Bipo odottamassa hoitoa

bipotäti

Hellurei,

Jo aikaisemminkin epäillyt tätä sairautta itselläni ja juuri äskettäin terveydenhoitoalalla työskentelevän sukulaisen kanssa juteltiin bipo mahdollisuudesta kohdallani. Olen käynyt läpi 5 masennusjaksoa elämäni aikana. Kaikki olleet enemmän tai vähemmän vakavia. Yhden kerran psykiatrisella. Välissä pitkä noin kuuden vuoden hyvä jakso. Ei ole diagnoosina muuta kuin masennus. Syön serotoniinipohjaista mielialalääkettä pienellä annoksella (20mg). Olen ollut töissä voimien mukaan, n. 6 h/pv ollut terveydentilaan sopiva työmäärä. Nyt olen saanut työn, jossa lähes 40h/vko. Unettomuutta, paniikkioireita, ärtyneisyyttä, puheripulia, kummallisia päähänpistoja eli siis mania oireita on ollut usein. Siivoan myös maniassa tarmoa puhuen, mutten sentään öisin, sillä minulla on unettava lääke joka auttaa nukkumaan onneksi hyvin. Tuo mainitsemani työ ei ole alkanut vielä. Nyt on erikoinen vaihe menossa, ilmeisesti sekä mania että depis päällä. En keskity mihinkään, ajatukset poikkoilee ja väliin masennus vaivaa. Voimavarat vähissä. Hyvä kun jaksan kirjoittaa tän tekstin. Haluaisin tietää voiko tk-lääkäri määrätä myös litiumia jne. manialääkkeitä vai pitääkö mennä mt-toimistoon. Mun paikkakunnalla sinne ei saa helposti aikoja. Olen ollut aiemmin tk avohoidossa, lääkkeet ja nähny psykologia sen kautta siis. Kiitos vastauksista. Lisää myöhemmin. Ja tää ei ole pila, en vaan kykene ja jaksanut kirjottaa kaikkea.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bipopää

      Mene sinne minne saat nopeiten ajan. Eikö terveyskeskuslääkäri pysty lähettämään sinut eteenpäin psykiatrille? Normaali tk-lääkäri ei kyllä ala määrätä lito tms. enkä kyllä sellaiselta ottaisikaan ko. reseptiä, koska nuo bipolääkkeet vaativat enemmän seurantaa käytössä ja muutenkin asiantuntemusta määrätessä.

    • jojohyppy

      Arvauskeskuksessa ei noista tiedetä mitään, hanki lähete kunnollisiin tutkimuksiin. Mä sain aikanaan työterveyshuollon kautta psykiatrille ajan, joka laittoi mut vierailemaan Aurorassa. Käsittääkseni voi marssia ihan ilman mitään papereitakin.

      Seulonnassa käytetään mm. tällaisia lomakkeita:

      http://www.ksshp.fi/kyselyt/mdq/

      "Nyt on erikoinen vaihe menossa, ilmeisesti sekä mania että depis päällä."

      Tunnetaan nimellä sekamuotoinen jakso, mixed state. Mulla on ollut monia, harvinaisen veemäisiä, etenkin jos tulee itsetuhoisia ajatuksia tai vihanpurkauksia.

      SSRI-lääkkeitä ei bipo saisi käyttää ilman muita mielialaa tasaavia, sillä ne saattavat nostaa mielialaa hallitsemattomasti. Mulla ovat laukaisseet manian.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1207
    Aihe