Onko lukkiutumattomia jarruja olemassa?

plasticpadding

Nykyiset ABS-jarruthan perustuvat siihen, että jarrupainetta vähennetään pyörän mennessä lukkoon. Mutta onko olemassa sellaista järjestelmää, jossa pyörä ei missään vaiheessa lukkiutuisi ja siitä huolimatta saavutettaisiin paras mahdollinen jarrutusteho?

26

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sjfsdklfjklsjfklsjl

      Ei ole. Nykyinen järjestelmä antaa parhaan mahdollisen tuloksen koska pyörän pyörimisnopeutta valvotaan niin tiheästi että pyörä ei käytännöllisesti katsoen ole lukossa kuin ehkä sekunnin tuhannesosan(?) verran ja tämä antaa parhaan mahdollisen hidastuvuuden sekä säilyttää ohjattavuuden, lukkiutumisrajalla on paras mahdollinen hidastuvuus.
      Mikäli pyörää ei saisi päästää ollenkaan lukkoon, jarruvoima pitäisi olla paljon alhaisempi ja tällöin jarrutusmatka kasvaisi merkittävästi.
      Mielestäni jarrunesteen vesipitoisuuden mittaus kannattaisi liittää vuosikatsastukseen mukaan ja jos vesipitoisuus ylittää tietyn rajan, siitä saisi korjauskehotuksen. Jarrunesteen vaihto taitaa olla melko laiminlyöty huoltokohde.

    • abssät

      Ei nykyinen järjestelmä päästä pyöriä lukkoon yhtään kovemmassa vauhdissa. Järjestelmä mittaa renkaan pyörimisnopeuden hidastumista, ja vähentää jarrutehoa, kun renkaan pyörimisnopeus hidastuu nopeammin, kun auto voi hidastua. Tässäkin järjestelmässä toki rengas luistaa hieman, mutta paras jarrutusteho saavutetaan renkaan hieman luistaessa.

      • apumiehen_apuri

        Paras jarrutusteho sadaan vain, jos rengas ei luista OLLENKAAN= suurin kitka. Teknisesti se lienee mahdotonta, joten abs on tällä hetkellä paras tekninen ratkaisu.


      • E220_CDI
        apumiehen_apuri kirjoitti:

        Paras jarrutusteho sadaan vain, jos rengas ei luista OLLENKAAN= suurin kitka. Teknisesti se lienee mahdotonta, joten abs on tällä hetkellä paras tekninen ratkaisu.

        Todellisuudessa maksimipito saavutetaan renkaan luistaessa muutamia prosentteja


      • apumiehen_apuri
        E220_CDI kirjoitti:

        Todellisuudessa maksimipito saavutetaan renkaan luistaessa muutamia prosentteja

        Pienen pienikin luisto vähentää kitkaa eli pienentää jarutustehoa. Se on FAKTA ihan tieteellisillä mittareillakin mitattuna.


      • geemiäs
        apumiehen_apuri kirjoitti:

        Pienen pienikin luisto vähentää kitkaa eli pienentää jarutustehoa. Se on FAKTA ihan tieteellisillä mittareillakin mitattuna.

        Kun on vain vasara, kaikki ongelmat näyttävät nauloilta...

        Ja sama patee myös fysiikan opiskeluun perukoulun oppimäärän kattamassa laajuudessa. On vain lepokitka ja liukukitka.

        Tosialämä ei ole näin yksikoikoinen, koska tien pinta ei ole sileä eikä renkaat kovia, vaan niiden pinta joustaa & muuttaa muotoaan. Tulee jopa sellainen yllättävä ilmiö, että hidastuvuus voi parhaimmillaan olla yli 1 g (9,81 m/s²) ts. kitkakerroin olisi yli 1. Mikä on peruskoulufyssalla mahdottomuus.


      • apumiehen_apuri

        Lepokitka on aina suurempi kuin liukukitka.


      • liukukitka

      • apumiehen_apuri
        liukukitka kirjoitti:

        Niin siis jos pinnat ovat tasaisia ja/tai kovia. Vaan kun rengas on pehmeä ja asfaltti ei ole tasainen.

        https://www.tut.fi/ms/muo/tyreschool/moduulit/moduuli_10/hypertext/3/3_1.html esim. tuosta löytyy tietoa jos englanantia osaat.

        Kaavio 8 vahvistaa väitteeni eli pienikin luisto vähentää kitkaa. Kitkan vähetessä luisto kasvaa ensin lähes suoraviivaisesti kunnes alkaa tasoittua ja laskee melko tasaisesti. The same happens also in English.


      • liukukitka
        apumiehen_apuri kirjoitti:

        Kaavio 8 vahvistaa väitteeni eli pienikin luisto vähentää kitkaa. Kitkan vähetessä luisto kasvaa ensin lähes suoraviivaisesti kunnes alkaa tasoittua ja laskee melko tasaisesti. The same happens also in English.

        Katoppa kunnolla se kaavio 8. Siinä nimenomaan näkyy että paras pito saavutetaan noin 20% luistolla. Pystyakselilla on se kitkakerroin, ja vaaka akselilla luistoprosentti.


      • apumiehen_apuri
        liukukitka kirjoitti:

        Katoppa kunnolla se kaavio 8. Siinä nimenomaan näkyy että paras pito saavutetaan noin 20% luistolla. Pystyakselilla on se kitkakerroin, ja vaaka akselilla luistoprosentti.

        Kävelepä kirkkaalla jäällä. Suurin kitka on, jos jalka ei lipeä ollenkaan! Aja kirkkaalla jäällä, silloinkin suurin kitka on, jos rengas ei luista ollenkaan. Tuon taulukon ymmärtäminen meni sinulta väärinpäin. That´s science!


      • liukukitka
        apumiehen_apuri kirjoitti:

        Kävelepä kirkkaalla jäällä. Suurin kitka on, jos jalka ei lipeä ollenkaan! Aja kirkkaalla jäällä, silloinkin suurin kitka on, jos rengas ei luista ollenkaan. Tuon taulukon ymmärtäminen meni sinulta väärinpäin. That´s science!

        Kävely kirkaallaa jäällä on aika eri asia kuin autolla asfaltilla jarrutus. Mutta jäälläkin todellisuudessa pieni määrä luistoa, josta osa (tai oikeastaan kaikki) tulee toki renkaan rakenteesta, lisää pitoa.

        Kyllä se olet sinä kuka tuon kaavion väärin ymmärtää. Osa tästä ongelmasta on varmasti siinä että ymmärrät renkaan luiston väärin.

        Jos ajatellaan että auto kulkee 80km/h mutta rengas pyörii niin että sen kehänopeus olisi 72km/h (eli rengas luistaa), tällöin renkaan kumimateriaalin ei tarvitse luistaa tien pintaa vasten, vaan tuo nopeusero aiheuttaa sen että renkaan pinta venyy sen maatavasten olevalta osalta, ja jolloin se voikin kulkea tuon matkan 80km/h. Koska rengas on joustava ei se voi välittää voimaa venymättä, ja tämä venyminen aiheuttaa aina (kun auto liikkuu) luistoa (eli renkaan pyörimisnopeus ei vastaa auton liikkumisnopeuttaa) kun rengas välittää yhtään voimaa (pituussuunnassa, eli kiihdytys tai jarrutus)

        Vaikka tämä: http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=6300 onkin vain keskustelu, siinä kuitenkin kaikki ymmärtävät nuo kaaviot oikein.

        Tässä lisäksi suomenkielinen opinnäytetyö, jossa tuostakin asiasta puhutaan http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/100313/thesis_final_teemu_oster.pdf?sequence=2


      • E220_CDI

        Kiitos Liukukitkalle hyvistä referensseistä! Taulukko 8 on meille lukutaitoisille selkeä, vaikka 20% luisto ylittääkin muistelemani lukeman maksimipidon luistosta.

        Sitäkin suurempi yllätys minulle oli kuinka pienillä rasitusvoimilla rengas alkaa sortaa. Jo vaatimaton 0.25 G hidastuvuus / kiihtyvyys vaatii prosenttien luistoa. Tehojarrutukseksi vaatimaton 0.5 G menee jo 5 - 10% luistolla.


    • absssucks

      Ihan turha varuste suurimmalle osalle paitsi näille nykyajan idiootti kuljettajille jotka ei osaa ajaa ja tarvitaan kottikärryllinen mustia laatikoita apuun.

      Kyllä perinteiset jarrut antavat parhaan mahdollisen jarrutustehon ja hallittavuuden kaikissa mahdollisissa tilanteissa jos kuljettaja osaa oikeasti ajaa autoa eikä vaan luule osaavansa elektroniikan turvin.

      • sklfjlskfjkljfls

        Höpöhöpö, siksihän ABS-jarrut kehitettiin kun ihmiset hätätilanteessa polki jarrut lukkoon ihan paniikissa eikä autoa saanut sitten enää ohjattua ja niinpä autot vaan meni pyörät lukossa mutkista ulos tieltä tai päin estettä vaikka olisi ehkä ollut tilaa väistääkin.


      • Mitenkäs siinä tilanteessa, jossa toinen puoli autosta on erittäin liukkaalla pinnalla ja toinen erittäin pitävällä? Paras jarruteho saadaan periaatteessa kun jokaista pyörää hallitaan erikseen. Siihen ei pysty ihminen, eikä siihen taivu ohjauslaitteet autossa...

        Mutta jos pito on samaa tasoa jokaisella pyörällä, niin ihminen pystyy jarruttamaan absia paremmin. Ainakin teoriassa. Onneksi absi ei siinä puuhassa pahemmin haittaa, koska pyörien lukitsemisesta on hyötyä vain oikeastaan paksussa lumikinoksessa jarruteltaessa.


    • ei-lukkoa

      Ja jos on paksu lumisohjo, niin paras jarrutus saadaan lukkojarrutuksella, mikä ei kuitenkaan nykyjarruilla onnistu.

      • totta_puhut

        samoin soritetulla jäällä, kun lukkiutunut pyörä kerää soraa eteensä ja auttaa pysähtymään, ABSit vai tärisee eikä nopeus laske. Onneksi on joissakin autoissa vielä normaali mekaaninen käsijarru, jota voi käyttää apuna.


    • nykyidiootti

      Kyllä ne menevät lukkoon, eihän auto muuten edes pysähtyisi. (viisastelua) Vanhaan "hyvään" aikaan joutui jarruja aina säätelemään etteivät olisi puoltaneet, kuka muistaa? Nykyisin jarrut vain toimivat ilman murheita..

      • hghgfhfgfgh

        Nykyiseen hyvään aikaan sitten jumittuvat takajarrut kun on Suomeen sopimattomat levyjarrut takana.Ovat yleensä täällä niin pienellä käytöllä ja hyvin paljon sitten jarrusatuloiden vaihtoa eli missä männät on.
        Ennen autot vain helpompia huoltaa ja suurimalta osalta sitten jäi jarrunesteet vaihtamatta kun on mahdoton itse tehdä kunnolla.


      • Enemmän ne takajarrut rumpujarrujen kanssa kokemuksen mukaan jumittuvat. Ja niissäkin yleensä se käsijarru...

        Eipä ole kertaakaan olleet itselläni jarrut jumissa sen jälkeen kun levyjarruihin olen siirtynyt. Huhujen mukaan joskus saattaa jäädä jarru makaamaan, mutta eipä sekään aiheuta kuin pientä lämpenemistä, vetämistä ja kulumista. Ja korjautuu helposti herkistelemällä.


    • jarrut_rutisemaan

      Pysyykö muuten ABS jarrujärjestelmä paremmin kunnossa jos sille antaa silloin tällöin "töitä", esim. näin talvella jäisellä tiellä jarruttamalla voimakkaasti kunhan katsoo ettei takana ole tulossa ketään?
      Tavallisilla jarruillahan jarrusylinterit, ainakin takana rumpujarruissa pyrki juuttumaan jos ei joskus tehnyt kuivalla asfaltilla voimakasta jarrutusta niin että takajarrusylinteritkin saivat liikuntaa.

      • apumiehen_apuri

        Nimenomaan, ABSjarruja pitää joskus ihan käyttää eli polkaista jarru pohjaan ja vielä pitävällä pohjalla, esimerkiksi soratien pätkällä. Tärinä auttaa aina vetreyttämään jarrusylintereitä ja muita osia. Moni ei käytä juuri koskaan jarruja täydellä teholla ja siksi ne hiljalleen jumiutuvat, koska liikeradat pienenevät. Kannattaa muistaa vaihtaa myös jarrunesteet muutaman vuoden välein. Autoja olen vuosia huoltanut ja nähnyt todella jumiutuneitakin.


    • m-pyörä

      Kyllä oikeasti lukkiintumattomia jarruja on olemassa. Saahan nykyään moottoripyöriinkin ABS-jarruja eikä tällaisessa vehkeessä saane eturengas paljon lukkiintua vauhdissa.... eli näissä ABS:n pitää olla vähän nopeampitoimisempaa mallia. Hlöautossa ei ole niin vaarallista, vaikka rengas lukossa käväisikin.

      • ex-motoristi

        Moottoripyörissä ABS:n toiminta voi olla tosiaan vähän nopeampaa, mutta kyllä toimintaperiaate on ihan sama kuin autoissakin. Toki järjestelmiä on kehitetty kilparadallekin sopivaksi. Joissakin malleissa jarrupaineen vaihtelu ei välity kahvaan tai polkimeen sekä etu- ja takajarru voi olla eri tavoin kytketty toisiinsa. Ei se moottoripyöräkään heti lyhyestä etupyörän lukkiutumisesta kaadu. Ihmisen refleksit ei vaan ole yleensä tarpeeksi nopeat. Kerran Kawasakini ABS ja se, että olin niihin tottunut pelasti minut varmalta törmäykseltä eteen kääntyneeseen autoon. Testaamassani BMW:ssä järjestelmä esti myös takapyörän nousemisen liian korkealle.


    • rumpufani

      " Tavallisilla jarruillahan jarrusylinterit, ainakin takana rumpujarruissa pyrki juuttumaan jos ei joskus tehnyt kuivalla asfaltilla voimakasta jarrutusta niin että takajarrusylinteritkin saivat liikuntaa."

      Ei mene rumpujarru jumiin, siinä on jouset jotka pitävät kengät ja sylinterit liikkeessä, tätä palautus-jousi toimintaa ei levyissä ole. Kunnossapitoon riittää normaali jokapäiväinen jarrutus. Muuta vikaa rumpujarruihin voi toki tulla, kuten nestevuoto ja sentakia jarrun olematon pito. Käsijarrun vaijerin juuttuminen kuitenkin suurin ongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1816
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1478
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1123
    Aihe