdutusta kaikille oman vanhempansa menettäneille...

    • tuoksumuistona

      Ystävälläni on koskettava muisto äidistään. Äiti oli menehtynyt sairastettuaan jotain vakavaa sairautta (luulen jokin mahasyöpä) kotona 50-luvulla. Kun sitten äiti oli viety pois, lapset olivat halunneet nukkua äidin vuoteessa päiviä jälkeenpäin kun siinä oli tallella rakkaan äidin tuoksu. Vieläkin tämä henkilö muistaa sen tuoksun ajatellessaan äitiään, vaikka kuolemasta on jo yli 60 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe