Työkykyinen samaa aikaa työkyvytön

wni

Jep. Olen 24-vuotias, tehnyt 3-vuorotyötä siitä lähtien kun täytin 18. Yhtään psyk. saikkua mulla ei ole ollut ja kerran vuodessa ehkä kuumeisen flunssan takia 3 päivää pois. Sain vakituisen työsuhteen, ja työhön kuuluu kolmivuorotyö. Työterveyshoitaja sanoi, että koska mulla on kaksisuuntainen, en saa tehdä kolmivuorotyötä. Yövuorot ei sovi mulle, sanoi hän. Jännä juttu, kun mulla on 2 tyypin bipo eli ei edes maniaa vaan hypomaniaa, joka ei laske työkykyä. Lisäksi psykiatrian poliklinikalta lausunto jossa todetaan työkykyiseksi ja todetaan ettei yövuorot ole aiheuttanjt mielialanvaihteluita. Nytpä en sitten töitä saa ja voin valmistautua työttömäksi. Hemmetin jees.

8

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeellistätouhua

      Pyydä sitä psykiatria ottamaan tohon työterveyshoitsuun yhteyttä ja kertomaan mielen sairauksista, joillekin ne ovat noin vaikeita käsittää. Ei ole pätevä irtisanomisen syy. Senkin voi sanoa, että vie asian eteenpäin, jos irtisanominen toteutuu.

    • Tilanne_Haltuun

      Kaksisuuntainen mielialahäiriö on psykiatrinen termi, jolla kuvataan mielialan vaihtelua. Se ei ole sairaus. Kaksisuuntainen mielialahäiriö, tyypistä riippumatta, ei voi aiheuttaa tai estää mitään.

      Mikäli käytät huumaavia aineita, esimerkiksi neurolepteja, voidaan se katsoa esteeksi työkoneiden tai tiettyjen työtehtävien suorittamisen kannalta. Itse olisin hyvin varovainen tai en palkkaisi lainkaan ketään työajalla huumausaineiden vaikutuksen alaisena olevia henkilöitä.

      Työterveyshoitaja ei voi arvioida millainen työ sinulle sopii tai ei sovi ellei kyseessä ole oikea sairaus, jota kaksisuuntainen mielialahäiriö ei siis ole.

      Tee tarvittaessa valitus laittomasta irtisanomisesta.

      • välilläottaanääaivoon

        Suomen sivistyssanakirjan määritelmä sanasta sairaus: 1.elimistön tai psyykkisen toiminnan häiriö (joka tuottaa fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista haittaa), tauti.

        Kansaneläkelaitoksen määritelmä työkyvyttömyyseläkkeen perusteista: Voidaan myöntää henkilölle, jonka työkyky on alentunut, sairauden, vian tai vamman takia vähintään 2/5

        Aihe, jolla työkyvyttömyyseläke on myönnetty mm. minulle on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Lopputulema: häiriö=sairaus.

        Toinen kohta: neuroleptit eivät ole Suomessa luokiteltu huumausaineiksi.


      • Tilanne_Haltuun
        välilläottaanääaivoon kirjoitti:

        Suomen sivistyssanakirjan määritelmä sanasta sairaus: 1.elimistön tai psyykkisen toiminnan häiriö (joka tuottaa fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista haittaa), tauti.

        Kansaneläkelaitoksen määritelmä työkyvyttömyyseläkkeen perusteista: Voidaan myöntää henkilölle, jonka työkyky on alentunut, sairauden, vian tai vamman takia vähintään 2/5

        Aihe, jolla työkyvyttömyyseläke on myönnetty mm. minulle on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Lopputulema: häiriö=sairaus.

        Toinen kohta: neuroleptit eivät ole Suomessa luokiteltu huumausaineiksi.

        Poliittisilla määritelmillä ei ole mitään merkitystä tieteellisten tosiasioiden kanssa. Poliittinen määritelmä ei aina vastaan tieteen määritelmiä, mikä on syytä ymmärtää. Tieteellisesti mikään psyykkinen ei ole sairaus, vain fyysiset poikkeavuudet ovat.

        Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole sairaus vaan psyykkinen ilmiö samalla tavalla kuin esimerkiksi pelko on. Sillä ei ole mitään merkitystä tieteelle mistä laki antaa tukia tai muita erikoisvapauksia. Ymmärrän kyllä, että kovassa psyykkisessä hädässä työteho tai "-kyky" on alentunut ja se on asiallista huomioida. En osaa sanoa miten ja missä tilanteissa asia voitaisiin huomioida tukien saamisen oikeuttavaksi.

        Samoin sillä ei ole mitään tekemistä onko jokin huumaava aine määritelty huumausaineeksi (lakitermi) vai ei. Kokaiini kuin neurolepti huumaa ihmisen vahvasti riippumatta siitä miten me ne yhteiskuntana määrittelemme. Ei kannata takertua poliittisiin määritelmiin vaan katsoa aineen todellisia vaikutuksia tieteellisestä näkökulmasta.

        Hyvä esimerkki siitä mihin seikan huomiotta jättäminen johtaa on niin sanotut ADHD-lääkkeet. Jos niitä käyttää henkilö, jolla sanotaan olevan ADHD, puhutaan lääkitsemisestä, mutta, jos henkilölle ei sanota olevan ADHD on aine huumetta. Todellisuudessa vaikutus on molempiin henkilöihin sama, mutta tekopyhyyden varjolla toista voidaan kutsua viihdekäyttäväksi narkkariksi ja toista lääkitseväksi sairaaksi. Ironista?


      • kolmenteininäiti
        välilläottaanääaivoon kirjoitti:

        Suomen sivistyssanakirjan määritelmä sanasta sairaus: 1.elimistön tai psyykkisen toiminnan häiriö (joka tuottaa fyysistä, psyykkistä tai sosiaalista haittaa), tauti.

        Kansaneläkelaitoksen määritelmä työkyvyttömyyseläkkeen perusteista: Voidaan myöntää henkilölle, jonka työkyky on alentunut, sairauden, vian tai vamman takia vähintään 2/5

        Aihe, jolla työkyvyttömyyseläke on myönnetty mm. minulle on kaksisuuntainen mielialahäiriö.

        Lopputulema: häiriö=sairaus.

        Toinen kohta: neuroleptit eivät ole Suomessa luokiteltu huumausaineiksi.

        Minä myös tuon sairauden vuoksi 100 % invalidi, vaikka lääkkkeitä syönkin. Neuroleptit, mieliajantasaajat kuuluu asiaan, eivätkä vaikuta työkoneiden tai laitteiden käyttöön . Benzot ja / tai viina & huumeet sekaavat pään, eli niitä ei saa työssä käyttää.


    • Sinua_sorsitaan

      Ei kai sinua voida irtisanoa vain sen vuoksi, että työterveyshoitaja on sitä mieltä, ettet voi yövuoroja tehdä? Sehän on upeaa, että ihminen tekee työtä mielensairaudesta huolimatta. Sinulle pitäisi nostaa hattua, eikä pistää kapuloita rattaisiin. Voit riitauttaa asian tarvittaessa. Psykiatri on pätevämpi ammattilainen kuin työterveyshoitaja.

      Joskus hoitsuilla vaan nousee pätevyys huppuun, kun tekevät itsenäistä työtä. Teillä pitäisi olla työterveydessä saatavilla myös lääkäri, ei pelkkä hoitaja. Toinen juttu on, että nykyisen linjan mukaan työterveyden tehtävä on auttaa vajaakuntoista pärjäämään työssä. Sinähän et ole edes vajaakuntoinen, joten työterveydenhoidon on turha asettaa jarruja työnteolle. Mutta jos yövuorot eivät sinulle sopisi, sitten tekisit vain päivää. En edes käsitä, miksi yövuoron pitäisi olla pakollinen. Uskon, että työterveyshoitaja jostakin henkilökohtaisesta syystään haluaa vain sorsia sinua diagnoosisi perusteella.

      (Sanottakoon nyt ihan toinen esimerkki: itselläni työterveyshoitaja oli sitä mieltä, että koska olen miinus näköinen, en tarvitse lähityössä silmälaseja. Olen kuitenkin hajataittoinen, ja minun pitäisi katsoa kohdetta toisella silmällä 10 cm ja toisella 15 cm päästä, jotta näkisin mitään. Sitä paitsi minulle oli jo siinä vaiheessa kehittymässä jo ikänäö, sitä ei vaan uskottu ja tutkittu. Eli siis: työterveyshoitajat eivät välttämättä tiedä erikoisaloista yhtään mitään.)

      • wni

        Ajattelin, että en enää halua psykiatrian käsiin joutua kun avohoito on lopetettu pitkän oireettomuuden vuoksi. Kun avohoidossa vielä olin, oli mulla loistava psykiatri ja psykologi. Sitouduin hoitoon ja otinkin siitä irti sen verran, että oon saavuttanut oireettoman elämän sopivalla lääkityksellä, joka ei sekään mikään suuri ole. Psykiatrian poliklinikalla loppulausunnossa oli todettu, että olen työkykyinen ja 3-vuorotyö ei ole aiheuttanut patologisia mielialanvaihteluita. Tämä siis työhöntulotarkastus, enkä nyt saa lausuntoa ennen määräaikaa eli työn alkamista. En voi ymmärtää miten ilman näyttöä voi vaan sanoa noin. Mulla on edelliset kolleegat ja työnantajat ollut muhun todella tyytyväisiä ja suosittelijoita riittää. En ole ollut sauraslomalla, en ole niitä ihmisiä jotka ovat sairaslomalla milloin päänsärystä, vatsavaivoista tms. Silti joku mua tuntematon ihminen on valmis lopettamaan työhöntulotarkastuksen 2 tyypin bipon vuoksi. Kohtelu oli sen mukaista, ja hän sivuutti kaikki somaattiset asiat. Ainiin, kyllä hän verenpaineen mittasi. Siinä se. Ainakin olen oppinut, ettei tarvitse enää asioida missään terveydenhuollossa koska tuo diagnoosi sivuuttaa kaiken muun.

        Ja aion riitauttaa satavarmasti, mikäli tämä lääkärikin nyt tekee päätelmän, etten voi tehdä 3vuorotyötä. Nehän nyt tilasi ne paperit poliklinikalta, ja niissä ilmenee heidän lausunto työkykyisyydestä myös 3vuorotyöhön. Muuten on kyllä epäammatillista heiltä päin.

        Ja ps. tulen kyllä päivittämään tänne miten tässä tulee käymään.
        pps. Ja vaikka en mitään julkisuutta halua, niin voishan tän tarinan lehteenkin myydä anonyyminä kaikkien niiden puolesta, joita väärin kohdellaan terveydenhuollossa diagnoosin vuoksi.


    • wni

      Jep, eli lupasin päivittää tänne kuinka käy. Noniin, eli tapasin tosiaan sen lääkärin joka sitten totesi ettei ole mitään estettä 3-vuorotyölle, sen sijaan vaatii vain seurantaa. Tämähän minulle passasi. Tästä elämään tympääntyneestä ja asioista mitään tietämättömästä työterveyshoitajasta selvisin siis säikähdyksellä. Oli hänen vastaanotto kyllä muutenkin niin veemäinen että kantelun kyllä teen hänen esimiehelleen. Heti kun näki vain diagnoosin niin päätti että sanaani ei kannata luottaa sitten yhtään missään. Hän ihan suoraan väitti että olen ymmärtänyt väärin että ihan lääkärin määräyksestä voin itse halutessani muuttaa lääkemäärää. Ei ole kuulema mahdollista. Pituutenikin on jäänyt jonkun sairauden vuoksi lyhyeksi... nääh olisiko ihan vain geeneistä? Painon olen valehdellut. Joo, totta kai. Ei voi jälkikäteen kun nauraa sen naisen tyhmyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe