Elämä Suomelan kylässä jatkuu...

maaseudunrauhaa

Kyläläiset olivat kokoontuneet järven rannalla olevalle ajanviettopaikalle.
Lähes kaikki olivat paikalla:
Rinkka-Reetta, CD, Hölölynkölkky, Piikkisikaneiti, Psykoosipapitar, hilseilevä, mummomamma, Syytön syrjästäkatsoja, nyk.kuuraajaraukka, Master Henks, lepo-lassi, De Halvmeeter, rouva Manceliini ja Nitromiina.
Tiedossa olisi huikea tapahtuma.

Kylän ainoa kirjoitustaitoinen paljastaisi uuden taideteoksensa!
Kapine oli rannalla pressun alla piilossa.
Taiteilija nosti kätensä pystyyn ja kyläläiset seurasivat silmät soikeina pressun poistoa.
Rannalle oli ilmestynyt iso kivenjärkäle...
Kirjoitustaitoinen rykäisi, silmäili maireasti yleisöään ja sulavin sanakääntein hän selitti teoksen tarkoituksen.

"Niin...kun tuli mieleen, että minähän vietän suurimman ajan vuodesta ulkomailla.
Tämän muistomerkin avulla voin olla teidän ajatuksissanne koko ajan.
Tämä on NUOLUKIVI!
Hinnasto on tuossa kiven vierellä:
Pieni ohut lipaisu 1 euro.
Pidempi nuolaisu maksaa 2 euroa.
Kympillä saa jo kunnolla imutella ja 20 euroa maksamalla saa nuolla vaikka kielensä ruvelle.
Rakkaat kyläläiset!
Pöytä on katettu!"

Kyläkunta katseli hieman oudoksuen tätä sileää kivenlohkaretta.
Kukaan ei kuitenkaan kerinnyt sanomaan asiasta mitään, kun läheiseltä maantieltä alkoi kuulua raskasta ketjujen kolinaa.
Tietä pitkin kulki jokin ällistyttävän nopea kulkija.
Onko se suihkukone?
Onko se pikajuna?
Vai onko se itse Teräsmies?

Väärin!
Kyläläisiä lähestyvä pölypyörre kätki sisäänsä kaikkien tunteman Himassa-Hakatun.
Tämä istualtaan juokseva ikiliikkuja oli päivittäisellä 700 kilometrin pyöräilylenkillään kylän ympäri.
Hetkessä hän oli jo ohittanut rannalla töllistelevän porukan.
Enää ei kuulunut kuin vaimeaa polkimien paukkumista ja ilmaan jäi leijumaan raskaana kuumentuneen koneöljyn kitkerä katku.

Kyläläiset liikehtivät mietteliäinä.
Huomio kiinnittyi taas kerran Master Henksin vaivalloiseen liikkumiseen.
Tämä käveli ähkyen kumarassa ja puhui oudosti tavuttaen.
Eihän noin rikas ihminen voi minkään sairauden kourissa olla?
Master Henks ähkäisi kahta kauheammin, todeten vieressään olevalle Rinkka-Reetalle:
"Äääh...rikkaudestahan tämä kaikki johtuukin...äääh...rahaa on niin ettei paskalle taivu...äääh...mahaa pingoittaa jatkuvasti...äääh!"
Ja totisesti vaurautta oli:

KELA:n tekemän tietokonevirheen takia oli hänelle alettu maksamaan eläkettä peräti kymmenkertaisena.
Eläkkeenmaksupäivänä hänen ei tarvinnut mennä pankin ulko-ovea pidemmälle, sillä jo sieltä saakka huomasi kassaholvin oven olevan raollaan.
Ilmeisesti rahaa oli taas tullut koska kynnyksen yli pursuavat setelit estivät oven sulkeutumisen.

Lähistöllä kuikuileva aikamiespoika CD hymähti itsekseen.
On noilla eläkeläisillä omat ongelmansa!
Lempinimensä tämä vanhan lestaadiolaissuvun poika oli saanut siitä, että hänen puheensa oli kuin olisi kuunnellut yhtä ja samaa levyä toistuvasti.
Mutta eipä ole köyhä poika hänkään.
Hänellä oli väri-TV, BMW, DVD, HIV sekä AD/HD.
Koska suku oli aina ollut innostunut perunanviljelystä, oli tila siirtynyt isältä pojalle jo monen sukupuolileikkauksen ajan.

Aina ei ollut asiat näin hyvin.
Ennen perunanviljelystä oli suku ollut kiinnostuneempi viinanviljelystä.
Ainoastaan avomaankurkkua oli ollut kasvamassa ja myynnissä.
Kun viina sitten vei voiton viljelyhommista, myönsi pitäjän vallesmanni heille oman sukuvaakunan.
Siinä oli kaksi suolakurkkua ristissä ja alla latinankielinen teksti:
"Mitä kurkusta tulee, se kurkusta menee!"

Mutta se kuuluu jo menneisyyteen.
Nykyään on CD alkanut viettää joutoaikaansa elokuvien parissa.
Yksi hänen suosikkikuvistaan on mustavalkoinen Suomi-Filmi nimeltään
"Niskalaukausvuoren vanha loispummiemäntä"
Siinä sai totisesti naureskella, kun seurasi tämän eläväisen eläkeläisen sekoiluja!
Kyläläiset siinä hetken höpisivät keskenään.

Silloin kantautui järveltä kumeaa murinaa.
Rantaan saapui suuri huvivene, jossa oli ainakin 400 hevosvoiman bensiinimoottori.
Veneen keulassa liehui suurikokoinen Ruotsin lippu.
Turisteja...Paatin kannella oli ylhäisen näköinen nainen, joka esitteli itsensä:
"Ka,päevää!Minä itse olen Tukholmassa asuva Salome du Argentinas ja tässä on lääkärimieheni tohtori Tutunen.
Tuomme muutaman lähisukulaisen tänne korvasieniä keräämään, kun ne ovat Ruotsissa kiellettyjä.
Eihän se teitä haittaa, koska ette muutenkaan ymmärrä hyvän päälle?"

Silloin veneen kannen alta purkautui ainakin 30 tummapintaista, huivein varustautunutta sienestäjää.
Ilmeisesti sienenhaku otettiin vakavasti, sillä kaikilla oli kantamuksenaan isot matkalaukut ja lukemattomia pahvilaatikoita.
Veneestä poistuttuaan he katosivat kuin kreikkalaisen pankin luottoluokitus.
Vielä de Argentinas huusi huolehtivasti heidän peräänsä:
"Muistakaa sitten hakea myös matkakorvauksia!Ja kulkekaa eri reittejä, etteivät koirat pääse jäljille!"

Sitten hän vinkkasi Kirjoitustaitoisen lähemmäksi.
Hän osoitti kannella olevaa esinettä:
"Siinä!Saksalaisten toisessa maailmansodassa käyttämä Enigma!
Tällä ne viestit salataan ja lähetetään koodattuna!
Läl läl lää!"

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä hiomista. Juoni ei edennyt jouhevasti, vaan töksähteli. Loppukappale ei koodannut yhteen alkuosan kanssa.

      Sitä paitsi alkuperäisen ja aidon tarinan mukaan, nuotiolle kerääntyneet kyläläiset juoksivat pakoon metsän takaa yllättänyttä ukonilmaa, kuka mihinkin puskaan.

      Joten ristiriitaa alkuperäisen Suomelan kylätarinan ja tämän jäljitelmän välillä on runsaasti.

      Mutta tarina nosti hymyäkin suupieleen. Jatka harjoittelua sillä harjoitus tekee mestarin ; )

    • Heikunkeikku

      Anteeksi ihan satasella. Olen nolo nyt.
      Pakko myöntää, että kertomus oli NIIN vauhdikkaan liioiteltu, että se ryntäsi paikka paikoin mun nauruhermojen kimppuun ja olin suorastaan pakotettu päästämään naurut pihalle, etten olisi paukahtanut präts rikkipuhki.
      400 hevosvoiman bensamoottori, kumarakävelijä rahaisine tuloineen, pölypyörre ikiliikkujan aiheuttamana 700km:n päivälenkkineen ja moni muu sai aikaan sen, että nyt joudun nolona myöntämään, että oli naurettavan naurua tuottava kertomus.

    • kiitosvaan

      Vedet silmissä olen nauranut tarinallesi :D

      • nuolijana

        .....ja kuset housussa...


      • tollanenvaiva
        nuolijana kirjoitti:

        .....ja kuset housussa...

        Sullako? Onpa keljua, laita vaippa.


    • Kiitos kun kohtelit hellästi istualtaan juoksevaa

    • kesivä

      Minusta oli tosi hauska. Että nuo nualukivikii :))

    • sitten.kelkat.kääntyy

      Kaikkien mielestä hauska kunnes palstan kingi tulee aamulla antamaan tuomionsa.

      • taisitteneirepeä

        Sitten se riemu vasta repeääkin.


      • Aloituksen teksti on korppiksen tasoinen.
        Eli.
        Ulko-puolelta seuratun näkemisen luettelo.
        Luovuus puuttuu kokonaan.
        Vähäinen huumorin-yritys on kuin kaksi naista joisi koti-viiniään ja keksisi toisilleen mahdollisimman typerää käkätettäväksi.
        Minua eivät kummankaan tekstit naurata yhtään.
        -
        Mitä nimmariini tulee, niin jotain pohjaa hahmossa on.
        Syön paljon vihanneksia, ja jokainenhan tietää mitä se saa vatsassa aikaan toisinaan.
        Taidanpa tänään tuottaa pari sellaista näiden kahden "kirjailijan" kunniaksi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Aloituksen teksti on korppiksen tasoinen.
        Eli.
        Ulko-puolelta seuratun näkemisen luettelo.
        Luovuus puuttuu kokonaan.
        Vähäinen huumorin-yritys on kuin kaksi naista joisi koti-viiniään ja keksisi toisilleen mahdollisimman typerää käkätettäväksi.
        Minua eivät kummankaan tekstit naurata yhtään.
        -
        Mitä nimmariini tulee, niin jotain pohjaa hahmossa on.
        Syön paljon vihanneksia, ja jokainenhan tietää mitä se saa vatsassa aikaan toisinaan.
        Taidanpa tänään tuottaa pari sellaista näiden kahden "kirjailijan" kunniaksi.

        H.

        Ugh, olet puhunut. Amen.


    • tattiss

      Olipa hyvä, että sattui silmään tää hauska juttu näin illan päätteeksi. Nyt ymmärrän paremmin ton "CD":n jankutuksia kun kerroit sen taustoista :))

    • de-meter

      Mainio tarina taas, korppis..)) Oivallusten ja rikkaan kielenkäytön juhlaa...
      Ellei tässä muuta ehdi, Suomelan kylässä on pakko käydä - saa nauraa sydämensä pohjasta...

      • Eihän tää ole mun juttuni, etkö huomaa kirjoituseroa? Jos olisin jatkanut, olisin jatkanut siellä alkuperäisessä versiossani. Tämän tarinan kertoja tekee pitkiä yhteenvetoja palstan henkilöistä. Yhteenvedot ovat yliampuvia. Itse kirjoitan lyhyitä lauseita. ; ) ja lausekokonaisuudet etenevät jouhevasti.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Eihän tää ole mun juttuni, etkö huomaa kirjoituseroa? Jos olisin jatkanut, olisin jatkanut siellä alkuperäisessä versiossani. Tämän tarinan kertoja tekee pitkiä yhteenvetoja palstan henkilöistä. Yhteenvedot ovat yliampuvia. Itse kirjoitan lyhyitä lauseita. ; ) ja lausekokonaisuudet etenevät jouhevasti.

        Ps. ei tää huono ole, nauratti minuakin.


      • de-meter
        korpikirjailija kirjoitti:

        Eihän tää ole mun juttuni, etkö huomaa kirjoituseroa? Jos olisin jatkanut, olisin jatkanut siellä alkuperäisessä versiossani. Tämän tarinan kertoja tekee pitkiä yhteenvetoja palstan henkilöistä. Yhteenvedot ovat yliampuvia. Itse kirjoitan lyhyitä lauseita. ; ) ja lausekokonaisuudet etenevät jouhevasti.

        Katos vaan, korppis. Täydestä meni minulle, kun hätäisesti luin. Mutta nyt kun sanot, niin onhan teissä eroa, lauserakenteissa ainakin. Mutta oivallusta ja osuvia nimmareita löytyi tästäkin. Olet saanut hyvän kilpailijan...


      • de-meter kirjoitti:

        Katos vaan, korppis. Täydestä meni minulle, kun hätäisesti luin. Mutta nyt kun sanot, niin onhan teissä eroa, lauserakenteissa ainakin. Mutta oivallusta ja osuvia nimmareita löytyi tästäkin. Olet saanut hyvän kilpailijan...

        En koe häntä kilpailijakseni, vaan hän kokee minut. Hän on tämä sama henkilö, joka on aloittanut nämä minua mollavat ketjut, mutta tajusi kaiketi tehneensä väärin ja yrittää nyt huumorilla saadakirjoituksestaan palstahyväksynnän. Pettuleipä ketjussahan hän sai sai pääsääntöisesti negatiivistä palautetta.

        Positiivinen palaute on aina mukavampaa. Eikös ; )


      • de-meter
        korpikirjailija kirjoitti:

        En koe häntä kilpailijakseni, vaan hän kokee minut. Hän on tämä sama henkilö, joka on aloittanut nämä minua mollavat ketjut, mutta tajusi kaiketi tehneensä väärin ja yrittää nyt huumorilla saadakirjoituksestaan palstahyväksynnän. Pettuleipä ketjussahan hän sai sai pääsääntöisesti negatiivistä palautetta.

        Positiivinen palaute on aina mukavampaa. Eikös ; )

        Jaa. Mun kristallipallo on tunnetusti aika himmeä. En osaa veikkailla, kuka kukin on, mutta tutultahan tämä alkaa jo kuulostaa. Iskee kyllä meikäläisen nauruhermoon, etenkin nyt, kun kärjistykset ovat lempeämpiä.
        Kun luin tekstin uudelleen, erot sinun ja hänen välillä tulivat selviksi. Eniten näissä minua naurattavat nimmareiden väännökset, eivät niinkään henkilöiden kuvaukset. Ja sitten nämä "aforismit" : "mikä kurkusta tulee, se kurkusta menee".))
        Luulen kyllä, että sun valttikortti on pitkäaikainen kirjoittajien tuntemus, henkilöhahmot piirtyvät tarkemmin...


      • eppu2
        korpikirjailija kirjoitti:

        En koe häntä kilpailijakseni, vaan hän kokee minut. Hän on tämä sama henkilö, joka on aloittanut nämä minua mollavat ketjut, mutta tajusi kaiketi tehneensä väärin ja yrittää nyt huumorilla saadakirjoituksestaan palstahyväksynnän. Pettuleipä ketjussahan hän sai sai pääsääntöisesti negatiivistä palautetta.

        Positiivinen palaute on aina mukavampaa. Eikös ; )

        Hauska aloitushan tuo, mutten sitä ajatellut Sinun aloittamaksesi. Mainitsit tuon pettuleipäketjun, en nyt saa siitä kii, mikä se oli.
        En nyt tiedä tuosta kilpailemisesta. Hyvin mahtuu tänne monenlaista, on Sinulla kyllä sana hallussa, sitä ei voi kieltää.


      • näin.huomannut
        eppu2 kirjoitti:

        Hauska aloitushan tuo, mutten sitä ajatellut Sinun aloittamaksesi. Mainitsit tuon pettuleipäketjun, en nyt saa siitä kii, mikä se oli.
        En nyt tiedä tuosta kilpailemisesta. Hyvin mahtuu tänne monenlaista, on Sinulla kyllä sana hallussa, sitä ei voi kieltää.

        Sanako hallussa, no eipä ole korpiksella siitä näyttöä . antaisi sitten palstalaisille sen näkyä eikä pitäisi taitoa hallussaan, jos sitä kerran on. Ei pelkkä suuna päänä huseeraus mitään verbaalista lahjakkuutta osoita.


      • palstan.puolesta
        de-meter kirjoitti:

        Jaa. Mun kristallipallo on tunnetusti aika himmeä. En osaa veikkailla, kuka kukin on, mutta tutultahan tämä alkaa jo kuulostaa. Iskee kyllä meikäläisen nauruhermoon, etenkin nyt, kun kärjistykset ovat lempeämpiä.
        Kun luin tekstin uudelleen, erot sinun ja hänen välillä tulivat selviksi. Eniten näissä minua naurattavat nimmareiden väännökset, eivät niinkään henkilöiden kuvaukset. Ja sitten nämä "aforismit" : "mikä kurkusta tulee, se kurkusta menee".))
        Luulen kyllä, että sun valttikortti on pitkäaikainen kirjoittajien tuntemus, henkilöhahmot piirtyvät tarkemmin...

        Vainoharhaisuus näkyy taas korppiksen kristallipallossa, on varmaan tuskallista elää ainaisissa epäluuloissa . Tämän ketjun aloittaja on ihan toisissa sfääreissä kuin kk, ei alennu vainoamaan eikä vainoharhoihin, ne ovat kk:n erikoisalaa. Totta kai nikeistä vetää omia sairaita johtopäätöksiään. kun on jo pari vuosikymmentä eri ikäryhmissä huseerannut ja suorastaan asuu palstoilla. Alkaahan nämäkin jo omilta omaisuuksilta ja mestoilta tuntua. Käy jatkuvasti ylikierroksilla ja elää jossain harhamaailmassa.


    • parempiversio

      )))))))

    • kesi.vä

      Olisi kiva tietää kuka on hän jos on joku vakionikki. Tämä on hauska, oivaltava ja tässä on vielä vuodenkin jälkeen ajankohtaisia aiheita. Kiitos kun nostatit hymyn huulilleni jälleen :)

      • en.saa.päähäni

        Kukas tuo aloituksessa mainittu Nitromiina on?


      • kesi.vä
        en.saa.päähäni kirjoitti:

        Kukas tuo aloituksessa mainittu Nitromiina on?

        Täällä oli muistaakseni joku Nittamiitti tai sinnepäin. Ei ole näkynyt aikoihin.


    • lueskelija

      Tämä on parempi kuin alkuperäinen!

      • No, etsi alkuperäinen voidaan vertailla.


      • Ei-hyväksyttävää
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, etsi alkuperäinen voidaan vertailla.

        Sen niminen rakennusalan lehti on kuin Suomela. Olet sieltä nimen kopsannut kk. Tämä on korppiksen tasosta paljonpaljon yläpuolella . Kk kehtaa häpeällisesti tunnetun kirjoittajan nimitystä. Hänelle tuntuu muutekin toisten omistama olla kuin omaa. Sellaista sanotaan varastamiseksi ja hyväksikäytöksi.


    • Hyvin_tempaistu

      Jollakin jouluaikaa lukea arkistoja sekä nostella vanhoja, tällä kertaa 3,5 vuoden takaa. Joka ihan kelpo tapaninpäivän ratoksi. Missä lienen ollut kesällä 2015 kun juttu ilmestynyt? Kiireinen, sen muistan, siksi en paikalla muistamassa tuollaista avausta.
      Enpä noista nimistäkään olisi tuntenut enkä tunne puoliakaan, jotain tutunomaisia muutama.

    • onpa.hauskin

      Maan mainioin juttu.

    • rikas.kielemme

      Tuo nuolukivi. Nyt enempi palstaa lukeneena se iskee. Tässäkin ketjussa huomaa, että negatiivista palautetta tulee nuolukiven paljastajalta. Kirpasee häntä, kun aloittaja on parempi.

      Ikävöin koti-kiusatun soutulavittan ja paattitarinoita.

      • Palstalta-tulee-menee

        Korppiksella on palstojen kuolinluettelo. Vielä sekin.
        Olisiko kk siellä, muistaakseni korppis väitti sellaista ja tietää muitakin kuolleita, vaikka eivät olisikaan kuolleet?
        Kumma että kaikkinainen tieto menee kainuuseen, mutta ei muille?


      • Palstalta-tulee-menee kirjoitti:

        Korppiksella on palstojen kuolinluettelo. Vielä sekin.
        Olisiko kk siellä, muistaakseni korppis väitti sellaista ja tietää muitakin kuolleita, vaikka eivät olisikaan kuolleet?
        Kumma että kaikkinainen tieto menee kainuuseen, mutta ei muille?

        Olet patoginen valehtelija. Hyvää tapania, muista pistäytyä ulkona.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1619
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe