Työttömän insinöörin tarina

Insins

Eli valmistuin kesäkuussa Insinööriksi (AMK), kemiantekniikan alalta, suuntana prosessisuunnittelu ja -kehitys. Meillä myös kovasti luvattiin paljon työpaikkoja ja hyvä liksa. Opiskelut suoritin hieman tavoiteaikaa myöhemmin, mutta kuitenkin valmistuin. Joka kesä olen ollut teollisuudessa töissä, jotka vastaavat prosessinhoitajaa. Tänä kesänä tosin sain vain erään lyhytaikaisen työn, eli valmistuin suoraan kortistoon. Työkokemusta siis on, mutta probleema on se, etten ole ikinä ollut insinöörin työtä vastaavassa työssä. Yleisesti olen työskennellyt jostain 15-vuotiaasta asti joka kesä, ja nyt olen 26.

Haen joka paikkaan, joka vastaa alaani, tai on lähellä sitä. Onneksi tutkinnon pitäisi olla käypä aina elintarviketeollisuudesta kaivosten syvyyksiin. Mutta silti olen ollut vain yhdessä työhaastattelussa elämäni aikana, YHDESSÄ! Paikoissa joissa olen ollut töissä mitään haastattelua ei koskaan ole ollutkaan. Yhteen pääsin sen jälkeen, kun olin ollut siellä työharjoittelussa, olin siellä sitten neljä kesää, mutta yrityksen byrokratian mukaan 4 kesää on ehdoton maksimi. Noh, seuraavana kesänä pääsin puheluja pommittamalla toiseen saman alan työpaikkaan. Ei siinä mitään, seuraavana kesänä väkeä palkattiin sinne vähemmän, ja en päässyt tällä kertaa. Tosin se on hyvinkin tuttua että työt menevät suhteilla, otetaan töihin porukkaa, joilla on peukalo keskellä kämmentä ja nukutaan töissä (true story). Tänä kesänä olin lyhytaikaisessa työssä toukokuussa suurinpiirtein alaani vastaavassa työssä.

Mennään nykyhetkeen: Kirjoitan tätä tylsistyneenä, sillä en ole koskaan ollut näin kauan toimettomana. Haen töitä aktiivisesti ympäri Suomea, sillä asun vuokralla ja olen sinkku, jolloin pystyn nopeastikin muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Mieluiten kuitenkin muuttaisin johonkin Vaasa - Kuopio - linjan eteläpuolelle. Olen huomannut että jokaisessa insinöörin työpaikkailmoituksessa painotetaan että pitäisi olla kokemusta vastaavista tehtävistä, mutta mistä sitä kokemusta saa jos et pääse mihinkään? Toinen keino on tietenkin edetä vaikkapa prosessinhoitajan tehtävistä, mutta tuntuu, että olen "ylikouluttautunut" ja niistä ei ikinä kuulu mitään hakemuksen lähettämisen jälkeen. Myös varastohommat ynnä muut kelpaisivat, sillä voisin sanoa että olen vastapainotrukin ajamisen ammattilainen, sitä on ajettu 5 kesää

Onko kenelläkään toisella samoja kokemuksia? Oletko valmistunut vaikkapa insinööriksi ilman insinöörin työkokemusta, mutta päässyt töihin insinöörin työtehtäviin? Onko vinkkejä?

65

5993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäkannattaisi

      En millään pahalla haluaisi tätä sanoa, mutta mitä ihmettä sinä mietit silloin, kun hait sinne kyseiseen kouluun? Itse en ole tuhlannut elämääni AMK:ssa, koska monet ystäväni ovat valmistunut sieltä suoraan työttömäksi. Hyvänä esimerkkinä tradenomit. Moni tradenomiksi valmistunut ystäväni työskentelee Prisman ja S-marketin kassalla.

      Kun hain varastolle paskahommiin töihin, niin meillä oli ryhmätyöhaastattelu, ja joukossa oli 3 insinööriä ja yksi tradenomi. Niin se kertoo aika paljon tämän hetkisestä työtilanteesta.

      Sinuna kuitenkin lähtisin tekemään edes jotain. Oli se sitten puhelinmyynti, varastotyö, tai vaikka hesburger, ja jatkaisin samalla työnhakua sinne oman alan hommiin. Kyllä uskon, että siitä paskatyöstä on enemmän hyötyä sun CV:ssä, kuin siitä, että olet työtön.

      • Hain juuri "kaivosbuumin" aikana ja mielestäni ala tuntui luontevalta edellisen koulutukseni jälkeen. Puhuttiin kuinka kaivoksia rakennettaisiin Suomeen, mutta moni kaivos meni Talvivaaran mukana. Lisäksi tällä paikkakunnalla kemianteollisuus on erittäin vahvaa ja alalla on vähän opiskelijoita. Valmistuin amiksesta 2009, talvella 2008-2009 alkoi pankkikriisi. Seuraavana kesänä palkattiiin kesätöihin puolet vähemmän kuin normaalisti, olin onnekas koska sain jatkaa kesätöissä. Kuitenkaan en saanut vakituista ja päätin opiskella lisää, koska ei ollut toiveita saada töitä vuonna 2009, liikaa lomautuksia.


      • valitettavasti

        "Kun hain varastolle paskahommiin töihin, niin meillä oli ryhmätyöhaastattelu, ja joukossa oli 3 insinööriä ja yksi tradenomi. Niin se kertoo aika paljon tämän hetkisestä työtilanteesta. "

        Löytyikö näiltä trukkikortit, tulityökortit, ensiapukortit...? Eivät tainneet saada paikkaa.


    • samanlaisiakokemuksia

      Kyllä samanlaisessa tilanteessa ollaan täälläkin pohjoisessa. En ole insinööri, mutta oman alan koulutusta vastaavaa työtä on erittäin vähän. Olen 24 vuotias , ja oman alan työkokemusta on vajaa vuosi. Nyt olen ollut kohta kaksi vuotta työttämänä, ja en edes jaksa muistaa kuinka moneen paikkaa olen soittanut, ja aina sama vastaus.Käskevät laittaa sähköpostiin tietoa itsestä, mutta koskaan ei mitään kuulu. Avoimiin työpaikkoihin olen myös hakenut vaikka kuin, silti yksi haastattelu myös itselläkin, ja ei silloin tärpänny. Suoraan sanottuna tuntuu, että aikoja sitten on mennyt into edes enää hakea mihinkään. Kyllä toimettomana olo on todella inhottavaa, mutta minkäs teet kun ei yksinkertaisesti pääse töihin. Ei sitä vielä opiskeluaikoina olisi uskonut, että tulevaisuus on tämmöstä. Paljo olen myös hakenut töitä oman alan ulkopuolelta, mutta vielä huonommalla menestyksellä. Usein tosiaan edellytetään kokemusta joka asiata.
      En osaa muutakuin sanoia, että voimia. Itsellä kyllä voimat on alkanu hiipua ajat sitte. Mitä järkeä on laittaa hakemuksia ja hakemuksia ja koskaan ei töitä saa.

    • tähtiin_kirjoittaja

      Ongelma on se, että suomi on pudonnut kelkasta. Koulutus toimii PERUSkoulu tasolla - säälistähän siitä mainitaan ja kehutaan meitä. Sen jälkeen ovat asiat pahasti retuperällä. Ai miten niin ovat? No jos eivät olisi, niin oltaisiinko mahdollisesti sorvin ääressä? Mutta täällä on tehty koulutuksen suhteen pahoja mokia ajan saatossa, eikä koulutustaso riitä maailmanluokan haasteisiin globaalissa taloudessa: Yksinkertaistettuna asia on niin että on keskitytty muotoseikkoihin ja jätetty itse asiat opettamatta. Itse olen DI ja tein lopputyön aiheesta, jossa opetukset aiheesta löytyivät yhden kirjan yhdestä lauseesta! Asia täytyi siis opetella uudestaan ennen töihin ryhtymistä. Vaan milläpä opettelet, kun siihen ei anneta aikaa? Lähtökohdaksi opetuksessa pitäisikin ottaa se, että töiden taso vastaa opetusta. On erittäin huono asia, jos koulutus ei ole edes sivunnut asioita, joita pitäisi hallita "ensimmäisenä päivänä" töissä.
      Mutta lohdutukseksi: Tilanne tulee vielä pahenemaan. Yksinkertaisesti siitä syystä, että tuottavuusloikat tarkoittavat uuden tekniikan käyttöön ottoa ja se puolestaan tarkoittaa lähtökohtaisesti työhön käytetyn vaivan vähentymistä. Kannattaisikin ehkä harkita sosiaaliturvan hakutaitojen kurssien pakollistamista kaikille opiskelijoille.

      • kommuniti

        Koulutuksen paskuudesta voi olla samaa mieltä.

        Tekniikanalan koulutuksessa opiskellaan ihmissuhdetaitoja, monikulttuurisuutta ja kohta kymminiä erikieliä. Nämähän ne tosiaan auttavat tekniikan ihmistätekemään jotain uutta jota maalimalle voisi myydä.

        Kommunistit ottivallan samalla kun liittivät suomen euroopan unioniin. Samalla suomalaiselta vietiin oikeus olla suomalainen eli opiskella suomen kielellä.
        Nykyään näyttää olevan, että täytyy eka oppia englanti ja sitten vasta voi opetella "tekniikkaa" eli miten olla monikulturisti. Reaalisen tekniikanalan insinööriosaamiseen 4 vuoden opiskelusta kuluu ehkä noin puolet. Siinä 2 vuodessa ei vain kovinkaan tekniikka orintoituneeksi insinööriksi valmistuta eikä opita matematiivisia menetelmiä asioiden suunnittelemiseksi.

        Kiittäkää siis eurofasisteja eli kommunisteja opintojenne paskuudesta.


    • Töitähaenminäkin

      Nyt varmaan on tilanne vielä huonompi töiden suhteen, kun oli vuonna 2011. Yksi sukulainen valmistui insinööriksi konetekniikan alalta. Hän ei ollut koskaan tehnyt insinöörin töitä, mutta pääsi valmistuttuaan töihin heti. Itse hän vieläkin puhuu, että oli myös tuuria matkassa, koska kokemusta silloinkin toivottiin. Tuosta ajasta on työllistyminen edelleen vaikeutunut, ihan joka alalla. Voisin ite nähdä, että kemianinsinööreille on nykyään insinööreistä todella vähän töitä. Pystyisitkö niillä papereilla hakeen muita insinööritason hommia? kannattaa yrittää ainakin.

      Oli puhetta ylempänä tradenomejen työllisyydestäkin. Itse olen tradenomi, henkilöstöpuolen suuntautumisella. Olen tehnyt monenlaista hommaa, duunaritason hommia monet kesät ja harjottelun kautta pystyin avaamaan tien oman alan hommien puolelle. Siitä olenkin ajautunut talouspuolelle, että vähän eri hommia olen kuitenkin tehnyt mihin on koulutus, mutta itse näen sen rikkautena, on kaikenlaista alan hommaa saanut tehdä. Nyt olen ollut 8 kk työttömänä. Myyjän hommiin olen ollut ilmeisesti niin ylikoulutettu, etten ole haastattelukutsuakaan saanut. Oman alan hommien haastatteluissa olen ollut varmaankin 7 tänävuonna. yli 200 hakijaa on sanottu olevan per tehtävä, eli pitkälle olen päässyt. Nyt taas yks hakuprosessi kesken.

      Vinkiksi antaisin, että yritä hakea vaan oman alan hommia ja pistää hakemusta sisään. Tarkista cw ja hakemus, jos löytyy jotain korjattavaa. lyhyt ja ytimekäs hakemus. Mutta eipä sekään auta jos työnantajat haluavat kokemusta. Itsellekin on firmat toitottaneet että kokemus on tärkeempää kuin koulutus. Koita hakea muitakin hommia, jos olet kyllästynyt kotona olemiseen. Ja mieti, jos kysyisit esim jotain palkkatukipaikkaa, pääsisit alkuun oman alan saralla. Mullekin se avautui vasta koulun harjottelun kautta, minkä tein palkattomana (koska kokemusta työnantajat painottaa). Uusi alan opiskelukin vois olla vaihtoehto. Tai rekrykoulutukset yms. Mä harkitten kouluttautuvani uudelle alalle, jos töitä ei vaan löydy. Ei sitä jaksa nuorena olla tyhjänpanttina koko elämää, kun ei pääse edes elämää alottamaan jollei ole töitä.

      Onnea työnhakuun!

      • Tällä hetkellä prosessiteollisuudessa ei juuri tapahdu mitään, investoinnit ovat harvassa ja väkeä ei palkata. Saa nähdä milloin Suomi nousee. Menisin Ruotsiin, jos kieltä osaisin, siellä on teollisuus nousussa. Suomessa rämmitään suossa.

        CV on sekä CV-netissä että LinkedIn:issä. CV-netissä on vierailtu huimat 1 kertaa. LinkedIn:issä muutaman kerran on käyny muutama rekrytoja, mutta mitään ei oo kuulunu.


    • qwqwqwqw

      Lohdutuksen sana aloittajalle: mieheni valmistui vasta nelikymppisenä insinööriksi. Alku oli hakusassa, mutta oman yrityksen perustamisen jälkeen on edelleen työelämässä, vaikka jo osa-aikaeläkkeellä. Mietippä sitä yrittämistä...ja yrityksen perustamista. Mitään vuokratiloja ei kannata ottaa, keinoja on muitakin..nuorihan olet vielä...

      • Oon nähny mitä yrittäjyys on. Isällä yritys meni konkurssiin. Ei Suomessa kannata yrittää, ainakaan näihin aikoihin.


    • töitähaenminäkin

      En usko, että suomen taloustilanne tulee oikeasti paranemaan hetkeen. Jos samoilla linjoilla mennään ja veroja korotetaan yms, ei kyllä pitkään aikaan muutosta tule.

      Itsekään en uskalla ruveta yrittäjäksi. Vaarana vaan saada suuret velat, muualla maailmassa ehkä kannattaa yrittäminen, mutta suomessa en usko siihen enää. Ja kiva, jos nuorena menee elämä pilalle epäonnistuneen yrityksen takia. Ei sekään ole ratkaisu. Tarvitaan hemmetin hyvä liikeidea ja pääomaa, sekä kysyntää.

      Ei mullakaan cv netissä ole juuri kukaan vieraillut. Turha kanava. Tarkoitin, että kokeile ihan pokalla uskaliaampia työhakemuksia ja erilaisia. Tai osa tavallisia ja osan teet eri tyyliin.

      • Joo, en siis kopioi työhakemuksia, vaan kirjoitan joka kerta uuden, aina eri tavalla, se mitä päästä tulee. Vaikea vain tietää mikä tyyli on toimivin.


      • lihas

        Kullalla onvahva kysyntä, gtk:lta saa suoraan tiedot mahdollisista kultapaikoista. Prosessitekniikan koulutuksen saaneena ei ole kummonen työ rakentaa rännit ja aloittaa huuhtominen. Teet aluksi lihasvoimalla, kun saat pääomaa siirryt laitehuuhdontaan. Tällöin et tarvitse alussa pääomaa etkä lainaa.

        Ammustarvikkeet/räjähteet ovat maalimalla kysyttyjä tarvikkeita. Suomi liitetään seuraavan 4 vuoden aikana (nykyhallitus) natoon, joten natomaille sotatarvikkeiden myynti avautuu siinä samalla. Kemian/prosessitekniikan osaajalle ei pitäisi olla kummonen homma pistää pommitehdasta pystyyn. Aloita räjähteiden myynti vaikkapa tuolle kaivosinsinöörille tuossa ylempänä.

        (Vai pelkäättekö te (lihas)työn tekoa?)


      • Kullan hinta tosin on liian matala. Esimerkiksi Raahessa Laivakankaan kultakaivos lopetettiin kannattamattomana kahden vuoden päästä tuotannon aloittamisesta. Tälle seudulle on suunniteltu useita kultakaivoksia, mutta saa nähdä, toteutetaanko niitä ikinä.


      • mistänäitätulee
        lihas kirjoitti:

        Kullalla onvahva kysyntä, gtk:lta saa suoraan tiedot mahdollisista kultapaikoista. Prosessitekniikan koulutuksen saaneena ei ole kummonen työ rakentaa rännit ja aloittaa huuhtominen. Teet aluksi lihasvoimalla, kun saat pääomaa siirryt laitehuuhdontaan. Tällöin et tarvitse alussa pääomaa etkä lainaa.

        Ammustarvikkeet/räjähteet ovat maalimalla kysyttyjä tarvikkeita. Suomi liitetään seuraavan 4 vuoden aikana (nykyhallitus) natoon, joten natomaille sotatarvikkeiden myynti avautuu siinä samalla. Kemian/prosessitekniikan osaajalle ei pitäisi olla kummonen homma pistää pommitehdasta pystyyn. Aloita räjähteiden myynti vaikkapa tuolle kaivosinsinöörille tuossa ylempänä.

        (Vai pelkäättekö te (lihas)työn tekoa?)

        Vai että työtön inssi pistämään räjähdetehdasta pystyyn? :DDDDDDD


    • töitähaenminäkin

      Ei sekään ole helppoa, että joka kerta tekee uuden hakemuksen. Itse monia lähettäneenä, kyllästyin jo tekemään ihan uuden aina. Muokkaan vähän ja lähetän.
      Toivottavasti sulle löytyy työpaikka!

    • työntekijä

      Hae ensisijaisesti omalle tai lähialalle haalarihommista lähtien ja esim. työllisyyskursseille... oman atk-osaamisen kehittäminen on aina hyödyksi.

    • ME_vaadimme

      Katsotaanhan nyt rauhassa. Tässä on vielä vääntömomenttia jäljellä. Nimittäin se, että ihmiset eivät ole oman alansa töissä pistää kaihertamaan ja siitä seuraa n. kymmenessä vuodessa se että ihmiset vaihtavat alaa. Ja jos oman alan töitä ei vieläkään löydy.. no sitten se on suomen loppu!

    • työmarkkinoiden_kurjuus

      Tuttu tarina. Moni koulutettu ei saa oman alan töitä mistään. Ja joidenkin on pakko valita sitten alan vaihto jos sekään onnistuu. Muuntokoulutusta taidetaan tarjota vain Nokian irtisanotuille mikki$-insinööreille? Muut saavat pärjätä omillaan.

      Eräskin insinööriministeri yrittää tuherrella prosessikaavioita jolla Suomi saataisiin nousemaan, mutta taitaa nuo kaavioiden piirustelut olla reaalitodellisuudesta niin kaukana ettei taida sekään onnistua.

      Jos itse olisin kemian insinööri ja KIELITAITOINEN alkaisin jo kirjoitella hakemuksia ulkomaille. Nämä Suomen surkeat työmarkkinat taitaa olla aika kelvottomat.
      Tosin tässä täytyy myöntää, etä työmarkkinat ovat jo minun osalta kokonaan poisluettuna koska minut on irtisanottu kaikesta työvelvollisuudesta ja siirretty työttömyyseläkeläisten joukkoon. Näin siis minun elämän "prosessikaaviossa" odotellen eläkenimikkeen vaihtumista vanhuuseläkkeeksi.
      Valitettavasti tämä tie taidetaan tulevina vuosina sulkea näissä uusissa prosessikaavioissa.

      • UuttaVientiäTarvitaan

        "Muuntokoulutusta taidetaan tarjota vain Nokian irtisanotuille mikki$-insinööreille? Muut saavat pärjätä omillaan."

        Puutun tähän lauseeseen, että sen katkeramaku saadaan pois. OSA (ei tietenkään kaikki, tai edes suurin osa) Nokia/Microsoft henkilöstä on suomen vientiteollisuuden parasta työvoimaa. On erittäin tärkeää että tälläiset ihmiset, monet alle 5-kymppisiä, jotka muutoin helposti työllistyisivät jos vain oman alan erikoisosaajia tarvittaisiin, saadaan keinolla millä hyvänsä takaisin työelämään. Muuntokoulutuksilla, yrittäjätuilla tai millä etuoikeutetulla vimppaskonstilla vain. He ovat jo osoittaneet pärjäävänsä alansa ammattilaisina, ja heistä voidaan saada uusien ja pienempien yritysten avaintekijöitä, jotka puolestaan saavat yritykset kasvamaan etenkin vietimarkkinoilla, elvyttävät suomen veropohjaa ja työllisyyttä ja vetävät työmarkkinoille aloittajan kaltaisia uusia insinöörejä suoraan koulunpenkeiltä, ilman työkokemusta kasvavien yritysten tarpeisiin.


    • Miaria

      Oletko laittanut avoimia hakemuksia elintarvikealan yrityksiin? Niillä menee vielä melko hyvin, koska ruokaa tässä maassa myydään nyt ja tulevaisuudessakin entiseen malliin. Ainakin vähän aikaa sitten esim. HK ruokatalo rekrytoi lisää väkeä, mutta nyt sielläkin taitaa olla ytneuvottelut. Olen varma, että saat vielä tänä vuonna töitä. Sulla on työkokemusta ja olet valmis muuttamaan työn perässä. Käytä myös sosiaalista mediaa (Linkedin ym.) ja verkostoidu. Onnea työnhakuun!

      • Joo, myös ruokateollisuus on hyvin lähellä alaani ja olenkin hakenut.

        Olen vain kerran päässyt haastatteluun avoimen hakemuksen perusteella, vaikka niitä onkin laitettu moneen paikkaan. Ja tässäkin tilanteessa kyseessä oli nopeasti kasvava firma keskellä korpea joka on ollut kaikkien huulilla. Katsooko kukaan edes noita avoimia hakemuksia?


      • Velma1

        Vaikka niitä joku katsoisikin, niin ei niillä töitä saa ainakaan omien kokemusteni mukaan. Olen vuosien varrella laittanut avoimia hakemuksia useisiin firmoihin, haastattelun saanut ehkä kahdesta ja töitä en niistäkään. Käsittääkseni muilla on samansuuntaisia kokemuksia, vaikka avointen hakemusten tekoa aina mainostetaankin.


    • Automaatioinsinööri

      Olen juuri valmistunut automaatiotekniikan insinööri ja ei tunnu töitä myöskään löytyvän, kun joka paikkaan vaativat vähintään 3-5 vuoden työkokemuksen saman alan insinööritöistä. Itsellä vain asentajatason työkokemusta automaatiotekniikasta ja mekatroniikasta. Kesätöitä sain jokaisena kesänä opiskelujen aikana, mutta vain asentajatason hommiin teollisuuteen.

      Se myös tuntuu olevan este moneen käytännön läheisempään työhön kuten esim. automaatiotekniikan käyttöönottoihin, kun ei ole S2 sähkötyöpätevyyttä, enkä voi sitä saada, koska TUKES:in mukaan tekemäni sähköalan työt eivät ole riittävän laaja-alaisia sisällöltään, vaikka olenkin niitä tehnyt jo muutamia vuosia.

    • 9plus20

      Rakennustekniikan insinööri täällä. Insinöörin työkokemus puuttuu vaikka koko ikäni olen ollut raksoilla. Ei mitään merkitystä. Jos olisin tajunnut, että vaikkapa ihan muutaman kuukauden insinöörin työkokemus saattaisi ratkaista pelin olisin väärentänyt tai pyytänyt työnantajaa värittämään muutamat kesätyötodistukset. Ei niissä mitään vastuulllisia töitä kuitenkaan tehdä, lähinnä kahvinkeittoa ja jotain pieniä paperinakkihommia mitä luokkakaverilta kuulin. Nyt tämäkin on liian myöhäistä sillä olen ollut kohta puolitoistavuotta työttömänä valmistumisen jälkeen, eli ihan menetetty tapaus. Työkkärin mielestä taas olen ollut niin vähän aikaa työttömänä että, en pääse mihinkään työvoimakoulutukseen tai palkkatukitöihin.

      Mitään tulevaisuutta en enää itselleni näe. Kunhan vain odottelen vanhenemista.

      • Niimpä. Tuntuu että koska en koskaan ole ollut kesätöissä insinöörin hommissa, ei niihin hommiin enää ole mahdollista päästä, koska kokemusta ei ole yhtään.


      • 1915

        Siis missä(minkälaisissa töissä) suoritit harjoittelujaksot tai opinnäytetyön? Jos et halunnut insinöörin töitä harjoitteluaikana mikset jatka raksatöissä? voihan sitä uraa muokata matkan varrella.
        Et ole menetetty tapaus. Yritä ensin töihin sillä taidolla mikä sinulla on. Ja muuten nuo mainitsemasi paperinakkihommat ovat arvokkaampia kuin luulet! niillä nimenomaan päästään kiinni edes johonkin. Joka alalla aloitetaan pienestä. Se kokemus mikä nyt löytyy voi toimia väylänä parempiin töihin.


    • JoskusKannattaa

      Itse valmistuin 2008 (joulukuussa) koneinsinööriksi ja ilman minkäänlaista alan kokemusta.Sain oman alani töitä pienestä paikallisesta suunnittelualan pikkufirmasta (meitä nyt 2 töissä) toukokuussa 2010.
      Eli olin pitkään työttömänä valmistumiseni jälkeen.
      Olin firmassa ensin tällä ihanalla työkkärin rahalla eli päiväraha 9€ 3kk:tta..Jonka jälkeen sanssi kortilla toiset 3kk:tta. Nykyisin vieläkin tässä firmassa töissä.
      Eli jos mahdollista hae kokemus alastasi vaikka ns.ilmaiseksi.

      • Sanssi-kortti varmasti auttaisi, mutta en saanut sitä


    • järki-käteen

      Eihän nykyään EU-aikana missään nimessä kannata jäädä paikoilleen rämpimään. Muuttaa sinne missä töitä on.

      • muuelämäkysymysmerkki

        Niin ja perhe ym. hoituu skypen ja facebookin kautta? mitä jos arvot ovat vähän erilaiset ja työ on sitä varten että rahaa tulee ja elämä jatkuu?


    • järki-käteen
    • Asiantunti

      Tuohonhan on laskettu amk insinöörit ja di:t mukaan.

    • selluhenkilö

      Entäs uudet biotehtaat? Kemianinsinöörin koulutus voisi olla niihin ihan hyvä. Niitä on tulossa tuon Vaasa-Kuopio -linjan alapuolelle useita (Äänekoski, Kuopio, Varkaus?, Lappeenranta?, Kouvola).
      Mistä teit opinnäytetyösi? Voisiko siitä olla hyötyä työnhaussa.

      • Näihin biotuotetehtaisiin otetaan porukkaa vaan paperipuolelta. Itsellänihän on sellu- ja paperitehtaista työkokemusta ainoastaan viikko yhden lyhyen harjoittelun kautta. Äänekosken biotuotetehdas ei ole valmis vielä pitkään aikaan.


    • Insinööri_AMK

      Toinen päivä työttömänä työnhakijana ja sain TE-toimistosta 2 työtarjousta joihin on pakko hakea karenssin uhalla. Kauanpa sitä saikin töitä hakea omatoimisesti, kun heti alkavat työvoimatoimistolta pistämään noita entisiä työhönosoituksia.

      • Itsellenihän vain kerran neljän kuukauden työttömyyden aikana on tullut noita "työtarjouksia", eihän töitä tällä alueella olekaan.


    • Autom_insinööri

      Minulle tuli ensimmäisen kuukauden aikana 8 työtarjousta, joihin oli pakko hakea.

      Töistä n. 80% oli alani työpaikkoja, mutta tehtävän vaatimukset aivan liian korkeita vastavalmistuneelle ilman alan työkokemusta. Jokaiseen paikkaan hain, mutta yhteenkään en päässyt edes haastatteluun, koska en täyttänyt haetun paikan vaatimuksista kuin yhden ja se oli vaadittava koulutus.

      • lisää_tekijöitä_maahan

        Sama juttu täällä. Kun töitä ei tarjottu, perustin perheen ja nyt etsin töitä ruokkiakseni itseni ja viisi lasta sekä vaimon. Jos työttömyysjatkuu vielä pitkään, niin kohtahan tässä alkaa olla vielä suurperhe elätettävänä!


      • harmillista

        Nyt täytyy sanoa että voi paska ! Onko tää mennyt tosiaan tälläiseksi. Itse olen jo urani tehnyt insinööri, monta taantumaa ja lamaa ollut näiden vuosikymmenien aikana mutta aina jossain vaiheessa alkanut nousu. 90-luvun laman aikoihin myös luultiin että tää on lopullista, ei kuitenkaan ollut.
        On vaan pakko uskoa että jossain vaiheessa käännös tapahtuu ! Aina on tapahtunut.

        Tsemppiä kaikille nuorille työnhakijoille, kaikesta huolimatta.


    • Eli aloittaja taas täällä. Tämän kirjoittamisen jälkeen olen ollut 2 puhelinhaastattelussa sekä yhdessä työhaastattelussa, mutta ei ole edelleenkään tärpännyt. Reilu 40 työhakemusta parin kuukauden sisällä, joskus 2-3 päivässä jos siis sopivia työpaikkoja tulee saataville. Aloin siis listaamaan paikat johon olen hakenut, ettei vaan unohda jotain paikkaa, joka olisi paha jos sieltä soitettaisiin ja ei muista hakeneensa.

      Ja hain myös yhteen puoli vuotta kestävään koulutukseen, mutta olin muka ollut liian vähän aikaa työttömänä.

      Oman alan työpaikkoja tulee kyllä todella vähän hakuun.

      • tsemppiäsilti

        Tiedän että lisäopiskelu on vaikeaa kun rahaakin tarvitsisi, mutta insinöörille olisi aikamoinen plussa jos olisi sitä kaupallistakin kokemusta. Ei mitään työkkärin juttuja vaan aivan normaalia opiskelua. Tahtoo olla niin että yhdellä tutkinnolla ei nykyään pärjää. Toi sun prosessi ei ole myöskään ihan kysytyin ala.


      • tsemppiäsilti kirjoitti:

        Tiedän että lisäopiskelu on vaikeaa kun rahaakin tarvitsisi, mutta insinöörille olisi aikamoinen plussa jos olisi sitä kaupallistakin kokemusta. Ei mitään työkkärin juttuja vaan aivan normaalia opiskelua. Tahtoo olla niin että yhdellä tutkinnolla ei nykyään pärjää. Toi sun prosessi ei ole myöskään ihan kysytyin ala.

        Jos tässä menee opiskelemaan johonkin kunnon ohjelmaan, niin valmistun noin kolmikymppisenä. Kolmikymppisenä on jo liian vanha, varsinkin kun ei ole juuri työkokemusta.


    • Insinööritär

      Terve Insins!

      Löysin tähän keskusteluun googlettamalla "insinööri valmistuminen työttömyys" - kuvastaa varmaankin jo jonkin verran myös omaa tilannettani. :|

      Valmistun itse nyt joulukuussa logistiikan alalta insinööriksi (AMK), ja vastaavankaltainen tilanne edessä, mitä sinulla. 15-kesäisestä asti olen töitä tehnyt useammalla eri alalla ja opintojen aikana kesät logistiikan alan hommia (toimihenkilötasoisia tehtäviä) ja lisäksi ihan hanttihommia muilla aloilla. Mutta, insinöörin tasoisia työtehtäviä ei ole vastaan vielä tullut, vaikka niihin olen pyrkinyt. Opintojen edistymisen puolesta olisin voinut valmistua jo aiemmin, mutta taloustilanteen vuoksi olen nyt vetkuttanut valmistumistani muutamalla kuukaudella eteenpäin.

      Työtä olen etsinyt Etelä-Suomesta lukemattomia tunteja ja työnhaku jatkuu vielä, vaikka ajatus tulevaisuudesta on ahdistava. Avoimet hakemukset koen turhaksi, mutta teen niitä silti. Tänä syksynä olen päässyt yhteen haastatteluun, mutta ei tärpännyt. Olen hakenut myös muutamaan työtehtävään, jossa on ilmoituksessa ilmoitettu "työnhaussa huomioidaan myös alalla opiskelevat" tms, mutta niihinkään ei ole hakemukseen kutsua tullut. Itse asiassa, toinen näistä paikoista peräti jatkoi hakuaikaansa juuri. Ei tainnut insinöörialun hakemus kelvata. :)

      Tiedän, että varmaankin paras tapa olisi soitella yrityksiä läpi ja saada linjan päähän yrityksen rekryistä vastaava, mutta toistaiseksi en ole keksinyt mitään hyvää vuorosanaa itselleni, jolla tällainen keskustelu hoitaa. En halua aloittaa puhelua "Olen XX XX, XX-vuotias ja valmistun juuri insinööriksi. Olisiko teillä työtä tarjolla?", kun tuohon on helppo vastata että "Ei ole, kiitos kysymästä." ja lopettaa puhelu siihen. Kesätyöpaikat olen tähän mennessä aina saanut soittamalla minua kiinnostaviin yrityksiin, mutta tuntuu, että on eri asia soittaa kesätyöpaikasta (, koska useisiin yrityksiin nyt vaan otetaan kesätyöntekijöitä), kun että soittaisi keskellä marraskuuta vakituisen/määräaikaisen työpaikan perään.

      Ihan yleisesti ottaen on ollut "hauska" huomata, miten työmarkkinat ovat kolmessa vuodessa jo kehittyneet negatiivisesti. Kaksi ensimmäistä kesää sain työpaikan soittamalla ensimmäiseen mieleeni tulleeseen yritykseen, ja tiedustelemalla kesätyömahdollisuuksia (ts. sain työpaikat aikamoisella munkilla). Nyt viime keväänä vasta 48. soitto mahdollisti minulle kesätyöpaikan, jolloin pääsin yritykseen muutamaksi kuukaudeksi kesätöihin.

      Omat keinoni hakea tällä hetkellä töitä ovat avoimet työpaikat (mol, duunitori, indeed, jobilla, linkedin, facebook) sekä avoimet hakemukset. Lisäksi pommitan jatkuvasti vähäisiä kontaktejani läpi, jos jollakulla sattuisi olemaan tietoa mahdollisista työpaikoista.

      Tsemppia työnhakuusi! Kerrothan, miten olet edistynyt. :)

    • Tympäsee

      Prosessinhoitajan koulutuksen saaneenaa voin sanoa, että suorastaan v....aa kun prosessinhoitajan hommiin otetaan kesäksi insinööriopiskelijoita. Vaikka prosessinhoitajia on tarjolla vaikka kuinka.

    • Koiloi

      Sain kerran kullanarvoisen ohjeen: hae, jos ilmoituksessa yksikin asia kolahtaa ja uskot pärjääväsi. Kaikkea on tehty, mutta nyt tulee ikä vastaan(yli 40v.) ja pätkätyö loppuu 2016Q1:n loppuun. Pakko vaan alkaa tuhertamaan uusia hakemuksia, mulla sääntönä töitä hakiessa et vähintää 2 hakemusta/päivä. Viimeksi taisin tehdä parisenkymmentä ja tärppäs omaa kokemusta/osaamista sivuavalle alalle. Luulisin et byt saa vääntää enemmin.

    • Harmillista

      Ap, onko tullut käydyksi oman alan messuilla ? Jos olet missä oletkin, niin kannattaisi matkustaa pääkaupunkiin, käydä eri osastoilla alan messuilla ja tavata ihmisiä. Jos olet "hyvä tyyppi" niin saattaa napata. Muutaman nuoren inssin olen palkannut, papereilla ei ole paljon virkaa vaan ihmisellä. Vaikeaa ?

    • Eihyvä

      Käytännössä insinöörin tehtävistä valmistuu entisiin teknikkotason töihin eli juurikin esimerkiksi prosessinhoitajaksi. Koulut lupaavat mitä vaan, mutta fakta on että koulutusmääriä pitäisi leikata reippaasti ja ottaa takaisin teknikkokoulutus, ettei kenellekään tule harhaa, että eihän insinöörin koulutuksella pääsekään sitten toimistotöihin.

      Jotain vastuuta tosiaan pitäisi olla näillä kouluilla, jotka lupaavat täystyöllisyyttä.

      Suosittelisin sinulle yrittäjyyttä, muuten työllistyminen voi olla vaikeaa. Jos pystyt, hakeudu töihin ulkomaille. Suomesta ei tällä hetkellä löydy töitä, ei ainakaan toimistotöitä. Oppisopimuskoulutuspaikkaa voisit myös miettiä, jos sellainen on tarjolla. Yksi vaihtoehto on myös kouluttautua täysin uusille aloille esimerkiksi hoiva-alalle vanhustenhoitoon.

      • Kokemukenrintaääni

        Miettikää kaksi kertaa tuota hoiva-alaa. Ei ole varmaa sekään ihan lähivuosina, on vedetty rahahanat niin tiukille että sijaisia ei välttämättä oteta. Työllisyystilanne vaihtelee vuosittain ja alueittain.


    • Aloittaja täällä eli tilannepäivitys. Tuli kutsu työhaastatteluun ensi viikon alkuun, vieläpä ihan vuorotyönjohtajan tehtäviin teollisuuden yritykseen. Oikeastaan ensimmäinen haastattelu insinöörin työtehtäviin siis. Hieman stressaavaa, mutta eiköhän se siitä. Työhaastattelu ei ole itse tehtaalla, vaan henkilöstövuokrausfirman tiloissa, jonka kautta tämä kutsu siis tuli. Eli ei varmaan parasta päälle, mutta kuitenkin siistit vaatteet, bleiseri ja suorat housut tai jotain sinne päin.

      Kuitenkin olen innoissani, sillä tämä työpaikka vastaa aika hyvin työhistoriaani, vaikka kuitenkin ovat hieman erilaisia "hommia".

      • hienohomma

        Kiva, jos tarjoavat trainee paikkaa niin ota se. Aloita matalalta ja kun huomaavat että olet hyvä ja innokas niin kouluttavat sinua enemmän työpaikassa. Siitä se lähtee.


    • Rakennusinssi

      Itse valmistuin rakennusinsinööriksi 2012, ja siitä asti olen työtä hakenut, ja muutamassa haastattelussa olen käynyt. Edelleen työttömänä. Olen lopen turhautunut työnhakuun. Olen hakenut töitä monelta eri alalta, olen hakenut rakennusapumieheksi työmaalle, mutta ei ole edes haastatteluun sinne päässyt. Opiskeluaikoina muistan, kuinka luvattiin ja puhuttiin kokoajan, että töitä on paljon, ja työttömyydestä ei ole pelkoa. Toisin kuitenkin kävi. Olen suunnitellut opiskelua johonkin ammattiin, joka kiinnostaa itseä. Työkokemusta rakennustöistä minulla on huikeat 9 kuukautta. En ainakaan usko, että itsestäni työnhaku on kiinni. Hakemuksiin olen panostanut todella paljon. Se ei ole auttanut. Kävin myös 2014 työnhakukurssin, viikon mittaisen, josta siitäkään ei ole apua ollut.
      Luulempa että moni joka valmistuu amksta, joutuu vaikeaan tilanteeseen nyky suomessa.

      • RiippuuPaljon

        "Luulempa että moni joka valmistuu amksta, joutuu vaikeaan tilanteeseen nyky suomessa."

        Riippuu todella paljon alasta. Insinööripuolesta en tiedä (mielestäni teknilliset korkeakoulutkin menevät AMK-kouluihin, ainakin EVTEK muutettiin suoraan ammattikorkeakouluksi Metropolian synnyttämisen yhteydessä), mutta ammattikorkeissahan on ihan älyttömästi eri linjoja ja opiskelualoja. Käsittääkseni ainakin tuolta tietokonepuolelta (3D-suunnittelu ja mitä kaikkea) työllistytään ihan hyvin.
        Ja tietty sitten myös terveydenhoitoala työllistää korkeakoulututkinnon saaneita. Hammashoitajat ja muut.


    • Osaisitko perustaa vastaanottokeskuksen, hoivakodin, aikuisten ihmisten kurssittamon (ulkomaalaisten kotouttamiseen, työttömien kurssittamiseen) tai vaikka edes lastentarhan ? Näille aloille syntyy jatkuvasti työpaikkoja pieniin yksityisiin yrityksiin. Koulutuksesi ei suoraan sovellu mutta nuorena voit sitä vielä päivittää ja täydentää. Työpaikkojen määrä teollisuudessa vähenee jatkuvasti ja uusia työntekijöitä tarvitaan vain eläköityneiden tilalle. AMK pohjalla tuskin tulet pääsemään "insinööritason" tehtäviin, mutta hyvällä tuurilla prosessinhoitajaksi, laborantiksi tms.

      Myös varsinaisten "oikeiden insinöörien" määrä vähenee teollisuusyrityksissä, sillä omatoiminen tuotekehitys, tutkimus ja kehittely on Suomessa melkein lopetettu ja ulkoistettu konsulttifirmoille. Tuotanto-orgaanisaatot ovat ohuet. Kun tutkimuksen ulkoistaa, siihen saa valtion tukea ja yrityksen ei tarvitse sitoa siihen resursseja pysyvästi. Tämä on yksi syy voimistuneisiin suhdannevaihteluihin. Kun tehtailla oli ennen tuotekehitystä, sitä tehtiin myös laman aikana, koska oli oma R&D osasto. Nyt kun ne on ulkoistettu, voidaan alkaa säästämään heti, kun painetaan paniikkinappulaa ja se paniikkinappula on pohjassa jo 2008 saakka.

      Kokemuksesi ei ehkä vielä riitä pääsemään pätkätyöllistetyksi konsultiksi, mutta myyntihommissa vaaditaan vain reipasta mieltä ja hyviä suhteita. Oletko sitä ajatellut? Jos et pääsisikään edes proviisiopalkkaiseen myyntityöhän, voit silti toimia oman toiminimen alla vaikka edustajana ja hankkia siten paitsi hiukan toimeentuloa myös suhdeverkostoa. Ilman työkokemusta sinä et varmaankaan pääse anssille joten ei taida olla paljon menetettävää vaikka perustat oman toiminimen.

      Sitten jos on muija valmiiksi katsottona niin ei muuta kuin kersoja vääntämään. Saatte ihan asiallisen kunnan asunnon eikä niistä töistä niin väliä, jos ei löydy sellaista mistä saisi palkkaa yli 3000/kk.

    • Aika turhautunut fiilis tällä hetkellä. Valikoiduin siis 7 haastateltavan joukkoon Joulukuun puolessavälissä työnjohtajan tehtävään, ja nyt tuli tieto että minua ei valittu koska työnjohtokokemusta ei ole. Sanoivat myös että löytyi vain yksi tehtävään soveltuva henkilö, mutta sille ei käynytkään. Lopputuloksena ei valittu ketään ja uusi haku alkaa jossain vaiheessa.

      Vaikea saada työnjohtokokemusta jos et pääse töihin työnjohtotehtäviin, sen takia koska ei ole työnjohtokokemusta.

      • Ja itse työpaikkailmoituksessa ei puhuttu yhtään mitään työnjohtokokemuksesta, vaadittiin vain kokemusta teollisuudessa työskentelystä, mitä minulla siis on.


      • 16plus13
        Insins kirjoitti:

        Ja itse työpaikkailmoituksessa ei puhuttu yhtään mitään työnjohtokokemuksesta, vaadittiin vain kokemusta teollisuudessa työskentelystä, mitä minulla siis on.

        Jos oisit ollut edes muutaman kuukauden "pikkumestarina" jossain eli käytännössä kävelevänä idioottina muistuttamassa, että turvalasit pitää olla kokoajan päässä, niin sinulla olisi sitä työnjohtokokemusta.

        Eikös olekkin mukavaa tämä työelämä :)


      • Velma-

        Mulla on sama juttu. Koulutus on amk:sta viherpuolelta ja olen ollut käytännössä vain duunaritason tehtävissä alalla. Työnjohtopaikkoihin en pääse yleensä edes haastatteluun ja ne jää aina saamatta sen puuttuvan kokemuksen takia. En mä käynyt neljää vuotta koulua sen takia, että pääsisin tekemään samoja hommia kuin ne joilla ei ole mitään koulutusta.


    • Kohta_valmistuva

      Kokeillaanpa herätellä tätä, kun liippaa niin läheltä omaa tilannetta. Eli minulla on hyvin samankaltainen tilanne, kuin aloittajalla. Minun pitäisi tässä kuukauden päästä valmistua kemiantekniikan insinööriksi ja varsinaisesti koulutusta vastaavaa harjoittelua ei ole alla.

      Kolme kesää meni yhdessä firmassa ja sitten tuli sellainen politiiikka käytäntöön ko. paikassa, että enää ei näin "vanhoja" oteta. No nyt olen elokuun loppuun saakka töissä melkein edellisen puljun naapurissa. Prosessinhoitajan tehtäviä saattaa ehkä olla tarjolla tästä eteenkin päin, mutta kyllä tuntuu, että näitä kemia-/prosessi-inssin hommia ei nyt vaan kertakaikkiaa ole juurikaan missää.

      Ja hyvinkin selväksi on tullut myös se, että noilla hakemuksilla voi suurinpiirtein pyyhkiä perseensä. Jos jollain meinaa insinöörin töihin päästä, on se tehtävä suhteilla. Tai ainakin niistä on mittaamattoman suuri etu. Toki toivon ja uskon tästä nykyisestä paikasta saavani suosittelijan, mutta onko siitä sitten riittävästi apua, en todellakaan tiedä. Eli aika toivottomalta tuntuu tällä hetkellä Suomessa saada näitä hommia. Olenkin miettinyt ulkomaille lähtöä, mutta siitäkin netistä löytyvä tieto tuntuu olevan jo muutaman vuoden takaa ja kuten tiedetään, niin maailmankin tilanne on muuttunut muutamassa vuodessa niin paljon, että tuo tieto on jo vanhaa.

      Onko täällä vasta valmistuneita kemian/prosessi-inssejä ja olisitte lähteneet ulkomaille duuniin tai lähdössä? Kokemuksia? Mietin, että kävisin insinööriliiton ulkomaille töihin-tilaisuudessa, josko sieltä saisi jotain eväivä, mutta onkohan tuosta paljonkaan hyötyä?

    • Keicco543

      Insinöörinä mietityyttää IL jäsenyys. Mikäli hallituksen kaavailut eli työtömän ammattisuoja poistuu, sillä päivämäärällä irtisanoudun liitosta ja maksan pelkkään Loimaan kassaan. Liittojen olisi aika näyttää voimaansa, miksi tässä muutoin maksetaan jäsenyydestä?

      • eitöitänäköpiirissä

        Minä kuulun IAET-kassaan. Terveisin 'Kohta työtön 45 v insinööri'


      • Älämurehdi

        Ei sillä ammattisuojalla ole mitään käytännön merkitystä. Olen ollut jo toista kymmentä vuotta työnhakijana, suurimman osan tuosta ajasta työttömänä. Taustana vankka kokemus työelämästä. Se ammattisuoja-aika on ollut vain 3 kk ja kukaan ei ole koskaan patistellut mihinkään sen kurjempiin hommiin.

        Toisaalta, miksi joku ottaisi minut sellaisiin hommiin joita en osaa ja mistä ei ole mitään kokemusta? Olen jo liian vanha oppiakseni täysin uuden ammatin mutta liian nuori eläkkeelle. Pätkätöillä on kituutettu aina se työssäoloehto täyteen.


      • Insinörtti_84

        Luulisin, että tämä ammattisuoja koskee käytännössä korkeintaan ammattikoulun käyneitä. Oma kokemus ja kaikkien työttömien kaverien, että korkeakoulutetut(työkkäri laskee samaan leiriin niin AMK:n käyneet kuin yliopiston/korkeakoulun käyneetkin) saavat olla rauhassa siltä osin, että te-toimiston työtarjoukset ovat vain alakohtaisia ellei nyt joku yliopiston käynyt työtön humanisti ole.


      • DI_2015

        Saman olen huomannut. Te-toimisto kohtelee korkeakoulutettuja silkkihansikkain ja sitten pelkän peruskoulun/lukion/ammattikoulun käyneitä kovemmalla kädellä tuossa tärkeysjärjestyksessä. Minulta te-toimisto korkeakoulutettuna kysyi, että haluanko jatkaa vielä "vapaaherrana" vai kiinnostaisiko vapaaehtoinen työvoimakoulutus. Sanoin, että ei kiinnosta ja haluan vain palkkatyötä niin se oli Te-toimistolle ok ja sanoivat, että se on hyvä, että arvostan omaa osaamistani :-)


    • Insinööri82

      Onko normaalia, että insinööritehtäviin on 3 haastattelukierrosta ja sitten 3 päivää kestävät psykologiset ja soveltuvuustestit?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe