Hinta vertailu Tallinan takseihin

Talhel

Usein kuulee, että Tallinassa taksi maksaa vain sen ja sen verran ja Suomessa on kallista. Tässä on Tallinan taksihinnat:

Eestimaa Takso: lähtömaksu 2 € 0,48 €/km

Söbratakso: lähtömaksu 2,50 € 0,50 €/km (0,55 €/km yöllä)

Takso 24: lähtömaksu 2,90 € 0,58 €/km

Tulika Takso: lähtömaksu 3,35 € 0,69 €/km (0,80€/km yöllä)

Tallink Takso: lähtömäksu 3,70 € 0,77 €/km (0,88€/km yöllä)

lähde: http://tallinnaa.com/taksilla-tallinnassa/

Luotettavimmiksi yhtiöiksi Virolaiset on äänestänyt Tulika Takson ja Tallink Takson.

lähde: http://www.rantapallo.fi/syomatkustarakasta/2015/05/29/tallinnan-taksit-tarvitseeko-niita-pelata/



Hinta Suomessa:

Lähtömaksu 5,90 € (9,00 € illlalla) 1,55 €/km

lähde: http://www.taksiliitto.fi/taksiliikenne/hinta/



Keskipalkka:

Suomi: 3284 €/kk

Viro: 1005 €/kk

lähde: http://www.verkkouutiset.fi/talous/viron_keskipalkka_tuhat_euroa-37585



Keskipalkka = lähtömaksu km

Virossa:

Eestimaa Takso: lähtömaksu 2089.58 km

Söbratakso: lähtömaksu 2005 km (1822.73 km yöllä)

Takso 24: lähtömaksu 1727.76 km

Tulika Takso: lähtömaksu 1451.67 km (1252.06 km yöllä)

Tallink Takso: lähtömäksu 1300.39 km (1000.80 km yöllä)



Taksi Suomessa: lähtömaksu 2114.90 km (2112.90 km iltalähdöllä)


Viron hinnat muutettuna vastaamaan Suomen hintoja. Kertoimena käytetty keskipalkkojen välistä kerrointa (3284 / 1005 = 3.27)


Eestimaa Takso: lähtömaksu 6,54 € 1,57 €/km

Söbratakso: lähtömaksu 8.18 € 1,64 €/km (1,80 €/km yöllä)

Takso 24: lähtömaksu 9,49 € 1,90 €/km

Tulika Takso: lähtömaksu 10,95 € 2,26 €/km (2,62€/km yöllä)

Tallink Takso: lähtömäksu 12,01 € 2,52 €/km (2,88€/km yöllä)



Viron hinnat ei enää olekaan hirveän kilpailukykyisiä kun ne muuttaa vastaamaan Suomen palkkatasoa.



Taksien määrästä en löydä Virosta tietoa, mutta Suomessa on 1 taksi / 541 asukasta. Esimerkiksi Saksassa on 1 taksi / 1502 asukasta. Suomessa siis lähes kolme (2.78x) kertaa enemmän takseja kuin Saksassa. Suomessa on 3. eniten takseja asukaslukuun suhteutettuna läntisessä euroopassa.

lähde: http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomi-euroopan-karkimaita-taksien-lukumaarassa-mitattuna/3359958

20

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain.rotia

      Jos verrataan eri maiden asukkaiden elintasoa niin ainoa oikea tapa on ostovoimakorjattu kansantulo henkeä kohden. Virossa taso on noin kolmasosa Suomen tason alapuolella. Jo pelkästään verotuksen taso on aivan toista luokkaa.
      Siten vertaaminen bruttopalkkojen mukaan on pöljää. Voisi verrata vaikka Norjaan.

      • Kugk

        Suomen verotus on korkeeta johtuen esim Suomen hyvästä sosiaaliturvasta. Veroilla maksetaan myös nuorten koulutus mikä on maailman kärkitasoa. Veroja saadaan alemmas laskemalla sosiaaliturvaa ja esim koulutuksesta leikkaamalla. Virossa on tasavero 20 % joka ei 1000€ palkasta ole mikään pieni. Joten bruttopalkkaan vertaaminen on ihan hyvä siinä mielessä, että ostovoima ei kerro esim sosiaaliturva, koulutuksen yms tasosta yhtään mitään.


      • Huomioinut
        Kugk kirjoitti:

        Suomen verotus on korkeeta johtuen esim Suomen hyvästä sosiaaliturvasta. Veroilla maksetaan myös nuorten koulutus mikä on maailman kärkitasoa. Veroja saadaan alemmas laskemalla sosiaaliturvaa ja esim koulutuksesta leikkaamalla. Virossa on tasavero 20 % joka ei 1000€ palkasta ole mikään pieni. Joten bruttopalkkaan vertaaminen on ihan hyvä siinä mielessä, että ostovoima ei kerro esim sosiaaliturva, koulutuksen yms tasosta yhtään mitään.

        Olet osittain oikeassa, verotuksen tarvetta tulee yhteiskunnan palveluista, mutta myös palkkatasosta yhteiskunnan työntekijöillä.
        Työtahdilla tietysti on myös merkitystä, mitä sillä palkalla aikaansaadaan.
        Virolaiset velattomassa valtiossaan ovat koulutustasollaan pärjänneet erittäin hyvin. NATO:n ja EU: n jäsenmaksutkin maksettu ajallaan.
        Kommunismista eroon päästessään ovat olleet erittäin yritteliäitä ja valtiokin on sitä suosinut.
        Tieteen taso on Virossa ollut aina korkealla ja professori tekee töitään 1500 € kuussa, isänmaallisen innokkaasti, eikä valita.
        Suomessa professori lomailee pitkään puolitoistakertaisella palkalla ja kuukaudessa rapsahtaa ainakin kolminkertainen määrä tilille. Täällä palkkoja maksellaan suurelta osalta valtion ja kuntien velalla.
        Suomen ongelmana ei ole pelkästään taksit, se on paljon laajempi: Työhaluttomuus ja viuruttaminen.


      • KOMMENTS
        Kugk kirjoitti:

        Suomen verotus on korkeeta johtuen esim Suomen hyvästä sosiaaliturvasta. Veroilla maksetaan myös nuorten koulutus mikä on maailman kärkitasoa. Veroja saadaan alemmas laskemalla sosiaaliturvaa ja esim koulutuksesta leikkaamalla. Virossa on tasavero 20 % joka ei 1000€ palkasta ole mikään pieni. Joten bruttopalkkaan vertaaminen on ihan hyvä siinä mielessä, että ostovoima ei kerro esim sosiaaliturva, koulutuksen yms tasosta yhtään mitään.

        VIRON TASAVERO ON 22 % JA SUOMESSA KESKIPALKAN VERO NOIN 24 % JOTEN SUURTA EROA EI OLE....


    • EVVK.EVVK

      EVVK

    • pollppo

      Kreikassa kotirouvat myy tänä päivänä persettä kahdella eurolla, mutta siellähän onkin se 60% työttömyys. On tää niin väärin.

    • jkdfjks

      Miksi suomalaiset menevät Tallinnaan lääkäreihin, partureihin, tekareiden kiristyksiin, ja kaikkeen mahdolliseen viinan hausta puhumattakaan, mutta taksilla matkustaminen Suomessa pitäisi olla Viron hintojen tasolla? Totuus on se, että taksien hinnat laahaa perässä ja paljon, Suomen yleiseen hintatasoon nähden.
      Muualla euroopassa pelkkä ensimmäinen vaihe, eli kalusto investointi on vähintään 1/3 osaa halvempaa, kuin Suomessa, puolet halvempi on aika lähellä monissa maissa.
      Sitten, kun puhutaan ylläpidosta, niin mennään vielä rajumpiin eroihin. Perushuolto on vähintään 1/3 osaa Suomen hinnoista.

      • HäivyTaiTapanSut

        Siis mikä taksien hinnoissa on pielessä?

        Nykyhinnoilla saadaan kuskille hyvä tuntipalkka, rahaa jää isännänkin taskuun ja voidaan maksaa verot, eläkkeet yms....


      • avohoidossaliikaaväkeä

        Kova poika oot ... Koko ajan tappamassa.
        Niin ... onhan sulla siitä kokemustakin, kun sen poliisin yli ajoit.


      • vaarallinenvapaana
        HäivyTaiTapanSut kirjoitti:

        Siis mikä taksien hinnoissa on pielessä?

        Nykyhinnoilla saadaan kuskille hyvä tuntipalkka, rahaa jää isännänkin taskuun ja voidaan maksaa verot, eläkkeet yms....

        Vaarallista on näin sairaita yksilöitä pitaa vaapaana.Ihmiset valittaa maahanmuuttajista vaikka meilä on tälläisiä tyyppejä ja ilmeisesti ilman lääkitystä.
        Hyvinkään ammuskelija oli suht terve tän kaverin rinnalla.


      • HäivyTaiTapanSut
        vaarallinenvapaana kirjoitti:

        Vaarallista on näin sairaita yksilöitä pitaa vaapaana.Ihmiset valittaa maahanmuuttajista vaikka meilä on tälläisiä tyyppejä ja ilmeisesti ilman lääkitystä.
        Hyvinkään ammuskelija oli suht terve tän kaverin rinnalla.

        Kyllä lääkitys kunnossa on. Lymecyclin 300mg kaksi kertaa päivässä :) Olisiko ehdottaa jotain parempaa. Kerro ainakin lääkkeen nimi, koko ja kuinka usein

        Ja totta, olenhan minä vaarallinen ihminen, kerrankin olin oikeudessa epäiltynä 8km/h ylinopeudesta


    • Kyytikiito

      Suomessa taksien lupasääntelyllä ja päivystysvelvoitteella saadaan taksipalvelut 24/7 / 365 Sallan naruskastakin, tasapuolisuuden nimissä kaikkialta suomessa samaan hintaan.
      Viralliset taksit maksavat n. viisi kertaa korkeampia vakuutusmaksuja, kuin yksityiskäyttöön rekisteröity auto.
      Taksit maksavat alv:n, valtion, kunnallis,diesel, auto, ym. lakisääteiset verot.
      Taksit maksavat myös lakisääteiset yel, tyel, tapaturmavakuutusmaksut, sisältää asiakkaiden vakuutukset.
      Takseissa maksetaan myös teostolle 77.91€/taksi / vuosi taustamusiikista,radio tai cd.
      Taksamittarit on sinetöity, eli jokainen ajokilometri, ajokm-maksu, odotukset, lähtömaksut, inva yms lisät, Alv:t yms tallentuu mittarille, josta tehdään verottajalle kuukausittain raportti. Alv , ja ennakkoverot tilitetään kuukausittain.

      Nämä kaikki uuberit jättää suorittamatta.
      Uuberi on täysin laitonta ja rikollista veronjen kiertoa, kuka kannattaa...?

      • V.Irkamies

        Tarveharkinnasta siirtyminen soveltuvuusharkintaan ei muuta listastasi mitään. Kaikki muutkin yrittäjät makselevat vähintään nuo samat maksut ja kulut. Kyttääjiä kyllä riittää.
        Taksit saavat edun autoveron palautuksesta ja taksilla on pienempi alv prosentti, kuin muilla autoilijoilla. Eikä siinä mitään, mutta alalle tulon estäminen ja kilpailun rajoittaminen ei ole nykypäivää.
        Uudet ideat ja innovaatiot eivät pääse eteenpäin ja tämä sama koskee kaupunkien linja-autoliikennettä, sekä rautatieliikennettä. Lentokoneilla, laivoilla onkin jo markkinat hyvin toimivia, mikä näkyy palvelujen edullisina hintoina ja palvelun runsaana tarjontana.
        Kuorma-autoliikenne on ollut soveltuvuusharkintaista jo 25 vuotta ja hienosti toimii, mitä nyt AKT välillä kapuloita Suomalaisen rattaisiin heittelee. AKT voisi keskittyä enemmän Venäläisten laittomaan kabotaasi liikenteeseen ja halvalla polttoaineella täällä ajeluun.
        Siirtymällä soveltuvuusharkintaan tarkoitetaan: Vaadittava koulutus, vakavaraisuus ja rehellisyys, sekä alalle soveltuvuus. Nyt ei puhuta mistään Yberistä, mikä on oma lukunsa ja voi sopia Amerikkaan, mutta ei välttämättä Suomeen.
        Koko joukkoliikenteen avaaminen markkinoiden hoidettavaksi vähentää byrokratian kustannuksia ja tehokkuuden lisääntyessä ei yksi miljardi riitä, vaan säästöt ovat enemmän. Säästöt sitten vähentävät verotuksen tarvetta ja Suomessa jossa palkansaajan verotus on korkea, hyötyy juuri palkansaaja.
        Berner on täysin oikealla asialla, eikä pelkoon innovatiivisille ja ahkerilla autoilijoilla ole syytä vaan päin vastoin, yhteiskunnan mätämunat karsiintuvat alalta.
        Monille avautuu mahdollisuus laajentaa ja kehittää toimintaansa, sekä palkata uusia työntekijöitä, maailma ei vielä ole valmis.
        Koska velkakello käy edelleen kiivaasti on harkittava, pitääkö yhteiskunnan rahaa hävittää turhaan ajeluun tyhjillä linja-autoilla tai seisoskeluun taksi tolpilla. Kaikkia palveluita ei pystytä pitämään yllä verorahoilla, jostain on tingittävä tai muuten hukka perii.
        Kirjoitin kaikki nämä asiat tiedoksi, vaikka oma työpaikka menisi alta, onneksi enää 3 vuotta eläkkeeseen ja toivon että joku sen pystyy maksamaan. Herätys tämän kaiken mahdottomuuteen on tullut numeroita ihmetellessä .


      • sadkkkdi
        V.Irkamies kirjoitti:

        Tarveharkinnasta siirtyminen soveltuvuusharkintaan ei muuta listastasi mitään. Kaikki muutkin yrittäjät makselevat vähintään nuo samat maksut ja kulut. Kyttääjiä kyllä riittää.
        Taksit saavat edun autoveron palautuksesta ja taksilla on pienempi alv prosentti, kuin muilla autoilijoilla. Eikä siinä mitään, mutta alalle tulon estäminen ja kilpailun rajoittaminen ei ole nykypäivää.
        Uudet ideat ja innovaatiot eivät pääse eteenpäin ja tämä sama koskee kaupunkien linja-autoliikennettä, sekä rautatieliikennettä. Lentokoneilla, laivoilla onkin jo markkinat hyvin toimivia, mikä näkyy palvelujen edullisina hintoina ja palvelun runsaana tarjontana.
        Kuorma-autoliikenne on ollut soveltuvuusharkintaista jo 25 vuotta ja hienosti toimii, mitä nyt AKT välillä kapuloita Suomalaisen rattaisiin heittelee. AKT voisi keskittyä enemmän Venäläisten laittomaan kabotaasi liikenteeseen ja halvalla polttoaineella täällä ajeluun.
        Siirtymällä soveltuvuusharkintaan tarkoitetaan: Vaadittava koulutus, vakavaraisuus ja rehellisyys, sekä alalle soveltuvuus. Nyt ei puhuta mistään Yberistä, mikä on oma lukunsa ja voi sopia Amerikkaan, mutta ei välttämättä Suomeen.
        Koko joukkoliikenteen avaaminen markkinoiden hoidettavaksi vähentää byrokratian kustannuksia ja tehokkuuden lisääntyessä ei yksi miljardi riitä, vaan säästöt ovat enemmän. Säästöt sitten vähentävät verotuksen tarvetta ja Suomessa jossa palkansaajan verotus on korkea, hyötyy juuri palkansaaja.
        Berner on täysin oikealla asialla, eikä pelkoon innovatiivisille ja ahkerilla autoilijoilla ole syytä vaan päin vastoin, yhteiskunnan mätämunat karsiintuvat alalta.
        Monille avautuu mahdollisuus laajentaa ja kehittää toimintaansa, sekä palkata uusia työntekijöitä, maailma ei vielä ole valmis.
        Koska velkakello käy edelleen kiivaasti on harkittava, pitääkö yhteiskunnan rahaa hävittää turhaan ajeluun tyhjillä linja-autoilla tai seisoskeluun taksi tolpilla. Kaikkia palveluita ei pystytä pitämään yllä verorahoilla, jostain on tingittävä tai muuten hukka perii.
        Kirjoitin kaikki nämä asiat tiedoksi, vaikka oma työpaikka menisi alta, onneksi enää 3 vuotta eläkkeeseen ja toivon että joku sen pystyy maksamaan. Herätys tämän kaiken mahdottomuuteen on tullut numeroita ihmetellessä .

        valitettavasti asia ei ole ihan noin: jakamistaloudessa jäävät yhteiskunnalle suoritettavat maksut todella helposti maksamatta, ja juuri siihenhän tuo edullinen hinta useimmiten perustuu.
        Tuohon velkakellon käymiseen ja sen nopeuteen vaikutetaan parhaiten niin, että kaikki osallistuvat esim veronmaksuun, eikä niin, että maksamalla 20% siivun amerikkalaiselle yhtiölle, vapautuu kaikista muista maksuista


      • jkllöö
        V.Irkamies kirjoitti:

        Tarveharkinnasta siirtyminen soveltuvuusharkintaan ei muuta listastasi mitään. Kaikki muutkin yrittäjät makselevat vähintään nuo samat maksut ja kulut. Kyttääjiä kyllä riittää.
        Taksit saavat edun autoveron palautuksesta ja taksilla on pienempi alv prosentti, kuin muilla autoilijoilla. Eikä siinä mitään, mutta alalle tulon estäminen ja kilpailun rajoittaminen ei ole nykypäivää.
        Uudet ideat ja innovaatiot eivät pääse eteenpäin ja tämä sama koskee kaupunkien linja-autoliikennettä, sekä rautatieliikennettä. Lentokoneilla, laivoilla onkin jo markkinat hyvin toimivia, mikä näkyy palvelujen edullisina hintoina ja palvelun runsaana tarjontana.
        Kuorma-autoliikenne on ollut soveltuvuusharkintaista jo 25 vuotta ja hienosti toimii, mitä nyt AKT välillä kapuloita Suomalaisen rattaisiin heittelee. AKT voisi keskittyä enemmän Venäläisten laittomaan kabotaasi liikenteeseen ja halvalla polttoaineella täällä ajeluun.
        Siirtymällä soveltuvuusharkintaan tarkoitetaan: Vaadittava koulutus, vakavaraisuus ja rehellisyys, sekä alalle soveltuvuus. Nyt ei puhuta mistään Yberistä, mikä on oma lukunsa ja voi sopia Amerikkaan, mutta ei välttämättä Suomeen.
        Koko joukkoliikenteen avaaminen markkinoiden hoidettavaksi vähentää byrokratian kustannuksia ja tehokkuuden lisääntyessä ei yksi miljardi riitä, vaan säästöt ovat enemmän. Säästöt sitten vähentävät verotuksen tarvetta ja Suomessa jossa palkansaajan verotus on korkea, hyötyy juuri palkansaaja.
        Berner on täysin oikealla asialla, eikä pelkoon innovatiivisille ja ahkerilla autoilijoilla ole syytä vaan päin vastoin, yhteiskunnan mätämunat karsiintuvat alalta.
        Monille avautuu mahdollisuus laajentaa ja kehittää toimintaansa, sekä palkata uusia työntekijöitä, maailma ei vielä ole valmis.
        Koska velkakello käy edelleen kiivaasti on harkittava, pitääkö yhteiskunnan rahaa hävittää turhaan ajeluun tyhjillä linja-autoilla tai seisoskeluun taksi tolpilla. Kaikkia palveluita ei pystytä pitämään yllä verorahoilla, jostain on tingittävä tai muuten hukka perii.
        Kirjoitin kaikki nämä asiat tiedoksi, vaikka oma työpaikka menisi alta, onneksi enää 3 vuotta eläkkeeseen ja toivon että joku sen pystyy maksamaan. Herätys tämän kaiken mahdottomuuteen on tullut numeroita ihmetellessä .

        Paljonko yhteiskunnan rahaa kuluu siihen että taksi seisoo tyhjänä tolpalla? Varsinainen virkamies. Ei ihme että maan asiat ovat niinkuin ovat kun virkamiehetkin ovat tuolla tasolla.


      • V.Irkamies
        jkllöö kirjoitti:

        Paljonko yhteiskunnan rahaa kuluu siihen että taksi seisoo tyhjänä tolpalla? Varsinainen virkamies. Ei ihme että maan asiat ovat niinkuin ovat kun virkamiehetkin ovat tuolla tasolla.

        Yhteiskunta vahvistaa taksin taksat ja siinä otetaan huomioon tyhjäkäynti ja muutkin kulut, sekä arvioidaan asiakkaiden määrä, sekä taksien tarve. Kunnilta pyydetään lisäksi käsittelyn yhteydessä lausuntoja, joten byrokratiaa kyllä riittää hintasääntelyä toteutettaessa.
        Verojen maksua nykyisessä taksijärjestelmässä on erittäin vaikea kiertää ja markkinaehtoisessakin taksissa käytetään aivan samoja mittauslaitteita. Veron kiertäjien ei alalle kannata vaivautua.
        Oma mielipiteeni on, että Suomessa on liian suuri verotuksen tarve ja sitä pystytään osaltaan vähentämään byrokratiaa, joka ei palvele ketään purkamalla.
        Sääntelyn purkamisesta on pelkästään hyviä kokemuksia, niin tavaraliikenteessä, kuin joukkoliikenteessäkin ja koko Euroopan alueella.
        Palvelun tarjonta kasvaa, tehostuu ja paranee, sekä käyttökin järkeistyy kun kannattamatonta liikennettä on mahdollisimman vähän.


      • yhujiko

        Luepas taas se uutinen siitä huonosta trollsita... Olittehan te yli kuukauden puhumatta noista vakuutuksista jotka on noin 5% korkeampia...

        Ja totta, taksit joutuu maksamaan teostolle 3,2€ kuuakudessa kun soittaa musiikkia... Noh perinteiseen tapaan taas vähän liiottelit maksuja

        Kerro seuraavaksi vaikkapa siitä millaista palkkaa kuskit saa kun auto seisoo tolpalla ja ei tuota mitään, niin saadaan taas nauraa sun aivopieruille


    • turhaenääyrittää

      Turha sitä on lakeja noudattaa. Kansaedustajat ovat suuria hujareita heti pankkien,vakuutusyhtiöiden ja kansainvälisten suuryhtiöiden jälkeen.

    • Miksi-et-saa-kuittia

      Taksissa tai parturissa kysymättä?
      Mietipäs sitä...
      Eli se siitä Suomalaisen taksin veronmaksamisesta.

      • ääniturusta

        Taksissa jokainen ajettu metri menee järjestelmään. Kuitin saa aina. Joten turkulainen, kun et käytä taksia niin älä viitsi trollata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe