haluan syyn jatkaa elämääni

saaaras

olen 22- vuotias, ollut masentunut kuusi vuotta, välillä on parempia aikoja ja välillä huonompia.
opintoni eivät etene niin kuin muilla, olen hitaampi ja tarvitsen enemmän ponnistusta kuin muut. kuitenkaan en halua lopettaa opiskelua, sillä se on ainoa minkä avulla jaksan ajatella tulevaisuutta.
olen parin vuoden takaisten virheiden vuoksi joutunut velkoihin ja minulla on ulosotossa jonkun verran rahaa. tällä hetkellä tulen toimeen saamillani tuilla, ja toisinaan pyydän vanhemmiltani avustusta, jota kuitenkin yritän maksaa takaisin silloin kun pystyn. kuitenkin inhoan rahan lainaamista, ja pelkään tulevaisuutta raha-asioidenkin takia.
opiskelin kuntoutusrahalla mutta se lopetettiin kun en edennyt tarpeeksi.
en haluaisi mennä sairaslomalle koska kokemuksesta tiedän että se passivoittaa liikaa eikä ole avuksi.
olen aika yksinäinen. minulla on ystäviä ja tuttuja, mutta en uskalla puhua heille, enkä turvautua heihin. saatan välillä sanoa että on paha olla jolloin joku saattaa ehdottaa että tulee luokseni kylään, mutta en yleensä suostu siihen koska en halua olla vaivaksi, ja koska se olisi kiusaannuttavaa olla ihmisraunio seurassa.
olen mieluummin yksin ja häiritsemättä ketään.
yksi ainoa ystävä on sellainen jolle soitan jos ahdistaa liikaa ja tarvitsen tukea, mutta hänellä on oma elämänsä ja kiireensä.
tuntuu että olen epäonnistunut.
olen liian vanha olemaan näin hukassa ja viiltelemään itseäni mutta silti teen niin jos olo menee liian kurjaksi.
isälläni on uusi perhe joka on selkeästi tärkeämpi.
jos isä joskus soittaa niin hän kyselee lähinnä vain opintosuoritusteni perään ja että olenko töissä ja se on ahdistavaa kun tuntuu että olen hyvä ja kiinnostava vain jos olen tuottelias, ja koska juuri masennuksen takia en ole ollut kovin tuottelias, en ole hyvä ihminen tai tytär.
äidille en halua aiheuttaa huolta ja sisaruksia ei ole.

mietin liian usein itsemurhaa. se on oljenkorsi johon tartun kun tuntuu liian vaikealta. joskus ajattelen että ehkä sen vuoksi en myöskään onnistu asioissa, kun itsemurha tuntuu jatkuvasti hyvältä vaihtoehdolta. välillä mietin vähemmän itseni tappamista ja silloin saatankin olla utelias tulevaisuuteni suhteen, mutta toisinaan ainoa syy miksi vielä olen täällä on läheiseni, sillä en halua aiheuttaa heille sitä pahaa oloa jonka itseni tappaminen heille aiheuttaisi, en halua heidän syyllistävän itseään.

haluaisin apua mutta mulla on liian korkea kynnys hakea sitä enempää kuin nyt jo saan. apu, jota tällä hetkellä saan on sama mielialalääke jota olen koko kuuden vuoden ajan käyttänyt, ei muuta. en myöskään pääse kelan tukemaan terapiaan kuin vasta muutaman vuoden päästä, sillä vuoden kestänyt terapiani lopettettiin kun en kokenut sille enää tarvetta. se oli suuri virhe.

9

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älähöpsi

      22 on vielä niin nuori ettei tollasia kannata ajatella

    • joiäkkäämpi

      Kyllä sinulla näyttää olevan mahdollisuuksia, vaikka itsestä tuntuu niin. Noihin velkoihin kannattaisi varmaan kysyä jotain velkajärjestelyä niin pääsisit lopulla vapaaksi. Kannattaa ottaa opiksi tehdyt virheet talousasioissa. Opiskelu kannattaa. Myös alaa voi vaihtaa. Hoito- ja puhdistusaloilla riittää aina töitä - niitä ei voida koneillistaa.
      Olet tärkeä ihminen ihan vain omana itsenäsi. Älä aliarvioi.

    • hetkeksivaan

      mie suosittelen sitä sairaslomaa kyllä

    • Kohtalotoveriko

      Olen 21-vuotias ja voisin samaistua tekstiisi täysin. Minulla siis ihan samat tuntemukset! Olisi kiva jutella sähköpostitse, jos vain sinulle sopii?

    • Ihmeellistä

      Haluat syyn jatkaa elämää. Siinä kaksi sanaa, SYY on ELÄMÄ. Jos ei ole elämää on kuollut, silloin et voi kokea elämän ihmeellisyyksiä. Sinulla on arvokkaat SIMÄT joilla NÄET kaiken sen kauneuden mitä luonnossa on. Sinulla on korvat joilla KUULET, ampiaisen pörinän, musiikin ja lintujen viserryksen ym ym. Sinulla on kaksi tervettä JALKAA joilla voit KÄVELLÄ. kävellä luontoon ihastelemaan sen kauneutta. Sinulla on PUHEKYKY jolla voit kertoa, että rakastat vanhemiasi, jotka SINÄ omistat. Sinulla on KÄDET joilla voit SYÖDÄ ihmeellsiä hedelmiä tai herkkujasi. Joista voit nauttia kun ELÄT. - Sinulla on SYDÄN joka sykkii ja sykkii, se ihmeellinen sydän.

      • samueline

        Olen yksityinen rahaa lainanantaja, minä tarjoavat erilaisia lainoja kaikki minun arvostetun asiakkaille. Mikä tahansa laina tarpeet ovat, suuria tai pieniä, henkilökohtaisia tai asuntolainasta, olen valmis keskustelemaan kanssanne siitä, miten voin tarpeitasi. Tarjoan sekä pitkän että lyhyen kutsutaan lainojen edulliseen korolla ja tämä laina tarjous on ehdottomasti rehellisiä ihmisiä, jotka ovat Jumalan pelkäämään ja ovat valmiita maksamaan lainan sovitun ja määrätyn ajan kuluessa eikä paeta rahani. Jos olet kiinnostunut saamaan lainaa, sinun tarvitsee vain minuun yhteyttä sähköpostitse osoitteessa [email protected]


    • whereiswillthereisway

      Hei! Ensinnäkin nyt meet lääkäriin ja hommaat itelles kunnon lääkkeet. Sit sanoisin että lopeta opintosi ja lähde reppureissaa ulkomaille. Jos muutenkin oot yksin niin pärjäät siellä ihan hyvin. Ja takaan että saat uusia tuttavuuksia nim. TIEDÄN. Koska mä tiedän miltä tuntuu kun kaikki toivo on mennyt. Lähdin ja näin että maailmassa on ihan helvetisti kaikkee kaunista! Ja ihmiset! Ne tulee sun luo ja auttaa sua! Mutta sun pitää päästä ensin ympyröistäsi eroon! Maailmalla kiertelee kavereita jotka ettii elämän tarkoitusta. Sitten sä törmäät just sellaisiin tyyppeihin jotka aattelee niinkuin säkin! Ja se on coolia! Ja siitä sä saat voimaa! Ja sä tuut takaisin tänne Suomeen kun oot valmis!

    • kassuliini

      Masennuksesi takia sinulla ei ole voimia edetä opinnoissa niin nopeasti kuin haluaisit. Olen itse opiskellut vaikka masennus on ollut päällä ja olen syönyt mielialalääkkeitä. Silti suoritin tentit ja loppujen lopuksi kaikki meni hyvin. Älä siis lopeta opintoja. Mene kuitenkin lääkäriin ja pyydä lääkkeitten tarkistusta.
      Etene opinnoissa omaan tahtiin äläkä vertaa itseäsi muihin. Pienikin eteneminen on voitto. Se nostaa itsetuntoa.
      Minusta voisit sanoa isällesi suorat sanat. Sano että masennus vaivaa etkä ole ihan voimissasi mutta yrität kyllä kaikkesi. Sen pitäisi kyllä riittää, myös isällesi.
      Miksi ihmeessä et voi kertoa äidille sitä miltä sinusta tuntuu? Vaikka oletkin aikuinen kuulut hänen perheeseensä ja läheistä perheenjäsentä kuuluu auttaa tai ainakin kuunnella ja tukea. Sinä syyllistät itseäsi aivan liikaa, - se on masentuneelle tyypillistä.
      Sanot että sinulla on ystäviä muttet mene heitä tapaamaan koska tunnet itsesi ihmisraunioksi. Neuvoisin kyllä menemään ainakin joskus, silloin huomaat että ajatusten vaihto tuulettaa kummasti mieltä. Yksin ollessa ajatukset kiertävät samaa rataa ja mieli synkistyy entisestään. Tiedän kyllä kokemuksesta että masentunut ei jaksa kauaa kommunikoida ja väsähtää helposti. Mutta ystävällehän voi sanoa että nyt väsyttää ja täytyy lähteä kotiin. Ystävä kyllä ymmärtää.
      Älä missään nimessä pidä itseäsi epäonnistuneena! Sinä opiskelet, ja etenet siinä omaan tahtiisi. Et siis ole epäonnistunut. Masennus ei ole omaa syytäsi! Olisiko vanhempiesi erolla siinä oma osuutensa? Ja tuo terapiajuttu, käypä tiedustelemassa josko voisit aloittaa sen uudestaan,
      Toivotan sinulle oikein paljon voimia!

    • Hei nimimerkki, saaaras

      Olen pahoillani tilasteestasi. Mutta se voi muuttua ja muuttuukin, koska elämänvaiheet eivät ole pysyviä. Sinun on kuitenkin oltava itsesi puolella ja haettava apua, muuta keinoa ei oikein ole. Suosittelisin sinua etsimään hyvän hoitosuhteen, mene ensin vaikka terveyskeskukseen, lääkärin kautta asia etenee. Kannattaa käydä pitempi aika jonkun kanssa keskustelemassa.

      Vanhempasi varmasti välittävät ja rakastavat sinua, ovat ehkä huolissaankin, isäkin vaikka hänellä on uusi perhe. Kerro heille tilanteesta ja ota vastaan se tuki mitä heiltä voit saada. Meidän kunkin elämä on erilainen jokaisella ja kaikkien elämässä on erilaisia vaiheita. Sinun masennuksesi ei ole sen kummempi asia kuin jonkun diabetes tai migreeni. Älä häpeile itseäsi ja sairauttasi. Sinun elämäsi kulkee eteenpäin päivä kerrallaan kuten meillä kaikilla, opiskelet rauhassa, teet sellaista työtä mihin on voimia. Voisit yrittää etsiä jonkun vertaistukiryhmän paikkakunnaltasi, sellaisia lienee ympäri Suomea; mielenterveyskuntoutujien nuorten ryhmä, esimerkiksi. Niistä saatava apu on parasta, huomaat ettet suinkaan ole yksin ja ainoa.

      Mietit syytä jatkaa elämää; niitä on minun mielestäni paljon, mutta sinun on löydettävä omasi. Elämän rikkaus ja sen mahdollisuudet, pienet arjen hyvät asiat...

      Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle,
      Pirkko-pappi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe