Potilas kuolee ja lähiomaisen merkitys

lähiomainen

Kun ihminen ilmoittaa sairaalaan lähiomaiseksi tietyn henkilön, niin saako lääkäri muuttaa toisen ihmisen lähiomaiseksi potilaan kuollessa?

Mieheni kuoli joitakin viikkoja sitten. Olimme avoliitossa, kihloissa ja meillä on lapsi. Minut on merkitty lähiomaiseksi 5-6vuotta sitten. Aiemmin lähiomaisena oli mieheni äiti, jonka kanssa emme ole olleet tekemisissä ollenkaan yli kahteen vuoteen, ja sitäkin ennen olimme tekemisissä hyvin vähän ja hyvästä syystä. En nyt ala tässä erittelemään syitä, mutta syyt olivat ja ovat erittäin hyviä, mieheni äiti on kamala ihminen ja oli todella ilkeä ja julma miestäni kohtaan.

Mutta asiaan. Mieheni kuoltua sain kuulla omalta äidiltäni asioita liittyen mieheni ruumiinavaukseen. Äitini tiesi tästä kun oli puhunut mieheni äidin kanssa, hänelle lääkäri oli soittanut ja olivat asiasta keskustelleet. Minä soitin kys. lääkärille että miksi ihmeessä minulle, lähiomaiselle, ei ole ilmoitettu mitään ja miehen äidille, jonka kanssa mies ei ole tekemisissä ollut (sairaalassa tästä tiedettiin, ei sen kummemmin syitä kerrottu mutta heillä oli tiedossa että miehen äiti ei kuulu elämäämme millään tavalla). Lääkäri sanoi minulle että he eivät voi tietää kuka on läheisempi omainen, vainajan äiti vai avopuoliso. Miksi sitten tietoihin edes merkitään lähiomaista kun se ei näytä pätevän kuin joissakin tilanteissa. Sanoin että eihän heidän tarvitse miettiä kuka on läheisin omainen kun sellainen on tietoihin merkitty. "Niin, niin". Tuo oli vastaus jonka sain jokaiseen esittämääni kysymykseen. Oli todella raskasta väitellä tällaisesta asiasta vain pari päivää mieheni menehtymisen jälkeen. Väittelin lääkärin kanssa ihan kunnolla ja lopuksi poliisista soittivat ja ilmoittivat että minut on nyt merkitty lähiomaiseksi.

Kysymys siis kuuluukin, päteekö tietoihin merkitty lähiomainen vain silloin, kun potilas on hengissä? Potilas kuolee ja lääkäri arpoo kuka on lähiomainen? Onko tuollainen sallittua? Todella pelottava ajatus jos ajattelen olevani mieheni tilanteessa, kuolen ja avomieheni joka on merkattu lähiomaiseksi mutta lääkärin mielestä sillä ei ole merkitystä vaan päättääkin että lähiomainen on äitini, hirviö joka on aiheuttanut paljon mielipahaa ja ongelmia?

7

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinsemenee

      Olen kyllä kuullut, että potilaan kuollessa lähiomainen on se joka on biologisesti lähempänä potilasta. Tiedän tapauksen, että yksinäinen sinkku on pyytänyt sairaalan papereihin merkittäväksi lähiomaiseksi jonkun ystävän, joka ei ole yhtään verisukua ollut mutta käytännössä luotetuin ihminen potilaalle. Kuitenkin sitten henkilön kuollessa, oli ensimmäisensä tieto tullut vainajan sisarelle. Oli sanottu että tämä on heillä virallisena käytäntönä ja ohjeena, että se sukulaisuhde ratkaisee. Taitaa olla niin, että avokit ja ystävät ovat siinä juridisessa asemassa, samassa pisteessä kuin perinnönjaossakin, mikäli ei ole testamenttia tai dokumenttia allekirjoitettuna potilaan kanssa hänen elinaikana.
      Toisaalta ymmärrän asian. Vaapaamuotoiset ihmissuhteet elävät ja vaihtuvat jatkuvasti; tänään avovaimo - saattaakin olla jo muutaman viikon päästä toisen avokki, ystävyyssuhteetkin ovat sovinnaisia ja tunteeseen ja elämäntilanteeseen sopeutuvia, sukulaisuus pysyy, oltiin väleissä tai ei. Kyllä varmasti usein h-hetkellä niin sovitaan ja ihan oikeasti sitä tarkoitetaan, mutta tilanne saattaa muuttua ja ei välttämättä enää muisteta muuttaa kirjausta terveydenhuollon papereihin.
      Ei sairaalan henkilökunta voi pysyä mukana ihmissuhteiden rumbassa ja aina kysellä, että onko tilanne enää voimassa: kenen vaimo tai ystävä henkilö kulloinkin on.

    • osanototsilti

      Mietin samaa kuin edellinen vastaaja, että avopuolisot ja ystävät saattavat muuttua ajan myötä eikä näitä välttämättä muista jonnekin sairaalaan ilmoitella aina. Jos sinut on joskus 6 vuotta sitten merkitty lähiomaiseksi niin voi olla epävarmaa että onko tilanne muuttunut, vaikka sinänsä kyllä järki sanoisi että vainajalle/potilaalle kuka milloinkin on kysymyksessä, kuuluu itselleen pitää tiedot ajan tasalla... varmaan katsovat asiaa tilannekohtaisesti ja ovat tehneet tässä sinänsä ihan ymmärretävän virhearvion.

      Elämä olisi niin paljon helpompaa jos olisitte ehtineet mennä avioliittoon ennen kuolemaa...taitaisit saada lesken eläkettäkin.

    • näinsemenee

      Lisään vielä, että pienellä paikkakunnalla sairaalan henkilökunta pääsee helpommin jyvälle potilaan lähipiiristä. Keromassani tapauksessa oli kyllä kerrottu, että jos asianomainen kuolee niin silloin tieto menee tämän sisarelle. Onhan se selvää, että omaiset ovat järjestelemässä hautajaisiin liittyvistä asioista. Tämänkin vuoksi on luonnollista saattaa tieto lähimmälle sukulaiselle. Ei siinä ole kysymys, millaiset ovat suhteet olleet ja ei niistä tarvitse terveydenhoitohenkilöstön ja viranomaisten tietää, mutta sukulaisilla mikäli heitä on, on tavallaan velvollisuus alkaa hoidella vainajan asioita, lähinnä hautajaiset, perunkirjoitukset, ym. On totta että monesti eläessä ovat ystävät ja avokit tai seurustelukumppanit olleet niitä kaikista läheisimpiä omaisia.

    • sisar-hento-valkoinen

      "Minut on merkitty lähiomaiseksi 5-6vuotta sitten. Aiemmin lähiomaisena oli mieheni äiti,.. ."
      EHKÄ syy piileekin juuri tuossa; aikaisemmin miehesi tietoihin on merkitty lähiomaisena äiti, sitten myöhemmin sinä. EHKÄ lähiomainen-äiti on jäänyt miehesi tietoihin kummittelemaan ja olette sitten siellä olleet molemmat! EHKÄ sairaalassa sitten on tulkittu äiti läheisemmäksi, eiväthän he varmasti ole tienneet teidän tulehtuneista väleistänne? Ja vaikka olisivatkin, jos papereissa lukee lähiomaisen kohdalla myös äiti, ovat tulkinneet asian niin, että koska hän on siinä ensimmäisenä mainittu, sinut lisätty jälkeenpäin,että on korrektia ilmoittaa asiasta äidille?
      Tämähän on pelkkää arvailua, jos asia noin mieltäsi vaivaa ota asia esille hoitaneen lääkärin ja osastonhoitajan kanssa! Puhumalla asioilla on taipumus selvitä.

    • Eevis68

      Minä olen myös jäänyt leskeksi avoliitosta. Mieheni oli vanhempiensa ainoa lapsi ja potilastiedoissa oli lähiomaiseksi merkitty äiti ja isä, joista hänen äitinsä on dementoitunut ja hoitokodissa, isä puolestaan kuollut jo v. 2005 mitä tietoa ei ollut mihinkään koskaan kirjattu. Minua ei ollut lähiomaisena missään mainittu ja varmaankin siksi, kun ei koskaan ollut ollut mitään tarvetta mainita. Mies oli terve eikä sairastellut. Kuoli ns. suorilta jaloilta työmatkalla Kööpenhaminassa kolme vuotta sitten eikä ollut edes 50 v täyttänyt. Minulle ei koskaan ilmoitettu koska en ollut lähiomainen virallisissa papereissa jotka sairaalaan oli ilmoitettu. Ilmoitus miehen kuolemasta oli mennyt hoitokotiin äidille ja hoitokodista oli kerrottu miehen äidin olevan dementoitunut ja äidin asioita hoitanut henkilö oli antanut luvan Tanskan ja Suomen viranomaisille työnantajan kautta hoitaa miehen ruumiin kuljetuksen Suomeen. Minulle tieto tuli miehen työnantajalta. Itse ihmettelin vuorokauden ajan miksi mies ei vastaa yhteydenottoihin mutta koska tiedossa oli, että työmatka on erittäin työläs ja edessä harvinaisen hankala presentaatio niin ajattelin että kaikki aika menee siihen. Niin oli käynyt ennenkin enkä osannut ihmetellä. Työpaikalla oli miehen pomolle valjennut, että minä en todennäköisesti tiedä mistään mitään, joten ottivat asiakseen ilmoittaa minulle. Kaikkia muita avopareja neuvoisin että laittakaa kuoleman tms. varalta asiat järjestykseen hyvissä ajoin. Meillä meni juridisesti asiat tosi hankaliksi, ja koska mies oli jo kuollut, en esimerkiksi voinut ottaa mitään asioita hoitaakseni millään valtakirjalla, vaan käytännössä miehen äidin virkaholhooja joutui hoitamaan kaiken. Minun nimikirjoitukseni ja valtuutukseni eivät kelvanneet mihinkään ja en olisi saanut edes miehen ruumiinavauspöytäkirjaa sairaalasta ilman miehen äidin virkaholhoojaa.

      • sekametelisoppaa

        Moni vastustaa avioliittoa, mutta avioliitto on tärkeä instituutio myös yhteiskunnan silmissä ja virallisia käytännön asioita hoidettaessa. Eihän autollakaan tee mitään, jos sitä ei ole rekisteröity, ei ole tietoa kenelle se loppujen lopuksi kuuluu.
        Miksi ihmiset eivät voi mennä yksinkertaisesti avioliittoon. Ei se niin monimutkainen ja vaivalloinen prosessi ole. Jos raha-asia ja perinnöt askarruttavat, niin voi tehdä avioehdot ja testamentit.
        Meitä ihmisiä on niin paljon ja jos ei ole mitään juridista dokumenttia ja pelisääntöjä, joiden mukaan menetellään, tosipaikan ja kiireen tullen, niin pasmat menevät varmasti sekaisin. Virallinen tieto, että kuuluu johonkin, on suhteessa johonkin on tietenkin kuiva mutta antaa viranomaisille pelisäännöt, miten menetellään. Kun eletään vuosikausia yhdessä ja kaikki tuntuu itsestään selvältä, mutta asiat voivat muuttua. Emme voi mitenkään olettaa poliisin, sairaalahenkilökunnan, ym. tietävän kuka on se mielestämme se meitä lähimmässä suhteessa oleva taho.

        Monet sanovat, että on ihan sama onko avioliitossa vai avoliitossa, jos kaksi rakastaa toisiaan. Ennen pitkää saattaa hyvinkin olla tilanteessa, että huomaa, että sillä seikalla on hyvinkin paljon ja ratkaisevaa merkitystä. Varsinkin nykyään kun on uusioperheitä, erotaan ja karataan, solmitaan uutta, saadaan lapsia monessa suhteessa, niin olisi hyvä pitää mielessä ja päivittää asiat tarkasti, miten menetellään jos jotain sattuu ja ei itsellä ole enää kykyä tai mahdollisuutta päättää asioistaan.

        Kuulin äskettäin tapauksen, että osa lähisukua ei päässyt rakastamansa ihmisen hautajaisiin, kun oli annettu tietää, että toivottavaa kyllä olisi, ettette tulisi.


    • KumppaniOnOmainen

      Kiitos hyvästä keskustelusta. Oivalsin, että on tehtävä selväksi sairaalaan, että hirviösisareni eivät ole lähiomaisiani, eivätkä todellakaan ihmisiä, joita saa päästää videoimaan ja rääkkäämään minua, jos makaan henkitoreissani sairaalassa. Avomieheni ja minä olemme kyllä menossa naimisiin, mutta jos päädyn kuoleman rajoille sitä ennen, täytyy varmistaa, että vain hänellä on lupa tulla luokseni. Hirviöille ei saa tiedottaa mitään, ennen kuin kuolen. Sittenhän minua ei enää haittaa. Mieheni osaa kyllä pitää pikku hirviöt kurissa ja Herran nuhteessa ja videoida puolestaan, jos sattuu muistamaan. Vanhin sisar ei ymmärrä normaalien ihmisten surua. Kun saavuin katsomaan kuolemansairasta isää ulkomailta, ensimmäistä kertaa vuosiin (ei ollut varaa matkustella), sähähti tuo tunnevammainen (puhelimessa, jotta ei jäisi todisteita) korvaani, että tulin vain "rahan takia". Jaa, että minkä rahan? Isä oli minulle erityisen rakas. Samaisen isän kuolinvuoteen vierellä toiseksi vanhin sisar nimitteli isääni "raadoksi" js väitti, ettei kukaan läsnäolija isästä välittänyt. Ja molemmat ottivat kuvia sairaasta ihmisestä, samoin äidistä aikanaan. Sairasta ja rumaa.

      Pitääpä kiirehtiä sitä avioliittoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe