Vanhemman sisaruksen kateus

Kalmakokutsuu

Oletko kokenut tai oletko itse ehkä kateellinen nuoremmalle sisaruksellesi, koska vanhempi sisarus omaa enemmän sairauksia ja hän kokee että nuoremmalla on vielä enemmän elinvuosia? Silloin kun olin nuori tyttönen, koin vanhempien sisarteni olevan ylimielisiä ja ja pitivät minua vain lapsukaisena, itseään jo nuorina naisina.
Nyt tuntuu että kun heille sairauksia on alkanut tulla ja ikääkin, niin jotenkin vihamielistä käytöstä alkanut ilmaantua. ja kommentteja että eikös sulla ole sitä ja sitä sairautta, vaikkei mitään vakavaa sairautta ole todettu, ja jotenkin niin kuin mielessään toinenkin sisareni määritteli minulle jopa sydänvian:/ Itsellään hänellä on vikaa sydämessä. Jotenkin vain on sellainen pahansuopuuden henki aina kun olemme puhuneet puhelimessa. Onko muilla vastaavia tuntemuksia?

30

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykoterapeutitar

      Ei meidän perheissä ollut, eikä ole tapana koskaan sairauksista edes mainita saati puhua. En edes tiedä, mihin "tauteihin" vanhempani kuolivat. Sairauksia voi olla, mutta ne "kärsitään" hiljaa itsekseen ja kuollaan pois, kun sen aika on. Että vielä kateutta sairauksista! Jestas!

      • Mitä.turhia.muremaan

        En minäkään ole iljennyt puhua suvulleni sukupuolitaudeistani, saattavat alkaa hyljeksimään minua. Ja voin vaikka vannoa, että AIDS nimistä liikkuvaa pöpöä minulla ei ole.


      • Psykoterapeutitar

        Ei ole minun vikani!


    • Keskimmäinen

      Jotenkin se sisarkateus paistaa läpi ihan omasta kirjoituksestasi.

      Omien sisarusten kesken ei teini-iän jälkeen ole ollut kateutta ja kärhämää, eli puolin eikä toisin. Sisarrakkautta vain, tarvittaessa autetaan aina toista mäessä.

      • Kalmakokutsuu

        Ai miten se kateus paistaa läpi? Minulla on monia monia vuosia vielä elettävänäni ja voin sanoa olevani tervekin kaiken lisäksi. Ei mitään henkeä uhkaavaa sairautta ole.
        Miksi olisin kateellinen itseäni huomattavasti vanhemmille ja sairaammille ihmisille?? Pitääkö aina vääntää kaikki päinvastaiseksi? Oletko itse sairas ja kuolemanpelkoinen ihminen?


    • otaetäisyyttäniihin

      Se on ehkä niin, että yrittävät käyttää sinua "terapeuttina" omissa ongelmissaan. Tehdä sinusta jonkinlaisen"kärsi kanssani"henkilön. Ei siihen pidä antautua, se on liian raskasta sinulle, etkä ole siihen sovelias. Sen on oltava etäisempi henkilö, sinä olet liian läheinen.

      • Eikö sisarukset ole sitä varten jotta voidaan tarvittaessa käyttää terapeuttunakin, Puolin ja toisin.Silloin kun välit ovat läheiset. Muu sisaruskateus on sitten erikseen.


    • ö-Öö

      Hyvin on asiat.

      Jos muuta kadetta ei ole, kuin toisten sairaudet. Mutta ttottahan on, ihmiset aika usein tuntuvat tavallaan leuhkivan sillä, kuka eniten sairas ja kenellä kauhein tauti. Jotenkin omituista, mutta kaitpa sitä kukin koittaa nostaa itsetuntoaan, kuka milläkin tavalla. Noin periaatteessa kummallinen piirre. Koska mun käsittääkseni kyse ei oikein koskaan ole edes säälin kerjäämisestä, kyse tuntuu olevan just leuhkimisesta.

      Tossa hikiällä seuraillut ukkojen eturauhassyöpä-keskusteluja. Net tosiaan vertailee, kellä kovimmat sytostaattihoidot olleet jne. Niinkuin käsitykseksieni tullut, että mitä pahempi syöpä ja rajuimmat hoidot, sen kovempi kundi. Net kai sitten arvohierarkian huipulla, jotka sattuneet kuolemaan siihen >:/

      Vaan, hyvin tosiaan on asiat, jos ei muuta riitelemisen aihetta ole.

      =DW=

      • Iän karttuessa ja terveydentilan rapistuessa ajatukset alkavat yhä enemmän pyöriä monilla on kroppansa ympärillä, kellä suolen toiminnan ja kellä sairauksien. Nitä sitten vertaillaan et kellä pahimmat ja kellä vähimmät. Mielenkiintoinen aihe, hoidotkin mitä on saatu ja kellä kettumaisimmat hoitajat ja lääkärit.


    • omassa-perheessä-ei

      sisrkateutta ole ollu koskaan,
      ----
      Alotukseen:
      Kaukaa nähty,
      nuorempi sisko vie vanhemman siskon miehen, menee sen kaa naimisiin,
      myöhemmin vahempi sisko hurmaa saman miehen,
      nuoremmalle tulee ero,
      siinä sitä soppaa riittää, ku samasta miehestä koko elämä taistellaan.

    • Ja-ne-perinnöt

      sitten, maalaistalo 100 ha annettiin epäoikeudenmukaisesti vain joillekin ja muut saivat mennä vaikka Amerikkaan kuten
      äidinkin sisarukset, ilman mitään apua!!
      Yksi äidin sisko meni Amerikoissa matalaan rantaveteen nukkumaan.

      • Arvaahan-sen_m

        iten siinä kävi?
        Kun vatsallaan makaa matalassa rantavedessä.Hänelle muutto Amerikkaan ja kaipuu kotiin oli ollut liian suuri taakka koettavaksi ja edelleen kannettavaksi.
        Ei USA ssa mitään apua annettu maahan saapujille,
        miehet metsätöihin lokareiksi
        taikka kaivoksiin mainareiksi.
        Naisilla vaikeampaa kun englannin kieltä olisi heidän töissään vaadittu.


      • muistoja

        Suomessakin vielä ( 1940-luvun lopulta -50 luvulle) - ei mitään apua annettu niile maalaistaloista pois joutuville lapsille, joiden oli kaupunkiin lähdettävä, koska elimahdollisuutta kotona ei ollut,
        maalla ei ollut oppikouluja, ei aamuista bussiliikennettä kaupunkiin,
        joten:
        opiskelemaan yritteleville tuli pakolliseksi muuttaa koulukaupunkiin ison ruskean pahvisen matkalaukun kanssa, jonne oli kerätty housut ja paidat sekä mekot, hiukan pennosiakin oli mukana.
        Arvaatte varmaan, millaista se oli.


      • 1940-luvunloppu-1950-luk

        Ei opintolainoja, ei opintorahaa, ei asumistukea...


      • Ei-mitään-apua-EI

        Hengissä oli itse yritettävä pysytellä, kaupasta sai vanhoja kovia kuivuneita leipiä melkein ilmaiseksi ja kuorittua maitoa.

        Sen takia ja muutenkin : nopeasti oli yritettävä päästä läpi!

        Kun pääsimme siellä ylioppilaoppilaiksi 6 vuodessa, laitoimme kotiin sähkösanoman: "Molemmat läpi."

        Lyhyesti piti ilmoittaa, koska maksu oli sanojen lukumäärän mukaan.

        Ei ollut vielä kännyköitä,
        lennättimestä sai soittaa, mutta kysyessämme selvisi, että sähkösanoma tuli halvemmaksi.

        Sen jälkeen opiskelin kaksi vuotta Jyväskylässä, sain opettajan kelpoisuuden.

        .......

        Kaikki muu opiskelu sen jälkeen on tapahtunut TYÖN ohessa.
        ················································································································


    • Ei taida olla kauhean helppoa tulla vanhaksi. Mitä enemmän sairauksia on, sitä vaikeampaa on pitää yllä positiivisen suhtautumisen elämään. Onko se sitten sitä luopumista ja valmistautumista multaan :/ pfff, ei meinaa minunkaan hymiöt pysyä...

    • himfs

      En ole . Tiedän että koko ajan hänenkin elämässä kädet työtä täynnä
      ihan syvään uupumukseen saakka - oikeasti suvun vaiheet monen sukupolven ajan on pitänyt sisällään hyvin vahvaa draamaa ja dramatiikkaa - kaikki sekin historiikki jotenkin vaain elää jälkipolvissakin.
      Mitä tarkoitatte miesten viemisellä? Ainoa viejä on aina ollut kuolema.
      Nuoremmat sisarukseni olivat hyvin pieniä isän kuollessa 43vuotiaana,
      äiti 34-vuotias kahdeksan alaikäisen yksinhuoltaja - joka kävi rajut syöpähoidot läpi ja selviytyi takaisin elämään - niin oli myös lasten elämä - aika rajua hengissäselviytymisleiriä ja taistelua elämisen- ja
      ihmisoikeuksista myös.

    • näinParempi

      Ymmärrän hyvin aloittajaa sisaruskateuden kokeneena. Ihmiset, joiden sisarussuhteet ovat hyvin, eivät voi ymmärtää, ettei kaikissa perheissä ole yhtä hyvin kuin heidän perheessään. Lyhytnäköisyyttä tuollainen.
      Itse olen nuorin siskoistani. Ulkoisesta olemuksestani olen saanut paljon kateutta heidän taholtaan koko elämäni ajan, puhumattakaan mm. taiteellisesta lahjakkuudestani.
      Vain silloin he ovat iloisia, jos matkani varrella on ikävyyksiä. Mutta mikä kateus ja tuhahtelu seuraakaan siitä, jos minulla menee hyvin.
      Itse en ole heitä kohtaan kateellinen mistään syystä.
      Nykyisin pärjään ilman siskojani. Emme pidä yhteyttä lainkaan.

      • Minä en vanno kateuden nimeen sisarussuhteiden ongelmissa voin toki olla väärässäkin. Minä en osaa olla kateellinen sisaruksilleni, en löydä yhtään järellistä syytä, joten uskon kateuden olevan usein vain oletusta.

        Kun luin viimeiset viestini vanhemman sisareni kanssa, en ymmärrä miksi hän katkaisi välit kanssani. Kuten sinä kirjoitit, minäkin pärjään ilman sisartani.

        Esikoinen lähetti minulle viimeisimmän kuvan siskostani saatekirjeellä, tältä näyttä sisaresi tänäpäivänä. Sisareni oli vahtanut facebookkuvaa. Hyvän näköinen oli, laihtunut.


      • korppis kirjoitti:

        Minä en vanno kateuden nimeen sisarussuhteiden ongelmissa voin toki olla väärässäkin. Minä en osaa olla kateellinen sisaruksilleni, en löydä yhtään järellistä syytä, joten uskon kateuden olevan usein vain oletusta.

        Kun luin viimeiset viestini vanhemman sisareni kanssa, en ymmärrä miksi hän katkaisi välit kanssani. Kuten sinä kirjoitit, minäkin pärjään ilman sisartani.

        Esikoinen lähetti minulle viimeisimmän kuvan siskostani saatekirjeellä, tältä näyttä sisaresi tänäpäivänä. Sisareni oli vahtanut facebookkuvaa. Hyvän näköinen oli, laihtunut.

        Joskus sisarussuhteet vaativat sen että ollaan muutama vuosi ilman että ollaan yhteyksissä. Mulle kävin sillain et keskimmäisen siskoni kanssa ollaan aina oltu tosi läheiset. Mutta sitten ykskaks ilman järjellistä selitystä naps vaan ja mitään ei kuulunut noin viiteen vuoteen. Hän tosin muutti tuolloin satojen kilometrien päähän. Mutta syy tähän ei ole vieläkään selvinnyt. Muutti takaisin tänne lähemmäs ja nyt ollaan taas tekemisissä, mutta tästä välirikon syystä ei ole puhuttu ja minä en jaksa alkaa vatvomaan. Toki minulla aavistukseni asiasta on mutta min en nyt toistaiseksi vaan jaksa.


    • Minulla ei ole vastaavia tuntemuksia, olen ainoa tytär, on vain kolme nuorempaa veljeä.
      Kaikki vanhenevat myös nuoremmat sisarukset ja vaivoja tulee yleensä kaikille iän mukana, miksi ihmeessä kadehtisin nuorempien sisarusteni terveyttä, perässä he tulevat.
      Ainoa asia mikä lapsena suututti ole se kun vanhempani ilmaisivat avoimesti pettymyksensä siitä että en vanhimpana lapsena ollut poika. Saivat he kolme poikaa mutta ei tainnut vastata sitä että poika ei ollut esikoinen. Nuorimmasta toivottiin taas tyttöä, hänelle oli varattuna vaaleanpunaiset vauvanvaatteet, eipä tuo häntä tytöksi muuttanut.

    • Aloittajalla-on-vanhan

      ihmisen epäluuloa mielensä täynnä, siitä johtuva viha tulee esiin
      puhelimessa ja muutenkin.
      Tietenkään se ei suhdetta ainakaan paranna.

      Luulot eivät ole tietoa.

      Usenhan ihminen luulee esim. toisen elämän olevan helppoa ja onnekasta
      vain siksi, ettei tiedä, ei tunne hänen elämäänsä, ei esim. ole tullut kylään,
      vaikka on kutsuttu.

      Siinä on sitten vieraannuttu kauaksi kaikesta toisen eloon kuuluvasta.

    • Heikunkeikku

      Olen nuorin lapsi. Isosiskoni on minua 10 vuotta vanhempi ja veljeni on enemmän kuin 10 vuotta vanhempi.
      Minä olin lapsena kateellinen siskolle. Hän sai meikata itsensä ja lähteä sillä kauniilla naamallaan vaikka minne ulos. Minä värkkäsin meikkien kanssa myöskin, mutta ehämmää saanu lähteä sen näkösenä ihmisten ilmoille. "Mee pesemään naamas, kaikki nauraa jos 7 vuotias on meikit silimillä". Noin ne sanoi ja arvatkaa vaan ottiko päähän.
      Siskolla oli aivan upeita vaatteita. Muistan yhden kävelypuvun. Lilan värinen ihanuus. Mäkin tahdon, sanoin, mutta en saanu ku eihän mun ikänen semmosilla vaatteilla. Kääk.
      Minä oon lapsena piirtänyt ihan hullun lailla. Aina kynät kourassa. Kadehdin myös siskoni piirustustaitoja (hänkin piirsi paljon), hänen piirustuksensa onnistuivat aina ja minä vahtasin omaa paperia ja ajattelin, että tääkin on epäonnistunut.

      Mutta sitten kun minä olin viidentoista (muistan tämän hyvin), niin ajattelin SÄÄLIEN, että voi sisko raukkaa, se on jo 25 vuotta. Niin vanha, niin vanha, niin vanha :)
      Kovasti tuo mun nuoruusajattelu mua naurattaa. 25-vuotias Vanhus :)))

      Elikkä palatakseni nykyisyyteen, niin sanon: Meillä sisaruksilla ei ole kateutta.

      • Ja-ne-perinnöt

        jotka menivät vain joillekin, niitä en sure.


        Minä en todellakaan kadehdi sisaruksiani.

        Ainoa, mistä on ollut paha meli, on se,
        että ne sisarukset, jotka jakoivat koko lapsuudenkotini keskenään,
        LISÄKSI yrittävät erottaa minut ja muut osattomiksi jääneet suvusta kokonaan, syynä luultavasti se, että tuntevat SYYLLISYYTTÄ siitä
        meidän muiden elävältä ryöstämisestään.

        ...
        Niinpä, totta tuokin, ett'ei enää 80 lasissa ole väliä parin / kolmen vuoden ikäerolla,
        jos on lapsuuden jälkeen koskaan ollutkaan.


      • Kalmakokutsuu

        Itselläni on vanhimman siskon kanssa melkein 15 vuotta ikäeroa.


    • fimsh

      Äidin vanha vihreä lierihattu ja mummun vanha ulsteri,kuhmuinen pieni ruskea matkalaukku ja puupohjakengät - kun 14-vuotiaana maailmalle läksin, muu kaikki mitä joskus saanut, menny kierrätykseen ja johonkin yleishyödylliseen kui auttanut joitakin velallisia.
      En silleen maisia mammonoita himoitse ja loputkin romut, mitä omistan, varmaan lähtee samalla tavalla - hyväuskoinen ja täyspäinen blondi nykysinkin - vientiä aina riittäny ku ottaa jalat alleen ja lähtee kävelemään - miksi elämä ja aika pitäis käyttää kadehtimiseen
      - joku syyhän on aina täytynyt olla riitoihin - ei ikänäs mulla ole ollut hyvää viinapäätä mutta sangentällirikkaaksi elämääni kuvailisin.

    • ent.siivoojaparka

      Aika hyvin olen elämässäni pitänyt huolen siitä, että kenelläkään ei olisi syytä olla kateellinen minulle.
      Mutta kyllä vaan sisareni sanoi kerran olevansa kateellinen minulle, koska ilkiän kulkea tämän näköisenä ihmisten ilmoilla.

      • Minun sisareni oli minule kansakouluikäisenä kateellinen minun saamastani hiihtokilpailussa saamastani lusikasta, vaikka hän itse ei edes osallistunut kilpailuun.


    • EsikoineNmmkohu

      Päin vastoin. Olen vanhin sisarus mutta tervein. Nuoremmilla on reipasta ylipainoa, nivelrikkoja sun muita sairauksia, jotka yleensä tulevat iän myötä ja huonojen elintapojen seurauksena.

      En siis ole kateellinen.

    • Anonyymi

      Ymmärrän oikein hyvin. Omasta mielestäni ikävintä asiassa on se, että minun vanhempi sisareni katsoo aina vain olevansa oikeassa jopa silloinkin kun parjaa ja loukkaa minua. Toisin sanoen: asialle ei voi mitään.

      Olenkin katsonut, että ainoa järkevä temppu on suojella itseään ja katkaista välitä. Välien katkaisemisella tarkoitan sitä, etten vastaa hänen yhteydenottoonsa. Hän ei muutu miksikään, mutta minä saan verenpainetta ja tunnen oloni toistaitoiseksi.

      Missä syy? Jossakin kaukana - lapsuudessako? Kun minua ei vielä ollutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe