Mitä käytännön vinkkejä teillä olisi antaa vanhojen värikuvien värien korjaamiseen? Itselläni on ainakin kellertävään taittuvia kuvia joita olen yrittänyt säätää levelssillä, mutta automaatti ei anna hyvää kuvaa ja itse säätämällä tuntuu että se on vain päämäärätöntä veivaamista ees taas. Ei tiedä mihin kannattaisi säätäessä kiinnittää huomiota että saisi oikean tasapainon väreihin. Kannattaako joku väri säätää ennen toista? Jos kuvassa on selvästi valkoinen kohta niin onko siitä apua? Mistä aloitatte säätämisen ja miten etenette?
Haalistuneetvärit
3
139
Vastaukset
- 920
Aiemmin mulla oli Epsonin skannerissa sen oma skannaussofta jolla haalistuneet kuvat oli helppo korjata:
-Skannaus 16 bittisenä
-Skannaus senverran loivana että kaikkien värikanavien tumma ja kirkas pää tulee kokonaan mukaan
-Kuva auki photoshoppiin ja jokaisen värikanavan levels säätimen ylä-ja alapäästä löysät pois erikseen säätämällä.
-Sen jälkeen voi sävyjä säädellä jokaisen värikanavan levelssin keskisäätimellä ja curverstasoilla. Hommassa oppii itselle parhaiten sopivan tavan.
-Kuvan aukaisu photoshoppiin ACR tai LR:n kautta niin siinäkin voi valkotasapainoa säätää paremmaksi.
Valitettavasti Epsonin skannaussofta ei toimi W7, ostin VueScan ohjelmiston ja se on todella surkea esitys. Oonkin ruvennut reproamaan digijärkällä, mutta se on hankalampi kuin Epson 3200 tasoskanneri. - Väriäelämään
Kiitos vinkeistä! Täältä löysin myös hyviä vinkkejä: http://www.nikkemedia.fi/ivailu/nettikurssit/kuvis2/oppitunti7/7oppitunti.htm
Tuli vain se ongelma vastaan että jostain syystä en löydä, tai sitten photarissani ei ole tätä pipetin inforuutua... Mistä siis näen eri väriarvojen määrät, että voin katsoa että niitä kutakin kolmea väriä on suurinpiirtein saman verran?- 920
Kyllä se inforuutu jostain pitäis löytyä.
Vanhoja oikein värivikaisia kuvia voi pelkällä silmälläkin katsella, ja normaaliaiheisessa kuvassa päästään jo lähelle kun levelsseistä säädetään joka värikanavasta molemmista päistä löysät pois kuitenkaan niin ettei leikkaudu pois.
Curverstaso on myös hyvä työkalu.
Ja säädöthän kannattaa tehdä säätötasoilla ja vasta lopuksi laittaa tasot kasaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992627
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1162323En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761648Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1931156- 471068
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va491063- 99981
- 46783
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6783- 106754