vw autojen öljynkulutus-yleinen ongelma

ymmärtääkö.julli.nyt

VW-konsernin maahantuoja moottoriongelmista: Olemme avoimesti tiedottaneet asiakkaitamme

Audin-, Seatin- ja Volkswagenin maahantuoja VV-Auto Group kiistää, että se olisi kieltäytynyt antamasta tietoa TSI-moottoreiden ongelmista. Maahantuoja kertoo tiedottavansa avoimesti niistä asioista, joista se tiedottaa.

VW TSI

Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Jo pitkään julkisuudessa olleissa tapauksissa on kyse VW-konsernin jakoketjulla varustettujen 1,2- sekä 1,4 -litraisten TSI-moottoreiden nopeasta kulumisesta. Kohua on ollut myös myös 1,8 ja 2,0 -litraisten moottoreiden suuresta öljynkulutuksesta, joka vaivaa ennen kaikkea Audin vuosimallien 2009-11 TFSI-moottoreita.

VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että väitteet ongelmien huonosta tiedottamisesta eivät pidä paikkansa. Yhtiö on Tirkkosen mukaan tiedottanut asiakkaitaan ensimmäisen kerran asiasta jo puolitoista vuotta sitten.

– Varmasti aina kaikessa toiminnassa on kehitettävää, mutta olemme avoimesti tiedottaneet asiakkaitamme.

Edelleenkään maahantuojalta ei saa tietoa, kuinka montaa TSI-moottorista autoa ongelmat ovat Suomessa vaivanneet. Se tiedetään, että jakoketjulla varustettuja Audeja, Seateja ja Volkswageneita on meillä liikenteessä noin 50 000. Tämän päälle tulevat vielä Skodat, joilla on oma maahantuoja.

Ylelle on korjaamoilta annettu arvioita, joiden mukaan jakoketjuun, ketjunkiristimeen ja nokka-akselin säätimeen liittyviä vikoja saattaisi olla ollut lähes joka kolmannessa vuosien 2007-2011 TSI-moottorissa.

Maahantuoja ei vahvista eikä kumoa väitettä. Ehjiä moottoreita on joka tapauksessa rikkoutuneita enemmän.

– Ei meillä ole siihen mitään lisättävää, VV-Auto Groupin huoltopäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo.

Maahantuoja kehottaa epäilijöitä kääntymään jälleenmyyjän puoleen

Maahantuoja muistuttaa, että se ei ole saanut kuluttajariitalautakunnalta jakoketjuongelmista moitteita.

VV-Auton Groupin Tirkkonen myöntää kuitenkin, että pitkän ajan kuluessa on mahdollista, että vastaantulot korjauksissa ovat muuttuneet. Se voisi tarkoittaa, että aikaisemmin tehtyjen korjauksien asiakkaan maksama omavastuuosuus on saattanut olla toinen kuin, jos sama korjaus suoritettaisiin nyt.

– Mikäli on yhtään epäilystä, että asiakasta on kohdeltu väärin, niin yhteys jälleenmyyjään. Jälleenmyyjä tarkistaa tapauksen ja onko se hoidettu asiallisesti, Tirkkonen toteaa.

Maahantuoja ei ota kantaa Audi-miehen mielenosoitukseen

Turkulaisen Tero Salosen ajamaa mahdollista ryhmäkannetta VV-Auto Groupia vastaan maahantuoja ei kommentoi. Maahantuojan viestinnän mukaan kyseessä on asiakkaan ja jälleenmyyjän välinen yksityisasia. Salosen autossa ongelmia ei aiheuta venyvä jakoketju, vaan männänrenkaat. Moottoriöljyä kuluu valtavia määriä.

Tero Salosen mukaan autoliikkeet hyljeksivät tiettyjä VW-konsernin ongelmaisia automalleja, eikä Salosen öljyä kuluttava Audi A5 ole sen vuoksi kelvannut vaihdossa.

VV-Auto Group toivottaa kuitenkin myös Salosen ja kohtalontovereiden Audit sekä jakoketjulliset TSI-autot tervetulleiksi vaihtoautoiksi.

– Suomen Volkswagen-verkosto ottaa mielellään nämä autot vastaan ja maksaa niistä normaalin hinnan, VV-Auto Groupin Jukka Tirkkonen lupaa.

Maahantuoja haluaa vielä selventää, että mikäli autot on huollettu valmistajan ilmoittaman huolto-ohjelman mukaan jälleenmyyjät kantavat vastuunsa. Esimerkiksi Audin öljynkulutus saa olla 0,5 litraa tuhannella kilometrillä. Mikäli kulutus on tätä suurempaa, autossa katsotaan olevan vikaa.

– Asiakkailla ei ole mitään hätää. Mikäli ongelma ilmenee, se pystytään varmasti hoitamaan asiallisesti, Tirkkonen toteaa.

Maahantuoja ei kuitenkaan öjyä kuluttavien Audienkaan kohdalla osaa kertoa, montaako autoa ongelma on Suomessa tähän saakka vaivannut.

Lue myös

Turkulaisen Audi-miehen hermot menivät maahantuojaan – Aloitti yhden auton mielenosoituksen 27.5.

Autoliitto VW-konsernin moottoriongelmista: Onko kaikkia asiakkaita kohdeltu samalla tavalla? 22.5.

Maahantuojan mykkäkoulu – Näihin kysymyksiin VW-konsernin moottoriongelmista emme saa vastauksia 21.5.

Moottori vaivaa kymmeniä tuhansia VW-konsernin autoja Suomessa – Maahantuoja: Emme halua ryhtyä selvittämään mitään lukumääriä 19.5.

LUKEMISTA TOVIKSI KAIKKINE LINKEINEEN.

http://yle.fi/uutiset/vw-konsernin_maahantuoja_moottoriongelmista_olemme_avoimesti_tiedottaneet_asiakkaitamme/8022762

VIELÄKIN jakopäitä hajoo ja 2013 vuosimalleihin asti.

ja öljyn kulutuksesta on vireillä ryhmäkanne johon vw ei kommentoi mitenkään

45

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ossssUusiaPliis

      Puhut siis edelleen vanhoista jutuista ja autoista. Nuo ongelmat ovat poistuneet uusista autoista ja vanhat on pääosin korjattu ja jos vanhoja hajoaa noiden syidän vuoksi on olemassa selkeä korjaus ja korvaus järjestelmä, eli ei hätää hommat hoidossa.

      • skeida_on_kakkaa

        No ei todellakaan ole ongelmat poistuneet, vaan lisääntyneet, ja lisäriesaksi skeidailijoille on tulleet vielä näiden ongelmakippojen huijausmoottorit ja niiden päästöjen alentamiseen liittyvät tehonmenetykset. Ja edelleenkään skeidamoottorin hajoaminen ei aiheuta kunnollisia korjauksia myyjäliikkeiltä. Ryhmäkanteet voisivat auttaa, mutta lammasmaiset skeidaajat vain kärsivät ja kiroavat ja noituvat kaikessa hiljaisuudessa. Sellainen on tyypillinen suomijulli. Joka tapauksessa lopputulema on vikainen itäkippa.


      • gallialainen

        Pitäisi olla näyttöä siitä, että ongelmat ovat lähteneet ja uusia ei ole tullut tilalle.

        Saahan sitä aina kirjoitella, mutta usko näihin satuihin alkaa loppumaan. Sitkeästi kiellettiin vaihteisto-, jakopää- ja öljynkulutusongelmat, mutta kuten tiedetään niin totuus oli toinen.


      • TSI2012
        gallialainen kirjoitti:

        Pitäisi olla näyttöä siitä, että ongelmat ovat lähteneet ja uusia ei ole tullut tilalle.

        Saahan sitä aina kirjoitella, mutta usko näihin satuihin alkaa loppumaan. Sitkeästi kiellettiin vaihteisto-, jakopää- ja öljynkulutusongelmat, mutta kuten tiedetään niin totuus oli toinen.

        Pitäisi olla näyttöä, että "kaikki hajoo ja julli maksaa". Muuten en usko. Onko toimiva Skoda ongelma sinulle?


      • Anonyymi

        suomi ajaa autot liki 30 vuotta vanhoiksi-siis koska vanhenee?


    • Öljyreikä

      Eikös tuo öljynkulutus ole ongelma jokaisessa pienimoottorisessa diesel autossa, jolla ajetaan lyhyitä matkoja ja öljyä joutuu lisäämään.

    • Moniongelmainentsitdi

      Joo skodissa.Tai kaikissa vag autoissa.

    • Rytökasoja

      Suuret päästöt suuret kulutukset-vw huijaus moottorit

    • Sentäänaudi

      Tero salosen mukaan autoliikkeet hyljeksivät ongelmaisia vw autoja eivätkä ota vaihdossa.
      Halppis skoda kierretään kaukaa takuun loputtua

      • jormazzz

        Teron mukaan? Just just. Ai Salosen Teron mukaan!

        Hyvä. Että Teron mukaan...


    • jullitryhmäkanteeseen

      Turkulaisen Tero Salosen ajamaa mahdollista ryhmäkannetta VV-Auto Groupia vastaan maahantuoja ei kommentoi. Maahantuojan viestinnän mukaan kyseessä on asiakkaan ja jälleenmyyjän välinen yksityisasia. Salosen autossa ongelmia ei aiheuta venyvä jakoketju, vaan männänrenkaat. Moottoriöljyä kuluu valtavia määriä.

      Tero Salosen mukaan autoliikkeet hyljeksivät tiettyjä VW-konsernin ongelmaisia automalleja.

      lue skeida julli enenkuin höpötät skeidaa

      • jormazzz

        Tero ajaa Tojotalla ja Salosta en tunne. Valitan.

        Se olikin tämä Audi-mies. Jullinjuntti jättää kertomatta miten tarina päättyi. Jo kesäkuun 2015 alussa. Ei ole mitään ryhmäkannetta tai -suunnittelua tämän Salosen osalta. Valehteleminen on rumaa.


    • Poikaporukalla

      Tehkää jullit ryhmäkanne skeidoistanne.

      • Älä_pukamoi

        Eipä ole peräpukamalla paljoa lakitietoa. Miksi viattomasta laatuautosta pitäisi lähteä kannetta nostamaan. Ehjästä autosta.


    • Suomentylsinkin

      Monella skoda tuntuu olevan viallinen.Mutta tyhmä julli maksaa kaiken itse.Se on mielestäni oikein.Kun on tyhmä pää siitä kärsii koko ruumis.

      • Auto_toimii_loistavasti

        Siis maksaa mitä? Yhtään laskua ei ole tullut laatikkoon. Maahantuojan kirje on tullut, jossa todetaan yks´kantaan, että maahantuoja vastaa kuluista. Miksi sinulla on kakkelbergit housuissa, vaikket omista koko autoa. Prosessi on kesken paukapää. Jos kanteeseen on päätösten jälkeen aihetta, niin sitten menetellään asian vaatimalla tavalla. Bonjaatko?


    • Bonjaako.julli.häh

      Enää ei selittelyt jakopää dsg ja öljynkulutus ongelmista auta.no johan nää jullit on asiat kieltäny vuosi.
      Vain muutama-totuus suomessa yli 50 000 viallista.ja monessa on dsg jakopää ja öljynkulutus vikaa samas skeidassa.

      • Ei_peräpukama_tajua

        Ei oo kuule dsg:tä eikä jakoketjuakaan. Peräpukama yleistää liikaa. Eikä muuten syö öljyäkään, että laita jo Hädensaa niihin ongelmiisi.


    • Area51

      Yleensäkin näyttää siltä että suurinta meteliä Skodan ongelmista pitävät kaverit jotka seuraavassa lauseessa kertovat etteivät koskisi Skodaan pitkällä tikullakaan. Ja silti puhuvat asioista kokemuksen syvällä rintaäänellä.

      Outoa. Jos jollakulla on autossaan ongelmia (niinkuin Salosella oli) niin hän kyllä nostaa niistä metelin. Niinkuin Salonen nosti. Missä on ne Skodakuskit joilla on vastaavia ongelmia? Jos ongelmia olisi niin täällä olisi sydäntäsärkeviä omia tarinoita netti pullollaan.

      • TSI2012

        Nämä suurta meteliä "kuluttajan oikeuksista" pitävät mestarit vaikuttavat juuri niiltä kavereilta, jotka häpeillen maksavat laskun, kun kyvyt eivät riitä minkäänlaisiin kirjallisiin vastineisiin tms. Ja tuskin sitä uhoa myöskään huollon tiskillä löytyy, eikä epäasiallisella käytöksellä ongelmat muutenkaan ratkea.


    • Myyntikieltokintuli

      Esitteitteissä luvatut arvot menivät uusiksi.Oiket arvot ylittävät mainitut päästöt ja kulutukset reippaasi.

      • Ajatelkaastaasvähän

        Näinhän se on kulutuksien suhteen kaikissa autoissa. Jos joku odottaa että auto oikeasti kuluttaa normikulutuksen verran niin on aika pahasti kujalla. Olkoon auto mintä tahansa merkkinen. Normikulutus on nimensä mukaisesti tehty autojen vertailuun keskenään samoissa olosuhteissa, ei kuvastamaan jokapäiväisen käytön kulutusta. helppo asia ymmärtää jos viitsii ajatella.

        VW-kuski on hyötynyt näistä väärin ilmoitetuista CO-arvoista kun hänen maksamansa verot ovat olleet pienemmät kuin niiden pitäisi olla. Nyt VW maksaa tuon erotuksen suoraan verottajalle omistajan puolesta. Jos niitä nyt edes tulee, sitä ei tiedä kukaan meistä. Verottaja tietää mitä aikoo tehdä.


    • Näillä_mennään

      Mulla tämä Skoda on yhdestoista oma auto. Eri merkkejä on kertynyt melkoinen kirjo, joukossa kaksi näiden akneteinienkin arvostamia "premiumeja". Lähes kaikki olen ostanut uutena koska metrejä kertyy työn takia paljon. Sanotaan suoraan, että yksikään autoni ei ole pysynyt maahantuojien mainostamissa kulutuslukemissa. Öjyäkin sai lisätä merkistä riippumatta. Eivätkä ne "premiumitkaan" ole kovin kummoisia olleet verrattuna taviksiin. Aika monta ryhmäkannetta on jäänyt tekemättä, mutta so what!

    • Öljynpolttimoita

      Skodisti taas selittelee.Osta oikeasti kunnon auto.lämmin toimiva kestävä arvostettu merkki.skeida on kaikkea muuta.

      • seliseliseli

        Ladisti selittää.


      • Toyota_Corolla

        Kun ostaa TOYOTAn ei tarvi tuollaisista murehtia. Toyota on kuuluisa viattomuudestaan ja kestävyydestään tunnettu, sekä pitkäikäinen. Talvella lämmin, mukava ja huippu hyvä ajo-ominaisuuksiltaan. Vaihdossa siitä saa hyvän hinnan, koska se on erittäin haluttu.


    • onneksi_ei_ole_vwtä

      Eipä mene VAAGINA-konsernillä hääppöisesti, lunta tuleebtupaan ikkunoista ja ovista...

      • romisäijä

        Mikä sulla on? Kerro merkki ja vuosimalli, niin voimme nauraa yhdessä.


    • Öljyäkinpalaa

      Skodisteille tyrkkää myös vettä kabiiniin.

    • jormazzz

      Valehtelu on yleinen ongelma. Myös "Skoda-kriittisten" keskustelijoiden parissa, mutta välttämätöntä palstan tason säilyttämiseksi Aller-kustantamon edellyttämällä tasolla.

    • HOMEPÖLLYSSÄKÖ

      Osaako nää skeida jullit edes lukea.vw ei olr korvannut mitään muuten kuin pakon edessä.dsg.n takuitakin ja korvauksia jatkettiin monissa maissa oikeuden päätöksillä.LUKEKAA JULLIIT ALUN JUTTU.JOS VW OLISI KORJANNUT EI TUOLLAISIA UUTISIA OLISI

    • Anonyymi

      avoimesti huijanneet?

    • Anonyymi

      tosi avointa juu asiakas maksaa muka tuhansia e omavastuu tehdasviasta?

    • Anonyymi

      Eipä ole tiedotusta maahantuojalta kuulunut, mutta ei ole öljyäkään kulunut 30000km:n öljynvaihtoväleillä 280000km:n matkalla. Edelleen on alkuperäinen öljyn lisäyspullo takakontissa. Lienee viallinen Volkkari.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      ryhmäkanne?

      • Anonyymi

        Koittaisit joskus sinäkin jotain uutta. Ota minusta mallia, tiedät kyllä kenestä... ;-D


    • Anonyymi

      missä mennään?

      • Anonyymi

        Osssssi puuhailee ryhmäkannetta jo kymmenettä vuotta. Valmistunee joskus vuosikymmenen loppupuolella. Tourani tosin on jo paalattu, mutta periaate, periaate se on tärkeä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osssssi puuhailee ryhmäkannetta jo kymmenettä vuotta. Valmistunee joskus vuosikymmenen loppupuolella. Tourani tosin on jo paalattu, mutta periaate, periaate se on tärkeä...

        Jäljellä on pihassa vain ruskea lätäkkö jäljellä, mutta kyllä se riittää ossssin mielestä joukkokanteeseen ja uuteen ilmaiseen Volkkariin.
        Hauskinta tässä on se ikävä juttu ettei ole löytynyt vuosiin mitään juttua jolla pääsisi mellastamaan, vaan hönöt joutuvat tyytymään ikivanhoihin juttuihin.


    • Anonyymi

      mums 0-30WV

    • Anonyymi

      avoimesti laitamme asiakkaan maksamaan meidän tehdasviasta omavastuun 4000e?

    • Anonyymi

      moottorihiomo sivut kertoo kaiken

    • Anonyymi

      avointa?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe