Asuntojen hintakehitys Salossa?

Salon kaupunki on kenties kärsinyt eniten It-sektorin alasajosta ja rakennemuutoksesta Suomessa. Maaliskuussa 2015 Salon työttömyysprosentiksi kerrotaan 16,1. Microsoftin irtisanomisten myötä työttömyysprosentti noussee yli 20 prosentin. Yritin selvittää Salon asuntojen hintojen kehitystä.
.
Hypon artikkelissa "Salon nousu ja tuho" Juhana Brotherus kertoo seuraavaa:
"Salon asuntojen hinnat nousivat vahvasti aina alkuvuoteen 2012. Kun Nokia ilmoitti helmikuussa 2012 suurista yt-neuvotteluista, asuntomarkkinat sakkasivat välittömästi. Kauppamäärät supistuivat, myyntiajat pitenivät ja hinnat laskivat. Hinnat ovat nyt laskeneet vuoden 2012 huipulta liki 20 prosenttia."
.
sss.fi artikkelin 16.11.2015 mukaan myytävien asuntojen määrässä jäädään tänä vuonna 600 kauppaan, kun hyvinä aikoina kauppoja on ollut tuhannen pintaan.
.
Iltasanomien artikkelin 6.5.2017 mukaan Salon asuntojen hinnat ovat laskeneet kahdessa vuodessa lähes 12 prosenttia. Samaa kertoo jpnews.fi.
.
Tällainen tilasto löytyi täältä http://www.asuntojenhinnat.fi/myytyjen-asuntojen-tilastot/kunta/Salo
Tämän tilaston mukaan Salon asuntojen hinnat olisivat nyt suurin piirtein samalla tasolla kuin kolmannella vuosineljänneksellä 2007.
.
Yllä olevan tilaston mukaan Q3 ajankohtaan nähden hinnat ovat laskeneet 2,27 prosenttia vuodesta 2014 ja yhteensä 6 prosenttia samasta ajankohdasta 2012. Kolmessa vuodessa hinnanlaskua on samaan ajankohtaan nähden siis Salon tapaisessa kaupungissa vain 6 prosenttia.
.
Pystyvätkö palstan romahdusteoreetikot antamaan mitään selitystä näinkin laimealle hintojen muutokselle todellisella kriisipaikkakunnalla? Otan mielelläni vastaan myös tarkempaa tietoa Salon asuntojen hintojen kehityksestä.

47

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whonowsshitin ja lukin kaapista ulostuloa odotellessa...

    • lukihäiriöinen

      Pirunko horovittu tuo aloitaja on.

      Sinä sitä aina luet ja luet,perkele akkan kääkkä kun et ollut edes paikalla kun Jyrki Katainen piti palopuhetta vuosia sitten tuolla salossa,minä olin jatiedän tarkkaan että helvetti on tuolla irti jo tuolloin oli irti.

      Kaksi kertaa nähneenä yöpyen tuolla käytännön tasolla ei teoria ja kirjaviisana vaan käytännön tasalla nähneenä kaupan olevan hyvin hyvin hiljaista,näin vielä kun viimeiset venäläiset tuli kauppaa vääntämään paikalle jokunen vuosi sitten,olin itse paikalla,nyt ne osta enään.

      Sinäkin tiedät ette saa omasta mörskästäsi oli vaika kuinka uusi enään 2000 luvun hintaa,me käytännön tasolla tiedetää tämä,sinä et saa edes myytyä alta kahteen kuukauteen ja hintaa ei tule enään,se on 50 % pois helposti.

      Hyvin moni ei tulisi edes ostamaan salosta,minä en ainakaan noilla prosenteilleilla,pitää mennä paljon suuremoksi,ihan sama kuin itäsuomessa ,sielä on hirveä kupla.

      • Totuus tekee kipeää, eikö. Vastauksesi oli juuri niin tragikoominen kuin odotinkin. Kiitos illan parhaista nauruista. Luki yksinkeraisuudessaan ei petä koskaan.


      • Täysin sairas vastaus ja uskomaton lajissaan Lukilta. Kysymystä ei edes ollut osoitettu mitenkään Lukille, mutta Luki vedit herneen nenään täysin asiallisesta kirjoituksesta ja alkoi nimittelemään. Mikä sua oikein vaivaa hyvä mies. Oletko täysin sekaisin?


      • lukihäiriöinen

        Toisaalta salossa on liki 10 vuotta nyt tarvottu samoissa,no mutta katsotaanpa mitä ne nyt oikeasti pyytää.

        ok talo ja salon perniö mitä on neliö hinta.(tilastot näytti 1294 kieppeillä olevan)

        Ja etuoven pyynti ja tietenki tinkiminen mutta sitä ei nyt huomioida tässä vaiheessa.

        eka tästä samantien
        http://www.etuovi.com/kohde/c24936?sc=M98407586&pos=1

        neliöt 60m2 hinta 71 000 eli neliöksi tulisi 1183e ja se on pyyntö eli tinkiminen vie alle pitkälti.
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        seuraava potilas:

        143m2 hinta 119000e

        http://www.etuovi.com/kohde/542728?sc=M98407586&pos=7

        neliölle jää pyynöksi 832 euroa.

        Mennään sitten tuonne salon keskustaa lähitienoolle.

        Ja ensimmäisenä
        75m2 ja pyyntö on 59000e

        http://www.etuovi.com/myytavat-asunnot/tulokset?haku=M98409941

        Neliöksi jää 786euroa neliölle.

        jaa kuinka paljon pitää todistaa nämä siis on vain pyyntöjä ja otettu noin vaan näkyville.

        Joka tapauksessa ilmaa on hinnoissa vieläkin noin 50% reippaasti.


    • lukihäiriöinen

      Sori nyt vaan kun olin niin kova sanainen,mutta pundit varmaan tiedä että olen hyvin suora ihminen ja sanoon aina mitä sylkisuuhuntuo.

      Joten ei kannata märehtiä päämärkänä.

      Hinnat on laskussa kun katsotaan kokonaisuutta,missään nimessä emme nää ainakaan 20 vuoden aikajanalla todellista talousnousua,me koemme tässä välissä ainakin yhden romahduksen,siis meille tulee 2017 vuonna romahdus,maailman laajuinen,nyt voi opientä nousuhuuma olla teoria pohjalla mutta kovin on heikkoa käytännön tasalla,eo pidä pitkittää myyntiä jos saa lykättyä jollekin ja tarkoitus on siis myydä.

      TÄTÄ TALOUDEN HIRMULAMAA EI OSATA ODOTTAA SEN PITI ISKEÄ 2015 MUTTA PITKITTYI ALKAEN NIIN ETTÄ VALMISTAUTUMINEN ON LAMAAN ALOITETTU jo.

      Kaikki jotka tajuaa tilanteen vakavuuden maailmassa, jossa on hyvin useita tekijöitä ovat nyt kuin kusisukassa,ihmisiä ei saa pelotella vaan loihtia positiivista kuvaa.

      Valheeellista kuvaa maailman rauhasta jne.......olemme menossa täydelliseen umpikujaan koko maailman kaikkeudessa.

      Edessä ei ole ruusuisia aikoja,on kivinen tie.

      • No en jää märehtimään, mutta voisihan sitä ennen napin painallusta odottaa hetkinen ennen kuin lähettää viestin bittiavaruuteen. Minua kiinnostaa nimenomaan miten asuntojen hinnat ovat kehittyneet Salossa. Sen pitäisi olla niitä vaikeimpia paikkoja asunnon myynnin suhteen. Sen vuoksi tämän aloituksen tein.
        .
        Lasipalloon ja ennustamisen mahtiin en usko pitkällä tähtäyksellä, kun suuremmissakin tutkimuksissa on päädytty siihen, että asuntojen hintakehitystä on jokseenkin mahdotonta luotettavasti ennustaa yli vuoden päähän.


    • Kieltämättä oli mullekin yllätys, kuinka pienellä romahduksella Salossa on selvitty. Kenties jompikumpi vanhemmista on säilyttänyt työpaikkansa tai irtisanotut ovat löytäneet muita hommia, jolloin pakkomyyntiin ei ole ollut pakko lähteä. Mutta aika näyttää miten käy. Uskon nimittäin, että Salossakin kehitellään pian taas uusia juttuja ja työpaikkoja palaa. Osaamistahan siellä jo on, joten investoinnit sinne eivät ole uhkapeliä.

      • savieinari

        Jos on velaton asunto, niin aika pienellä sitä tulee loppupelissä toimeen. Jos nyt puhutaan pelkistä asumiskustannuksista ja välttämättömistä korjauksista.

        Eli jos perheessä toinen tai molemmat on jääneet työttömäksi, niin ei heillä ole hätäpäivää. Edellyttäen tietenkin, ettei lainaa ole. Ja jos lainaa olisi vielä jäljellä, niin pankin kanssa voi varmasti neuvotella maksuaikataulusta. Ja tarvetta ei silloin pakkomyynnille ole. Pakkomyynnissä kun joutuu helpommin myymään pilkkahintaan.


    • whoknowswins

      Salon matkapuhelintehdas oli ainoa laatuaan Suomessa ja sen lopettaminen laukaisi laman Suomessa. Tuotanto loppui syksylla 2012 ja tyottomien ansiorahat siten vuosi sitten.

      Eras etu Salolla on ja se on sijainti 100 km lanteen Espoosta, toisesta teknologiakeskittymasta. Naita 200 km/paiva tyomatkaa taittavia on Salossa satoja. Useimmat kulkevat autoilla kimpassa tai yksin, loput junalla. Ero vaikkapa asumiseen Lohjalla ei ole niin suuri etta Pk -seudulle tyollistyneen salolaisen kannattaisi ottaa rommia niskaan myymalla ja muuttamalla sinne Lohjalle. Lahemmas Stadia ei varaa olisikaan, tehdasduuneista irtisanottujen tienestit eivat olleet eivatka ole kovin kaksisia.

      Tuotanto siis loppui ensin ja nyt loppuu myos Microsoftin tuotekehitys Salossa tulevan talven aikana. Se lisaa aikanaan merkittavasti asuntojen myyntipaineita Salossa. Kehityksen kaverien tilipussit olivat tukevammat ja asunnot/talot siten yleensa kalliimpia. Ansiorahat paattyvat tuotekehittajilla 2018 kevaalla ja alan toita Suomessa ei ole kaytannossa lainkaan.

      Mitaan herkkua tama kaikki ei ole tahankaan asti ollut, saati jatkossa:

      http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288642715579.html

      Salo on asuinkaupunkina varsin hyva noin Suomen mittakaavassa. Etelassa, suht edullinen, vauras menneisyys loi hyvat palvelut ym. Tama kaikki yhdistettyna aleneviin asuntojen hintoihin on saanut elakoityneita muuttamaan kaupunkiin. Tata ilmiota vastaankin taistellaan, eli elakoityvien lapset pyrkivat usein estamaan vanhempiensa asuntoinvestointeja Salosta tietaen niiden olevan mustapekkoja tulevaisuudessa.

      Entisille nokialaisille Suomen lamaantuminen ei tullut yllatyksena ja moni ehtikin paikata tilanteensa. Moni muu ei tunnu tajuavan sita edelleenkaan.

    • ajan_merkit_huonot

      Eli kauppojen määrä on Salossakin pudonnut lähes tuhannesta noin 600. Tuohan on erittäin merkittävä muutos ja kuvastaa mielestäni Salon ahdinkoa.

      Tilasto ei tietenkään näytä myymättä jääneitä asuntoja tai taloja. Mutta myyntimäärän vähennystä katsoen voi jo ilman kristallipalloakin sanoa, että läheskään kaikki asunnostaan tai talostaan eroon haluavat eivät niistä eroon pääse.

      Alan huomaamaan tämän parivaljakon "pundit" ja "antigue" toistensa peesailun lähes jokaisessa ketjussa, jossa he kirjoittelevat. Toinen esittää ns. faktoja ja toinen räksyttää rakkikoirana ja halveksii muita kirjoittajia.

      • Minäkin huomaan sinusta, että olet vanha kirjoittaja, joka on vaihtanut nimimerkkiä. Miksi? Mitä faktoja sinä esität? Puolustelit aikaisemmin "whoknows"-nimimerkkiä ketjussa, jossa keskusteltiin tuon nimimerkin perättömistä väitteistä. Olen ennenkin sanonut sinulle, että rekisteröi nimimerkkisi.


      • ajan_merkit_huonot
        pundit kirjoitti:

        Minäkin huomaan sinusta, että olet vanha kirjoittaja, joka on vaihtanut nimimerkkiä. Miksi? Mitä faktoja sinä esität? Puolustelit aikaisemmin "whoknows"-nimimerkkiä ketjussa, jossa keskusteltiin tuon nimimerkin perättömistä väitteistä. Olen ennenkin sanonut sinulle, että rekisteröi nimimerkkisi.

        Eivät nuo sinun menneeseen perustuvat tilastotodisteet ole todiste kuin menneestä. Kuten tilastot aina. Niiden perusteella hintaromahduksia ei ole tapahtunut, koska ne todistavat vain tehdyistä kaupoista. Sinun haukkumasi "whoknowins" nimimerkki näkee niiden taakse, kuten minäkin.

        Tekemättä jääneistä kaupoista ei ole tilastotodisteita. Niistä todistavat mielestäni enemmän juuri kauppamäärien romahtaminen ja myyntiaikojen pidentyminen. Tosin myyntiajoistakaan maaseudun hiljaisten postinumerojen osalta ei ole tilastoja koska niiden kaupankäynti on käytännössä kuollutta.

        Myönnän, että tilastot puolustavat väitteitäsi ja olet niiden alueiden osalta oikeassa, joissa kauppa vielä käy. Muun Suomen osalta näen, että olet väärässä, etkä näe sitä tilastojen vajavaisuuden takia tai et halua nähdä sitä.

        Muut väitteesi jätän omaan arvoonsa. Olen täällä keskustelemassa asuntojen hinnoista. Mutta en voinut olla huomaamatta sinun ja tuon toisen nimimerkin yhteistä irvailua nimimerkkiä kohtaan, joka esittää hyviä näkemyksiä nykytilanteesta. Niitä täällä ainakin minä kaipaisin enemmän kuin kuivia tilastotietoja. Toki niilläkin on paikkansa todistamaan myyntiä jälkikäteen.


      • Heh_no_jo_on_taas

        Eipä yllätä, että jollekin uuvatille tulee yllätyksenä se, että asialliset ja kunnolliset ihmiset myös täällä netissä tuppaavat toistensa seuraan, samalla tavalla kuin oikeassakin elämässä. Nämä kun mielummin keskustelevat keskenään kuin karjalahuurussa rääkyvien räkäposkien kanssa.


      • ajan_merkit_huonot kirjoitti:

        Eivät nuo sinun menneeseen perustuvat tilastotodisteet ole todiste kuin menneestä. Kuten tilastot aina. Niiden perusteella hintaromahduksia ei ole tapahtunut, koska ne todistavat vain tehdyistä kaupoista. Sinun haukkumasi "whoknowins" nimimerkki näkee niiden taakse, kuten minäkin.

        Tekemättä jääneistä kaupoista ei ole tilastotodisteita. Niistä todistavat mielestäni enemmän juuri kauppamäärien romahtaminen ja myyntiaikojen pidentyminen. Tosin myyntiajoistakaan maaseudun hiljaisten postinumerojen osalta ei ole tilastoja koska niiden kaupankäynti on käytännössä kuollutta.

        Myönnän, että tilastot puolustavat väitteitäsi ja olet niiden alueiden osalta oikeassa, joissa kauppa vielä käy. Muun Suomen osalta näen, että olet väärässä, etkä näe sitä tilastojen vajavaisuuden takia tai et halua nähdä sitä.

        Muut väitteesi jätän omaan arvoonsa. Olen täällä keskustelemassa asuntojen hinnoista. Mutta en voinut olla huomaamatta sinun ja tuon toisen nimimerkin yhteistä irvailua nimimerkkiä kohtaan, joka esittää hyviä näkemyksiä nykytilanteesta. Niitä täällä ainakin minä kaipaisin enemmän kuin kuivia tilastotietoja. Toki niilläkin on paikkansa todistamaan myyntiä jälkikäteen.

        Et taaatusti muista kaikkia käyttämiäsi nimimerkkejä. Miksi ihmeessä näet moista vaivaa? Miksi et yritä kaataa minua asiaperusteilla? Miksi yrität päteä palstalla käyttämällä eri nimimerkkejä? Et siis pärjää asiaperusteilla väittelyyn ja lähdet tällaiseen paskaan. Oikeasti, miksi kirjoitat useilla eri nimimerkeillä ja hyökäät minua vastaan? Kysyn miksi, se on aika sairasta???


      • ajan_merkit_huonot
        pundit kirjoitti:

        Et taaatusti muista kaikkia käyttämiäsi nimimerkkejä. Miksi ihmeessä näet moista vaivaa? Miksi et yritä kaataa minua asiaperusteilla? Miksi yrität päteä palstalla käyttämällä eri nimimerkkejä? Et siis pärjää asiaperusteilla väittelyyn ja lähdet tällaiseen paskaan. Oikeasti, miksi kirjoitat useilla eri nimimerkeillä ja hyökäät minua vastaan? Kysyn miksi, se on aika sairasta???

        Nyt sinulla näyttää menevän vainoharhaiseksi tuo kirjoittelu. Kirjoitin tänne ensimmäisen kerran pari päivää sitten. Jos sinulla on riitoja jonkun toisen kirjoittajan kanssa, turha minua syyttää niistä. Jatketaan asialinjalla paremmalla ajalla. Hyvää yötä.


      • ajan_merkit_huonot kirjoitti:

        Nyt sinulla näyttää menevän vainoharhaiseksi tuo kirjoittelu. Kirjoitin tänne ensimmäisen kerran pari päivää sitten. Jos sinulla on riitoja jonkun toisen kirjoittajan kanssa, turha minua syyttää niistä. Jatketaan asialinjalla paremmalla ajalla. Hyvää yötä.

        Niin kai ja minä olen eilen syntynyt ankapoika, jonka nimi alkaa T:llä.


      • pundit kirjoitti:

        Niin kai ja minä olen eilen syntynyt ankapoika, jonka nimi alkaa T:llä.

        Kannatan ehdottomasti rekisteröintipakkoa, että tällaisista useilla nimimerkeillä häiriköivistä tyypeistä päästäisiin eroon.


      • Laitoin aiheesta ylläpidolle viestiä jo tuon kopiopelleilyseis nimimerkkivarkaan tultua kaapista ulos. Perustelin ehdotusta trollauksen vähenemisellä ja nimimerkkien väärinkäytön ehkäisemisellä. Lupasivat ottaa asian esiin seuraavassa kokouksessaan. Suosittelee sinuakin tekemään saman ehdotuksen.


      • ajan_merkit_huonot
        pundit kirjoitti:

        Niin kai ja minä olen eilen syntynyt ankapoika, jonka nimi alkaa T:llä.

        Mitä tämä kommentti tarkoittaa? Ja mitä tekemistä sillä on asuntojen hintakehityksen kanssa Salossa?

        Syytätkö minua useilla nimimerkeillä kirjoittelusta? Olet väärässä.
        Olen käyttänyt vain tätä samaa, kun muutama päivä sitten tänne
        ensimmäisen kerran kirjoitin. Nimimerkkiä en viitsi rekisteröidä johtuen
        näiden keskustelupalstojen huonosta tasosta.


      • Silti kirjoittelet tänne taantumuksellista puutaheinää kuin paraskin ikikommari ikinä

        Salossakaan ei ole kunnon rommia, vaikka... Selityksiä odotellessa.


      • ajan_merkit_huonot
        Antigue kirjoitti:

        Silti kirjoittelet tänne taantumuksellista puutaheinää kuin paraskin ikikommari ikinä

        Salossakaan ei ole kunnon rommia, vaikka... Selityksiä odotellessa.

        Tällä kirjoittajalla näyttää keskustelutaidot jääneen hyvin vajavaisiksi.
        Pelkkää provosointia eikä lukutaitoa nimeksikään.


      • Et huomannut, että kirjoitin itse aiheesta, eli Salon talojen hintojen romahtamattomuudesta. Silti syytät minua lukutaidottomuudesta. Angstia vaiko trollausta siitä suunnasta. Siinäpä itsekullekin miettimistä.

        Uskon Salon nousevan vielä, niinkuin aikaisemminkin kirjoitin. Osaamista on, eli tarvitaan vain oikea investoija ja taas mennään asuntojen hintojen kohdalla ylämäkeä. Eikä tuolta Salosta muuten ole niin pitkä matka vaikkapa stadiin duuniin. Täällähän tarjolla on työpaikkoja, jos vain työ maistuu, eikä nirsoile mitä tekee. Eli kun ei ole pakkomyyntejä, ei myöskään rommia, niinkuin on huomattu ja oikein tilastoitukin. Kiitos taas Punditille vaivannäöstään.


      • whoknowswins
        Antigue kirjoitti:

        Et huomannut, että kirjoitin itse aiheesta, eli Salon talojen hintojen romahtamattomuudesta. Silti syytät minua lukutaidottomuudesta. Angstia vaiko trollausta siitä suunnasta. Siinäpä itsekullekin miettimistä.

        Uskon Salon nousevan vielä, niinkuin aikaisemminkin kirjoitin. Osaamista on, eli tarvitaan vain oikea investoija ja taas mennään asuntojen hintojen kohdalla ylämäkeä. Eikä tuolta Salosta muuten ole niin pitkä matka vaikkapa stadiin duuniin. Täällähän tarjolla on työpaikkoja, jos vain työ maistuu, eikä nirsoile mitä tekee. Eli kun ei ole pakkomyyntejä, ei myöskään rommia, niinkuin on huomattu ja oikein tilastoitukin. Kiitos taas Punditille vaivannäöstään.

        Kannattaa huomioida se tosiasia etta taloustilanne Salossa menee tulevan kahden vuoden aikana todella rajusti alaspain kun ansiorahakausi paattyy tuotekehityksesta erotetuille. Missaan nimessa asuntojen hinnat eivat tule nousemaan Salossa.

        Suuri hyoty salolaisille on ollut se etta rakentaminen ja asunnot ovat aina olleet edullisia. Silloin totaalityottomyyden tuhotkin ovat merkittavasti vahaisempia verrattuna paakaupunkiseutuun. Useimmat Halikon pelloille rakennetut okt:t ovat nousseet sinne omatoimisesti hintaan 140-180 000. Se on hurjan paljon helpompi tilanne verrattuna johonkin Espoosta ostettuun samantasoiseen 500 tonnin velkamokkiin.

        Investointeja Suomeen ei nyt ja jatkossa tehda kuin valtion tukirahojen imuroimiseksi. Investoinnit siis auttavat paikallisesti, mutta maanlaajuisesti niista on haittaa ja kuluja.

        Paakaupunkiseudulla on varsin nihkeasti tarjolla toita palkkaluokissa 5000 eur/kk, jota voidaan pitaa alarajana kunnollisen omakotitalon ostolle kyseiselta alueelta.


      • Nythän postasit taas vaihteeksi asiaa. On totta, ettei Salossa asuntojen hinnat nouse, eikä kukaan ole niin väittänytkään. Sensijaan romahdusta tuskin tulee, sillä tuon alueen hinnoilla kykenee kyllä lainojansa maksamaan, varsinkin jos toinen on töissä. Salossa on sen verran osaamista, että olen erimieltä mahdollisten investointien kohdalla. Uskon, että hallituskauden loppuun mennessä ajat paranevat. Mutta se jää nähtäväksi. Selvännäkijä en ole.

        Totta myös on, ettei 500000 hintaluokassa ostajakunta tule lisääntymään lähivuosina. Mutta mikä sanoo, että niitä taloja on PAKKO myydä. Ja moniko niistä on oikeasti 500000 arvoisia, vaikka pyynnit olisivatkin. Niinkuin sanottu, ahneella on pashainen loppu. Ja muista, pyyntihinta on useimmiten eri kuin myyntihinta.


      • Herätkää_jo
        Antigue kirjoitti:

        Et huomannut, että kirjoitin itse aiheesta, eli Salon talojen hintojen romahtamattomuudesta. Silti syytät minua lukutaidottomuudesta. Angstia vaiko trollausta siitä suunnasta. Siinäpä itsekullekin miettimistä.

        Uskon Salon nousevan vielä, niinkuin aikaisemminkin kirjoitin. Osaamista on, eli tarvitaan vain oikea investoija ja taas mennään asuntojen hintojen kohdalla ylämäkeä. Eikä tuolta Salosta muuten ole niin pitkä matka vaikkapa stadiin duuniin. Täällähän tarjolla on työpaikkoja, jos vain työ maistuu, eikä nirsoile mitä tekee. Eli kun ei ole pakkomyyntejä, ei myöskään rommia, niinkuin on huomattu ja oikein tilastoitukin. Kiitos taas Punditille vaivannäöstään.

        Salo on täysin kuoleva paikka,käykää katsomassa kaupungin ikärakennetta niin huomaatte että kohta kaikkilla on rollaattorit...Kuka haluaa tuonne?Rollaattori ihmiset eivät enää käy töissä,tässä vihje.


    • ajan_merkit_huonot

      >>Salossakaan ei ole kunnon rommia,<<

      Jos tuo oli käsityksesi asiasta kirjoittamisesta niin hoh hoijaa.

      Salon ongelma ei ole osaaminen. Se on pääomansijoittajien puute jotka hyödyntäisivät tuota osaamista. Mistähän sijoittaja löytyisi? Kotimaasta ainakin on hyvin vaikea kuvitella edes Microsoftin työlle jatkajaa.

      Jolla, kehuttu kotimainen kännykkäalan yrittäjä ajautui juuri eilen yrityssaneeraukseen
      koska ei saanut kerättyä rahoitusta. Muita alan yrittäjiä en Suomesta tiedä.

      Mielestäni juuri tuo myyntimäärien dramaattinen lasku Salossa kertoo omaa kieltään siitä, että siellä eivät enää kaikki haluavat ole päässeet taloistaan ja asunnoistaan eroon. Salo oli huono paikka joutua työttömäksi ja omata asuntovelkaa jos oli kännykkäalalla töissä.

      >>Eikä tuolta Salosta muuten ole niin pitkä matka vaikkapa stadiin duuniin. Täällähän tarjolla on työpaikkoja, jos vain työ maistuu, eikä nirsoile mitä tekee.<<

      Onko muutakin kuin puhelimyyntiä, vuokratyötä? Noillahan toki kannattaakin ostaa asunto tai talo Salosta ja kulkea Helsingissä töissä. Jos on varaa.

      >> Eli kun ei ole pakkomyyntejä, ei myöskään rommia,<<

      Avauksessa ei muuten käsitelty pakkomyyntejä eikä ollut tilastoja niistä. Ja silti kiittelet, että niitä ei ole? Onko sinulla todisteita siitä, kun toisilta niitä niin kovin vaadit?

      • Kummallisen kiinnostunut olet täällä välttelemään, vaikka palsta onkin tasoltaan kaltaiselle ei älykölle liian huono. Kummallista.

        Saloon sijoitetaan sitten, kun siihen on joku syy. Se ei tapahdu tänään tai huomenna, mutta se tapahtuu. Mä kun olen optimisti ja uskon tämänkin laman loppumiseen. Kenties juuri optimismini takia olen elämässäni pärjännyt hyvin. Ja juuri optimismia tämä maa tarvitsisi nyt ja tulee tarvitsemaankin. Investointeja ja sitä kautta työpaikkoja tulee heti Saloonkin kunhan joku kehittää jotain uskottavaa, kenties biotalouden tai uudistuvan energian keksintöjen kautta. Pää pensaassa me olemme mennyttä. Sitäkö me halutaan, siis vain todistaaksemme olevamme oikeassa tällaisella palstalla egobuustaamisen takia. Uskon siis huomiseen.

        Todistamiseen tarvitaan todistamisen aihetta. Tässä keskustelussa joku todisti Salon asuntojen hintojen pudotuksen olleen maltillista. En ole sitä kiistänyt, joten mitä pitää todistaa. Fakta on faktaa. Se ei muuksi muutu. Pakkomyynnit kun romahduttavat asunnon hinnan ja nythän sitä ei ole tapahtunut. Siis rommia, jos et vielä ymmärtänyt.


    • Etuoven markkinapuntarin mukaan omakotitalon keskimääräinen neliöhintapyynti Salossa on tällä hetkellä 1407 euroa. Hinta vastaa vuoden 2009 lopun tasoa. Kaikkien aikojen korkein hintapyyntöpiikki oli vuoden 2010 syksyllä, josta hintapyynnöt ovat nyt 14,5 prosenttia matalammalla.
      .
      Kerrostalojen neliöhintapyynnöt 1335 euroa ovat nyt suurin piirtein samalla tasolla kuin 2008 vuoden lopussa.
      .
      Yllättävää on asuntojen markkina-ajat, joissa ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Omakotitalojen viimeisin markkinointiaika on 138 päivää, kun se hetkellisesti kävi 2014 vuoden lopussa jopa 480 päivässä.
      .
      Myynnissä olevien omakotitalojen määrät ovat myös pysyneet yllättävän tasaisena syksystä 2008 lähtien. Puolivälissä vuotta myynnissä on alkanut olla aina enemmän asuntoja, kunnes vuonna 2015 on alitettu vuosien 2011, 2012, 2013 ja 2014 määrät.
      .
      Minut ainakin yllätti se, kuinka laimeaa hintojen lasku kuitenkin on Salossa ollut. Kenelläkään ei myöskään näytä olevan tarkempaa tietoa kuin mitä tänne itse laitoin.

    • miksipäeisalo

      Turku = Salo = Espoo

      Paikka on niin hyvin puolivälissä maan suurinta business keskittymää Espoota ja suurta kaupunkia Turkua että kykenevät työllistyvät niihin, eikä myyntitarvetta tule. Motaria Espooseen kestää saman kui Itä-Helsingistä kehä I:ttä pitkin, kylläkin paljon rennommin. Käydäänhän pki ja Turku välillä plajonkin töissä, salista voi käydä kummassa vaan mutta puolta vaivattomammin. Itse jo olisin jättänyt tämän 700 000 euron talon Espoossa väliin, olisin saanut salosta mukavan talon, merenrantamökin ja vielä uudenkarheat cayennet itselle ja vaimolle työmatkoja varten. Ei hullumpi vaihtoehto sekään.

      • Pippuria.hyllyllä

        Cayenne pippuriahan saa kaupoista edullisesti.

        Miksi käytät pippuria työmatka ajoon?


      • uskomatonta

        Eikös nuo olleet niitä automalleja mitkä olivat niitä volkkarin päästöpaskoja? Lyöt kätesi siis paskaan tietoisesti??!!! Taas löytyi yksi syy siihen miksi suomi on tässä tilanteessa missä on...


    • ahdinkomatkat

      Ei Saloon voi tehdä ahdinkomatkoja, kun Salossa ei ole vieläkään ahdinkoa. Onko rommeleilla esittää muita matkakohteita ahdinkolaan?

      • Nyt_on_varoitettu

        Sote kun valmistuu niin salo putoaa polvileen koska sieltä loppuu käytännössä kaikki terveyspalvelut...tämäkö pitää Salon hinnat tasassa?Epäilen vahvasti...Salon okt/kämpät tulee romahtamaan -30% vuositahtia alkaen 2016 vuodesta koska kai joku sairastuukin eikä halua lähimpään lekuriin mennä 70KM?! Järkevät antaa nyt mennä surutta alihintaan jos löytää vielä niin tyhmää joka ostaa tuolta jotain.Kohta uudistuneen Soten jälkeen jää kaikki paska käsiin se on varma. Vain hullu ostaa tuolta jotain,yleensäkin suomeen minkääntason sijoittaminen alkaa jo vaatia päässä olevaa vakavaa vikaa.


      • Nyt_on_varoitettu kirjoitti:

        Sote kun valmistuu niin salo putoaa polvileen koska sieltä loppuu käytännössä kaikki terveyspalvelut...tämäkö pitää Salon hinnat tasassa?Epäilen vahvasti...Salon okt/kämpät tulee romahtamaan -30% vuositahtia alkaen 2016 vuodesta koska kai joku sairastuukin eikä halua lähimpään lekuriin mennä 70KM?! Järkevät antaa nyt mennä surutta alihintaan jos löytää vielä niin tyhmää joka ostaa tuolta jotain.Kohta uudistuneen Soten jälkeen jää kaikki paska käsiin se on varma. Vain hullu ostaa tuolta jotain,yleensäkin suomeen minkääntason sijoittaminen alkaa jo vaatia päässä olevaa vakavaa vikaa.

        Mihin analyysiin tekemäsi väite "okt/kämpät tulee romahtamaan -30% vuositahtia alkaen 2016 vuodesta" perustuu? Sehän tarkoittaisi, että vuonna 2020 hinta olisi enää 16,8 prosenttia nykyarvostaan. Oletko miettinyt ammattia lasipalloennustajana?
        .
        Oikotiellä Salossa oli myynnissä tällä hetkellä 38 omakotitaloa, joiden keskihintapyyntö oli 198.600 euroa. Väitteesi siis tarkoittaisi toteutuessaan, että näiden asuntojen hintapyynnöt olisivat vuonna 2020 enää 33.370 euroa.
        .
        Hinnat siis ovat laskeneet Salossa tähän saakka kohtalaisesti (eivät romahtaneet) ja hintapaine tulee pysymään jatkossakin päällä. Tuollaisten prosenttien heitto ei kuitenkaan ole tästä maailmasta.


    • Heitin ympäristöministeriön ylläpitämän sivun (asuntojen hintatiedot) luvut exeliin ja laskin keskimääräisen neliöhinnan Salossa. Keskimääräiseksi toteutuneeksi neliöhinnaksi tuli 1312,40 euroa. Tuohon mahtui 105 kauppaa, joista 5 oli omakotitaloa. Kallein kauppa oli 205.000 euroa. Suppea otos, mutta tuota lukua voi sitten verrata myöhempään tilanteeseen ja tehdä päätelmiä hintojen kehityksestä. Keskimääräinen kauppahinta oli 81.657,90 euroa. Mediaanihinta oli 74.750 euroa.
      http://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/

    • Tämän Helsingin Sanomien laskurin mukaan http://www.hs.fi/talous/a1428643622153 postinueroalueella:
      .
      - postinumeroalueella 24100, neliöhinnat ovat 16,14 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.
      - postinumeroalueella 24130, neliöhinnat ovat 18,53 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.
      - postinumeroalueella 24130, neliöhinnat ovat 20,39 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.
      - postinumeroalueella 24240, neliöhinnat ovat 18,53 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.
      postinumeroalueella 24260, neliöhinnat ovat 2,21 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.
      postinumeroalueella 24280, neliöhinnat ovat 0,71 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005.

      • Korjaus, postinumeroalueella 24280 hinnat ovat 20,71 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005. Numero kaksi oli pudonnut pois.


      • Aijaijaijai

        Tämän täytyy tehdä kipeää palstan romaneille.


      • Aijaijaijai
        Aijaijaijai kirjoitti:

        Tämän täytyy tehdä kipeää palstan romaneille.

        Autokorrekti tms. Rommareille piti kirjoittaa!!


    • whoknowswins

      24280 on Tupurin okt -alue já siella kauppoja tulee siis enaa harvakseltaan vuoden 2005 hinnalla, jos sillakaan. Alue ei ole mitaan sysisavea, vaan ihan vanhan ykkostien já Hki-Turku -moottoritien valissa, pari kilsaa keskustasta.

      24130 on Ylhaisin alue já se on noussut sen 20 prossaa vuosikymmenessa. Tama johtuu siita etta alueella on paljon isoja já kalliita taloja. Niiden omistajat ovat ex. Nokian, Siis Microsoftin kehityspuolen ihmisia já heilla tyot ovat paattymassa vasta nyt. Rommaus on vasta edessa noin kahden vuoden paassa.

      24260 on Ollikkala. Se oli Nokian matalampipalkkaisten tuotannon tyontekijoiden asuinsijaa já hehan saivat potkut jo muutama vuosi sitten. Siksi hinnat eivat kesta ylhaalla, ansiorahakausi on hiljattain loppunut. Vuokra-asujat muuttavat tyottomiksi kotikonnuilleen Ita- já Pohjois-Suomeen já omistusasujat pyrkivat eroon veloistaan.

      Nokian menestys oli niin lyhyen aikaa sitten etta harva oli saanut asuntonsa maksetuiksi ennen irtisanomisia. Optiojampat toki ovat eri asia já juuri Ylhaisissa heita on lukuisia.

      • Myönnän, etten tunne Salon alueita ollenkaan. Salo on ollut minulle vain läpiajopaikkakunta. Tuon postinumeron 24280 osalta täytyy pyytää anteeksi lyöntivirhettä. Oikeasti alueen hintataso on 20,71 prosenttia korkeammalla kuin vuonna 2005. Tämä langaton näppäimistö jättää välillä jonkun lyönnin väliin. Pahoittelen.


    • Maanmittauslaitoksen kauppahintatilaston mukaan Salossa tehtiin omakotitalokauppaa asemakaava-alueella näin:
      .
      ........................mediaanihinta.......keskihinta
      2014....................145.000.................155.691
      2013....................149.500.................163.014
      2012....................150.000.................158.379
      2011....................142.000.................153.040
      2010....................154.000.................166.531
      2009....................147.500.................152.795
      2008....................145.000.................160.627
      2007....................151.500..................156.785
      2006....................145.000.................155.915
      2005....................130.000.................143.521
      2004....................120.500.................126.970
      2003....................110.000.................119.802
      2002....................107.640.................110.439
      2001....................109.322.................111.340
      .
      Vuoden 2015 ensimmäisten kuuden kuukauden aikana tehtyjen kauppojen mediaanihinta oli 131.000 ja keskihinta 138.906 euroa.

      • Omakotitalojen kauppamäärät asemakaava-alueella Salossa
        .
        .........................kappaletta
        2014....................89
        2013....................82
        2012....................102
        2011.....................118
        2010....................139
        2009....................110
        2008....................63
        2007....................54
        2006....................79
        2005....................49
        2004....................48
        2003....................53
        2002....................49
        2001.....................47
        .
        Vuoden 2015 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin 53 kauppaa.


      • whoknowswins
        pundit kirjoitti:

        Omakotitalojen kauppamäärät asemakaava-alueella Salossa
        .
        .........................kappaletta
        2014....................89
        2013....................82
        2012....................102
        2011.....................118
        2010....................139
        2009....................110
        2008....................63
        2007....................54
        2006....................79
        2005....................49
        2004....................48
        2003....................53
        2002....................49
        2001.....................47
        .
        Vuoden 2015 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana tehtiin 53 kauppaa.

        2008-2009. Vuoden vaihteessa Salon kaupunkiin liittyi yhdeksan muuta kuntaa, suurimpina Halikko ja Pernio. Se nakyy myos talokauppjen tuplaamisena já selittaa sen silloin. Sittemmin on peruutettu kauppamaarissa lahelle ammoisen Salon yksin saavuttamia lukemia.

        Varsinkin Halikkoon on tehty huimat maarat tavanomaisia omakotitaloja pitkin peltoja já metsia juuri ex-nokialaisten toimesta. Parempien talojen omistajat, eli tuoteketyksen vaki irtisanotaan nyt talven aikana já siten alkaa uusi talomyyntibuumi Salossa. Tieda vaikka olisin itsekin ostokannalla joskus 2017-2018 kun ansiorahat ex. noksulaisilta loppuvat já taloa tulee paljon oikein edullisesti myyntiin. Lentokentalle on vain 1h20min. matka já kaupunki on ihan jees.

        Hinnoissa mennaan nyt Salossakin kuten olen puhunut, eli siella vuosituhannen ensivuosien tasolla já toki laskevasti já nihkein kauppamaarin.

        Satojen sarkyneiden unelmien já toiveiden kaupunki se Salo. Kaupunki joka viime laman synkimpina kuukausina teki yksinaan puolet Suomen viennista yhden ainoan matkapuhelintehtaan toimesta. Tai no, olihan silloin viela Benefonkin.

        Salon tie on Suomen tie, ikava kylla.


      • whoknowswins kirjoitti:

        2008-2009. Vuoden vaihteessa Salon kaupunkiin liittyi yhdeksan muuta kuntaa, suurimpina Halikko ja Pernio. Se nakyy myos talokauppjen tuplaamisena já selittaa sen silloin. Sittemmin on peruutettu kauppamaarissa lahelle ammoisen Salon yksin saavuttamia lukemia.

        Varsinkin Halikkoon on tehty huimat maarat tavanomaisia omakotitaloja pitkin peltoja já metsia juuri ex-nokialaisten toimesta. Parempien talojen omistajat, eli tuoteketyksen vaki irtisanotaan nyt talven aikana já siten alkaa uusi talomyyntibuumi Salossa. Tieda vaikka olisin itsekin ostokannalla joskus 2017-2018 kun ansiorahat ex. noksulaisilta loppuvat já taloa tulee paljon oikein edullisesti myyntiin. Lentokentalle on vain 1h20min. matka já kaupunki on ihan jees.

        Hinnoissa mennaan nyt Salossakin kuten olen puhunut, eli siella vuosituhannen ensivuosien tasolla já toki laskevasti já nihkein kauppamaarin.

        Satojen sarkyneiden unelmien já toiveiden kaupunki se Salo. Kaupunki joka viime laman synkimpina kuukausina teki yksinaan puolet Suomen viennista yhden ainoan matkapuhelintehtaan toimesta. Tai no, olihan silloin viela Benefonkin.

        Salon tie on Suomen tie, ikava kylla.

        Noita kuntaliitoksia en muistanutkaan, mutta jäin ihmettelemään kauppamäärien muutosta. Kuntaliitoksissa siirtyi Saloon yhteensä runsaat puolet Salon nykyisestä väestömäärästä. Toisaalta näissä tilastoissa on vain asemakaava-alueilla tehdyt omakotitalokaupat. Salossa on varmasti suhteessa enemmän asemakaava-alueella olevia omakotitaloja, kuin liitoskunnissa: Halikossa, Perniössä, Kiikalassa, Kiskossa, Kuusjoella, Muurlassa, Perttelissä ja Särkisalossa.
        .
        Vuoden 2014 kauppamäärät 89 olivat sentään vuosien 2001-2008 keskiarvoa 55 kappaletta, 61, prosenttia korkeammat ja tämän vuoden alkupuolet 53 kauppaakin yksistään jo vanhan Salon kauppamääriä vastaavat, joten tuo väite että kauppamäärät olisivat lähelle samoja, ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi
        pundit kirjoitti:

        Noita kuntaliitoksia en muistanutkaan, mutta jäin ihmettelemään kauppamäärien muutosta. Kuntaliitoksissa siirtyi Saloon yhteensä runsaat puolet Salon nykyisestä väestömäärästä. Toisaalta näissä tilastoissa on vain asemakaava-alueilla tehdyt omakotitalokaupat. Salossa on varmasti suhteessa enemmän asemakaava-alueella olevia omakotitaloja, kuin liitoskunnissa: Halikossa, Perniössä, Kiikalassa, Kiskossa, Kuusjoella, Muurlassa, Perttelissä ja Särkisalossa.
        .
        Vuoden 2014 kauppamäärät 89 olivat sentään vuosien 2001-2008 keskiarvoa 55 kappaletta, 61, prosenttia korkeammat ja tämän vuoden alkupuolet 53 kauppaakin yksistään jo vanhan Salon kauppamääriä vastaavat, joten tuo väite että kauppamäärät olisivat lähelle samoja, ei pidä paikkaansa.

        Olisiko jollakin uutta tietoa tai hyvää tuntumaa Salon asuntojen hintakehityksestä vuosilta 2020-2022?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe