Suomalainen äiti

Vara_parempi

13

<50

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valivalivali

      Älä valita aina.

    • määmy

      Sun e sit kandee duunaa muksui, ku itket jo ny.

    • Aloittajan kannattaisi keskustella aiheesta myös äitinsä ja mummojensa kanssa.

      Mitä tulee kirjoitukseen, niin tottahan tuo on. Lastenhoito voi olla hyvinkin raskasta ja jokainen vanhempi kaipaa omaakin aikaa. Tosin olen toista mieltä siitä, että hoitovastuun jakoon kuuluisivat isovanhemmat millään lailla. Se ei ole heidän velvollisuutensa. Oikeuskin vain silloin, jos lasten vanhemmat sen suovat heille.

      Jos vanhemmat haluavat omaa aikaa, niin se on hankittava juuri sillä peräänkuulutetulla vastavuoroisuuden periaatteella. Eli antavat lapset hoitoon kaveriperheeseen ja vastaavasti ottavat näiden lapset itse hoitoon, kun toiset haluavat vapaa-aikaa.

      • kätkijä

        Yksinkertaisesti. noi ei toimi. ei ole toiminut eikä tule toimimaan varsinkaa "kaverisuhde" hoitamiset.


      • kätkijä kirjoitti:

        Yksinkertaisesti. noi ei toimi. ei ole toiminut eikä tule toimimaan varsinkaa "kaverisuhde" hoitamiset.

        Ei toimi ei, jos sitä vastavuoroisuuden periaatetta ei ymmärretä kuin sen verran, miten siitä itse hyötyy eniten. Kukaanhan ei ole valmis jeesaamaan kaveria, eikö niin? Tai jos jeesaa, niin mitä todellisuudessa saa vastineeksi? Siihenkö se homma kaatuu vai mistä se johtuu, ettei toimi?

        Sama se koskee nitä isovanhempia. Oletetaan että mielellään käyttävät vapaa-aikansa lastenlasten hoitamiseen, mutta mitä vastinetta sitten itse saavat? Tosin jotkut hoitavat mielellään, eivätkä odota vastinetta. Mutta tärkeää olisi lastenkin ymmärtää tämä ja arvostaa saatua. Kaikilla kun ei edes ole niitä isovanhempia, joita voisi käyttää hyväksi. Isovanhemmuus ei nimittäin ole mikään toisten määrittelemä itseisarvo. Mitä se pitää sisällään, sen päättävät isovanhemmat itse.


    • jos_verrataan

      Pahempi vielä virolainen äiti. Anu Sagimkin on sanonut, että siellä isoäiti hoitaa, äiti on töissä, ehkä jopa toisessa maassa. Hän itse on näyttänyt esimerkkiä. Hyvä kun lapsensa nimeä edes muistaa.

    • seuturunoilija

      Ei minua hoitanut isovanhempani kuin korkeintaan kesälomalla ja silloinkin oltiin mummulassa tai toisessa. Artikkelin kirjoittaja ei tiedä mistä kirjoittaa.
      Me asuttiin enimmäkseen lähellä Helsinkiä.
      Isovanhemmat Savossa ja Karjalassa. Viimeisestä tuli mieleen, että täällä ol jossain kaljaa

    • viihderunoilija
    • nimimerkitönj

      Joo. Mikään itsestäänselvyys se ei ole, että isovanhemmat tai muutkaan tuttavat ja sukulaiset avustavat lasten hoidollisissa asioissa. Niin kun ei minusta tarvikaan olla. Pääasiassahan jokaisen vanhemman pitäisi koittaa järjestellä asiansa niin, että saa itse lapsensa hoidettua ja kasvatettua. Helppoa se ei ole. Tiedän. Se on kuitenkin se pohja josta ponnistetaan ja periaate omassa päässäni.

      Muistan olleeni joskus toisella mummulla ja papalla hoidossa joitakin tunteja ja joitakin päiviä yön ylikin. Mutta aika harvoin hoiti joku muu, kun äitini. Paljon kuitenkin oltiin tekemisissä toisten isovanhempien kanssa. Isä oli työssä, josta ei juuri tunteja kotona olemiseen jäänyt jäljelle. Isän mukana kyllä paljon roikuin, varsinkin leikki-ikäisestä vanhemmaksi.

      Joku hammaslääkärissä tms. helpottaa käydä, kun isovanhemmat voi muutaman tunnin vahtia lapsia. Täytyy olla iloinen ja onnellinen, että sen sorttista apua saa kun tarvitsee. Yhdessä olemista koko porukalla isovanhempien kanssa kyllä tulee harrastettua viikottain. :)

    • Isäpappa

      Ei se lastenhoito toisaalta ole pelkästään naisten tehtävä. Mua ei haittais vaikka hoitovastuu olisi kokonaankin minulla.

    • Ymmärrettävää

      Moni maahanmuuttaja kummastelee tätä valitusta ja vedätystä, kun äideillä on jo kaikki mahdolliset edut. Muissa maissa tällaisista tukiaisista ei osata edes haaveilla. Eipä ihme, että äitiyteen liittyy sossupummin ja luuserin leima.

      • ibtahimi

        Irakilaiset äijät ottavat mieluusti suomalaisia äitejä ja lapsia koulutukseensa.


    • Itse olin lapsena joskus pitkiäkin aikoja äitini vanhemmilla hoidossa (itseasasiassa tässä talossa, jossa nykyään asun). Äitini opiskeli ensin kun olin pieni ja sitten oli töissä. Omille vanhemmille on lapseni vienyt hoitoon maksimissaan kaksi yötä kerrallaan, sitä on tapahtunut noin kerran kaksi vuoteen. Lasten isän vanhemmat asuvat turhan kaukana lastenhoitoon ja ovat liian vanhoja.

      Muutenkin olen itse ollut vieraalla hoidossa liki vauvasta lähtien. Siksi olenkin halunnut hoitaa lapseni itse kotona siihen nykyään suositeltavaan kolmen vuoden ikään asti. Kun ei ne hoidossa olo-kokemukset niin häävejä olleet (paitsi isovanhemmilla oli kivaa).

      Nykyään mun vanhemmat auttaa mm. lasten kuskaamisessa, jos en itse tai lasten isä pääse paikalle. Kun asuvat ihan lähellä.

      Nykyajan isovanhemmilla, etenkin suomalaisilla, on paljon menoja ja matkusteluja, kulttuuririentoja etenkin eläkeläisenä ja kaikkia sairastelujakin. Ei heidän velvollisuutensa ole hoitaa lastenlapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4306
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1714
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1194
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      994
    Aihe